Kirjoittaja Aihe: Sisähallia crossareille?  (Luettu 3431 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sisähallia crossareille?
« : 29.07.07 - klo: 14.49 »
Löytyykö Etelä-Suomesta sisähallia jossa pääsisi talviaikaan ajamaan etenkin polttiksilla? Ilmeisesti Valkeakoskelle puuhataan M-10 harjoitushallia mutta onko M-8:lle mitään paikkaa? Talvi on pitkä aika olla ajamatta...

Jos tällaista hallia ei ole, olisiko innokkaita ihmisiä lähtemään projektiin jossa kartotettaisiin em. hallin mahdollisuutta jostain päin Suomea? Aina joku tuntee jonkun joka tuntee taas jonkun joka on nähnyt hallin tyhjillään pari vuotta ja ihmetellyt miksei siellä mitään tapahdu jne. Näin ne yleensä löytyvät.

Kuinka hienoa se olisikaan jos ajokausi jatkuisi ympäri vuoden!

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #1 : 29.07.07 - klo: 15.15 »
Valkeakoskella ajettiin viime talvena polttiskrossareilla.
pakokaasujen kanssa oli kuitenkin melkoisen suuria ongelmia, joten ovat aikeissa siirtyä sähkökrossareihin.

Jos joku muu halli löytyy, kannattaa vakavasti suhtautua kyseiseen ongelmaan ja ottaa se huomioon jo ennen hallin käyttöä.

Poissa Rubber

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #2 : 29.07.07 - klo: 23.01 »
Valkeakoskella on edelleenkin tarkoitus ajella polttiksilla koko talvi. Olemmekin hieman kyselleet kisaajien halukkuutta lähteä mukaan ajelemaa. Kysehän on kohtuusuuresta taloudellisesta panotuksesta jota ei ihan muutaman ihmisen voimin pyöritetä. Mutta jos halukkaita olisi tarpeeksi, niin tuo mahdollisuus saattaisi käydä toteen.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #3 : 30.07.07 - klo: 10.11 »
Allekirjoittanut on mukana jos Valkeakosken hanke saadaan toteutumaan. Täältä Helsingistä ei tosin joka viikko sinne viitsi ajella mutta jos edes muutaman kerran talvikauden aikana pääsis pärtsäämään.

Mites tuo pakokaasu ongelma on hallussa?

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #4 : 30.07.07 - klo: 19.25 »
Valkeakosken maapohjahallille on todellakin tarkoitus tehdä polttisreenit talvella. Viimetalven toiminnasta on lisää toisessa topicissa ja meidän omalla PRCA:n foorumilla.

Hallin tuuletusasia odottaa hallituksen päätöstä antaa meidän toteuttaa sinne huippuimurit. Näillä käry saataisiin poistumaan sitä mukaa ilman yötä myöten jatkuvia tuulettamisia. Mikäli hommalle saadaan hyväksyntä ja kiinnostuneita on riittävästi, homma saadaan taas pyörimään. Heillä on seuraava kokous syyskuun aikana, joten kauaa ei tarvi päätöstä enää odotella.

Viime talvesta opimme sen, ettei mitään saa jollei ite tee. Koska lähes 20 sitoutuneesta ainoastaan puolet osallistui aina radan kasaustalkoisiin ja loput erittäin harvoin, joudumme tällä kaudella luultavasti käyttämään hieman toisenlaista hinnoittelupolitiikkaa. Reenien määrää lasketaan esim. yhteen kuukaudessa mutta silloin rata tehtäisiin jo aamulla ja purettaisiin vasta illalla. Tämä ei juurikaan tule vaikuttamaan ajomäärään suhteutettuun hintaan viime talveen verrattuna. Kerron lisää kun saan lisätietoa.

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #5 : 30.07.07 - klo: 20.20 »
Uskoisin että, täältä Turun suunnaltakin löytyy osallistumis halukkaita kuskeja. Valkeakoskella oli alku keväällä todella hieno käydä päristelemässä, ennen ulkokauden todellista alkamista.
Täältäkään asti tosi, ei viitsi joka viikko lähteä, mutta muutama kerta talvella varmasti olisi mahdollista.

Kisoja vaan pystyyn, vaikka sitten hieman korkeammallakin osallistumis maksulla ja voihan aina laittaa osallistujien määrään ala rajan. :p
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #6 : 11.09.07 - klo: 07.35 »
Tämä alkaa piakkoin olla ajankohtainen, eli mitäs projektille kuuluu???
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #7 : 11.09.07 - klo: 11.39 »
Kuulemma tämän kuun aikana pitäisi ratketa päästäänkö halliin ajamaan ja millä hinnalla. Odottelemme siis lisäinfoa.

Poissa sykero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #8 : 21.09.07 - klo: 18.14 »
Kysyin aikani ratoksi Veldemanin telttaa 40x60xXm kokosena (näin vastaavan Sipoon kivilouhoksella käytössä:

http://jyva.homeip.net/alu.pdf

VASTAUS oli halpa niikuin olettaa saattaa teltta ei. :D eli ei muutaku kolehtia keräämään.. _D :cool: näytetään ettei rc-autoiljat o köyhän talon porsaita :D :afro:



Dear,

We thank you for your demand for quotation and your interest in our products.

 
Hereby our sales price for :


1 x Aluminium structure 40 m x 60 m (side wall height 3,8 m) (details in enclosure) :

=> 251.200,00 EURO tax excl.

 

Included :

-          aluminium construction on single ground beams
-          roof and gable fabrics white translucent
-          sidewall fabric white translucent

 

Not included :

-          transport and installation
-          project management
-          additional engineering
-          buiding permits
-          all general site work preparations
-          concrete footers if required
-          optional accessories

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #9 : 21.09.07 - klo: 23.15 »
WOW! Pikkusen tyyris sanoni...
Teltta on hyvä jos halutaan alottaa kausi aikasemmin ja jatkaa loppupäästä. Ja pysyä kuivana siinä välissä.

Kandee kysellä teollisuudesta, isoista urheiluseuroista ja vaikka sirkuksilta käytettyjä telttoja. Ne on yllättävän halpoja kun sattuu sopivan rähjänen kohdalle. Tässä hommassahan ei tarvittasi ees seiniä, siinä on aikalailla vähemmän pressua jo. Runkoo pystyy korjaileen talkoilla ja kai kattookin saa paikattua. Mihin kaikki kupuhallit muuten on joutunu? Ei kai niitä nyt kaatikselle oo voitu raahata...

Jos nyt joku löytää hallin, oon tossa aatellu että radan vois rakentaa betonilattiankin päälle savesta. Pressu alle ja jos ei haluta 150 kuutioo savee sisään, tehään puurakenteiset rungot isommille hyndille ja sit savet päälle. Pienellä (alle 5tn) pitkäpuomisella telakoneella saa ihmeitä aikaseks kun tietää mitä tekee ja suunnittelu on toteutettu hyvin. Se hallin rata muuten oli viime talvena noin 35x55m suurimmillaan.

Veikkaanpa että tyhjiä halleja on isompien kaupunkien ulkopuolella tarjolla runsaastikin. Tyhjänä niitä ainakin on, se on varmaa. Tuuletus onnistuu huippuimureilla mut paljonko siinä samalla menee lämpöö harakoille (lue tarvitaan lisälämmitystä) on eri asia. Me lämmitettiin Valkeakosken hallilla kisapäivinä 100KW tehosella öljylämmittimellä tuulettimen ollessa päällä ja se riitti koko päiväks. Lämpö ei laskenu yhtään. Polttoöljyä kulu noin 10-15l tunnissa. Hallin peruslämpö oli tuolloin n. 10 astetta. Jos katon rajasta puhalletaan ilmaa ulos, lämpöö menee varmasti tuplamäärä pihalle tohon verrattuna koska meillä tuuletin oli vain 4m korkeudessa. Normi reeneissä, jotka kesti kolme tuntia, ei lämmitetty ja lämpö laski noin kolme astetta.

Poissa sykero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #10 : 22.09.07 - klo: 12.18 »
Tässä hommassahan ei tarvittasi ees seiniä, siinä on aikalailla vähemmän pressua jo.

Kyl sais kiinnikkeet olla kohillaan jos ton kokoisessa "teltassa ei olisi seiniä. Vaikka voishan se olla kivaa lennättää 60metrist leijaaaki ;D

Toiselta kantilta seinätön ratkasu olis ainaki pelkkänä sateensuojana kätevä... siinä vissiin säättytäs parhaassa tapauksessa sisävaloilta jne jne. tuuletukselta. :lipsrsealed:

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #11 : 23.09.07 - klo: 10.28 »
Jep, meillä oli Virroilla Sampola Specialissa 1.7.-07 sellanen sirkusteltta johon saatiin pöydät alle. Kuvia tapahtumasta on ainakin täällä. Se rata kulki osaks teltassa ja osaks ulkona. Ongelma oli ne kohdat joista vesi tippu teltan katolta radalle. Siihen tuli aina lammikko. Se olis ollu helppo hoitaa kuntoon jos olis ollu pari kakkosnelosta mut kun ei ollu.

Siä teltassa oli kyllä pekko pitää pöläreitä korvilla kun melu oli melkonen. Toi teltta oli noin 20x12m. Videosta näkee paremmin miten rata toimi. Ajajkoroketta tohon ei saanu kun renat oli niin matalalla.

Jos ajetaan kokonaan teltassa sisällä, on mahis kyllä laajentaa rata menemään juurikin teltan ulkolaitaa (ulkopuolella) pitkin koska siihen vielä näkee sisällä olevalta korokkeelta.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #12 : 24.09.07 - klo: 10.10 »
Olishan se hienoa jos sais tehtyä katetun radan, kesät talvet. Ei haittais märkä kesä. Ongelmaksi (telttojen korkean hinnan lisäksi) muodostuu se että niiden harjakorkeus on niin matala (3-4m). Siihen on mahdoton saada ajajakoroketta ympättyä.

Kesällä teltta menisi ilman seiniä, tällöin ei meteli ja pakokaasut eivät olisi niin suuri ongelma. Teltan kattoon voisi ripustaa esim. teattereissa ja rock klubeilla käytettyä Molton kangasta (joka on palosuojattu). Se vaimentaisi meteliä huomattavasti. Tuollainen teltan katto itsessään on aikamoinen peilipinta äänelle, vrt. jos olet ollut festareilla katsomassa keikkaa teltassa, ei se koskaan mikään elämys ole, ainakaan hyvä sellainen.

Ehkä halvempi ja toimivampi ratkaisu olisi teollisuushalli, kylmä sellainen. Niitä löytyy Helsingin alueelta ja lähiseuduilta paljonkin. Korkeutta olisi riittämiin, huoltotoimet kuuluisivat hallin omistajalle ja valotkin löytyisivät valmiiksi asennettuna.

Tämä kaikki siis spekulointia. Olishan se hienoa juu, mutta harrastajia (lue:maksajia) pitäisi olla aika hurja määrä että tuollainen halli saataisiin vuokrattua.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sisähallia crossareille?
« Vastaus #13 : 24.09.07 - klo: 22.16 »
Ajajakorokkeen korkeus ei tarvi katetussa tilassa olla kun kaiteen korkunen. Eli seistään noin 2-2,5m korkeella jolloin pää on pisimmillään n. 4-4,5m korkeella.

Valkeekosken hallilla meillä oli koroke jonka päällä seisten nupit oli n. 4m korkeella. Siitä näki loistavasti koko radan yli. Ratahan oli suurimmillaan n. 35x50m eli ei ihan pieni.

Toi pakkanen vaan tahtoo olla ongelma koneitten ja muoviosien kestävyydelle. Konetta ei taho saada käymään riittävän kuumana ja muovi on paljon hauraampaa pakkasella. Lisäks näpit tahtoo jäätyä nopeesti. Tars olla korokkeella Kalix puhaltamassa sormille.