Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoille  (Luettu 15877 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« : 03.03.07 - klo: 18.26 »
Heippa! Olen uunituore "rc-harrastaja" kun juuri kävin hakemassa itselleni ensimmäisen polttisautoni.  Kysessä on Kyoshon pureten alpha,
http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=01.31305r
Tuollainen vehje siis kyseessä. En löytänyt foorumilta ainoatakaan aloittelijoille suunnattua topicia joten päätin perustaa uuden (modet poistakoot sitten jos parhaaksi näkevät)

Mieltäni askarruttavat muutamat kysymykset:
1. Millaisia perushuoltoja / huoltoja ajon jälkeen minun kannattaisi tehdä että saisin mahdollisimman pienin murhein nauttia ajelusta?

2. Tyhjäkäynti: Kun säädin tyhjäkäyntiä, sain sen suunnilleen kohdilleen, mutta auto silti matelee eteenpäin, jos pienennän tyhjäkäyntiä ruuvista vähääkään, sammuu auto heti... mikä voisi olla syynä?

3. Ilmanputsarin öljyäminen: Millä öljyllä / aineella nuo olisivat parhaiten putsattavissa? Voinko leikellä vaahtomuovista tms uusia paloja jotta voisin tauolla heittää uudet "suodattimet" paikoilleen, eikä tarvitsisi heti vanhoja peseskellä?

4. Hehkutin: Mukana tuli joku "meangreen" tms hehkutappi, ja  latasin sen täyteen, kuitenkin noin 10 käynnistyskerran jälkeen siinä ei enää virtaa riittänyt... normaalia vaiko onko akussa jotain häikkää?


Kiitoksia vastauksista jo etukäteen =) mikäli näinkin yksinkertaisia asioita joku viitisis valaista

edit: Tietty pieni lista "varaosista" mitä työkalupakissa kannattaa olla, olisi kiva, sillä menen taas täältä jumalan selän takaa käymään tamperella, joten samalla voisi hieman ostella niitä tärkeimpiä komponentteja.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #1 : 03.03.07 - klo: 18.38 »
no tuosta akkujutusta sen verran että yleensä akuilla menee 2-10 latausta ennen kun alkavat antaa kaikki kapasiteetin käyttöön.

tuo matelu tyhjäkäynnillä voi johtua uudesta koneesta mikä ei vielä ole kunnolla ajettu sisään tai liian löysästä kytkin jousista.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Taski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #2 : 03.03.07 - klo: 18.39 »
ehkäpä uusi kone sitten vaikuttaa asiaan, kytkin nappaa kyllä suht myöhään "kiinni" eli en usko jousien kovin löysien olevan, mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat vain niin suuret.

Minkäslaista ajoa tuommoinen neliveto sitten kestää? tuntuu ainakin sutivan todella helposti kuivallakin, eli miten rattaat kestävät?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #3 : 03.03.07 - klo: 18.51 »
no kovaa ajoa vaan ja korjataan jos hajoaa :D
ite ei paljon vehkeitä tule säästeltyä.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #4 : 03.03.07 - klo: 18.58 »
Noista ilmanputsareista niin niitä ei kannata alkaa putsaileen, eli kannattaa ostaa aina uudet kun on tarvis. Tuosta itse tehdystä putsarista en oikeastaan tiedä että kannattaako vai eikö mutta sen voi joku tietävämpi kertoa
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa Taski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #5 : 03.03.07 - klo: 18.58 »
onnistuin jo halkomaan tuosta kopasta etuhelmaa, korjasin tietty, mutta saakos tuohon helposti uusia koppia ja mistä? Minkä hintaisia ne oikein ovat?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #6 : 03.03.07 - klo: 19.03 »
koreja saa ainakin hobbylinnasta. Ja sitten rcpisteestä saa.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa Taski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #7 : 03.03.07 - klo: 19.06 »
ei kellään tuohon ilmansuodattimen öjyämiseen olisi vastausta? täytyykö tosiaan aina ostella noita kärpäsenp*skan kokosia kipposia jotka maksaa 5e? Isokokosempiin vehkeisiin kun käy vaikka ruokaöljy...
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #8 : 03.03.07 - klo: 19.14 »
Osta motokrossipyörien filtteri öljyä.
Litran pönikkä kestää sen pari vuotta ainakin  :wink:

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #9 : 03.03.07 - klo: 19.20 »
Oonko väärässä vai onko totta että sinä motocrossilmanputsariöljyssä on petrolia ja se muuttaa hieman säätöjä?
Huehue

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
Aloittelijoille
« Vastaus #10 : 03.03.07 - klo: 19.32 »
Se on hiukan jäykempää ja siksi ilma pääsee huonommin virtaamaan öljytyn suodattimen läpi. Eli saa vähemmän ilmaa = menee rikkaammalle.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #11 : 03.03.07 - klo: 21.20 »
Ilmanputsari pitää antaa vetäytyä öljyämisen jälkeen vähintään tunnin että petrooli haihtuu pois.

Ja ei... se ei ole paksumpaa ja siis vetäisi koneen rikkaammalle.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #12 : 03.03.07 - klo: 22.19 »
Pieniä paksuuseroja löytyy mielestäni jo rc käyttöön tarkoitettuja aineita verratessa, saati satojen eri valmistajien krossipyörien foamfilter öljyistä. Ei kuitenkaan mitään todella merkittävää.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #13 : 03.03.07 - klo: 22.40 »
Eli suodattimia ei kannata pestä. Jos luulet tuossa säästäväsi niin nopeammin vaan kone kuluu loppuun.
Axial SCX 10 TR

Poissa FrzT

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #14 : 04.03.07 - klo: 00.44 »
Kytkintä kannattaa keventää jyrsimällä ylimääräistä pois. Omasta puresta sain tuon ryömimisen tyhjäkäynnillä eliminoitua juuri keventämällä kytkintä. Etolasta kannattaa hommata ohutta vaahtomuovia ja pyöräyttää siitä suoja öljytyn filtterin päälle aina ennen ajoa.
Powered by: Araldite & Panduit
| 808 | M18T Pro | M03 |

Poissa frostgrey

  • Tulokas
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #15 : 04.03.07 - klo: 01.18 »
Itse tuli juuri ostettua tuollainen GS racing Storm Evolution http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=GSC2010DPG  ensimmäiseksi rc/polttis autoksi.  Sisäänajon tein tallissa ja nyt on n. litran verran suditeltu tuossa pihatiellä. Aika hätäinen peli näin aloittelijan käsissä. :shock:  Ensimmäisen päivän saldo oli katkenneet siipi telineet, lähti vähän lapasesta ja lensi päin sähkötolppaa :oops:

Itseäni on myös ihmetyttänyt nuo hehkujen sähkön kulutus, ei akullisella montaa pitempää starttia yritetä. :roll:

Kannattaako noihin polttoaineletkuihin hommata jotain suodattimia(ryypyllisiä)?

Ohko noihin pyörien säätöihin jotain perusjuttuja mistä kannattaa aloittaa ,eli auraukset,camberit ja jne...??

Kohtuu helposti tuntui saavan aika hyviin säätöihin tuon vehkeen, ottaa kierroksia aika hätäisesti kuitenkin lämpöjen pysyessä kurissa :D

Naapurit varmaan ihmeissää, kun aikuinen äijä juoksee tuollaisen "kirpun" perässä :lol:

Poissa Taski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #16 : 04.03.07 - klo: 01.30 »
Kuinkas usein porukka kiristelee paikat? Nimittäin noin 40min ajelujen jälkeen huomasin pakoputken sylinteripäähän kiinni tulevien ruuvien olevan tipotiessään; Putki siis lähes kokonaan irti ja kannakekin vielä poikki. Kannakkeen väänsin kyllä jo rautalangasta uusiksi, mutta ruuvien löytäminen olikin hieman kinkkisempi homma. Täytyneepi alan kaupasta käydä uudet hakemassa.

edit: ja millä spekseillä tuohon meikäläisen alpha 3:een sitten oikein noita koreja haetaan? tarjolla kaikenmaailman touringeihin yms, mutta mitkä korit tuohon meikän autoon käyvät, ja mistä sen tunnistan?  :shock:
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #17 : 04.03.07 - klo: 03.44 »
veikkaisin että alphaan käy 1/10 polttistouring korit, eli 200mm leveät.

frostgrey hommaa joku perus fuilifiltteri letkuun. estää likaa pääsemästä koneeseen ja toimii "varatankkina" jos auto menee katolleen.

ja kuten kerrottu jo, se hehku pitää ladata ja tyhjätä muutamaan kertaan että alkaa ottamaan täydet virrat sisäänsä :wink: Hardcore racer purkaa koko hehkun ja vaihtaa sen kennon parempaan. Itellä LRP VTEC 3800 UP :mrgreen: (tosin hehku on mallia vaihdettava kenno) :oops:

Poissa Taski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #18 : 04.03.07 - klo: 03.51 »
mistä tuon nyt sitten päättelee, onko lämmöt hyvät vaiko ei? meikäläisellä ei ainakaan mitään hajua, missä lukemissa lämmöt liikkuu ajaessa :/
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #19 : 04.03.07 - klo: 03.54 »
100-130c on hyvä. Vaikeahan tuota ilman mittaria on mitata, siksi se IR-lämpömittari kannattaa olla pakissa :wink:

Vikketsi

  • Vieras
Aloittelijoille
« Vastaus #20 : 04.03.07 - klo: 08.44 »
Itselläni on Jr-Hobby:stä hommattu hehku, kestää kyllä niin kauan että ehdin hukata laturin aina jonnekkin. :D

Merkiltään JP Glostart 2400mah akulla. Kesällä ajokautena kesti pari viikkoa jonka jälkeen piti laittaa latinkiin. Tuo on ainakin hidas latautumaan, yön yli kestää aina lataus.

Edit: Kannattaa muistaa uusien akkujen kanssa(hehkuissa yms.) että ensimmäiset akulliset menee äkkiä, sillä akku on parhaimillaan vasta muutamien käyttökertojen jälkeen.

Poissa Pete T

  • Jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #21 : 04.03.07 - klo: 10.24 »
Suosittelisin kyllä hehkulaitetta jossa on jännitemittari, joka myös kertoo onko tulppa ehjä. Säästää kuskin hermoja  :wink:

Tässä myös hyvä saitti aloittelijoille: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html

Poissa Juhanu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #22 : 04.03.07 - klo: 11.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
Kuinkas usein porukka kiristelee paikat? Nimittäin noin 40min ajelujen jälkeen huomasin pakoputken sylinteripäähän kiinni tulevien ruuvien olevan tipotiessään; Putki siis lähes kokonaan irti ja kannakekin vielä poikki. Kannakkeen väänsin kyllä jo rautalangasta uusiksi, mutta ruuvien löytäminen olikin hieman kinkkisempi homma. Täytyneepi alan kaupasta käydä uudet hakemassa.

edit: ja millä spekseillä tuohon meikäläisen alpha 3:een sitten oikein noita koreja haetaan? tarjolla kaikenmaailman touringeihin yms, mutta mitkä korit tuohon meikän autoon käyvät, ja mistä sen tunnistan?  :shock:


Tuo on just toi sama ongelma joka mulla oli. Mut ne ruuvit pitää laittaa kiinni ruuvi lukitteella

Poissa Juhanu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #23 : 04.03.07 - klo: 11.26 »
Mutta kannatan että heti kun kunnolla oppii ajaan Pure ten alphalla myy auton pois ja ostaa paremman auton. Minulla on Puren myynti käynnissä ja uuden osto käsillä.Ja jos tehoa haluu lisää ei kannata viritellä koska pureen ei ole kunnon moottoreita ja viri putkia ei ole siihen.

Poissa FrzT

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #24 : 04.03.07 - klo: 12.43 »
Kuulalaakerit kannattaa asentaa joka kulmaan. Itselläni meni jo litran ajon jälkeen lähes kaikki vakiolaakerit väljiksi. 5x10x4 laakereita taisi mennä 11 kpl ja 8x14x4 laakereita 4 kpl. Säädettävät ylätukivarret on myös hyvä hankinta, eivätkä ne maksa paljon jos teet ne 5.8mm nivelpalloista (1284), Shock ball endeistä (W5019) ja 3mm kierretangosta.
Powered by: Araldite & Panduit
| 808 | M18T Pro | M03 |

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #25 : 04.03.07 - klo: 15.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Juhanu"
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
Kuinkas usein porukka kiristelee paikat? Nimittäin noin 40min ajelujen jälkeen huomasin pakoputken sylinteripäähän kiinni tulevien ruuvien olevan tipotiessään; Putki siis lähes kokonaan irti ja kannakekin vielä poikki. Kannakkeen väänsin kyllä jo rautalangasta uusiksi, mutta ruuvien löytäminen olikin hieman kinkkisempi homma. Täytyneepi alan kaupasta käydä uudet hakemassa.

edit: ja millä spekseillä tuohon meikäläisen alpha 3:een sitten oikein noita koreja haetaan? tarjolla kaikenmaailman touringeihin yms, mutta mitkä korit tuohon meikän autoon käyvät, ja mistä sen tunnistan?  :shock:


Tuo on just toi sama ongelma joka mulla oli. Mut ne ruuvit pitää laittaa kiinni ruuvi lukitteella
Moottorin ruuveja ei kiinnitetä lukitteella koska moottorin lämmetessä lukite sulaa, eikä toimi kuten pitäisi. Lukitteesta moottorissa on siis vaan haittaa.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #26 : 04.03.07 - klo: 15.36 »
e.
« Viimeksi muokattu: 28.08.12 - klo: 23.22 kirjoittanut Joel P »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #27 : 04.03.07 - klo: 15.49 »
Nyt sitten järki kouraan.

Et voi mitenkään yleistää että moottoripyörissä käytettävä öljy on paksua.
Itse olen käyttänyt 4 eri moottoripyöräöljyä ja jokainen on ollut hyvinkin juoksevaa nestettä.
Otetaan sitten vertailuksi esim PSR filttereiden mukana tuleva nimenomaan näihin pienoisautojen filsuihin tarkotettua öljyä... Tuopas onkin selvästi paksumpaa tavaraa.
Itseasiassa paksuinta filsuöljyä mitä olen tähänmennessä edes pullosta kaatanut.
Motokrossifilsujen öljy on lähes vettä kun sitä pönikästä kaataa.

Myöskin lopputuloksessa on eroa, vaikkakaan ei paljon.
Motokrossiöljy venyy seittimäisenä filsusta kun sitä käsittelee kuivauksen jälkeen.
Tämä PSR öljy ei.
Silti PSR öljy on ollut ns paksumpaa tavaraa eli lika on jäänyt hyvinkin pintaan toisin kuin motokrossiöljyllä jolla lika on hiljalleen painunut syvemmälle filsuun.

Molemmat ovat toimineet ilman minkäänlaisia ongelmia.

Edelleen ei vaan voi sanoa että motokrossipyörien öljy olisi paksumpaa... Näin kun ei ole tähänmennässä näyttänyt olleen.

Poissa Juhanu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #28 : 04.03.07 - klo: 15.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Lainaus käyttäjältä: "Juhanu"
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
Kuinkas usein porukka kiristelee paikat? Nimittäin noin 40min ajelujen jälkeen huomasin pakoputken sylinteripäähän kiinni tulevien ruuvien olevan tipotiessään; Putki siis lähes kokonaan irti ja kannakekin vielä poikki. Kannakkeen väänsin kyllä jo rautalangasta uusiksi, mutta ruuvien löytäminen olikin hieman kinkkisempi homma. Täytyneepi alan kaupasta käydä uudet hakemassa.

edit: ja millä spekseillä tuohon meikäläisen alpha 3:een sitten oikein noita koreja haetaan? tarjolla kaikenmaailman touringeihin yms, mutta mitkä korit tuohon meikän autoon käyvät, ja mistä sen tunnistan?  :shock:


Tuo on just toi sama ongelma joka mulla oli. Mut ne ruuvit pitää laittaa kiinni ruuvi lukitteella
Moottorin ruuveja ei kiinnitetä lukitteella koska moottorin lämmetessä lukite sulaa, eikä toimi kuten pitäisi. Lukitteesta moottorissa on siis vaan haittaa.


Ei ne lukitteet sula jos ne pistää ihan ruuvin päähän eikä alku käyrä niin kuumana käy. Paitsi jos on liian kireet säädöt.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Aloittelijoille
« Vastaus #29 : 04.03.07 - klo: 15.52 »
Just näin...

Todellakin alkukäyrä käy kuumana.
Tässä topikissa oli tarkoitus antaa aloittelijoille neuvoja...
Tarkoitus ei siis ollut että aloittelijat kommentoivat täällä kokoajan jotain tällaista kummallista.