Kirjoittaja Aihe: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.  (Luettu 6757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« : 15.07.07 - klo: 18.50 »
Ajattelin perustaa oman topikin aiheesta, mikä tuntuu olevan ongelmana melko usein.

Tänne siis ajatuksia, kommentteja ja viittauksia aiheeseen.
Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #1 : 15.07.07 - klo: 19.08 »
Ajatukseni...
 Ei se haittaa jos auto on mennyt katolle ja sen jälkeen kaasutta että herättää esim. nostajan huomiota. Mutta kun nostaja on auton lähellä (ottamassa autosta kiinni)olisi todella hienoa jos kuski vetää hetkeksi jarrut päälle ja jatkaa vastaa kun auto on laitettu pyörille ja nostaja on irrottanut otteensa. Tähän ei mene kun muutama sekunti, mikä on kaatumiseen menneestä ajasta vain murto osa.

 On todella hieno ja turvallista kun on ottamassa autosta kiinni jos sen pyörät on lukkiutunut. Silloin voi vaikka ottaa pyöristä kiinni ja kääntää auton ympäri turvallisesti ja nopeasti. Näin on mielestään paljon turvallisempi myös autolle ja nostajalle.
Muussa tapauksessa voi esim. nostaja polttaa sormensa pakoputkessa, vahingossa sammuttaa moottorin jos sormi osuu vauhtipyörään (nimimerkillä kokemusta on ja pahoittelin tapahtunutta ajajalle ajon jälkeen) tai tukkii kädellä pakoputken minkä tuloksena on taas moottorin sammuminen.

Mielestään kuskin maltti tilanteessa on kaikin puolin paras ratkaisu.


« Viimeksi muokattu: 15.07.07 - klo: 23.18 kirjoittanut OLRA »
Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #2 : 16.07.07 - klo: 09.41 »
Kopion tämän kirjoittamani ohjeen tuolta toisesta topicista.

Ohjeita nostajalle

Jos et pysty suorittamaan nostovelvollisuuttasi sinun on ITSE hankittava  sijainen. Nostovelvollisuutesi ALKAA välittömästi ajovuorosi jälkeen, ellei toisin mainita (finaalit), Kuljet siis suoraan ajajakorokkeelta nostopaikalle

[Mekaanikko kyllä hoitaa sen kilpurin katsatukseen/varikolle]

Nostoalueesi on rataosuus joka alkaa kuvitteellisesta puolivälistä sinua edeltävästä nostajasta ja päättyy noin puoleen väliin sinusta seuraavaan. Tehtävänäsi on valvoa vain ko. rataosuutta ja nostaa tälle osuudelle pulaan joutuneet kilpurit.

Nostettavan kilpurin tunnistaa seuraavasti...
A: Se ei ole ajoradalla
B: Takertunut ratarakenteeseen tai toiseen kilpuriin
C: Ylösalaisin (tjms.)
D: Särkynyt, viallinen tai moottori sammunut

[Nostoapua kaipaavan kilpurin ei tarvitse siis olla nurinperin]

AUTO NOSTETAAN AINA AJORADALLE SITEN ETTÄ KEULA ON AJOSUUNTAAN, häiritsemättä muita radalla ajavia. Autoa ei tule koskaan nostaa hyppyrin eturinteeseen, mielummin takarinteeseen.


Viallinen tai sammunut kilpuri nostetaan ajoradalta turvalliseen paikkaan. Mekaanikon tehtävä on noutaa se sieltä. NOSTAJAN EI PIDÄ LÄHTEÄ VARIKOLLE KILPURIA KIIKUTTAMAAN. Nostaminen suoritetaan aina käsin.

[Mikään ei ole turhauttavampaa kuin se että nostaja nostaa kilpurin uudelleen nurin]

Nosto-ohje kuljettajalle, PAINA JARRUA. Kilpuri jonka renkaat pyörivät (moottorin pyörittämänä) ei tarvitse nostaa, mutta se ei tarkoita sitä etteikö nostajan tarvitsisi tulla paikalle. Kaasuttelulla voi yrittää kiinnittää nostajan huomion. Nostajan voi levittää kätensä auton yllä merkiksi kuljettajalle jotta painaisi jarrua. (Tiedän kokemuksesta että toimii), KULJETTAJA PAINAA KAASUA VASTA KUN NOSTAJA ON IRROITTANUT KILPURISTA

Nostajan varusteita:
- Suojakäsineet (pakolliset)
- Hengityssuojain
- Kuulosuojaimet
- Turvaliivi

- Vähintään 15v ikä (tämän ikäinen saa itsenäisesti kulkea moottoriajoneuvolla liikenteessä)

Matkapuhelin tulee jättää rata-alueen ulkopuolelle. Mielestäni nostaja ei tarvitse tuoliakaan alle 20min nostovuoroissa. Alkuerissä ehdottomasti ei tuolia. Nostajan tulee olla joko seisaaltaan tai polvillaan. Maahan istuminen on ehdottomasti kielletty. Huomioi nostopaikkasi, seisominen saattaa haitata kuljettajien näkyvyyttä.

[Jos jokainen jaksaa kostean kelin kisoissa seistä sen vajaa 10min niin kyllä se onnistuu kuivalla kelilläkin]

Vinkkejä nostojalle.
Auto on kätevin nostaa siivestä tai siipitornista, olen myös nähnyt autoja nostettavan takarenkaasta (jota nykyään itse harrastan).

Jos jokainen toimisi jotakuinkin noin niin ei niitä nostajia tarttis huudella...   ...(pointtina vielä että Turistikisoissa ei tartte nostajia huudella ja nostajat on aina paikoillaan ENNEN erän alkua jne.)

Niin joo tuli mieleen vielä sellainen että mikä estää kisajärjestäjää laittamasta KAHTA nostajaa samaan nostopaikkaan. Esim: Turussa voisi olla siinä ihan keskellä kaksi nostajaa (eri suuntiin).

Toki nostajat voi huudella toisilleen, "Hei! katos vähän jne."
« Viimeksi muokattu: 16.07.07 - klo: 09.45 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #3 : 16.07.07 - klo: 10.18 »
Aziaa!
Huehue

Poissa Migueel

  • Jäsen
    • Profiili
    • MSN Messenger
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #4 : 16.07.07 - klo: 11.22 »
Juuri näin!!!
Team Losi 8ight/STS/Spektrum/Proline
Miika "Junior" Hietanen

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #5 : 16.07.07 - klo: 13.21 »
Kuskin avautuminen ajajakorokkeelle on ihan turhaa koska usein nostaja ei sitä kuule.
Olen näin vanhana päivinä tullut siihen tulokseen että käytetään se ylimääreinenkin energia siihen keskittymiseen eikä huutamiseen.
Se nostaja on siellä täysin syytön siihen että olet sen auton kaatanut, hänhän on vain siellä auttamassa sinua eikä siunkaan pilaamassa sinun ajoasi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #6 : 16.07.07 - klo: 15.45 »
Kopion tämän kirjoittamani ohjeen tuolta toisesta topicista.
...

Kiitos, se on hyvää! :azn:
Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #7 : 16.07.07 - klo: 16.50 »
Ei tarvii kaataa
-Goldi

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #8 : 16.07.07 - klo: 21.13 »
Ei tarvii kaataa

Mitäs sitten teet kun joku muu huolehtii siitä että sinun ajokki on nurin? Ajamalla konttiin, kylkeen tai muuten vaan blokkaamalla hoitaa sinun auton pohjalevy aurinkoon päin. :huh:
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #9 : 17.07.07 - klo: 00.41 »
Ei tarvii kaataa

Mitäs sitten teet kun joku muu huolehtii siitä että sinun ajokki on nurin? Ajamalla konttiin, kylkeen tai muuten vaan blokkaamalla hoitaa sinun auton pohjalevy aurinkoon päin. :huh:

Oletkos kuullut sääntö nimeltä STOP AND GO.
Se on vaan niin että se on voi voi jos vaikkapas BACKMACKER ei anna tietä ja hän aiheuttaa sinulle tuon ikävän tempun.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #10 : 17.07.07 - klo: 01.36 »
Ei tarvii kaataa

Mitäs sitten teet kun joku muu huolehtii siitä että sinun ajokki on nurin? Ajamalla konttiin, kylkeen tai muuten vaan blokkaamalla hoitaa sinun auton pohjalevy aurinkoon päin. :huh:

Oletkos kuullut sääntö nimeltä STOP AND GO.
Se on vaan niin että se on voi voi jos vaikkapas BACKMACKER ei anna tietä ja hän aiheuttaa sinulle tuon ikävän tempun.
Jerzi

Niinpä niin, mutta siitä huolimatta, autosi pohjalevy ottaa aurinkoa :evil:. Ja ei tuomarit välttämättä ole huomanneet tilannetta jne.

P.S Että kuka nyt viisastelee ja kenelle. Voi rataa tietenkin körötellä ympäri kaatamattakin.
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

stimpson

  • Vieras
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #11 : 17.07.07 - klo: 06.05 »
Mitäs sitten teet kun joku muu huolehtii siitä että sinun ajokki on nurin? Ajamalla konttiin, kylkeen tai muuten vaan blokkaamalla hoitaa sinun auton pohjalevy aurinkoon päin. :huh:

Odottelet kiltisti nostajaa niin kuin aina, kun auto on katollaan. Sitä paitsi tuo ei ole yhtään sen enempää sen nostajan syy, joka tässäkin tapauksessa vaan yrittää auttaa sinua, kun muut ovat kohdelleet kalustoasi kaltoin.  :grin:

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #12 : 17.07.07 - klo: 09.15 »
Mitäs sitten teet kun joku muu huolehtii siitä että sinun ajokki on nurin? Ajamalla konttiin, kylkeen tai muuten vaan blokkaamalla hoitaa sinun auton pohjalevy aurinkoon päin. :huh:

Odottelet kiltisti nostajaa niin kuin aina, kun auto on katollaan. Sitä paitsi tuo ei ole yhtään sen enempää sen nostajan syy, joka tässäkin tapauksessa vaan yrittää auttaa sinua, kun muut ovat kohdelleet kalustoasi kaltoin.  :grin:


Tuo on aivan totta, ei tilanteessa todellakaan muuta voi tehdä. Alunperin kommentoin vain sitä, ettei kaato ole aina  itsestä kiinni, mikä tässä on näköjään muilta livennyt ohi silmien.
Ei tarvii kaataa
Tarkoitettuna tähän kommenttiin. ihmiselle joka ei ilmeisesti itse aja kilpaa grossissa, kai, ehkä
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #13 : 17.07.07 - klo: 19.43 »
Kyllä vaan ajaa... ja silti ei tartte kaataa.. ja voi voi jos se auto kaatuu!!!! oma moka KÄRSI SE! :P Eikä tarvi herneillä, ite ainakaa kehtaa ruveta karjuu nostajille, jos kaadan auton.  :afro:
-Goldi

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #14 : 17.07.07 - klo: 19.57 »
Eikä tarvi herneillä, ite ainakaa kehtaa ruveta karjuu nostajille, jos kaadan auton.  :afro:

En minäkään korokkeelta karju, korokkeen alta kyllä tulee joskus huudettua. Lisäksi en tässä parjaa nostajia, joudunhan siihen pestiin itsekin kisoissa, vaan tuota sinun kommenttia, koska kaato ei aina välttämättä johdu omasta virheestä.

http://rc10.fi/index.php?topic=22180.msg211766#msg211766
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #15 : 17.07.07 - klo: 20.59 »
Jööööh, totta muriset! Mut silti voidaan olla ihan hissukseen eikä häiritä muita sillä huutelulla  :wink:
-Goldi

Poissa Jyke_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #16 : 19.07.07 - klo: 12.48 »
Jopelis jop. Yhtään M8 autoa en ole kisoissa nostanut mutta aiheeseen silti.

Itse en nosta ainuttakaan autoa jonka pyörät pyörivät. Korkeintaan sammutan sen virtakytkimestä tai akun liittimestä tai stumppaamalla (no tota viimestä on paha tehä sähkikselle). Koska jos katollaan olevan auton pyörät pyörivät villisti kun sitä nostetaan, tulkitsen että siinä on kaasu hirttänyt päälle. Mutta teroitan vielä, että niin paljon se kaasuttelu ottaa pannuun, että juoksen paikalle mutta en varmasti nosta ennen kuin pyörät ovat pysähtyneet (onnea  vaan One-Way kuskit!! ei vaa, kyl riittää et takafillarit on pysähtyneet)

Ja toinen huomio. Minusta on säälittävää huutaa korokeelta "Nostaja" se kun sattuu olemaan aika laaja käsite RC kisoissa :) No tietty jos se helpottaa heikkohermosia niin menköön.
Heh, itse en nosta ainuttakaa autoa, jonka kuski huutaa mulle nostotoimintani hitaudesta. Tai ainakin alan vitkastelemaan nostosuorituksen aikana :)

Järjestäjille: Isos maailmas oon nähny nostopaikoilla laput, joissa on piirretty rata ja johon on merkitty nostajan alue. Tällaista voitaisiin alkaa käyttämään myös Suomessa. Ettei käy niin kuin minulle, että nostaja lähti just toisen tontille hoitamaan hommia kun satuin kaatamaan... (Arvatkaapa huusinko?....en. :)
RC Pisteestä saa ja Assolla pääsee! ;-)

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #17 : 19.07.07 - klo: 16.43 »
Kyllä mun mielestä saa huutaa nostajaa. Niin kauan kun tosiaan huudetaan nostaja eikä mitään sellasta mitä ei tänne voi ilman sensuuria kirjoittaa.
Monesti on nostajat jostain syystä unten mailla , myös minä itse. Ja sillon on ihan hyvä kun
joku karjasee nostajaa jos sitä edes sattuu kuulemaan.
Muutaman kerran on käyny niin etten ole autoa huomannut kun on jossain hyndän takana yms. eikä kuski huudata kaasua siinä kohtaa eikä kukaan huuda nostajaa. Eli oma mielipiteeni on , Huudatetaan sitä autoa kun mennään nurin ja laitetaan jarru päälle kun nostaja tulee paikalle , huudetaan nostajalle jos ei huomaa mutta jätetään turha sättiminen pois.

On niitäkin ketkä ansaitsisivat ihan koulutusta nostamisesta , näkee vanhempia kuskeja jotka lompsivat auton luokse , ehkä heille ei ole tärkeää toisen ensimmäinen nousupaikka ?? mutta kyllä sitten huudetaan kun ite on samassa tilanteessa, Auton luokse on mielestäni yhtä kiire oli sitten kyseessä eräharjotus tai finaali.
Itse ainakin pyrin auton luokse niin nopeasti kun vaan pääsen , oli kyseessä mikä erä tahansa.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #18 : 23.07.07 - klo: 13.47 »
Jyke muuten, oletkos huomennut ketkä siellä ajajakorokkeella :lol: huutaa, jo ne jolla on todella lyhyt kokemus näistä kisa hommista.
Meillä oli viikonloppuna 1.5 autoille kerho kisat ja siellä Veikko Jalas (kokemusta n.30v näistä pikku autoista) veti niiiiin hienon kolarin ja Veikko siihen naureskeli vaan että tällä kertaa näin sitten.
Muistakaas nyt että se nostaja on siellä vaan nostamassa teidän autoja ei kaatamaan niitä.
Muistan kuin oltiin Hoken kanssa hyvinkäällä ajamassa 1.10 krossia ja samassa erässähän me oltiin ja siinä juteltiin keskenään niin tuomari tuli sanomaan meille että tämä ei ole mikään keskustelu palsta.
Joten kuski on ihan hiljaa siellä vaan ja keskittyy siihen ajohommiin eikä muuhun.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #19 : 31.07.07 - klo: 11.01 »
Muuten, olen kuullut kentältä (Imatra M8 SM) säännön:
  Jos henkilö on ilmoittautunut (ilmoittautuminen paikanpäällä) ja keskeyttää kisan on hänen siitä huolimatta hoidettava nostovuorot. :police:

Korjatkaa jos olen ymmärtänyt asian väärin.

Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #20 : 31.07.07 - klo: 13.34 »

Lainaan tähän "AKK:n Pienoisautojen kilpailusäännöt" muutamia kohtia:

1.11. RADALLENOSTAJAT

Ajajakokouksessa on ilmoitettava radallenostojärjestelmä. Nostajaksi voidaan määrätä myös kilpailija, ei kuitenkaan seuraavassa erässä ajava.
Radallenoston laiminlyönti on kilpailujohdon määräysten noudattamatta jättämistä ao. seuraamuksin.


1.5. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMATTOMUUDESTA

Sen lisäksi mitä yleisissä säännöissä on sanottu, on pienoisautoilussa:

Kilpailussa huomautuksen tai varoituksen aiheita ovat mm:

    * ...
    ...
    * radalle nostovuoron laiminlyönti
    * ...
    ...

Radioautoilussa:

    * ...
    ...
    * Nostovuoron laiminlyönti: parhaan tuloksen mitätöinti ja jopa AKK:n virallinen varoitus


Mielestään aika rajut on nuo AKK:n säännöt (http://www.akk-motorsport.fi/saannot/pienoisautot.htm#saannot). Suosittelen jokaiselle tutustumista sääntöihin muutenkin. :police:

Olisi tosi hyvää jos joku voisi tänne laittaa nostovuorojen taktiikan, miten ne muodostuvat. Lähtien eräharjoituksista - finaaliin.
Minulla kun tämä tieto on toistaiseksi epäselvä  että voisin niitä tällä julkaista, varsinkin finaalivaiheet.

Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #21 : 31.07.07 - klo: 15.24 »
Olisi tosi hyvää jos joku voisi tänne laittaa nostovuorojen taktiikan, miten ne muodostuvat. Lähtien eräharjoituksista - finaaliin.

AKK Motorsport ry:n julkaisemissa M-8 SM sarjasäännöissä todetaan nostamisesta seuraavaa:

4.4. Nostaminen

Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 18 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.

Alkuerissä: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat.

Nousufinaalit: suoraan semifinaaliin selviytyneet kuljettajat nostavat ensimmäisen nousufinaalin. A-haara nostaa esim 1/8A ja B vastaavasti 1/8B.Tästä eteenpäin aina pudonneet kuljettajat toimivat nostajina: esim. 1/8A pudonneet nostavat 1/4A jne. Tästä seuraa automaattisesti, että semifinaaleissa pudonneet nostavat finaalissa.

Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, voiddaan käyttää vaapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (eim. finaali) omalla henkilökunnallaan.


Ja näitähän sitä nykyään hienosti noudatetaankin tuota 18 v ikärajasääntöä lukuun ottamatta. Tässä on se pieni hankaluus nousufinaaleissa, että nostajia on vain 7-8 vaikka nostopaikkoja on 10-12. Eli pieni alimiehitys heti rakenteellisesti. Sitten, jos yksikin jamppa on sitä mieltä, että hän ei nosta ("kun meidänkään erässä ei ollut kuin niin ja niin monta nostajaa" tai jostain muusta systä) on hankaluudesta tulossa ongelma. Tähän ongelmaan on yritetty käyttää sääntöjen sallimaa kutsuntamenettelyä. Tosin kokeilu ei tainnut onnistua.

Sanktioista on säännöissä aika selkeät ohjeet: alkuerissä nostovuoron laiminlyönti -> paras alkuerätulos pois, finaaleissa nostovuoron laiminlyönti -> finaalitulos pois (hylkäys). Tuomaristolle on sanamuodoissa kuitenkin jätetty liikkumavaraa. Esimerkkinä voisi kukin miettiä sellaista tapausta, että kokenut ohjaaja x saa osakilpailussa 1 varoituksen nostovuoron laiminlyönnistä; osakilpailussa 3 ohjaaja x laiminlyö jälleen nostovuoronsa. Kyseessä on tahallinen laiminlyönti, jonka tuomaristo havaitsee. Mikä on nyt sanktio? Äänestetäänkö siitä vaikka?

Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #22 : 31.07.07 - klo: 17.09 »
Esimerkkinä voisi kukin miettiä sellaista tapausta, että kokenut ohjaaja x saa osakilpailussa 1 varoituksen nostovuoron laiminlyönnistä; osakilpailussa 3 ohjaaja x laiminlyö jälleen nostovuoronsa. Kyseessä on tahallinen laiminlyönti, jonka tuomaristo havaitsee. Mikä on nyt sanktio? Äänestetäänkö siitä vaikka?

Mielenkiintoista ... Onko kyse arvo kisasta (SM tai vastaava) vai kerho kisa?
Itse arvelen seuraavasti:
     - arvo kisa, tuomaristo päättää sanktiot, nojaten sarja sääntöihin.
     - kerho kisa, järjestäjä/valvoja päättää sanktioista.

Laajempi äänestys voisi olla mielenkiintoinen :smiley:, mutta sen voisi järjestää vaikka sähkö-postin välityksellä, ettei tämä topiikki paisuisi turhan isoksi.

Aapeli, olisiko sinulla ehdottaa jokin e-mail osoite minne äänet voisi kerätä? Yhteen vedon voisi sitten tietyn ilmoitetun aikarajan täytyttyä julkaista, vaikka tänne jatkoksi. Näin myös äänten anonyymisuus säilyisi. Vai miten ...

Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #23 : 31.07.07 - klo: 17.28 »
Tässä yllä olevassa esimerkissä on taustana todelliset tapahtumat. Tuomariston sanktio  oli hylkäys. Ja tuo "äänestyskin" pidettiin jo. Se nimettiin sitten protestikäsittelyksi ja sanktiosta selvittiin kättä päälle lyömällä.

Itsekin arvelisin, että sääntöihin ja sopimuksiin olisi hyvä perustaa päätökset, ei äänestyksiin, ja niitä tulisi myös noudattaa.


Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #24 : 04.08.07 - klo: 02.38 »
Muuten, mietin tässä, miksi kuskit laistaa nostovelvoitteesta?

Onko se tietämättömyyttä, unohtamista tai muuten laiskuutta/välinpitämättömyyttä.

 Itselleni on muutaman kerran meinannut unohtaa kun on tullut tohkeissa ajajan korokkeelta. Onneksi on kuulutettu; ”missä nostajat on!” ja kerran kaveri muistutti; ”eikös nyt ole sinun nostovuoro?” ja sitten tulikin kiire.
Ymmärrän, jos joudutaan menee kaveria mekkaamaan, tai on jokin muu este, esim. jokin este tai vamma mikä estää/vaikeuttaa nostajana toimimisen. Mutta nostovelvoite olisi kuitenkin hoidettava, koska se kuuluu toimintaan.
 Mielestään jos kerran pyydetään apua mekkaamiseen niin voihan kaveria pyytää myös avuksi nostovuoron täyttämiseen. Onhan se huomattavasti vähemmän kokemusta vaativa kun mekkaaminen, toki siellä pitää olla skarppina ettei jää vaan kisaa seuraamaan ja unohtaa miksi on radalla, näinkin on käynyt.

 On toki muutamia kertoja pyydettykin nostamaan puolestaan. Kerran jouduin kylläkin kieltäytymä koska olin menossa seuraavaan ajovuoroon ja valmistelut olivat pahasti keskeen. Mutta mielestään on paljon mukavampi jos pyydetään ja voi olla avuksi, kun että täyttää radalla olevan tyhjän nostajapaikan vapaehtoisesti.

Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #25 : 08.08.07 - klo: 12.35 »
Juttelin tässä eräänä päivänä yhen vanhan kisarääkin (sori vaan T.) kans. Heti alkuun sain huomata kokemattomuuteni kisa-asioissa kun tuli puheeks 'park fermé' -alue ja sille asetettu valvoja. Jostain syystä tämä simppeli joka paikassa esitelty konsti, ohjata korokkeelta tulevat kuskit nostovuoroonsa ja ajamaan menevät korokkeelle, toimii.

Me ihmiset kun ollaan sellasia, et tilaisuus käytetään hyväks. Siks jos kisajärjestelyissä annetaan ees mahollisuus luistaa nostovuorosta, joku tekee sen ilman muuta ennen pitkää. Jotkut on tunnollisia ja tuntee olonsa kurjaks, jos vaikka vaan unohtaa velvollisuutensa. Toiset sit ei tunne minkäänlaista pahaa oloo vaikka tarkotuksella jättäsivät isonkin asian hoitamatta. Niin se vaan on ja siks säännöt on olemassa.

Yks käyttökelponen ajatus nostajien pitämiseksi hommissaan loppuun asti on kaikkien kesken arvottava palkinto. Sen kun arpoo juur ennen finaalia(-leja) ja vaan paikalla olevat on oikeutettuja saamaan sen, on melko varmaa että ainakin suurin osa on viä alueella. Finaaleihin on sit helppo "nakittaa" niihin kuuluvat nostajat siinä samalla.

Tällä hetkellä varsinkin crossiluokat on nousemassa arvoon arvaamattomaan ja aika monelle paikkakunnalle ollaan puuhaamassa jos minkäkin tasosta rataa tms. Tässä olis nyt jollain (kisa)kokeneella kaverilla tai ryhmällä mainio tilaisuus antaa lajille paljon. Nimittäin jonkun kannattais tehdä tai koota "yksiin kansiin" vastaavanlainen tietopaketti radan ja kilpailujen rakentamisesta/perustamisesta kun on niin loistava "Opas kilpailun aloittamiseen". Oon mielelläni apuna tällasessa projektissa vaikken tietopuolessa voikaan paljoo auttaa.

Tällasesta oppaasta olis helppo katella miten kannattaa ensinnäkin rakentaa rata-alue jo heti toimivaks, miten vetää sähköt yms. Mitä kaikkee on hoidettava kisoihin paikalle ja millasia asioita on otettava huomioon kisoja kasaan bygättäessä. Samaan vois liittää jonkinlaisen rataesittelyn suomen RC-radoista. Onhan kaikista muistakin moottoriradoista olemassa (ainakin AKK:lla) leiskoja myöten tiedot. Täähän muuten rupeekin tuntuun ihan AKK:n hommilta  :wink:

En pitäisi mahottomana että samon tein tehtäis ihan oikee RC-lajiopas joka toimis sääntökirjana ja samalla esitteenä lajiin tutustuville. Vähän kuten esim. Carting-sääntökirja (AKK).

Tottahan on, että foorumi(t) on toimiva ympäristö jakaa tietoa ja neuvoja. Mut jos halutaan välttää virheellisen tai mielipiteiden vääristämän tiedon jakamista ja tarjota kaikki samoissa kansissa, kirja on ainoo oikee tapa. Nykyään kylläkään ei oo järkee julkasta mitään nippelitietoo paperilla vaan se kannattaa pääasiassa julkasta nettipainoksena (E-Book). Siitä saa sit tulosteita vaikka kotona.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #26 : 08.08.07 - klo: 13.19 »
Ehdottomasti samaa mieltä. Tässä itsekin tulevassa ratahankkeessa mukana ja moni asia kyllä askarruttaa vielä radan rakennuksen suhteen :) . Kannatan.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ajajan ja nostajan toiminta RC-grossi radalla.
« Vastaus #27 : 08.08.07 - klo: 15.27 »
Olen ToniP:n kanssa samaa mieltä!

Vasta muutaman kisan läpikäyneenä (Vantaa, Tampere, Imatra, Salo) eräs asia on pistänyt silmään: ainoastaan Vantaan lavangon SM:ssä jaettiin erillinen nostosektorikartta ilmoittautumisen yhteydessä. Oli erittäin näppärä, ei tarvinnut arpoa mitä aluetta tarkkaili.
Toivottavasti muutkin kisajärjestäjät ottavat vastaavan käytännön.
Kartasta on ollut iloa myöhemminkin, kun on spekuloitu radan eri paikkoja myöhemmin "kahvipöydässä".
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"