Kirjoittaja Aihe: Radiolaitteet  (Luettu 490664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #690 : 31.03.09 - klo: 23.26 »
Onneksi/harmikun tämä ei enää giga-aikaudella enää onnistu niinkuin megahertsi-aikaan. Voisi olla Ikävää/hauskaa lennättää kahta autoa yheskoos  :embarrassed:/ :lol:

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #691 : 31.03.09 - klo: 23.29 »
Onneksi/harmikun tämä ei enää giga-aikaudella enää onnistu niinkuin megahertsi-aikaan. Voisi olla Ikävää/hauskaa lennättää kahta autoa yheskoos  :embarrassed:/ :lol:

Väärin! Tämä kyseinen tapaus sattui pari kuukautta sitten treeneissä, ohjaimena Sanwa M8 spektrumeilla...

Ja toinen auto sananmukaisesti lensi, ainakin alas pöydältä jonne se oli virrat päällä unohtunut...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #692 : 31.03.09 - klo: 23.31 »
Ahaa!! Spektrumilla tämä ei onnistu! Kiitos hyvä/paha modelmatch  :afro:

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #693 : 01.04.09 - klo: 00.03 »
Voi että meillä menee mukavasti viestit ristiin  :p
Edittiä laitoin aika rankasti tohon edelliseen viestiini. Siis vielä kerran. Tämä ominaisuus johtuu tuosta Moledmatch toiminnosta jolla estetään ajamasta autoa väärällä setupilla. Lieveilmiönä nyt vaan sattuu olemaan "ylimääräinen" bindaus Vastaria sirrettäessä. En näe sitä vedättämisenä vaan kilpakuskin elämän helpottamisena.
Miten nyt ollaanko samalla aaltopituudella  :smiley:

Edit. Sinusta siis tämä Spektrumin bindailu on niinkuin pakkoavioliitto :lol: Ei tätä voi enää ottaa ku huumorilla...

No mun mielestä tuo on vieläkin turha toiminto jota ei vanhassa Spekussa ollut. Mutta hyvä ratti on hintaisekseen, nou doupt  :mrgreen: ja sehän lienee tärkeintä.

Ja huomenna, tai siis myöhemmin tänään, testataan pystyykö naittamaan kahta vastaria samaan muistipaikkaan ilman pappia tai käyntiä Maistraatissa.
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #694 : 01.04.09 - klo: 00.04 »
Tein sen jo... Pakko se oli tarkistaa ja kokeilla käytännössä. Bindasin kummatkin autot samaan muistipaikkaan ja avot rupesi kummassakin autossa renkaat kääntyilemään  :cry:
Tämä on jo perin erikoista, Olin aivan varma että jos eri muistipaikkojen käyttö samalla vastarilla on estetty ilman bindaamista(modelmatch patent pending), niin olisi estetty myös kahden vastarin käskytys yhdellä muistipaikalla.

No joka tapauksessa pääpointtini on: Spektrumilla et voi ajaa autoasi väärän auton setupilla, ellet ole niitä väärin bindannut, ja vielä sillä varauksella että autoissa on omat vastarit.

Miten sitten Esim Futaballa määritellään mitä muitipaikkaa ja mitä vastaria milloinkin käytetään?
Mielestäni on perin loogista että muistipaikkaa vaihtamalla  vaihdetaan automaattisesti myös vastaria.
Toki ymmärrän ihmettelysi asiasta mutta myönsit jo itsekkin ettei bindaaminen iso homma ole.
Näet asian rahastuksena ja minä keinona välttää erehdyksen setuppien suhteen...
Tässä on nyt vain kysymys kolikon kahdesta kääntöpuolesta :wink:

Edit. "Hän" sijamuodot vaihdettu "sinä" muotoihin koska kerkesit taas kirjoittaa väliin  :laugh:
Edit 2.
Mutta hyvä ratti on hintaisekseen, nou doupt  :mrgreen: ja sehän lienee tärkeintä.

En voisi olla enempää samaa mieltä kanssasi  :angel:
« Viimeksi muokattu: 01.04.09 - klo: 00.29 kirjoittanut mvar »

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #695 : 01.04.09 - klo: 00.20 »
Lempinimi ehdotuksia "bind plug":lle
Kihla, pappi, maistraatti, vihkisormus, P.I.M.P, pimppari, parittaja, sutenööri.  :laugh: Muita?

Poissa Äpärä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #696 : 01.04.09 - klo: 17.49 »
Kerkesin ajaa varmaan kaks ruokalusikallista polttoainetta kun yhtäkkiä lakkas vastaamasta kaasuun ja yhtäkkiä vetäs täysille sen... Ja seinään, ei tietenkään voinu olla nokka lumihankeen päin. Ei se auto ollu musta ku joku ehkä 7 metriä kun yhtäkkiä lakkas toimimasta. Eli missä vika? Vastarissa kai kun se on ennenkin temppuillut ja olen saanu kuivatella sitä. Kai se pitää ostaa uusi vastari (ja se levinny osa)? Radiot on Kössin orkkis perfexit.
« Viimeksi muokattu: 01.04.09 - klo: 18.04 kirjoittanut Äpärä »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #697 : 01.04.09 - klo: 21.23 »
Mitä ilmeisemmin sinulla on patterikotelo... katkaisija ja tiivistämätön vastarikotelo.

Siinä sun ongelmat.

Hommaa vastariakku.
Servon jatkojohto korvaamaan katkaisija.
Eli jatkojohto ja akun johto vastarikotelosta ulos jolloin tietenkin virrat saat päälle kytkemällä liittimet toisiinsa jne.
Ja tiivistä vastarikotelo.
Ei tuo välttämättä tarkoita ollenkaan vastari ongelmaa.
Ei tarvitse kuin katkaisijan, patterikotelon tai minkä vaan johdon pätkiä niin noin tapahtuu...
Tai yksinkertaisesti patterit loppu.

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #698 : 01.04.09 - klo: 22.31 »
Öhtyses,

Eli Spekun vastari on yksiavioinen, mutta lähetin on irtas pirulainen. Liekö toisen suunnittelusta vastannut miesporukka  :p

Vanhoissa Spekun vastareissa on onneksi nappi bindaamiselle niin ei tarvitse tuota hyppylankapimpparia kantaa mukava. Meikäläinen näet hukkaa tuollaisen taatusti. Noihin uusiinkin tuollaisen saisi helepolla nikkaroitua, jos on tarvetta jatkuvalle parittamiselle, satunnainen sutenööri pärjännee ilmankin.

Joku voisi tosiaan kertoa kuinka nuo muut 2.4G rammarit pelittää, jos käytössä on useampi vastari / lähetin. Jos on vaikka kolmessa vastarissa virrat päällä, niin pystyykö niitä käskyttämään saman aikaisesti vai "lukiseetko" lähetin sen vastarin, johonka saa ensimmäisenä yhteyden?

...kysyy epätietoinen Pöntinen...
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa nallepuh

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #699 : 02.04.09 - klo: 00.20 »
Mä en edes tiedä mistä te höpötätte, mutta eikös ainakin spectrumin lennokkivastareita saa laitettua kaksi yhteen koneeseen, että pysyypi kone varmasti ilmassa vaikka olisi huonossa kulmassa se vastari. Eli olisiko siinä vastaus kysymykseen jota minä en lukenut.

Poissa hk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #700 : 02.04.09 - klo: 00.49 »
Meikäläistä taas ihan vilpittömästi kiinnostaisi tietää, että mikä siitä spectrumin vehkeestä tekee niin hienon, että siitä kuitenkin käyttäjät jaksavat napista täällä sivukaupalla sensijaan, että vaihtaisivat uudempaan. Noita toimiviakin kun nyt jo saa alle sadan epun. 
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #701 : 02.04.09 - klo: 01.18 »
Meikäläistä taas ihan vilpittömästi kiinnostaisi tietää, että mikä siitä spectrumin vehkeestä tekee niin hienon, että siitä kuitenkin käyttäjät jaksavat napista täällä sivukaupalla sensijaan, että vaihtaisivat uudempaan. Noita toimiviakin kun nyt jo saa alle sadan epun. 
Mielenkiinnolla olen itsekin tätä ketjua seurannut, mutta en nyt välttämättä pitäisi Spektrumin kahvoja "toimimattomana" jos niissä on joku omalaatuinen ominaisuus.

Kai tuon model matchin saa halutessaan pois päältä vai onko se pakollinen?

Mulla on kuitenkin vain yksi auto kerrallaan liikkeellä, joten yksi vastari autoille riittää mainiosti.

Eikö mallimuistipaikkoja voi Spektrumin kahvoissa nimetä mitenkään, ettei lähde niin helposti liikenteeseen väärän auton setupilla?
Futaballa kun ajelen niin siirrän vastarin autosta toiseen ja valitsen kahvan mallimuistista autoon sopivan nimetyn muistipaikan.

Lennokkikäyttöön olisi tarkoitus ostaa Spektrumin setti, mutta taidan lukea vielä manuaalin tarkemmin ennen kuin laitan monta sataa euroa tuollaiseen...

Poissa hk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #702 : 02.04.09 - klo: 01.41 »
Mielenkiinnolla olen itsekin tätä ketjua seurannut, mutta en nyt välttämättä pitäisi Spektrumin kahvoja "toimimattomana" jos niissä on joku omalaatuinen ominaisuus.
Juu, kysymykseni oli vähän kärjistetysti muotoiltu, myönnän, mutta kiinnostukseni on silti vilpitön. Mikä tekee niistä spectrumeista sellaisia radioita, että niiden omituisuuksia käyttäjät jaksavat sietää?
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #703 : 02.04.09 - klo: 06.58 »
Mistä omituisuuksista nyt höpötät?

Tuo model match on käsittääkseni tasan yhdessä mallissa, eikä ole sekään omituisuus vaan ominaisuus.

Mielestäni 100% häiriövapaa radio, johon lisävastarin saa edullisimmillaan 40 eurolla on melko hyvä kapistus.

Nämä "ongelmat" joita tässä on esitetty ovat ainakin omalta osaltani täysin käyttäjävirheitä (mitäs jätin toiseen autoon virrat päälle)

Tuommoinen turha provoaminen, varsinkin esittämättä mitään konkreettista vaihtoehtoa ja ilmiselvästi vielä kyseistä laitetta tuntematta on aivan turhaa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #704 : 02.04.09 - klo: 08.34 »
Tuo model match on käsittääkseni tasan yhdessä mallissa, eikä ole sekään omituisuus vaan ominaisuus.

Olen törmännyt model matchiin kun olen selaillut Spektrumin manuaaleja etsiessäni itselleni lennokkiradiota ja ihan mielenkiinnosta olen silmäillyt myös autoradioiden manuskoja.
Ainakin 4 mallia on tullut vastaan joissa on tuo model match, mutta voihan niitä olla muitakin.

EDITTIÄ kun jäi taas puolet sanomatta:
Saman vastarin voi kuitenkin naittaa rajoittamattomaan määrään eri muistipaikkoja ja samaan kahvaan voi naittaa rajoittamattoman määrän vastareita, eli toisinsanoen model match on ainakin "ohitettavissa" sillä, että naittaa vaikka kaikki omistamansa vastarit kaikkiin käyttämiinsä muistipaikkoihin.
(Jos siitä model matchistä haluaa päästä eroon.)
« Viimeksi muokattu: 02.04.09 - klo: 08.46 kirjoittanut rubberduck »

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #705 : 02.04.09 - klo: 08.54 »
Kai tuon model matchin saa halutessaan pois päältä vai onko se pakollinen?

Ei saa päältä joten se on "pakollinen". Miten ihmeessä tästä modelmatch ominaisuudesta on leivottu jotenkin huono asia? Minusta on erittäin kätevää kun ajan samalla lähettimellä takapotkua ja nelkkua, niin modelmatch tekee mahdottomaksi ajaa takapotkua nelkun setupeilla ja päin vastoin(omat vastarit autoissa!). Voin vaikka pitää virrat päällä kummassakin autossa ja voin "lennossa" vaihtaa autoa kun vain valitsen toisen muistipaikan. Toinen auto menee failsafe tilaan joten ei taatusti karkaa  :cool:

Eikö mallimuistipaikkoja voi Spektrumin kahvoissa nimetä mitenkään, ettei lähde niin helposti liikenteeseen väärän auton setupilla?
Futaballa kun ajelen niin siirrän vastarin autosta toiseen ja valitsen kahvan mallimuistista autoon sopivan nimetyn muistipaikan.

Lennokkikäyttöön olisi tarkoitus ostaa Spektrumin setti, mutta taidan lukea vielä manuaalin tarkemmin ennen kuin laitan monta sataa euroa tuollaiseen...

Ja tottakai muistipaikat voi nimetä. Vastari vaan pitää bindata muistipaikkaan, joka edelleenkin vie vain minuutin aikaa. Pikkujuttu jos kerran viitsitään siirtää vastaria eestaas autosta toiseen :wink:
Ainakin DX6i lenskari radiossa on Modelmatch.

Edit. Harrastan myös lennokkeja ja sitten kun tulee radioiden uusinta eteen niin varmasti ostan Spectrumin DX6i:n tai mikä onkaan uusin versio kyseisestä mallista. Aloittelevalle kaverille laitettiin tuo DX6i ja minä tein hänelle setupit siihen. Olen vähän kade hänelle :p

Ylipäätään Spektrumilla on erittäin hyvä hinta/laatu suhde laitteissaan mielestäni.
« Viimeksi muokattu: 02.04.09 - klo: 09.40 kirjoittanut mvar »

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #706 : 02.04.09 - klo: 10.31 »
Mä en edes tiedä mistä te höpötätte, mutta eikös ainakin spectrumin lennokkivastareita saa laitettua kaksi yhteen koneeseen, että pysyypi kone varmasti ilmassa vaikka olisi huonossa kulmassa se vastari. Eli olisiko siinä vastaus kysymykseen jota minä en lukenut.

No tavallaan saa kaksi vastaria mutta ne ovat valmiina toisissaan kiinni. Siis et pyty ostamaan kahta vastaria ja käyttämään niitä toistensa varajärjestelminä.
Muuten tällä ei ole tämän aiheen kanssa tekemistä...


Lempinimi ehdotuksia "bind plug":lle
Kihla, pappi, maistraatti, vihkisormus, P.I.M.P, pimppari, parittaja, sutenööri.  :laugh: Muita?
Vanhoissa Spekun vastareissa on onneksi nappi bindaamiselle niin ei tarvitse tuota hyppylankapimpparia kantaa mukava.

Näköjään yksi ääni "pimpparille"  :cheesy:


Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #707 : 02.04.09 - klo: 13.18 »
En varsinaisesti pidä tuota model matchia huonona asiana. Se on vaan mulle uusi juttu kun olen touhunnut tähän asti vainoastaan Futaban 2.4GHz ohjaimen kanssa(ja muutaman RTR-kahvan kanssa). Kun kysyin saako sen mm:n pois päältä, en ollut tarkoittanut sitä mitenkään loukkaukseksi niitä henköitä kohtaan, jotka ovat itselleen valinneet Spektrumin ohjaimen, vaan kysymys tarkoittaa ihan kirjamellisesti sitä mitä kirjoitin: saako sen halutessaan pois päältä? Ei muuta, ei provoa, ei loukkauksia.

En ollut aikaisemmin kiinnittänyt mitään huomiota koko bindamiseen, kun mun ainoa käytössä oleva vastari toimi täysin jo paketista purettaessa. En tiedä oliko kihlat vaihdettu tehtaalla vai liikkeessä, mutta kuitenkin kahva ja vastari olivat selkeästi jo tuttuja toisilleen(avoliitossa nyt vähintään).

Tavallaan vastasinkin jo aikaisemmin tuohon omaan kysymykseeni, eli jos omistaa vaikkapa 3 vastaria, voi ne kaikki siunata avioliittoon jokaisen käyttämänsä muistipaikan kanssa, jos niin haluaa. Ei ole pakko. Tällöin mm on ikänkuin ohitettu.



Mulla on lennokkiharrastus aivan alkumetreillä ja Spektrumin DX6i olisi tarkoitus hankkia lähipäivinä.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #708 : 02.04.09 - klo: 13.55 »
Juu en sinuun kumiankka kohdistanut tuota ihmettelyä, edempänä vain oli joitain kommentteja(kaikilla noikeus mielipiteisiin titenkin, ei mitään kasvikunnan tuotoksia nenäonteloissa) negatiiviseen sävyyn mm:stä(kiitos lyhenteestä) joita ei oikein perustetu mitenkään. :smiley:

Edit.
Öhtyses,

Eli Spekun vastari on yksiavioinen, mutta lähetin on irtas pirulainen. Liekö toisen suunnittelusta vastannut miesporukka  :p

Vanhoissa Spekun vastareissa on onneksi nappi bindaamiselle niin ei tarvitse tuota hyppylankapimpparia kantaa mukava. Meikäläinen näet hukkaa tuollaisen taatusti. Noihin uusiinkin tuollaisen saisi helepolla nikkaroitua, jos on tarvetta jatkuvalle parittamiselle, satunnainen sutenööri pärjännee ilmankin.

Joku voisi tosiaan kertoa kuinka nuo muut 2.4G rammarit pelittää, jos käytössä on useampi vastari / lähetin. Jos on vaikka kolmessa vastarissa virrat päällä, niin pystyykö niitä käskyttämään saman aikaisesti vai "lukiseetko" lähetin sen vastarin, johonka saa ensimmäisenä yhteyden?

...kysyy epätietoinen Pöntinen...
Ihan muuten vaan:
Laittaa pimpparin avaimenperää kiinni  :grin: siinähän on sopivasti se lenkki. No ei ehkä..
Vakavasti ajatellen voisihan sen laittaa lähettimen patterikotelon sisäpuolelle kanteen kiinni vaikka teipillä tms.
Haa! kehittely idea spekulle, lähettimessa oma kotelo bing-plugille...
Itse säilytän sitä kisapakissa sähköosien rasiassa. harvoin itsekkin sitä tarvitsen. (vain silloin kun intän jotain turhaa ja sitten pitää kokeilla että miten se nyt menikään  :lol:)

Joku voisi tosiaan valottaa miten muissa radioissa nämä parittamiset ym asiat on toteutettu, Ihan vertailuna vaan.
« Viimeksi muokattu: 02.04.09 - klo: 14.04 kirjoittanut mvar »

megapaula

  • Vieras
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #709 : 02.04.09 - klo: 14.39 »
Tervehdys! Mulla on tuo radio sanwa mx-3fhss. Kysymys kuuluu,että voiko tuon kanssa käyttää digi servoja,kun tuossa radiossa ei ole mitään valintoja hrs modille,vai mikä se oli.. (mitä lie tarkoittaakin..) oon aika nööb,niin jos joku viittis valaista asiaa. Tänks jo etukäteen. :azn:

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #710 : 02.04.09 - klo: 14.43 »
[ot="älä ota sitä vakavasti"]
Joo, mä tossa mietinkin että kenen teksteistä ne herne-maissi-paprikat on imaistu poskionteloihin asti :mrgreen:
[/ot]


Nojoo, asiaan. Kaipaisin kokemuksia muilta Futaban R603FS autovastarin käyttäjiltä. Aina kun laitan vastariin virrat päälle, ohjausservo narahtaa tappiin asti reunaan, mielestani aina samaan suuntaan. Tämä tapahtuma toistuu täysin samanlaisena, riippumatta siitä onko kahva päällä vai ei. Kun vastari ja kahva n. 0.5sek päästä "löytävät toisensa"(on niin romanttista) servo palautuu keskiasentoon. Kyse ei ole failsafesta, koska ppm-moodissa 1 kanavaan ei voi ohjelmoida failsafea.
Olen tähän asti pitänyt sitä ominaisuutena johon on vaan tyydyttävä, mutta kun laitoin vastariin kiinni Hitecin HS-56HB microservon, ei tätä tappiin asti lyömistä tapahtunutkaan enää. Ongelma esiintyy mm. GWS:n ja Blue Birdin analogisilla sevoilla. Testasin myös HXT:n ja TowerPron pieniä lennokkiservoja, ja molemmissa tapahtuu tämä sama.
Digiservoja on parasta aikaa tulossa kaukoidästä, joten niistä ei ole vielä mitään kokemuksia/sanottavaa.
Tiedän kyllä että tuon vastarin kanssa suositellaan digiservoja. Alunperin oli tarkoitus käyttää nykyiset servot loppuun ja hommata sitten digiservoja tilalle. PPM-moodissa anal. servojen kuitenkin pitäisi toimia...

Varsinaiset kysymykset:
Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Jos on, millä servoilla?
Onko joku saanut tämän ongelman aikaiseksi digiservolla?

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #711 : 02.04.09 - klo: 15.08 »
A:
Se on servon ominaisuus. Ei vastarin.
B:
Osta parempia servoja.
C:
No mitäs haittaa tuosta nyt muutenkaan on.
D:
Taitaa jokainen radiolaitteisto vähän noita servoja liikauttaa, kun virrat laittaa.
E:
Edelleenkään en näe mitään ongelmaa.
F:
Lue A ja B.
Axial SCX 10 TR

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #712 : 02.04.09 - klo: 15.47 »
Niinkuin kirjoitin, digiservoja on tulossa. Se tässä vaan tuntuu omituiselta, että samat servot toimivat esim. Futaban R152JE ja R122JE 27AM halpisten kanssa ilman mitään rykimisiä mihinkään suuntaan.

Mitä haittaa? En tiedä onko siitä haittaa, vai tekeekö se analogiservoille pahaa aina jokaisen käynnistksen yhteydessä ilman hallittua ohjausta vetää ihan reunaan asti. Digiservo ei tietääkseni aja itseään "yli reunan", mutta perinteinen servo voi niin tehdä, varsinkin jos ohjauspulssi ei ole tarkoituksenmukainen, vaan käynnistyksessä tuleva epämääräinen pulssi.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #713 : 02.04.09 - klo: 17.07 »
Tuo että servo kääntyy johonkin asentoon käynnistyessä, liittyy feilseiffiin.
Ymmärtääkseni kyseisessä vastarissa on kyseinen ominaisuus.
Eli jos radioyhteys katkeaa ohjaimen ja vastarin väliltä niin servot palautuu määrättyyn asentoon... Eli esim kaasun neutraalille jne.
Tähän samaan asentoon ne menee myös kun autoon kytkee virran, ennen kuin vastari ja ohjain löytävät toisensa.
Eli käyttöohjeita katastamaan vaan.

Esim spektrumissa tuo feilseif asento määräytyy samalla kun vastarin ja ohjaimen bindaa toisiinsa.
Jos tällöin esim painaa jarrua kun ohjaimen bindaa niin tämän jälkeen vastari vetää aina jarrun päälle kun ohjaimen sammuttaa ja vastari on kuitenkin vielä päällä.
Ja tai jos käynnistät auton ennen ohjainta.
Kyseinen ominaisuus kannattaa asettaa neutraali asentoon jolloin ohjaus menee keskelle ja kaasu on neutraalissa.
Tällöin jos esim ohjaimesta lopuu virta ja yhdeys katoaa niin auto jatkaa pienen matkan rullaten suoraan...
Ei siis jää esim radalla keskelle rataa jarru päällä, joka tietysti tarkoittaa kolareita kovassa vauhdissa kun muut tulee päälle, vaan auto rullaa sopivasti radan reunaan... tai ainakin pois muiden jaloista.
Ja tietysti jos esim auton käynnistää ennen radiota niin turhaan siellä on jarru päällä tai muutakaan.

Tätä ominaisuutta itse käytän polttiskrossissa kisoissa...
Laitan itse autoon virrat jolla varmistan että sähköt eivät vahingossakaan pätki kesken erän jos vaikka mekkari on laittanut piuhat huolimattomasti paikoilleen... Tai jos pätkiikin niin olen itse syyllinen...
Annan auton mekaanikolle... Hän voi käynnistää auton jne.
Kaasu pysyy tyhjäkäynnillä ja renkaat suorassa...
Kun menen korokkeelle missä ohjain on niin käynnistän vain ohjaimen ja kontrolli on mulla...
Monet toimii tässäkin hankalasti... Eli jotku odottaa että kuski on päässy korokkeelle ennenkuin aletaan konetta käynnistämään... Siinä hässäkässä saattaa olla jo turhan myöhäistä tai ainakin hätäistä... Varsinkin jos odotetaan että kuski laittaa ohjaimen päälle, autoon kytketään virrat ja sitten vasta aletaan käynnistämään autoa...
Tai auto on käynnissä ennenkuin ruvetaan korin alta tunkemaan piuhoja paikoilleen koneen käydessä ja muiden jo sännätessä radalle lämmittelyyn.
Kätsy toiminto ainakin tässä käytössä.

Pitkän höpinän ja pienen offin jälkeen siis...
Väittäisin että se on feili joka on asetettu pieleen ja selviää ilmeisesti bindaamalla vastari ja ohjain uudestaan... tai jos ei niin ohjekirja käteen ja katsomaan kuinka asetus tehdään kyseisellä vastarilla.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #714 : 02.04.09 - klo: 17.49 »
Tuossa aikasemmin kirjoitinkin, että tämä käynnistyksen yhteydessä tapahtuva rykäisy ei liity failsafeen, koska kyseisessä vastasrissa ei voi ohjelmoida PPM-modessa kuin kaasukanavan failsafen.
Toinen failsafen 1. kanavasta poissulkeva asia: Kun ohjain ja vastari ovat päällä ja sitten sammuttaa ohjaimen, eli failsafe menee päälle, 2. kanava palautuu ohjelmoituun failsafe asentoon ja 1 kanava ei tee mitään.

Jos en olisi manuaaliin tutustunut jo hyvin, kiroilisin varmaan edelleen että miksei 1 kanavan failsafe toimi.

Poissa Hösö

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #715 : 02.04.09 - klo: 21.24 »
HOI HOI HOI!!1

Heti ku sai auton kuosiin ni murheet jatku...

Eli Futaban R133F vastari heitti toimimasta. Meni auto katolleen ja anteeni putki poikki, hetken se pelas vielä senkin jäläkeen. Kunnes yht'äkkiä veti renkaat linkkuun ja mikkään ei pellaa. Ei kaasu eikä ohjaus.

Oisko anteeni poikki kuoren sisältä? Vai osaako joku diagnosoida paremmin?

Pitääkö anteeni olla absoluuttisesti saman mittanen? Voiko käyttää paksumpaa johtoa? Onko johto 1, 2 vai 180 "karvanen"? Myydäänkö nuita vastarin johtoja jossain erikseen?

Auto oli suojattu hyvin ja kosteuttaa ei vastari mielestäni ottanut sisälle. Käytin sen jo levällään ja se vaikutti kyllä kuivalta.

Auttakaa miestä hädässä! Pittää saaha pirssi mäiskäyskuntoon viikonlopuksi!
*AXIAL 1.9" ProOpenClass/2.2" ProStock Class TOP TRUCK*
 *AXIAL 2.2" ProOpenUnlimited Class TOP TRUCK-projekti*  "Ittekkö tekkee ni saa mitä tullee..."

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #716 : 02.04.09 - klo: 23.16 »

Lainaus
EDITTIÄ kun jäi taas puolet sanomatta:
Saman vastarin voi kuitenkin naittaa rajoittamattomaan määrään eri muistipaikkoja ja samaan kahvaan voi naittaa rajoittamattoman määrän vastareita, eli toisinsanoen model match on ainakin "ohitettavissa" sillä, että naittaa vaikka kaikki omistamansa vastarit kaikkiin käyttämiinsä muistipaikkoihin.
(Jos siitä model matchistä haluaa päästä eroon.)

Eli ei, vastarin voi naittaa vain yhteen muistipaikkaan kerrallaan, mutta yhteen muistipaikkaan voi naittaa monta vastaria (ellen sitten taas ymmärtänyt jotakn väärin). Tuo ominaisuus oli minulle uusi ja outo ja siitähän tää vääntö sitten lähti  :p No nyt minulla on käytössä neljä vastaria ja homma toimii kuin junan vessa: Ei taatusti tule sohlattua väärän muistipaikan kanssa.
DX3S Rammari itsessään on hyvä: Häiriötön (ainakin tähän asti), kevyt, hyvin muotoiltu, näyttö fiksussa paikassa, helppokäyttöiset valikot (vanha arvostaa ;-) ja tuo telemetria on mukava lisä.

edittiä: pahimmat kirjoitusvirheet
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #717 : 03.04.09 - klo: 00.39 »
Kappas pirulainen, niihän se onkin että tosiaan yhteen muistipaikkaan kerrallaan. Lueskelin tuossa aikaisemmin joittenkin kiinnostavien Spektrumin mallien manuaaleja ja mieleen jäi vain lause:
Receivers can be bound to the same transmitter or to other tranmitters infinite number of times.
Muistin sen melkein oikein, mutta kolme tärkeää merkkiä jäi pois. Neljännen sanan alkuun kun lisää "re-" etuliitteen, ollaan taas kiinni totuudessa.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #718 : 03.04.09 - klo: 08.21 »
HOI HOI HOI!!1

Heti ku sai auton kuosiin ni murheet jatku...

Eli Futaban R133F vastari heitti toimimasta. Meni auto katolleen ja anteeni putki poikki, hetken se pelas vielä senkin jäläkeen. Kunnes yht'äkkiä veti renkaat linkkuun ja mikkään ei pellaa. Ei kaasu eikä ohjaus.

Oisko anteeni poikki kuoren sisältä? Vai osaako joku diagnosoida paremmin?

Pitääkö anteeni olla absoluuttisesti saman mittanen? Voiko käyttää paksumpaa johtoa? Onko johto 1, 2 vai 180 "karvanen"? Myydäänkö nuita vastarin johtoja jossain erikseen?

Auto oli suojattu hyvin ja kosteuttaa ei vastari mielestäni ottanut sisälle. Käytin sen jo levällään ja se vaikutti kyllä kuivalta.

Auttakaa miestä hädässä! Pittää saaha pirssi mäiskäyskuntoon viikonlopuksi!

Taitaa olla vastari hajonnut.
Jos olis antenni poikki niin kyllä se silti toimis edes jotenkin kun radio ihan vieressä.
Mutta kerta ei elettäkään ole niin rikki on. Myös kide voi olla hajonnut ja tästä syystä ei mitään toimintaa.
Axial SCX 10 TR

Poissa Hösö

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Radiolaitteet
« Vastaus #719 : 03.04.09 - klo: 08.51 »
No voi helekatti! :evil:

Pitää vaihtaa toi anteeni tänään ja koittaa toisella kiteellä...

*AXIAL 1.9" ProOpenClass/2.2" ProStock Class TOP TRUCK*
 *AXIAL 2.2" ProOpenUnlimited Class TOP TRUCK-projekti*  "Ittekkö tekkee ni saa mitä tullee..."