Vertical Hobby

Kirjoittaja Aihe: ::::: 1/12th scale racing - keskustelua mattorata-autoista ja kisaamisesta :::::  (Luettu 27435 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jotenkin tuntuu, että sulta on roottorin magneetit kuolemassa jos ei jaksa kiihtyä kunnolla. Itsellä oli samaa ongelmaa ennen kuin hyytyi kunnolla treeneissä. Toisella roottorilla sama kone kulki kuin pieni eläin edelliseen roottoriin verrattuna.
Itse ajattelin ajaa ainakin aluksi 6,5T koneella ja katsoa miten sillä ehtii. Hyvin tuntui kapinoissakin kerkeävän ja oli mukava ajaa.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa mmrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
onko X11 5.5T ja 4.5 pondatuissa roottoreissa eroa.
Itse itselle vastaten.
Näköjään ei ainakaan mittojen puolesta eroa löytynyt.
Radalla vasta tietää toimiiko tuolla toisella roottorilla paremmin.
« Viimeksi muokattu: 23.01.08 - klo: 21.23 kirjoittanut mmrc »
Multi surfase on hanurista

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Jotenkin tuntuu, että sulta on roottorin magneetit kuolemassa jos ei jaksa kiihtyä kunnolla. Itsellä oli samaa ongelmaa ennen kuin hyytyi kunnolla treeneissä. Toisella roottorilla sama kone kulki kuin pieni eläin edelliseen roottoriin verrattuna.

Onko roottorin magneettien "kuoleminen" havaittavissa ihan siinä miten voimakkaasti magneettisuus tuntuu näppituntumana. Esimerkki: jos kahdesta samanlaisesta bondatusta roottorista toinen vetää rautaa puoleensa tehokkaammin, niin tulisiko olettaa sen antavan paremman suorituskyvyn mattiksella ajettaessa?

Voiko magneettisuuden kuntoa arvioida roottoria pinjonista tai akselista pyörittämällä?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa the_man

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tuli sitten avattua mattokausikin vihdosta viimein, n. 14 vuoden jälkeen. Heulille kiitosta säätimen toimintakuntoon saattamisesta kuten myös ekkulille puuttuvien tarvikkeitten lainaamisesta.

Mutta, kertokaapa kokeneet pelimiehet, mikä aiheuttaa auton punkeemisen oikealle kaasua kunnolla antaessa. Rullatessa ja muuten kulkee suoraankin. Diffi oli "vähän" karhea ja sinne nyt on jo kuulat vaihdettu ja muutenkin toiminta saatu pehmeäksi, olisiko johtunut tuosta? Ideoita kaivataan, että ens viikonloppuna löytyis lisää vauhtia. Auto on Corally M AE.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Meillä sama ongelma saatiin poistettua keskittämällä taka-akseli. En tunne tuota Corallya hyvin. Useimmissa autoissa on rungossa edessä ja takana keskilinjalla pienet reiät, joiden avulla on helppo mitata keskitys edessä ja takana. Laita takaakselille prikkoja samalla (molemmille puolille) niin paljon, että kokonaisleveys on 171-172 mm ja kummankin renkaan reuna on yhtä kaukana rungon keskilinjasta.

Voisit myös varmuuden vuoksi tarkistaa, että
-vasen takapyörä pääsee pyörimään täysin vapaasti. Joissakin renkaissa on niin paljon off-setia, että meillä jouduttiin laittaamaan 1 mm prikat vanteen ja hubin väliin.
-takarenkaat ovat samankokoiset
-sivujousista tai t-palan säädöistä ei aiheudu tweak'iä. nosta edestä keskeltä rungon alta ruuvarin päällä ja katso irtoavatko etupyörät pöydästä yhtäaikaa
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo: 14.20 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Mattiskausi on taas alkamassa.

Mitäs uutta on odotettavissa alkavalle kaudelle?

Onko kuulunut mitään sääntöihin liittyen, onkohan uusia kuvioita suunnitteilla?

Entä korit? Onko uutta tulossa, vai näyttääkö siltä, että jatketaan samoilla kuin viime talvena? Protoformin Speed 12 taisi olla aika monella käytössä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Mr Cale

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Koreissa mennään hyvin todennäköisesti samalla listalla, kun oli viime EM-kisoissa. Eli kokolailla sama lisat kun viime talvena.

Mitään varmoja muutoksia ei ole tulossa, mutta marraskuun alun EFRA-kokouksen jälkeen tiedetään lisää (esim. mahdollinen uusi painoraja).

Poissa pasimysiini

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Voisko joku (krhm... Vesa...  :tongue: ) kertoa ,mikä ero on C12 ja GT12 autoilla? Siis tarkoitan, että onko alusta periaatteessa sama, mutta GT12-auto on vaan hieman teknisesti köyhempi? Voiko GT12-sarjaa ajaa siis millä tahansa 1/12 mattoautolla kunhan on painorajoissa ynnä muissa spekseissä?

Käsittääkseni GT12 ajetaan 13.5t moottoreilla sekä "normiauton" koreilla, kun taas C12 lienee modified-luokka sekä korit mallia "ovistoppari".

Nyt saa korjata... :D


Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Suomi-GT ajetaan ihan normi C12 autoilla. Korina on säännöissä mainitut korit, moottori 13,5-lankainen ja säädin nollaennakolla. Mukaan vaan!

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
On täällä muitakin kuin Vesa :grin:

Edelliseen lisäten, mikä tahansa 1/12 mittakaavan mattoauto käy. Gt-12 ei ole siis millään tavoin teknisesti köyhempi kuin C-12 alustalla oleva mattorata-auto. Erona on lähinnä moottori (C-12 luokassa tiukin moottori jota saa käyttää on 6.5 lankainen ja GT-12 Jukan mainitsema 13.5 lankainen), molemmissa luokissa pitää olla nk. blinkysäädin eli 0-ennakkosäädin ja se blinky-mode myös pitää nopariin laittaa päälle, renkaista (C-12-luokassa saa käyttää vapaan määrän renkaita, GT-12:ssa on käytössä kisan aikana 3 kierrosta renkaita, eli 3 sarjaa eteen ja 3 sarjaa taakse max.), koreista (C-12 ajetaan nk. Le Mans-tyylisillä koreilla, jossa ikäänkuin koko kori toimii autonsiipenä ja se mahdollistaa suuren downforcen eli alaspäin painavan voiman, joka mahdollistaa suuremman mutkanopeuden sekä vakaamman ajon kuin vastaavasti gt-autokorilla, jossa tätä suurta maaefektiä ei saada aikaiseksi vastaavassa mittakaavassa pienemmän siiven, takasiiven vuoksi).

Muutkin saa heittää lusikkaa soppaan, ja korjata jos olen antanut virheellistä tai puutteellista tietoa eteenpäin :azn:

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Kyllä, GT-12 luokassa on perinteinen C-12 luokan runko mutta 13.5&blinky&urheiluautomainen kori suurimpana erona C-12 luokkaan. Myös tällä hetkellä kisaamista ajatellen erona on öljyttömät pitoaineet GT-12 luokassa.
Ei muuta kuin mukaan vaan, GT-12 luokassa on hyvin porukkaa mukana josta saa hyvää ajoseuraa  :azn:


Tässä liitteissä C-12 6.5T välitystaulukko sekä GT-12 välitystaulukko.
On alunperin nimimerkin 'jarkko' käsialaa muistaakseni, päivittänyt sitä omien tarpeiden mukaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 15.12.16 - klo: 21.26 kirjoittanut APK »
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Destiny VD-12 1:12, Team Xray XB8e 2019, Hobbywing/Reedy//Muchmore & Sanwa/Highest

Poissa pasimysiini

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Niin, ongelmana näillä lakeuksilla on ajopaikan puute. Tai on tuossa 40 minuutin ajomatkan päässä tasamaan rata, joten pitää sinne varmaan alkaa ajelemaan jos haluaa mattoautolla ajella.

Pitää suunnitella ja pohtia.

Kiitos vastauksista!

Poissa racer

  • Jäsen
    • Profiili
Mulla on sama ongelma tän ajopaikan suhteen kun lähin paikka missä näitä ajetaan on helsingissä eli 2h ajomatkan päässä...

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ruuhka-Suomessakin joutuu ajamaan 40 minuuttia radalle!

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Juu koitapa nyt pasimysiini raahata itsesi yhdelle Suomen suurimmista kiinteistä onroad sisäradoista ajamaan. Keskiviikkonakin väännettiin 8 gt12  auton voimin. Säätöapua ja vinkkejä löytyy yllinkyllin gt luokkaan. 

Poissa pasimysiini

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ruuhka-Suomessakin joutuu ajamaan 40 minuuttia radalle!

Näin se taitaa olla.

Poissa racer

  • Jäsen
    • Profiili
Juu 40min vielä menettelee mutta  turku-helsinki ei oikein enää

Poissa pasimysiini

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Eikö turussa ole enää rataa mattiksille ja touringille?

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sworkz S35-3E
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa racer

  • Jäsen
    • Profiili
On rata muttei niin montaa autoa että saisi ajettua viikoittaisia kisoja, kuten helsingissä/oulussa yms.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kaivoin tämän vanhan topikin esiin, jos joku 1/12 kuskeista pystyisi tekemään pienen opastuksen lajin aloitukseen.
Olisi varmaan helpompi saada lisää kukeja lajin pariin, jos vaikka listaisi perusasioita hommasta.
Itselle suurin mysteeri on tässä hommassa on renkaat, jotka on ilmeisen tärkeässä osassa tässä luokassa.
Mistä renkaita saa, renkaiden seokset, sorvaamiset ja kaikki häslääminen niiden kanssa vaikuttaa sivusta seuranneena hyvin monimutkaiselta touhulta. Mutta onko se oikeasti?
Toivottavasti myös muut tästä hommasta kiinnostuneet saisi apua tämän topikin kautta.
Eurorc - Tekno RC EB410.2 - Element RC Gatekeeper - Hobbywing - Muchmore - Highest - Futaba - FlySky - Team Corally

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Fullspeed porukassa on vanhoja "HMR/RACINGHOBBY/ASSOCIATED" kuskeja jotka ajavat Nitro ratakasia, heille 1/12 mattis on hupi/ treeniluokka, ei niinkään kisaluokka,sillä suurin osa kisoista ajetaan tuolla susirajan takana...kysele Leo Hongistoa, Steen Nordmania, Tuukka Tiaista jne, heiltä lohkeaa infoa.
Jos saadaan noin kymmenen kiilakuskia niin sillä porukalla voi jo järjestää ihan oman  Fullspeed kisa sarjan hakkilaan tai jonkun muun kisan yhteyteen.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että "jos todella haluaa oppia ajamaan kovaa, on 1/12 mattis luokka siihen..."

http://rc10.fi/index.php?topic=107948.0
« Viimeksi muokattu: 19.12.19 - klo: 10.53 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Kaivoin tämän vanhan topikin esiin, jos joku 1/12 kuskeista pystyisi tekemään pienen opastuksen lajin aloitukseen.
Olisi varmaan helpompi saada lisää kukeja lajin pariin, jos vaikka listaisi perusasioita hommasta.
Itselle suurin mysteeri on tässä hommassa on renkaat, jotka on ilmeisen tärkeässä osassa tässä luokassa.
Mistä renkaita saa, renkaiden seokset, sorvaamiset ja kaikki häslääminen niiden kanssa vaikuttaa sivusta seuranneena hyvin monimutkaiselta touhulta. Mutta onko se oikeasti?
Toivottavasti myös muut tästä hommasta kiinnostuneet saisi apua tämän topikin kautta.

renkaita on ainakin erc, taitaa olla myöa FutureRC varastossa. GT luokassa yksinkertaisesti JFT S40 eteen ja taakse S35, nämä vielä erikseen värikoodattu oranssilla raidalla.
C-12 luokassa esim. JFT A32 magenta eteen ja taakse JFT A30 pink tai A32 magenta on Suomen olosuhteisiin aina perushyvä valinta. Myös muilla merkeillä magenta &pink seokset ovat perushyvä valinta. Jos haluaa kestävyyttä,  kovemmat seokset kestää pidempään.
Riippumatta seoksesta,  renkaat on syytä vaihtaa joka hiittiin eri pyörät alle. Siinä on toki tekemistä, mutta parempi vaihtoehto kuin pidottaa samat renkaat pehmeäksi mössöksi usean peräkkäisen ajokerran välissä. Ajon jälkeen renkaat kannattaa jättää kuivumaan esim. Päiväksi avoimeen laatikkoon, eikä heti sulkea. Näin kumista ei tule mössöä (=alkuperäinen rengasseos on jo aika merkityksetön asia)

FullSpeedillä lienee olevan yhä kerhosorvi, jolla renkaat sorvata. Joku kokenut näyttämään miten niin pääsee jyvälle.
fakta on se, että mattoautoissa on renkaiden suhteen tekemistä (sorvaus, pidotus, renkaanvaihto) verrattuna esim. sisäkrossiin. Ajomäärät per ilta voivat siksi jäädä lyhyeksi. 2h aikana ehtii 3akkua ajaa hyvin, jos on yksi auto ja rutiinia tekemiseen.
Vaikka työtä teettääkin, itse tykkään näiden autojen ajettavuudesta sen verran enemmän kuin muista luokista matolla/sisällä että ajan mieluiten näillä  :cool:

]
Fullspeed porukassa on vanhoja "HMR/RACINGHOBBY/ASSOCIATED" kuskeja jotka ajavat Nitro ratakasia, heille 1/12 mattis on hupi/ treeniluokka, ei niinkään kisaluokka,sillä suurin osa kisoista ajetaan tuolla susirajan takana...kysele Leo Hongistoa, Steen Nordmania, Tuukka Tiaista jne, heiltä lohkeaa infoa.
Jos saadaan noin kymmenen kiilakuskia niin sillä porukalla voi jo järjestää ihan oman  Fullspeed kisa sarjan hakkilaan tai jonkun muun kisan yhteyteen.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että "jos todella haluaa oppia ajamaan kovaa, on 1/12 mattis luokka siihen..."

http://rc10.fi/index.php?topic=107948.0

kisathan on siellä mihin ne anotaan, ja ketkä osoittavat kiinnostuksen järjestää SM kisa. 1-2kk sitten kyselin, ja silloin ei löytynyt puuhamiestä SM kisaq järjestämään Fullspeed radalla?
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Destiny VD-12 1:12, Team Xray XB8e 2019, Hobbywing/Reedy//Muchmore & Sanwa/Highest

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Suomessa pärjää tosiaan pinkki-magentoilla pääasiassa joka radalla, paitsi jos samaan aikaan ajetaan kumirenkailla. Kumirenkaiden nostama mattokarva kerääntyy renkaisiin ja 5min ajon jälkeen radan kiertäminen on jopa mahdotonta. Sillon toimii muut seokset, mutta ei pinkit tai magentat.

https://www.facebook.com/360v2/videos/2113591285614225/

Siinä aiheesta jenkkien spekulaatiota.

GT-12 on tehty helposti lähestyttäväksi luokaksi, jossa on ykstyyppirenkaat, koneet, sekä pitoaine. Korina GT-koppa on puskevampi, normi C-ryhmän korilla auto on pari kymppää nopeampi muuten samalla varustuksella. AP jo kirjoittikin oleellisimman muusta.

Kisat ajetaan tosiaan siellä, missä on porukkaa ja oleellisimmin, minne ne on anottu. Unohtamatta luokalle sopivia olosuhteita eli rataa ja mattoja.

Ainakin Oulusta ja Vaasasta löytyy runsaasti apuja ja tietotaitoa lajin aloitukseen ja siellä pärjäämiseen millä tasolla tahansa, tervetuloa tutustumaan lajiin!
« Viimeksi muokattu: 19.12.19 - klo: 13.46 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Kaivoin vanhoja viestejä näin kinkun sulattelun lomassa. Näissä paljon vinkkejä, etenkin Youtube videot varsin opettavaisia.

Kyllä, GT-12 luokassa on perinteinen C-12 luokan runko mutta 13.5&blinky&urheiluautomainen kori suurimpana erona C-12 luokkaan. Myös tällä hetkellä kisaamista ajatellen erona on öljyttömät pitoaineet GT-12 luokassa.
Ei muuta kuin mukaan vaan, GT-12 luokassa on hyvin porukkaa mukana josta saa hyvää ajoseuraa  :azn:


Tässä liitteissä C-12 6.5T välitystaulukko sekä GT-12 välitystaulukko.
On alunperin nimimerkin 'jarkko' käsialaa muistaakseni, päivittänyt sitä omien tarpeiden mukaiseksi.
Tuossa viestissä on yhä kätevät välitystaulukot.

Harmi kun ei kisoissa ehtinyt muiden autoja säädellä ja tsekkailla juuri lainkaan.

Muutama perusasia kuntoon:
-tarkista että pivotti ei jumita (ota  iskari irti ja tuubien&sivujousien tuki) missään ääriasennossa
-tarkista että sivulinkit eivät estä sivuttaisliikettä, vaan ovat sopivan herkät mutta ei kuitenkaan lisää pitkittäisvälystä (nelipyöräohjaus ei ole toivottua) https://www.youtube.com/watch?v=9zlJ4sIElN8
-etujousituksen ulosjousto. pienet jouset kuoleentuvat /menevät kasaan ajan myötä ja samalla etupäähän tulee ulosjoustoa. myös joissakin autoissa (esim. Xray/AE tyyliset keulat) alatukivarren ja kingpin pallon väliin tulee pystyklappia josta tulee ulosjoustoa. jousia ja tukivarsia/palloja pitää siis uusia toisinaan. CRC ohjauspalassa on näppärä kingpinnin pituuden säätö jolla voi säätää ulosjoustoa kätevästi. AE/Xray tyylisessä keulassa sitä voi säätää 0,1-0,3mm shimmeillä tarpeen mukaan. jousia ei ole tarkoitus laittaa esijännitykseen shimmeillä/kiristämällä kingpinniä. Haitat etujousituksen ylenpalttisesta ulosjoustosta: auto kääntyy kaasu päällä huonosti, etumaavaraa voi olla vaikea saada riittäväksi, ohjaus on epämääräinen suunnanvaihdoissa. säädä etupään ulosjousto ennen maavaraa!
-maavara kohdalleen! edessä, auton keskellä ja takana 3,5mm on hyvä lähtökohta. itse mittaan keskeltä maavaran akun takaa pohjalevyn ihan lopusta.
-iskarin ulosjousto. perän pitää "roikkua" kun auto on irti pöydästä. kun maavara on tsekattu edellä mainitusta kolmesta kohdasta, mitataan ulosjousto auton keskeltä "vetämällä" perää taaksepäin jolloin iskarin on maksimimitassaan. maavaramitta työnnetään samalla auton alle. ja siinä pitäisi olla 4,5-5,0mm mittana. ulosjouston määrällä voi vaikuttaa mm. kaasu päällä kääntyvyyteen
-taka-akselin laakereita tulee uusia tarpeeksi usein, muuten akseli alkaa kulumaan laakereiden kohdalta ja tulee ylimääräistä klappia.
-taka-akselilla pitää olla sivuttain pieni klappi. jos se on liian tiukalla auto voi puoltaa kiihdytyksissä eikä kulje suorilla
-jos ajat samoilla renkailla uudestaan päivän mittaan, vähennä pidotusaikaa jälkimmäisillä ajokerroilla. tarkista myös renkaiden reunojen liimaukset
-etujousitus pitää kaikissa asennoissa toimia herkästi
-käytä joustavia sensori- sekä moottorinjohtoja, jotka eivät väännä perää johonkin asentoon väkisin. Moottorinjohdot ei saa jumittaa koriin (GT-12 korin kanssa ei ongelma)

Näillä vinkeillä pääsee jo pitkälle  :wink:  :cool:
Apuja saa kokeneemmilta kun kysyy. Parhaimpia tapoja on seurata kokeneempien rutiineja ja samalla kysellä  :azn:
Nämä vinkit pätee myös.


Erittäin hyviä Youtube-kanavia ja videoita:

https://www.youtube.com/watch?v=uu9992UX9hM&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=95&t=0s diffin tuunaus, Yokomo painelaakeri hyvä ja halpa päivitys.
https://www.youtube.com/watch?v=-ct2L3KEkE0 perän oikaisu
https://www.youtube.com/watch?v=gq00eXAkwOo perus video kolikkojen avulla tweakin säädöstä
https://www.youtube.com/watch?v=QTnfxmE_k5Q&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=74&t=0s korin asennusta
 https://www.youtube.com/watch?v=epU8d-kgu3c&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=106&t=0s yksi tapa säätää sivujouset about kohdalleen
https://www.youtube.com/watch?v=gqxh7UXq5k4&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=153&t=0s keulan herkistelystä
https://www.youtube.com/watch?v=9qpQyzyT1Kg&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=155&t=0s renkaiden koko kannattaa mitata koko renkaan leveydeltä, eikä pistemäisesti yhdestä kohtaa
https://www.youtube.com/watch?v=suI3uKzmwew&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=175&t=0s perän ulosjouston asettaminen ja mittaus (itse mittaan pohjalevystä. olennaista on mitata samasta kohdasta aina)
https://www.youtube.com/watch?v=H8fuvVvaMqY&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=66&t=0s maavaran säädöstä. jos auton perä on mutkalla, sen huomaa maavaramittarilta takapään hiilarin "siipien" alta mittaamalla maavara. jos siinä on eroa 0.2mm tai enemmän (samankokoisilla takarenkailla) on perä mutkalla ja se on suoristettava (katso perän oikaisu video)
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Destiny VD-12 1:12, Team Xray XB8e 2019, Hobbywing/Reedy//Muchmore & Sanwa/Highest

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kaivoin tämän vanhan topikin esiin, jos joku 1/12 kuskeista pystyisi tekemään pienen opastuksen lajin aloitukseen.
Olisi varmaan helpompi saada lisää kukeja lajin pariin, jos vaikka listaisi perusasioita hommasta.
Itselle suurin mysteeri on tässä hommassa on renkaat, jotka on ilmeisen tärkeässä osassa tässä luokassa.
Mistä renkaita saa, renkaiden seokset, sorvaamiset ja kaikki häslääminen niiden kanssa vaikuttaa sivusta seuranneena hyvin monimutkaiselta touhulta. Mutta onko se oikeasti?
Toivottavasti myös muut tästä hommasta kiinnostuneet saisi apua tämän topikin kautta.

Hyppäsin muutama viikko sitten mukaan tähän foumimaailmaan, lähinnä GT-12:n osalta. Startti on ollut oikeinkin helppoa. Useat tämän keskustelun kommentoijat ajavat/kisaavat sellaisella tasolla, että kommentit eivät hifiydessään välttämättä rohkaise kovinkaan tehokkaasti uusia kuljettajia mukaan.

Tässä muutamia ajatuksia ja toteutuksia aiheeseen liittyen:

Auto löytyi käytettynä tältä palstalta, uusia löytyy kauppiailta.

Hinnaltaan aloittelijaystävällistä oikeaa 1s-noparia ei tahdo ns. laatumerkeiltä oikein löytyä. Kiinankunkulta löytyy jos löytyy. Ei huvittanut kuitenkaan sijoittaa erikoisnopariin.  Hankin kotimaiselta kauppiaalta alle 30 € Hobbywingin boosterin, jolla vastarille ja servolle saadaan 1s-akulta niiden tarvitsema korkeampi jännite. Käytettävissä ollut HW 2.1 2s klooninopari ei kuitenkaan suostunut toimimaan 1s jännitteellä. Hankin tilalle kotimaiselta kauppiaalta alle 60 €:n  HW XR10 Justock 60A 2s-noparin jolla homma lähti toimimaan. Harrastajien pakkien pohjilta löytyy todennäköisesti nopareita jotka voi valjastaa myös mattopuolelle.

2s sähköillä ja 17.5 tai 13.5 koneella voi hyvin myös ajella jos ei kisoissa meinaa käydä.

Akut maksavat alkaen n. 40 €.

Pikkuservo löytyi Hakkilan kauppiaalta, samoin GT-12 renkaat ja pitoaine. Muitakin ostopaikkoja löytyy.

Rengassorvi löytyi Hakkilasta pienen kyselyn jälkeen ja käyttökoulutus samasta pöydästä. About sopiva rengaskoko oli selvitetty etukäteen.

Pidotus 20/10 min tai jotain sinne päin on toiminut hyvin omiin tarpeisiin.

Samoilla renkailla on voinut hyvin ajaa koko session jos ei ole huvittanut vaihdella niitä.

Hakkilassa on pystynyt ajamaan hyvin samalla matolla turistiautojen kanssa ilman ajokelvottomuusoireita.

Auton mekkaaminen on ollut lähinnä sitä, että tarkastaa, että kaikki liikkuvaksi tarkoitetut osat liikkuvat ja kiinni tarkoitetut osat ovat kiinni.

Edit: Ohjaimen curve ja dual rate asetuksilla saa auton reagointia vaimennettua helposti omille käsille sopivaksi.

Rohkeasti vaan mukaan.


« Viimeksi muokattu: 20.01.20 - klo: 00.09 kirjoittanut Mölli »
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itsekin samoilla linjoilla Ollin kanssa, C12 aloitus lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen on ollut ainakin Hakkilassa aika kivutonta. Olen ajanut edessä magenta ja takana pinkki seoksilla sekä JFT:n että CRC:n renkailla. Eilen testasin JFT:n sinistä ja vihreätä ja ne toimivat oikein hyvin koko kahdeksan minuutin erän. Olen pidottanut takarenkaita 20-25 minuuttia ja eturenkaita 10-15 minuuttia CS:n pitoaineella jota myy Hobbyfactory, EuroRC ja Future-RC. Ei tämä touhu niin vaikeaa ole, rohkeasti vain mukaan!
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa nitropaimen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
..." Make 12th scale great again-"   OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
..." Make 12th scale great again-"   OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...

Ja tämä kommentti kannustaa esim erityisesti pomppuluokkien kuskeja siirtymään matolle?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10