Kirjoittaja Aihe: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA  (Luettu 11908 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« : 25.08.07 - klo: 20.55 »
Lopputulokset M-8 SM IV 25.8 2007 Tammisaaren UA

TQ: Petri Mylläri

1 Ari Heinonen      VAU   87   45:05.139
2 Joseph Quagraine   VAU   87   45:06.106
3 Julle Pedersen   VAU   85   45:26.682
4 Jarno Siltanen   Jkl Srk   82   45:19.101
5 Arto Heinonen      VAU   81   45:16.235
6 Tomi Salonen      TUA   80   45:22.945
7 Jani Parjanen      TUA   77   45:24.534
8 Olli Viitanen (J)   AAU   73   45:09.372
9 Jiri Jokinen (J)   PosUA   54   32:04.826
10 Juha Sartesuo   LahUA   38   24:23.267

1/2
11 Jouni Hiltunen   LahUA   36   20:26.987
12 Tomi Marttinen (J)   AAU   35   20:02.659
13 Tomi Björkman   TUA   35   20:30.693
14 Niko Andersson   TUA   35   20:34.509
15 Markku Honkanen   VAU   34   19:28.977
16 Jethro Lehtojärvi   TUA   34   20:01.767
17 Harri Peltomaa (J)   TamUA   33   20:24.329
18 Petri Mylläri   SaloUA   30   16:04.950
19 Tomi Mairue      SRC   22   12:57.728
20 Timo Jalas      VAU   22   20:30.577

1/4
21 Jani Konka      VAU   27   15:28.108
22 Marko Eklund (J)   TamUA   26   15:02.674
23 Heikki Valtonen   TamUA   26   15:15.489
24 Miikka Kauttu (J)   TamUA   26   15:27.089
25 Joel Nissinen (J)   KongUA   25   15:08.102
26 Antti Kurvinen   VAU   25   15:10.035
27 Riku Hyvönen (J)   AAU   25   15:15.778
28 Mika Hurula (J)   SaloUA   24   15:01.309
29 Jussi Torkkola   VAU   23   13:29.085
30 Mikko Mäkinen (J)   VMF   23   13:54.889
31 Aki Mertsola      TUA   21   12:07.573
32 Jukka-Pekka Vihmo   PoSUA   20   12:19.990
33 Jaakko Hietaoja (J)   LoiUA   16   10:06.376
34 Teemu Karvanen   SaiKart   7   4:33.743

1/8
35 Joonas Vuojolahti (J)VAU   25   14:45.549
36 Jarno Kokkonen (J)   TUA   25   15:14.949
37 John Westerlund (J)   E-TMK/UA25   15:18.008
38 Reijo Mattila   VAU   24   15:06.037
39 Kaius Perttilä (J)   VAU   24   15:12.202
40 Mikko Heikkilä (J)   TamUA   24   15:32.328
41 Matti Honkanen   MikUA   23   15:38.871
42 Jani Pohjalainen (J)   SaiKart   22   15:00.239
43 Aarre Sillanpää   TamUA   22   15:24.953
44 Aaro Lecklin (J)   KotkaUA   21   15:08.228
45 Mika Huttunen (J)   VaToSUA   20   15:08.512
46 Joni Viljanen (J)   LohUA   17   15:21.628
47 Tuomas Lintula (J)   VAU   9   4:45.349
48 Hans Laine (J)   VAU   0   -.---

1/16
49 Saki Luukkainen (J)   SalonUA   8   5:19.507
50 Jasse Laatikainen (J)TUA   6   10:03.390
51 Joni Hietala (J)   KotkaUA   0   -.---

Mielestäni järjestelyt pelasi hyvin koko päivän, rata oli todella valmiin oloinen, ja kesti ainakin näin kierroslaskennan näkökulmasta erittäin hyvin. Kiitokset kilpailijoille, ja Onnittelut Arille voitosta.

Mika R

  • Vieras
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #1 : 26.08.07 - klo: 14.31 »
Onnittelut Arille täältä Vironlahdelta! Tuliko nyt sm titteli samalla? Jos näin niin onnittelut! Myös velipojalle 5. Sijasta tutulla merkillä :) oliko rata makee?

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #2 : 27.08.07 - klo: 00.01 »
Vähän kisaraporttia muistaakseni kaikkien aikojen huonoimman kotimaisen polttiskrossikisan jälkeen. (Siis oman sijoituksen puolesta.)

Oolrait. Herätys kuudelta ja keula kohti kisoja. Hikiseen kerittiin autosta ulos, kun tuli ekat haukut baanasta. Pieni, hidas, märkä ja menee ihan tohjoksi. Omat havainnot tuki ennakkoluuloja. "Voi jee! Mikkihiiribaana. Ei sitten tartte painaa liipasinta täälläkään..." Suorat lyhyitä ja mutkat tiukkoja siis.

Pari normaalia harjoitusta pohjalle. Ei oikein tahtonut kääntyä ja polttoaineen vaihto kisapäivän aamuna ei yhtään helpottanut tilannetta aiheuttamalla omat ongelmansa pannun säätöjen kanssa. Auto jatkuvasti joko putkissa tai verkoissa, kun ei ole yhtään treeniä pohjalla. Lisäksi baanan näkeminen tuotti suuria ongelmia. Oikealla olevan tuplahyndän ja keskellä olevan triplan alastulot oli täysin katveessa. Kaikkein pahimman paikan muodosti vasemmalla olevan tuplan jälkeinen mutka. Baana näytti noin 50cm leveältä. Putket paukku ja huolella noin metri mutkan jälkeen. Teroilin samassa paikassa koko päivän.

Asiaan. Ekaan erään lähdettiin pannun säädöt poskellaa, kytkin laahaten ja kuski pihalla, kuin pikkulintu. Pannu booaa alhaalta, joten laihalla mennään alapään suhteen. Sijoitusta en tiedä. Ei varmaan kovin hyvä. Erän jälkeen kytkin auki ja sieltähän löytyy yksi katkennut jousi. Uutta Mugenin 1,1mm jousta peliin.

Toka erä ja tulosta pitäisi tehdä. Eka liipasimen painallus varikolta lähtiessä ja kone sanoo tööt tööt. Voi jee! Tällä kokemuksella pitäisi noteerata kytkinpalat kuluneiksi jousia vaihtaessa. Se sitten selvisi tässä vaiheessa. Kytkin ei ota kunnolla kiinni, joten ajo on tosi vaikeaa. Pannu huutaa ja kuskinkin tekisi mieli.

Kolmanteen erään pistetään sitten kytkinpalatkin uusiksi ja samalla muutentaan auton säätöjä, kuten jokaiselle muullekkin tankille. Lämmittelyssä auto vaikuttaa kohtuulliselle. Vieläkään ei suostu kääntymään tarpeeksi. Paranee kuitenkin jatkuvasti. Erä menee kuitenkin alussa totaalisin terveelleen. Mekatsu alkaa huutamaan "Hidasta!!" varikolta lähdön jälkeen. Alan jo epäillä jonkun nostajan istuvan terveellään keskellä suoraa, kun ei saa kaasua painaa tankki täynnä, jolloin on kaikkein kriittisimmät hetket koneen kannalta. Ketut!! Oli kuulemma taktikoinut lähtöpaikkaa ja tankin kestoa. Noin lyhyellä radalla on aika turha taktikoida kumpaakaan varsinkaan varikolta käsin...
Joopajoo. Himmailin siinä pari sekuntia ja sitten tulin siihen tulokseen, ettei varikolla tajuta mitään kilvanajosta. Joten lämä tiskiin ja muutaman sekunnin turvin kerkesin ylimääräiselle lämmittelykierrokselle.

Avot! Ei siinä yksi ylimääräinen lämmittelykierros auttanut. Törkeän monta kämmiä parille ekalle kierrokselle ja kymmenes kierros jäi saamatta. Heikko esitys. Auto, kone ja kytkin kuitenkin pelitti hyvin joten tiesin homman olevan kondiksessa finaaleja varten. Vieläkin oli  kääntyvyys kadoksissa varsinkin veto päällä, joten kärkisijoista ei tapeltaisi. Finaaliin olisi kuitenki hyvät mahikset.

Tehokkaasti kämmättyjen alkuerien myötä löyty finaalipaikka nelosista. Puolenvälin huonommalta puolelta on hyvä lähtä finaaliin. Auto oli aikalailla samoissa säädöissä, kuin vikassa alkuerässä. Konstit oli yksinkertaisesti loppunut kesken kääntyvyyden suhteen. Äm-kasia ei vain ole tarkoitettu neulansilmiin tai niin sitä luulisi. ( Tästä lisää myöhemmin.)

Lähtö oli normaali alempien finaalien katastrofi. Ukot painaa lämätiskissä ekaan mutkaan. Väistelen pahimmat katastrofit ja selvitän ekan tuplan jotenkin. Jahka auto tulee näkyviin tuplan takaa niin olen kärjen tuntumassa. Joku heppu edellä ja muutama ympärillä. Eka mutka vasemmalle juuri ennen pöytähyndää ja sitten kaikki meneekin reisille. Pieni kosketus kilpailijan kanssa ja autoni päätyy aitaa vasten radan ulkoreunalle. Homma olisi ookoo, jos vain auto näkyisi. Vaan kun ei näy. Seisotan autoa useamman sekuntin jarrulla ja odotan nostajia. Mitään ei tapahdu ja kukaan nostaja ei edes katso siihen suuntaan. Kärki on jo mennyt triplan yli ja kukaan ei ota askeltakaan siihen suuntaan mihin autoni hukkasin. Rupean vuorotahtiin painamaan kaasua ja jarrua, josko vaikka koneen kierrokset herättäisi nostajat ja samalla kone pysyisi käynnissä. Tässä vaiheessa kaikki muut on jo ohittaneet sen paikan ja nostajat alkavat keventämään askeltaan. Pakko siis ilmoittaa heille huutamalla auton sijainti. "PÖYTÄHYNDÄN TAKANA!!!" tai jotain vastaavaa tuli huudettua muutamaan otteeseen. Myös mekatsu kuuli kunniansa ja lähti liikkeellee muutaman kannustavan kommentin jälkeen "JUOKSE NYT S***ANA!!! tai jotain vastaavaa.

Lopulta pöytöhyndän luokse saapui mekatsuni ja joku nostaja. He vain kohauttivat olkapäitään, ettei autoa näy. "NO VOI SUN *******!!!!!" Muutama sekunti myöhemmin hoksaan radan vasemmassa reunassa olevan nostajan nostavan auton ilmaan. HALOO!!! Sehän on mun auto. Miten pirulla se on tuonne päätynyt??? Yksi ja sama. Liinat kiinni ja nostaja pudottaa auton baanalle. Sen jälkeen lämä tiskiin ja takaa-ajoon.

Kärjellä on lähemmäksi kierroksen kaula, vaikka tulenkin oikaisseeksi autoni puskaseikkailun myötä noin kolmannes kierroksen. Ei Käänny. Pieneen tuplaan ja triplaan joutuu ottaamaan vauhtia ulkomutkista. Sisäkurvasta kääntäessä olisi käännös kesken vielä hyppyriin mennessä. Homma kuitenkin pelittää kunhan ketään ei ei vain ole sisäkurvassa punnertamassa juuri hyppyriin kiihdytyksen aikana. Tuppaavat tulemaan poikittain eteen juuri ennen hyndää. Kaahaan menemään täysin surutta ja porukka rupeaa tulemaan perä edellä vastaan. Jossain vajaan kymmenen minuutin kohdalla kuulen olevani toisena. Jees! Ei paniikkia enään. Nyt vain räpätään menemään ja harjoitellaan semiä varten. Kuitenkin olen varmuuden vuoksi liikkeellä kahden tankkauksen taktiikalla vartin pituisessa finaalissa. Jälkimmäisen tankkauksen jälkeen kuulen kuulutuksen jossain kolme minuuttia ennen loppua. KÄÄK! Olen neljäntenä. Tankkaus ja joku kämmi samalla kierroksella pudotti sijoitusta pari pykälää ja nousupaikka oli yllättäen abaut puolen kierroksen päässä. Nappe taisi puhua kuudestatoista sekunnista.

Hanat kaakkoon ja hyppyreistä riskillä yli. Nopea laskutoimitus osoitti matkaa olevan jäljellä abaut 6-7 rundaa. Pitäisi vetää runsaat kaksi sekuntia per kierros kiinni. Nappe kuulutti tilanteen kehitystä, joten tiesin lähestyväni nousupaikkaa heti yhden ajetun kierroksen jälkeen. Kolmantena ajava kaveri ei ollut kukaan vanhoista kehäketuista (Olbe??) joten toivoin häneltä menevän pasmat sekaisin Napen kuulutuksien myötä. Jos Kyseessä olisi ollut Timppa tai Jussi siitä finaalista, niin tilanne olisi ollut aika toivoton, mutta nyt oli peli vielä täysin auki.

Sutena vain nousupaikkaa kiinni ja riskillä kaikista hypyistä. Älyttömän monta läheltä piti tilannetta, mutta tuuri kesti. Viimeiselle kierrokselle lähdin muistaakseni 1.7 sekuntia nousupaikkaa perässä ja tiesin ajavani sen kiinni, jos vain mitään ihan hullua ei sattuisi.
Ketut! Isosta tuplasta hyppäsin kuten aina (Siis ainakin yritin.) jälkimmäisen pompun päälle. Siitä auto putoaa alastuloon ja katveeseen siitä missä ajoin. Yleensa se tulee näkyviin siellä missä pitääkin, eli keskellä rataa muutama metri ennen pöytähyndää edeltävää mutkaa. Nyt homma meni reisille ja kolhin ensin sisäreunan putkea ja siitä otetun kimmokkeen jälkeen ulkoreunan putkea. Voi vessa! Peli menetetty ja katsomoon.

Ehkäpä kuitenkin parempi näin. Mietin jo ajon aikana minkälainen rangaistus mahtaa tulla ekan kierroksen oikaisusta. Oikaisin kuitenkin törkeän siivun baanaa vaikka hävisinkin jokatapauksessa lähes kierroksen kärjelle sen kämmin myötä. Oikaisustahan ei sinällään pitäisi rangaista kuljettajaa, jos oikaisusta ei ole hyötyä. Vaan olisi siinä saattanut tulla puhetta protestin mahdollisuudesta.

Vaihtelua tietysti seurata finaali tarkasti katsomon puolelta. Huomiota kiinnitti suuret erot autojen toiminnassa. Huippunopeudella ei kukaan tehnyt eroja muihin. Kiihtyvyydessa oli selkeitä eroja muutaman kaverin eduksi, mutta ennenkaikkea kääntyvyydessä veto päällä tehtiin suuria eroja. Joillakin vain kääntyi lämä tiskissä jo siinä vaiheessa, kun muut joutui vielä himmailemaan. Erot oli sen myötä metri tai useampi jokaisessa mutkassa. Aakeammalla radalla erot olisivat siltäosin varmasti pienempiä.

Kaikkiaan voisi sanoa A-finalistien teroilleen hämmästyttävän paljon. Porukka kämmäsi jatkuvalla syötöllä loppupelistä kohtuullisen helpoissa hypyissä. Treeniä lisää.

Daadaa. Ei jaksa oikolukea. Nauttikaa typojen kanssa.

Ps. Rata osoittautui lopulta varsin hyväksi. Pinta oli erittäin hyvä, profiili kohtuullinen ja hypyt inhimillisiä. Sama baana vähän laajempana jokaista suoraa pikkuisen pidentämällä ja mutkia laajentamalla olisi suorastaan erinomainen. 

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #3 : 27.08.07 - klo: 01.24 »
Nyt kun joku avasin jälkipelin niin uskallan itsekkin omat seikkailuni panna julki...

Kisaraportti:
Pelipaikalle siinä klo 8:00 pintaan, ajo-ohje Turusta päin veti aamun reisille, mikä lie rapupolku annettu osoitteeksi. Kotvasen "EK" hiekkapätkä kruisailujen jälkeen löysimme itsemme kohtuullisen siistiltä kilpailupaikalta itsemme pikku aamutokkurassa uudenkarhean baanan välittömästä läheisyydestä. Nuppiluku osoitti pienen odottelun ja parin pikapuhelun jälkeen  onnellisesti koko tiimin kisapaikalle laittamaan show pystyyn...

Ensivaikultema baanasta oli haastava ja sitähän se oli ainakin NOSTAJILLE. (palaan tähän myöhemmin) Ei muutakuin lelut esiin ja odottelemaan mielenkiintoista reeniä. Losin viilattu pakettisetuppi pelasi mutta pata/kytkin ei. Lyhyempi välitys ja rajumpi kytkin kehiin ja jopas homma alkoi pelata. Lyhyen baanan vielä lyhyemmät suorat suorastaan kirkuivat autolle agressiivisuutta. Ensimmäisen alkueräkierroksen jälkeen sijaluku 6 osoitti että treenin aikana löydetyt poppakonstit olivat oikeita ratkaisuja. Alkuerien jälkeen pieni odotettu pudotus sijaluvulle 9 oli kuitenkin enemmän kuin onnistunut suoritus. Ajoin kuitenkin erässä jossa tasoero oli aivan käsittämättömän suuri.

Tämän jälkeen alkoi urani ensimmäinen piinaava odotus semifiinaaliin. Finaalin lähtö oli normaali HANAT+KASAAN lähtö jossa totuttuun tapaan autoni joutui jälleen kerran nostajien huoleksi ja takaa-ajo koko rotlan hänniltä alkoi. Sen verran tuli hermoiltua että illan päätösfinaali tuli seurattua intensiivisesti radan varresta, rattoista 45min taas jälleen kerran.

Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin tyytyväinen siihen että lelut pelasi erinomaisesti kaikilla osa-alueilla ja rehdisti kerrankin hävisin ajamalla. Kalustopaketti on kunnossa mutta kuljettajan korvienvälistä pitää saada särmät ja valupurseet hiottua pois. Tähän ei ole kuin yksi lääke ja se on "enemmän paineen alla ajoa" treeniä. (Vinkiksi tähän: Ota vaimo treeniin mukaan nostamaan autoa  :p )

Tammisaaren UA osasi järjestää todella mukiin menneen kilpailupäivän, järjestävällä seuralla oli mukavasti väkeä kilpailijoiden iloksi ja juurikaan minkäänlaista ontumista ei ollut nähtävillä. Kilpailijoiden perustarpeet tuli täytettyä erinomaisesti ja palvelu pelasi mallikkaasti, puitteet olivat kunnossa. Kuitenkin jotkin asiat olisivat kaipaneet pientä hienosäätöä, pahimpiin järjestäjä tekikin korjausliikkeitä kilpailun aikana...

Rata oli todella ahtaaseen tilaan rakennettu mutta oli kuitenkin rakennettu todella hienosti. Baana kesti todella hyvin koko kilpailupäivän ja huomattavaa kulumista ei ollut havaittavissa. Hyppyrit toimivat mutta sijoittelun kannalta tuottivat kuitenkin kohtuuttomasti katvetta sekä kuljettajille että nostajille. Pahin hyppyreistä oli se ensimmäinen 1+table jossa monien hypyt ajautuivat vastaantulevien "kaistalle" tässä myös kaataminen helposti maksoi YHDEN KIERROKSEN koska nostajien oli lähes mahdoton turvallisesti hoitaa hommansa. Finaaleihin hommaa korjaattiin lisäverkoilla joka tuottikin sitten jatkossa "pikkuautoja ongenkoukussa" efektejä, hupaisaa sikäli mutta voi sitä nostaja rukkaa joka niitä kaloja merrasta poimi.

Ajajakoroke oli sijoittelun suhteen jäänyt ehkä hieman oikealle, asiaa ei edesauttanut se että tuomareille varattu väli oli korokkeen vasemmassa laidassa. Tunkua oli joka välillä aiheutti hieman hikikarpaloita. Muilta osin koroke oli oikein mainio.

Ne jotka eivät kestä rakentavaa kritiikkiä voivat lopettaa lukemisen tähän...

Napsahtamiskriittisimmät hetket kilpailupäivänäni olivat viimeisen alkuerän jälkeen jolloin tuomarisetä päätti että minulla on asennevamma. Setä omassa roolissaa jopa uhkasi kirjallisella varoituksella (Tästä kuitenkin rakentavan keskustelun hengessä selvittiin kättelyillä!), en tiedä mistä moinen hässäkkä tuli mutta omat arveluni ovat tässä.

Kolmannen alkuerän viimeisimmillä kierroksilla tuli eteen kisatilanne jossa oma autoni oli sisäkurvin puolella ja ulkokurivista takaa tullut kylkeeni kiilannut kuljettaja sai pahasti siipeensä (taisi jopa lentää pois koko ajouralta), suuret pahoittelun tästä mutta Mr.Tuukkaa lainatakseni kysessä oli selkeä kisatilanne enkä ollut pahat mielessä. Taisin jopa hieman avata suutani ko. erän aikana, vuorosanoin: "Ei voi olla todellista" (normaalilla puheäänellä) Liekö jäänyt naamani tuomarille muistiin kun olin kahden aikasemman alkuerän jälkeen käynyt huomauttamassa että tilaa ei herunnut ajoradalla vaikka oli selkeästi suurinta osaa nopeampi.

Semifinaali meni sitten periaatteessa pilalle kolmesta syystä. Ensinnäkin jos kolmen ensimmäisen kierroksen aikana kaataa kaksi kertaa niin se ei vielä pitäisi pilata koko 20 minuuttista. Se että näiden aikana MENETTÄÄ yli 50 SEKUNTIA aikaa on liikaa (näistä kaadoista toinen oli ainakin autettu). Tällä baanalla kyse on reilusti yli kierroksesta. Tässä kohtaa nostajat siis ratkaisivat pelin, en kuitenkaan voi heitä tuomita koska rata oli rakennettu täysin ajouran ehdoilla eikä nostajaa oltu paikkapaikoin huomioitu ollenkaan, saati tämän turvallisuutta. Kaiken tämän jälkeen voin kertoa että siinä kohtaa menee helposti Heinosellakin hermo. Kolmantena ja kaikkein pahimpana pidin kuitenkin sitä että vieressäni ollut kanssakilpailia mutisi koko ajoajan vieressäni siihen sävyyn että pahamaineisin merimieskin olisi hävennyt, suoraan sanottuna 80% sanoista oli sellasia joita ei painotuotteista löydy. Tämä kuljettaja vielä seisoi kaljakorin päällä. Samainen kaveri vielä tuuppi kyynärpäällään vähän väliä, ilmeisesti silloin kun oli jännittävä ilmalento päällänsä. Tuomarit eivät tähän reakoineet. Tässä kohtaa koin todella suurta pettymystä.

Lopuksi näin voisin todeta että edelleenkin toivoisin ainakin SM kisoihin katsatuksessa pakolliseksi tankin tilavuuksien mittaamista, se ei oikeasti ole vaikeaa.

PS: Pitää kai ruveta lentäjäksi Napen tapaan...

Ja näin vielä loppujen lopuksi...
Lainaus käyttäjältä: sääntökirja
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin alkuerissä kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan tilannetta häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta voidaan antaa varoitus.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #4 : 27.08.07 - klo: 02.10 »
Tässä oma palautteeni kisoista.

No ei jäänyt paljon sanottavaa kun ei osaa ajaa. Autokaan kyllä ei kestänyt hyppäämistä alkaa ikä painaa reiskaa. Hieman nokalleen päättyneen hypyn jälkeen päätti sarana tappi puskea läpi kannakepalasta ja nousu jäi siten siis kuuteen kierrokseen, Jaakolle kiitos kun viitsi vääntää lelun jonkinlaiseen kuntoon 2 kertaa ja pääsin ajamalla sentään maaliin asti.  :roll:

Rata oli melko syherö ja hyndat aivan väärässä kulmassa korokkeeseen nähden, pieneen tilaan ängettynä ei ollut juurikaan minkäänlaisia turva-alueita, jonka johdosta tuli parissa hypyssä päädyttyä vasten liikennettä putken väärälle puolelle. Katvetta oli tosiaan monessa paikkaa ja näytti siltä että, rata olisi vain metrin leveä paikoin.

Yhden huonon hypyn jälkeen, joka päätyi väärälle puolelle putkea, satuin joutumaan tuomarin silmätikuksi ja tämä jaksoi sitten mussuttaa 30v autourheilu taustaa jne. Pienoisautoilu ja Jokamies luokka on todella eri planeetalta. Tämä samainen tuomari kaksikko kyllä puhui että karsitaan päälle ajot ja kiinnitetään huomiota siihen että, nopeammat saa tilaa jo Salossa. Pas..marjat kitistään vaan kun oikaisee ennen kun kello käy ja se ei ole säänöissä kiellettyä. Ja mussutetaan kun ajaa väärään suuntaan muka, jos rata on noin pienellä alueella että, nostajatikin seisoo sen ulkopuolella, voi joskus käydä niin että, auto lentää, tönitään/muuten vaan virheestä johtuen eksyy väärälle puolelle putkea.

Erästä kirjoitusta Salon kisan jälkeen lainatakseni:
- Tuomarointi - perään sai ajaa ihan rauhassa, jopa varikolla! (No hard feelings!)

Jos kerran on tuomarina, pitäisi varmaan seurata koko kisaa eikä vaan sitä yhtä autoa joka kiertää rataa, sattumalta erään tuomarin pää liikkui omani kanssa ihan synkassa. Toisin sanoen kytättiin vaan josko tuolle antaa rangaistuksen kun se kerran väitti vastaan.

On vaikeaa olla mukava kun närästää.

Xray = R.I.P

Edit: Niin kiitos myös Samille asistansista varikolla.
« Viimeksi muokattu: 27.08.07 - klo: 11.48 kirjoittanut Jasse »
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #5 : 27.08.07 - klo: 08.41 »

Lainaus käyttäjältä: sääntökirja
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin alkuerissä kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan tilannetta häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta voidaan antaa varoitus.


Tässä tarkennus eräälle hyvinkin kokeneelle kehäketulle joka ei kyseistä sääntöä noudattanut ja kun erän jälkeen asiasta mainitsin niin sain vain vastaan väitöksiä.

Siinä mustaa valkoisella ja tämän asian vahvistivat myös kaikki tuomarointiin kuuluvat henkilöt välittömästi erän jälkeen heidän kanssaan keskustellessani.

Asiahan ei minun peräsimelleen menneisiin eriin käytännössä vaikuttanut millään tavalla, mutta mielestäni aikuisen ihmisen kuuluu myöntää virheensä ja varsinkin mikä eniten hatuttaa, on se että noin kokeneen kuljettajan pitäisi todellakin tietää tämää täysin perus sääntö joka kuuluu jokaiseen luokkaan.

Jasse myös palautti mieleen yhden episodin joka sai hermon kihahtamaan.
Totaalisen penkinalle menneen alun jälkeen jouduin tietysti lähteä hyvinkin matalilta sijoilta nousuihin.
No helppoahan sieltä oli nousta kun vauhti piisas ilman merkittävämpiä keskittymisiä koko ajamiseen.
Taisi olla 1/4 B finaali jossa hermo sitten meni kunnolla tuohon hitaampien toimintaan.
Tulen kirroksella tai jo toisella ohi, mutta ei edes pienintäkään yritystä päästää ohi selvästi nopeampaa. Tultiin päälle niin että samainen kuljettaja onnistu kaatamaan autoni 2 kertaa.
Tästä kun mainitsin kuuluvalla äänellä niin ainoa palaute oli että tuomari tulee seläntaakse käskemään suuta pienemmälle.
Edellisten erien jälkeen suivautuneena annoin vastakommentiksi "johto auto prkl... kuuluta edes joskus latua hl veeti.

Sivusilmällä pystyin näkemään että tuomari taisi käydä tarkistelemassa tilannetta monitorista koska tarkkaili millä autolla ajan, ja kun ei jälkeenpäin mitään asiaa minulle enää ollut.

Ei näin... Ei näin.

Korokkeella pidetään suu kiinni kyllä...
Mutta mikäli tuomaristo ei puutu noin selkeisiin asioihin yhtään millään tavoin niin pakollakin tulee se oma kuulutuslaitteisto käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 27.08.07 - klo: 09.05 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #6 : 27.08.07 - klo: 10.48 »
Ja tässä Lintulan teamin raportti:

Edellisen kisan junnuvoitto ja vielä mahdollisuuksissa oleva junnumestaruus mielessä kisaan tultiin. Torstaina Lavangossa oli vihdoin löydetty näppeihin sopivat säädöt autoon. Toiveet siis korkealla, mutta toisin kävi.

PM-kisakone kiinni, mutta kun se harkoissa stumppasi vissiin kolmasti, niin yleisö äänesti koneen vaihtoon. Vaihdettu kone toimi hyvin koko loppukisan. Alkuerät menivät huonosti. Ensimmäisessä tuli kaatoja mahdoton määrä osin pieleen menneiden alkuharjoittelujen, osin auton säätöjen ja ennen kaikkea kuskin hermoilun takia. Toisen erän pilasi servo-ongelma, joka johtui jostain kolaroinnista. Alumiininen servosarvi vääntyi mutkalle ja vei hampaat kiinnityksestä. Kolmas ajo oli sanoin kuvaamatonta tumpelointia. Alkuerien sijoitus taisi olla 33, joka tarkoitti 1/8 nousua.

Varikkonaapurit otti sitten tilanteen haltuun ja pistivät iskarit uusiksi. Itse menin mekkareiden nostajaksi. Nostomies, jo vissiin armeijankin mielestä, eipä siinä mitään.

Nousufinaali lähti hyvin käyntiin. Kolmospaikalta kärkeen ekan kierroksen jälkeen ja sitten hyviä läppejä niin, että kolmen neljän minuutin kohdalla johtoon kaikkia yli kierroksella. Auto toimi ja kuski myös. Moni varmaan alkaisi varmistella tuossa vaiheessa, mutta mitä vielä, kyllähän pääsuoran jälkeinen hyppyri pitää hypätä kunnolla. Se sitten vähän vinoon ulos ja ilmeisesti kamppailu tolpan kanssa päättyi häviöön. Ylädekki murtui ja etuylätukivarsi vähän vinoon, mutta ennen kaikkea ohjausservo toimi vain toiseen suuntaan. Keskeytys ja varikolle kuukkeloimaan. Ohjausservon keskimmäisten rattaiden tapin kolo oli muuttunut ovaaliksi. Kyllähän siinä hypyssä muutkin tötöili, mutta Tuomaksen onnella ei sallita sitä yhtäkään virhettä. Jälkijossittelulla noilla kierrosajoilla olisi ollut korkealla, mutta ...

Sitten haja havaintoja. Tammisaaren porukalle iso hatun nosto uuden radan saamisesta ja hyvien kisojen järjestämisestä. Rata ei kuskia miellyttänyt, mutta se on mielipide asia. Rataa pitää ehdottomasti muuttaa muutaman katvealueen poistamiseksi sekä ennen kaikkea pääsuoran jälkeistä hyppyrialuetta. Katvealueet ovat helposti poistettavissa, mutta se toinen vaatii rajumpia otteita. Itse hypyssä ei ole mitään vikaa, mutta rata ja reuna-alue on vain liian kapea tuolla kohtaa. Nostajille pitää olla ehdottomasti mahdollisuus hoitaa tehtävänsä nopeasti ja ennen kaikkea turvallisesti. Nyt ei niin ollut. Joten jos talkooporukalla on vielä rahtunen voimia jäljellä, niin parantakaa nuo paikat. Sitten rata on hyvä. Erityiskiitos ajajakorokkeen rappusista.

Ulkomailla kisoissa yleisin kuulutus on antaa tietä johtoautolle. En kuullut näissä kisoissa kertaakaan. Omakin auto joutui tuon uhriksi. Jokainen siellä kisaa ajaa, joten jos tuohon halutaan muutosta, niin se on kuulutuksien kautta tehtävä.  On siinä se ongelma, että kun kaikkia oikeutettuja ohituksia ei voi kuuluttaa, niin onko se oikein, että vain johtoauto saa apua. Siinä voi toisena oleva olla mahdottoman tilanteen edessä ajaessa kiinni sitä ensimmäistä. Tosin mitäs ajaa kakkosena.

Jullen poika tutustui rc-saveen oikein kunnolla ja vei sitä varmaan muutaman kilon kotiinsa. Toivottavasti ei hallitus kiellä kisareissuja.

Juniori nukahti autossa aarre kainalossaan.

Onnittelut junnuvoittaja Viitaselle! Veit sen pystin, mikä oli kautemme tavoitteena, mutta oikealle miehelle meni.

Onnittelut myös Arille kisan ja koko SM-sarjan voitosta. Homma ei mennyt reisille niin rc-radalla kuin sen ulkopuolellakin.

Poissa Hude

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #7 : 27.08.07 - klo: 12.43 »
Tässä kanssa hieman kisaraporttia

Aamullla herätys kello 04.30 ja odottelemaan kyytiä,kisapaikallle,saavuttua kisapaikalle katselin rataa hieman epäluuloisena mutta yllätyksenä toisen alkuerän jälkeen se tuntui todella haastavalta,muutama kohta oli pimennossa ja kapea muuten ok.
Kisa loppui 1/8:hin liiallisen etusormen käyttöön.Auto pelasi todellla mallikkasti taitoihin nähden :) ja suurin kiitos menee Kössi teamin Samille joka laittoin RB:n laulamaan kovaa ja korkeelta kuin A-ryhmän corolla.

Järjestävän seuran toiminta oli esimerkillistä,joka asia toimi todella mallikkaasti+napen kuulutukset,etenkin buffetti josta saisi jokainen kilpailunjärjestäjä ottaa mallia.

Ohitse on SM taistot tältä vuodelta ja ensi vuonna nähdään taas samoissa merkeissä vaikka muutama kisa onkin jäljellä.

Onnittelut Arille kisan voitosta jossa varmistui samalla suomenmestaruus...unohtamatta Olben junnusarjan voittoa.
Mugen MBX-6
NOVAROSSI Plus4 Futaba3PKS+2.4 FASST Tornado

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #8 : 27.08.07 - klo: 13.41 »
Kiitos järjestäjille ja kilpakumppaneille hienosta kisasta!!

+rata
+buffetti
+napen rennot kuulutukset
+järjestelyt
+auton toiminta
+jälleen mahtava kokemus

-muutamat katvealueet ja hankalat nostopaikat
-vauhti vain ei riittänyt, treeniä rutkasti lisää

ONNITTELUT ARILLE SUOMENMESTARUUDESTA!!!
Jose; teit finaalin lopusta mahtavan trillerin! Oli hienoa katseltavaa, Kiitti!
Joonas; kyllä harmitti puolestasi tuo pahuksen epäonni :sad: :sad:
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #9 : 27.08.07 - klo: 15.24 »
Heitetään nyt omatkin ajatukset ilmoille... Paikalle saavuttiin hyvissä ajoin, ensivaikutelma radasta oli kyllä aika järkytys, mutta mukava se ajaa oli kaikinpuolin. Ainakaan allekirjoittaneen mielestä pahoja katvealueita korokkeelle ei ollut, jos tajusi ajaa korokkeen tuomarikopin puoleisesta laidasta. Sitten tuomareista... Kaverit edelleen väärän lajin parissa. Piti puuttua taas kerran peräänajoihin yms... Montako stopparia kisoissa nähtiin, voinen vastata että tasan nolla, ja todella törkeitä tapauksiakin tuli nähtyä. Hoitakaa seuraaviin kisoihin Salo - Tammisaari akselille tuomarit, jotka ymmärtää lajista jotain!!!

+ Rata, mukavan haastava, ei pelkkää loikotusta
+ Järjestelyt
+ Kuulutukset kuuluivat joka puolelle... Tosin kuuluttaja voisi kuuluttaa selkeästi hitaampia antamaan tilaa!
+ Reiska + RB, toimiva yhdistelmä ilman mitään lisämausteita...  :grin: (modaamattomassa kestää etupää...)
+ Olben JunioriMestaruus
+ Länsiauto Hml

- Tuomarit, jaa mitkä tuomarit... Ei uskallusta rangaista, vai eikö näkökykyä??
- Semissä "raiskauksen" uhriksi joutuminen, porukkaa tuli persiistä sisään ennen kumimutkaa oikeen urakalla ja luonnollisesti nostaja nosti rykelmästä ensimmäisenä mutkaan tulleen viimeisenä pystyyn... Vähän liikaa tuli siinä jäätyä ja päälle pari omaa kämmiä niin se oli sitä myöten siinä, piiputtava O.S tuli viime minuutilla vielä ohitettua...

Eipä siinä, ens kaudella sitten taas...

Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #10 : 27.08.07 - klo: 15.51 »
Onnittelut Arille voitosta!
Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #11 : 27.08.07 - klo: 17.32 »
Muutama kuva täällä:
http://kuvablogi.com/blog/7627/3/

Poissa Nöhvö

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://RikuH.gfoto.com
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #12 : 27.08.07 - klo: 19.05 »
Joop, ihan kivat kisat oli taas.

Rata oli loppujen lopuks ihan jees vaikka alussa näyttikin pahalta.

Oma ajo kaatui 1/4 finaaliin kun ei kuski toiminut  :grin: auto ja moottori pelasi kyllä loistavasti  :azn:

Sitten miinuksia ja plussia...

+ Kuulutukset kuului ja järjestelyt toimi jees
+ Puffetti
+ Reiska kesti jälleen koko kisan !!!
+ Mosa toimi koko päivän ilman onkelmia


--- Tuomarit!!! todellakin väärän lajin parissa!
-- Nostopaikat

Mutta juu, enskaudella sitten taas =) vaikka onhan tässä kisoja vielä jäljellä...

Onnittelut vielä Arille voitosta ja samalla suomenmestaruudesta ja Olbelle junnumestaruudesta ! Ja tietysti the_manille junnujen kolmos sijasta  :wink:

-Riku




Poissa Puffdaddy74

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #13 : 27.08.07 - klo: 20.04 »
Lainaus käyttäjältä: sääntökirja
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen radan koko leveyttä. Kuitenkin alkuerissä kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan tilannetta häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta voidaan antaa varoitus.

Tästä sääntöpykälästä joku vois vaikka avata keskustelun tonne kilpailijoiden kanavalle. Itselle ei ole ainakaan millään muotoa selvä, mitä tarkoitetaan "hetkellisesti" nopeammalla kilpailijalla, eikä näytä olevan monelle muullekaan.

Esimerkkitapaus: Ihan nopea kaveri mällää ekoilla kierroksella ja toinen "suunnilleen" yhtä nopea kaveri menee tästä ohi. Mällännyt kaveri rupeaa räimimään ohittaneen kaverin ahterissa minkä ehtii, mutta onneksi yhteentörmäyksiltä vältytään, molempien kierrosajat hidastuvat kuitenkin lopputuloksena jonkun verran, kun radalla on turhan ahdasta. Lopulta mällännyt kaveri mällää uudelleen ja jää selvästi jälkeen. Erän jälkeen tulee kertomaan, että oli "hetkellisesti" nopeampi ja olisi ollut oikeutettu latuun?

Erän jälkeen tarkistamme faktat. "Hetkellisesti" nopeamman kaverin nopein läppi oli 1,7 sekunttia hitaampi kuin ohittaneen kaverin ja lopputulos kolme kierrosta hitaampi. Ohittanut kaveri jäi muutaman sekunnin paalusta.

Erät pyritään rakentamaan niin, että "suunnileen" yhtä nopeat kuljetajat olisivat samoissa erissä. Suomen tason kapeuden takia tämä ei tietenkään aina ihan toteudu, mutta pitäisi jotakuinkin toteutua SM-kisojen "kuumassa" erässä. Kun kuskit ovat tasaväkisiä lopputulos on pollan ja pokan kestävyyden funktio...

Nythän on niin, että takana on helppo hiillostaa, vaikka oma nopeus ei yksinään ehkä tämän ohittaneen auton nopeuteen riittäisikään, tulee fiilis, että mähän olen nopeampi kuin tuo edellä ajava.

Kyllä siinä menisi omat ajot aika pahasti mälläilijöiden väistelyksi, jos jokaiselle "hetkellisesti" nopeammalle pitäisi olla punaista mattoa levittämässä.

Ne joilla on oikeuksia ja intoa voivat jatkaa tästä jossain muualla.

JP (aka Puffdaddy)

PS.
Muutamat kansainvälisetkin kisat on kierretty ja IKINÄÄ en ole edes stopparia saanut, etä ihan kohtuu siistinä kuskina ovat pitäneet.

PS2.
Oli hyvät kisat

PS3.
Onnea vielä Arille





Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #14 : 27.08.07 - klo: 21.11 »
Tiedät kyllä itsekin mitä tarkoitetaan hetkellisesti nopeammalla.
Vaikka olisi vain parin mutkan ajan nopeampi, on hitaamman annettava tietä.
Tämähän on jopa omalta osaltakin järkevämpää kuin peitellä toista ja samalla ajaa itse hitaammin kuin mihin pystyisi.

Sitäpaitsi... Kyseessä oli nimenomaan ensinmäinen kierros jolloin kaadoin ja tulit edelleni.
Tämän jälkeen olin kontissasi ja kun huomasin että tietä ei vain tule niin hain monessa kohtaa ohituspaikkaa ilman minkäänlaista kontaktia.
Kunnes kokonaisen kierroksen olin hakenut paikkaa, et vieläkään antanut periksi vaikka tulin sisämutkasta rinnalle ja olin kiihdyttämässä ohitse.
Seurauksena oli kolari ja minä lensin radalta ulos.

Autostani irtosi ohjauslinkki ja koska näin pääsi käymään, en myöskään yrittänyt enää ajaa kovaa, eli totta helvatassa kierrosaika oli tuon 1,7 sekuntia hitaampi, koska olit tämän ainoan oikeasti ajamani kierroksen plokkaillut edessäni.

Kuten sanoin... Minulla oli edellisissäkin alkuerissä ollut pieniä teknisiä murheita, joten asia ei minua haitannut tuon taivaallista.
Mutta että ei voida myöntää tilannetta... Sitä en voi sietää.
Kyseisestä peittelystä olisi tullut ulkomailla tai ehkä jopa suomessa toisilla tuomareilla stoppari.

Sääntö kun selvästi kertoo että on annettava tietä.

Siisti kuskina olet, en sitä ole väittänytkään, mutta tuossa tilanteessa ihan oikeasti estit minua reilun kierroksen ja kun otin ohituksen väkisin, vielä puskit kyljessä niin että minulta loppui rata kesken reunaputken tullessa kohdalle.

Anteeksi että sanon suoraan, mutta kyllä noin kokeneella kuljettajalla pitää olla kanttia myös myöntää virheensä.

Vielä kerran loppuun toitotan että sillä kun ei todellakaan ollut minun hanurilleen menneiden erien jälkeen mitään merkitystä niin koko tilanne ei haitannut... Mutta että ei myönnetä vaan selitetään, ja väitetään sääntöjen jopa olevan aivan toisenlaiset... nöy nöy.

Poissa John91

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #15 : 27.08.07 - klo: 21.42 »
Kiitoksia kaikille osanottajille ja järjestäjille mielestäni erittäin onnistuneesta kilpailusta!
Harmittaa tietenkin, ettei päästy kokeilemaan rataa metriäkään, vaikka ajomatkaa kotoa tälle kotiradalle on n. 4 minuuttia! Rataahan saatiin valmiiksi vasta edellisenä yönä tai oikeastaan lauantaiaamuna. Toivotaan, että olisi vähän enemmän treenejä takana ensi kaudeksi, niin voisin ehkä taistella paremmasta sijoituksesta.

+ Rata kesti hyvin koko kilpailun
+ Sää suosi kilpailemista (perjantaiaamuna olisi jopa voitu järjestää venekilpailun radalla!)
+ Buffetissa ystävällistä palvelua ja monipuolista tarjontaa
+ Nappe hoiti hommansa, kuulutukset menivät Nappiin :p
+ Vapaaehtoiset nostajat omasta kerhosta
+ Tilava p-paikka
+ Jännittävä finaali
+ Lyhyt kotimatka
+ Aikataulu piti sekunnilleen paikkansa (paitsi palkintojen jako, mutta saihan Julle vähän lisäaikaa lapsensa pesuun)

- Alussa vähäiset sähköongelmat varikkoalueella
- Auto hajosi 2 kertaa
- Paha nostopaikka kahden isojen hyppyrien alueella (nostopaikka nro. 2)
- Telttamme hajosi lopullisesti, ei pitänyt olla "kertakäyttöteltta"!. 

John

Poissa mairue

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #16 : 27.08.07 - klo: 23.33 »
Se ois sitten elämän ekat polttiskrossiskabat ohi, eikä voi muuta sanoa kun että WAU. Auto toimi kokopäivän, semissä tullutta keskeytystä lukuunottamatta, mutta sitä nyt ei oikeen voi auton piikkiin pistää, kun kuskin taidot vaan loppui kesken kun ei enää ollutkaan sähkökrossi-tasoista baanaa, vaan radasta löytyi jo vähän röykkyjäkin... (siis todellakin _VÄHÄN_, mutta kuitenkin tarpeeksi sekottamaan oman sähköpuolella opitun ajon huolella) :laugh:

+++++ Rata (tonne on pakko saada sähkökisat joskus!)
+++ tulospalvelu, ja kisojen järjestely kaikinpuolin muutenkin
+ loppusijoitus (19)
+ auton ja koneen toiminta
+ napen kuulutukset

- tuomarilinja... tai siis oliko sitä ollenkaan? puhutteluja tuli pikkuasioista noin n+100, mutta yhtään stopparia/tienkuulutusta en ainakaan itse kokopäivän aikana kuullut...
- nostajien toiminta omassa semissä, jossain on kyllä vikaa kun nostajan pitää 3 kertaa yrittää kääntää autoa, että saa sen pyörilleen...

Mutta erittäin hienot kisat oli Tammisaaren porukka saanut järjestettyä, kaikki kunnia siitä heille.
Erityiskiitokset Heinosen veljeksille koko lajiin perehdyttämisestä ja Saarisen Teemulle koneen säätöavusta.

Ja onnea Arille SM-kullasta!
Team EuroRc - Xray - Hobbywing
Future-rc - Capricorn - Max power

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #17 : 28.08.07 - klo: 08.51 »
Pari tyhmää kysymystä aloittelijalta:

Lainaus käyttäjältä: sääntökirja
3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Kilpailun aikana kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen radan koko leveyttä.

Eli tarkoittaako tämä "kilpailun aikana" = nousufinaalit ja finaali?
Jos näin on, niin silloin johtava auto saa siis pitää ajolinjansa, vai?
Ja ainoastaan kierroksella ohittaville pitää antaa tietä, niinkö?
Mitä tarkoittaa sanat: "kun auto on yksin radalla"? Eikös kilpailussa ole yleensä useampia autoja? :shock:

Lainaus
Kuitenkin alkuerissä kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan tilannetta häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta voidaan antaa varoitus.

Ja alkuerissä, kun ajetaan kelloa vastaa, annetaan nopeammille aina latua, niinkö?

Munasinkohan nyt itteni ihan täysin, kun en tajuu? (no otetaan riski)
 :shock: :shock:

Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #18 : 28.08.07 - klo: 09.11 »
Tapilla ihan mukavia vähän erilaisia kuvia.

Huumorilla voisi myös vähän katsoa kuvaa nro 6, jossa siis käydään kauppaa ... niin mistä... rc osistako?

Lisäksi unohdin kertoa ettei koko viikonlopppu mennyt pieleen teamin osalta. Juniori voitti sunnuntaina futisarvalla hikinauhat Ruotsin maajoukkueen väreillä ja tunnareilla.  :grin:


Mika R

  • Vieras
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #19 : 28.08.07 - klo: 09.19 »
Mun mielestä ihan hyviä kysäreitä Reijo!
Ei tämä niin selvää ole. Itse olen antanut tietä nousuissa ilmeisesti vähän liiankin helpolla. Enpä taida enää antaa jos en täsmälleen tiedä että se on selkeesti edellä (kuulutukset).

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #20 : 28.08.07 - klo: 09.37 »
Hyvin yksinkertaista.

Varsinkin alkuerissä annetaan tietä kun havaitsee jonkun ilmestyvän takakonttiin ja mahdollisesti hakevan jopa ohitusta.
Se päästetään ohi vaikka tietäisi itse ajavan kovempaa kunhan taas rytmin löytää, mutta silloinhan nimenomaan tämän toisen täytyy päästää sinut ohi, eli ei mitään ihmeellistä.

Muutenkin on järkevintä alkuerissä ajaa vai omaa ajoa, eli ei aleta ajamaan kilpaa kontissa olevan kanssa.

Mikä taas tulee tuohon radan kayttöön niin joo.. hieman epäselvästi.
Tuossahan yritetään selittää että kun on "yksin" eli ei ole toista autoa aivan lähellä niin saa käyttää radan koko leveyttä ihan niin kuin tahtoo... Eli mikään sääntö ei kiellä pujottelemasta vaikka pääsuoraa laidasta toiseen.
Mutta päivänselväähän on että jos toinen auto on perässä niin et saa pujotella edessä.
Tietysti saat valita ajolinjasi radan mukaan, eli kiertää montun jne...
Eli ajaa ihan normaalisti kuten nyt ylipäätään jokainen pyrkii ajamaan.
Tietysti saa käyttää radan koko levayttä mikäli ajolinjat näin menevät.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #21 : 28.08.07 - klo: 09.43 »
En tarkoittanut "pujottelua" vaan "ajolinjan pitämistä" eli, jos olet ekana mutkassa, voiko pitää sisälinjan, jolloin ohi on mentävä ulko kautta tms.? Ehkä pointtini on vähän rinnastaa esim. F1:een, jossa hitaammat usein pidättelevät ns "rattimiehiä"
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Aland

  • ETMKUA Admin
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #22 : 28.08.07 - klo: 09.48 »
Haluamme kittää kaikkia kilpailijoita jotka kävivät kisaamassa Tammisaaressa. Kisapäivä meni odotettua paremmin, olihan kyseessä meidän ensimäistä järjestämää pienoisautoilukisaa. Tämä kisa ei olisi sujunut näin hyvin ilman Nappen avustusta. Erityiskiitos hänelle. Tämä oli tosi mielenkiintoinen ja hauska päivä meidän kerholaisille.

 

Saimme radan viime miinuteilla valmiiksi. Torstaina tullut kova rankkasade (yli 30mm) ja perjantain tihkusateet tekivät radan tosi märkäks. Onneksi launtaipäivä oli kuiva ja radan pinta parani päivän aikana. Rata kesti paljon paremmini mitä me uskallattiin odottaa. Savi tuotiin sinne vasta 3kk sitten. Tämä tarkoittaa vaan hyvää tulevaisuutta varten.

Opittiin myös että radalla on muutama kohta mikä on pakko muuttaa. Suurin ja myös vaarallisin kohta on ensimäisen hyppyrin jälkeen. Tänne on löydettävä turvallinen ratkaisu nostajille. Aiomme leventää molemmat isot hypyt ja myöskin lyhentää hypyn pituutta. Näin saamme ainakin vähemman kaatoja. Nostopaikalle ei ole vielä löydetty ratkaisua mutta kyllä sekin järjestyy. Lisäksi muutama mutka on oltava kalteva (oikeaan suntaan!) ja varikko sisääntulo pitäisi leventää.

Olemme rajoitettuna tälle alueelle eli rataa ei voi pidentää eikä leventää. Radan profiiili tulee pysymään suhtkoht samana ainakin ensi vuonna. Rata on myös tarkoitettu sähköautoille ja tämän takia emme halua rakentaa mitään mega-rataa. Tammisaari on kuitenkin niin pieni kylä että kiinnostuenita talkoolaisia ei löydy kahden radan rakentamiseen.


Kiitos vielä kaikista kommenteista. Näitä tarvitaan lisää että tiedämme miten meidän täytyy parantaa radamme. Onko kiinnostusta ajaa M8 SM-kisoja myöskin tulevina vuosina näin pienellä radalla? Sähkökrossikilpailuja meinaamme ainakain järjestää.

Isot onnittelut Arille kisan voitosta ja SM-tittelistä!

Radan mitoista vielä:
Pituus tasan 200m
Leveys 3m, minimi 2,85 (kahdessa kohdassa), maksimi 3,40m (pääsuora)”

 

E-TMK/UA
Monster Energy Off-Road Team
ʞooן uǝʌǝ ʎɯ ǝɹnʇɐubıs sı uo sʇı ɟooɹ

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #23 : 28.08.07 - klo: 10.20 »
En tarkoittanut "pujottelua" vaan "ajolinjan pitämistä" eli, jos olet ekana mutkassa, voiko pitää sisälinjan, jolloin ohi on mentävä ulko kautta tms.? Ehkä pointtini on vähän rinnastaa esim. F1:een, jossa hitaammat usein pidättelevät ns "rattimiehiä"

Tottakai juuri näin... Mikäli siis kyseessä on finaali.

Alkuerissä tällainen on taas kiellettyä ja vieläpä tyhmää koska samalla kärsii omakin aika.

Finaalissa tuo on tottakai sallittua kun ajetaan sijoituksesta.
Vaikeaksi tämän tottakai tekee se että aina ei voi olla perillä siitä onko kyseinen kontissa roikkuva kuski ajamassa kanssasi sijoituksesta vai ei.
Mutta tämä onkin nimenomaan tuomareiden homma että kuulutetaan tietä mikäli se takana oleva on vaikkapa tulossa kierroksella ohi.
Osaava mekaanikko huutaa kuskille että päästää ohi mikäli tällainen tilanne tosiaan on, olettaen että mekaanikko on tilanteen tasalla.
Tämäkin on monesti vaikeaa seurata koska ei ole niitä tulosmonitoreja aina mekaanikkojen nähtävillä.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #24 : 28.08.07 - klo: 10.23 »
On vain hyvä jos radassa on kohtia, jotka voi ajaa eri tavalla. Riskillä pitkä hyppy, varmasti ajaen maata myöden tai kahdella hypyllä. Tuollaisia kohtia on hyvä olla radalla ettei ole "sitä yhtä oikeaa" tapaa ajaa.

Ne muutamat paikat korjaten teidän rata on varmasti SM osakilpailun arvoinen. Pää pystyyn vaan! Ei tuollainen rata ja kisa monelta kylältä ole onnistunut. Nopeasti laskien noin 400 kuntaa ei pysty siihen.

Lisäisin vielä, että kun teidän ratanne on rinteessä, niin se oivallinen paikka pitää nimen omaan syksyllä kisoja, kun peltoradat eivät tahdo kuivua pienenkään sateen jälkeen.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #25 : 28.08.07 - klo: 10.37 »
Ok, Kiitti Hoke vastauksista, selvensi kovasti asiaa! Olisi ihan kiva kuulla myös muiden tulkintoja asiasta.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #26 : 28.08.07 - klo: 11.13 »
Kiitoksia vaan hienoista kisoista. Jäi tosin itsellä muutamiin kierroksiin koneen takia  :undecided: . Ja tosiaan muutkin järjestäjät vois ottaa oppia buffetin antimista  :p

Ja tuohon ohittamiseen:

Itse olen pyrkinyt antamaan suosiolla tietä jos toinen ilmestyy peräpeiliin vaikka oma ajo sujuu moitteetta, siis ei kaatoja tai muuta töppäilyjä. Jos taas kaadan ja toinen pääsee aivan lähelle niin tietysti hetken aikaa koitan ajaa karkuun ja jos totean toisen olevan nopeampi niin tottakai annan tietä. VAIKKA menisi iteltä mutka miten pitkäksi. Ja tosiaan kuulutuksia kaivataan täälläkin, näin alottelevalla kuskilla on täysi työ pitää auto radalla ja olla töppäilemättä , ei siinä kerkeä laskemaan monta on menny ohi ja monesta on ite menny ohi jälkimmäistä tietysti tapahtuu harvemmin. :lol:
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #27 : 28.08.07 - klo: 11.29 »
Ok, Kiitti Hoke vastauksista, selvensi kovasti asiaa! Olisi ihan kiva kuulla myös muiden tulkintoja asiasta.

Olen nimenomaan jo moneen kertaan näistä asioista keskustellut virallisen valvojankin kanssa.
Myös Mannion kanssa olen kyseisistä asioista keskustellut ja pyytänyt selvitystä.
Aina on ollut sama tulkinta.

Ohi päästetään kun nopeempi ilmestyy konttiin (alkuerissä) tai kun kuulutetaan, tai tulee kierroksella ohitus jne jne.
Ja radan käyttöhän liittyy pitkälti samaan asiaan.

Alkuerissä varsinkin mikäli siinä kontissa pyörii aivan samaa vauhtia ajava kuljettaja niin miksi keskittyä peittelemään ja täten itsekin ajaa hiljempa, kuin päästää kaveri edelle jos on kerta menossa...
Alkuerissä nimenomaan pitäisi yhdessä hieman pyrkiä luovimaan tilanteen mukaan, eikä varsinkaan missään nimessä kylki kyljessä pyrkiä pitämään "oma paikka"...
Kaveri päästetään ohi, ja mikäli jää siihen eteen hidastelemaan niin mennään itse ohi, koska sen kyseisen kuskinhan pitää antaa latua nopeammalleen.
Ja nimenomaan hetkellisesti nopeammalle... vaikka se olisi vain se yksi mutka missä hän on nopeampi, mutta siinähän annetaan latua ja mennään sitten edelle siinä mutkassa missä itse on nopeampi.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #28 : 28.08.07 - klo: 11.51 »
Pitääkös paikkanssa että TIIMI pelillä on saavutettu jotain tämän vuoden SM kisoissa :huh: Kuulin hiukan semmoista asiaa.
Jerzi

PS Tuo tien antaminen on vain jollekkin niin vaikea temppu että ohhoija. No onneksi tuota juttua ei ole niin paljoo meidän femma autojen luokassa mutta toivotaan parempia tuulia lähi tulevaisuudessa.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET M8 IV 25.8 2007 Tammisaaren UA
« Vastaus #29 : 28.08.07 - klo: 12.32 »
Hoke; Taisin valita väärän sanan "tulkinta", ehkä "kommentit" olisi ollut oikeampi sana, sorry! :smiley:
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"