Kirjoittaja Aihe: Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta  (Luettu 16087 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #30 : 16.03.03 - klo: 07.23 »
Repeytymisongelma on tainnut tulla CS-22:n myötä ja vasta viime kuukausien aikana?
Jos sitä ongelmaa ei olisi, siis jos rengas kestäisi, olisiko tilanne toinen, ja kaikki varauksetta kannattaisivat nykyistä sääntöä, josssa sallitut ovat CS-22 ja 27? Ainakin sisäkaudella?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #31 : 16.03.03 - klo: 07.51 »
Kyllä mulla 22:t on repeilly ihan alusta asti. Ei siis mikään uusi ilmiö. Mä olen ihan tyytyväinen tulevaan 27 sääntöön.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #32 : 16.03.03 - klo: 10.52 »
Mietin tuossa, jos ajettaisiin Mäntsälän kisa niin, että uuden rengassäännön kuljettajat ajaisivat 27 renkailla, koska se toimii paremmin ja kierrosajat ovat samoja. Itse voin uhrautua ajamaan noilla repailevillä... sopimattomaksi kisatouhuun todetuilla 22 renkailla? :lol:

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #33 : 30.03.03 - klo: 15.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Mietin tuossa, jos ajettaisiin Mäntsälän kisa niin, että uuden rengassäännön kuljettajat ajaisivat 27 renkailla, koska se toimii paremmin ja kierrosajat ovat samoja. Itse voin uhrautua ajamaan noilla repailevillä... sopimattomaksi kisatouhuun todetuilla 22 renkailla? :lol:

Ajoin testimielessä ja Tepon kehoitusta noudattaen Mäntsälän kisat CS27 renkailla. Renkaat eivät olleet kenties aivan yhtä nopeat kuin CS22:set mutta erittäin miellyttävät ajettavat. Renkaat säilyivät samanlaisina koko erän pituuden ja ainakin talven aiempiin kisoihin verrattuna selvisin vähemmällä renkaiden paikkaamisella. Tänään kertsillä löysin eilisiin setuppeihin verrattuna inserttiä ja koria vaihtamalla vajaa 3 kymppää lisää vauhtia kierroksella. joten eilinen vauhdin puute saattoi johtua (kuskin kädettömyyden lisäksi) jostain muusta kuin kumiseoksesta. En tiedä mistä Tepon ongelmat Mäntsälässä johtuivat, mutta ainakin ulospäin näytti vähän siltä, että renkaat olisivat ylikuumenneet...

Jokatapauksessa tuli todettua, että CS27 on vähintänkin aivan käyttökelpoinen rengas myös matolla kilpailtaessa. Meidän mattoradalla minun autolla minun ajamana CS27 on tällä hetkellä noin 15 satkua kierroksella nopeampi kuin CS22 ja säilyttävät nopeutensa koko erän ajan. Ja molemmille renkaille on haettu omat setupit.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #34 : 30.03.03 - klo: 16.05 »
Mr Cale: Tarjoudun ajamaan oman Seinäjoen kisan CS22 renkailla jos itse ajat CS27 renkailla, voin antaa vielä sulle -5 sekan edun alkuerätulokseen?  :wink:  :mrgreen:

No aika näyttää kuinka 27 renkailla homma sujuu. Asfaltilla (lumen peittämänä) viimeistään toukokuussa  :D
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #35 : 30.03.03 - klo: 16.08 »
Eipä ollut renkaiden kanssa ongelmia, päin vastoin varsinkin finaaleissa renkaat ja vauhti oli kohdallaan jos olis saanut ajaa... Alkuerissä tuntui olevan liian monta autoa radalla, jotta olisi saanut ajaa ongelmitta. Radio ongelmat häiritsivät aamulla ilmeisesti maan poiston jäljilta tai sitten läheiset kiteet tekivät muuten vaan kiusaa, ei auttanut CE merkintä radioissa tähän ongelmaan.. Kun kuitenkin näistä huolimatta peruutin finaaliin.. taisi olla onni ja Alonsolta kopioitu kuumeessa ajaminen suurempi syy kuin renkaat..

Itseasiassa suurin osa A-finaali kuljettajista totesi ettei edes 22-renkaalla olla kunnon pitoa ja kommentti 27-renkaista oli "ei tartte ajaa".  Samoin samat kuljettajat olivat yhtämieltä asiast ettei tuolla pidolla voi autoa saada kaatumaan renkaista johtuen. Jos auto kaatui niin ja edes 27-rengas ei tuo apua on varmaan sanomattakin selvää että jossain muualla on jotain pahasti vialla...

Jos rataa ei olisi "pidotettu" perjantaina ei olisi noilla 27 renkailla varmaan pysynyt edes maton puolella...

No mitä tulee ensitalveen ja 27-pakkoon, ei tartte ajaa on edelleen monen kanta. Niillä voi kiertää noin 50% talvisista mattoradoista, mutta kilvan ajoksi harvoin voi tätä luistelua kutsua. Erot alkuerissä varmaan tasoittuvat jos näihin siirrytään, kärki jää pois, muut luistelevat tasaisesti koska erojen muodostuminen on sudittelemalla pientä.

Nykyisessä säännössä ei tähän verrattuna ole juurikaan valittamista. Jos yhtä innokkaasti olisi haettu se oikea setuppi autoon/renkaisiin/insertteihin/ajoon niin varmaan 22-renkaat olisivat osoittautuneet myös 27-käyttäjille toimiviksi?
Jos ajetaan foameilla kilpaa, erot tulevat olevaan niin suuria että monet kokevat hyödyttömäksi kiertää rataa 5 kierrosta perässä, laitteisto ratkaisee ja siirrytään pian 12-luokan tilaan..

cale, älä mun takia pilaa kisoja ajamalla 27-renkailla, mutta katsotaan onko tuo ero mitä luokkaa Seinäjoella ja Laukaalla 22/27 välillä... veikkaan että renkaitten eroja voidaan mitata kalenterilla... :lol:

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #36 : 30.03.03 - klo: 22.20 »
Formula 1:ssä neuvotellaan uudestaan aika-ajoista.
Olisiko meidän syytä neuvotella uudestaan rengassäännöstä..???

Miten olisi Sorex, Orion tai jopa uusi LRP valmiiksi vanteelle liimattuna....??

Nykyisillä CS22 renkailla ei tarvi ajaa 10 (6)akun jälkeen, CS 27 ei pidä vaikka muuten on tasapainoinen.
Leväsen Juhon mukaan Orionin rengas senkuin paraneen akusta akkuun ???

Ei ole pakko seurata Eurooppaa ja ajaa kaikkien mielestä huonolla renkaalla! EM-kisoihin voi harjoitella ennen kisaa CS- renkaalla!

Kannatan rengastyypin vaihtoa jo kesäksi !
Jälleenmyyjät ei siitä kärsi.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #37 : 30.03.03 - klo: 22.44 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Kannatan rengastyypin vaihtoa jo kesäksi !
Jälleenmyyjät ei siitä kärsi.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #38 : 31.03.03 - klo: 11.06 »
Kesän varmaan selviämme CS-27 renkaalla jos saamme helteitä?

Talvikaudeksi varmaan kerkeisimme tehdä jotain kuitenkin.
Eli kuten yllä mainittiin, mitkä olisivat vaihtoehdot jos 22/27 ei kelpaa.
Orionin renkaat on todettu matoilla ja myös ulkona kestäviksi ja toimiviksi(lukuun ottamatta MM-kisoihin toimitettua erää jotka oli kiireellä prässätty neliskanttisiksi) ja näitä varmaan kohtuu hintaan saisimme kaikille myyjille hoidettua. Pidoltaan Orion asettuu 22 ja 27 väliin tosin tarjoten paljon paremman ajettavuuden kaikilla pidoilla esim. eivät kaada autoa kovallakaan pidolla.  

Toinen vaihtoehto voisi olla tuo uusi LRP rengas josta tosin ei ole enemmälti kokemuksia, ehkä LRP masterssien jälkeen tiedämme enemmän niin kestävyydestä kuin toiminnasta. Pidoltaan ainakin 22 rengasta enemmän pitoa, joka varmaankin tietäisi monelle 27-renkaan suosijalle lisää ongelmia.

Sorex renkaista omat kokemukset ovat sen suuntaiset kyllä että pari ensimmäistä erää ovat nopeita ja sen jälkeen rengas kestää ja toimii ok muttei sillä enään kisavauhtia pääse.

Mitkä renkaat ikinä valitaan pidän Mäntsälän perjantai foam pidotusta parhaana parannuksena mihin uudet kokeilut ovat johtaneet, vastaavaa kannattaisi kokeilla jatkossa kaikissa kisoissa, myös ulkona.

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #39 : 31.03.03 - klo: 13.22 »
Nyt kun sain itseni hyväksytettyä viimeinkin tähän keskusteluun ajattelin myös antaa kommenttini.

Itselläni ei juurikaan ole valittamista CS 22 renkaasta ja sen kestävyydestä, ja olenkin ihmetellyt miten muilla kuljettajilla pois lukien Teppo on renkaan hajonneet ym.

Enemmänkin on viimeaikoina mietityttänyt uusi rengas sääntö, joka mielestäni vie pidon ja siistin ajamisen mahdollisuuden matto olosuhteissa.
Asvaltilla 27 rengas on varmaan ihan jees etenkin kun EM kisat ajetaan niillä. Kuusankoskella jossa luultavasti on pakkasta voi olla ko rengas aika syvältä :)

Mielestäni uusi rengas olisi jo hyvä saada syksyksi sääntöihin, olisi se sitten Orionin hyväksi todettu rengas tai vaikka LRP:n kumi josta ei ole vielä juurikaan kokemusta ole.
Team XRay

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #40 : 31.03.03 - klo: 14.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Pexi"
Nyt kun sain itseni hyväksytettyä viimeinkin tähän keskusteluun ajattelin myös antaa kommenttini.

Kuten näette, ponnistelen kovasti, että taso pysyisi korkealla  :mrgreen:
Noiden Tampereen poikien kanssa pitää olla erityisen tarkkana...

Terv. Mode
P.S. Turkulaisilta ei ole kuultu vielä pihaustakaan?

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #41 : 31.03.03 - klo: 14.38 »
Kiektämättä tuo Orionin rengas ensi mattokaudeksi olisi aika järkevä ratkaisu. Kesä kannattaa jo rauhoittaa, koska se on jo NYT  8) (paitsi Kiimingissä). Itselleni pito on aivan sivuseikka, mutta kuulun selvästikin vähemmistöön. Sen sijaan renkaan tulisi kestää pitkään ja olla tasapainoinen ajettava.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
renkaat
« Vastaus #42 : 31.03.03 - klo: 17.35 »
JesseT: MItä lumen määrään tulee, sitä ON paljon enemmän kuin esimerkiksi viikonloppuna Mäntsälässä..... :)

Joo, Pohjoisen eläjien äänenkannatajana heitän omat sanani soppaan... :)

CS-22 kanssa olen törmännyt muutamaan otteeseen JB inserttejä käyttäessäni repeämisongelmiin. Rengas repeää joko beltin vierestä kokonaan "läpi asti" tai tämä perinteisempi liimasauman irvistäminen.

Kyseisen rengastyypin kanssa olen kuitenkin mieluummin noidenkin ongelmien kanssa, kuin että ajaisin 27 renkailla. Mutta kun paremmasta renkaasta on koko ajan puhe... Ymmärtääkseni Orionin renkaat toimivat erittäin hyvin, ja toivoisinkin hieman tarkemmin asian tarkastelua ennen uuteen rengassääntöön siirtymistä, erityisesti talvikaudeksi.

Itse olen toisaalta tyytyväinen että harmistunut kesän rengastyypin ollessa CS-27. Hyvä asia on se että samat renkaat ovat EM kisoissa, jonka ansiosta niistä on jokaisella ainakin jotain kokemusta, eikä renkaita tarvi huhuilla ja hommata kaukaa ja kalliilla.

Huonoksi puoleksi katson lyhyen kesän, jonka aikana varsinaisia hellepäiviä on varsin vähän, tietysti toivon ettei näin olisi. :)

Renkaasta aiheutuu ainakin se ongelma, ettemme itse pääse asiaan käsiksi kuin vasta useita viikkoja jälkikäteen etelään verrattuna, johtuen lumen määrästä sekä ehkä lämpimien päivien vähäisemmästä lukumäärästä. Tai onhan meillä Suomen ainoa lämmitetty asvalttirata, mutta ei ainakaan omat nappulat ja monopoli paperit riitä sen lämpimänä pitämiseen niin usein kuin haluan. :)

Ehkä tuon kesänki juuri ja juuri selviää läpi muutaman etelän "treenisession" avulla. Valitettavasti kaikki vain maksaa...Myös "laatuaika" baanalla.

Jos mielipide ei tullut selväksi..... Talveksi ehdottomasti jokin muu rengas kuin 27. Ja kesäksi tulisi sallia myös 22, koska juuri noina 15 celsiuksen ajopäivinä hommasta voi tulla aika vastenmielistä sutimista....
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #43 : 31.03.03 - klo: 23.02 »
Kuinka moni on oikeasti testannut 27:lla sisällä ja ulkona?

Viime keväänä alle 10 asteen lämpötilassa ajettaessa Kuusankosken ulkoradalla 27 oli alle pari kymppää 22 hitaampi nopeimmalla kierroksella ja paljon tasaisempi ajettava. Joten kesällä 27 ei ole mikään ongelma.

Ja edelleen viittaisin omaan ajooni Mäntsälässä. Jos 27 renkaat olisivat todella onnettomat ja mielettömän liukkaat, niin olisin varmaan ollut hieman alempana tuloslistalla. Tony voi kertoa myös osaltaan sivusta kerhossa seuranneena, millaista meno on ollut minulla 22/27 akselilla. Voi toki olla, että renkaiden erot näkyvät eri tavalla eri merkkisissä autoissa.

En kuitenkaan ole missään nimessä sitä vastaan, että ensi talveksi valittaisiin jokin parempi rengas (esim. Orion).

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #44 : 01.04.03 - klo: 08.21 »
Kyllähän se Cale on ollut yleensä tän näkönen  :evil:  kun se on tullu radalta varikolle ku se yrittää ajaa CS22:lla Kuusankoskella. 22:lla takanakit (varsinkin oikean puoleinen)ovat tahtoneet lämmitä "hieman" yli ja eturenkaat ovat määränneet suuntaa liian aktiivisesti. Mutta aina on aamu kirkastunut kummasti kun Cale on käynyt tyyppäämässä CS27:lla. Päässä olleet sarvet on vetäytyny takasin ja naama on ihan messingilla  :D  .
Omatkin kokemukset 27:sta ovat olleet ihan positiivisia. Toki täytyy miettiä millä radalla niillä ajaa (ei varmaankaan tarvi ajaa esim Turussa tai Tampereella). 27:lla varsinkin aloittelijoiden on huomattavasti helpompi ajaa koska 27:t ovat selvästi aliohjaavammat kuin 22:t. Eikä mulla ole ollut mitään ongelmia 27:lla takapidon kanssa joten ihan mukava niillä on ollut ajella.
Jos joku hyväntahtonen hemmo lainais mulle niitä Orionin renkaita ni voisin ihan hyvin kokeillakin. Jotain testituntumaa tarvii olla ennen kuin voi sanoa oman mielipiteensä asiasta.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #45 : 01.04.03 - klo: 10.33 »
Tony tervetuloa Suomen parhaalla testiradalle kokeilemaan Orioneita. Todettakoon että myyntihinnaltaan Orionin renkaat ovat samaa luokkaa kuin Take off, jos eivät jopa aavistuksen halvempia. Balanssi Orion renkailla on ehkä lähempänä 27-renkaita, kuin 22-renkaita, mutta omasta mielestäni parempi kuin kumpikaan näistä. Todettakoon että ajomukavuuden kannalta foam pidottamine perjantaina kyllä auttaa sama millä renkailla päätetään ajaa.

Ymmärrän kyllä että varsinkin Asso kuskeilla on ongelmia 22-renkaan kanssa, kun auto käyttää agrssiivisesti renkaita ja lämmittää helposti varsinkin takarenkaat, kun liikaa heittää autoa mutkiin. En tiedä auttaisiko tähän auton säätöjen vaihtaminen, ainakin Xray autoa pystyy säädöillä muuttamaan niin 22-renkaille kuin 27-renkaille sopivaan balanssiin. Myös ajotyylillä on huomattava ero renkaitten lämpenemiseen, näitä eroja on helppo seurata videoilta kisojen jälkeen. (Kiitos VesaK) Liialla paiskomisella ja kiireellä lämmittää kaikki pitävämmät ja pehmeämmät renkaat niin matolla kuin ulkonakin. Kovemmat renkaat antavat helpommin anteeksi ajo- ja säätövirheet.

edit kirotusvihreet

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #46 : 06.04.03 - klo: 09.42 »
Akullinen Torpassa Orionin renkailla, virikoneella, testikuljettajana JuhoK: auto kulki sekä kuskin että radanreunustarkkailijan mielestä tasapainoisemmin kuin CS-renkailla. Parhaasta kierrosajasta, jota on seurattu nyt kolmen kuukauden ajan, putosi heti 0,2 sek. Se on tässä vaiheessa iso juttu.

Haastattelin Teemua (Leino), joka harjoittelussaan käyttää Orionin renkaita: hänellä CS-22 kestävät käyttökelpoisena noin 6 akkua, kun taas Orionit kestävät 20-30 akkua! CS-27 ei anna riittävästi pitoa hänen vauhdilleen edes Torpassa.

Jos sääntöjen yksityyppirenkaalla (CS-27) pyritään säästämään lajin harrastajien rengaskuluja, mitä mieltä on ohittaa tällainen rengas kuin Orion - tai vastaavat, olettaen että muita yhtä hyviä on olemassa?
Taisi joku sanoa myös, että samalla Orionilla ajettiin viime vuoden EM-kisatkin. Sopii siis hyvin myös asfaltille.
Mitä vielä odotamme? Onko kysymys kauppapolitiikasta?

Koska sääntöjen tempoilu (SS-sarja -> CS-22 ja CS-27 -> CS-27) on tapahtunut yllätyksellisesti ja nopeassa tahdissa, on pakko sanoa, että vallitsee melkoinen epäluottamus siitä, mitä seuraavaksi. Siksi asiasta pitää keskustella.

Aikooko lajiryhmä harkita rengassäännön muuttamista, ja jos niin milloin?

Poissa Henkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #47 : 07.04.03 - klo: 15.52 »
Oma mielipiteeni on se, että CS-27 rengas on ihan ok kesäksi mutta talvelle jää pikkaisen sellanen kutina ettei pito riitä ja porukkaa ajautuu joko pois kisoista taí "pro" kuskit menevät ajamaan foamilla.Tämä Tepon mainitsemaa ja muiden kehumaan Orionin rengasta ei kannata jättää pois vaihtoehdoista... Ja onko se nyt sen halvempaa kun yleensä kisoihin (ainakin TS) lähdetään uudella rengas setillä. :?:
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #48 : 08.04.03 - klo: 15.48 »
Mites te jotka olitte LRP mastersseissa, miltä ne renkaat tuntui?

Juho

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #49 : 08.04.03 - klo: 20.11 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Mites te jotka olitte LRP mastersseissa, miltä ne renkaat tuntui?

Juho


Ainakin tuolla toimi hyvin. Ei oo mitään tietoa että miten ne toimii ulkona, Orionit menee joka säällä hyvin.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #50 : 10.04.03 - klo: 14.17 »
Leike syksyisestä rengassääntökeskustelusta (lihavoinnit ovat omiani):

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

"Miksi CS-27 renkaat ?
Kyselyn perusteella, jonka teimme, lajiryhmä tuli siihen tulokseen että CS-22 renkaan pudottaminen pois TJ-10 luokasta on perusteltua.
----
Miksi sitten päädyttiin siihen, että sama rengassääntö tulee myös koskemaan TS-10 luokkaa ?
- Lajiryhmän yksimielisellä päätöksellä kuultuamme alan asiantuntijaa, tulimme siihen tulokseen, että samoilla yllä olevilla perusteluilla luodaan ko. sääntö koskemaan myös TS-10 luokkaa

Ja koittakaa jo uskoa, että tuleva mattokausi ajetaan nykyisellä rengassäännöllä eli CS-22 ja CS-27 renkailla ajetaan myös kevään 2003 FTT-kilpailut. Ja tuon kevään aikana punnitaan uudestaan, onko tehty rengassääntö ollut oikea, myös mattokautta ajatellen vai ei. Jos todetaan kaikesta nykyisistä perusteluista huolimatta, että se ei toimi, niin sitten ilman muuta otetaan uudestaan harkitaan CS-22 renkaan hyväksyminen mattokaudelle 2004. Aivan samoin perusteluin EFRA teki sellaisen säännön jossa "palattiin" takaisin ei ehkä parhaaseen mahdolliseen renkaaseen, mutta sellaiseen jonka kaikki tietävät ja tuntevat. Ensi keväänä varmaankin saamme kuulla usealta kuljettajalta "testituloksia", kierrosaika vertailuja yms.. CS-22 ja CS-27 välillä . Ja muistetaan, että ajettava rengas ja luokkaan sopimaton rengas on kaksi eri asiaa! Kesä ajetaan sitten CS-27 renkailla."


Nyt elämme kevättä ja viimeisien mattokisojen aikoja. Tässä topicissa on kirjoiteltu tuntemuksia ja mielipiteitä, juuri kuten tarkoituskin oli.

Mistään ei kuitenkaan kuulu pihaustakaan, onko rengasasia lajiryhmän harkinnassa, tai tulossa harkintaan. Ja kuuluuko siihen vaihtoehtona tässäkin topicissa esitettyjä muita kuin CS-renkaita?
Jos säännön korjaamista harkitaan, siitä voisi kertoa, koska keskustelukin saisi heti uuden ulottuvuuden, ja lisää painavia näkökohtia tulisi varmasti esiin. Niitä kai kuitenkin halutaan?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #51 : 27.04.03 - klo: 20.28 »
Referoin Tumpin infoa Seinäjoella, sekä jutusteluani Tonyn kanssa:
Orionin rengas nykyisellään tiedetään hyväksi. Ongelmalliseksi katsotaan se, että sitä on "päivitetty" ominaisuuksiensa osalta kahdesti lyhyen ajan sisällä.

Renkaan valintaan liittyvät näkökohdat ovat:
- varmuus laadun pysymisestä tasaisena
- varmuus renkaan saatavuudesta
- renkaan saatavuus kaikkien rc-kauppojemme kautta
- hinta
plus tietenkin ominaisuuksiin ja kestävyyteen liittyvät tekijät

Orionin ohella myös muita hyväksi tiedettyjä renkaita on tarjolla, ja niihin pätevät samat edellytykset.

Lajiryhmä käsittelee aihetta kokouksessaan toukokuussa. Mahdollinen uuden renkaan määrittely talvikaudelle 2004 edellyttää nopeita selvityksiä em. asioiden suhteen, mutta ymmärsin, että kaikki on tässä vaiheessa vielä mahdollista.

----
Oma ehdotukseni: talvikaudelle 2004 renkaaksi Orion tai LRP. Tai molemmat, jolloin tilanne on kuin Formuloissa: kaksi vaihtoehtoa.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #52 : 28.04.03 - klo: 09.34 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


Renkaan valintaan liittyvät näkökohdat ovat:
- varmuus laadun pysymisestä tasaisena
- varmuus renkaan saatavuudesta
- renkaan saatavuus kaikkien rc-kauppojemme kautta
- hinta
plus tietenkin ominaisuuksiin ja kestävyyteen liittyvät tekijät


Nuo ovat ehtoja joihin yksikään rengastuottaja pysty antamaan varmuutta. Kun kerran näköjään suuri osa haluaa ajaa orioneilla, eikö viksuinta olisi poistaa koko rengassääntö.
THR

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #53 : 28.04.03 - klo: 10.51 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


----
Oma ehdotukseni: talvikaudelle 2004 renkaaksi Orion tai LRP. Tai molemmat, jolloin tilanne on kuin Formuloissa: kaksi vaihtoehtoa.


Kannatetaan !!!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #54 : 28.04.03 - klo: 10.54 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Oma ehdotukseni: talvikaudelle 2004 renkaaksi Orion tai LRP. Tai molemmat, jolloin tilanne on kuin Formuloissa: kaksi vaihtoehtoa.
Mielummin vaan jompi kumpi. Useimmilla formulatalleilla on suuremmat budjetit, kuin keskiverto RC-kisaajalla.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #55 : 28.04.03 - klo: 11.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Oma ehdotukseni: talvikaudelle 2004 renkaaksi Orion tai LRP. Tai molemmat, jolloin tilanne on kuin Formuloissa: kaksi vaihtoehtoa.
Mielummin vaan jompi kumpi. Useimmilla formulatalleilla on suuremmat budjetit, kuin keskiverto RC-kisaajalla.

Jos pitää valita niin LRP. Mastersseissa rengas toimi upeasti jokseenkin sopimattomilla inserteillä. Jos renkaaseen vielä laittaat hyvät insertit niin pito ongelmia ei ole. Kestävyyskin oli hyvää luokkaa !
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #56 : 28.04.03 - klo: 11.47 »
Orion rengas täyttää ainakin nuo vaatimukset.
Toimii ulkona, sisällä ja on kestävä.
Renkaiden saatavuus ja laatu on taattu.
Maahantuojalta, voi jokainen kauppias ottaa myyntiin renkaat.
Hinta asettunee samalle tasolle kuin take-off, joten kestävyyden kanssa rengaskustannukset tulevat laskemaan.
Toimivat insertti/vanne/pitoaine ratkaisut ovat kaikkien tiedossa, joten ylimääräinen "uusienrenkaiden" kallis testaaminen jäisi pois.  

LRP renkaasta ei juuri kokemuksia taida olla kuin LRP kisan osalta. Saatavuus on ainakin toistaiseksi ollut nolla, jopa kisoihin osallistuvien osalta. Rengas on pehmeämpi kuin Orion ja CS22 joten pitoa tämä tarjoaisia Suomen liukkaille sisäradoille.(se sopii mulle :) ) Ulkona tällä renkaalla tuskin pystyy ajamaan ja kuten todettua voisi ehkä miettiä erirengasta sisä ja ulkokaudeksi.

Mitä ikinä päätetäänkin tulee siitä sanomista, puolesta ja vastaan.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #57 : 28.04.03 - klo: 11.58 »
Minä olisin kyllä tähän asti kuulemani perusteella Orionin renkaiden kannalla.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #58 : 28.04.03 - klo: 12.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Orion rengas täyttää ainakin nuo vaatimukset.
Toimii ulkona, sisällä ja on kestävä.
Renkaiden saatavuus ja laatu on taattu.
Maahantuojalta, voi jokainen kauppias ottaa myyntiin renkaat.


Eikös Teppo ole kohtalaisen jäävi    :wink:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ennakkotunnelmia tulevasta rengassääntöuudistuksesta
« Vastaus #59 : 28.04.03 - klo: 12.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Mitä ikinä päätetäänkin tulee siitä sanomista, puolesta ja vastaan.

Niinpä se voi olla. Mutta sittenkin on parempi, että asiasta esitetään erilaisia näkemyksiä ja perusteluja nyt, kun kaikki on vielä avoinna.

En ihan ymmärrä, miten renkaiden saatavuus voisikaan olla ongelma. Jos on, ei toimittajaa ole joko informoitu tai sitoutettu oikein.
Kyllä markkinatalous pelaa tälläkin saralla, ja yhden valtakunnan, tosin pienen, yksityyppirengassäännön pitäisi bisnismielessä kiinnostaa valmistajia ja maahantuojia. Puhumattakaan referenssiarvosta, onhan meillä useita maailman kärkinimiä.

Jos öbaut 50 aktiivikisaajaa käyttää vuodessa kisaamiseensa ja testaamiseensa keskimäärin 15 rengaskertaa ja 100 vähemmän aktiivista vaikkapa 5 rengaskertaa, on maassa käytettyjen renkaiden määrä jossakin 5.000 kpleen paikkeilla. Joka on yli 40.000 euron bisnis vain renkaiden osalta. Luulisi kiinnostavan.

Omasta ja juniorin puolesta kannatan Orionia.