TimoK:
Kiitos vastauksesta.
Ymmärrän hyvin lähtökohtanne, enkä olekaan tässä asettumassa mitenkään vastakarvaan vaan lähinnä kertomassa jo olemassa olevasta vaihtoehdosta.
TouringRalli-luokka perustettiin aikoinaan rallikrossiluokkien kuoltua verenvähyyteen.
Toisaalta sääli, toisaalta onni, koska nyt auton voi rakentaa periaatteessa minkä tahansa touring-auton pohjalta.
Yksi kantavista ajatuksista Ralliluokassa on juurikin se, että kilpailukykyisen kaluston voi rakentaa murto-osalla niistä kustannuksista, joita "tavallinen" touring-luokka nielee.
Tähän vaikutetaan säännöillä, joiden ansiosta auton säätäminen on paljon tärkeämpää. kuin itse runko, jonka "päälle" auto on kasattu.
Lähtöjen pituudet on tarkoituksella säädetty lyhyiksi, jolloin akkujen merkitys jää selkeästi vähäisemmäksi kuin muissa luokissa.
Auton ajo-ominaisuudet mm. kori- ja maavarasäännön takia eivät ole samaa luokkaa, kuin turistissa, jolloin ajotaidon merkitys kasvaa.
Rataprofiilin vaihtuminen joka lähtöön (ulkokisoissa) tarkoittaa sitä, että kuljettajan pitää pystyä omaksumaan uusi rata nopeasti, jolloin jälleen itse auton merkitys jää vähemmälle.
Kaikenkaikkiaan säännöillä on päästy tilanteeseen, jossa kerrankin kustannukset on saatu selkästi alas, sekä auton säätäminen ja ajotaito merkitsevät tuntuvasti enemmän, kuin itse auto.
Lisäksi kisoissa on rallimaisen letkeä ja rento tunnelma, jota ei muissa luokissa tapaa.
Suosittelen tulemaan paikanpäälle tutustumaan, jos vaikka kuitenkin luokka voisi jollain tavalla vastata huutoon :)
Ainiin, tiimistä löytyy kaksi HPI:n Pro2 rullaavaa alustaa valmiiksi rallisäädöissä ja mukaan reippaasti varaosia, hintaan 150€/kpl (sori mynti-ilmo väärässä osioissa
).
Edit: Niin, jokainen, jotka tälläkin hetkellä sarjaa ajavat, ajavat vähintäin 2-3 sukupolvea vanhoilla autoilla, joten satsaukset eivät todellakaan ole kummoisia.