Vertical Hobby

Kirjoittaja Aihe: ::::: 1/12th scale racing - keskustelua mattorata-autoista ja kisaamisesta :::::  (Luettu 30925 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
..." Make 12th scale great again-"   OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...

Ja tämä kommentti kannustaa esim erityisesti pomppuluokkien kuskeja siirtymään matolle?
JOKAISELLA on oikeus omaan mielipiteeseensä, kuten myös sen sisältöön. ei kaikella mitä kirjoitan
ole mitään"tarkoitusta tai kannustusta" .jos tähän sanoisin sen mitä ajateltiin silloin kun olin nykyharrastajien iässä : KAIKKI JOTKA EIVÄT SAA RC LENNOKKIA PYSYMÄÄN ILMASSA, HARRASTAVAT AUTOJA TAI VENEITÄ
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
..." Make 12th scale great again-"   OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...

Ja tämä kommentti kannustaa esim erityisesti pomppuluokkien kuskeja siirtymään matolle?
JOKAISELLA on oikeus omaan mielipiteeseensä, kuten myös sen sisältöön. ei kaikella mitä kirjoitan
ole mitään"tarkoitusta tai kannustusta" .jos tähän sanoisin sen mitä ajateltiin silloin kun olin nykyharrastajien iässä : KAIKKI JOTKA EIVÄT SAA RC LENNOKKIA PYSYMÄÄN ILMASSA, HARRASTAVAT AUTOJA TAI VENEITÄ

Niin ja minun mielipiteeni on, että jos haluaa promota jotain itselle mieluista luokkaa tai luokkia, niin lähtökohtaisesti ei ole järkevää ilmaista toistuvasti aliarvostusta muita luokkia ajavia kohtaan. 
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
..." Make 12th scale great again-"   OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...

Ja tämä kommentti kannustaa esim erityisesti pomppuluokkien kuskeja siirtymään matolle?
JOKAISELLA on oikeus omaan mielipiteeseensä, kuten myös sen sisältöön. ei kaikella mitä kirjoitan
ole mitään"tarkoitusta tai kannustusta" .jos tähän sanoisin sen mitä ajateltiin silloin kun olin nykyharrastajien iässä : KAIKKI JOTKA EIVÄT SAA RC LENNOKKIA PYSYMÄÄN ILMASSA, HARRASTAVAT AUTOJA TAI VENEITÄ

Niin ja minun mielipiteeni on, että jos haluaa promota jotain itselle mieluista luokkaa tai luokkia, niin lähtökohtaisesti ei ole järkevää ilmaista toistuvasti aliarvostusta muita luokkia ajavia kohtaan.
Oikeassa olet... siksi olisikin parasta jättää harrastuksen kohtalo niitten huomaan jotka sitä harrastavat, jos eivät itse ymmärrä promootion arvoa, niin "who cares", tuhlata rahansa sinne mistä itse löytää hupia...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
KIINTOISA KEHIKTYS SUUNTA 1/12 MATTOAUTOJEN RENKAISSA
« Vastaus #63 : 10.02.20 - klo: 12.23 »
Mattoautojen kehitys on renkaiden osalta ollut kiintoisaa, on ollut silikonipinnoitetta, pingis kumin karhunkieli tarraa y.m. pintaa ym.
viimeaikoina ollaan sorvaltu foumeja kumipuruksi. joka on suurin kustannustekijä. Junnujen  GT-12 luokkaan olisi nyt tarjolla muutos, käyttökelpoiset pieniläpimittaiset kumirenkaat  jolla ajaa 50 erää setillä, myöskin pelkkiä kumirullia vanhojen vanteiden päälle liimattavaksi. Voisi olla, jos toimivat "specs rengas" CS-12  luokkaan
Varmasti lisäisi luokan suosiota, myös vapaa eli avattava 13,5T stock motti siihen luokkaan...
lisäinfoa:   https://racinghobbyfi.blogspot.com/
« Viimeksi muokattu: 11.02.20 - klo: 13.48 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Kimi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Noi kumirenkaat on kyllä pakko kokeilla!
Normi pitoaine? Suoraan radalle vaiko renkaan ”sisään ajo”?

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Noi kumirenkaat on kyllä pakko kokeilla!
Normi pitoaine? Suoraan radalle vaiko renkaan ”sisään ajo”?
Lisäksi näen jo mielessäni tuunausmahdollisuuksia: leikata "putkesta" kapeita siivuja jotka liimataan
foumien ulkoreunaan jotta ne kestäisivät paremmin reunatörmäyksissä y.m.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Kimi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
No kunhan nyt pääsisi kokeilemaan valmista tuotetta!   :smiley:


Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
No kunhan nyt pääsisi kokeilemaan valmista tuotetta!   :smiley:
Scott just vastasi emaililla-Maaliskuun puolivälisä pitäisi sekä valmiita että putkia olla saatavilla "tiimille"
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
hämmennetääs vähän keittoa, laitetaan yksi maailman luokan valmistaja mukaan mausteeksi...

Sweep Racing TULOSSA...
« Viimeksi muokattu: 21.03.20 - klo: 15.20 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sulkaa tulee hattuun vasta kun kumeja on yleisesti saatavilla.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sulkaa tulee hattuun vasta kun kumeja on yleisesti saatavilla.
"Yleisesti saatavilla" mitä tarkoitat ? yleensä specs renkaat on yhden valitun distributerin bisnes.
 jos saadaan CS-12 luokkaan sovittua että aukaistava/vapaa  13,5T motti ja kumirenkaat, on minulla kiinnostusta potkia projektia eteenpäin...
« Viimeksi muokattu: 12.02.20 - klo: 11.17 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Olisko "yleisesti saatavilla" sama kuin kaupasta?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Mitään lisäluokkia ei olla nyt perustamassa ainakaan 12Track touriin, joka on virallinen SM-ja harjoituskisasarja Suomessa, joten kannattaa nyt vähän höllätä vauhtia ettei hyllyt pursua joutilasta romua.

Kumirenkaita kyllä testataan kunhan aika on, mutta C-12 tai GT-12 ei ole menossa kumirenkaisiin, ne voidaan kyllä sallia luokan sisällä. GTR-12 ajatus toki houkuttelee, mutta vähäistä kuskimäärää ei nyt kannata jakaa entisestään kahtia. Jos stokki ajaa kumirenkailla, ja viri foameilla, vauhtierot ja luokkien välinen siirtyvyys vaikeutuu entisestään. Lisäksi autoja ei ole suunniteltu kumirenkaille.

Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Katsotaan asiaa, kunhan kumeja saadaan testaukseen joko jenkkipoika Scottilta ja Sweeepiltä, olet  Vesa ensimmäinen, ainakin minulta, joka saa noita Sweeppejä testaukseen...  Täällä etelässä on näkyvissä kiitettävää aktiivisuutta mattokiila luokkiin ja mikäli ne nakit toimivat, niin en näe miksi ihan omaa kisa aktiivisuutta ei voitaisi kehitellä tänne etelään. hyviä ratojahan tuntuu löytyvän.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Scotti ajelee ja diilailee meikäläisen autoa, eli on kyllä tuttu sitä kautta. Kannattaa kuitenkin katsoa aina säännöt ja muut koko suomen mittapuulla, meillä on oulussa n 15 mattoautokuskia.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Scotti ajelee ja diilailee meikäläisen autoa, eli on kyllä tuttu sitä kautta. Kannattaa kuitenkin katsoa aina säännöt ja muut koko suomen mittapuulla, meillä on oulussa n 15 mattoautokuskia.
..ja hemmetin iso määrä kilometrejä teidän kerhon ja hesan- kouvolan ja hämeenlinnan sekä turun kerhojen välissä...
 terv."vatsku"
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
En ymmärrä miten kaupunkien välinen kilometrimäärä vaikuttaa sääntöihin, samassa maassa kuitenkin ollaan.

Toimita mulle sweeppejä testiin kun tulee niin katsotaan miten ne toimii radalla.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
En ymmärrä miten kaupunkien välinen kilometrimäärä vaikuttaa sääntöihin, samassa maassa kuitenkin ollaan.

Toimita mulle sweeppejä testiin kun tulee niin katsotaan miten ne toimii radalla.
tottakai, odottaen kumpaakin hyödyntävää yhteistyötä... "Vatsku"
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Olisko "yleisesti saatavilla" sama kuin kaupasta?

Niinpä.  :grin: Olen huomannut, että olen ostanut ja ajanut myös muillakin kuin virallisilla kisarenkailla esim. huvikseni ja edullisemmin.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
nyt on 1/12 kumirenkaiden saatavuus testeihin aika lähellä. tuotato versioita pukkaa jo...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moro!

Jos kiilan kumirenkaita tulee vielä tälle keväälle, saisiko niitä Hakkilan baanalle testiin?
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise... be wild and free...

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moro!

Jos kiilan kumirenkaita tulee vielä tälle keväälle, saisiko niitä Hakkilan baanalle testiin?
ole yhteydessä  Hiski Rönköseen.. meillä on tiimissä menossa sukupolven vaihdos...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nykyiset C12 1/12 mattoautot kisavalmiina sähköineen painavat hyvin lähellä sääntöjen mukaista minimipainoa 730 g +- 10 g.

GT12 kuokan auton sääntöjen mukainen minimipaino on 770 g. Lisäpainoja tarvitaan automerkistä, sähköistä ja korista riippuen 65-40 g. Nykyisissa autoissa ei ole oikein tilaa lisäpainoille.

Kyseenalaistan GT12 luokan auton minimipainon 770 g. Miksi GT12 luokan auton pitää olla painavampi kuin C12 auto. Perusteluksi ei riitä, että GT12 autoa ei ole tarvetta keventää nyky painorajalla. Kevennystarvetta ei ole.

C12 ja GT12 autoissa on samat alustat, servot, akut, vastarit ja säätimet. GT12 kori painaa hieman enemmän.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Useimpien GT-kuskien suosima HW Prostock säädin on ainakin 20-30g keveämpi kuin virin kisasäätimet. Myös koneissa voi olla joka 40g painoeroja.

Tuota painorajaa voidaan laskea vaikka 750grammaan tälle kaudelle, ei varmaan aiheuta ongelmia.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Perussäätövinkkejä kootusti liitteenä.

Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kiitos Vesa yhteistyöstä oppaan synnyttämisessä ja omista vinkeistäsi.

Poissa mikko.air

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kattelin tuossa kalustoa pari välivuoden jälkeen
« Vastaus #86 : 19.02.21 - klo: 12.28 »
Arvoisa msttisväki. Kattelin tuossa kalustoa pari välivuoden jälkeen autojani ja mietin mitä säännöt tätä nykyä ovat, stanukiila loistava uudistus, saako siinä käyttää gt:n 13.5 mosaa vai tuleeko 17.5 ostoslistalle? Käykö bittydesingin gt3 "porche" gt12 luokkaan? Onkohan Vesa Yli tai joku muu jaksanut vääntää kattavat ohjeet (videot) gt12 ja stanukiilan kisakuntoon saattamiseksi? minulla on ollut Hobbykingin halpis servo ja se ei tahdo mahtua paikoilleen. Voisitteko kunnianarvoisat tietäjät suosittaa mattikseen servoa? Parasta olisi jos jollakulla olisi ylimääräinen, ei tarvitse olla uusinta uutta, mutta ehja ja mahdollisesti HV akulle sopiva. Onkohan tänä vuonna kisoja/toimintaa ja seuraako kukaan tätä forumia?
-Mikko

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kattelin tuossa kalustoa pari välivuoden jälkeen
« Vastaus #87 : 19.02.21 - klo: 13.05 »
Arvoisa msttisväki. Kattelin tuossa kalustoa pari välivuoden jälkeen autojani ja mietin mitä säännöt tätä nykyä ovat, stanukiila loistava uudistus, saako siinä käyttää gt:n 13.5 mosaa vai tuleeko 17.5 ostoslistalle? Käykö bittydesingin gt3 "porche" gt12 luokkaan? Onkohan Vesa Yli tai joku muu jaksanut vääntää kattavat ohjeet (videot) gt12 ja stanukiilan kisakuntoon saattamiseksi? minulla on ollut Hobbykingin halpis servo ja se ei tahdo mahtua paikoilleen. Voisitteko kunnianarvoisat tietäjät suosittaa mattikseen servoa? Parasta olisi jos jollakulla olisi ylimääräinen, ei tarvitse olla uusinta uutta, mutta ehja ja mahdollisesti HV akulle sopiva. Onkohan tänä vuonna kisoja/toimintaa ja seuraako kukaan tätä forumia?

Itse kanssa hommasin vehkeet osallistuakseni joskus näihinkin kilpailuihin ja päädyin tuohon gt12 luokkaan näin alottelijana. Stanua tulee ajettua turisteilla, niin tuntui tuo luokka luonnollisemmalta. Tuota stanukiila kokoonpanoa en edes miettinyt, koska siinä ei täällä vissiin juuri kisailla. Itse päädyin ainakin tuohon Sanwa PGS-HR SXR servoon, näyttää olevan maailmalla huippukuskien käyttämä ja varmasti pätevä kampe 😊

Poissa Zakko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • VaasanUA
Laitetaas tänne  tuo Oulun 12TT  A12 setuppi esille. Päivän  nopein läppi ajettiin mutta kuskin varmuus ei sitten riittänyt kuin 3. sijaan.

Hieman selityksiä säätöihin.

Ohjaus paloista hiottu 0,5mm per puoli pois. Kierrettä ja reikää riittää joten palasta voi hio pois ja kasata sen jälkeen. Tällä saa hieman enemmän säätö vapautta jousilla. Ajan yleensä 0,2-0,6mm ulos joustolla edessä.

Edessä voi käyttää  5k öljyä tai Green slimeä jos tuntuu liian hätäiseltä. O-renkaita en käytä keulassa muuttuvat liikaa huoltojen välissä / viikon aikana

ZT keulan hiilari  lyhentää auto 3mm tällä sain auton kääntymään pyöreämmin.

Launtaina vaihdoin takaiskarin tuohon LW versioon(kaikki osat). Tällä auto rauhoittui hieman sunnan vaihdoissa mutta menetin ulos kääntyvyyttä. Auto oli tämän jälkeen painorajassa.
Myös iskarin muutos lämmöstä on omasta mielestä pienempi. Vakio iskari tuntui alku hiitistä(19asttetta) tökkivältä ja parani loppua kohden (40astetta) lämmetessä. Olisi pitänyt kokeilla vakio iskari vielä 60k öljyllä. Aluiskarin pitäisi myös paranta koneen toimintaa kun ei häiritse magneetti kenttää(en pysty todentamaan)

Jouset oli launtaina edessä 1,3 ja takana 0,5 Taka jousien kiinnikke muovit hiottu hiilikuidun tasalle alapuolelta ja jousikiinnikket ruuvattu ylös kiinni hiilikuituun.

Launtain jälkeen päätin  heittää autoon löysimmät jouset pakista.
Tällä hain lisää vauhtia pitkiin mutkiin. Auto kääntyi paremmin pitkissä mutkissa.

Sunnuntaina vaihdoin 3. alkuerään  5 asteen caster palat muutos ei ollut iso ja kilpailu oli niin tasaista ettei viitsinyt vaihtaa takaisin. Jälkeen päin mietittynä 4 asteen palat olivat mulle paremmat kun vaihdon jälkeen alkoi mutkii sisään menot olemaan epätarkkoja ja joitui välillä jarrulla auttamaan kun ei meinannut osua.

Olisin koittanut 1.1 etujousia jos ne olisi muistanut tilata. Keula oli hieman laiska shikaanissa ja keski alueen suunnan vaihdossa.

Suurin osa ajoi 75mm rolloutilla mulla hieman pidempi 76-78mm. Tällä kone jaksoi vetää vielä pitkien mutkien lopussakin.

Siinä meikäläisen GT setuppi Oulun radalle ja pidolle. Seuraavaksi aletaan hakeen EM setuppia Stock luokkaan.