Kirjoittaja Aihe: Minkä auton ostan -osio  (Luettu 1214739 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3270 : 12.05.14 - klo: 11.26 »
Jos jengi on tarkoitus saada radoille ajaa niin älkää ny släshiä ehdotelko, mielummin jotain mikä pysyy aloittelijallakin yhtään putkien välissä.

Jos on kysytty Slash vai Rustler, niin vastauksetkin pyörivät pakosta niiden ympärillä.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3271 : 12.05.14 - klo: 11.47 »
Jos jengi on tarkoitus saada radoille ajaa niin älkää ny släshiä ehdotelko, mielummin jotain mikä pysyy aloittelijallakin yhtään putkien välissä.
Slässi on tosi hvä eka auto ja radallakin sillä pystyy hyvin ajamaan. Tehot saa napin painaluksella puolitettua jolloin autoa on helppo hallita. Slässin paras puoli on varmasti kestävyys. Mikään ei harmita aloittelijaa niin paljon kun jos auto on koko ajan palasina eikä pääse ajamaan. Slässillä voi olla varma että harrastukseen käytetty aika menee ajamiseen eikä korjailemiseen ja tämä on aloittelijalle ehkä tärkein juttu
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3272 : 12.05.14 - klo: 13.00 »
Aika suhteellinen käsite "hyvin". Sitähän täällä halutaan uskotella.
Ootko katsonu aloittelijaa radalla släshillä. Viimeksi kun näin 2 vkoa sitten ei pysynyt putkien välissä ollenkaan saviradalla ja lopuksi taisi hajota ohjaus. En tiedä oliko nelkku vai tuuppi.
Tuo oma 2wd korri on tosi vaikee ajettava ulkona ja siinä on sentään matala painopiste ja kohtuulliset renkaat. Släshin omistaneena sanoisin että tämä on släshiä helpompi ja silti tosi vaikee. Oon ajanu 12 vuotta..
Kai nyt markkinoilta löytyy paljon parempia ajettavia kuin släsh rata-ajoon. Vaikka joku team c tai durango tuuppi tai nelkku tai ties mikä. Corrin hyvä puoli on kori joka kaadon jälkeen yleensä saattaa auton pyörilleen ja suojaa hyvin muutenkin. Joten siinä mielessä hyvä mutta että vakio vastaus on släsh jokaiselle kysyjälle niin aika jännä juttu.. No ehkä jos tyytyy ajaa 5-10km/h.
Sisäradalla asia voi olla toinen.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3273 : 12.05.14 - klo: 13.15 »
Aika suhteellinen käsite "hyvin". Sitähän täällä halutaan uskotella.
Ootko katsonu aloittelijaa radalla släshillä. Viimeksi kun näin 2 vkoa sitten ei pysynyt putkien välissä ollenkaan saviradalla ja lopuksi taisi hajota ohjaus. En tiedä oliko nelkku vai tuuppi.
Tuo oma 2wd korri on tosi vaikee ajettava ulkona ja siinä on sentään matala painopiste ja kohtuulliset renkaat. Släshin omistaneena sanoisin että tämä on släshiä helpompi ja silti tosi vaikee. Oon ajanu 12 vuotta..
Kai nyt markkinoilta löytyy paljon parempia ajettavia kuin släsh rata-ajoon. Vaikka joku team c tai durango tuuppi tai nelkku tai ties mikä. Corrin hyvä on kori joka kaadon jälkeen yleensä saattaa auton pyörilleen ja suojaa hyvin muutenkin. Joten siinä mielessä hyvä muttavettä vakio vadtaus on släsh jokaiselle kysyjälle niin aika jännä juttu..
Sisäradalla asia voi olla toinen.
Maltillisillä tehoilla auto on ihan hyvä ajettava. Olen katsonut junnujen ajamista slässillä, esim lähes jokaisessa junnutiistaissa ennen kun vaasaan muutin. Kesällä olen taas lähes jokaisessa junnutiistaissa. Junnutiistaissa kerholla on takaveto SC durangoa ja slässiä ja molemmat toimii suunnilleen samanlailla, vähän kehittyneemmällä kuskilla pysyy lapasessa ja ihan aloittelijalla on yhtä hankalaa molempien kanssa. Fakta on se ettei Slässi ole yhtä hyvä ajettava radalla kun kisaautot sitten kun alkaa jo kehittymään kuskina, mutta aloittelijalle slässi toimii hyvin. Jos joku meinaa aloittaa tosissaan kilpailemisen takaveto corri luokkassa niin en valitsisi slässiä ekaksi autoksi, mutta kysymys oli nyt slash vs rustler. Neliveto on myös helpompi luokka ajaa yleensä, mutta sitäkään ei nyt kysytty. Omien kokemuksien perusteella takaveto corri luokka on yksi helpoimmista luokista ja autot helppoja ajaa kunhan pitoa on edes vähän.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3274 : 12.05.14 - klo: 13.27 »
Se oikea ongelmahan on niinkuin kaikessa moottoriurheilussa :"too fast too soon" jos autoissa olisi jarkeva kulku myos ajamisen oppii nopeammin. Yleensa vaan halutaan heti kireita tai liian kireita moottoreita autoon. Sopiva teho alkuun on se etta takarenkaita ei saa sutimaan ja voi keskittya oppimiseen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3275 : 12.05.14 - klo: 13.35 »
Kuten huomataan alkaa olee aika paljon noita kunhan sitä ja kunhan tätä.. (jatkona edelliselle sivulle)

Eli kun suositellaan noita autoja voisi vähän muistuttaa tästäkin asiasta. Jos se nyt netin kautta ylipäänsä on mahdollista. Siksi sanonkin (silloin kun viitsin vastata) että käy katsoo radalla ennen kuin ostat ja mielummin enemmän kuin yhden kerran. Jos rata-ajo on mielessä ylipäänsä. Jos vain suttaus niin asia on toinen.

Olen minäkin samaa mieltä pääosin, silti en nyt sumeilematta heittäis jokaiselle että "osta släsh".
Paljon parempiakin vaihtoehtoja rata ajoon löytyy joka tekee harrastaisesta paljon miellyttävämpää.

Tää on tietysti vain mun mielipide. Ja nehän ovat kuin.. kuten tiedätte.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3276 : 12.05.14 - klo: 13.42 »

Ite en aja enää slässillä, mutta uskallan vilpittömästi suositella traxuja ensiautoiks. Helppo varaosa saatavuus lähes joka hobby kaupasta, suhteellisen kestävä ja myös veden kestävä. Ja rajaton tarvike osien valikoima jos haluaa viritellä. Ja traksuilla pääsee niin nelkulla kuin tuupillakin a-finaalin suomen etanakisoissa. Ja täytyy muistaa että suurin osa autoista ei päädy radalle vaan takapihoille yms bashaukseen ja siellä traxut on hyviä ja helppoja ylläpitää.

Junnutiistaissa Maxxia talvikauden tuuranneena voin sanoa että useimmat traxxas aloittelijakuskit on yhtä hymyä ja vaikka törmäilevätkin niin autot pysyy yleensä läjässä, vähän edistyneemmät ajelee yhtä tyytyväisenä durangoilla ja pystyvät jo hyödyntämään parremman ajettavuuden ja isoimmat pettymykset tulee nikko-autoilijoiden lisäks kyösti DBX autojen harrastajille kun auto on ihan lasia, maksaa sikana ja aina p*skana. Yritä niille sitten selittää että ostaisit jotain muuta niin saattais harrastuksesta saada jotain iloisiakin kokemuksia..

Ja ei oo muuten kukaan aloittelijatiistain kuski sanonut että olipa tosi vaikeeta, yleensä ne sanoo että oli tosi kivaa. Ja ajavat siis ulkona takaveto SC:llä.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3277 : 12.05.14 - klo: 14.02 »
Kyllä vaan traxxas on melkein kaikille paras aloittelija auto juuri niistä syistä mitkä Volvospede mainitsi. Ja traxxaksen autoista taka tai neliveto slässi on mielestäni selkeesti fiksuin vaihtoehto. JOtkut aloittelijat haluaa heti jonkun huippu kisaauton ja vaikean luokan ja kunhan aloittelijalla ei ole sormi keskellä kättä, kuuntelee ja kysyy kokeneemilta harrastajilta ja hankkii auton sellaisesta paikasta mistä saa apua, varaosia ja säätövinkkejä niin silläkin pääsee hyvin alkuun.

Mutta tosiaan jos ideana on vain kokeilla RC harrastusta ja tutustua lajiin niin Traxxas Slash(taka tai neliveto) on Tosi hyvä vaihtoehto.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3278 : 12.05.14 - klo: 15.12 »
Ok, junnutiistai, aloittelija.. No noilla parametreillä varmaankin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jiicom

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3279 : 17.05.14 - klo: 23.18 »
Moro

Mul on muutama vaihtoehto rc mielessä.
Otetaan asialliset kommentit huomioon varmasti.
kolme ehtoa 4wd ja sähkö ja ei kiinalaisia leluja (osia pitää saada suomesta) oho siin oli 4 ehtoa ;)

1/8 Hpi vorza flux rtr
1/8 HB D413 kit
1/8 Xray X9E kit

1/10 XRAY XB4 - 2014 SPECS
1/10 Losi TLR 22-4 4WD
1/10 Team Associated B44.2 4WD

Kaikki kittejä paitsi vorza. Mikä sinällänsä tuo lisää hintaa, kun on radiot mukana. Mut mun radiot on polttiksessa kiinni ja olis mukava olla erikseen radiolaitteet.
Ja radiot joudun ostamaan kuiteski. Polttis jää pihaleluks sitten.

Autolla ei siis aleta ainakaan heti kilpaileen, mikä taas on vähän nurinkurista, koska kaikki 1/10 on kisa autoja. Mut tykkään laadusta ja se ei ainakaan pahenna asiaa.

Autolla harjoittelee myös mun 11 vuotias poika jonka ensimmäinen ajokerta oli tänään 1/8 lrp s8 buggy polttiksella nokian radalla. Mielestäni meni ihan hyvin, kunnes.... niin ne polttis säätöongelmat ja mun hermot.. Ei sovi yhteen.
Itse ajanut n 25 vuotta sitten kilpaa mattoautolla. Tais olla corally. Ja oli mulla sillon losin buggykin.
Ja mielelläni toisin poikani tän harrastuksen pariin viimeistään nyt. (aikasemmin ei o ollu varaa)

Mut kysyn noista kisa autoista, niissä kun on hiilarista lähes kaikki osat, niin kestääkö ne harjoittelua ja mälläämistä, vai ostanko kuitenkin ton vorzan.  Auto saa mennä lujaakin, se ei o ongelma. Sitä saa rajoitettua sit kun ja jos on tarve ku poika on puikoissa.
Eli mikä setti kantsis hommata nopari ja moottori. Harjattoman tahdon. Kattelin tossa hobbylinnasta SkyRC Toro 1:10 EDC 120A ja moottorina SkyRC leopard 4370KV 9T  (tarkottaako 9T, 9 käämiä?) Vai pysynkö tässä asiassa LRP lle uskollisena kuten jo kivikaudella, kun itse ajelin. Sillon tais olla lrp moottori ja novakin nopari tai jotain tollasta..

Sit sellanen, et noi akut, kun ainakin 1/8 ja 1/10 luokissa on erimalliset akut, niin toi monikäyttöisyyskin tukee enemmän 1/10.
Koska olen ollut lukevinani ettei 1/10 isommalla oikein ole asiaa sisäradoille. Voin olla väärässä, korjatkaa jos olen.
Mut jos itse suosittelette kisa autoa niin saisinko hieman perusteluita miksi ja päinvastoin jos ette?

Onko noi saddle akut sit hyviä?
Riittääkö ~5000mAh vai ostanko suoraan 6000mAh tai yli. Montako saddlepackia kannattaa ostaa? Eikös niitä voi ladata ihan paikanpäälläkin henkilöauton akusta? Ja imeekö se nopeesti ison auton akun tyhjäks päivän ajoreissun aikana? Eli tarviiko auton käydä ladatessa?

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3280 : 18.05.14 - klo: 00.10 »
Paljon asiaa.. Vastaan vaan tohon lipo akun kapasiteettiasiaan, josta olen kuullut että yli 5000 akut alkaa olee niin painavia että auto alkaa muuttua tiiliskiveksi. Omakohtaista kokemusta on 6500 akuista ja alle. En nyt osaa vahvistaa tuota väitettä sen kummemmin mutta 4200 shorty akulla ajan tuuppia (2WD) krossi jo ihan riittävästi yhteen stinttiin eli yli 20min. Toki siinä on jonkinlainen pudotus tehossa ekan 5-10 min jälkeen, ei paha mutta sen huomaa. En ole tarkemmin kellottanu. Speksit välineistä/tekniikasta löytyy tosta alta, kone aika mieto 13,5/2700kv mutta ihan passeli. Ajoin vuosia m8 ja m8e ja paljon muutakin mutta nyt koen tämän tuupin mielekkääksi (mielekkäämmäksi) jostain syystä. Meitä muitakin saman trendin kokeneita, onko sitten syynä lama, ikääntyminen, sähkisrata ulko-olosuhteiden parantuminen vai mikä en tiedä. Toki m8 taitaa olla yleisesti suosituin, m8e kokee pientä nousua mutta saa nähdä jääkö pysyväksi. Vähän aiheeseen liittyen itseä alkoi vähän kyllästyttää "jatkuva" lataaminen, pelivälineiden hinta (mm. Akut ja renkaat) etenkin jos/kun jotain hajoo, autot on suhteessa painavia ja siten elektroniikka kovilla vaikka muuten kestävätkin melkoisista ilmalennoista huolimatta kuten tietty pitääkin. Ainahan kamat ei pysähdy kuin seinään vaan alkaa kulutuksesta johtuen tulee jotain pikkuvikaa ja pätkimistä ties mitä monen sadan, jopa 4-500€ tekniikkaan niin se alkaa nyppiä/pelottaa :) Vähemmällä (2WD sähkis) saa kuitenkin saman nautinnon, ellei enemmänkin? (kun kuskeilla on about samantasoiset menopelit, yksin ei pitkään jaksa). Vaikka siis vauhdissa ja näyttävyydessä jääkin. Aloittelijoille noihan on tärkeitä kriteerejä, siis näyttävyys ja vauhti. Neliveto on kiva niinkuin talvella oikeassa elämässäkin mutta luulen että 4WD 1/10 sähköluokka on aika kallis luokka aloittaa ja myös ajaa. Toki m8ekin on kallis aloittaa ja vähän vaikuttaa sivusta katsoen siltä että alunperin halvaksi luokaksi ajateltu ja koettu corr/SC kallistuu kovaa vauhtia. Rataluokista kun et kysy niin en niitä tässä edes yritä huomioida. Tohon vois vielä kyllä todeta että meneehän noi m8e sähkökamat koko ajan eteenpäin ja varmuus teho/paino luultavasti paranee joten kuka tietää mitä tosta vielä tuleekaan, tosin moottoreiden koko on ollut kasvanaan päin (lisää painoa). Jos pitää vehkeet aika uutena nikn ongelmia tuskin tulee muun kuin lompakon suhteen.. ;)
« Viimeksi muokattu: 18.05.14 - klo: 00.30 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3281 : 18.05.14 - klo: 01.32 »
Moro

Mul on muutama vaihtoehto rc mielessä.
Otetaan asialliset kommentit huomioon varmasti.
kolme ehtoa 4wd ja sähkö ja ei kiinalaisia leluja (osia pitää saada suomesta) oho siin oli 4 ehtoa ;)

1/8 Hpi vorza flux rtr
1/8 HB D413 kit
1/8 Xray X9E kit

1/10 XRAY XB4 - 2014 SPECS
1/10 Losi TLR 22-4 4WD
1/10 Team Associated B44.2 4WD

Kaikki kittejä paitsi vorza. Mikä sinällänsä tuo lisää hintaa, kun on radiot mukana. Mut mun radiot on polttiksessa kiinni ja olis mukava olla erikseen radiolaitteet.
Ja radiot joudun ostamaan kuiteski. Polttis jää pihaleluks sitten.

Autolla ei siis aleta ainakaan heti kilpaileen, mikä taas on vähän nurinkurista, koska kaikki 1/10 on kisa autoja. Mut tykkään laadusta ja se ei ainakaan pahenna asiaa.

Autolla harjoittelee myös mun 11 vuotias poika jonka ensimmäinen ajokerta oli tänään 1/8 lrp s8 buggy polttiksella nokian radalla. Mielestäni meni ihan hyvin, kunnes.... niin ne polttis säätöongelmat ja mun hermot.. Ei sovi yhteen.
Itse ajanut n 25 vuotta sitten kilpaa mattoautolla. Tais olla corally. Ja oli mulla sillon losin buggykin.
Ja mielelläni toisin poikani tän harrastuksen pariin viimeistään nyt. (aikasemmin ei o ollu varaa)

Mut kysyn noista kisa autoista, niissä kun on hiilarista lähes kaikki osat, niin kestääkö ne harjoittelua ja mälläämistä, vai ostanko kuitenkin ton vorzan.  Auto saa mennä lujaakin, se ei o ongelma. Sitä saa rajoitettua sit kun ja jos on tarve ku poika on puikoissa.
Eli mikä setti kantsis hommata nopari ja moottori. Harjattoman tahdon. Kattelin tossa hobbylinnasta SkyRC Toro 1:10 EDC 120A ja moottorina SkyRC leopard 4370KV 9T  (tarkottaako 9T, 9 käämiä?) Vai pysynkö tässä asiassa LRP lle uskollisena kuten jo kivikaudella, kun itse ajelin. Sillon tais olla lrp moottori ja novakin nopari tai jotain tollasta..

Sit sellanen, et noi akut, kun ainakin 1/8 ja 1/10 luokissa on erimalliset akut, niin toi monikäyttöisyyskin tukee enemmän 1/10.
Koska olen ollut lukevinani ettei 1/10 isommalla oikein ole asiaa sisäradoille. Voin olla väärässä, korjatkaa jos olen.
Mut jos itse suosittelette kisa autoa niin saisinko hieman perusteluita miksi ja päinvastoin jos ette?

Onko noi saddle akut sit hyviä?
Riittääkö ~5000mAh vai ostanko suoraan 6000mAh tai yli. Montako saddlepackia kannattaa ostaa? Eikös niitä voi ladata ihan paikanpäälläkin henkilöauton akusta? Ja imeekö se nopeesti ison auton akun tyhjäks päivän ajoreissun aikana? Eli tarviiko auton käydä ladatessa?

Aika järeä kysymyspaketti.

Omiin tarpeisiin soveltuva autotyyppi pitää ensin päättää, niin sen jälkeen alkaa homma purkaantua. Muutama ajatus kuitenkin.

Jos haluat ajaa samalla autolla kesät talvet, niin 1/8 voi unohtaa.

Eli 1/10 4wd buggy tai corri, molemmille löytyy kisoja kesät talvet

Jos aikomus ajaa myös muuallakin kuin radalla, niin corri

Corri on helpompi ja yleensä kestävämpi.

Jos lähialueella on rc-kauppa jossa speksit täyttävän merkin edustus niin se on valittavalle merkille plussaa.

Moottori ja nopari autotyypin mukaan, harjaton.

Akku, niin iso kuin mahdollista, esim. hobbykingin nano-tech, ei juurikaan säästä vaikka ottaisi pienemmällä kapasiteetilla. 3 akkua yleensä riittää jos ei ole tavoitteena non-stop ajo. Akkutyyppi valitun auton mukaan. Jos haluaa, että akut on käytettävissä tarvittaessa myös 1/8 autossa, niin 1/10 auto on valittava niin, että pötköakku sopii. 1/8 autossa voi käyttää kahta 2S pötkölipoa sarjassa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3282 : 18.05.14 - klo: 07.36 »
Jiicom, neliveto on muutenkin nopea, koneeksi riittää 8,5 tai 10,5  ja akkuna core saddle pack 4000mAh.
Mikäli vauhti ei riitä, päivittää akut, lisää punchia ja ennakkoa.

Assosta on mennyt edestä tukivarsia, iskarin yläpään kiinnitysruuveja ja muttereita, vääntynyt rajusta osumasta. Olen hävittänyt sisäradalle korisokkia, muovilätkiä joka tulee siiven ja korisokan väliin ja pyörän mutteria.  Takasiiven olen hajottanut keväällä kun kaadoin autoa riittävästi.
Asson osia saa eurorc:ltä, rcm: ltä ja tulee seuraavana päivänä  postilootaan kun tilaa ajoissa.

Käy radalla katsomassa millä ajavat ja kuinka nopeita ne oikeasti on.
Ps. Osta sähköt sensorilla ja 44.2 on tuumasilla ruuveilla.
Rtr paketit on usein heikommilla osillla kasattu ja vaatii päivityksen, en katsonut mikä tuo valitsemasi paketti on.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3283 : 18.05.14 - klo: 09.15 »
On noita 1/8 autojakin ajettu shortyillä. Itse tosin en mutta jälkikäteen ajateltuna hyvä idea mikäli vaan riittää 10min finaaleihin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3284 : 18.05.14 - klo: 11.09 »
jiicom:
Tartumpa osaan kysymyksistäsi.
Mitkä radiot polttiksessasi on, saisiko samalle lähettimelle toiseen autoon toisen vastaanottimen?

Nokian ulkorata taitaa olla enempi suunniteltu 1/8 koon autoille, mutta kyllä siellä 1/10 autoillakin voi hyvin ajaa silloin kun radan pinta on hyvässä kunnossa. Nokian sisärata on 1/10 autoille suunniteltu. Sisälläkin saa ajaa 1/8 sähkökrossilla, mutta onhan se toki hieman pieni rata niille. Viime talvena pari nuorta kaveria kävi yhdessä ajamassa sisäradalla 1/8 krosseilla ja hauskaa kuitenkin näytti olevan...

Kannattaa tosiaan seurailla millä automerkeillä muut siellä ajavat. Jos 1/8 autoon kallistut niin Xrayn ja Mugenin autoja löytyy muiltakin. Mielestäni ns. varma valinta olisi Mugen mbx 7 eco ja sähköiksi Hobbywing xerun 150A/2000 kv kombo.

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3285 : 18.05.14 - klo: 12.32 »
M8e on todella hauska ja helppo luokka ajaa, mutta se on kallista puuhaa. Uutena jos ostaa niin yli 1000€ menee helposti, toki RTR-paketteja saa edullisemmin.

Auto kitti 400-750€, combo 200-300€, servo 50-100€, 4s akut 2kpl 100-200€, laturi 100-200€, radiot 100-300€ ja renkaat 30-50€ kierros.
Eli karkeesti 1000-2000€ menee. RTR-paketin saa 400-500€ ja siihen akut ja laturi niin 600-700€ menee siihenkin.

Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3286 : 18.05.14 - klo: 13.13 »
M8e on todella hauska ja helppo luokka ajaa, mutta se on kallista puuhaa. Uutena jos ostaa niin yli 1000€ menee helposti, toki RTR-paketteja saa edullisemmin.

Auto kitti 400-750€, combo 200-300€, servo 50-100€, 4s akut 2kpl 100-200€, laturi 100-200€, radiot 100-300€ ja renkaat 30-50€ kierros.
Eli karkeesti 1000-2000€ menee. RTR-paketin saa 400-500€ ja siihen akut ja laturi niin 600-700€ menee siihenkin.

600-700 menee melkein väkisin joka luokassa jos nollasta lähtee liikkeelle
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa jiicom

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3287 : 18.05.14 - klo: 15.32 »
Kiitos vastauksista. Ehkä siihen m8e luokkaan kallellaan olen. Toi hpi ei lukemani mukaan huono valmistaja ole. Siks sitä rtr kun tulee mukana sit ns. "Varaosaa" kun pikkuhiljaa päivittelee.
Sit jos jättäisi ton m8e auton kesää varten vain ja hommais 1:10 sellaisen auton näköisen vehkeen talvelle. Ei buggy siis.

Joo ja ei sen auton tarvi tosiaan lentää. Alkuun radalla pysyminen olis hienoin juttu. Sit ku taidot karttuu pojallekin, niin voi vauhtia nostaa. Kokemus kertoo, et sataa puutapäin = uuden auton osto edessä.

Poissa Joopa

  • Tulokas
    • Profiili
Kumpi olis parempi
« Vastaus #3288 : 18.05.14 - klo: 22.19 »
Sc sähkö auto olis hakusessa rullaavana 7-vuotiaalle pojalle(Ja isällekkin :cheesy:)
Kriteerit olis että olis kestävä ja varaosia sais helposti suomesta sekä pystys ajamaan vähän epätasasemmallakkin esim nurmikolla ja soramontuilla. Tällähetkellä pari olis harkinnassa:
1. TeamC Tr2
2. HPI MINI - TROPHY 4 WD

Näistä hyvät ja huonot puolet, kumpi olis parempi valinta(saman hintaisia)? Aluksi tulis 15T harjallinen tekniikka kun semmonen löytys jo valmiina.

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kumpi olis parempi
« Vastaus #3289 : 18.05.14 - klo: 23.04 »
Sc sähkö auto olis hakusessa rullaavana 7-vuotiaalle pojalle(Ja isällekkin :cheesy:)
Kriteerit olis että olis kestävä ja varaosia sais helposti suomesta sekä pystys ajamaan vähän epätasasemmallakkin esim nurmikolla ja soramontuilla. Tällähetkellä pari olis harkinnassa:
1. TeamC Tr2
2. HPI MINI - TROPHY 4 WD

Näistä hyvät ja huonot puolet, kumpi olis parempi valinta(saman hintaisia)? Aluksi tulis 15T harjallinen tekniikka kun semmonen löytys jo valmiina.

Neliveto on helpompi hallita jos on vähänkään liukasta, esim asfaltti jossa vähän hiekkaa tai muuta epäpuhtautta tai soralla. Takaveto on huomattavasti tarkempi oikealle rengasvalinnalle, vakiorenkailla ei yleensä tule toimeen jos on liukasta.

Hpi on 1/12 kokoluokkaa, team c 1/10, isompi on parempi epätasaisella alustalla.

Jos budjetti kestää, niin 1/10 luokan 4wd Short Course auto on hyvä valinta yleisautoksi maastoon ja tarvittaessa radalle.

Team c:llä voi tarvittaessa myös ajaa kilpaa, koska luokalle löytyy kisoja kesällä ja talvella.

Suosittelen kyllä harjatonta tekniikkaa ja lipoakkuja.

Käyttäjien kokemuksia eri valmistajien autoista ja niiden kestävyydestä kannattaa lueskella läpi tällä palstalla ja myös vastauksia näihin autovalintoja koskeviin kysymyksiin.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa racer

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3290 : 19.05.14 - klo: 00.42 »
Mielipiteitä hpin rs4 evo 3+ polttiksesta. Kuinka sopiva ensimmäiseksi on-road polttikseksi?

Poissa AO68B

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3291 : 20.05.14 - klo: 17.14 »
Himottelis tollanen Traxxas Summit mutta on liian kallis :sad: . Onko kellään ehdotuksia vastaavista autoista? Toi telluride vaikuttas aika hyvältä tai 2wd stampede. Ehdottakaa muitakin toki.

Poissa jiicom

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3292 : 21.05.14 - klo: 09.24 »
Täs on koittanut vielä kattella päättämättä luokkaa vielä. Se et m8e kamoihin menis n 500€ enemmän aloituksessa kuin 1:10 buggyyn vaikuttaa hieman asiaan.

Sain ihan ok tarjouksen euro rc ltä losin autolle. 22-4 niin ja uudessa losissa on milliset ruuvit...
hintaa koko setillä n1100€ karvan alle.
Kun taas esim durangon 1:8 ns samanlaisella setillä tulis maksamaan sen ~1600€
Eli saattaa olla, et tuonne 1:10 luokkaan kallistun. SC autoa en ajatellut, ihan buggyissä vielä pysyn.
Varmaan siks, ku niistä on omakohtaista kokemusta.
Toi s8 radio mikä mulla on, niin on lrp rtr setissä tullut vakioradio. Ei se mikään huippu ole. Mut ajaa asiansa.

Sit siitä radiosta vielä, kannattaako hommata sellanen radio joka ilmoittaa lipo akkujen jännitteen putoamisesta? Säästääkö sen hinta itsensä takaisin siinä ettei tuhoo akkujaan..?
Mitä radiota/vastaria + servoa suosittelette, ulkokäyttöön?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3293 : 21.05.14 - klo: 16.55 »
Ei kannata, kunhan noparissa on katkaisu ominaisuus.
EXC125

Poissa Uruquell

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3294 : 22.05.14 - klo: 13.37 »
Esitän kysymyksen täälä äkkiseltään en löytyänyt mitään..
on tuo kilpailutoiminta alannut kiinnostamaan sähkökrossi puolella (s2-10/s4-10ehkä ajan tuoman viisauden kanssa myös modified)

mikä olisi pätevä "laite" takavetoluokkaan aluksi sais reenata niin maan prkleesti ja pienillä muutoksilla päteväksi kisapeliksi ja varaosa yms myynti mieluiten SUOMI! FINLAND!

Sama kyssäri myös 4vetoluokaan aluksi reeenailla niinmaan pirusti ja pienillä muutoksilla päteväksi kisapeliksi
samakuin edellisessä elikkä myynti niin auton kuin varaosien puolesta SUOMI FINLAND

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3295 : 22.05.14 - klo: 13.52 »
Esitän kysymyksen täälä äkkiseltään en löytyänyt mitään..
on tuo kilpailutoiminta alannut kiinnostamaan sähkökrossi puolella (s2-10/s4-10ehkä ajan tuoman viisauden kanssa myös modified)

mikä olisi pätevä "laite" takavetoluokkaan aluksi sais reenata niin maan prkleesti ja pienillä muutoksilla päteväksi kisapeliksi ja varaosa yms myynti mieluiten SUOMI! FINLAND!

Sama kyssäri myös 4vetoluokaan aluksi reeenailla niinmaan pirusti ja pienillä muutoksilla päteväksi kisapeliksi
samakuin edellisessä elikkä myynti niin auton kuin varaosien puolesta SUOMI FINLAND

Takaveto luokkaan hyviä vaihtoehtoja on TLR 22 2.0 ja Team Associated B5. Losin kitissä tulee kaikki tarvittava mukana stanu ja mod luokkaan, eli tarvittavat spurri rattaan. Mitään päivitysosia ei tarvitse hommata.
Assoon saa riittävän pieniä spurreja ilman mitään modauksia, sen takia sekin soveltuu hyvin stanu luokkaan. Omia kokemuksia ei asson autosta muuten ole.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa AO68B

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3296 : 26.05.14 - klo: 22.56 »
Traxxas Telluride vai Traxxas Stampede 4x4 brushed?

Poissa manlyman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3297 : 27.05.14 - klo: 14.08 »
Traxxas Telluride vai Traxxas Stampede 4x4 brushed?

Itse päädyin Tellurideen koska on scale-henkisempi ja sitä kautta kivemmat fiilikset hitaassa trail-ajossa.

Toisaalta olen melkein jo ostamassa Stampedea harjattomana VXL versiona tuohon rinnalle... Stampedella on varmaankin hauskempaa bashailla (?) mutta toisaalta se homma "vaatii" paljon tehoja eli harjattoman moottorin :D

Entäs Kärkkäiseltä Helion Invictus? On harjaton 4WD monsteri, kestävä ja nopea mutta ei yhtä vedenkestävä kuin Traxxasin laitteet. Varaosat vähän kysymysmerkki. Auton hinta on kuitenkin huomattavan halpa, halvempi kuin tuo harjallinen Stampede/Telluride.

Tuossa Invictuksessa on erillinen moottorituuletin joten voi olla hiukan äänekkäämpi?

http://youtu.be/nNAgXRiJNoo
http://youtu.be/8PqNR7BXjaQ


Poissa jiicom

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3298 : 27.05.14 - klo: 23.02 »
Päivitys!
Käytyäni radalla katteleen autojen menoa ja mietin uudestaan auton valintaa.
Corrin puolelle täs taidan kallistua.
Nyt sit vaihtoehtoina olis.
Asson SC10 4x4 Factory Team
TeamC TS4 Team Edition Racing Short Course Truck 4 × 4
Durango DESC410Rv2
Team Losin jätin pois hintansa ja painonsa takia. ?( kannattaako harkita?)

Niin ja kyl sitä saatetaan kilpailemaankin jo kesällä mennä. Siks pitäydyn näis kisavehkeissä.

Itseäni kiinnostaa TeamC koska auto on valmiiksi kevein ja päivityksiä on ilmestynyt paljon.
Asso olis sillain hyvä valinta, et sais varaosia täältä pirkanmaalta, mut eikös tuo auto ole tullut jo 2011?
Durango. Tarjouksessa, en tiedä miksi? Onko uus tulossa? Hyvä auto varmasti, mut varaosien saanti ei niin hyvä kun assossa tai teamC:llä kai?

Sit tarvisin jeesiä jos nyt päädyn johonkin noista, niin mikä moottori / nopari?
onko 540 koneet 1/10 ? ja käykö näihin 1/8 moottorit?
Jos laittaa esim Speed Passion Reventon Pro V1.1 ESC Comp V3.0- 8.5R Combo, niin onko 7.4V lipo akut ok?
minkälaisia akkuja suosittelette ko vehkeisiin, lipo 2s jotain?

Alla linkki moottori/nopari combolle

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/sp001036-reventon-pro-v1-1-esc-comp-v3-0-8-5r-combo.html

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Minkä auton ostan -osio
« Vastaus #3299 : 27.05.14 - klo: 23.51 »
Päivitys!
Käytyäni radalla katteleen autojen menoa ja mietin uudestaan auton valintaa.
Corrin puolelle täs taidan kallistua.
Nyt sit vaihtoehtoina olis.
Asson SC10 4x4 Factory Team
TeamC TS4 Team Edition Racing Short Course Truck 4 × 4
Durango DESC410Rv2
Team Losin jätin pois hintansa ja painonsa takia. ?( kannattaako harkita?)

Niin ja kyl sitä saatetaan kilpailemaankin jo kesällä mennä. Siks pitäydyn näis kisavehkeissä.

Itseäni kiinnostaa TeamC koska auto on valmiiksi kevein ja päivityksiä on ilmestynyt paljon.
Asso olis sillain hyvä valinta, et sais varaosia täältä pirkanmaalta, mut eikös tuo auto ole tullut jo 2011?
Durango. Tarjouksessa, en tiedä miksi? Onko uus tulossa? Hyvä auto varmasti, mut varaosien saanti ei niin hyvä kun assossa tai teamC:llä kai?

Sit tarvisin jeesiä jos nyt päädyn johonkin noista, niin mikä moottori / nopari?
onko 540 koneet 1/10 ? ja käykö näihin 1/8 moottorit?
Jos laittaa esim Speed Passion Reventon Pro V1.1 ESC Comp V3.0- 8.5R Combo, niin onko 7.4V lipo akut ok?
minkälaisia akkuja suosittelette ko vehkeisiin, lipo 2s jotain?

Alla linkki moottori/nopari combolle

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/sp001036-reventon-pro-v1-1-esc-comp-v3-0-8-5r-combo.html

SC cupissa moni kärkikaveri ajaa duralla, joten siihen on saatavissa hyvin säätöapua. Varaosien saatavuus hyvä, yleensä myös kisapaikoilta. Pötkäakut ei sovi, joten akkukapasiteetti vähän haastava.

Team C, ei niin laaja paikallinen setup-apu, varaosia löytyy hyvin, pötköakut sopii.

Asson jättäisin pois akkutyypin ja remmivedon takia.

Losi on pykälää järeämpi ja kestävämpi josta johtuu myös paino, joukosta kestävin, pötköakut sopii.

Moottoriksi 4-pole 540 tai 550, 4.5T-6.5T n. 4000kv, nopariksi vähintään 120A.

Esim.

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/ezrun-combo-sc-c2-4000kv-sc8-waterproof.html

Akuiksi kovakuoriset yli 5000 mah 2S lipot jossa purkuvirta vähintään 50C, mielummin enemmän. Kisoissa on 2S maksimi.

Tietenkin jos hankit auton Suomesta, niin myyjä kyllä auttaa komponenttien valinnassa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10