Kirjoittaja Aihe: Ohjeita LiPo akkuja varten.  (Luettu 78424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #60 : 26.08.07 - klo: 00.00 »
jaa a en tiedä sitten onko nuo autolipot eri kuin lennokki lipot mutta ainakin lennokki lipot tasaladataan silloin kun kennoihin tulee eroja ja aina lataus tyhjästä täyteen tasaladaten.Ihan sama jos lataat sen jonnekin 85% korville niin eipä se kenno oikein tasaannu silloin täyteen. Omakohtanen kokemus 2 kennosesta autoliposta on että ne kennot menee ajon jälkeen jostain syystä aina eri arvoille joten itse lataan aina kenno kerralla täyteen kun ei tasuria ole vielä hommattuna. sitten taas lenokki lipot "kokam" 3-kennoset lataan silloin kennokerralla kun jännite eroaa yli 0.1v

Ps. Muistakaapa sitten että jos teillä tasuri on niin se on AINA turvallisin tapa ladata lipot täyteen.

Pps. ennenkun joku sanoo etten sitten lipoista mitään ymmärrä niin viimeisen 2,5 vuoden aikana varmasti lähemmäs 1000 latausta eri lipoja ladanneena osaan sanoa miten akut kestää eikä muutu kalliiksi tyynyiksi.


« Viimeksi muokattu: 26.08.07 - klo: 00.03 kirjoittanut Nasty »
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #61 : 26.08.07 - klo: 00.04 »
Juu tasottelen kyllä silleenkin että latauksen aikana laitan tasurin kiinni akkuun ja annan latautua.
- Tapsa

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #62 : 26.08.07 - klo: 00.07 »


Tuohon "rb":n esittämään kysymykseen toivoisin minäkin vastausta joltain fiksummalta; hankin juuri vastariakun jossa on vain virtapiuhat. Tästä voi tietenkin olettaa/toivoa että akkukennot ovat sen verran hyvin matchattuja ettei niiden välille synny järin nopeasti jännite-eroa.. Mutta silti hieman epäilyttävää, voipi olla että revin hieman muovia irti, ja mittailen kennojen jäännitettä varmuuden vuoksi(kunhan saan akun käyttöön jonain kauniina päivänä..).
Ei sen puolesta että 700mAh lipo mitään suurta pommia tekisi, mutta kun 100 euron vastari+ 30 euron regulaattori on samaisessa kotelossa niin..

EDIT: Joskus mittaillut jännite-eroja sen jälkeen kun lataillut noin 10 kertaa ilman tasausta, käytännössä olematon ero (tosin, tämä on tietenkin akkukohtaista, riippuu aivan siitä kuinka hyvin sovitettu yhteen)
Mutta, ei parista kerrasta todellakaan pitäisi saada mitään oikeata jännite-eroa edes aikaiseksi..
[/quote]

tuota tuota jos ne on tehtaan jäljiltä tarkalleen balansissa niin kun tuossa vastari käytössä ei hirveitä purku virtoja kohdistu noihin niin uskalla väittää että jos kennot on edes vanhojen kokam kennojen tasoa niin ehkä 20-50 latausten välein tarvitsisi tasaladata. mutta asiahan selviää kun esim ennen latausta mittailet kennojen v määrät sitten kun alkaa heittää niin tasalataus.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #63 : 26.08.07 - klo: 00.58 »
On myös olemassa vastariakkuja ja lähetinakkuja joissa on sisäänrakennettu balanceri, helpottaa hommaa :smiley:

Jos LiPossa ei ole balancerille liitintä, niin sopii vain toivoa että kennot on jossain määrin mätsätty, tai ainakin ladattu samalle tasolle kun pakettia on kasattu. Mikäli pakettia ei pureta liian syvälle, eikä liian suurella virralla (harvemmin RX-akussa), epätasapainoa ei pitäisi hirveesti syntyä.
Tietysti balancerin läpi lataaminen on aina parempi.

Itse lataan yleensä kaikki LiPo:t balancereilla, mutta en kyllä ota paineita vaikka ei joka kerta tulisi tasattua kennot. Ei ainakaan minun balanceri (500mA tasausvirta) kerkee tasata 5000mAh lennokkiakut latauksen aikana (5A latausvirta n.90min latausaika), vaan balanceri jatkaa tasaamista vielä viitisen minuuttia latauksen loputtua. 2200mAh akut on yleensä myös tasattu latauksen loputtua. Voi myös tasata akut ennen latausta, kunhan pakettiin on jätetty niin paljon varausta että on mistä purkaa. Välillä lennätän katkaisuun asti, ja monesti balanceri on kieltäytynyt tasaamasta kennot ennen latausta. Alimman kennon jännite siis alle balancerin vaatiman minimin.

Ja kyllä 700mAh LiPolla saa asunnon poltettua siinä missä suuremmallakin. Yhdestä hitsauskipinästäkin voi talo palaa, samoin kun hyvinkin matalaan lammikkoon voi hukkua...

LiPo-akkuja käsitellään ohjeiden mukaisesti, ja muistakaa turvallinen latauspaikka...

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #64 : 24.03.08 - klo: 14.04 »
mistä lipoista tietää mitkä tasurin johdot käy mihinkin akkutyyppiin esim lrp,kokam,maxamp yms. vai pitääkö ostaa erikseen johdot jokaisen akku tyypin mukaan ajattelin hommata Apache SM-505 Smart Balancer .    

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #65 : 24.03.08 - klo: 15.42 »
Itselläni ainakin MaxAmpsin LiPo ja ymmärtääkseni tasausliittimiin sopii sekä Hyperion että Apache -tasuri. Muut vaatinee jonkinmoisen adapterin väliin? Korjatkaa jos olen väärässä.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #66 : 24.03.08 - klo: 18.12 »
Tässä kuva mistä selviää vähän minkä tyypin liitin on.

Axial SCX 10 TR

Poissa tuju76

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #67 : 27.03.08 - klo: 20.17 »
Miten on käyttääkö kukaan lipojen lataamisen kanssa  tuollaista tavallista kassalipasta?
Itsellä on sellainen käytössä ainakin näin ens alkuun..
Käytän myös säilyttämiseen sitä,ainakin siihen se on loistava en tiiä sitten miten on tuon lataamisen laita,uskaltaako alkaa lataamaan sen kanssa vai onko ostettava se pussi (Liposack) jostain ? :smiley:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #68 : 27.03.08 - klo: 20.40 »
...lataamisen kanssa  tuollaista tavallista kassalipasta?

En uskaltaisi, koska
-lipo-sack vuotaa painetta hallitusti pois pitäen esineet ja sirpaleet hehkuvinakin sisässään
- kun kassalipas tiiviinä päästää paineen sen kuin kasvamaan
- ja palava lipo kun tuottaa oman happensa reaktiossaan eikä siis lopeta
       ennenkuin aineet loppuu
- menee olettelun puolelle, mutta luulen palon kiihtyvän räjähdysmäisesti tuolla???
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #69 : 27.03.08 - klo: 20.40 »
Ainakaan minä en käytä minkäänlaisia suojakuoria ladatessa, säilytyksessä enkä käytössä. Kovasti ovat puhuneet vaaroista... mutta suomalainen ei usko ennenkuin näkee :D

Poissa tuju76

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #70 : 27.03.08 - klo: 21.35 »
Tuli vastaan tuossa kun katselin nuita lipo räjähdyksiä http://www.youtube.com/watch?v=6M5ftkN9PtY
Mun mielestä aika hyvin silti toimii tuo laatikko... pitää vielä miettiä sitä pussin hankintaa.. :smiley:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #71 : 27.03.08 - klo: 22.10 »
HELPOTTAVAA OLLA VÄÄRÄSSÄ:
se boxi ei siis kerää painetta vaan sihisee ne niinku säkkikin ulos..
(katoin videon siis)
Hyvin se paloi umpitilassa silti!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #72 : 27.03.08 - klo: 22.16 »
Ei vitsit  :shocked:  Taidan sitteki ruveta kiinnittämään huomiota noiden säilytykseen.. huh huh.. Kassalipas taitaa olla aika hyvä ratkasu, vielä ku varmuudeksi vuoraa sisäpuolelta jollaki palamattomalla ni ei kuumene laatikkokaan. Sopisi varmaan lasivilla/folio tms...   Vielä kerran.. huh! :undecided:

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #73 : 27.03.08 - klo: 23.00 »
Onhan noista sua varoiteltu, mutta kun et usko helpolla....  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa tuju76

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #74 : 27.03.08 - klo: 23.12 »
ainoo ongelma minkä noin yhtäkkiä vois sanoo noista kassalippaista,lämpötilaa ei voi seurata yhtä helposti kuin säkin läpi, mutta eihän tuo iso homma ole aukaista kansi ja kokeilla..
 :smiley:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #75 : 28.03.08 - klo: 05.46 »
Juu, ja kannattaa tosiaankin myös katsoa että ne virtajohdot (myös tasausliittimessä) on suojattu ja kutistesukat paikoillaan, ettei ole oikosulun vaaraa.

Poissa Rc_nitro

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #76 : 05.08.16 - klo: 23.46 »
Moi olen uusi näitten lipo ja life akkujenkaa niin mistä tiedän monta kennoo akussa on? Esim tää https://www.hobbysector.com/en/life-rc-batteries/104-battery-marathon-life-1100-6-6v-30c-3-2-bec.html

Ja millä tiedolla nää ladataan ? Käytössä äly laturi. Kiitos etukäteen

Poissa Huhan Kolli

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #77 : 06.08.16 - klo: 03.26 »
Kuvittelisin olevan 2 kennoinen

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #78 : 06.08.16 - klo: 11.37 »
Tuo on kahden kennon Li-Fe -akku. Muuta laturistasi lipo-asetus Li-Fe - asetukselle (ohjekirja neuvoo). Sen jälkeen akun voi ladata normaalisti 1c:n virralla balanssi-ohjelmalla.

Poissa Henkka82

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #79 : 04.10.16 - klo: 21.31 »
ostin tuossa floureon 7.4V 30C 5200mAh akut radio ohjattavaan laturina toimii imax b6.
Elikkäs millä arvoilla latailen nuo akut?

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #80 : 04.10.16 - klo: 21.41 »
LiPo balance ohjelmalla, 2s (2 kennoa) ja 5 A virralla.

Poissa Volver

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #81 : 07.12.16 - klo: 10.17 »
Noniin, tehtiimpä eilen kaupat parista drifteristä.

Mulla on ollut puoli tusinaa polttisautoa ennen joten nämä sähköautot on ihan uusi juttu. No ei siinä, paljon samaahan niissä on mutta nuo lipot aiheuttaa harmaita hiuksia.

Koska haluan välttää kömmähdykset (akkujen rikkoutuminen tai pahempaa) heti kättelyssä niin joku voisi vääntää asiat rautalangasta...

Autoissa on siis Gens Ace shorty -akut, 4600mAh 7,4V 2S2P.

Nuo tarvisi laturin, joten mitä ehdottaisitte?

Lisäksi tuo latauksen suorittaminen. Akussa on kaksi liitintä, joista toisen funktio on vähän hukassa. Liittimen keskimmäiseen pinniin tulee johto akun keskeltä, ja sen saa akusta irrotettua. Tämä oli joku "tasuri" tms?
Kyosho DMT GP
Sakura D4 AWD

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #82 : 07.12.16 - klo: 11.42 »
Tuo valkoinen liitin menee laturin balanseri- liittimeen ja silloin pitää olla myös akun liittimen "pieni" keskimmäinen liitin kiinni. Liittyvät lataamiseen. Ei tarvi olla kiinni, kun kytkee noparin liittimeen. Latureista en oikein tiedä, mulla on ollut 2 vuotta skyrc e6650 -sitä en kyllä suosittele: välillä lopettanut kesken lataamisen ja ei lataa välillä varastointitilaan lipoja. Kannatta hankkia älylaturi, jolla voi ladata useampia akkuja ja joka kertoo infoa latauksesta yms. JA sellainen, jossa ohjelma myös lipojen varastointitilaan lataamisessa. Jos akkujen jännite tippuu alle 2.7 volttia/kenno akku voi mennä rikki/pullistua/syttyä vaikka palamaan...
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa Volver

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #83 : 07.12.16 - klo: 13.38 »
Ei tarvi olla kiinni, kun kytkee noparin liittimeen.
Onko merkitystä onko se kiinni ajettaessa vai ei?

Teen varmaan jotain oikein.. Kävin tuosta vajaan kilometrin päästä rc-liikkeestä hakemassa laturin ja suojapussin. Laturissa on lataus- ja balanserijohdot, lämpömittari, virtakaapeli ja usb-kaapeli.

Kyosho DMT GP
Sakura D4 AWD

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #84 : 07.12.16 - klo: 13.45 »
Ei ole mielestäni, kun se on balanserijohto - viisaammat korjatkoon.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #85 : 07.12.16 - klo: 13.46 »
Onko merkitystä onko se kiinni ajettaessa vai ei?

Ajettaessa sitä ei kytketä mihinkään. Kannattaa teipata se kiinni niihin paksumpiin johtoihin, jottei se karkaa ajossa rattaiden väliin tms. Jos ne johdot lähtevät akusta irti, on myös kätevää tehdä eri johdot ajamiseen ja lataamiseen. Sitten ajossa ei ole tasausjohtoa ollenkaan, vaan se on vain laturin johdoissa.

Teen varmaan jotain oikein.. Kävin tuosta vajaan kilometrin päästä rc-liikkeestä hakemassa laturin ja suojapussin. Laturissa on lataus- ja balanserijohdot, lämpömittari, virtakaapeli ja usb-kaapeli.

Lämpömittari on NiMH akuille - voit varmaan käyttää sitä, jos välttämättä haluat. Kun käytät laturia verkkovirralla, kannattaa irrottaa nuo hauenleuat - niiden avulla voit käyttää laturia 12V virtalähteestä.

Kuvien perusteella kaikki on menossa hyvin.  :smiley:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Volver

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #86 : 07.12.16 - klo: 14.33 »
Akku ladataan aluksi asetetulla virralla, esim 5A niin kauan kunnes max. jännite eli 4,2V/kenno saavutetaan.
Tämän jälkeen laturi tiputtaa virtaa koko ajan, syöttäen juurikin tuon 4,2V/kenno, kunnes akku ei enää ota virtaa vastaan eli on täysi.
Laturi tekikin juuri näin ja piippasi tunnin latauksen jälkeen, että valmista olisi.
Kiitoksia neuvoista!
Kyosho DMT GP
Sakura D4 AWD

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #87 : 20.12.16 - klo: 14.02 »
Näyttää olevan markkinoilla myös tällaisia high voltage lipoja:

http://fi.eurorc.com/product/13178/arrowmax--hv-lipo-5200mah-2s-tc-low-profile---76v-55c-continuos-110c-burst

Onko noista vielä kellään kokemuksia?
Taas yksi uusi mahdollisuus erehdykselle kun joku kuitenkin menee ja lataa vanhat normi lipot high voltage spekseillä... Hyvä että tuotekuvauksessa on mainittuna soveltuvuus lähinnä bashauskäyttöön.
« Viimeksi muokattu: 20.12.16 - klo: 14.06 kirjoittanut topcat »

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #88 : 08.06.17 - klo: 12.35 »
Kysymys?

Mulla on yks Gens Ace hard pack 3S ajoakku,jossa tällä hetkellä 1cell 0V, 2cell 3,82V ja 3cell 3,86V.

Eli ykkös cell kuollut tai liitos sulanu.

En ole uskaltanut lähtee aukoon kuoria, koska hiton hankala aukoo saumaa auki.

Onnistuuko akun varauksen purku auton ajolampulla ja sitten muutamaksi päivää suolaveteen lillumaan?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Poissa KiSaVa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« Vastaus #89 : 08.06.17 - klo: 13.01 »
Onnistuu vaikka kytkemällä lamppu paksun maan ja sen tasausliittimen napaan, jossa lamppu palaa kirkkaimmin.
« Viimeksi muokattu: 08.06.17 - klo: 15.33 kirjoittanut KiSaVa »