Kirjoittaja Aihe: RC-jokkis  (Luettu 14887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
RC-jokkis
« : 03.04.07 - klo: 20.12 »
Moro,

Mitään psyykeongelmia minulla ei pitäisi olla. Siitä huolimatta tuli mieleen rc-jokkis sarja kun katselin Racing Factoryn sivuilta Tamiyan kuplaa. Eli jokamiesautoilua radio-ohjattavilla.

Ajattelin vähän esittää näitä ideoitani täällä ja katsoa saako tämä yleisön kannatusta lainkaan ja jos saa, niin millaisin ehdoin. Alla vähän alustavia sääntöehdotuksiani.

a) Auto olisi yksityyppi auto Tamiyan beetle. Jokin toinenkin auto voitaisiin sallia tämän rillanne esim mini tms. Auto ei saisi maksaa uutena enempää kuin 120 euroa.

b) Kilpailun jälkeen auto tulisi vaihtaa kenen tahansa toisen kilpailijan kanssa mikäli kilpailija haluaa auton kanssasi vaihtaa. Autojen tulee olla vaihtohetkellä ehjiä ja kaikin puolin toimivia.

c) Autossa olisi vakio nopari ja vakio vastari. Kilpailussa saisi käyttää omaa vastaanotinta, mutta kilpailun jälkeisessä autojen vaihdossa alkuperäinen vastaanotin tulisi olla toimintakunnossa vaihtoa varten.

d) Autossa saisi käyttää omaa servoa. Moottorin saa päivittää johonkin ennalta sovittuun malliin mutta se tulee kilpailun jälkeen antaa pois vaihdon yhteydessä. Näin ei kukaan panosta omaan moottoriin järjettömästi.

e) Ajoakku olisi vapaa 7.2 volttinen akku NiCd NiMh tai LiPo akku.

f) Auton minimipaino olisi 1500g tai jokin sitä lähellä oleva riippuen kuplan omasta painosta.

g) Alkuerässä parhaiten ajaneiden autoihin lisättäisiin lisäpainoja jotta kisat olisivat tasaväkisempiä. Esimerkiksi finaalin kuskeista hitaimmalle ei tulisi painoja ja sitten sitä nopeammille tulisi 10g per sekunti lisää, kuitenkin siten, että suurin mahdollinen lisäpaino olisi 100 grammaa autossa.

h) Ratana käytettäisiin rallicross tyyppistä rataa joka olisi joko asfaltille tai hiekkakentälle rakennettu. Touringradalla ei kisoja järjestettäisiin.

i) Alkuerät ja finaalit nykyisten sähkötouring sääntöjen mukaan.

j) Renkaatkin ovat melko vapaat kunhan ne sopivat esikuvan autoon, renkaat tulee myös luovuttaa uudelle omistajalle vaihdon yhteydessä.

Tälläistä tällä kertaa, pelottaa jo mitä seuraavalla kerralla keksin...

--
Timo

Poissa Jyke_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #1 : 03.04.07 - klo: 20.29 »
Heh.

Hauska idea. Varsinkin jos löytyy sopivan hintainen auto kaikkine rojuineen.

Tässä tukea ja parannusehdotuksia.

h) Multisurface rataa kannatan ehdottomasti. Tuotahan voisi ajaa vaikka hiekkakentällä ja nurmikolla ja jos sattuu olemaan vielä sopivasti asvalttia niin sitten sielläkin (eli parkkipaikalla, jonkin kentän vieressä)

i) Alkuerät tekisin kuin vanhan KRC luokan mukaan. Reittilä tietää tästä enemmän. Muistelisin että
-tasalähdöt
-4 tai 5 kierrosta
-varvatut saa 100 pistettä
-eräkierroksen nopein 0 p, toinen 2, kolmas 3...

Alkueristä finaaleihin ja nousufinaaleihin
-4 nopeinta A-finaaliin
-sitten 4 tai 6 auton finaalit, joista 2 nopeinta nousee ylempään finaaliin (joka tietty ajetaan melkeen heti perään).
RC Pisteestä saa ja Assolla pääsee! ;-)

Poissa KoppimopoRacing

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #2 : 03.04.07 - klo: 20.35 »
Kuulostaa hauskalta! Missäs päin suomea kisoja olisi..?
Tässä olisi muutamia muita halpis autoja:
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_96&products_id=1649
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=16212&grpid=5015
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=16213&grpid=5015
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=16214&grpid=5015
Tosin autot ovat touring autoja joten niitä pitäisi itse vähän muokata että saa lisää maavaraa soralla ajamiseen!
« Viimeksi muokattu: 03.04.07 - klo: 20.41 kirjoittanut KoppimopoRacing »

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #3 : 03.04.07 - klo: 21.01 »
Kuulostaa hauskalta! Missäs päin suomea kisoja olisi..?
Tässä olisi muutamia muita halpis autoja:
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_96&products_id=1649

Tuo on neliveto. Auton pitäisi ehdottomasti olla kaksivetoinen, joko taka- tai etuvetoinen. Mutta kaiketi nelkkuauton voi hyväksyä jos siitä poistaa toisesta päästä vetarit.

Lainaus
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=16212&grpid=5015
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=16213&grpid=5015
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=16214&grpid=5015
Tosin autot ovat touring autoja joten niitä pitäisi itse vähän muokata että saa lisää maavaraa soralla ajamiseen!

Jees, noita pitäisi vähän muokata ja ideani oli vähän siinä, että auto olisi ulkonäöltään 60 - 70-luvun auto. Eikä autossa saisi olla siipeä tai muitakaan ilmanohjaimia. Mutta ehkä tuosta korisäännöstäkin voisi joustaa jos se saa kannatusta.

--
Timo

Poissa Juhaz

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #4 : 03.04.07 - klo: 21.13 »
Mites olis sitten moottori rajoitus? Entäs kori pitäskö näyttää 60-70 vuoden autolt?
Yokomo | GM LRP Futaba |
Tiim Lahti

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #5 : 03.04.07 - klo: 21.15 »
Mikä ettei, muutama juttu kuitenkin heti pomppaa...

- Autoja vaihdettaessa vastari ja servo ynnä nopari otetaan itselleen.
- Renkaat tulisi ehdottomasti olla jonkun tietyn merkkiset/malliset (niinkuin touringissa)
- LiPot kiellettyjä, aloittelijoiden vuoksi (kukaan ei halua jotain junnua kisapaikalle latailemaan lipojaan...)

Muuten ihan jees idea! Varsinkin kun beetle jo löytyy hyllystä  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #6 : 03.04.07 - klo: 21.31 »
No idea tosiaan oli siinä, että autot näyttäisivät koriltaan nykyisiltä jokkisautoilta, eli jos fiat 127 ja muita eksoottiisia koreja löytyy, niin mainiota.

Moottorirajoitus olisi sen mukaan, että about halvin mahdollinen stanu moottori olisi sallittu, kuulalaakerit olisi toki sallittu moottorissa.

Ehdotuksia saa laittaa. Eikä tässä mitään olla lyöty lukkoon. Nyt vasta haetaan parannusehdotuksia sekä kartoitetaan miten porukka olisi kiinnostunut.

--
Timo

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #7 : 04.04.07 - klo: 09.33 »
Alla pari linkkiä edellisestä jokkisyrityksestä. Tosin lopullisesti kilpailuun ilmoittautuneiden määrän perusteella tuota voi käyttää lähinnä "ei tehdä sitä ainakaan näin" -tyyppisenä esimerkkinä.  :wink:

http://rc10.fi/index.php?topic=2734.0

http://rc10.fi/index.php?topic=3061.0

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #8 : 04.04.07 - klo: 11.03 »
Jaah tällaista on näemmä joskus yritettykin.

Yön aikana asiaa miettiessäni on mielessäni vahvistunut se ajatus, että autojen pitäisi ehdottomasti olla kaikkien samanlaisia. Siis yksityyppiluokka. Tämä ihan vaan sen takia jotta autot olisivat mahdollisimman tasaväkisiä. Tuo Tamiyan kupla voisi olla ihan hyvä valinta siihen.

Toinen asi on tosiaan se auton vaihto-oikeus. Kenelläkään kisan ulkopuolisella ei olisi oikeutta ostaa autoa kisan lopuksi mutta kilpailijoilla olisi keskenään oikeus vaihtaa autoa. Esim kisan hävinnyt saisi vaihtaa autonsa kisan voittaneeseen autoon. Tällä tosiaan estettäisiin se, etää autoja alettaisi virittelemään.

Edellisessä yrityksessä jopa ajoakku vaihtoi omistajaa auton mukana. Tässä olen sitä mieltä, että akut ja vastarit pysyy omistajillaan, autot vaihtuu moottorin, noparin ja servon kanssa, niin kaikilla on tasaväkinen servokin eikä ole tapauksia, että satasen autossa on 120 euron servo. tms...

Sitä voisi ihan Mikeltä vaikkapa kysyä, että mihin hintaan saisimme Tamiyan kuplat jos vaikka 15 sellaista menisi kisakäyttöön. Luulisi jotain alennusta irtoavan.

Näitä sääntöehdotuksia kun rustaillaan, niin tarkoitus ei ole tehdä 1:1 jokkis luokkaa pienoisautoille. Se mikä oikeassa Jokkiksessa toimii, ei välttämättä toimi pienoisautoilla. Tarkoituksena on siis nyt luoda niin halpa kilpailuluokka kuin mahdollista. Ajamisen pitäisi kuitenkin olla mahdollisimman mukavaa ja tasaväkistä vääntöä ja kisoja pitäisi pystyä järjestämään muuallakin kuin paikkakunnilla missä on ennestään rata. Tällä keinolla voisi olla mahdollisuutta saada kisaajia alueilta joilla ei ennestään paljoa harrastajia tai kilpailutoimintaa ole.

--
Timo

Poissa KoppimopoRacing

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #9 : 04.04.07 - klo: 16.04 »
Minun mielestä kaikki etu ja takavetoiset autot olisivat sallittuja, mutta ne pitää vaihtaa kisan jälkeen..
Auton vaihtohetkellä sen pitäisi olla siinnä kunnossa kun sillä on viimeksi ajettu. Vain oman vastarin ja akut saa ottaa pois.

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #10 : 05.04.07 - klo: 11.23 »
Alustasääntönä voisi toimia tosiaan sellainen että sallittaisiin kaikki Tamiyan M-sarjan alustat, elikkäs sitten kisoissa olisi sekä etu- että takavetoisia rimpuloita. näissä autoissa on sekin hyvä puoli että vaihteistot on täysin koteloituja. ..Eikä alustaan saa mitään muuta akkua kiinni kuin pötköakun, joka sekin osaltaan vähentää nysväystä (josta ymmärtääkseni pyritään pääsemaan eroon). korit tottakai maalataan yksivärisiksi, jotta omia maalaustaidonnäytteitään ei tartte sitten surra kun kottero lähtee vaihtoon. moottori tottakai vakio mabuchi/johnson! ..ja servokin tottakai vakio. radasta ja eristä kun tehdään riittävän lyhyet niin mitään high technologyä ei juurikaan kaipaa. sen verran täytyisi varmaan panostaa että joka jannu hommais kuulalaakerit (pl. moottori)autoon hankittaessa, ei nyt sentään liukulaakereilla varmaan kukaan suostu ajamaan.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #11 : 05.04.07 - klo: 16.19 »
Voisi toímia, mutta ton autonvaihto jutun vois kyllä jättää pois. Se karsii taatusti osallistujia.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #12 : 05.04.07 - klo: 16.32 »
Voisi toímia, mutta ton autonvaihto jutun vois kyllä jättää pois. Se karsii taatusti osallistujia.

Joo, tuskin kukaan haluu kuitenkaan autostaan luopua. Merkkiluokka sinänsä kyl varmaan toimis ja toisi jopa lisää kisailijoita, sillä on varmaan eroa jos kisa-auto maksaa $100 tai 400eur...

---

Poissa TommyW

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #13 : 05.04.07 - klo: 16.40 »
Jep,

ihan kuullostaa mielenkiintoiselta... ...Tamiyan M-sarjalaisissa olisi hyvinkin potentiaalia tällaiseen sarjaan.

Mutta komppaan kyllä Josea ja Jarkkoa myös, että auton vaihdon voisi tosiaan unohtaa. Tarkat säännöt ja rajoitukset pitävät kyllä kulkuvälineet tasaväkisinä.


Poissa Jyke_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #14 : 05.04.07 - klo: 20.02 »
Auton vaihto on minusta hyvä ajatus.

Eikös siellä jokkispuolella pidä myydä auto jos joku heittää tarjouksen joka on yli jonkun rajan.
Toimisko tässä sama juttu? jos auto maksaa sähköineen (ilman radiota ja vastaria) n. 250 e niin sitten se pitää myydä pois jos tulee yli 299 e tarjous siitä.
RC Pisteestä saa ja Assolla pääsee! ;-)

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #15 : 05.04.07 - klo: 20.51 »
Tuossa auton vaihdossa olisi toki se huba ettei koskaan tiedä ajaako seuraavaksi etu- vai takavedolla, mutta ongelmahan on tietysti se ettei kukaan viitsi panostaa esim. iskarien pitämiseen öljyissään tms. perushuoltoon kun auto ei ole tavallaan oma kuin seuraavaan kisaan asti.. Autoista tulisi hetkessä aikas raatoja. Ehkei sittenkään koko auton vaihto olisi järkevää, vaan esimerkiksi wanhaan syndicate-tyyliin pelkkä moottori. ..jos sekään. kaikkeahan toki voi kokeilla. :grin:

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #16 : 07.04.07 - klo: 17.26 »
Moro,

Se on ihan totta, että jos on vaarana liian helposti menettää oma auto, niin se karsii kilpailijoita, tai vähintään aiheuttaa sen ettei autoista pidetä huolta. Eli ehkä se ei ole ihan hyvä idea kuitenkaan. Sitä pitää vähän pohtia.

Akuista sen verran, että en näe mitään järkevää syytä sille, miksi ainoastaan pötköakut pitäisi sallia. Niiden tasauspurkaminen on hieman vaikeaa ja näin ollen ne kuluvvat paljon nopeammin loppuun. Tuo taas voisi tehdä sen, että ollakseen nopea pitäisi noita pötköakkuja ostaa usein uusia tai jotenkin purkaa tai pienellä virralla yliladata niitä jolloin akut pysyvät jossain tasapainossa. Muutenkin suurella osalla kuskeja ei ole pötköakkuja joten tulisi ylimääräisiä investointeja. Nyt piti mukaan päästä niin pienellä rahalla kuin mahdollista. Noihin Tamiyan M-sarjan autoihin tosin joutuu kai ne pötköakut hankkimaan koska ei sinne taida muut akut sopia akun paikalle, pitää selvitellä sitä. Akkujen liittimet saa myös valita itse koska ne Tamiyan liittimet on niin syvältä ettei niillä voi ketään pakottaa ajamaan.

Mielestäni automalleja pitäisi tosiaan rajoittaa jotta kaikilla olisi mahdollisimman tasaväkinen kalusto. Siksi tuo on aika hyvä sääntö, että auton pitää olla Tamiyan M-sarjan auto: Nuo eri mallit löytyvät täältä:
http://www.tamiyausa.com/product/category.php?sub-id=36350

Moottoriksi voisi sallia sen vakion tietysti. En vain yhtään tiedä miten huoltovapaa se on, eli kestääkö se miten kauan ilman huoltoa. Sen vakiomoottorin pääty näyttää siltä, että sitä ei paljoa pysty virittämään ainakaan mutta en tiedä miten sitä pystyy huoltamaankaan. Noiden uusien moottoreiden saaminen voi olla ehkä hankalaa ja ne voi maksaakin jonkin verran. Siksi ehkä pitäisi sallia jokin moottorimalli jota suomesta saa helposti ja jota pystyy huoltamaan helpommin. Kiinteällä päädyllä oleva kone olisi plussaa niin kaikilla kulkisi jotakuin yhtä lujaa. Ehdotuksia ja mielipiteitä moottorista otetaan vastaan.

Renkaiksi melkeinpä sallisin jotkut Tamiyan m-sarjalaisen kuviorenkaat, pito on varmaan aika huono mutta kestävyyttä varmasti löytyy. RC-pisteen hinnastossa on myöskin ARP Rally Hawk rengas joka näyttää ihan asialliselta.

Jottei sitten kenellekään tule kohtuuttoman suuria servo-investointeja, pitäisi se ohjausservokin jotenkin kai rajoittaa? Tosin siinä huijaaminen on niin helppoa, että en tiedä kannattaako servoa kuitenkaan loppupelissä rajoittaa. Sitä voisi laittaa suoraan jotkut laatuarvot joita parempi servo ei saa olla, esimerkiksi 6 voltilla servo ei saa vääntää yli 6 kiloa ja se ei saa kääntyä 60 astetta 0,15 sekuntia nopeammin. Toisaalta parempi voisi olla laskukaava jossa servon voima / nopeudella ei saisi olla sovittua arvoa suurempi.
Esimerikiksi servo joka vääntää 6 voltilla 6 kiloa ja kääntyy 60 astetta 0,14 sekunnissa saisi arvon 6/0,14 = 42,9. Tuollainen servo on jo aika arvokas joten voisi sopia vaikkapa maksimi arvoksi servolle 40. Tuolla pidetään servojen hinnat hyvin kurissa. Esim servo joka vääntää 6 voltilla 4 kiloa ja kääntyy 60 astetta 0,17 sekunnissa saa arvokseen 4/0,17= 23,5 joka menee jo tuohon 40 määritykseen mainiosti.

Niin juu ja auton pitää olla täysin vakio-osissa. Mitään viritysosia ei sallita. Jos jokin laakeri on kuulalaakeri, ei sitä aleta ihmettelemään onko se teräs, garbiini vai keraaminen. Iskareita ei saa vaihtaa. Välityksen saa valita toki itse.

Mitäs mieltä näistä olette?
--
Timo

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #17 : 07.04.07 - klo: 19.10 »
Ensimmäinen "oikea" rc-autoni oli (joskus v.-96) juurikin tuollainen M-alustalla varustettu "kusiainen" (Fiat 600).. Ei siihen kyllä saa muuta kuin pötköakun, jollei tahdo autoa silpoa kovin pahasti. Renkaiksi kelpaisi varmaankin nuo Tamiyan radialit, jos niitä vaan pystytään toimittamaan. Nuissa pisteen myymissä renkaissa on ehkä jo liiankin kova pito (ainakin jos esikuvana on jokkisautot kankaille ajettuine uusiorenkaineen :mrgreen:).
periaatteessa tuon Tamiyan vakiomoottorin pitäsi olla vastaava kuin esim. Graupner speed500, jota saa myös kuulalaakereilla (lennokkifirmat). Toisaalta jos sallittaisiin virimoottorit, niin nuo M-autot eivät kyllä vaatisi kummoistakaan pataa sutiakseen suoran päästä päähän :evil:.. Silloin olisi aivan sama mitkä akut olisi kyydissä, vakiomoottorin kanssa tulisi taatusti ongelmia tasaväkisyyden kanssa juuri akkujen takia. ero noiden "Johnsonien" kanssa on eri akkujen kesken huima.

Kävin tuossa silmäilemässä Tamiyan sivuilla noita vintage kopperoita, ja ainakin M-04L toimitettiin valmiiksi kuulalaakerein (ainaski pyörissä).
Korit pitäis muuten varmaan maalata ulkoapäin tässä tapauksessa, kiiltävät muuten liikaa jokkikseen :wink:

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #18 : 07.04.07 - klo: 20.21 »
No toi on ihan turhaa alkaa rajoittamaan maalaamista. Ei niiden autojen kuitenkaan ole pakko rumia olla vaikka muuten pyrittäisiin jokkisluokkamaiseen kilpailemiseen. Myöskin tässä minusta pitäisi törkeistä peräänajoista jne. rankaista. ei me mitään romurallia haluta. Joten eiköhän ne korit maalata normaalisti sisäpuolelta.

Enkä ole edelleenkään tinkimässä siitä vakiomoottorista. Se virimoottori taas maksaisi lisää jne. Eiköhän kaikki tähän luokkaan osallistuvat osallistuisi ajamisen ilosta eikä kilpailua akkujen kanssa varmasti kauheasti synny. Tosiaan nuo M-sarjan Tamiyat taitaa toimia vain pötköakuilla. Joten ainoa akkusääntö voisi olla se, että sallittu akku on 6 kennon NiMh akku. Kennoja ei sen kummemmin voida alkaa valvomaan.

Ne on sitten eri luokat missä panostetaan virimoottoreihin ja huippuakkuihin jne... Moottoriksi voitaisiin tosiaan sallia vain se Graupnerin speed 500 jota saa melko helposti. Eikä tuo maksa kuin vähän yli 10 euroa.

Yksi lähtökohta luokalle olisi tosiaan se, että siinä voisi mahdollisimman tasaväkisesti kilpailla vanhemmatkin harrastajat joilla ei reaktioajat ole samaa luokkaa kuin 10 vuotiainen aloittaneilla ja 10-vuotta jo harrastaneilla kuskeilla. Kun autot ei mene liian lujaa, kilpailu tulee tasaväkisemmäksi ja hauskemmaksi kun ajaminen on helpompaa. Näin ollen kaverit jotka eivät ole ennen kisaillut voivat myös pärjätä ilman vuosien treenaamista. Silti kokeneilla kuskeilla on etu puolellaan ajovarmuudessa ja ajotaidossa, se etu ei vain pääse korostumaan tolkuttomasti vauhtien pysyessä pieninä.

--
Timo

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #19 : 09.04.07 - klo: 00.11 »
Miksi ihmeessä yksityyppi autot? Eihän oikeassakaan jokkiksessa kaikki autot ole kuplia ...ainakaan enää :grin: Eikä mitään vaihtoa,vaan pakkomyynti johonkin tiettyyn hintaan,ostotarjousten perusteella,niin kuin oikeassakin jokkiksessa. Alhainen myyntihinta karsii kyllä uudet huippuautot pois tehokkaasti.
Ei sponsoreita.

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #20 : 09.04.07 - klo: 10.12 »
Ei muuta kuin kaikki 1:10 autot mukaan. Vanhoja automalleja on porukoilla paljon kotinurkissa(mulla taitaa olla 4 kpl Asson TC-3). Isojen jokkisluokan autojen osto- ja tarjoussääntö voimaan. Muuten säännöt tuntuvat kivoilta.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #21 : 09.04.07 - klo: 10.19 »
Ykstyyppiautoilla varmistetaan helppo katsastus, mutta se saattaa ollakin sudenkuoppa. Kun se on helpon oloista, sitä ei tehdä kunnolla pitemmän päälle.
Monityyppiautoilla saadaan lisää mielenkiintoa mutta se antaa helposti kohtuuttoman paljon etua kokeneemmille. Osaavat valita paremmat autot myyjän mainoksen perusteella ja niin eespäin.
Puolensa ja puolensa molemmissa.
Vaihto on toimiva ratkasu ykstyyppiautoille.
Myynti on monityyppiautoille pakkovalinta, koska niitä ei voi vaihtaa keskenään. Tai sitten juurikin se olis hauskaa. Elikäs jos haluaa menestyä kisassa, hankkii vähän paremman mutta melko varmasti menettää sen jos pärjää. Saa tilalle mahdollisesti jonkun huonomman jota sit voi ruveta laitteleen.
Meinaan miksei voi sallia virittämistä tietyllä tavalla. Moottoriksi tietyt vaihtoehdot. Servojen voimat ja nopeudet on helppo valvoo. Alustan muuttamisella alkuperäisestä ei ole mitään mieltä. Akuista en tiedä muuta kun samanlaisia tarttis olla.
Mun mielestä jokkiksessa juur rakentelulla ja virittelemisellä tehään ainakin kaks kertaa enemmän mielenkiintoo lajiin. Joka osaa laittaa auton meneen pikkurahalla ja sääntöjen puitteissa, saakin menestyä vähän paremmin. Tää nouhau siirtyy eteenpäin kun auto myydään/vaihdetaan ja kaikkihan tietenkin kertoo kanssaharrastajilleen parhaat niksit ja konstit kun tavataan. Syntyy oikeeta harrastamisen meininkiä porukkaan.
Ei nosta kustannusta tulla lajiin mukaan jos laitetaan 150€ hinnaks 1-2-3 sijojen autoille. Paras tarjous voittaa ja uus omistaja saa koko roskan paitsi akut ja vastarin. Hinta oli vaan esimerkki. Kuitenkin niin, että sillä saa uuden sinnepäin vastaavan ilman viripalikoita. Jos virittää ja menestyy saattaa menettää mut ei sen väliä, sit rakennetaan seuraava. Jotka ei menesty, saavat harjotusta ja mahiksen parempaan autoon.
Mielipiteitäni vaan. Tää vois olla mielenkiintonen laji kun mietitään loppuun asti.

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #22 : 09.04.07 - klo: 10.42 »
Juurikin vanhan kaluston hyödyntämisen takia ei pitäisi olla yksityyppiautot.Harjattomat ja lipot kielletty.Muuten viritys melko vapaa,mutta tehoon vaikuttavat osat eli akku ja moottori sisältyisi kauppaan.Autot taka tai etuvetoisia.Koreja voisi ihan ulkonäkösyistä rajata jotenkin,vähän vanhempiin malleihin,mikäli vain löytyy riittävästi vaihtoehtoja.Nykyisillä touring koreilla laji ei kyllä näyttäisi jokkikselta..
Ei sponsoreita.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #23 : 09.04.07 - klo: 11.27 »
Päivää,

Se on totta, että Suomessa on paljon mm, Kyoshon pureten alphoja jotka pitäisi myös sallia mukaan. Myös muita edullisia pihasudittelluun tehtyjä autoja on jotka nekin pitäisi sallia. Se, että sarjassa saisi ajaa vain Tamiyan m-sarjan autolla rajoittaa kilpailijoiden määrää ihan liikaa.

Myöskin jokin pakotettu auton vaihto tai myynti tulisi rajoittamaan kilpailijoiden määrää koska, kukaan ei halua ottaa sitä riskiä, että kisojen jälkeen omistaakin paljon huonommassa kunnossa olevan auton mitä oma auto oli. Eli tästä vaihto / osto-oikeudesta on kuitenkin ehkä järkevintä luopua. Kaluston tasaväkisyyteen ja edullisuuteen pitää siis pyrkiä muilla keinoin.

Kaksi suurinta auton nopeuteen vaikuttavaa tekijää ovat käytettävissä olevat tehot sekä renkaiden pito. Sillä, että moottori, akkujen volttimäärä sekä renkaat määritellään yhteen tyyppiin, saadaan jo tilanne paljon tasaväkisemmäksi.

Joten sallituksi moottoriksi voisi hyväksyä mabuchi/johnson/Graupner speed500 moottorit.

Sallittu rengas onkin sitten paljon vaikeampi valinta. Kuviorengas sen pitäisi olla kun puhtaita asflattikisoja ei olisi juurikaan. Yksi vaihtoehto voisi olla tämä:
http://www.hpi-europe.com/piw.php?lang=en&partNo=4468

Akkuja on vaikea rajoittaa koska edullisen lajin vuoksi pitäisi sallia jo käytössä olevat akut. eli sekä pötköakut ja itse juotetut pitäisi sallia. Enkä haluaisi alkaa rajaamaan kennoja muutoin kuin, että NiCd kennot ei ole sallittuja niiden myrkyllisyyden vuoksi. Kannustetaan porukkaa siis luopumaan niistä jos niitä jossain vielä on käytössä.

Nyt oltaisiin siinä tilanteessa, että autot oavt jota kuin vapaita 1:10 sähköautoja. Moottori on tarkoin rajattu sekä akkujen jännitemäärä 7,2 volttiin (NiCd akut kielletty). Kaikille sallitaan vain saman tyypin rengas. Minusta LiPo:t voisi sallia, en halua mitenkään olla uuden tekniikan sisäänmarssin esteenä. LiPo:n etu häviää kuitenkin melko minimaaliseksi koska autolla on määrätty minimipainoa. 200g kevyempi lipo-akku vaan vaatii sitä, että autoon pitää ehkä laittaa 200g lyjyiä kyytiin jotta se pääsee painorajaan. Moni foorumin lukija tietää, että olen hiilettömien moottoreiden kannalla, mutta nyt tulee se raja, että niitä ei voida sallia koska yhtä tehotonta konetta noiden sallitujen kanssa tuskin on ja vaikka olisi se maksaisi säätimen kanssa sen verran, että samalla rahalla saisi vähintään 15 sallittua moottoria uutena.

Nyt tullaankin siihen tilanteeseen, että miten tasoitetaan nyt autojen alustan eroja. On melko varmaa, että jokin 1:10 touring kisa-autosta värkätty 4-vetoauto olisi nopeampi kuin jokin Tamiyan M-sarjan etuveto auto esimerkiksi. Tämä ongelma ei olisi läheskään niin suuri jos olisi kyseessä yksityyppi-luokka, mutta se voi tosiaan rajata harrastajamäärän liian pieneksi. Tähän tilanteen tasoittamiseen tulee minulla mieleen kaksi vaihtoehtoa.

1) Autoon lisätään lisäpainoja sen mukaan kuinka paljon nopeampi se on alkuerien hitaimpaan malliin ajaneeseen autoon nähden. Tämän keinon toimivuudesta ei kertakaikkiaan vaan ole minulla mitään tietoa. Se joko voi noilla hitailla moottoreilla toimia hyvin tai sitten joku 100 grammankin lisäpaino ei juurikaan näy kierrosajoissa.

2) Toinen hyvinkin mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla välitysten muuttaminen nopeimmilta autoilta. Esimerkiksi jos alkuerässä voittaja voittaa kahdella kierroksella, pitäisi hänen hänen lyhentää välitystä esim siten, että pinioni vaihtuu hampaan / per kierros pienemmäksi. Eli jos alkuerien voittaja ajoi nyt 2 kierrosta paremmin kuin alkuerän viimeinen, vaihtaa voittaja autoonsa 2 hammasta pienemmän pinionin. Yhden kierroksen alkuerän hävinneen voittaneelle tulisi vaihto hampaan pienempään pinioniin. Tällä luulisi olevan enempi vaikutusta kuin auton painon lisäämisellä.

3) Yksi vaihtoehto voisi olla myös jonkin vastusmäärän laittaminen nopeimpien autojen moottorin ja säätimen väliin. Tuolla tavalla nopeutta voisi myös rajoittaa.

Idea tosiaan olisi suunilleen se, että vaikka autoon panostaisi mitä viriosia jne. niin siitä ei hyötyisi nopeudessa mitenkään koska finaaleihin se sitten pudotettaisiin viimeistään muiden tasolle näillä keinoin. Mikäli onnistutaan saamaan aikaiseksi hyvä keino jolla autot ja kuskit saadaan finaaleihin tasaväkisiksi. Ei minusta edes kannattaisi harkita mitään auton vaihto tai osto-oikeutta kisoissa koska se ei toisi kenellekään mitään etua jos autot muilla keinoin pidetään samalla nopeustasolla.

Mietin jo jotain käännettyä lähtöjärjestystä, mutta se ei antaisi etua siitä, että ajaisi alkuerissä hyvin jollei sitten alkueristä jaettaisi myös pisteitä. GP2 luokassakin taisi saada aika-ajoista erikseen pisteet.

Näitä keinoja saa ehdottaa lisää jos tulee mieleen hyvä tapa huolehtia autojen tasaväkisyydestä.

--
Timo

Poissa p.p92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #24 : 09.04.07 - klo: 12.30 »
Nyt tullaankin siihen tilanteeseen, että miten tasoitetaan nyt autojen alustan eroja. On melko varmaa, että jokin 1:10 touring kisa-autosta värkätty 4-vetoauto olisi nopeampi kuin jokin Tamiyan M-sarjan etuveto auto esimerkiksi.
Mutta eikö se ole selvä asia ettei nelivetoja hyväksytä, muutakuin jos veto on "kytketty" edestä tai takaa pois?

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #25 : 10.04.07 - klo: 19.41 »


Siinä olis kans yks hieno malli, joka istuisi tähän luokkaan kuin nakutettu :wink: Tamiya Alfa Romea giulia sprint. Hieno hommahan tommonen laji olis, hiekkaradalla kun harvemmin pääsee 1/10 "turisteilla" kisaamaan.
« Viimeksi muokattu: 22.04.07 - klo: 18.24 kirjoittanut Futaba »
| Academy | Axial |

Poissa ajomies

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #26 : 11.04.07 - klo: 18.22 »
No nyt osu kyllä tyyli kohdalleen, varmaan näyttäis aika hyvältä kun parikymmentä tollaista alfaa kiertäis
rataa, mukaan myös mkI ja mk2 escortit tms...
« Viimeksi muokattu: 11.04.07 - klo: 18.26 kirjoittanut ajomies »
Team Durango DESC410R, Axial SCX10 Tundra, Xray T2R Drift project, HPI Cup Racer, Tamiya Mini

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #27 : 24.04.07 - klo: 18.29 »
Miksei miehiä kiinnosta TouringRalli ?
Konsepti valmiina ja hyväksi ja hauskaksi havaittu kisaformaatti.
-Pekka

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #28 : 25.04.07 - klo: 10.05 »
Moro,

Vastaan aika pitkälti nyt Reittilälle. TouringRalli on mainio laji ja varmasti sitäkin ajaisin jos olisi resursseja (rahaa ja aikaa) enempi. TouringRalli ei vain nykymuodossaan vastaa ihan sitä mitä RC-jokkisluokalla olin hakemassa.

RC-jokkiksen kantavat ideat olivat tosiaan siinä, että kilpailukykyisen auton saisi uutena alle 150 eurolla. Käytetyn touring auton saa varmasti alle alle 200:lla eurolla jolla touringRalliin voisi mainiosti osallistua. Mutta ei niitäkään käytettynä joka päivä ole myynnissä.

Toinen näistä kantavista ideoista oli autojen hitaus ja tasaväkisyys. Kun autoja ajettaisi jopa stanu koneita hitaammilla moottoreilla. Ei autot hajoaisi niin herkästi ja ennenkaikkea, uusien kuskien mukaan tulo kilpailunpariin olisi paljon helpompaa kun ajaminen olisi helpompaa, kilpailu parempia kuskeja vastaan voisi olla myös tasaväkisempää kun ei tarvitsisi osata ihan niin hyvin hallita sitä tehon käyttöä. Ajokin olisi siistimpää kun vauhdit olisi hallinnassa.

Idea lähti tosiaan siitä kun näin sen kuplan ja tuli mieleen, että voisi olla kiva järjestää kisoja jossa olisi vanhojen kuplien minien ja fiiattien koreilla olevia autoja.

Tässä luokassa on nyt vain tosiaan pari ongelmaa. Nopeampia kuskeja ei välttämättä kiinnostaa ajaa jollain mopo-luokan autoilla, tai sitten se voi olla heistä hyvinkin rentouttavaa kun ei tarvi olla niin tarkkana koko ajan. Toinen ongelma on sitten kilpailujen järjestäminen. Nyt kesälläkin kun on jotakuin joka viikonloppu jotkut kisat ja jos ei ole kisoja niin pitäisi sitten ehtiä treenaamaan tärkeämpiä kisoja varten. Joten ei tuollainen lisäluokka oikein mahdu kalenteriin. En sitten tiedä miten se mahtuisi rallikisojen kanssa samalle päivälle. Jäisikö prostock kisat sitten pois jne.?

TouringRallissa näen kolme ongelmaa jotka karsivat hieman sen osallistujamääriä. Korilista, korkeat vauhdit, sekä kilpailukykyisen kaluston puuttuminen.

Tämän johdosta sitten tuli mieleen josko rallikisoihin saisi jonkin sisääntuloluokan. Säännöt ja radat olisivat samat kuin rallissa ja ajopäivä sama jne. Säännöt eroaisivat siltä osin, että auto saa olla mikä vaan 1:10 luokan auto, vaikka sitten 4-krossari jossa on leveämpi raideväli mitä turistissa. Mutta kaikilla pitää olla saman tyypin renkaat, sekä moottorina on sallittu vain se Graupnerin speed 500 tai Mabuchi jolloin vauhdit pysyy matalina eikä auton ajettavuudesta saa niin paljoa etua kun ei sillä kuitenkaan ihan tolkuttoman lujaa mentäisiin. Näillä säännöillä sitten varmasti saisi uusia kavereita kokeilemaan edes kilpailemista ja varmasti moni innostuisi kun ei tarvitsisi juuri mitään kalustoa hankkia jos joku auto on ennestään. Mitäs mieltä tästä olette?

--
Timo

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-jokkis
« Vastaus #29 : 25.04.07 - klo: 13.29 »
Kannatan ehdottomasti RC-jokkis -luokan jatkokehittämistä ja vaikkapa kokeiluakin. "Ei vielä kilpailuikäisen" juniorin isänä näen, että touringia ja touring-rallya matalamman suorituskyky- ja hintaluokan autoluokka olisi ehdottomasti tarpeellinen. Kaikesta puheesta ja hyvästä tahdosta huolimatta meiltä edelleen puuttuu todellinen RC-autoilun sisääntuloluokka, jonka kautta harrastajamääriä voitaisiin suuremmassa mittakaavassa lähteä kasvattamaan. Mukaan tulemisen on oltava edullista ja helppoa ilman insinöörin osaamista. Tämä on koko RC-kilpailu- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuuden kannalta keskeinen asia.
Tiim Lahti