Kirjoittaja Aihe: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta  (Luettu 16127 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Tähän asti ovat renkaat toimineet mielestäni seuraavasti :
Kuusankoski : CS-27 ok
Tampere : CS-22 ok
Turku : CS-22 ok
Oulu : ?
Tuleva Mäntsälä : CS-22 ?

Sekä kaikki alue8-kisat : CS-22 ok

Milläs Oulussa ajettiin ?
-Pekka

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #1 : 09.03.03 - klo: 18.32 »
itse ajon oulussa 22:kkosilla
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #2 : 09.03.03 - klo: 20.51 »
minun mielestäni CS-27 ovat aivan liian "liukkaat" matolle kuin matolle, kuusankoskesta en kyllä tiedä koska en siellä ollut. Aloitan vasta Fintarck-sarjan kiertämistä.
Jopa Rajatorppaan, jossa on hemmetin hyvä pito (kiitos Foami- renkailla ajaneille) CS-27 ovat mielestäni liian liukkaat.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #3 : 09.03.03 - klo: 21.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
minun mielestäni CS-27 ovat aivan liian "liukkaat" matolle kuin matolle, kuusankoskesta en kyllä tiedä koska en siellä ollut. Aloitan vasta Fintarck-sarjan kiertämistä.
Jopa Rajatorppaan, jossa on hemmetin hyvä pito (kiitos Foami- renkailla ajaneille) CS-27 ovat mielestäni liian liukkaat.


No nyt on tarkoitus, että tähän vastaisivat vain ne, joilla _on_ sitä kokemusta, että saataisiin AKK:n suuntaan tieto siitä, onko tuleva rengassääntö kuolleena syntynyt vai ei.
Rajatorpassa ei ole ajettu, eikä ajeta FT-kisoja tänä keväänä.
-Pekka

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
renkaat
« Vastaus #4 : 09.03.03 - klo: 21.18 »
Oulussa ajettiin/ajetaan Cs-22 renkailla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa ville

  • Jäsen
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #5 : 09.03.03 - klo: 21.31 »
jos akk haluaa että matoilla luistellaan ni miksi ei sorvata jääkiekoista kunnon umpikumi renkaat ni sitte rupee olee kuskista kiinni kuinka kovaa ajetaan. mutta onhan noi cs27 vähä liian kovaa seosta

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #6 : 09.03.03 - klo: 21.46 »
CS-27 ovat meillä testeissä toimineet hyvin.
Kierrosaika on laskenut vain vähän
Auto on loogisempi ajaa ja etupää ei ole niin määräävä.
Tietenkin auto pitää säätää uudelleen.
Renkaat myös kestävät hyvin
Seteillä on voinut ajaa jopa 20 akkua ja ominaisuudet ovat pysynyyt hyvinä. vrt. CS-22 noin 3-6 akkua ja ominaisuudet aivan eri kuin ekalla akulla.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #7 : 09.03.03 - klo: 21.48 »
Rajatorpassa CS-27 ovat todella hyvä valinta, kestävät ajoa reilusti enemmän kun 22:t jotka hajoavat käsiin pienimmänkin sladittelun seurauksena.
Ja torpassa ajettiin A8, jolloin CS27 varmasti oli OK ;)

Itse ajoin kuusankoskella CS27 renkailla, kaikkialla muualla (paitsi torpassa) olen käyttänyt CS22 renkaat.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #8 : 09.03.03 - klo: 23.18 »
Kaikilla kisaradoilla on CS-22 ollu parempi tänä kautena.
Samoilla renkailla pääsee useamman kilpailuin helposti.
Joillakin radoilla 27-renkailla autosta saa puskevan, jonka toki voi hoitaa myös autoa säätämällä 22 renkailla.
 
27-renkailla autoa voi murjoa mutkaan sisään täysillä ja sladittaa kaasupohjassa ympäriinsä rataa.. auton säädöt eikä ajolinjat tällöin häiritse turhaa... sladitettaessa kaasupohjassa ei varmaankaan kilvan ajosta voi puhua.  

Tottakai 27 renkailla voi ajaa rataa ympäri, mutta jos Suomen matoilla kilpaa halutaan ajaa olisi 22 renkaat sallittava. Jos sääntöä kiristetään niin ehkä kuljettajan vapaa valinta 22/27 välillä ja yksi autollinen renkaita kisaan ja niillä ajetaan?

Ne jotka haluavat ymmärtää 22/27 eron kannattaa videokuvata ajoa... kummillakin renkailla, tämän jälkeen katsoa takaperin tuota ajoa... varmaan arvaatte kuinka hassulta näyttää, kun auto pakittaa rataa kylkiedellä toisilla renkailla...

Mitä torppaan tulee tuo vapaa valinta toimisi sielläkin...  :wink:

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #9 : 10.03.03 - klo: 00.06 »
Oma henk koht mielipide on se että CS-22 on varmasti nopeampi ja parempi joka paikassa, mutta kun ne pitää joka akun jälkeen liimata uudelleen ja jos liimasauma on pitänyt niin rengas on revennyt muuten käyttökelvottomaksi. CS-27 pysyy omien kokemusteni mukaan liimauksissa eikä repeile, tosin kokemuksia on vain Kuusankosken ProStockista... Täytynee kokeilla myös omalla baanalla joku kerta...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #10 : 10.03.03 - klo: 08.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Oma henk koht mielipide on se että CS-22 on varmasti nopeampi ja parempi joka paikassa, mutta kun ne pitää joka akun jälkeen liimata uudelleen ja jos liimasauma on pitänyt niin rengas on revennyt muuten käyttökelvottomaksi. CS-27 pysyy omien kokemusteni mukaan liimauksissa eikä repeile, tosin kokemuksia on vain Kuusankosken ProStockista... Täytynee kokeilla myös omalla baanalla joku kerta...


Enpä ole huomannut tuota repeilyilmiötä 22:ssa. Pientä liimausten korjailua silloin tällöin, muttei mitään sanottavaa.
Olisko liimaustekniikoissa eroja ;)
-Pekka

Poissa TJ

  • Jäsen
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #11 : 10.03.03 - klo: 08.59 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Oma henk koht mielipide on se että CS-22 on varmasti nopeampi ja parempi joka paikassa, mutta kun ne pitää joka akun jälkeen liimata uudelleen ja jos liimasauma on pitänyt niin rengas on revennyt muuten käyttökelvottomaksi. CS-27 pysyy omien kokemusteni mukaan liimauksissa eikä repeile, tosin kokemuksia on vain Kuusankosken ProStockista... Täytynee kokeilla myös omalla baanalla joku kerta...


Enpä ole huomannut tuota repeilyilmiötä 22:ssa. Pientä liimausten korjailua silloin tällöin, muttei mitään sanottavaa.
Olisko liimaustekniikoissa eroja ;)


CS22 pysyy huonosti vanteella kiinni muihin renkaisiin verrattuna. Lisäksi eturenkailla on tapana hajota beltin vierestä kokonaan ainakin Torpassa, joka on pidoltaan muista radoista poikkeava. Renkaan rakenne ei yksinkertaisesti kestä..

Tästä huolimatta yhdyn Tepon mielipiteisiin CS22/CS27 mielekkyydestä. CS27:lla pystyy ajamaan Torpassa ja Kuusankoskella, mutta muualla on vaikea saada tarpeeksi pitoa edes CS22:een. Yhä kasvavalla tehomäärällä kisaamisesta tulee melko slalomia Suomen vanhoilla matoilla jos siirrytään CS27aan talvikaudellakin..
Xray / Serpent / Orion / Nosram / Hudy

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #12 : 10.03.03 - klo: 11.08 »
Lainaus käyttäjältä: "TJ"

CS22 pysyy huonosti vanteella kiinni muihin renkaisiin verrattuna. Lisäksi eturenkailla on tapana hajota beltin vierestä kokonaan ainakin Torpassa, joka on pidoltaan muista radoista poikkeava. Renkaan rakenne ei yksinkertaisesti kestä..


Juurikin tuota beltin vierestä repeämistä tarkoitin. Vesalla ja MikaM:llä hajosi yksi rengas Kuusankoskella tällä tavalla ja minulla yhdellä kerhokerralla 2 rengasta. Rengas pettää beltin reunasta missä kumi on ohuimmillaan. Ilmaa renkaaseen jättävä tai erityisen pehmeä insertti varmaankin avustavat tapahtumaa...

Jos saisi ehdottaa niin ensi talveksi kokeiltaisiin jonkun muun valmistajan rengasta minkä valintaan vaikuttaisivat kuskit jotka ovat oikeasti ajaneet kisaa useammilla renkailla ja tietävät asioista.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #13 : 10.03.03 - klo: 11.24 »
On varmaan niin, että CS-22 on pro-kuskille selvästi parempi (=nopeampi) vaihtoehto. Mutta jos puhutaan pelkän kierrosajan lisäksi renkaan muista ominaisuuksista, niin CS-27 on mielestäni selkeästi parempi. 27 on kestävämpi (kuluu hitaammin eikä repeile) ja säilyy  melkolailla samanlaisena koko elinkaarensa ajan. Ja ainakin itse olen törmännyt tänä talvena CS-22:n kanssa laatuongelmiin.  Täysin samoista osista (vanteet, insertit) kasattut settit toimivat aivan eri tavalla. 27:n kanssa en tähän ole törmännyt.

Liukasta tai ei - kaikille sama.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #14 : 10.03.03 - klo: 11.24 »
Mikä tahansa ennemmin kuin cs-22. Kumit repeilevät ihan omia aikojaan liimauksen vierestä, vaikka liima pitää. Joka akun jälkeen saa olla jostakin liimaamasta. Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, jos vaikka cs-27 olisi se uusi rengas. Tosin miksi yksityyppirenkaan on oltava sieltä kalliimmasta päästä?

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #15 : 10.03.03 - klo: 11.51 »
Käyttökokemuksia on monenlaisia näköjään, minulla kaikki 22/27 renkaat ovat olleet laadultaan samanlaisia. Kotiradalla saa 22 renkaan kyllä ajettua loppuun, jolloin rengas repeää beltin ja reunan välistä, mutta tätä ennen olen ajanut Fintrack kisan ja reilun kympinsäkin treeniä... varmaan liukkaammilla radoilla saa ajaa useampia akkuja ennenkuin renkaat ovat loppu.
Sopivia renkaita tuskin löytyy kovinkaan montaa vaihtoehtoa tällähetkellä, jos mainitsen millä on ajettu maailmalla menee varmaankin jonkun mielestä mainostamiseksi, joten miltäs kuulostaisi tämä:

Kilpaluokka TS-10  foamit tai kunnolliset kumi renkaat, 12-lankanen
Kisaluokka  prostock 17-lankanen+ 27 renkaat tai vastaavat saippuakiekot
Vakioluokka vakiomoottori ja 27 renkaat...

mutta mistä olikaan alunperin kyse?
kustannusten säästöstä? kisaluokka on tuo budjettiluokka, samoin vakioluokka... kilpaa ajettaisiin siis edelleen, mutta vain ne, jotka haluavat ajaa kunnolla pitävillä renkailla... tästä jokainen löytäisi omansa...

Kommentti mikä tahansa ennemmin kuin 22, voisin odottaa mikä se vaihtoehto olisi?

Poissa J.M.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
renkaat
« Vastaus #16 : 10.03.03 - klo: 13.39 »
Sehän riippuu ihan matoista ja radasta kummat toimii paremmin cs-22 vai cs-27, mutta omasta mielestäni 22 toimii paremmin yleensä.
LRP / Power-Racing

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #17 : 10.03.03 - klo: 18.19 »
Eipä ole mullakaan ollut laatuongelmia 22:n kanssa.
-Pekka

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #18 : 10.03.03 - klo: 18.42 »
Teppo: Tarkoitin nyt vaan sitä, että kun nyt kerran viimekädessä kuitenkin harrastajat aivan itse saa päättää sen renkaan millä ajetaan, niin onko CS-22 tosiaankaan järkevä vaihtoehto? Rengas maksaa 15€ / pari, on todella lyhytikäinen ja aiheuttaa jatkuvasti harmaita hiuksia harrastajille. Aikaisemmin kun ajettiin esim. Pitin 20:lla, niin rengashan oli matolla lähes ikuinen ja piti vähintäänkin sen minkä cs-22:nenkin. Halpa sekään ei tosin ollut. Jos vaan joku näkisi vähän vaivaa, niin aivan varmaasti löytyisi rengas joka maksaisi 7€ / pari, olisi parempi ajaa ja kestäisi kauemmin kuin nykyinen rimpula. CS-27 on mielestäni kaikin puolin mukava rengas. Se on kyllä fakta, että sillä ei pääse samaa vauhtia, kuin cs-22:lla kaikilla radoilla. Sama se on kaikille. Jotkut ei pidä kierrosaikojen hidastumisesta ja jotkut ei välitä. Pointti oli se, että CS-22 ei todellakaan ole mikään hyvä rengas verrattuna esim. sen edeltäjään SSA:han. Mielestäni kierrosaika ei ole se ainoa kriteeri millä yksityyppirengas tulisi valita.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #19 : 10.03.03 - klo: 19.28 »
hieman mahdoton on yhtälö... 7€ renkaalla, pitoa, kestävyyttä, laatua...
Pito tuskin on ainoa kriteeri, mutta nykyisillä tehoilla ja 15 vuottavanhoilla matoilla joilla ei pitoa ole, on mahdotonta ajaa liukkaalla renkaalla.

Rengassetti taitaa maksaa about renkaatx2 30€, foamit 10€, vanteetx2 16€ .. tää on siis about hinta arvaus...  mut silti 50-60€ välillä.

Foamisetti taitaa pyöriä siinä 17-20€ paikkeilla, eli 30-40€ välillä.

Niille ketkä viimeiseen hengenvetoon puoltavat CS-27 siirtymistä voin kertoa että ne nopeimmat kuskit voittavat silti... tosin jäämällä kotiin.

Taidan siirtyä tästä sivuun... olen oman ääneni (1/100 kisakuljettaa) jättänyt jo kyselyvaiheessa AKK:n edustajalle...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #20 : 10.03.03 - klo: 19.46 »
Kyse ei varmaankaan ole kierroaikojen parantumisesta, siltä osinhan tilanne on kaikille sama.
Kyse on pikemminkin siitä, voiko liukkailla renkailla ylipäätään ajaa kisaa. Vastaus on melko selkeä ei. Ei pelkästään se, että liukastelu ei kuulu luokan luonteeseen vaan myöskin se, että huono pito aiheuttaa ongelmia tasapäisten kuskien puskuri-puskurissa ajamiseen, koska auton tarkka hallinta ei ole mahdollista liukkailla renkailla.
Liukastelu aikeuttaa varsinkin aloittelijoilla entistä enemmän kolaritilanteita (=lue: auton rikkoutumisia) , joka todennäköisesti ei ainakaan lisää muutenkin verenvähyyttä kärsivän lajin suosiota lisääntyvien varaosakustannusten vuoksi.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #21 : 10.03.03 - klo: 20.01 »
Äänestetäämpä tässä myös, vaikka jossain vastaavassa topicissa olen tainnut tämän jo sanoakkin...
Eli, jos cs-27 renkaat tulee yksityyppi renkaaksi tulee uuden rengas satsin merkitys kasvamaan, jolloin osa ostaa 2sarjaa/kisa.
Mutta jos Jätetään edellinen sääntö eli 22/27 ja pistetään pykälä että vain yhtä sarjaa saa käyttää kisassa, säästää tämä jo puolet kustannuksista.
Ja kahden satsin osto kisaan on hyöty 0.
Tämä on minun ehdotus, mutta jos akk haluaa että meininki on kuin rallissa niin mikäs siinä. Testasin nimittäin jossain (jääköön nimittämättä) Alue-8 kisassa uudenkarheita 27 renkaita ja voin sanoa että kieli keskellä poskea sai ajaa että stanu pysyi radalla...

Juho

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #22 : 10.03.03 - klo: 20.17 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Äänestetäämpä tässä myös, vaikka jossain vastaavassa topicissa olen tainnut tämän jo sanoakkin...
Eli, jos cs-27 renkaat tulee yksityyppi renkaaksi tulee uuden rengas satsin merkitys kasvamaan, jolloin osa ostaa 2sarjaa/kisa.
Mutta jos Jätetään edellinen sääntö eli 22/27 ja pistetään pykälä että vain yhtä sarjaa saa käyttää kisassa, säästää tämä jo puolet kustannuksista.
Ja kahden satsin osto kisaan on hyöty 0.
Tämä on minun ehdotus, mutta jos akk haluaa että meininki on kuin rallissa niin mikäs siinä. Testasin nimittäin jossain (jääköön nimittämättä) Alue-8 kisassa uudenkarheita 27 renkaita ja voin sanoa että kieli keskellä poskea sai ajaa että stanu pysyi radalla...

Juho


Jep. Kilvanajon tarkoitushan lienee se, että ajetaan kilpaa ? Ei se, että kuskin koko energia menee auton pitämiseen radalla ?
Jos pito on ongelma jo stanussa niin kuis sitten virissä ?
-Pekka

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #23 : 10.03.03 - klo: 21.53 »
Omat kokemukseni CS-27 renkaista ovat olleet lähinnä positiivisia. Normaalipitoisista mattoradoista (siis pois lukien Torppa) olen ajanut 27:lla Hyvinkäällä, Kuusankoskella (kerho-olosuhteissa) ja Mäntsälässä. 27:jen perusluonne on selkeästi puskevampi kuin 22:ten. Mitään takapito-ongelmia mulla ei ole ollut millään noista radoista vaan lähinnä auto on puskenut (aliohjannut). Auton säätöjä muuttamalla puskeminen on saatu poistumaan ja ajo on sujunut ihan mukavasti.
Ja se miten Christerin auto toimi Mäntsälän kertsillä 27:lla ni oli todella hienoa katseltavaa. Christer oli varmasti nopeampi niillä 27:lla kuin 10 akullista ajetuilla 22:lla!
Testatkaa nyt ensiksi niitä 27:a kunnolla, erillaisilla setup:lla ja kertokaa sitten vasta kritiikkinne tai  :) .

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #24 : 10.03.03 - klo: 22.23 »
Juu kokeiltu on CS-27 renkaita ja ne toimivat mainiosti mm. torpassa. Mieleeni ei silti ole tullut ajaa näillä muualla. Henkilökohtaisesti tykkään ajella pitävällä autolla siistejä linjoja turhia sladittelematta.

Omaa autoani pystyn säätämään, niin puskevaksi, kuin yliohjaavaksi näillä molemmilla renkailla, jopas 27/22 yhdistelmällä, joten tämäkään ei mielestäni ole ongelma. Tiedän että esimerkiksi Asson auto tuntuu olevan "liian hätäinen" ajettava monille tuolla 22-renkaalla ja olenkin nähnyt hienosti toimivia autoja 27-edessä ja 22-takana yhdistelmällä, näin autoa voi ehkä ajaa agressiivisemmin ilman monestikin mainittuja ongelmia renkaitten tai auton kanssa. (pitsuilla ajettiin 20 takana ja 25 edessä)

Syytä muuttaa rengassääntöä CS-27 suuntaan en edelleenkään näe, korkeintaan tuohon yhden autollisen määrä sääntöön voisimme siirtyä.
Kuten mainittua, Kuusankosken, Mäntsälän ja Hyvinkään radoilla 27-renkaalla ajaminen onnistuu, mitäs tehtään jos kisoja jatkossa järjestetään Oulussa, Turussa, Lohjalla, Laukaalla, Tampereella... todetaanko että 27-rengassääntö toimi hienosto kolmella radalla ja 5 radalla auton pitäminen radalla olo mahdotonta...  :shock:

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #25 : 10.03.03 - klo: 22.37 »
Tiimillämme ei ole kokemuksia 27-renkaista, mutta vasta nyt kun CS-22 renkaat ovat jäämässä  pois tajusimme, että kisoihin on syytä hankkia aina uusi rengassarja! Kuluneitten ja uusien renkaiden pidossa on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Miten on CS-27 renkaiden kanssa? Kuinka nopeasti niissä pito vähenee suhteessa ajokertoihin vai onko parasta hankkia  uudet sarjat kisoihin?

Yleensäkin, kuinka monen käyttökerran jälkeen renkaat ovat kisakelvottomat?

Editointia: Cai mainitsi yllä, että 27 renkailla voisi ajaa 20 akullista ja 22:lla 3-6 akullista. Ollaanko asiasta samaa mieltä?

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #26 : 11.03.03 - klo: 09.39 »
27:n pito vähenee hitaammin ts. rengas säilyttää ominaisuutensa pitempään. Tähän on syynä ainakin se, että 27 on seokseltaan kovempi kuin 22.
27 käyttäytyy myös täsmällisemmin, niinkuin CAi jo aiemmin totesi, mutta on myös pidoltaan heikompi kuin 22, juuri kovuudesta johtuen.
Ongelman ydin lienee nyt se, ettei TakeOffilta löydy sopivaa kompromissia matolle.
Osasyynä tähän on myös se, että eri autoilla saadaan renkaista hieman erilaisia kokemuksia.
En edelleenkään keksi mitään syytä, miksei matolla voitaisi sallia molempia tyyppejä ja kesällä sitten vaikka pelkkä 27.
Molempien tyyppien salliminen ei oleellisesti lisäisi kustannuksia, koska yleensä on tiedossa, mitkä renkaat toimivat milläkin matolla, jolloin ylenmääräistä testaamista tuskin tarvittaisiin.
-Pekka

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #27 : 11.03.03 - klo: 09.39 »
Nyt kun aihe on tapetilla, ja 27.lla kuitenkin tullaan ajamaan jonkin aikaa, mikä on sopiva insertti 27 snagalle ?
Tiedän että renkaan mukana tuleva sisäkumi on kelvoton, mutta onko aihetta asentaa pehmeät insertit mattokauteen, meediumit asvaltille, vai miten on ?
Pelkkiä vietereitä löysentämällä pito ei juuri parane.
THR

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #28 : 11.03.03 - klo: 10.28 »
Kestävyydestä, itse olen ajellut pehmeillä JB sinisillä inserteillä ja CS-22 renkaalla, kestävyys on laskujeni mukaan siinä hieman yli 20 paikkeilla. Tähän vaikuttaa myös ajotyylit, autonsäädöt, pitoaineet yms. Itse käytän kahta settiä illassa, koska jos ajan 10 akullista putkeen aina pidottaen välillä, tulee kumista liiankin pehmeää, jolloin repeäminen on mahdollista helpommin, eikä pitokaan ole parasmahdollinen. CS-27 setti kestää pidempään hieman yli 30 akullisen paikkeilla.
Molemmilla renkailla, kuten kaikilla pyörillä tässä maailmassa on tuo 3-6 ensimmäistä akullista parempi pito kuin 15-25 akkua ajetuilla. Kuten Montoya myös formuloissa totesi, on auton balanssi usein parempi käytetyillä renkailla, vaikka itse huippupito onkin alhaisempi.  Balanssiin voi vaikuttaa myös insertin ja kumin lisäksi vanteen leveydellä ja joustavuudella.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #29 : 16.03.03 - klo: 02.06 »
Otetaanpas osaa keskusteluun. Kokeilin tänään treeneissä 27:ja. Ne olivat pehmeillä inserteillä. Säätöjä en muuttanut ollenkaan. 22:lla ajan vanhalla Proton Stratuksella. 27:lla auto puski melkoisesti joten kokeilin V2:sta ja se toimi huomattavan paljon paremmin vaikkakin puski vielä. Etuvakaajan pois ottaminen olisi muuttanut tilannetta varmaan paljonkin parempaan suuntaan. Auto oli toki liukkaampi mutta kierrosajat olivat lähes samoja kuin 22:llakin. Oma mielipiteeni on ehdottomasti 27:jen kannalla koska tänäänkin kerholla repesi 4kpl 22:sia käyttökelvottomaan kuntoon ja itse liimasin renkaita joka toiselle akulliselle. 27:t pysyvät ehjinä ja vanteilla ja kesävät kauemmin. IMHO