Kirjoittaja Aihe: Peräänajon luokittelu  (Luettu 4807 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Peräänajon luokittelu
« : 10.03.03 - klo: 20.56 »
On olemassa erilaisia peräänajoja, kuten olen joutunut kokemaan kilpailijana, isäpappana ja nyt myös tuomarina. Tässä kokemuksia:

Tuomarina Järvenpäässä annoin stopparin peräänajosta, jossa en ilmeisesti ollut nähnyt koko tilanteen kehittymistä. Erän jälkeen sain asiallista palautetta, että peräänajettu oli hidastanut ja joutunut sladiin, jolloin seuraava auto ajoi perään. Ja minä muistin peräänajajaa stopparilla.

Juniori kertoo saaneensa urallaan kaksi stopparia vastaavassa tilanteessa, jossa edellä ajava on hidastanut vauhtia "alokasmaisesti" ennen mutkaa. Tyypillinen tuomarimokako siis?

Kilpailijana olen itsekin jossakin TJ-C-finaalissa töräyttänyt jarruttelevan perään: yllättäen hidastavaa ei ehdi väistää.

Kysymys: missä menee peräänajajan ja -ajetun keskinäisen vastuun/syyllisyyden raja?

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
peräänajot
« Vastaus #1 : 10.03.03 - klo: 21.08 »
offtopic; toivotaan, että keskustelufoorumi ottaa askeleen eteenpäin uuden jaottelun myötä. ja VesaK:lle antoisaa tuomarointia.. =)

peräänajot, joita mainitsit ovat yleistä tavaraa myös viriluokan kisatouhuissa, ei vain "aloittelijoilla". tai en tiedä, ovatko yleisiä, mutta niitä sattuu. allekirjoittanut "joutui" töytäisemään Kiimingin kisassa 2-3 kertaa finaaleissa mutkiin pysähtynyttä kisakalustoa. (sorry Yippo ja Crister.. ) kun ajetaan puolen metrin - metrin päässä, niin hiemankin yliohjaavalla autolla on tapana sladitella joskus mutkiin mentäessä. tällöin perässä tulevalla ei ole välttämättä mahdollisuuksia estää törmäilyjä. tietenkin, jos olisi taitoa reagoida nopeasti, niin ehkä silloin...

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Peräänajon luokittelu
« Vastaus #2 : 10.03.03 - klo: 21.24 »
Tuo peräänajaminen tiukassa kisassa on huomattavasti yleisempää liukkaalla radalla/vähällä pidolla. Korkealla pidolla (touring foameilla) on vastaavasti myös niin kiihkeä tempoista että toisen pieni virhe edellä voi johtaa tahattomaan törmäykseen.
Omat kokemukseni ovat Suomen kisoista että aika kohteliaasti siellä ajetaan, tosin olen muutaman kerran myös antanut henkilökohtaista palautetta, varsinkin alkuerä koheltamisesta.
Finaalissa on kohtuullista odottaa, jotta juuri ohitustilanteessa nojattu ohitettava pääsee takaisin matkaa, muuten kevyt stoppari on paikallaan. Kymmenen sekunnin stopparit ovat kohtuuttomia. Pysähdys ja jatkuu on kohtuuden rajoissa, ja ei nosta liikaa pulssia myöskään rangaistuksen saaneella, paluu "vapauteen" sujuu rauhallisemmin...

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Peräänajon luokittelu
« Vastaus #3 : 10.03.03 - klo: 21.25 »
Varsin hyvä avaus tälle osiolle, varmasti jokainen on ollut peräänajo-tilanteessa, ja mahdollisesti saaneet stopparia, tai varoituksen, vaikka ovat omasta mielestään olleet täysin syyttömiä.

Itse taisin sortua samaan virheeseen Järvenpäässä jos oikein muistan.
Ongelmahan on tietenkin se, että perään ei saa ajaa, mutta jos edellä ajava tekee ajovirheen (jonka seurauksena tönäisee hänen autoaan), niin pitäisikö minun silti odottaa että hän selvittää ajokkinsa takaisin edelleni, jotta voitaisiin jatkaa kilvanajoa? Mielestäni ei. Mutta kaikki on siitä kiinni miten tilanne tapahtui, miten ratakiseva ajovirhe oli, miten kiire takanatulevalla on, ja rangaistuksen kannalta miten tuomari näkee tilanteen. Monesti TS-10 luokassa toimitaan esimerkillisesti päästämällä tönäisty takaisin edelle, mutta tämäkin jää kuljettajan harkinnan varaan, jos hän ei mielestään ole tehnyt mitään väärin niin hän jatkaa, ja vaikka olisikin ollut väärässä niin usein stopparia ei koskaan tule.

Ja eteenkin radoilla jossa on 180° mutkia niin näitä tönäisy tilanteita syntyy hyvin herkästi, juuri pienen sladin seurauksena, jolloin ei voikaan heti kiihdyttää optimaalisesti mutkasta, vaikka takanatuleva sen pystyisikin, ja tekeekin yleensä, sillä eihän takanatulevalla ole aikaa tarkkailla edelläajavan ongelmia, tai jos ongelmia ei ole niin edelläajava saakin palkkioksi roiman etumatkan...

Stopparia jakaessa tuomarin pitäisikin olla 100% varma asiastaan, ja rikkeen pitää olla sellaista laatua että stoppari on ansaittu. Tässä tuleekin hyvän tuomarin ominaisuudet esiin, kokemus on valttia, samoin kun pelisilmä, jolla pystyy näkemään tilanteen juuri sen syntyessä, eikä vain seuraukset. Ehkä tästä syystä meillä on niin kovin vähän tuomareita...

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Radalla sattuu ja tapahtuu
« Vastaus #4 : 10.03.03 - klo: 22.31 »
Peräänajo on vaikea tulkita, niin radalta kuin ajolavaltakin.
Kummankin osapuolen näkemys asiasta poikkeaa varmasti toisistaan.
Em. tilanteissa on todellakin mahdoton aina väistää ajaessa toisen takakontissa kyttäillessaä ohituspaikkaa, jos edellä ajava tekee virheen ja auto tekee takaa ajavan edessä jotain odottamatonta.


Toinen tilanne jota olen miettinyt että mitenkä pitäisi tuomita, vai tuomita ollenkaan on se, että kun on tiukka kilpailutilanne ja perässä ajava ajaa ohitse hieman kosketuksella ja ajaa edelle. Usein tässä tilanteessa hävinnyt on sitä mieltä että törmäys oli kohtuuton ja lähtee tavallaan kostamalla ohittamaan uudestaan. Toisin sanoen yrittää ajaa päälle ja siitä sopasta selvitä voittajaksi. Itse olen ainakin tälläiseen tilanteeseen joutunut pari kertaa, säkääkin on ollut tuloksen suhteen lopulta  :wink:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest