Kirjoittaja Aihe: ::::: 1/12th scale racing - keskustelua mattorata-autoista ja kisaamisesta :::::  (Luettu 40497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kausi 07-08 lähestyy, ja on aika kaivaa autot kaappien kätköstä. Tähän topikkiin ois tarkoitus kerätä uusimmat uutiset maailmalta tuotteista, kisoista ja käydä kehittävä keskustelua Suomen 1/12 luokan suosion kasvattamiseksi entisestään.

SM-kausihan sisältää 4 SM-osakilpailua, joiden paikka ja aika selviää myöhemmin. SM kisojen lisäksi "12-autoilla" ajetaan Suomessa Mäntsälän Kapinoissa lokakuun lopulla, Kiimingissä Blue Carpet Racessa viikolla 50 sekä Alue8-kisoissa.

Käyköön keskustelu siis kuumana.  :afro: :police:
« Viimeksi muokattu: 14.08.07 - klo: 13.30 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 1/12th scale racing - keskustelua mattorata-autoista
« Vastaus #1 : 14.08.07 - klo: 12.48 »
Onko ensi talven FFT-kisojen formaatti eri luokkien ajopäivien osalta jo päätetty?

Konkreettisemmin; onko jo tiedossa ajetaanko C-12 ja TSM-10 eri päivinä? Ja missä järjestyksessä la/su?


Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Suunnitteilla olisi syksyn ja kevään kattava 1/12 / foamtouring kisasarja, jossa olisi osakilpailuja kolmella paikkakunnalla. Yksi kisa olisi Kiimingissä (BCR'08) joulukuussa, muut kisat voisivat olla esim loka-marraskuussa ja yksi sitten tammi-helmikuussa. Olisiko muilla kerhoilla mielenkiintoa järkätä kisat? Mites EPUA, TUA tai voisiko Mäntsälän Kapinoiden kisa jopa olla yksi osakilpailu?

BCR kisa tulee olemaan 2pv kisa, la C12 ja sunnuntaina ainakin TSP-10 ja sitten joko TSF (foam) tai TSM kisa, riippuen mielenkiinnosta.

Kommentteja!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1/12th scale racing - keskustelua mattorata-autoista
« Vastaus #4 : 16.08.07 - klo: 11.42 »
Onko ensi talven FFT-kisojen formaatti eri luokkien ajopäivien osalta jo päätetty?

Konkreettisemmin; onko jo tiedossa ajetaanko C-12 ja TSM-10 eri päivinä? Ja missä järjestyksessä la/su?




Mun tietojen mukaan kisapäivät luokkien suhteen ovat kuten viimekaudella totuttiin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Mäntsälä on aina valmis pitämään kisoja. TSF tuntuu kiinnostavalta....
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Onko tulevan kauden sallituista koreista mitään tietoa?

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Onkos joku poistanut LRP sphere TC-spec säätimestä tuuletinta ? Huomasin vasta että tuuletinhan onkin 'kiinteillä' johdoilla kiinni suoraan säätimessä..
Mattiksessa tuskin tarvii tuota puhallinta.
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Poissa pcu

  • Veteraani
    • Profiili
on poistettu tc-spec säätimestä tuuletin kylmästi johdot poikki sivareilla. meillä ainakin on toiminut crossissa sm ja em kisat,ei mitään ongelmia.(ja toimii vieläkin)

Poissa silli

  • Jäsen
    • Profiili
Seuraavanlainen kysymys. Miten sais helposti irti noparin päällä olevan alumiinisen jäähdytinlevyn noparista. Edellisen noparin kanssa käytin liikaa voimaa niin nousi noparin alukansi mukana. Oiskos jotain vippaskonstia millä sen sais pois ilman tuhoa?
"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

Poissa Tuure

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Irrottaa vähän kulmasta mattopuukolla ja sit kiertää sen jäähdytysrivan irti noparista..

Poissa silli

  • Jäsen
    • Profiili
Irrottaa vähän kulmasta mattopuukolla ja sit kiertää sen jäähdytysrivan irti noparista..

Tuon tein viimekerralla. On sen verran lujaa kiinni ettei irtoa!
"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

Poissa Zakko

  • Veteraani
    • Profiili
    • VaasanUA
TC specin ripa on suoraan fettien päällä kiinni ei kannata voimaa alkaa käyttään.(käsitykseni mukaan)
Tässä on kuva mahdutin TC specin Carpet knifeen pikksen piti ottaa rivasta pois ettei jääny makaamaan koriin kiinni.

Noparin sivussa teipin alla on tuulettimen piuhat



Millä renkailla ajelette?
« Viimeksi muokattu: 08.10.07 - klo: 13.51 kirjoittanut Zakko »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
GRP ja GQ renkailla. Ensiksi mainittuja myy future, GQ voi kysellä mun kautta. GRP pinkit taakse ja purple tai magenta eteen, magenta kääntyvämpi -purple rauhallisempi.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa silli

  • Jäsen
    • Profiili
TC specin ripa on suoraan fettien päällä kiinni ei kannata voimaa alkaa käyttään.(käsitykseni mukaan)

Mulla on toi vanhempi spede joten sinun tapaus on hiukan eri.  :cry:
"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Mikäs säädin + kone setti (harjaton) olis pop, kuten myös millä korilla nykyään ajetaan? Jos sitä innostuisi lajista uudelleen reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen...

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
YOKOMO-LRP tiimi 2008:
Yokomon tiimi on kasvanut ja lähtee kauteen -08 vahvempana kuin koskaan.
Autona Yokomo RC12L4 World Edition Ver.2006.
Nopariksi valittiin LRP Sphere Comp 07 edition ja koneiksi LRP 5.5t ja 4.5t bondatulla ankkurilla. 
Tekniikassa/säädöissä toimii asiantuntijana Tony Raikas. Renkaina käytetään Yokomon mattoautorenkaita.
Kuskit /sijoitus 2007/:
Tony Raikas 4.
Viljami Kutvonen 6.
Nappe Fager 7.
Matias Kuusinen 12.
Joni Minkkinen uusi
Joonas Holsti uusi
Kalle Lauren uusi
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
YOKOMO-LRP tiimi 2008:
Yokomon tiimi on kasvanut ja lähtee kauteen -08 vahvempana kuin koskaan.
Autona Yokomo RC12L4 World Edition Ver.2006.
Nopariksi valittiin LRP Sphere Comp 07 edition ja koneiksi LRP 5.5t ja 4.5t bondatulla ankkurilla. 
Tekniikassa/säädöissä toimii asiantuntijana Tony Raikas. Renkaina käytetään Yokomon mattoautorenkaita.
Kuskit /sijoitus 2007/:
Tony Raikas 4.
Viljami Kutvonen 6.
Nappe Fager 7.
Matias Kuusinen 12.
Joni Minkkinen uusi
Joonas Holsti uusi
Kalle Lauren uusi

Tiimiissähän liikku jo rahaa kun on 7 tiimikuskia!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
2007-2008 kaudella Suomen "V-Dezign Factory Team" on seuraavanlainen:

Vesa Yli
Mika Mänty
Panu Vehniäinen
Henry Salmen
Jukka Penttinen
Jani Hovi

Tässä tiimissä ei paljoa rahaa liikutella. Ei oo varaa vielä maksaa rahapalkkaa kuskeille, ja hyvällä menestykselläkin välttää vain pahimmat v*ttuilut. :)

Ja jos liikutellaan, ne voi kantaa suoraan mulle :)
« Viimeksi muokattu: 03.12.07 - klo: 15.05 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut

Tiimiissähän liikku jo rahaa kun on 7 tiimikuskia!

Kyllä muuten liukuu rahaa yllättävän hyvin meidän perheenkin tiimistä, eikä ole kuin yksi tiimikuski.  :p

Sääliksi käy isompia RC-perheitä...
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
YOKOMO-LRP tiimi 2008:
Yokomon tiimi on kasvanut ja lähtee kauteen -08 vahvempana kuin koskaan.
Autona Yokomo RC12L4 World Edition Ver.2006.
Nopariksi valittiin LRP Sphere Comp 07 edition ja koneiksi LRP 5.5t ja 4.5t bondatulla ankkurilla. 
Tekniikassa/säädöissä toimii asiantuntijana Tony Raikas. Renkaina käytetään Yokomon mattoautorenkaita.
Kuskit /sijoitus 2007/:
Tony Raikas 4.
Viljami Kutvonen 6.
Nappe Fager 7.
Matias Kuusinen 12.
Joni Minkkinen uusi
Joonas Holsti uusi
Kalle Lauren uusi

Tiimiissähän liikku jo rahaa kun on 7 tiimikuskia!

Kannatusjäseneksi Yokomo-LRP tiimiimme pääsee jo 500,00e panostusta vastaan. Lisätäänkö Ollin nimi listaan?
Mainitaan nyt samalla, että 2 autoa on vielä vapaana 1 käytetty (pari vuotta vanha) ja yksi uusi.
« Viimeksi muokattu: 04.12.07 - klo: 20.16 kirjoittanut AAKE K. »
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
LRP:n uusia ohuita roottoreita on tulossa ja niitä tullaan testaamaan. Halkaisija 13 mm tuote nro 50612 ja 12,5 mm tuotenro 50611. Vauhtia ei ainakaan tule puuttumaan mattoauto kisoista kaudella 2008.
Yokomo-LRP Team
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Minkälaisia kokemuksia uusista roottoreista on tullut, ja missä kannussa 5.5 vai 4.5 on parhaat tulokset saatu. Kestääkö akku 4.5:lla 8min.
Onko Yokomolla T-palan säätöön mitään valmista palikkaa, ja minkä vahvuisella T-palalla Kuusankosken kisaan kannattaisi lähteä, kun on hieman ongelmia tuon tweakin suhteen.
Multi surfase on hanurista

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
LRP:n ohuemmista roottoreista ei ole vielä kokemuksia, kun niitä vasta odotellaan.

Useimmilla tuntuisi olevan koneena X11 5.5T bondatulla roottorilla (saatavilla vain yhtä paksuutta).

Akun riittävyydestä 4.5T moottorilla ei ole omia kokemuksia. Vauhdin puolesta 5.5T lienee useimmille enemmänkin kuin riittävän tehokas moottori.

Yokomossa kannattaa näillä meidän hyväpitoisilla radoilla käyttää 0.075" (paksumpi) T-palaa.

T-palan asennus on "kiinteä" eli tweakkiä ei voi säätää sen avulla. Omat tweakit ovat johtuneet liian paksusta johdotuksesta joka vääntää takapäätä. 
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
0.63 t-palalla suosittelen ajamaan.

En kyllä näe mitään syytä ajaa 4.5t koneella. Ite olen ajanut 5.5t koneella nyt pari vuotta ja voittoja on tullut suomessa puolikymmentä "riittävällä" marginaalilla. Oulun BCR kisoissa ajoin myös 8.5t koneella VIRILUOKASSA, jolla jää huippuläpeissä sen 0.2s 5.5t ajoista. Joten jos pystyt ajaan sen 8min kaikki läpit 0.2s sisään, sitten voit iskee vaikka 4.5t kiinni, jos ei onnistu, 8.5t on ehdottomasti paras kone C-12 luokkaan vähemmän ajaneelle.

asson twiikkipalikat käy yokomoon. ja yokkehan on twiikissä heti ku renkaiden koossa on eroa. Jos 5.5t konejarru sintratulla ei miellytä, aja bondatulla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitos vastauksesta.
Mikä on minimi johdon paksuus/neliöt X11 5.5T koneelle ettei lämpiä ja mistä sellaista johtoa saa ostettua? .

4.5 konetta mietin siksi kun 5.5 kanssa on kiihtyminen muuttunut huonoksi, tosin vika voi olla hyvinkin monessa paikassa, välitystä olen kumminkin hakenut laidasta laitaan, eikä auton rullaamisessa ole vikaa, noparin puntseja on myös testattu kakkosesta neloseen ilman toivottua tehon lisäystä tosin vielähän sitä on mahdollista lisätä. Koneen laakerit on vielä tarkistamatta, mutta mitään ylimääräisiä ääniä se ei kyllä pidä eikä sillä ole paljon vielä ajettukkaan vaikka vuoden vanha jo onkin ja pondatusta roottorista onkin kyse.

Paksumman T-palan vaihdon jälkeen auto on lähes suorassa (vanhassa ohuemmassa taisi kumminkin olla hieman vikaa), joten taitaakin olla turha alkaa rakentaa mitään ylimääräistä tweakin säätöä, paitsi jos Asson osat ei ole kalliita ja niitä sattuu jossain olemaan.
 
Niin joo olishan sitä mahis koittaa 8.5:kin vielä tosin Oulussa saattoi huono kulkuisuus sillä koneella johtua säätimestä ja sen säädöistä.
« Viimeksi muokattu: 23.01.08 - klo: 11.38 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
14-16gauge johto on hyvää, paksumpi aina kanittaa peräntoimintaa enemmän, 16gauge saattaalämmetä muttei varmasti oo haitaksi, virheettömällä ajolla kerkee kärkeen silläkin piuhalla.

millä välityksellä (mm) oot ajanu sillä 5.5 koneella? kokeile 27-30mm välitystä, siinä pitäs olla sopiva joka radalle.'

ja mitä akkujen kestoon tulee, 2mm välityksessä ajotyyliä muuttamatta on ainakin sen 30s arvoinen, eli jos välitys 4mm pielessä, voi "akuista" puuttua se minutti ajoaikaa. ihan normaalia siis.

8.5t koneelle välitys 42-43.5mm.

asson t-palaosia saa ainolta, maksaiskohan jonku noin 3-4euroa, ei tunnu hinta varmaan missään.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Välityksen olen testannut väliltä 24.15-31.68 eli, väkisinkin olen alueella ollut jossain vaiheessa.
Ajo aikoja en ole testannut, kun kulkupuolessa on jotain hämminkiä. Prostok auto kulkee pääsuoralla lähes yhtä kovaa eli jotain pitäis keksiä missä vika.
Multi surfase on hanurista

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
uutta konetta vaan peliin, tai aja sillä 8.5tkoneella. ei se mullakaan kovin paljoa kovempaa mee suoralla 5.5 ku 8.5t.

se suoravauhti ei oo se millä ne tulokset tehdään...:)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Koitin vaan tuolla vertauksella kuvata kuinka hiljaa/kovaa se auto kulkee.
Tosin kai se akkujen toimivuus on vielä yksi asia tässä sopassa.
Eikä sitäkään tiedä oppiiko näin vanha enään näin vauhdikasta lajia vaikka kuinka treenais.
 
Multi surfase on hanurista