Kirjoittaja Aihe: tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen  (Luettu 6162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R.I.P

  • Tulokas
    • Profiili
Nyt olisi ongelmana sellainen asia,että ostin tuossa viime viikolla tr-15 rallyn.Nyt olisi vihdoin masiina kasassa,mutta moottoria ei tahdo millään saada käyntiin.Välillä se yrittää kovasti,mutta kun ottaa hehkun pois,sammuu lähestulkoon saman tien.Pari kertaa olen saanut sen käymään pitempäänkin,mutta huolena on se, kun ohjeessa sanotaan että neulan pitäisi olla n.3 rundia auki,se ei lähde käyntiin.Työntää vaan ilmeisesti polttoainetta putkesta ulos.Eli  saa liikaa kakkua?Pari kertaa on lähtenyt kayntiin,ja käy vähän aikaa,kun neulaa avaa n.1.5 kierrosta,ja sehän ei taas ole terveellistä koneelle?Myyjä väitti että se on ihan normaalia,eikä pitäs olla syytä huoleen,mutta aattelin vielä kysyä varsinaisten "gurujen" mielipidettä ja neuvoa.Eli antakaa vinkkejä.



Itse olen tämmöinen kauan sitten ajokortti-iän ylittänyt hemmo.Joskus muksuna olen omistanut sähköcrossin,ja nyt piti taas saada lelu kun rupes lapsettamaan,ja saman tien polttis.Nyt meni sormi suuhun,kun ei ollutkaan niin yksinkertaista touhua kuin olin luullut.Eli kiitos kaikille etukäteen valaisevista vinkeistä  :)

Ja asiasta kolmanteen,minkähän ikäistä porukka täällä alan harrastajien joukossa ylipäätään on?

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #1 : 19.02.03 - klo: 22.45 »
itsellänikin oli samassa moottorisssa alussa sisäänajo vaikeuksia/käynti vaikeuksia. Jos se saa liikaa bensaa ja meinaa sammua (kuuluu semmonen tukehtuvainen epätasainen ääni) niin kiristä kaasunlinkin (se musta johon menee servotanko) päässä olevaa ns. talttapää ruuvia vähän, eli bensan säännöstely ruuvi. No joo, nyt kun on sulla ilmeisesti sisäänajo menossa niin 3 kierrostahan sen PITÄÄ olla. Kyllä homma alkaa toimimaan kun löytää oikeat säädöt, aluksi voi olla vaikeaa, mutta kyllä se siitä. Itsekkin löysin bensan säännöstely ruuvin vasta kun olin purkanut kaasarin, luulin, että se on vaan kaasulinkin ruuvi että kaasu linkki pysyy paikallaan. Paljon sulla on kaasarinkurkku neutraalilla auki? avautuuko kurkku kaasu pohjassa kokonaan? Täyttyykö paineletku (pakoputkesta tankille menevä...) todella "sakealla" öljyllä/bensalla? itselläni meinaan kävi silleen, sitten otin koko paineletkun hemmettiin ja johan toimi kun kaasari kuitenkin imee tarpeeksi, siinä sitten meni ensimmäiset sisäänajo tankilliset.

Poissa R.I.P

  • Tulokas
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #2 : 20.02.03 - klo: 09.28 »
Kiitti vinkeistä.Toi kaasulinkin ruuvi oli aivan uus juttu,eipä se myyjäkään osannut moisesta antaa vinkkiä,et vika vois olla siinä.

Kaasarin kurkku on "neutraalilla" n.millin auki,ja kaasu pohjassa aukeaa kokonaan.Ohjeissa on toi milli annettu oikeaksi arvoksi.

Ton paineletkun kanssa ei oo ollut ongelmia,eli se on pysynyt "puhtaana" niin kuin ilmeisesti pitääkin.Voisin tietysti koittaa ilman sitä,jos siitä vaan ei voi syntyä vahinkoa?

Kiitos vielä kerran vinkeistä :D Kyselen taas lisää,kun peukalo menee suuhun kuitenkin jossain vaiheessa.

Ja nyt,eikun kokeilemaan!

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #3 : 20.02.03 - klo: 11.14 »
Kun ikää kysyit, niin kyllä täällä yli kolmekymppisiäkin on. Toivottavasti saat motin käyntiin. Paineletkua et tosiaan sisäänajossa tarvitse, jos se tuottaa ongelmia. Lisäksi voit hieman ohentaa seosta pääruuvista minusta jos ei meinaa pysyä käynnissä. Mutta käyttämistä ulkona näillä säillä ei kai voi suositella, vaikka kyllähän sitä monet talvellakin ajaa. Lämmönvaihtelut voit tosin lyhentää moottorin käyttöikää. Minusta ei mikään estä pitämästä hehkua päällä vaikka eka tankin verran ennenkuin ohennat seosta jos sen auttaa pitämään moottorin käynnissä. "Ajat" sitten sillä tavalla ainakin tankin tai kaksi renkaat ilmassa.

Poissa karpen

  • Tulokas
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #4 : 20.02.03 - klo: 14.30 »
Minulla on myös tr-15 rally.  Itselläni oli sisäänajovaiheessa vaikeuksia saada kone käymään, kun seosruuvi on 3 kierrosta auki, pidin seosruuvia n. 2 ja puoli kierrosta auki, sekä hehkun kiinni koko tankillisen ajan. Kyseisessä kaasarissa ei ole kaasulinkissä seosruuvia, vaikka ohjekirjan mukaan kyseisessä kaasarissa pitäisi olla ruuvi. Olen soittanut asiasta maahantuojalle ja heidän mukaan Suomeen tulevissa autoissa on yksinkertaisemmat kaasarit (ei pysty säätämään tyhjäkäynti seosta erikseen) Tästä varmaan johtuu, että autoa ei saa käymään seosruuvin ollessa auki 3 kierrosta.
Olen ollut autoon todella tyytyväinen. Osat ovat huomattavasti kestävämpiä, kuin halvemmisssa ready set autoissa...
Olen aloittanut harrastuksen myös reilusti yli ajokortti-ikäisenä... nyt ikää alkaa olemaan 30 v, mutta leikkikaluja pitää löytyä......[/quote]

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #5 : 20.02.03 - klo: 14.41 »
Aivan, siksi pitää ohentaa pääruuvista hieman. Uskon myös että auto on monia muita autoja kestävämpi (esim. touring autoja) koska siinä on pitkälle SuperTenin osat ja tämä autohan tunnetusti kestää koviakin mällejä eikä saa rikki millään. Kiva kuulla toi tosta autosta! Harmillisen vähän nimittäin on arvosteluja esim alan lehdissä tuosta, ehkä johtuu siitä ettei ralli ole jenkeissä suosittu kuten touring ja useimmat lehdethän tulee jenkeistä.

Poissa R.I.P

  • Tulokas
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #6 : 20.02.03 - klo: 21.03 »
No niin, edelleen sama ongelma riivaa.Kun päivällä ähelsin moottorin kanssa, se ei edelleenkään suostunut lähtemään käyntiin muuten kuin neulan ollessa auki n.1.5 kierrosta. Täytyy vielä kokeilla, miten se käyttäytyy jos jätän sen hehkun koneeseen kiinni. Kävin tänään taas myyjäliikkeessä, ja juttelin myyjän kanssa asiasta. Pakoputkesta nimittäin tulee polttoainetta tuolla 1.5 kierroksella, eli koneen pitäis saada silloin ainakin tarvittava voitelu, ainakin myyjän mielestä.Hän oli sitä mieltä että silloin ei pitäisi olla mitään varaa koneen vaurioitumiseen, ja sanoi että kyllä sillä säädöllä voi huoletta ajella.

Tuon kaasulinkin ruuvihomman mäkin huomasin "pieleen" menneeksi vihjeeksi.No,ei se niin vaarallista.Kaikkea pitää kokeilla...

Hyvä kuulla etten ole ainoa "old timer" jota on ruvennut lapsettamaa... :wink:

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #7 : 20.02.03 - klo: 22.01 »
Tuosta iästä vaan...viime kesänä tuli 30 v täyteen ja ostatti Inferno MP-7.5 S joten lapseksi jälleen... :wink:

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #8 : 21.02.03 - klo: 08.56 »
Lainaus käyttäjältä: "R.I.P"
Hyvä kuulla etten ole ainoa "old timer" jota on ruvennut lapsettamaa... :wink:

Et tosiaan ! Itse asiassa näyttää että tää homma on hyvässä nousussa tällä hetkellä, myös meidän aikuisten keskuudessa

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #9 : 21.02.03 - klo: 12.20 »
Vika voi olla myös tulpassa,vaihda esim 2 tulppaan, niin kyllä kay talvella.Toinen vika voi olla polttoaine,itse käytän synteettistä bensaa, ei mitään kayntivaikeuksia -15 pakkasessa.

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #10 : 21.02.03 - klo: 14.20 »
Synteettistä bensaa? Miten ihmeessä voi olla synteettistä bensaa?  :?:   Ja eikös nuo aineet ole aika samoja, eri määrä eri laatuisia voiteluaineita vain valmistajasta riippuen.. Ja näissähän ei edes käytetä bensaa kuten kaikki varmaankin tietävät ellei sit aja 1/5 autolla...
Mulla on baja-beetlessä sama motti, säädöistä en muista mittään mut kyllä se lähti alussakin aika helposti käyntiin  :) ja talvella tosiaan kannattaa lämmittää motti hiustenkuivaajalla ennen käynnistämistä niin lähtee helposti käyntiin ja pysyy käynnissä kovemmillakin pakkasilla.

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #11 : 21.02.03 - klo: 14.44 »
Varmaan tarkoitti 100% synteettistä nitroa kuten Morgan Fuelin nitrot. Esim Modeltechnicsin QvikFire ei ole täyssynteettistä vaan siinä on castor oilia mukana voiteluna 5%, joka ainakin haisee pahemmalle ja myös sotkee enemmän autoa kuin täyssynteettiset. Synteettiset pelaa myös talvella paremmin koska ei jähmety samalla tavalla (tosin en ole kokeillut). Tulpan vaihto voisi lämpimämpään voisi olla myös auttaa tosiaan.

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #12 : 21.02.03 - klo: 20.59 »
Viime kesänä käytin tuota Modeltechnicsin QvikFireä ja haju todellakin oli aika paha. En ole aikaisemmin tullut keneltäkään kysyneeksi, että kuinkas kauan noita polttoaineita voi säilyttää? Tapahtuuko niissä ns. vanhentumista?

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #13 : 22.02.03 - klo: 04.01 »
jos lämpötila vaihtelee enemmälti niin tietysti kondenssivetä kertyy aineeseen...  ja joku osa tuosta polttoaineesta haihtuu myös ajan mittaan. kyllä se auto kulkee vähän vanhemmallakin, mutta tehot ei ole huipussaan ja ei ehkä käy ihan htä hyvin kuin tuoreella...

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #14 : 22.02.03 - klo: 19.16 »
Minulla ikää oon 16 vuotta ja tr-15 ollu kesästä asti. Sisäänajo on suoritettu, mutta paljon oli vaikeuksia sitäkin enemmän säätämistä ja kytkinkin piti vaihtaa, eikä vieläkään ole ihan kohdallaan kaikki. On se sitten vaikeata toi polttis rc-auton käyttö verrattuna sähköön tai mopoon!
Tuntuu että kaikilla olis vaikeuksia ton gs15r motin kanssa.
Sitten ihan bytheway kysymys: saako tuosta tr-15 buggystä tr-15 rallyn?
Sen tiedän että ainakin pitää renkaat vaihtaa ja tietenkin kori ostaa ja ne korinkiinnitysjutut muuttaa...
Ei kai mun polttoaine oo menny ihan pilalle kun se on ollu kesästä asti käyttämättömänä ja ihan täysi litran kannu vielä, 16% nitroa.

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #15 : 22.02.03 - klo: 21.57 »
Kyllä sä voit minusta sen nitron käyttää, jos se on ollu pimeässä ja viileässä ja hyvin suljettuna

Auton voi konvertoida, mutta osat voi tulla kalliiks; tosin en tiedä kuinka paljon on samoja / pitää vaihtaa ? Voisit vertailla jonkun Rallyn omistajan kanssa

GS15R:ssä on se perusongelma että minusta ne ei ole laadultaan yhtä hyviä ts. toinen kone voi toimia hyvin kun taas toinen ei ollenkaan. Paremmissa moottoreissa (OS, RB, jne jne) laatuvaihtelut on pieniä ja myös tästä syystä toimivat erittäin luotettavasti, ovat helpompia säätää jne. Tosin jos kyse on racing koneesta niin huippumalli voi olla myös hankala. Sen takia koneen valinta nimenomaan käytön mukaan; pihasudittelumotiksi ei kannata hankkia kisakonetta eiks niin!

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #16 : 22.02.03 - klo: 22.04 »
No se on ollu pimeässä ja ei kertaakaan avatussa pienessä kanisterissa, muttei viileässä (n.+20C) onko huonokin juttu?

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #17 : 22.02.03 - klo: 22.12 »
Ei kai se oo; mistä noista nitron jälleenmyyjistä/vähittäisliikkeistäkään tietää kuinka kauan niitä välivarastoidaan ja miten. kyllähän sä huomaat jos ei pelaa sitku otat käyttöön. Itse oon pitäny talven yli ja hyvin on toiminu avaamaton tonkka ; nyt on puolikas avattua viime kesästä, saa nähdä. Voi olla että vien huoltikselle jos ei pelaa.

Muistakaahan ettei heitetä myrkkyjä luontoon sitten jos käyttämättä jää !

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #18 : 22.02.03 - klo: 22.26 »
Itse kun olen satunnainen harrastelija eli käyn radalla silloin kun aikataulu antaa periksi niin tässä on ollut harkinnassa kannattaneeko lähteä hankkimaan parempaa konetta (RB/OS) vai tyytyä gs21-r:n tehoihin...

Joskus tuli foorumeista lueskeltua Ossin 21RZ-VO1b motista, että sisäänajon jälkeen ekat 4h ja mäntä+sylinteriputki vaihtoon ja seuraavat 4 niin  loput sisuskalut...mahtoikohan olla oikeaa tietoutta?

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #19 : 22.02.03 - klo: 23.02 »
Sulla on sitte varmaan LandMax ? Sun täytys varmaan kysyä tätä omana topiccinaan LandMax (I&II) kuskeilta. Mä en ainakaan osaa sanoa, että mitä sitä parempaa hankkimaan jos vauhti riittää. Mutta jos ei, niin sitte tietty. Kyllä kai noi osien vaihdot on vähän liioteltuja, vaikka saattahan se olla. Moottorihan ei ainoa oo juttu, vaan hyviä parannuksia autoon ovat myös 2-vaihteinen, pakari (pilli), kytkin sekä nitron määrä (10-30%), jonka merkitys tosin tuntuu olevan suht pieni.

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #20 : 23.02.03 - klo: 18.12 »
Eilisestä viestistäni jäi manitsematta, että auto on  Inferno MP-7.5 S, mutta Landmax II:sta taitaa löytyä sama motti. Selailin noita vanhempia topicceja ja sieltähän löytyi aiheesta enemmänkin juttua.

Itselläni tuosta nitron määrästä on samanlaisia kokemuksia ja ainakin suuremmalla nitromäärällä motin säätäminen menee tarkemmaksi vai liekkö sitten satunnaisen harrastelijan tottumattomuutta... :lol:

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #21 : 23.02.03 - klo: 19.15 »
nii.. tällä kaudella ajattelinkin kuitenkin tyypätä jotain lähempänä 25% menovettä. 10% ja 16% erot oli aika lailla yhdentekeviä. Tosiaan, tuossa MP7.5 sportissa on motti mukana.

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #22 : 25.02.03 - klo: 00.26 »
Juu, sportissa tulee tuo gs21-r mukana ja on kyllä helppo säädettävä/käynnistettävä. Ainakin minulla ollut varmatoiminen ja ongelmia ei ole ilmaantunut. Jotkut ovat valittaneet vetokäynnistintä, että hajoaapi...mutta luulenpa, että monesti vika on ollut käyttäjässä.

Viime syksynä sitten iski himo viritysosiin ja auto tuli 'päivitettyä'  mp-7.5 tasolle...hölmöyksissäni maksoin vaan osista suolaisen hinnan kun tulivat Ruotsin Kyoshon kautta...katselin vaan samoja osia saksanmaalta  CMC-Versandilta...olisi tullut huonmattavasti halvemmaksi.

Taisi mennä hieman topicin ulkopuolelle kirjoittelut... :wink:

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #23 : 25.02.03 - klo: 14.01 »
Joo, hitto. Onneksi tilannu vaan osan Kyosho kamoista täältä Suomesta. Ai toi Versand vois olla ok liike tilata netin kautta; täytyypä kokeilla.
Aianhan ne menee, no hätä  8) (eihän tätä topiccia kukaan muu enää luekaan vissiin)

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #24 : 26.02.03 - klo: 22.13 »
Juuh..tuskin varmaan muut lukevat.

Taitaa ostattaa minulla OS 21 RZ-V01B(P) motin tuohon Infernoon. Olin vaan tutun kauppiaan kanssa juttusilla ja tilailin varaosia ensi kesäksi niin iski taas himo 'virittämiseen' . Motti tulisi Ossin omalla pillillä joten hintakin sen mukainen...mutta eiköhän tuo ossin oma pilli ole parempi vaihtoehto kuin muut.

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #25 : 27.02.03 - klo: 08.28 »
Kyllä se vois olla. Itsellä on 2 Kyoshon pilliä ens kesäks (toinen uusi) vähän eri profiililla joten saapa nähäd. Ossin pillit on enemmän suoran putken mallisia, niissä ei sillä tavalla "pussia". En tiedä miten käytännössä vaikuttaa. Onhan noista webbisivuja kyllä joten kandee tsekkailla niistäkin, esim. www.rcnitro.com ja sieltä RC Articles.

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #26 : 27.02.03 - klo: 11.44 »
Tuo rcnitro.com on tullut tutuksi...viime talven päivystysajat töissä meni rattoisasti kyseisen saitin parissa  :wink:

Noista viripilleistä ja niiden virittämisestä oli jossain juttua ja muistui vaan mieleen, että pillin pituuden muuttaminen oli todella vähäinen millä sai jo tuloksia aikaan. Muistaakseni säätöalue oli muutamissa milleissä.

Mika R

  • Vieras
tr-15:n moottorin käynnistäminen ja säätäminen
« Vastaus #27 : 27.02.03 - klo: 12.23 »
Joo, pitää paikkansa!
Heh, hyvä että on netti .. saa ajan kulumaan ;-)