Kirjoittaja Aihe: 3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)  (Luettu 4822 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« : 16.03.03 - klo: 09.38 »
Onko kukaan mitannut 3300mAh -akkujen todellista kapasiteettia? Tulos riippuu tietenkin mittaustavasta, mutta mitä se on suhteessa 3000 tai 2400 -akkuihin?

Aiheen taustaa:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2210&sid=b3323c3889b29616c9f35c47e0f8d1e0

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #1 : 16.03.03 - klo: 10.58 »
Purkutyylit tuovat suuret erot, samoin käytetyt yksilöt.
Muistelisin että laturin lukemat antavat RC3000 ja RC3300 akuille 3500-3700mAh lukemia, kun GP3300 menee sinne 3700-4100mAh lukemille.
Akun paremmuuteen tämä ei välttämättä liity.. vanhoihin GP3000 akkuihin kun on myöskin saatu yli 4000mAh lukemia vaikka ulos noita ei ikinä saatu...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #2 : 16.03.03 - klo: 11.18 »
Jep. Itse olen huomannut, että esim. omistamissani Sanyon HV-kakuissa on energiamäärä testerin mukaan samaa luokkaa, kuin Panasonicin UMH-akuissa, mutta UMH:lla ajoaika on käytännössä kuitenkin n. 20% pitempi.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #3 : 16.03.03 - klo: 12.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Purkutyylit tuovat suuret erot, samoin käytetyt yksilöt.
Muistelisin että laturin lukemat antavat RC3000 ja RC3300 akuille 3500-3700mAh lukemia, kun GP3300 menee sinne 3700-4100mAh lukemille.
Akun paremmuuteen tämä ei välttämättä liity.. vanhoihin GP3000 akkuihin kun on myöskin saatu yli 4000mAh lukemia vaikka ulos noita ei ikinä saatu...

Akkujen lataamisen ottama aika on hulppeasti kasvanut sitten NiCd-kennojen. Esim. 5A:lla lataamiseen pitää varata n. 50 min. Mitä latausvirtaa 3300-akuissa muuten oikeaoppisesti käytetään? Entäs käytännössä?

Jos erien väliaika on vaikka 1h10min, josta oma erä + kahden erän väliaika + nostoerä on pois, on seuraava akku syytä laittaa heti paistumaan varikolle palattua. Right?

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #4 : 16.03.03 - klo: 12.11 »
4A:lla (jota itse käytän) tunnin latausaika painaa akkuun 4000 mAh, ja kun huomiodaan se, että laturissa on (luonnollisesti) ajastin (seuraava akku laitetaan ajastimelle tietysti heti, kun edellinen on valmistunut), ei tuo lataukseen kuluva aika tuota ongelmia, vaikka "joutuu" nostamaan yms.
-Pekka

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #5 : 17.03.03 - klo: 16.42 »
Alkuperäiseen kysymykseen: 3000 vs 3300. Mittausten perusteella kapasitettia on ainakin omissa yksilöissä juuri sen 10% enemmän.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #6 : 23.03.03 - klo: 21.11 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
 ... ja kun huomiodaan se, että laturissa on (luonnollisesti) ajastin (seuraava akku laitetaan ajastimelle tietysti heti, kun edellinen on valmistunut)...

Tuossa tuli muuten tärkeä pointsi moneen kertaan käytyihin "mikä-olisi-hyvä-laturi"-keskusteluihin.
En ole edes tiennyt, että latureissa löytyy malleja, jotka on varustettu ajastimella. Vai onko kyseessä made-in-own-verstas -ominaisuus?

Ei ole lainkaan harvinainen ilmiö varikkoympäristössä, että kelpo kilpaveikoilla seuraavan erän akun lataus on myöhässä, jolloin alkaakin säälimätön kärvennys ...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #7 : 23.03.03 - klo: 21.14 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
 ... ja kun huomiodaan se, että laturissa on (luonnollisesti) ajastin (seuraava akku laitetaan ajastimelle tietysti heti, kun edellinen on valmistunut)...

Tuossa tuli muuten tärkeä pointsi moneen kertaan käytyihin "mikä-olisi-hyvä-laturi"-keskusteluihin.
En ole edes tiennyt, että latureissa löytyy malleja, jotka on varustettu ajastimella. Vai onko kyseessä made-in-own-verstas -ominaisuus?

Ei ole lainkaan harvinainen ilmiö varikkoympäristössä, että kelpo kilpaveikoilla seuraavan erän akun lataus on myöhässä, jolloin alkaakin säälimätön kärvennys ...


Onhan noita ajastimella varustettuja useitakin, mutta varmasti yksi yleisimmistä on Robitronicin Pro 2000, joka on laturina muutenkin ihan kelpo peli.
-Pekka

Poissa olev

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.modelcar.ee/
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #8 : 23.03.03 - klo: 22.05 »
Ajastin löytyy myös LRP Pulsar Competitionista, uudesta Sport-mallista se on ilmeisesti karsittu pois. Halvemmista vaihtoehdoista on ajastin ainakin CS Space Chargereissa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #9 : 02.11.03 - klo: 15.58 »
Nyt kun itselläkin on kokemusta 3300 GP-akuista jo puolen vuoden ajalta: ikuna en ole saanut sellaisia mAh-määriä sisään mitä edellä kerrotaan. Pyörivät aina siinä nimellisarvon tuntumassa, jopa vähän allekin.
Kenelläkään hyvää selitystä, mistä johtuu? Latausvirta on 4A.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #10 : 02.11.03 - klo: 16.23 »
Olen saanut 3300:lla  sellaisia  3800--3900 lukuja.

Mutta vasta sen jälkeen, kun olin lukenut "eräiden konkarien" kirjoituksia, parissa muussa topicissa.

Ja uusimalla lataus ja purkukaluston kunnolliseksi!
-------------------------------------------------------

akkujen käyttö/huolto?      -purku/lataus    (Sähköautot)

-------------------------------------------------------

Siellä "näkyy" vilahtelevan jotkut tutut nimimerkit, mm. Reittilä, CAi, ja joku vähemmän tunnettu VesaK.  :mrgreen:

Eli, kun kunnon laitteilla, sain akkuihin uutta "eloa", arvotkin paranivat siitä n. 3300:sta!

Nykyään löytyy latureina:

Robitronicia ja Reedyä!

Purkulaitteena:

Eagle Racingia ja Robitronikin lautaa!

Luepa sieltä "kokeneempien neuvoja!" :lol:

Latausvirta  4,5 A ---- 5,0 A
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #11 : 02.11.03 - klo: 16.38 »
Jeps, siitä tuli heti mieleen yksi, muistaakseni Reittilan kertoma resepti tyhjentää akussa oleva mahdollinen varastointilataus juuri ennen kisalatausta. Sillä tavalla akku on tosiaan tyhjä, ja  herätetty Ruususen unesta ennen tosi hommia. Täytyypä alkaa soveltaa.

Nykyjunnut tuskin tietävät, kuka on Prinsessa Ruusunen. Hän on .... äh... no ei se ole niin tärkeätä.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #12 : 02.11.03 - klo: 17.00 »
Tuntuu olevan, loppumaton opettelun "sarka"!
_________________

Tuli tänään hiljaista eräässä toisessa topicissa, tuolla sanalla!
Miettivät vielä mitä tar....
----------------------------

Asiaan:
Eli kun sain opetettua akut uusille tavoille, 1.1--1.0 V:sta 0.7-0.8 V:n, ja löytämäsi ohje purkamisesta ennen uudelleen latausta" sai meilläkin uutta poweria aikaan!

Niitä piti vaan pikkuhiljaa ensin "väsyttää", että oppivat "tavoille!"
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #13 : 02.11.03 - klo: 21.02 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Nyt kun itselläkin on kokemusta 3300 GP-akuista jo puolen vuoden ajalta: ikuna en ole saanut sellaisia mAh-määriä sisään mitä edellä kerrotaan. Pyörivät aina siinä nimellisarvon tuntumassa, jopa vähän allekin.
Kenelläkään hyvää selitystä, mistä johtuu? Latausvirta on 4A.


Jaa... Meidän 3300 (GP) akkuihin menee meilkein joka kerta noin 3300-3600Mah( riippuu miten tyhjähjäksi on purettu) ja akut ovat ennen tampereen talvi kisaa ostettuja(ladattu 4.0-4.7A virroilla aina), eli aika vanhoja. Ostimme vaasasta uudet GP akut ja niihin meni ekalla lataus keralla 4600 (!!!  :shock: (latausvirta oli silloin 3A))Mah. Selitystä en sinulle kyllä keksi...
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #14 : 03.11.03 - klo: 00.26 »
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Nyt kun itselläkin on kokemusta 3300 GP-akuista jo puolen vuoden ajalta: ikuna en ole saanut sellaisia mAh-määriä sisään mitä edellä kerrotaan. Pyörivät aina siinä nimellisarvon tuntumassa, jopa vähän allekin.
Kenelläkään hyvää selitystä, mistä johtuu? Latausvirta on 4A.


Jaa... Meidän 3300 (GB) akkuihin menee meilkein joka kerta noin 3300-3600Mah( riippuu miten tyhjähjäksi on purettu) ja akut ovat ennen tampereen talvi kisaa ostettuja(ladattu 4.0-4.7A virroilla aina), eli aika vanhoja. Ostimme vaasasta uudet GB akut ja niihin meni ekalla lataus keralla 4600 (!!!  :shock: (latausvirta oli silloin 3A))Mah. Selitystä en sinulle kyllä keksi...


Ensinnäkin se on GP, eli GoldPeak  :wink:

Toiseksi, yhä on latureiden välillä niitä eroja miten ladattu mAh lasketaan, joten eri latureiden välisiä arvoja ei voi suoranaisesti vertailla.

Kolmanneksi, kyllä, se taso mihin akut on purettu vaikuttaa niiden latauskapasiteettiin.

teemu12: Ostitteko akut vaasasta, ja latasitte siellä? Oliko käytössä lämpötila vai deltapeak? Vaasassahan oli varsin kylmä, ja jos latasitte ne siellä, ja vieläpä lämpötilakatkaisulla 4600 mAh-arvo ei ole utopiaa.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mika M
« Vastaus #15 : 03.11.03 - klo: 08.53 »
Jep. Tuota paljonko laturi akkuihin kertoo virtaa laittaneensa ei kannata ollenkaan tuijottaa. Mullakin on kaksi eri laturia, joista toinen kertoo pistäneensä samaan akkuun 3200 ja toinen 3600 vaikka akku on purettu samaan tilaan. Ja taatusti molemmilla akku tulee yhtä täyteen.

Ihmisten silmissä laturi, joka näyttää ruudulla pistävän enempi amppeerritunteja akkuun näyttää jostainsyystä paremmalta. Tämäkin jo on omiaan houkuttelemaan laturivalmistajia muttamaan oman laturinsa laskentatapaa niin, että saadaan huimannäköisiä lukemia.

Lisäksi kun olen testannut akkuja purkamalla niitä 20A virralla niin ei ole ollut ollenkaan harvinaista, että akusta johon on mennyt laturin mukaan vähempi amppeeritunteja niitä tuleekin enemmän ulos.

Eli akun kapasiteettia/kuntoa ei näe siitä paljonko Ah niihin saa ladattua vaan siitä paljonko niistä saa ulos.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #16 : 03.11.03 - klo: 15.14 »
Lainaus käyttäjältä: "APK"
teemu12: Ostitteko akut vaasasta, ja latasitte siellä? Oliko käytössä lämpötila vai deltapeak? Vaasassahan oli varsin kylmä, ja jos latasitte ne siellä, ja vieläpä lämpötilakatkaisulla 4600 mAh-arvo ei ole utopiaa.


Ei ole lämpö katkasua( orbitti ei omaa lämpö ominaisuutta) :-( latasi deltapekilla. Ja latasin ne akut kotona, tosin pidin akkua aina tuulettiemen päällä kun huomasin ekasta akusta että se alkoi lämmetä hieman, laitoin tuulettimen. Jos olisin jättänyt tuulettimen pois, olisivat akuta varmaan olleet n.100c astetta, koska olivat tulletimesta huolimatta lämpöisiä,ei kuumia.

Sen kyllä uskon että laturien välillä voi olla huimiakin eroja, että toinen näyttää sen 3200 ja toinen 3600.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
3300 mAh akkujen kapasiteetti (linkki)
« Vastaus #17 : 03.11.03 - klo: 16.05 »
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
Lainaus käyttäjältä: "APK"
teemu12: Ostitteko akut vaasasta, ja latasitte siellä? Oliko käytössä lämpötila vai deltapeak? Vaasassahan oli varsin kylmä, ja jos latasitte ne siellä, ja vieläpä lämpötilakatkaisulla 4600 mAh-arvo ei ole utopiaa.


Ei ole lämpö katkasua( orbitti ei omaa lämpö ominaisuutta) :-( latasi deltapekilla. Ja latasin ne akut kotona, tosin pidin akkua aina tuulettiemen päällä kun huomasin ekasta akusta että se alkoi lämmetä hieman, laitoin tuulettimen. Jos olisin jättänyt tuulettimen pois, olisivat akuta varmaan olleet n.100c astetta, koska olivat tulletimesta huolimatta lämpöisiä,ei kuumia.

Sen kyllä uskon että laturien välillä voi olla huimiakin eroja, että toinen näyttää sen 3200 ja toinen 3600.


Ei kiitos niitä tuulettimia akun alle. Syitä on monta, ja niistä on ollut keskustelua jo aiemmin, Mika M taisi laittaa linkinkin testiin joskus, ja voi kertoa lisää asiasta.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest