Kirjoittaja Aihe: Radioasiat kuntoon  (Luettu 21062 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 10.09 »
Kuten varmaan monet teistä on jo kerhojenne vetäjien kautta kuulleet, tullaan kilpailuissa tästä lähtien Radiosääntöihin suhtautumaan tarkemmin. Eli toisin sanoen säännön noudattamista aletaan valvoa.

Lainaus

AUTOURHEILUN SÄÄNTÖKIRJA, PIENOISAUTOILUN SÄÄNNÖT

3.3. RADIOLAITTEET


3.3.1. Viestintäviraston määräykset, radiolaitteet

Radio-ohjauslaitteen on oltava jonkun seuraavassa mainittujen hyväksyntämenettelyjen mukainen.

a) Kansallisen tyyppihyväksyntä, minkä tunnuksena lähettimessä tulee olla THK:n hyväksymismerkkitarra. Tarrassa mainitun tyyppimerkinnän ja taajuusalueen on täsmättävä lähettimen kanssa.

b) ERC:n eli Euroopan Radiokomitean päätöksen mukainen hyväksyntämenettely, minkä tunnuksena lähettimessä on seuraavan sisältöinen merkintä:

Rxxxx SRD 1c tai Rxxxx SRD 8a (27 MHz taajuusalue)
Rxxxx SRD 1d tai Rxxxx SRD 8c (40 MHz taajuusalue)

Merkinnässä xxxx tarkoittaa hyväksynnän antaneen tarkastuslaitoksen tunnusnumeroa. Lisäksi lähettimessä tulee olla CE-merkki.

c) Radio- ja telepäätelaitedirektiivin 1999/5/EY mukaiset laitteet.

27 MHz:n lähettimessä tulee olla seuraavanlainen vaatimustenmukaisuusmerkintä:

CE tai

CE xxxx , missä xxxx on valmistajan käyttämän arviointilaitoksen tunnusnumero.

40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraava merkintä:

CE tai

CE tai

CE xxxx

Lähettimen lisäksi em. merkintä löytyy myös pakkauksesta ja käyttöohjeesta.

Käyttöohjeessa tai sen liitteessä tulee käydä ilmi direktiivin olennaisten vaatimusten täyttyminen, esimerkkinä suomenkielinen mallilause:

[Valmistaja = manufacturer] vakuuttaa täten että [type of equipment =laitteen tyyppimerkintä] tyyppinen laite on direktiivin 1999/5/EY oleellisten vaatimusten ja sitä koskevien direktiivin muiden ehtojen mukainen.

3.3.2. Kauko-ohjaustaajuudet 27 ja 40 MHz taajuusalueilla

27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet:

26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,255 MHz

40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista 40,660-40,790 MHz.

3.3.3. Muut määräykset

Ajajan nimi on merkittävä lähettimeen. Vaihdettava jaksoluku (kide) on pakollinen, ilmoittauduttaessa kilpailuihin on ilmoitettava vähintään kolme taajuutta, joista järjestäjä valitsee alkuerässä käytettävän taajuuden, joka ilmoitetaan ajajalle kilpailupaikalla ilmoittautumisen yhteydessä. Finaaleissa voi joutua käyttämään myös muita taajuuksia. Ajajien jaksolukutiedot voivat olla kilpailun aikana salaisia ja vain kilpailunjohdolla on niistä lista.

Taajuusväli on vähintään 10 KHz, 27 MHz alueella (varsinkin vanhoilla AM laitteilla) suositus on vähintään 20 KHz.

Kilpailupaikalla on kaikkia lähettimiä säilytettävä järjestäjän osoittamassa radiosäilössä. Vapaassa harjoituksessa on käytettävä jaksolukumerkkejä ("pinna" antennissa) tai varaustaulua, jotta kaikki harjoitukseen osallistuvat tietävät mitkä jaksot ovat käytössä.

Ajon jälkeen on lähetin palautettava välittömästi säilöön. Lähetintä ei saa käyttää kilpailuerän aikana kuin merkityllä ajajapaikalla ja sen vieminen radalle tai varikolle on kielletty.

Muut radiotaajuiset laitteet kilpailuissa: Radalla, ratavarikolla ja ajajakorokkeella ei saa käyttää muita kuin kilpailun järjestäjän yhteysliikenteeseen tarvitsemia, ja häiriöitä aiheuttamattomiksi todettuja langattomia viestintävälineitä. Huoltovarikolla ja katsomossa GSM, VHF tms. langattomat viestintävälineet on sallittu.


Erityisesti huomioitavia seikkoja ovat seuraavat.

- Radiolaitteen lupamerkinnät pitää olla kunnossa. Yllä selvät säännöt

- Vain sallitut taajuudet hyväksytään. Tämä asia on varmaan kaikkein ongelmallisin.Viestintäviraston määräysten mukaan  27MHz taajuuksilla vain yllä mainitut kiteet ovat laillisia. Kaikki yli- ali- ja välikiteet ovat laittomia. 40MHz taajuuksilla käytettävissä oleva taajuuskaista on yllä mainittu 40,660 - 40,790 MHz. Määräysten mukaan rajat ovat ehdottomia koska esim jo 40,800 on varattu viranomaiskäyttöön. Kuitenkin (suuri) osa kisoissa käytetyistä 40MHz kiteistä on määrätyn taajuuskaistan yläpuolella. Lajiryhmä ilmeisesti keskustelee vielä kideasioista, mutta voimassaolevat säännöt ovat kuitenkin nämä.

- Jokaisen kilpailijan on ilmoittautuessaan ilmoitettava vähintään 3 taajuutta.

Ylläolevat siis sellaisia seikkoja, joissa on ollut puutteita tähän asti.

Itse en ole näistä asioista päättämässä. Tästä sääntökohdasta tuli sähköpostitse huomautus/muistutus kaikille kilpailujärjestäjille ja ilmeisesti myös suurelle osalle kerhojen vetäjiä ja aktiivikisaajia. Siltä varalta, ettei joku ollut vielä asiasta kuullut ajattelin kirjoitella asiasta myös tänne.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #1 : 11.03.03 - klo: 10.30 »
Tarkennuksena mainittakoon, että THK on nykyään Viestintävirasto ja sivut löytyvät osoitteesta www.ficora.fi.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #2 : 11.03.03 - klo: 10.31 »
Hyvä, että kirjoitit. Luulen, että asia ei ole tavoittanut suurtakaan osaa väestä - vielä.

Radiotaajuusasiat ovat olleet pikku hiljaa luisumassa hunningolle, ja markkinoille par'aikaa tulevien synteesiradioiden myötä, joista löytyy laajat taajuuskaistat, olisi väärien taajuuksien käyttö kohta melko villiä.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #3 : 11.03.03 - klo: 10.58 »
Osoitteesta : http://www.ficora.fi/suomi/radio/n2446.htm
löytyy kansallisesti tyyppihyväksytyt radiolaitteet.
Valinnaksi Kauko-ohjauslaite(luvasta vapautettu) ja kylä lähtee.
-Pekka

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Luvat
« Vastaus #4 : 11.03.03 - klo: 15.21 »
Oulun kisoissa kilpailun johto tarkisti sunnuntaina lähettimet ja oli hylkäämässä pariakymmentä kuskia lupien puuttumisen takia.
Inttivät ettei CE riitä vaan pitää olla CExxxx merkintä.
Vaan kyllähän pelkkä CE riittää 40MHz radioissa.

Elikkä pitääkö muka vielä hankkia kirjallinen hyväksyntä laitteelle jos CE merkintä lähettimestä ja modulista löytyy??
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #5 : 11.03.03 - klo: 15.23 »
Mä olen ainakin sitä mieltä, että mennään sääntökirjan mukaan ja silloinhan 40 MHz - laitteissa pelkkä CE merkintä riittää.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #6 : 11.03.03 - klo: 15.37 »
Mun M8:ssa ei ole tarraa, mutta mulla on printattuna Ficoran tyyppihyväksyntädokumentti mainitulle laitteelle. Mitenhän tuota mahdetaan tulkita ?
-Pekka

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #7 : 11.03.03 - klo: 15.41 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Mun M8:ssa ei ole tarraa, mutta mulla on printattuna Ficoran tyyppihyväksyntädokumentti mainitulle laitteelle. Mitenhän tuota mahdetaan tulkita ?


Se tarra/merkintä pitää hommata siihen laitteeseen...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #8 : 11.03.03 - klo: 15.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Mun M8:ssa ei ole tarraa, mutta mulla on printattuna Ficoran tyyppihyväksyntädokumentti mainitulle laitteelle. Mitenhän tuota mahdetaan tulkita ?


Se tarra/merkintä pitää hommata siihen laitteeseen...


Ookke. Onkos tietoa saanko sen laitteen maahantuojalta vai Ficoralta ?
-Pekka

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #9 : 11.03.03 - klo: 15.46 »
Jos tulkitsen, että tuolla listalla löytyy Sanwa M-8, on tyyppihyväksytty(luvatta)ja taitaa olla myös CE leima, niin saan siis kilpailla jatkossa? tosin 40.630 kide on siirtynyt laittomien listaan...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #10 : 11.03.03 - klo: 15.49 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Mun M8:ssa ei ole tarraa, mutta mulla on printattuna Ficoran tyyppihyväksyntädokumentti mainitulle laitteelle. Mitenhän tuota mahdetaan tulkita ?

Tiukasti ottaen ei taida riittää. Eri asia on, ottaako kukaan niin tiukasti.

Tarra on yksittäishyväksyntä laitteelle. Tyypillisesti muualta ostetulle, jossa ei ole entisen- tai nykyisenlaista hyväksyntämerkintää, mutta mikä laite kuitenkin tyyppinä on Suomessa (EU-alueella) hyväksytty.

Yksittäishyväksynnän saa Viestintävirastosta ilmoittamalla laitteen tarkan tyypin ja taajuuskaistan. Pikkuinen tarra tulee postissa ja maksaa muutaman euron.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #11 : 11.03.03 - klo: 16.08 »
Tumppi tuossa juuri ilmaisi, että tiukasti tulkitaan. Asia ok ja yhtiömme kiittää.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #12 : 11.03.03 - klo: 16.11 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Yhtiömme kiittää.

PJEP kirjoitti Foorumiin joskus valmiin sähköposti-yhteystiedonkin oikealle henkilöttärelle, joka oli toivottanut rc-autoilijat lämpimästi tervetulleeksi tarraostoksille. En löydä sitä enää mistään, mutta eiköhän "se oikea" löydy sieltä.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #13 : 11.03.03 - klo: 16.14 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Yhtiömme kiittää.

PJEP kirjoitti Foorumiin joskus valmiin sähköposti-yhteystiedonkin oikealle henkilöttärelle, joka oli toivottanut rc-autoilijat lämpimästi tervetulleeksi tarraostoksille. En löydä sitä enää mistään, mutta eiköhän "se oikea" löydy sieltä.


Otin asiasta selvää ja Ficoralla Kati Heikkkinen on oikea kontakti.
p. 6966476
-Pekka

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #14 : 11.03.03 - klo: 16.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Jos tulkitsen, että tuolla listalla löytyy Sanwa M-8, on tyyppihyväksytty(luvatta)ja taitaa olla myös CE leima, niin saan siis kilpailla jatkossa? tosin 40.630 kide on siirtynyt laittomien listaan...


Niin, siis jos sun radiosta löytyy se tarra "hyväksytty luvatta" tai jotain vastaavaa, tai sitten uudentyyppiset CE-merkinnät/merkintä niin kaikki on GO.

Jos radiosta taas ei löydy mitään tuonlaista merkintää, niin jotain tulisi hankkia siihen. Pelkästään se että radio on hyväksyttyjen listalla ei tarkoita että sillä saa ajaa, vaan siinä sinun yksilössä pitää olla se merkintä.
Vilkaistaan tuota jossain vaiheessa torpassa, jos on tarvetta ja muistetaan :)

Ainakin itse hommasin silloisesta THK:sta tarran omiin radioihini kun niitä olin ulkomailta ostanut.

Jos radion ostaa Suomesta niin maahantuojan/myyjän tulisi varustaa radiot tarvittavalla merkinnällä.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #15 : 11.03.03 - klo: 17.42 »
Noniin. Reijo Power Racingista lupasi laittaa mulle M8:n tarran postiin huomenna. Hinta 5€.
-Pekka

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #16 : 11.03.03 - klo: 19.36 »
Niin aiheesta on kirjoitettu topikissa " Uuden juniorisukupolven esiinmarssi". Itse tilasin tarran sähköpostitse,joka muistaakseni maksoi n 3€. Jotta osoite nyt varmasti jäisi muistiin, kaiken varmuuden välttämiseksi alla lainaus samastani sähköpostivastauksesta:
(Palvelu oli muuten erittäin ystävällistä :D )

Lainaus
Jos sopii, laittakaa yhteystietoni muistiin siltä varalta, että tuliaisia tulee jatkossakin tai että olette muuten hankkimassa radiolaitteita ulkomailta. Kaikkea mahdollista asiaan liittyvää saa ja kannattaa kysyä.

Ystävällisin terveisin

Kati Heikkinen
Viestintävirasto
Radiohallinto/ Markkinavalvonta
PL 313
00181 Helsinki
Puh. (09) 6966 476
Fax (09) 6966 410
GSM 040 550 7170
kati.heikkinen@ficora.fi
www.ficora.fi  

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Radioasiat kuntoon
« Vastaus #17 : 11.03.03 - klo: 22.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Kuten varmaan monet teistä on jo kerhojenne vetäjien kautta kuulleet, tullaan kilpailuissa tästä lähtien Radiosääntöihin suhtautumaan tarkemmin. Eli toisin sanoen säännön noudattamista aletaan valvoa.
.
.
Tästä sääntökohdasta tuli sähköpostitse huomautus/muistutus kaikille kilpailujärjestäjille ja ilmeisesti myös suurelle osalle kerhojen vetäjiä ja aktiivikisaajia. Siltä varalta, ettei joku ollut vielä asiasta kuullut ajattelin kirjoitella asiasta myös tänne.

Miltä suunnalta huomautus on tullut, AKK:lta/lajiryhmältäkö?
Hyvä, että tälläkin osa-alueella edellytetään toimimista asiallisten sääntöjen mukaan. Toivon vain, että järjestäjät ovat ainakin aluksi joustavia asiassa, johon tiettävästi milloinkaan aiemmin ei ole puututtu.

Mahtoiko aktivoituminen johtua jonkin aikaa sitten foorumissa olleesta, asiaa ruotineesta topicista? Jos johtui, on se sulka foorumin hattuun: sitä seurataan jatkuvasti enemmän, kuin itse arvaammekaan.

Poissa Timo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #18 : 11.03.03 - klo: 23.00 »
Mietin vain, että miten ja kuka tulee valvomaan taajuuksien oikeellisuutta kisoissa? Aikooko AKK kustantaa taajuusskannerin, jota kerhot voivat sitten lainata vai joutuuko jokainen kerho hankkimaan oman skannerin?
Kisoihinhan voi ilmoittautu sallituilla kiteillä, mutta on sitten eri asia millä kiteellä todellisuudessa kukin kuski ajaa.
Eikä kiteessä oleva numerolappu välttämättä kerro kiteen taajuutta.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #19 : 12.03.03 - klo: 10.02 »
Pieni tarina tähän väliin...
Kannattaa huolehtia että on oikeat kiteet... Itse ajelin kaksipäiväsia kisoja ja en huomannut että jälkimmäiseksi päiväksi olinkin valittu ilmoitetuista kiteistä toinen taajuus. No autuaan tietämättömänä ajelin alkuerät ja suurin toivein finaaliin... No finaalissa sitten sama taajuus oli toisella kilpailijalla ja kauhea huuto päälle, että kenellä on väärä kide... no "syyllisenä" vaihtamaan kidettä varikolle.. aikataulusta kuuluu pitää kiinni ja taisi tuo finaali lähteä käyntiin.
Ei tässä vielä mitään... kilpailun jälkeen sain vielä mukavan palkinnon kotiin vietäväksi eli AKK:n virallisen varoituksen... toinen varoitus ja kilpailukieltoa vuosi...  :x  Tuli mieleen että mitenhän sponsorit/työnantajat suhtautuisivat, kun ilmoittaisin, että vahingossa väärällä kiteellä ajamisen vuoksi joudun peruuttamaan osallistumiset kaikkiin kilpailuihin vuodeksi...
Täytyy myöntää, että meni hieman herne nenään, kyseisen kerhon järjestämiin kisoihin en ole suotta enää osallistunut(vaikka keskisuomalaisella kerholla tuskin oli tekemistä kilpailun johdon/valvoja päätöksiin ja raportteihin) ja AKK:n alaisen alue-8 pienoisautojaoksen kokoukset ja muukin kiinnostus vapaaehtoiseen omakustanteiseen AKK:n alaiseen harrastevaikuttamiseen väheni...
No meni vähän offtopikkiin mut kannattaa siis pitää kiteistä ja radioista huoli, koska se näyttää olevan AKK:n tärkein tavoite...
Tosin jos tälle linjalle lähdetään ovat sanktiot kovia, vaikka vain puhuisi aiemmista liiansuulaista AKK:ta arvostelevista puheenvuoroista... suu kiinni ja ajamaan!

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #20 : 12.03.03 - klo: 10.09 »
Sillälailla !
Oliko kilpailun järjestäjä ilmoittanut kiteenvaihdosta vai onko AKK ohjeistanut sen nyt niin, että kilpailijoiden pitää itse huolehtia tuosta, että saadaan sitten jaella varoituksia ?
-Pekka

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #21 : 12.03.03 - klo: 10.22 »
Kyllä virhe oli tässä tapauksessa kuljettajan. Kidelistoissa luki erikide taajuus, kun jälkeen päin tarkasteltiin. Samassa ilmoittautumisessa oli nämä kiteet ja luokat ilmoitettu. Yleisesti myös samoilla kiteillä ajetaan, koska todennäköisesti sama ihminen tarkastaa kiteitten sopimisen listaan.

Kilpailijan vastuulla on siis vaikka tivaamalla tivata tuo tieto järjestäjältä ja tämän jälkeen huolehtia tuon tiedon noudattamisesta. Se miten tähän erheeseen suhtauduttiin oli mielestäni täysin väärä. Nuori aloitteleva kuljettaja olisi pelkästä huudosta varmaan jo kyyneleet silmään saanut ja pelko tulla kisoihin luotu... Kokeneempikin kuljettaja joutui ihmettelemään pidempään minkä mahdin alla saa kilpailla...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #22 : 12.03.03 - klo: 12.00 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"

klip klip
No meni vähän offtopikkiin mut kannattaa siis pitää kiteistä ja radioista huoli, koska se näyttää olevan AKK:n tärkein tavoite...
klip klip


Ei se suinkaan tärkein tavoite ole ! Tärkeimpiä tavoitteita tälle vuodelle on FTT ja FTK sarjan onnistuminen ja niistä saadut palautteet, sekä mahdollisesti ROARXX vakiomoottorisäännön uudistaminen/korvaaminen tai koko asian kehittäminen kuitenkin parempaan suuntaan.

Jos allekirjoittaneelle joku soittaa ja kysyy säännöistä, kuten nyt tässä radio-asiassa, allekirjoittaneella ei ole mitään muuta mahdollisuutta, kuin sanoa ja ohjeistaa, että myös tuota nimen omaista sääntöpykälää tulee noudattaa, sillä ne säännöt ovat tulleet THK/Viestintävirastosta, ja meillä ei siis ole varaa mennä niistä lipsumaan... olemme yhteyksissä tällä hetkellä ko. instanssiin ja yritämme saada hyväksynnän ns. ala- ja yläkiteille, jos sitä hyväksyntää ei saada, niin onko meillä jotain minkä perusteella voimme laiminlyödä ko. asian valvomisen ? Tuskinpa vain..

Ja mitä tulee siihen, mitä kilpailija ilmoittaa ja millä kilpailija todellisuudessa ajaa.. tutkitaanko joka kisassa kaikkien ankkurien käämimääriäkään ? Tuskinpa vain... ei kaikki säännöt ole sellaisia, joita pitää joka kilpailussa pystyä seuraamaan ja tarkistamaan, jos vilppiä kilpailussa huomataan tai epäillään, niin asia otetaan silloin työn alle ja toimitaan sen mukaan tai sitten tehdään ns. pistokokeita tms.. joilla silloin tällöin seurataan missä mennään.. ja kun sanktiot asetetaan riittävän koviksi, niin eiköhän se jo pistä harkitsemaan, kannattaako sääntöjä noudattaa vai ei ...

nimim... Belgiassa vai oliko Hollannissa, oli annettu jopa 5 vuoden kilpailukielto, kun polttismottia oli "viilattu" liikaa... Mitähän siihen mahdolliset sponssit ym. sanoo ?...

No eiköhän se meillä ole sitä rataa, että tsekataan minkäasteisesta sääntörikkomuksesta on kyse  ja sen mukaan annetaan rangaistus... joka yleensä ensimmäisenä on varmaankin se AKK:n varoitus, jonka antaa siis lajiryhmä, ei kukaan/mikään muu ja se on 18kk voimassa ja kun sinä aikana tupeksii lisää, niin sitten pitää alkaa miettimään jo muitakin keinoja.. koska meidän tulee valvoa myös muiden kilpailijoiden oikeusturvaa (eli niiden jotka pelaavat sääntöjen mukaan)..

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #23 : 12.03.03 - klo: 14.08 »
Onko tuossa tulkittu asia niin, että on tapahtunut radioliikenteen häirintää, vai mistä noinkin, tapahtuneeseen nähden, rajun tuntuinen toimenpide ?
-Pekka

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #24 : 12.03.03 - klo: 14.21 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Onko tuossa tulkittu asia niin, että on tapahtunut radioliikenteen häirintää, vai mistä noinkin, tapahtuneeseen nähden, rajun tuntuinen toimenpide ?


Tietääkseni ei ole ollut häirintää, vaan kysymys on ollut periaatteellinen... Jossa allekirjoittaneelta sitä kysyttäessä, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pyytää ihmisiä noudattamaan sitä sääntöä, joka meille on annettu ko. instanssista...

Ja onko se raju toimenpide, jos pyydetään noudattamaan sääntöjä ? Ilmeisesti tällä kertaa on, koska saamani tiedon mukaan tässä asiassa on lipsuttu jo monia vuosia ? Olen kysynyt myös sitä voiko THK/viestintävirasto vaatia AKK:ta vastuuseen, mikäli laiminlyömme kokonaan ko. asian seurannan ja vastaus oli allekirjoittaneelle se, että sääntöjä tulee noudattaa... josta tulimme siihen tulokseen, että yritämme saada ko. ala- ja yläkiteille hyväksynnän...

Eli alkuperäinen ongelma oli se, että käytetään radiolaitteita, joissa ei ole asianmukaisia merkintöjä.. ja siitä poikikin sitten isompi ongelma...

************************************************************
........

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #25 : 12.03.03 - klo: 14.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Onko tuossa tulkittu asia niin, että on tapahtunut radioliikenteen häirintää, vai mistä noinkin, tapahtuneeseen nähden, rajun tuntuinen toimenpide ?


Tietääkseni ei ole ollut häirintää, vaan kysymys on ollut periaatteellinen... Jossa allekirjoittaneelta sitä kysyttäessä, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pyytää ihmisiä noudattamaan sitä sääntöä, joka meille on annettu ko. instanssista...

Ja onko se raju toimenpide, jos pyydetään noudattamaan sääntöjä ?


Juu, sääntöjä pitää noudattaa, mutta myös ihan tervettä harkintaa voi harrastaa, jos voidaan epäillä, että teko ei esim. ole tahallinen.
"Kerrasta vainaa"-periaate vaan tuossa ihmetytti.
Edit: Muista vain, kuinka aiemmin kisojen johto aina ilmoitti, jos kiteisiin tuli muutoksia. Olisi varmasti ollut asiallista informoida, jos tästä totutusta. käytännöstä on poikettu.
Edit Rev. II : Olen siis koko ajan puhunut Tepon väärällä kiteellä ajamisesta (latojan huomautus)
-Pekka

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Yläkiteet ja alakiteet
« Vastaus #26 : 12.03.03 - klo: 19.37 »
THK (vai mikä lie Viestintävirasto nyt olikaan) on asettanut säännöt mikä kaista-alue on pienoisautoilukäyttöön sallittu. Todellakin ihmettelen minkälaista laimiinlyöntiä näissä kideasioissa on ollut, koska kuulin/luin tästä virallisesta kaistalistasta vasta kun se tuli syksyllä ilmi.

Mieleeni (eikä varmasti monenkaan muunkaan, on kyseessä aloittelija tai ratoja jo muutaman vuoden kierrellyt) ole koskaan tullut että ajaisin sääntöjen vastaisilla kiteillä, yksinkertaisesti siksi kun asiasta ei ole informoitu. Luulisin että on myyjän vastuu se että onko tuote sääntöjen mukainen, ilmeisesti kuitenkaan myyjät(kään) eivät ole olleet asiasta ajan tasalla vuosiin.

Jos ylä- ja alakiteitä ei myönnetä pienoisautoilukäyttöön, niin kuinka tarkasti kisassa asiaa valvotaan onko kuljettajan ilmoittamat kiteet THK kaistan mukaiset? Toisin sanoen, puolet porukasta ei pääse ajamaan, koska heillä on (ja heille on MYYTY!) kiteitä jotka menevät kaistan yli tai ali...? Nykyinen laillinen kaistaväli on niin pieni, että eipä onnistuisi edes Vapaa harjoittelu kisoissa aamuisin (on kyseessä ohjattu tai ei) kun sinne menisi 10-20 autoa radalle, siitä syystä kun kaistavälin kiteet EIVÄT RIITÄ.

Toivon että Tumppi/lajiryhmä saa ali- ja ylikiteille luvat, muuten ei homma suju ollenkaan.

Toinen asia on taas tuo kolmen kiteen sääntö. Itse olen ajanut kompuutteriradion hankintapäivästä kahdella kiteellä tähän päivään saakka ja on pärjännyt ilman sitä kolmatta. Periaatteessa nuukuus kolmannen kiteen oston suhteen on iskenyt, koska käyttöä ei tulisi juuri pahemmin olemaan. Toki ymmärrän sen että kolme kidettä ilmoitettuna kisajärjestäjän työ on helpomoaa, mutta juuri nämä yli- ja alikiteet mahdollistavat sen että vähemmällä määrällä kiteitä "pärjää"
Aivan taatusti kisajärjestäjän erien kiteiden järjestystyötä lisäisi se, että kaikki virikuskit ilmoittaisivat nykyiseltä lailliselta kaistaväliltä kolme kidettään (sanotaan nyt vaikka 40.665 ja 40.695 sekä 40.715).

Kolmas seikka on vielä se, että aina ei ole kauppiaallakaan tarjota kiteitä.
Kymmenen ensimmäisen jälkeen luultavasti Suomen suurin maahantuoja sanoisi EI_OOTA kun menisi kaistavälin kidettä ostamaan.

just my 0.02 cents
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Yläkiteet ja alakiteet
« Vastaus #27 : 12.03.03 - klo: 20.01 »
Lainaus käyttäjältä: "APK"
Todellakin ihmettelen minkälaista laimiinlyöntiä näissä kideasioissa on ollut, koska kuulin/luin tästä virallisesta kaistalistasta vasta kun se tuli syksyllä ilmi.
En ole varma, mutta sääntökirjassa sallitut taajuudet ovat varmaan olleet ennenkin. Voi toki olla, että ne ovat tässä viime vuosina muuttuneet.


Lainaus käyttäjältä: "APK"
Toivon että Tumppi/lajiryhmä saa ali- ja ylikiteille luvat, muuten ei homma suju ollenkaan.
Tämä on totta. Harjoituksia ei voida viedä läpi nykyisessä muodossaan ja ennen finaaleita on hirveä säätö kiteiden kanssa.

Lainaus käyttäjältä: "APK"
Toinen asia on taas tuo kolmen kiteen sääntö. Itse olen ajanut kompuutteriradion hankintapäivästä kahdella kiteellä tähän päivään saakka ja on pärjännyt ilman sitä kolmatta. Periaatteessa nuukuus kolmannen kiteen oston suhteen on iskenyt, koska käyttöä ei tulisi juuri pahemmin olemaan. Toki ymmärrän sen että kolme kidettä ilmoitettuna kisajärjestäjän työ on helpomoaa, mutta juuri nämä yli- ja alikiteet mahdollistavat sen että vähemmällä määrällä kiteitä "pärjää"
Aivan taatusti kisajärjestäjän erien kiteiden järjestystyötä lisäisi se, että kaikki virikuskit ilmoittaisivat nykyiseltä lailliselta kaistaväliltä kolme kidettään (sanotaan nyt vaikka 40.665 ja 40.695 sekä 40.715).
Voin eräjärjestelijän ominaisuudessa kertoa, että vain 2 kidettä ilmoittaneet kuskit ovat todellinen päänvaiva. Harmaita hiuksia tulee parikymppisellekin. Jos kaikki ilmoittaisivat vain kaksi kidettä ei homma onnistuisi ollenkaan. JA MILLÄ IHMEEN ERIVAPAUDELLA JUURI SINÄ APK OLISIT SE, KENEN EI TARVITSE OSTAA KOLMATTA KIDETTÄ? Tuo on se asenne mikä ihmetyttää ja ärsyttää. Nykyäänkin vain 2 kidettä ilmoittaneet mahtuvat omilla kiteillään mukaan lähinnä sen ansiosta, että monet ilmoittavat neljä tai viisikin kidettä.  

Huomaa, että on katkeran miehen avautumista. Kattelin just meidän kisojen kidelistaa ja yllättäen APK:lta löytyi vain kaksi kidettä ja vieläpä molemmat laittomia. Joten edessä lienee reissu kidekauppaan ennen seuraavaa kisasuoritusta, parhaassa tapauksessa kolme kidettä ostoslistalla. ;)

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Re: Yläkiteet ja alakiteet
« Vastaus #28 : 12.03.03 - klo: 21.40 »
"En ole varma, mutta sääntökirjassa sallitut taajuudet ovat varmaan olleet ennenkin. Voi toki olla, että ne ovat tässä viime vuosina muuttuneet."

Ovat ne toki olleet siellä, muistankin itse asiassa joskus lukeeni niistä, mutten ole kiinnittänyt asiaan huomiota, tod. näk. luulin että sääntökirjan on ollut siitä kohtaa ns. out-dated. Kuten sanottu, asiaan olisi pitänyt puuttua jo aikaisemmin.



"Voin eräjärjestelijän ominaisuudessa kertoa, että vain 2 kidettä ilmoittaneet kuskit ovat todellinen päänvaiva. Harmaita hiuksia tulee parikymppisellekin. Jos kaikki ilmoittaisivat vain kaksi kidettä ei homma onnistuisi ollenkaan. JA MILLÄ IHMEEN ERIVAPAUDELLA JUURI SINÄ APK OLISIT SE, KENEN EI TARVITSE OSTAA KOLMATTA KIDETTÄ? Tuo on se asenne mikä ihmetyttää ja ärsyttää. Nykyäänkin vain 2 kidettä ilmoittaneet mahtuvat omilla kiteillään mukaan lähinnä sen ansiosta, että monet ilmoittavat neljä tai viisikin kidettä.  

Huomaa, että on katkeran miehen avautumista. Kattelin just meidän kisojen kidelistaa ja yllättäen APK:lta löytyi vain kaksi kidettä ja vieläpä molemmat laittomia. Joten edessä lienee reissu kidekauppaan ennen seuraavaa kisasuoritusta, parhaassa tapauksessa kolme kidettä ostoslistalla. ;)"

Mr Cale:(offtopic alkaa) Parempi onkin olla ajamatta (huomaa edustuksen poissaolo viime kilpailuista)  :wink:  Nyt kun ei oo laillisia kiteitäkään millä kilpailla.  :)

Noh, korjaan tapani ja ostan sen kolmannen kiteen tuleviin karkeloihin niin ei tule sanomista. En myöskään sanonut olevani etuoikeutettu mihinkään kahden kiteen kukkoiluun, totesin vaan että kaksi niitä omistan.
Tähän mennessä herra Torikan takia olen joutunut kidettä vaihtamaan, joten suht harvinaisia käyttämäni ylikiteet ovat.(/päättyy)[/quote]

(amatöörimäistä LAINAA-ominaisuuden käyttämisen osaamattomuutta- pahoitteluni)
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Radioasiat kuntoon
« Vastaus #29 : 12.03.03 - klo: 21.46 »
Tämä sama kaisataväli 40MHz alueella on tietääkseni ollut pitkään käytössä, 27MHz puolelle on tainut tulla lisää sallittuja kanavia, koska aikoinaan niitä oli vain 6kpl, 26.995-27.255, eli eteenpäin on menty!

Mitä sitten sallitun taajuusväliin mahtumiseen tulee, niin mielestäni melkein enemmän harmia aiheuttaa 0-päätteiset kiteet, koska ne tavallaan vievät kahden 5-päätteisen (perinteisen suomi-kiteen) paikan taulukossa, ja tätä seikkaa eivät listanlaatijat aina huomaa, ja sitten vasta soppaa syntyy.

Itse omistan 1kpl OK, laillinen kide, se sama 40.695 jota jokaisen pakista löytyy, tästä ei järjestäjälle paljoa iloa ole. Tämän lisäksi on pari "ylikanava" kidettä, joita mielellään käytän, ja näiden jatkeeksi löytyy näitä ärsyttäviä 0-päätteisiä kiteitä joiden käytön olen lopettanut "mukavuussyistä".

Ihan vain esimerkkinä, jos minulla on 40.700-kide ja merkkaan sen vapaaisiin harjoituksiin. 100% varmuudella joku käyttää 40.695-kidettä samoissa harjoituksissa, ja mistään ei tietenkään tule mitään. Tämä 40.695-kiteellä ajava on mahdollisesti katsonut listaa, ja todennut .695 olevan vapaa, ja hänen mielessä ei varmaan ole käynyt että tuo 7-alkunen kide saattaa sekoittaa koko pakan...

Nimimerkillä kokemusta on.

edit: Kattelin juuri kidekokoelmaani, minulla on 6kideparia, joista 1 on 40.695 ja 3paria on yli taajuusalueen  :?