Kirjoittaja Aihe: Radioasiat kuntoon  (Luettu 21085 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #30 : 13.03.03 - klo: 11.21 »
Dodi, tarra on radiossa ja eiku baanalle.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #31 : 13.03.03 - klo: 11.31 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Noniin. Reijo Power Racingista lupasi laittaa mulle M8:n tarran postiin huomenna. Hinta 5€.

Hyvää serviiciä Reijolta. Jos hän on aikanaan myynyt radion, niin sen ymmärtää, mutta ellei ole, niin reaktio kallistuu ihmetyksen puolelle.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #32 : 13.03.03 - klo: 11.42 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Noniin. Reijo Power Racingista lupasi laittaa mulle M8:n tarran postiin huomenna. Hinta 5€.

Hyvää serviiciä Reijolta. Jos hän on aikanaan myynyt radion, niin sen ymmärtää, mutta ellei ole, niin reaktio kallistuu ihmetyksen puolelle.


Ei ole Reijolta ostettu, joten palvelu on vähintäinkin erittäin hyvää.
-Pekka

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
H U O M !
« Vastaus #33 : 18.03.03 - klo: 15.15 »
Tiedoksi oheinen tulkinta/selvennys radiolaitesääntöömme, jonka olemme saaneet Viestintävirastolta.

******************************

Suomessa 27 MHz taajuusalueella on kanavointi, LA/PR-27/CB-puhelimilla ja kauko-ohjauslaitteilla on omat kanavat. Tällä pyritään siihen että kaikki 27 MHz laitteet  toimisivat mahdollisimman hyvin. Nämä LA/PR-27/CB-puhelimille varatut kanavat eivät ole Suomessa sallittuja pienoismallikäyttöön joidenkin Keski- ja Etelä-Euroopan maiden erilaisesta käytännöstä huolimatta.  Kauko-ohjauslisäkanavat ovat LA-kanavan 1 (26,965 MHz) alapuolella, ks. ttp://www.ficora.fi/suomi/radio/taulu.htm Viestintäviraston määräyksen 15 liitteen kohta 5.

Kappale 3.3.1 kohta c), 40 MHz:n lähettimiä koskeva osa muutetaan:
 40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraavanlainen merkintä:
 CE (!) tai
 CE xxxx (!)
 40.665, 40.675, 40.685 ja 40.695 MHz:n lähetin ilman
 kiteenvaihtomahdollisuutta, säteilyteho max 10 mW erp:
 CE tai
 CE xxxx

Radiolähettimen nimellistä käyttöjännitettä ei saa ylittää, jotta laitteen
vaatimustenmukaisuus ei vaarantuisi. Virtalähteen laadulla (paristo/akku) ei ole vaikutusta.

*******************************

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: H U O M !
« Vastaus #34 : 18.03.03 - klo: 16.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Tiedoksi oheinen tulkinta/selvennys radiolaitesääntöömme, jonka olemme saaneet Viestintävirastolta.

******************************

Suomessa 27 MHz taajuusalueella on kanavointi, LA/PR-27/CB-puhelimilla ja kauko-ohjauslaitteilla on omat kanavat. Tällä pyritään siihen että kaikki 27 MHz laitteet  toimisivat mahdollisimman hyvin. Nämä LA/PR-27/CB-puhelimille varatut kanavat eivät ole Suomessa sallittuja pienoismallikäyttöön joidenkin Keski- ja Etelä-Euroopan maiden erilaisesta käytännöstä huolimatta.  Kauko-ohjauslisäkanavat ovat LA-kanavan 1 (26,965 MHz) alapuolella, ks. ttp://www.ficora.fi/suomi/radio/taulu.htm Viestintäviraston määräyksen 15 liitteen kohta 5.

Kappale 3.3.1 kohta c), 40 MHz:n lähettimiä koskeva osa muutetaan:
 40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraavanlainen merkintä:
 CE (!) tai
 CE xxxx (!)
 40.665, 40.675, 40.685 ja 40.695 MHz:n lähetin ilman
 kiteenvaihtomahdollisuutta, säteilyteho max 10 mW erp:
 CE tai
 CE xxxx

Radiolähettimen nimellistä käyttöjännitettä ei saa ylittää, jotta laitteen
vaatimustenmukaisuus ei vaarantuisi. Virtalähteen laadulla (paristo/akku) ei ole vaikutusta.

*******************************


Tuossa kiinnittyi huomio tuohon viimeiseen kappaleeseen, eli onko nyt tulkittavissa niin, että lähettimen akkukennojen lukumäärällä ei ole sinänsä väliä, kunhan jännite ei ylitä nimellistä arvoa ?
-Pekka

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: H U O M !
« Vastaus #35 : 20.03.03 - klo: 08.05 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Tiedoksi oheinen tulkinta/selvennys radiolaitesääntöömme, jonka olemme saaneet Viestintävirastolta.

******************************

Suomessa 27 MHz taajuusalueella on kanavointi, LA/PR-27/CB-puhelimilla ja kauko-ohjauslaitteilla on omat kanavat. Tällä pyritään siihen että kaikki 27 MHz laitteet  toimisivat mahdollisimman hyvin. Nämä LA/PR-27/CB-puhelimille varatut kanavat eivät ole Suomessa sallittuja pienoismallikäyttöön joidenkin Keski- ja Etelä-Euroopan maiden erilaisesta käytännöstä huolimatta.  Kauko-ohjauslisäkanavat ovat LA-kanavan 1 (26,965 MHz) alapuolella, ks. ttp://www.ficora.fi/suomi/radio/taulu.htm Viestintäviraston määräyksen 15 liitteen kohta 5.

Kappale 3.3.1 kohta c), 40 MHz:n lähettimiä koskeva osa muutetaan:
 40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraavanlainen merkintä:
 CE (!) tai
 CE xxxx (!)
 40.665, 40.675, 40.685 ja 40.695 MHz:n lähetin ilman
 kiteenvaihtomahdollisuutta, säteilyteho max 10 mW erp:
 CE tai
 CE xxxx

Radiolähettimen nimellistä käyttöjännitettä ei saa ylittää, jotta laitteen
vaatimustenmukaisuus ei vaarantuisi. Virtalähteen laadulla (paristo/akku) ei ole vaikutusta.

*******************************


Tuossa kiinnittyi huomio tuohon viimeiseen kappaleeseen, eli onko nyt tulkittavissa niin, että lähettimen akkukennojen lukumäärällä ei ole sinänsä väliä, kunhan jännite ei ylitä nimellistä arvoa ?


Olet tulkinnut viestintävirastolta tulleen tulkinnan ihan oikein !
Eli kyllä !

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: H U O M !
« Vastaus #36 : 21.03.03 - klo: 10.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Tiedoksi oheinen tulkinta/selvennys radiolaitesääntöömme, jonka olemme saaneet Viestintävirastolta.

******************************

Suomessa 27 MHz taajuusalueella on kanavointi, LA/PR-27/CB-puhelimilla ja kauko-ohjauslaitteilla on omat kanavat. Tällä pyritään siihen että kaikki 27 MHz laitteet  toimisivat mahdollisimman hyvin. Nämä LA/PR-27/CB-puhelimille varatut kanavat eivät ole Suomessa sallittuja pienoismallikäyttöön joidenkin Keski- ja Etelä-Euroopan maiden erilaisesta käytännöstä huolimatta.  Kauko-ohjauslisäkanavat ovat LA-kanavan 1 (26,965 MHz) alapuolella, ks. ttp://www.ficora.fi/suomi/radio/taulu.htm Viestintäviraston määräyksen 15 liitteen kohta 5.

Kappale 3.3.1 kohta c), 40 MHz:n lähettimiä koskeva osa muutetaan:
 40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraavanlainen merkintä:
 CE (!) tai
 CE xxxx (!)
 40.665, 40.675, 40.685 ja 40.695 MHz:n lähetin ilman
 kiteenvaihtomahdollisuutta, säteilyteho max 10 mW erp:
 CE tai
 CE xxxx

Radiolähettimen nimellistä käyttöjännitettä ei saa ylittää, jotta laitteen
vaatimustenmukaisuus ei vaarantuisi. Virtalähteen laadulla (paristo/akku) ei ole vaikutusta.

*******************************


Tuossa kiinnittyi huomio tuohon viimeiseen kappaleeseen, eli onko nyt tulkittavissa niin, että lähettimen akkukennojen lukumäärällä ei ole sinänsä väliä, kunhan jännite ei ylitä nimellistä arvoa ?


Olet tulkinnut viestintävirastolta tulleen tulkinnan ihan oikein !
Eli kyllä !


Erittäin hyvä, koska tuosta on joskus ollut erilaisia mielipiteitä.
Hyvä, että asiat selkiintyvät.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntöjen tarkennus
« Vastaus #37 : 22.03.03 - klo: 22.46 »
Tänään aiheeseen liittynyttä keskustelua seuranneena pistän lusikkani soppaan.

AKK:n nimissä on kisajärjestäjiä kehoitettu pitämään huolta siitä, että kilpailijoiden käyttämät radiolaitteet ovat määräysten mukaisia. Mäntsälän FT-kisojen osalta CAi onkin laittanut aiheesta huomautuksen kisakutsutopicciin.

Kuulemani keskustelu tiesi myös, että
- ohjaimen akkukennojen määrällä ei ole väliä, kunhan määriteltyä jänniterajaa ei ylitetä. Mutta: ohjaimen ulkopuoliset kennot eivät ole sallittuja.
- monien käyttämät "dipolijohdot" eivät ole sallittuja.

Toivottavasti en ylläolevalla sotke asiaa, sillä tarkoitus on auttaa selventämään sitä siten, että kenenkään ei tarvitsisi kisatapahtuman aikana kokea harmillisia yllätyksiä.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Sääntöjen tarkennus
« Vastaus #38 : 23.03.03 - klo: 12.59 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tänään aiheeseen liittynyttä keskustelua seuranneena pistän lusikkani soppaan.

AKK:n nimissä on kisajärjestäjiä kehoitettu pitämään huolta siitä, että kilpailijoiden käyttämät radiolaitteet ovat määräysten mukaisia. Mäntsälän FT-kisojen osalta CAi onkin laittanut aiheesta huomautuksen kisakutsutopicciin.

Kuulemani keskustelu tiesi myös, että
- ohjaimen akkukennojen määrällä ei ole väliä, kunhan määriteltyä jänniterajaa ei ylitetä. Mutta: ohjaimen ulkopuoliset kennot eivät ole sallittuja.
- monien käyttämät "dipolijohdot" eivät ole sallittuja.

Toivottavasti en ylläolevalla sotke asiaa, sillä tarkoitus on auttaa selventämään sitä siten, että kenenkään ei tarvitsisi kisatapahtuman aikana kokea harmillisia yllätyksiä.


Olisi mielenkiintoista muuten kuulla perustelut "dipolijohdon" kieltämiselle.
Joku viisas sen varmaankin vääntää rautalangasta ?
Edit: Kysyn siksi, että asiasta lienee vallalla erilaisia uskomuksia ja siksi tuollainen linjaus.
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #39 : 24.03.03 - klo: 13.05 »
Alla selvennys:

1. YLEISTÄ
2. ANTENNIEN "MAATASOT"  JA  LÄHETTIMIEN VIRTALÄHTEET



1. Aiemmat kansalliset tyyppihyväksynnät pätevät vain sille rakenteelle,
jollaisena laite on tyyppihyväksytty. Samoin R&TTE -direktiivin 1999/5/EY
mukaisen laitteen valmistajan vaatimustenmukaisuusvakuutus pätee vain
alkuperäiselle rakenteelle.
Antennin muuttaminen tai johdotusten lisääminen tai muuttaminen voivat
vaikuttaa esim. lähetystehoon, harhalähetteisiin (lähetystaajuuden
kerrannaisiin) tai laitteen EMC-ominaisuuksiin. EMC tarkoittaa
sähkömagneettista yhteensopivuutta eli että laite ei häiritse liikaa muita
eikä häiriinny liikaa ulkopuolisessa häiriökentässä. Käytännön
kilpailutilanteessa, jossa toimii monta lähetintä samaan aikaan, saattaa
tulla laitteiden toimintaa haittaavia häiriöitä, jos osa laitteista on
joltakin osin muutettuja.

2. Edellä lueteltujen syiden johdosta antennia ei saa muuttaa esim. siten
että siihen lisätään maatasona toimiva lanka. Myöskään johdotusta kotelon
sisällä tai ulkopuolella ei saa muuttaa. Ladattavien akkujen vaihtamiselle
paristojen tilalle ei ole esteitä niin kauan kun toimitaan paristokotelossa
menemättä sen ulkopuolelle. Aiemmin ilmoitettu tieto että alkuperäistä
nimellistä käyttöjännitettä ei saa ylittää pätee tietysti edelleen.

Terveisin

Juhani Hokkinen
Viestintävirasto
Markkinavalvonta
juhani.hokkinen@ficora.fi
puh.: (09) 6966 495
faksi: (09) 6966 410
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #40 : 24.03.03 - klo: 15.51 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Alla selvennys:

1. YLEISTÄ
2. ANTENNIEN "MAATASOT"  JA  LÄHETTIMIEN VIRTALÄHTEET



1. Aiemmat kansalliset tyyppihyväksynnät pätevät vain sille rakenteelle,
jollaisena laite on tyyppihyväksytty. Samoin R&TTE -direktiivin 1999/5/EY
mukaisen laitteen valmistajan vaatimustenmukaisuusvakuutus pätee vain
alkuperäiselle rakenteelle.
Antennin muuttaminen tai johdotusten lisääminen tai muuttaminen voivat
vaikuttaa esim. lähetystehoon, harhalähetteisiin (lähetystaajuuden
kerrannaisiin) tai laitteen EMC-ominaisuuksiin. EMC tarkoittaa
sähkömagneettista yhteensopivuutta eli että laite ei häiritse liikaa muita
eikä häiriinny liikaa ulkopuolisessa häiriökentässä. Käytännön
kilpailutilanteessa, jossa toimii monta lähetintä samaan aikaan, saattaa
tulla laitteiden toimintaa haittaavia häiriöitä, jos osa laitteista on
joltakin osin muutettuja.

2. Edellä lueteltujen syiden johdosta antennia ei saa muuttaa esim. siten
että siihen lisätään maatasona toimiva lanka. Myöskään johdotusta kotelon
sisällä tai ulkopuolella ei saa muuttaa. Ladattavien akkujen vaihtamiselle
paristojen tilalle ei ole esteitä niin kauan kun toimitaan paristokotelossa
menemättä sen ulkopuolelle. Aiemmin ilmoitettu tieto että alkuperäistä
nimellistä käyttöjännitettä ei saa ylittää pätee tietysti edelleen.
...


Asia vilpitön.
En ala nyt kehittämään tästä debattia, mutta tuohon tekniseen puoleen on muitakin näkemyksiä.
Riippumatta siitä, elämme tietenkin tuon selvityksen mukaan.
-Pekka

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #41 : 24.03.03 - klo: 18.08 »
On kyllä mennyt harrastaminen vaikeeksi, jos tärkein pointti on myydä 5e lupalappuja siksi, että puusilmäkin näkisi kyseisen lähettimen olevan yhtä laillinen, kuin kymmenen samanlaista rivissä..  :shock:  
...ja mitä linjaan tulee olis varmaan fiksumpaa potkia lisää taajuuksia kasvavan harrastuksemme käyttöön kuin keskittyä kitkemään aloittelevat harrastajat kisoista puuttuvan kiteen, tarran yms turhan takia...  
Hassua jos samat ihmiset toisella kädellä myy laittomia kiteitä ja toisella kädellä tuomitsee niiden käyttäjät kisoissa... ihmettelen vaan...  :roll:

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: H U O M !
« Vastaus #42 : 24.03.03 - klo: 18.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


Kappale 3.3.1 kohta c), 40 MHz:n lähettimiä koskeva osa muutetaan:
 40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraavanlainen merkintä:
 CE (!) tai
 CE xxxx (!)
 40.665, 40.675, 40.685 ja 40.695 MHz:n lähetin ilman
 kiteenvaihtomahdollisuutta, säteilyteho max 10 mW erp:
 CE tai
 CE xxxx



Siiss tähh ?
Vielä viikko sitten 40Mhz.n radiossa riitti pelkkä CE merkintä. Pitääkö nyt minun hankkia yksi helvetin huutomerkki (!) jotta radio on taas laillinen ?
Onko paha pyyntö että Mäntsälään joku järkkäisi niitä lappuja myyntiin...
THR

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: H U O M !
« Vastaus #43 : 24.03.03 - klo: 19.33 »
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


Kappale 3.3.1 kohta c), 40 MHz:n lähettimiä koskeva osa muutetaan:
 40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraavanlainen merkintä:
 CE (!) tai
 CE xxxx (!)
 40.665, 40.675, 40.685 ja 40.695 MHz:n lähetin ilman
 kiteenvaihtomahdollisuutta, säteilyteho max 10 mW erp:
 CE tai
 CE xxxx



Siiss tähh ?
Vielä viikko sitten 40Mhz.n radiossa riitti pelkkä CE merkintä. Pitääkö nyt minun hankkia yksi helvetin huutomerkki (!) jotta radio on taas laillinen ?
Onko paha pyyntö että Mäntsälään joku järkkäisi niitä lappuja myyntiin...

Nonni, nyt ne on onnistunut häirimään Winqqun ja THR:n muutenkin erittäin häiriöherkkää biobalanssia. Tästä ei hyvää seuraa.

Kieltämättä erikoinen juttu, että yhtäkkiä sääntö muuttuu ja pelkkä CE-merkki ei enää olekaan hyväksyttyjen joukossa. Sen täytyy olla lipsahdus, joita meille kaikille joskus sattuu, jopa THR-veljeskunnallekin. On kohtuullista odottaa, että Viestintävirastolta saadaan asiaan korjaus tai selitys.

Huutomerkki CE-merkinnän perässä tietääkseni tarkoittaa sitä, että joissakin EU-maissa saattaa olla radion käyttöön liittyviä rajoituksia. Jos huutomerkkiä ei ole, laitteen luulisi olevan kaikin puolin erinomainen käytettäväksi missä EU-maassa ja milloin vain. Right?

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #44 : 24.03.03 - klo: 19.50 »
Samalla linjalla Wiqqun kanssa. Olen tätä keskustelua seurannut jo jonkin aikaa puuttumatta milläänlailla asiaan kun olen ollut siinä uskossa että asiat on kohdaltani kunnossa, mutta enää en ole välttämättä varma asiasta. Toivon vaan että tämä lupa viidakko-umpisolmu homma ihan oikeesti selviää ennenkuin mennään Mäntsälään, ettei siellä paikanpäällä tarvii vääntää enää mitään asiaan liittyvää vaan keskittyä pelkästään ajamiseen :roll:
Sponsored by own wallet

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #45 : 24.03.03 - klo: 20.23 »
Hienoa Winqqu ja varsinkin Cruisaaja! Tervetuloa Mäntsälään ! Kyllä ne radiohommat saadaan selviksi ennen kisoja ja jollei niin säännöissä joustetaan järjestäjän  puolesta . Kellään varmaan ei ole tarkoitus kiusaa tehdä vaan selventää asioita :?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #46 : 24.03.03 - klo: 20.31 »
Lainaus
Antennin muuttaminen tai johdotusten lisääminen tai muuttaminen voivat
vaikuttaa esim. lähetystehoon, harhalähetteisiin (lähetystaajuuden
kerrannaisiin) tai laitteen EMC-ominaisuuksiin. EMC tarkoittaa
sähkömagneettista yhteensopivuutta eli että laite ei häiritse liikaa muita
eikä häiriinny liikaa ulkopuolisessa häiriökentässä. Käytännön
kilpailutilanteessa, jossa toimii monta lähetintä samaan aikaan, saattaa
tulla laitteiden toimintaa haittaavia häiriöitä, jos osa laitteista on
joltakin osin muutettuja.


Kuten aiemmin jo totesin, harrastamme niitten sääntöjen puitteissa, jotka meille on annettu, enkä halua asiasta sen kummemmin mutista mutta koska ylläoleva ja muut kuulemani asiaan liittyvät perustelut ovat kuitenkin mielestäni joko puutteellisia tai jopa vääriä, päätin lähestyä sellaista henkilöä, jota voitanee pitää asiantuntijana mitä radiolähettimiin, antenneihin ja niistä aiheutuviin häiriöihin tulee.
En halua mainita henkilön nimeä, koska hän ei liity pienoisautoharrastukseen, mutta voin kertoa, että kyseessä on henkilö, jolla on lähes kolmenkymmenen vuoden kokemus radioamatööritoiminnasta, joka on kaksinkertainen radiamatöörien maailmanmestari, moninkertainen pohjoismaiden mestari, sekä myy työkseen ammatti-radioviestimiä mm. puolustusvoimille.
Kun kysyin häneltä miten käyttämiemme radiolähettimien toiminta muuttuu, jos niihin lisätään dipolin puuttuva maataso, sain seuravan sisältöisen vastauksen :

[snipeti]

On totta, että maatason parantaminen lähettimeen korjaa tilannetta juuri
niissä asioissa, joita mainitsit eli pääteasteen sovitus paranee ja teho
saadaan taivaalle, eikä "pyörimään kotelon nurkissa". Pahimmassa tapauksessa
huonosta sovituksesta voi myös aiheutua lähettimen lähetteeseen epäpuhtautta
ja siten häiriöitä esim. muille kanaville. Useimmiten nämä tosin ilmenevät
pikemmin kasvaneina harmoonisina eli 40MHz => 80MHz jne eikä niinkään
lähikanavien ongelmina. Lähikanavien ongelmiin on useammin syynä esim
antennissa (lähettimen tai vastaanottimen) olevat katkokset (hapettumisesta
johtuvat) ja kosteus ulosvedettävän antennin jatkoksissa, joissa tapahtuu
RF-tehon tasasuuntausta ja siten laajakaistaista häiriön muodostumista. Jos
ongelma on lähettävässä antennissa, nämä häiriölähetteet tietenkin kasvavat
samassa suhteessa, kun sovitusta ja sen kautta lähetystehoa kasvatetaan.
Kauko-ohjainten vastaanottoantennissa tämän häiriötyypin muodostuminen
tuskin on mahdollista (lienee lanka suoraan vastaanottimen kotelon läpi
radion etupäähän?)

Sovitusta parannettaessa tehoa luultavasti myös tulee ihan oikeasti enemmän,
koska pääteasteen transistorit suojataan yleensä SWR (seisovan
aallon) -suojauksella, jonka tehtävä on pudottaa ulostulevan tehon määrää
epäsovituksen kasvaessa. Sitä ei kuitenkaan tule tällä keinolla sallittua
enempää tai ei ainakaan pitäisi tulla.

Jos tilanne ei ole muuttunut radikaalisti radio-ohjainten tekniikassa, niin
ne kai edelleen toteutetaan yksinkertaisena kiteeseen perustuvana
sekotustuloksena, jossa kanavaa vaihdetaan siis kidettä vaihtamalla? Tämä on
kyllä yleensä erittäin hyvä menetelmä silloin, kun halutaan taajuustarkkoja
lähettimiä ja vastaanottimia sekä puhdas yksitaajuinen lähete. Eri asia on
sitten vastaanottimen etupään suodatuksen laatu, kun samalla taajuusalueella
on useita lähekkäisiä kanavia. Maatason lisääminen kauko-ohjaimen
lähettimeen nostaa todellakin säteilytehon "suurimpaan sallittuun tasoon".
Ongelmaksi tämä voi muodostua silloin, jos tehdas ei ole tarkoittanutkaan,
että lähettimen maataso on kunnossa vaan on ottanut huomioon epäsovituksen
esim. vastaanottimien herkkyyksiä määritettäessä. Tällöin "yliherkäksi"
viritetty naapurikanavalla oleva vastaanottimen etupää yliohjautuu ja tulos
nähdään häiriöinä kaverin radiolaitteen toiminnassa. Näinhän ei saisi olla
(enkä sano että varmasti jollakin merkillä onkaan), mutta tämä mahdollisuus
häiriöiden syntymiseen on olemassa ja tuntuisi luonnolliselta selitykseltä,
mikäli valitukset perustuvat "emppiirisiin tutkimuksiin" eikä vain musta
tuntuu tason letkautuksiin. Tosin muistaakseni noissa teidän uudemmissa
kauko-ohjaimissa oli jotain signalointia mukana, jolla piti voida väistää
naapurilaitteen aiheuttamia ongelmia (!?).

Radio-ohjauslaitteitakin koskee varmaan sarja standardeja, ETS 300 xxx,
joissa määritellään mm. suurin sallittu säteilyteho ja naapurikanavan
vaimennuksen minimitaso (esim. 1W antenniliittimessä ja 60 tai 70 dB:n
vaimennus viereisellä kanavalla). Nämä laitteet ovat kai nykyään siinä
luvastavapautettujen luokassa, jossa pelkkä maahantuojan/valmistajan
vakuutus määräystenmukaisuudesta riittää ja totuutta etsitään sitten vasta
ongelmatilanteissa mittaamalla. En ole ihan varma, määritteleekö standardi
ylimääräisen maatason rakentamisen sellaiseksi modifikaatioksi, joka muuttaa
tätä vaatimustenmukaisuutta ja olisi näin kiellettyä (luultavasti ei
kuitenkaan). Jos valmistaja on hoitanut hommansa oikein ei maatason
parantaminen voi aiheuttaa sellaista ongelmaa, joka sotisi näissä
standardeissa sovittuja tasoja vastaan.

[snip]

Asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia...
-Pekka

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #47 : 24.03.03 - klo: 20.37 »
Sen kummemmin ottamatta kantaa teknisiin juttuihin, niin ihmetyttää vain yksi asia. Miten aikoinaan Suomeen laillisesti tuotu ja myyty radio muuttuu laittomaksi, jos siinä ei ole kaikkia tarvittavia uusia merkintöjä.
Toinen ihmetyksen aihe on se, miten kyseinen radio muuttuu lailliseksi, kun siihen hankkii puhelinsoitolla pienen tarran. Miten tarra muuttaa radion toimintaa?
Oliskohan maalaisjärjen käytollä nyt tarvetta?
Jos radio on joku aivan tuntematon malli, jota ei myydä Suomessa, niin eikö olisi syytä keskittyä vain  niitten tutkimiseen!

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #48 : 24.03.03 - klo: 20.42 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Sen kummemmin ottamatta kantaa teknisiin juttuihin, niin ihmetyttää vain yksi asia. Miten aikoinaan Suomeen laillisesti tuotu ja myyty radio muuttuu laittomaksi, jos siinä ei ole kaikkia tarvittavia uusia merkintöjä.
Toinen ihmetyksen aihe on se, miten kyseinen radio muuttuu lailliseksi, kun siihen hankkii puhelinsoitolla pienen tarran. Miten tarra muuttaa radion toimintaa?
Oliskohan maalaisjärjen käytollä nyt tarvetta?
Jos radio on joku aivan tuntematon malli, jota ei myydä Suomessa, niin eikö olisi syytä keskittyä vain  niitten tutkimiseen!


Kyse on nyt muotoseikkojen täyttymisestä ei järjen käytöstä.
-Pekka

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #49 : 24.03.03 - klo: 21.21 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"

Kyse on nyt muotoseikkojen täyttymisestä ei järjen käytöstä.


Kunhan ei nyt heitetä lasta pesuveden mukana pois, tämä keskustelu selvästi ahdistaa harrastajia, kuka viitsii lähteä toiselle puolelle Suomea kisoihin todetakseen että on "laiton" radio.
Eli osallistujamäärä kisoihin ja jopa koko harrastukseen saattaa vaarantua tämän "laillisuus"-keskustelun vuoksi.
Sensijaan keskustelua radion tekniikasta (mm antenniasiasta)  kannattaa jatkaa, se on mielenkiintoista.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #50 : 24.03.03 - klo: 21.21 »
...pitää varmaankin todeta että tuo tekninen tietoisku saa minut jättämään maavahvistetun lähettimen kotiin ja ottamaan niin laillisilla tarroilla, laillisilla kiteillä kuin laillisilla CE merkinnöillä olevan ohjaimen mukaan... toivottavasti ei häikkää ala ilmaantua  8)
Kuten PJEP totesi tärkeämpää olisi hieman käyttää maalaisjärkeä kui ongelmoida tarran puuttumisia...  :wink:
Kuten todettua ei maavahvistettu aiheuta häiriöitä, tarran puuttuminen vielä vähemmän... hyvin on kisoissa selvitty aikaisemminkin...

Mitäs jos joku oikeesti tois kisoihin laitteen, jolla testataan noi radiot.. taitas olla enemmän hyötyä, kuin tarran etsimisestä... näitä testereitä on noissa isoissa kisoissa näkynyt...

mitäs jos paneuduttas samantein tutkimaan moottoreita... kuinka monelta löytyy tuo moottorin valmistajan leimaama ankkuri... jossa ilmenee että ankkuri on laillinen 12-kierroksinen ja valmistajan logo?  :shock:

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #51 : 24.03.03 - klo: 21.33 »
Teppo:
Elä ihmeessä jätä maatasoa kotiin. Justhan mie yritin todistaa, että siitä on vain hyötyä kaikille, niin itselle kuin kanssakilpailijoille.
Eihän maataso tarkoita vahvistamista, vaan lähettimen pääteasteen säätämistä toimimaan oikein ja paremmin.
Edit: Eiku joo, mähän voin nyt saada putkaa,linnaa,vankeutta yllytyksestä. Joo, jätä vaan suosiolla himaan.
-Pekka

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #52 : 24.03.03 - klo: 21.41 »
kandee varoa..
mä laskin sen näin:
tutkija ei ymmärrä asiasta niinkään paljoa mitä minä ymmärrän... eli pakko olla laiton..  :lol:

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #53 : 24.03.03 - klo: 21.55 »
Jotenkin yhä ihmetyttää miten tämä harrastaminen on tehty näin VAIKEAKSI, kun sääntöjä pilkun kanssa noudatetaan. Kuten muiden jo sanoneena, tarra kyljessä on vaan byrokratian täyttämistä, ei se tarrakaan tiedä onko radiota modattu...
Itseäni ainakaan henk. koht. vähempää voisi kiinnostaa onko joku ns. M8-heppu käyttänyt jotain jippoa radiossa, jotta sen lähetysteho saadaan parhaaksi mahdollisuudeksi siihen asti kunnes siitä on itselleni jotain haittaa (häiriöitä).. Mutu-pohjalta tietäen M8 häviää KO-radiolle lähetystehossa, joten on melko reilua että se lähetysteho saadaan kikalla samalle teholle. Aivan taatusti ei radion lähetysteholla pelkästään kilpailujakaan voiteta  :wink:

Toinen vaikeaksi tehty asia on nämä kiteet, asiastahan ei voi AKK:ta syyttää, vaan ennemmin informaation kulkua asioista. Itse kun totesin pari viikkoa sitten, että jaahas, on tullut sitten pari vuotta ajettua laittomilla kiteillä... Jotka on myyty maahantuojan puolesta ilman mitään mainintoja laittomuudesta. Joka jannun vastuulla on sitten se että myydään laillista tavaraa, voisikin tässä katsoa onko nuo moottorin magneetit lailliset ja siinä 12 padassa ne 12 kierrosta lankaa kun ei sitä hienoa spec leimaa kaikista löydy...  :shock:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #54 : 24.03.03 - klo: 22.44 »
Älkääs nyt hyvät towerit hermostuko  :mrgreen:

Yhteiskuntajärjestystä, rauhaa ja luovuutta rakastavana medborgarena en voi olla tässä yhteydessä antautumatta mielipaatokseni valtaan.

Kaikenlaisen yhteiselon harmonia perustuu yhteisesti sovittuihin ja hyväksyttyihin sääntöihin ja vakiintuneisiin tapoihin.
Tieliikenteestä ei oikein tulisi mitään, elleivät kaikki suurin piirtein noudattaisi siellä vallitsevia sääntöjä, pysähtyisi punaisiin, väistäisi oikealta tulevaa, ajaisi tien oikealla puolella, ynnä muuta aivan itsestään selvää.
RC-autoilussa mistään ei oikein tulisi mitään, elleivät kaikki suhtkoht hyvin noudattaisi siinä vallitsevia normeja, kiertäisi rataa samaan suuntaan kuin muutkin, ajaisi eri kiteellä kuin muut, ynnä muuta.
On siis olemassa pelisäännöt, joita kaikki noudattavat. Eikö niin?

Lajissamme, samoin kuin kaikessa muussakin tarkasti määritellyssä toiminnassa, rajat määritellään säännöillä. Ne ovat suurelta osaltaan täysin ymmärrettäviä ja kaikkien hyväksymiä. Yhteiseksi parhaaksi. Aina on tietenkin sellaisiakin pykäliä, joiden tarkoitusta ei voi yhtä helposti ymmärtää, ja jotka ehkä ovat erilaisin perustein osoitettavissa vähintään eriskummalliksi. Näitä tapauksia löytyy, olivat rajat millaiset ja missä tahansa.

Mutta, johonkin on rajat ja säännöt aina piirrettävä. Niin myös radio-ohjaimien osalta. Kyllä kaiken takana varmasti on hyvä tahto määritellä asiat niin yksiselitteisesti, että ei ole epäselvyyttä siitä, mikä on oikein ja mikä ei ole oikein. Meidän omaksi parhaaksemme.
Ideana on määritellä radio-ohjain sellaiseksi, että se on tekniikaltaan ja ominaisuuksiltaan mahdollisimman turvallinen kanssakilpailijoiden ja muun radioliikenteen kannalta. Itselle ja muille.

Toki on vähintään toivottavaa, ellei suorastaan reilua, että sääntöjen laatija antautuu mukaan keskusteluun, ja perustelee kansankerrosten hassuina pitämät sääntöpykälät  :wink:

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #55 : 25.03.03 - klo: 01.12 »
Tarina kertoo, että takavuosina Seinäjoen kisoissa olisi ollut YLE:ltä lainassa jonkinlainen skanneri, jolla oli mahdollisuus tarkistaa radion toiminnan. Itse en asiasta tarkemmin tiedä, kun en ollut toiminnassa mukana. Jos joku tietää asiasta enemmän, olisi kiva kuulla....

Käsittääkseni laite oli kisoissa mukana pelkästään mielenkiinnosta, jotta halukkaat saivat testata radionsa.
Jos tuollainen laite olisi saatavilla, sillähän voitaisiin mitata laittomat radiot...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #56 : 25.03.03 - klo: 09.10 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Älkääs nyt hyvät towerit hermostuko  :mrgreen:

Yhteiskuntajärjestystä, rauhaa ja luovuutta rakastavana medborgarena en voi olla tässä yhteydessä antautumatta mielipaatokseni valtaan.

Kaikenlaisen yhteiselon harmonia perustuu yhteisesti sovittuihin ja hyväksyttyihin sääntöihin ja vakiintuneisiin tapoihin.
Tieliikenteestä ei oikein tulisi mitään, elleivät kaikki suurin piirtein noudattaisi siellä vallitsevia sääntöjä, pysähtyisi punaisiin, väistäisi oikealta tulevaa, ajaisi tien oikealla puolella, ynnä muuta aivan itsestään selvää.
RC-autoilussa mistään ei oikein tulisi mitään, elleivät kaikki suhtkoht hyvin noudattaisi siinä vallitsevia normeja, kiertäisi rataa samaan suuntaan kuin muutkin, ajaisi eri kiteellä kuin muut, ynnä muuta.
On siis olemassa pelisäännöt, joita kaikki noudattavat. Eikö niin?

Lajissamme, samoin kuin kaikessa muussakin tarkasti määritellyssä toiminnassa, rajat määritellään säännöillä. Ne ovat suurelta osaltaan täysin ymmärrettäviä ja kaikkien hyväksymiä. Yhteiseksi parhaaksi. Aina on tietenkin sellaisiakin pykäliä, joiden tarkoitusta ei voi yhtä helposti ymmärtää, ja jotka ehkä ovat erilaisin perustein osoitettavissa vähintään eriskummalliksi. Näitä tapauksia löytyy, olivat rajat millaiset ja missä tahansa.

Mutta, johonkin on rajat ja säännöt aina piirrettävä. Niin myös radio-ohjaimien osalta. Kyllä kaiken takana varmasti on hyvä tahto määritellä asiat niin yksiselitteisesti, että ei ole epäselvyyttä siitä, mikä on oikein ja mikä ei ole oikein. Meidän omaksi parhaaksemme.
Ideana on määritellä radio-ohjain sellaiseksi, että se on tekniikaltaan ja ominaisuuksiltaan mahdollisimman turvallinen kanssakilpailijoiden ja muun radioliikenteen kannalta. Itselle ja muille.

Toki on vähintään toivottavaa, ellei suorastaan reilua, että sääntöjen laatija antautuu mukaan keskusteluun, ja perustelee kansankerrosten hassuina pitämät sääntöpykälät  :wink:


Sääntöjen mukaan joo, kuten jo aiemmin totesin, mutta keskustelu herää yleensä juuri sellaisista pykälistä, joitten tarkoitusta ja/tai perusteluita on vaikea ymmärtää/hyväksyä, kuten mm. juuri nyt puheena olleet asiat.
Kaiken takana on tietysti aikaansaaada tilanne, jossa ei olisi tulkinnan varaa, mutta jos tähän tilanteeseen pyritään keinoin, joita on vaikea ymmärtää, syntyy keskustelua ja niin pitääkin olla. Onneksi sana on vielä toistaiseksi vapaa(hko).

Edit: Koska antennin maataso ei ole teknisesti ongelma on se näin oiva esimerkki "virityksestä", joka voitaisiin sallia erimaininnalla.
-Pekka

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #57 : 08.01.04 - klo: 13.09 »
Metsästettyäni nyt pari päivää TARRAA erääseen Futaban radioon ja lopulta saatuani sen maahantuojan varastosta (tai hetko sitten lupasivat ainakin postittaa), nostan tämän keskustelun esille ihan vain muistutukseksi muille mattimyöhäisille.

Kuusankoski lähestyy.
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Paikalla Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #58 : 08.01.04 - klo: 17.22 »
Soittelin viestintävirastoon. Tilasin tarran Sanwan M8 radiolle 27MHz taajuusalueelle. Tarrassa lukee vain "Pienoismallin kauko-ohjain".

Eli kysymys:

Kelpaako ko. tarra myös Suomen hyvin valikoivissa kisapiireissä, vai jäänkö suosiolla kotiin SM sarjasta?

Mitään CE tarroja mun radiois ei ole IKINÄ ollut, voin tosin liimata jostain lelusta jos se on tarpeellista.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #59 : 08.01.04 - klo: 18.46 »
Matiaksen tekstiä eräästä toisesta topicista:

Riittääkö, että pelkässä modulissa on CE tarra? jos näin ei ole ja pitää olla vielä itse kahvaosassa, niin silloin voin repäistä toisenkin tarran mikrosta!
------------------------------------------------------------------
Kysympä minäkin, kun meillä on tarra kahvaosassa, pitääkö moduulissa olla erikseen tarra?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.