Kirjoittaja Aihe: Tamiya Mini Cooper | Tamiya M-Chassis  (Luettu 275564 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1080 : 18.08.10 - klo: 15.01 »
Eikös tuosta uudemmasta ministä ole sanottu että olisi kaarteessa himpunverran nopeampi ja parempi ajaa ?
No enpä ole samaa mieltä, M05 kanssa on ollut aika hieromista,se on aivan erilainen ajettava kuin M03.Lähinnä siinä mättää se , että se hakee hyvin herkästi suorilla ja on erittäin tarkka ajettava
silloin; pienikin hipaisu rattiin (siis suoralla) saa aikaan nopean suunnanmuutoksen.Viimeisimmän
kokeilun perusteella siihen auttoi:löysä alusta(iskarit 3-reikää ja 20W edessä ja 25W takana+mahdollisimman löysät jouset edessä ja takana pykälää kovemmat....ja jos Expo löytyy radiosta,sitä vaan miinukselle jopa 70%....Toinen asia joka vaikutti asfaltilla varsinkin:diffi ei saa olla liian jäykkä,vaan sopivan nihkeä.
Käytän omaatuotantoa olevaa diffinkiristys-settiä,joka on ulkopuolelta säädettävissä(reikä kotelossa)ja tätä käyttää moni muukin.....
Ja vielä yksi seikka ,joka vaikuttaa kaarteesta ja paikaltaan lähtemiseen on painopiste; M03 lähtee viivalta selkeästi ripeämmin ,kun paino on pääosin edessä,M05 taas sutii...
Matolla taasen pitää ollakin sitten taas erilaiset säädöt,kun kumpikin versio kippaa niin mieluusti.
Tämä oli siis ajettaessa asfaltilla tai matolla eli kovalla pinnalla.
Tässä nyt lyhyt oppimäärä asiasta.
Saa kysyä,vastaan mielelläni.
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1081 : 18.08.10 - klo: 16.01 »
Kiitoksia luigi, tuossahan asiaa tuli jo vallan paljon. Itselläni on M03 malli ja en ole hetkeen siitä luopumassa kun sen vaivalla löysin =). Saveriin täytyy itse keksiä jotain oleelista, siinä kun tuntuu olevan klappia aikalailla
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1082 : 18.08.10 - klo: 17.32 »
Vieläkös snakepoison ajelee sillä miun ex-ministerillä minkä sulle viime kesänä annoin vaihdossa Asso SC10:een?

Itellä nyt käsissä tuo M05 ja sillä olis tarkotus ajella hieman pidempää kun sillä entisellä, se ei mulla kauaa kerenny vanhentumaa kun en sillo vielä tienny Mikkelin sisäradoista tarpeeks.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1083 : 18.08.10 - klo: 17.54 »
Kyllä. Yksi auto on varaosa autona josta osia saa revittyä jos jotain hajoaa. Itseänikin kiinnostas tuo uudempi malli
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1084 : 19.08.10 - klo: 08.36 »
Servoseiveristä: vakio on hyvä kun sen junttaa kontaktiliimalla kiinni,mutta silloinhan se ei ota iskuja vastaan,ja siitä aiheutuu taas helposti servon menetys....Merkitystä on paljonkin ohjausgeometrialla,eli siitä miten paljon pyörät kääntyy toisiinsa nähden.Ja paina akun kiinnitysnupista keskeltä ikäänkuin autoa kallistaen ja katso miten pyörän kulmat muuttuvat...silloin näkee sen mitä tapahtuu , kun auton lähtee kaarteesta.....Eli M03:ssa ohjausvarsien asennolla on merkitystä,koska toinen puoli laskee ääriasennossa alaspäin ja toinen ylöspäin;pitää passata korkeus ohjauspalan palloa nostamalla/laskemalla liike mahdollisimman vaakatasoon.Jos käyttää isoa seiveriä;varsien reiät on ulompana ,josta aiheutuu
edellämainittua ilmiötä enemmän.Katso pyörien asento ääriasennoissa,jos siinä tulee liikaa haritusta,se syö rengasta ja kaarrekäyttäytyminen tökkii eli kääntyminen on väkinäistä....
Merkitystä on myös edellämainittuihin seikkoihin servon paikalla;minulla on 2mm prikat servon ja kiinnityspalikoiden välissä eli servo on mahd. edessä(Ackermann).Tämä siis koskee M03:sta.
M05:ssa taasen ohjausvarren kulmalla on merkitystä;ohjausvarret saisi mielellään olla lievästi
V-asennossa edestäpäin katsottuna,kun auto on normi maavaralla eli prikoilla saa passattua joko ohjauspalan puolen palloon tai sisempiin palloihin.Ja M05:ssa kannattaa kokeilla ylätukivarsien kumpaakin sisempää kiinnityspistettä.
Että silleen.
Nämä eivät olleet tieteeseen perustuvia vaan kokemukseen.
-kj-
« Viimeksi muokattu: 19.08.10 - klo: 08.44 kirjoittanut Luigi54/vielä vanhempi »
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1085 : 19.08.10 - klo: 09.48 »
Itse mietin kanssa että liimaisin saverin, mutta juuri tuota ajattelin että iskua se tuskin tulee silloin kestämään. Klappia on vaan turhan paljon joten jotain on keksittävä.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1086 : 19.08.10 - klo: 10.06 »
Pieni nippuside ympärille voi myös auttaa ja pistä 2-puol. servoteippi sen alle niin pysyy paikallaan ja ei hirveen kireelle....Teippi joustaa sen verran , että ottaa iskuja jotenkin vastaan mutta pysyy kuitenkin klapittomana.
-kj-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1087 : 19.08.10 - klo: 11.00 »
Kuminauha tai sopiva O-rengas... Ainakin Harmissa on O-renkaita servosaverissa.

Poissa Mika A

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • OSPA Ry
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1088 : 19.08.10 - klo: 11.04 »
Oulussa olemme kiristelleet esim. kerhominien vakiosaverit siten, että olemme varovasti lämmittäneet sitä saverin jousiosaa esim. kuumailmapuhaltimella ja sitten pihdeillä painettu jousiosan päät yhteen. Jäähtymisen ja kokoamisen jälkeen tuloksena on välyksetön, mutta toimiva ja jäykempi saveri.
« Viimeksi muokattu: 19.08.10 - klo: 12.57 kirjoittanut Mika A »

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1089 : 19.08.10 - klo: 19.31 »
Hoh, tulipa kokeiltua vesilasiajoa tuolla vakio Mabuchilla ja voitin..  :grin:

Eikun, kunhan huvikseni kokeilin jotta mitenkä paljon se vesi värjäytyy harmaaks, mutta vartin verran sitä tos pyörittelin lasissa eikä se pahemmin harmaantunu.. huuhaata koko vesilasiajo..  :grin:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1090 : 19.08.10 - klo: 20.53 »
Eihän se harmaannukkaan, itse pyöritän vain enintään minuutin sitä siellä vedessä koska ne hiilet kuluu pirun joutuin kun vedessä ovat.
Jeps

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1091 : 19.08.10 - klo: 22.29 »
Käsittämätöntä ettei Tamiya viitsi perforoida noita tarroja valmiiksi, aivan yhtä tuskaa leikellä noita irti näillä nakkisormilla..  :grin:
Ei riitä kärsivällisyys eikä sorminäppäryys kaikista pienimpien decalien leikkelyyn, joten saa olla mun puolesta, tehdään hillitympi versio..  :undecided:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1092 : 20.08.10 - klo: 03.20 »
Mistä saa tällä hetkellä kaikista halvimmalla M05 minin?
Racingfactorystä ainakin tuntuu saavan melko edullisesti ko. mallia.
RCmartista kans aika edullisesti, mutta sitte tulee postit ja mahdolliset tullit.
Tietysti jos jollain on myydä halvalla mini niin ostan pois :wink:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa mikko1979

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1093 : 20.08.10 - klo: 05.48 »
eiköhän se ole tuo racing factory. ainakin itse sielt sai hyvään hintaan kun viitsii soittaa niille. oma rupeis oleen jo kasattu ja muutenkin laitettu. josko pääsis jo tyypit ottaan viikonlopun aikana m05:sta
tamiya tt-01d type-e, lrp s10 blast tx, tamiyan m05 mini cooper.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1094 : 20.08.10 - klo: 14.57 »
Tässäpä tuohon kysymykseen, kumpi on parempi M03 vai M05, melko kattava vastaus..

http://www.rc-mini.net/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=153:m05-our-first-drive&catid=124:m05-our-first-drive&Itemid=148

Kannattaa huomioida että tuo vertailu on tehty ilmeisesti pelkästään asfalttipinnalla, tilanne mattopinnalla voi olla ihan eri..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1095 : 20.08.10 - klo: 15.40 »
sliksit taakse, pitää matolla ja asfaltila  :grin:
« Viimeksi muokattu: 21.08.10 - klo: 19.08 kirjoittanut R3VO »
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1096 : 21.08.10 - klo: 20.59 »
Tulipa tänää käytyä paikallisella sisäradalla testaamassa Miniä ihan kunnolla ja hauskaa oli kaverin kanssa kun kahden Minin voimin innostuttiin luonnollisestikin hieman kisaamaan.  :grin:

Tuo diffi on kyllä pakko laittaa "lukkoon", tuo sutiminen on aivan mahdotonta ja kiihtyvyys huonoa sen takia.
Hyvien vinkkien myötä maanantaina tilaamaan 100000cps diffiöljyä ja jos vaikka hieman shimmailua tuolle diffille. Jos ei noilla ala diffi pitämään niin jo on kumma..  :grin:

Samoten tilaukseen taitaa mennä hyvinkin pian iskarit ja cvd-vetarit, loppuu tuo klappaaminen noissa eturenkaissa, onpa kumma jos auto ei ole suuntavakaa kun klappia on 1mm per rengas sivusuunnassa..  :huh:
Sama juttu takana ja tuonnekin on vaan pantava shimmiprikkaa niin loppuu tuo karmea klapitus.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1097 : 22.08.10 - klo: 13.46 »
Mikäs onkaan oikea mitta iskarille kun paremmat pitäs saada?
Vakioiskarithan on M05:ssa päästä päähän 60mm ja reiästä reikään 55mm, kumman mitan mukaan tässä nyt sitten pitäs alkaa metästämää uusia?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1098 : 24.08.10 - klo: 19.31 »
nonni, Mini on kohta valmis tulevaan mini kauteen, LiPo pitäs vaa jostai repii ja kori saatava maalattuu  :grin: Ja koriksihan tulee Alfa Romeo MiTo, ihan vain erilaisuuden vuoksi  :grin:

(meni kai vähä offtopiciks mut pitääpä aiheen elossa)
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1099 : 25.08.10 - klo: 17.36 »
Tulipa tänää käytyä paikallisella sisäradalla testaamassa Miniä ihan kunnolla ja hauskaa oli kaverin kanssa kun kahden Minin voimin innostuttiin luonnollisestikin hieman kisaamaan.  :grin:

Tuo diffi on kyllä pakko laittaa "lukkoon", tuo sutiminen on aivan mahdotonta ja kiihtyvyys huonoa sen takia.
Hyvien vinkkien myötä maanantaina tilaamaan 100000cps diffiöljyä ja jos vaikka hieman shimmailua tuolle diffille. Jos ei noilla ala diffi pitämään niin jo on kumma..  :grin:

Samoten tilaukseen taitaa mennä hyvinkin pian iskarit ja cvd-vetarit, loppuu tuo klappaaminen noissa eturenkaissa, onpa kumma jos auto ei ole suuntavakaa kun klappia on 1mm per rengas sivusuunnassa..  :huh:
Sama juttu takana ja tuonnekin on vaan pantava shimmiprikkaa niin loppuu tuo karmea klapitus.

Kannattaa shimmata se diffi hieman kankeaksi. Lopuksi tiivistää silikonilla reunoilta, niin ei ole ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen öljyt (joo, jopa 100k!) siellä diffikotelossa eikä diffissä. Itselläni on muistaakseni 50k öljyä M05:n minin keulalla ja se "menettelee" vähän jäykemmäksi vielä voisi laittaa, ei paljoa.

 - Hount

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1100 : 25.08.10 - klo: 23.45 »
Nyt tällainen kysymys. Kannattaako Minin ratasdiffin sisälle lyödä öljyä / rasvaa  ?
« Viimeksi muokattu: 26.08.10 - klo: 00.36 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1101 : 26.08.10 - klo: 00.37 »
Nyt tällainen kysymys. Kuuluuko Minin ratasdiffin sisälle lyödä öljyä ?

Ilman kunnollista tiivistystä korkeintaan jäykintä vaseliinia mitä löytyy.
Sitten kun jaksaa nähdä vaivaa diffin tiivistämiseen silikonilla, niin tuonne voi lykätä silikoniöljyä 30k - 100k väliltä.

 - Hount

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1102 : 26.08.10 - klo: 00.52 »
Nyt tällainen kysymys. Kuuluuko Minin ratasdiffin sisälle lyödä öljyä ?

Ilman kunnollista tiivistystä korkeintaan jäykintä vaseliinia mitä löytyy.
Sitten kun jaksaa nähdä vaivaa diffin tiivistämiseen silikonilla, niin tuonne voi lykätä silikoniöljyä 30k - 100k väliltä.

 - Hount
ok. tiivistämään tuskin lähden. Laitoin vain TC3 prikat sinne. Kannattaako kuitenkin jotain vaseliinia lisätä, vai meneekö ilmankin ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1103 : 26.08.10 - klo: 01.00 »
ok. tiivistämään tuskin lähden. Laitoin vain TC3 prikat sinne. Kannattaako kuitenkin jotain vaseliinia lisätä, vai meneekö ilmankin ?

Kyllä siellä kannattaa jotain vasliinia olla. Laita "töräys" vaan jotain hajutonta vaseliinia, niin hyvä on.

 - Hount

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1104 : 26.08.10 - klo: 01.08 »
ok. tiivistämään tuskin lähden. Laitoin vain TC3 prikat sinne. Kannattaako kuitenkin jotain vaseliinia lisätä, vai meneekö ilmankin ?

Kyllä siellä kannattaa jotain vasliinia olla. Laita "töräys" vaan jotain hajutonta vaseliinia, niin hyvä on.

 - Hount
Hyvä. Kiitoksia kovasti vastauksesta
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Ovlov

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1105 : 31.08.10 - klo: 22.00 »

Sorsa laatikossa :shock:

M03 minin vaihdelaatikkoon taisi joutua sorsa viime maanantain ajoissa:)

Laatikko ääntää aika rankasti. Olen muutaman kerran purkanut laatikon auki, puhdistanut tarkastanut ja rasvannut rattaat. Myös diffin olen purkanut. Vaihteisto pyörii herkästi, eikä siitä tunnu löytyvän minkäänlaista vikaa. Moottorin kun laittaa kiinni ja lähtee kaasuttamaan, niin ääni on suorastaan kamala. Moottorista johtuvat viat on poissuljettu eri moottoreita kokeilemalla. Ääni ei myöskään johtu vetoakseleista tai tasauspyörästön ulostuloista.

Osaako joku sanoa, missä vika. Itsellä ei ymmärrys enää riitä, vaikken ihan käsi tekniikan kanssa olekaan. Ilmeisesti kovaa ajoa vain? Ei siellä ainakaan mikään rikki ole(vielä?)

Itsellä tulee ainoastaan mieleen sellainen skenaario, että vaihdelaatikosta löytyy riittävästi klappia, eikä rattaiden välykset pysy oikeina ja myös väljien rattaiden värähtely voi aiheuttaa äänen. Onneksi ei ole tähän autoon kovinkaan tyyristä laittaa vaikka koko loota uusiksi..

Ääni ei siis ole mikään pikku pärinä, vaan mini kuulostaa lähinnä polttikselta..
Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1106 : 31.08.10 - klo: 22.47 »
Oletko tarkistanut laakerit?

Poissa Ovlov

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1107 : 01.09.10 - klo: 00.14 »

Laakerit pyörivät oikein nätisti.

Pärinän syy selvisi kun keksin asentaa wanhat rattaat lootaan ja kun se niillä pyöri vähin äänin, niin silloinhan syy on niissä käytössä olevissa rattaissa ja kaikki muut vaihtoehdot olivat poissuljettuja. Aloin sitten ratas kerrallaan testaamaan mikä on pärinän aiheuttaja. Syyllinen löytyi. Hampaissa oli juuri havaittavissa olevia lismaumia, jotka oikenivat kynsiviilalla. Nyt mini hyrrää kuten pitääkin:)
Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1108 : 01.09.10 - klo: 00.21 »

Laakerit pyörivät oikein nätisti.

Pärinän syy selvisi kun keksin asentaa wanhat rattaat lootaan ja kun se niillä pyöri vähin äänin, niin silloinhan syy on niissä käytössä olevissa rattaissa ja kaikki muut vaihtoehdot olivat poissuljettuja. Aloin sitten ratas kerrallaan testaamaan mikä on pärinän aiheuttaja. Syyllinen löytyi. Hampaissa oli juuri havaittavissa olevia lismaumia, jotka oikenivat kynsiviilalla. Nyt mini hyrrää kuten pitääkin:)
Hienoa että Mini liikkuu jälleen. Nuo rattaathan ei onneksi paljoa maksa, joten voi pakkiin muutaman ostaa varalle =)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« Vastaus #1109 : 05.09.10 - klo: 13.00 »
Löytyykö miniin mistään moottorin kiinnitysruuveja. Itsellä on omat päässyt korkkaamaan. Itselläni ei ainakaan rf:ltä osunut silmään
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx