Kirjoittaja Aihe: Korin valmistus  (Luettu 32652 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Korin valmistus
« : 03.02.07 - klo: 21.55 »
Onkos täällä kellään kokemusta itse tehdyistä lexankoreista? Jokuhan -90 luvun alkupuoliskolla Suomessa teki 1/10 rallikrossi koreja.Kaverilla oli Suomessa tehty kuplan kori Ultiman päällä..

Mikä olisi muottiin paras/helpoiten työstettävä materiaali? Minkälaisella laitteella saisi alipainetta riittävästi aikaan,korin muotin päälle imemiseen?...Ammatti laitteita ei saa ehdottaa :mrgreen:
Ei sponsoreita.

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
Korin valmistus
« Vastaus #1 : 03.02.07 - klo: 22.45 »
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa arskas

  • Jäsen
    • Profiili
Korin valmistus
« Vastaus #2 : 20.02.07 - klo: 15.03 »
Tämä on minustakin aika mielenkiintoista. Löytyisiköhän teollisen muotoilun oppilaitoksista apua tai jopa välineitä..?

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Korin valmistus
« Vastaus #3 : 20.02.07 - klo: 17.29 »
Lainaus käyttäjältä: "arskas"
Löytyisiköhän teollisen muotoilun oppilaitoksista apua tai jopa välineitä..?


Luulisi löytyvän,autoteollisuudessahan käytetään suunnittelussa pienoismalleja,joten eiköhän sitä koulussakin harjoitella. Joku oppilas saattaisi vaikka innostua muotin vääntämäänkin.

 Se muotin teko on kaikista suuritöisin homma korinvalmistuksessa ja muotista pitäisi kuitenkin saada mittasuhteiltaan oikea ja muutenkin laadukas,jotta koko hommassa olisi mitään järkeä.
Ei sponsoreita.

Poissa arskas

  • Jäsen
    • Profiili
Korin valmistus
« Vastaus #4 : 23.02.07 - klo: 10.55 »
Tuollainen paja näyttäisi olevan:

http://www.draft-tech.fi/alipainemuovaus.htm

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Korin valmistus
« Vastaus #5 : 27.02.07 - klo: 08.13 »
e.
« Viimeksi muokattu: 28.08.12 - klo: 23.23 kirjoittanut Joel P »

Poissa arskas

  • Jäsen
    • Profiili
Korin valmistus
« Vastaus #6 : 27.02.07 - klo: 10.15 »
Tuossa aiemmin postaamassani virmassa varmaan tekisivät samantien jos ois muottia laittaa.

Varmaankin pitäisi olla joku luuranko, johon sitten jostain helposti muotoiltavasta aineesta varsinainen muotoilu.

Esikuvan pitäisi olla tietysti joku mitä ei varmasti olisi kellään toisella.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Korin valmistus
« Vastaus #7 : 27.02.07 - klo: 15.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Huttunen93"

Lasikuitumuotin valmistus:

Ota entinen kori esiin, ja hae foliopaperia. Levitä folio korin ympärille,
niin että missään ei ole kohtaa joka jäisi muotin ulkopuolelle. Reunoissa
voi laittaa vähän yli määräistä, jotta uuteen koriin voisi tulla vähän
pidemmät reunat, joka helpottaa leikkaamista. Kun folio on korin
päällä hyvin, laitetaan pakastusteippiä folion päälle. Joka puolelle.
Kun teippi on laitettu, ja muotti alkaa tuntua tukevalta, voi ottaa
korin pois muotin alta.


Itseasiassa tuosta tulee vasta varsinaiselle muotille muotti.

Mutta yksinkertaisen ohjeen voisin antaa: Vanhan korin pintaan irroitusvahaa jokunen kerros. Kiillotetaan kunnolla. Vahan päälle Gelgoat, jossa seassa samaa kovetinta, kuin mitä hartsissa tullaan käyttämään. Kun pinta on tahmea (parin tunnin kuivumisen jälkeen), niin voikin alkaa laminoimaan lasikuitukerroksia pintaan. Ja tästähän siis tulee vasta varsinainen laminointimuotti sitten.

Itse kori tehdään sitten siihen muotin sisään samoja ohjeita noudattaen. Paitsi, että varsinaisen muotin sisäpinta kannattaa maalata ennen vahausta, niin lopullisen korin saa vieläkin helpommin irti.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Korin valmistus
« Vastaus #8 : 27.02.07 - klo: 17.06 »
Tarkoitus on siis tehdä yksilöllinen LEXAN kori. Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta tehdä ihan vaan tekemisen ilosta,7 kiloa painavaa lasikuitukopiota jo olemassa olevasta korista :lol:
Ei sponsoreita.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Korin valmistus
« Vastaus #9 : 27.02.07 - klo: 18.35 »
Kerrotaanpa yksi tapa.

Väkerrä haluamasi mallinen kappale jostain helposti muokattavasta aineesta. Kipsistä, savesta, puusta tai jostain muusta. Lopputuloksen pinnan pitää olla  kohtuullisen tasainen. Semmoiset siniset routaeristelevyt on helposti muokattavissa, mutta pinta pitää yleensä lopuksi kitata tai pinnoittaa jollain muulla jotta sei ei jään huokoiseksi tai nöyhtäiseksi.

Tämän hahmotelman pitää olla ylöspäin kapeneva. Eli esimerkiksi M-8 korin sivut eivät saa kääntyä rungon alle.

Seuraavaksi tämä kapistus tai sitten tehdastekoinen leikkaamaton kori pistetään oikeinpäin pöydälle. Jos kyseessä on valmis kori niin se kannattaa pistää reunoiltaan teipillä pyötään kiinni. Myös kyhäelmä pitää kiinnittää, jos se on tehty kevyestä materiaalista. Seuraavaksi ympärille kasataan loota joka on muutaman sentin koria leveämpi ja pidenpi. Korkeutta saa olla kymmenen senttiä yli korkeimman kohdan. Lootaan tehdään jonkun sivun yläreunaan emännän imurinputken mentävä reikä.

Jahka loota on valmis ja muotti lootan pohjalla kipataan perään kipsiä. Itse olen pistänyt nurkkiin täytteeksi kaikkea käsiin osunutta kipsin säästämiseksi. Muotin pinnassa kipsiä on joka kohdassa vähintään kaksi tai kolme senttiä. Vahvikkeeksi on päätynyt kaikenlaista katkenneista fillarin pinnoista lasikuitukankaan kappaleisiin.

Kipsin jämähdettyä kipataan loota ympäri ja irroitetaan alkuperäinen kappale. Jos kotitekoinen korimallineesi ei ollut ylöspäin kapeneva, niin homma menee töttöröö tässä vaiheessa.

Ilman poistamiseksi muotista porataan reikiä syvimpien kohtien pohjalle. Poranterä ylettää jonkin matkaa. Pidempiä reikiä olen tehnyt lattapäiseksi teroitetulla pinnalla käsin pyörittelemällä.

Puhalletaan pölyt pois ja käännetään purkki ympäri. Reiät pitäisi olla toisellakin puolella nähtävissä. Harasoo! Vaneria kehiin ja laatikon taustapuoli umpeen. Tiivistyksen suoritin näppärästi jeesusteipillä. Imurinketku kiinni ja vastaava tiivistys.

Loota taas ympäri, eli muotti ylöspäin. Aukon päälle lootan kokoinen levy muovia ja kiinnitys reunoilta jeesusteipillä kauttaaltaan. Lopputuloksen pitää olla ilmatiivis.

Seuraavaksi rakennetaan lämmitin. laudasta noin kymmenen senttiä korkea laatikko. Lootan ulkomitat tietysti samat, kuin muottilootallakin.  Korkeus määräytyy käsille osuvan laudan perusteella. Laatikon pohjaksi vaikkapa vaneria. Lämmitystä varten organisoidaan jostain sopiva vastus. Itse otin vanhasta kiukaasta yhden vastuksen. Lootan yhteen sivuun porasin kaksi vastuksen jalkojen mentävää reikää. Vastukseen sitten sopiva virta piuha kiinni ja vähän eristettä liittimien päälle. 220 volttia kuitenkin kyseessä, joten tässä kohtaa kannattaa olla vähän huolellisempi. Isukki paikalle siis, jos ei itsellä ikä riitä.

Lopputuloksena pitäisi olla laatikko jossa on keskivaiheilla pohjalevyn suuntainen vastus. Vastus kannattaa tukea reunoilta nauloilla laatikon sivuihin. Vastukseen ei tietenkään lyödä naulaa vaan ainostaa lootan kylkiin lyödään naulat, jotka törröttää laatikon sisällä ja joiden varassa vastus makaa.

Daadaa lelut on valmiina. Muotti jo olikin valmiina muovilevyn kanssa. Vastusloota lykätään näiden päälle päällilevy tietty ylöspäin.

Jotta elämä ei kävisi tylsäksi lykätään vastuksen piuha seinään. Hetken käristämisen jälkeen vilkaistaan muovilevyä. Levyn ollessa sopivasti lämmennyt on se lötköä ja painunut useamman sentin muottiin. Jopa 15 senttiä joillakin muoteilla. Oolrait! Salamana imuri päälle ja muutamassa sekunnissa nähdään kuinka kävi. Joskus ei levy imeydy ja toisinaan se taas puhkeaa heti kättelyssä, jolloin alipaine karkaa ja homma loppuu siihen.

Imuri sammuksiin, vastuksen piuha irti seinästä ja hetken jäähdyttelyn jälkeen kori tai susi irti muotista.

Vastusloota ei sitten ole kauhean pitkäikäinen. Tuppaa hiiltymään.

Polykarbonaatti on materiaalina aika hankala. Se pitäisi kyetä kuivaamaan ennen käyttöä. Se nimittäin imee kosteutta ilmasta itseensä. Lämmitettäessä levyssä oleva vesi höyrystyy ja muodostaa noin miljoona rakkulaa koriin.

Helpompi käyttää tyhjiömuovaukseen tarkoitettuja muoveja. Etolasta löytyy ainakin Vivak nimistä kirkasta levyä. Heikompaa, mutta myös halvempaa kuin lexan.

Kovin suuria törröttäviä ulokkeita ei tällä tekniikalla pysty koriin valmistamaan. Levy ohenee liikaa. Samoin levyn paksuuden vaihtelut ovat tällä tavalla valmistettaessa suurempia kuin tehdastekoisissa koreissa.

M-8 korin pystyy kuitenkin tekemään kohtuullisella vaivalla. Turistikorit on ehkä jopa helpompia. Levy pääsee niissä tasaisemmin venymään.

Liian pitkä teksti tarkistettavaksi. Pahoittelen typoja.

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #10 : 18.07.13 - klo: 13.57 »
Vanha keskustelu mutta laitampa tänne kuitenkin kun en uudempaa löytänyt

Tossa kuva omasta puumuotista lexan kuori päällä.



Nurkat vekkaa vähän ja kuplia tulee muoviin kun ei oo kunnon kuivausuunia lexanille.

Eli tossa on kuvan ulkopuolella, muotin yläpuolella vastus, jossa lexan lämmitetään ja
alipainepöytä alla jolla lämmin lexan imastaan muottiin kiinni.

Edit.
Materiaali on 1mm lexan ja noi jyrsinnät tuossa renkaanaukkojen kohdalla johtuu siitä
että niissä kohdissa oli lisäpalat ilmanohjaussiiville, mutta ne ei siinä muovautuneet
joten ne joutuu tekemään erikseen.
« Viimeksi muokattu: 18.07.13 - klo: 14.24 kirjoittanut akau »

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #11 : 18.07.13 - klo: 14.29 »
Mahtava projekti!
Mitä jos levyä vaan lämmittää n 100 asteeseen ja antaa kuivua. Kaiketi alempikin lämpötila riittää.

Eilen näin jo kori nr.1:n lavangossa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #12 : 18.07.13 - klo: 14.44 »
80 astetta periaatteessa riitäisi.
120 asettta on vissiin maksimi jottei lexan ala muotoutua.

Toki menee aika hitaaksi tekeminen jos samalla vastuksella
kuivaa koska suositus kuivausaika 120 asteella on noin 2 tuntia,
80 asteella hitaampi (tämä siis yhden muovivalmistajan ohjeista lainattua).
Eikä levyjä ei voi kuivata valmiiksi koska ne alkavat imeä uudelleen kosteutta
sisäänsä kuivauksen jälkeen eli ne pitää käyttää heti.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #13 : 18.07.13 - klo: 14.53 »
Hienoa työtä!  :cool:

Nyt kori myyjiä alkaa harmittaa ..  :tongue:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #14 : 18.07.13 - klo: 15.00 »
Tää on kyllä hieno juttu! Ite tota hommaa treenailin viimekesänä ja ilman kunnon laitteita homma ei oikein onnistu lexanilla. Heikolla PET-G muovilla homma oli suorastaan helppoa, mutta ne korit taas ei kestä. Nyt akau:lla hyvät laitteet niin korit onnistunee myös kestävästä lexanista!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #15 : 18.07.13 - klo: 15.10 »
Eilen näin jo kori nr.1:n lavangossa.

Hazardi tuli "sutena" paikalle kun prässäys lähti sujumaan  :grin:

Hienoa työtä!  :cool:

Nyt kori myyjiä alkaa harmittaa ..  :tongue:

Kiitos, toki itse en näe tässä harmituksen aihetta vaan pikemminkin mahdollisuuden
ottaa kotimainen SC-kori valikoimiin :wink:

Tää on kyllä hieno juttu! Ite tota hommaa treenailin viimekesänä ja ilman kunnon laitteita homma ei oikein onnistu lexanilla. Heikolla PET-G muovilla homma oli suorastaan helppoa, mutta ne korit taas ei kestä. Nyt akau:lla hyvät laitteet niin korit onnistunee myös kestävästä lexanista!

Juu kyllä lexani nyt taipuu ja jää yllättävän vahvaksi. Toki tarkaa on lämpöjen kanssa,
jos vähänkin jää fiilistelemään omia siinä vaiheessa on pitäisi saada muovi muotin päälle,
tulee teltta. Niitäkin on muutamia varastossa  :embarrassed:

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #16 : 18.07.13 - klo: 15.20 »
Totta!  :cool:

Tsemii jatkoon!
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #17 : 08.03.15 - klo: 21.34 »
Vieläkös porukka itse tekee koreja? Mistä olette lexan levyä ostaneet, ja minkä vahvuista? Josko kokeilis itse tehä jonkin omalaatusen kopan  :grin: 59 impalassahan olisi haastetta, niin muotin kuin kopankin kanssa.
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #18 : 10.03.15 - klo: 19.31 »
Jaahas laitetaas pari kuvaa vacuumi projektista, jos jotakin kiinostaa.
Tuosta homma lähti liikkeelle. Mitoitus/viivoitus, ja 570 kpl 4mm reikiä.
Kehyksen tekoa, ja romu läjästä metsästämään sopivaa putkea. Sekin löytyi vanhasta lavuaarin viemäri putkesta  :laugh:
Jos ei yhdellä putkella imu piisaa sitten lisätään toinen putki+imuri.
Pieni koe imu suoritettu elmu kelmua hyväksi käyttäen vuotojen tutkimukseksi. Ei vuotoja, joten "uunin" kimppuun.
"uuni" numero1 hylkyyn, ei riittänyt lämpö polykarbonaatin muovaukseen.
Uuni numero2 työn alla, laitetaan siitä kuvia jahka valmistuu.

Saapas nähdä tuleeko tästä projektista mitään julkaisu kelpoista tavaraa uunista  :grin: :grin:
 
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #19 : 10.03.15 - klo: 19.59 »
Itsellä samat suunnitelmat menossa mutta en noin hienoa aikonut tehdä vaan ihan budjetti systeemillä eli laatikkoon en laita edes putkea vaan laatikon kylkeen pelkästään reikä ja imuri siihen ym. mistä aita on matalin.

Kirjoittele sitten tänne miten korin teko onnistui, minkä paksuista levyä käytit ym. ym.

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #20 : 10.03.15 - klo: 20.19 »
Itsellä samat suunnitelmat menossa mutta en noin hienoa aikonut tehdä vaan ihan budjetti systeemillä eli laatikkoon en laita edes putkea vaan laatikon kylkeen pelkästään reikä ja imuri siihen ym. mistä aita on matalin.

Kirjoittele sitten tänne miten korin teko onnistui, minkä paksuista levyä käytit ym. ym.

Juu pitää laitella tietoa, kun sinne asti päästään.
Budjetti systeemillä tämäkin tehty, tähän mennessä 7,50€ mennyt rahaa projektiin. Sekin 1mm pc levyyn, jonka ostin valmiiksi. Toisen romu, on toisen aarre  :roll:
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #21 : 10.03.15 - klo: 22.38 »
Ei riitä imurissa oikein alipaine, mulla imevä kompura ja useampi kymmenen litraa säiliötä, niin alkaa tapahtuu.. Levyn kuivatukseen pitäisi löytää kiertoilmauuni johon mahtuisi tarpeeksi isoja palasia, tai rakentaa joku viritys. Normaali kotitalousliesi ei ihan riitä..
Vink:iltä Keravalta saa millistä PC-levyä ihan varastosta.
Liikaa Kyoshoja

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #22 : 11.03.15 - klo: 20.01 »
No niin "uuni nro.2" tehty, ja koe käytetty. Lämpöä piisaa 2x2KW vastuksilla ja hyvin taipui 1mm pc levy. Muovi pahkoja saatiin aikaiseksi, ja niihin riitti imuteho dysonin imurissa.
Niin kuin Juho mainitsi taitaa uuni nro.1:stä tulla levyn kuivaus uuni. Jonkin verran tuli kuplaa ilman kuivausta, mutta tästä on hyvä jatkaa kokeiluja. Eiköhän se vielä onnistu silleinkin, että voi kuvia laittaa tuotoksista tännekkin.

0.75mm pc levyä tuli kokeeksi tilattua, kun sitä ei ollut hylly tavarana. 1mm kyllä löytyy hyllystä.
Pari kuvaa uuni 2:sta, ja juu johdot suojataan/muutenkin siistitään, kun todettiin toimivaksi.  :roll: 
Kohtahan pitäisi aloittaa tämän projektin suurin työ. Muottien teko, mutta eiköhän siitäkin selvitä ajan myötä.
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa Jupero

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #23 : 11.03.15 - klo: 21.01 »
Mielenkiinnolla seurataan projektia! :) tilaan impalan korin heti kun rupee oleen tilattavissa! ;)
Slash 4x4 LCG, Slash 2wd, Summit 1/10, Wraith.

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #24 : 12.03.15 - klo: 19.04 »
Saattaa Jupero hetki vierähtää aikaa, mutta jossain vaiheessa perehdytään impalan koppaan. Ekaksi kaikki käytännön asiat kuntoon. Uuni esilämmöt, ja jne.
Mutta vielä se tehdään, ja jos onnistuu niin juperolle tulee kans koppa  :azn:
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa Majuri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #25 : 12.03.15 - klo: 19.14 »
PC-levyn kuivatus tarvii n 125 asteen lämmön , jäähdytys ja lämmön nosto n 150 asteeseen
jolloin valmis käsittelyyn.
Jäähdytys milliseen ei vie kuin muutaman minuutin,

Onnea yritykselle
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #26 : 12.03.15 - klo: 19.48 »
PC-levyn kuivatus tarvii n 125 asteen lämmön , jäähdytys ja lämmön nosto n 150 asteeseen
jolloin valmis käsittelyyn.
Jäähdytys milliseen ei vie kuin muutaman minuutin,

Onnea yritykselle

Kiitoksia Majurille tiedoista. Levyä ei varmaan tarvitse käännellä lämmityksen, ja jäähdytyksen välillä?
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa Majuri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #27 : 12.03.15 - klo: 20.14 »
Yksipuolinen lämmitys/jäähdytys riittää
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #28 : 12.03.15 - klo: 21.03 »
Yksipuolinen lämmitys/jäähdytys riittää

Kiittää ja kuittaa  :azn:
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi
Vs: Korin valmistus
« Vastaus #29 : 12.03.15 - klo: 21.29 »
Voisitteko vähän tarkentaa (valottaa tyhmälle) tuota kuivatus ym. jutskaa?