Kirjoittaja Aihe: moottori sammuu lämmettyään?  (Luettu 23591 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
moottori sammuu lämmettyään?
« : 02.09.07 - klo: 18.47 »
Eli siis täällänen kysymys koskien kaverin autoa. Moottori sammuu heti lämmettyään ja käynnistyy huonosti sammumisen jälkeen. Mistä tälläinen voisi johtua?
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa usa-1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #1 : 02.09.07 - klo: 18.52 »
Väljähän se. Yleensä tekee juuri tuota, sylinteriputkihan on tiukempi kylmänä joten lähtee helpommin kylmänä.  :smiley: Tietysti voihan ongelma olla muuallakin, mutta vahvasti epäilen väljyyttä.
Overpowered Savage/RB Concept TM728, Overpowered Revo/RbTm323, Mad Force Crawler x2/Nosram Rs28, Xray XB8 Pro,Xray T1, Homemade Tuber

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #2 : 02.09.07 - klo: 18.56 »
auto on ollu noin 30 kertaa käynnissä ja ajettu 5 kertaa :grin: eikai se nyt väljä oo
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa Tikkeri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #3 : 02.09.07 - klo: 18.58 »
Ikävä kyllä se voi olla väljä. Huonolla sisäänajolla ja jättämällä mäntä yläkuolokohtaan saadaan kone tuhottua nopeamminkin.
Xray 808 2009
Powered by: Tyhjä lompakko

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #4 : 02.09.07 - klo: 19.07 »
auto on uudesta lähtien jo oireillut noin
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #5 : 02.09.07 - klo: 19.08 »
Väljä tai säädöt siellä missä ei pitäs  :lipsrsealed:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa touring

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #6 : 03.09.07 - klo: 08.04 »
Väljä tai säädöt siellä missä ei pitäs  :lipsrsealed:

Kyllä! Ei siinä oikeen muu voi olla. Oletko ostanut auton käytettynä, vai oletko tehnyt sisäänajon itse oikein?

Poissa Täikampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #7 : 06.09.07 - klo: 15.01 »
Väljä se kyllä on mielestäni? En pääse siitä mihinkään.

Poissa Jerry.T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #8 : 06.09.07 - klo: 15.45 »
Jos se on uusi peli niin luulisi että takuusta saa uuden koneen? Tai ainakin osat tuohon koneeseen.
FG baja, Protech yada st

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #9 : 06.09.07 - klo: 16.13 »
Ei saa ellei ole selkeä valmistusvika.
| Academy | Axial |

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #10 : 08.09.07 - klo: 11.20 »
auto on uudesta lähtien jo oireillut noin


Saahan sen vaikka ekan käynnstyksen yhteydessä väljäksi. Kone käyntiin  --> lämpimäksi --> sammutus --> männän jättö yläkuolon --> koneen jäähdytys = väljä kone. Sylinteriputki on hieman kartiomainen kaveten yläpäätä kohti. Lämmetessään metallit laajenee, sama koskee luonnollisesti sylinteriputkea. Eli lämmin sylinteripuki on ylhäältä tilavampi ja mäntä mahtuu kulkemaan siellä paremmin. Kun taas kone jäähtyy, niin sylinteriputki supistuu. Jos nyt on mäntä yläkuolossa, niin putki puristuu mäntää vasten, eikä supistu tarpeeksi. Seuraavalla kerralla lämmetessään sylinterputken yläpää laajeneekin jo sitten liika ja on lämmettyään väljä... Asia olisi eri, jos näissä käytettäisiin männärenkaita, mutta kun ei käytetä...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #11 : 16.09.07 - klo: 16.09 »
.itse olen hankkimassa inferno mp-7.5 miten sitä sitten kiristetään ennen ensimmäistä ajoa. Tai ylipäänsä miten säädän mottoria ennen ekaa ajoa etten saa sitä heti hajotetuksi.. Iskarit pitää kattoo kun oon testannu et millaset ois mulle sopivat.. Ois myös kiva jos antasitte ohjeita kun ekaa kertaa on polttis.. Eli ohjeita aloittelialle esim.miten sitä säädetään, miten jätän koneen ajon jälkeen..?

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #12 : 16.09.07 - klo: 16.51 »
Todennäköisesti (lähes 100% varmasti) moottori on sisäänajosäädöissä tehtaalta tullessaan. Sisäänajo-ohjeita löydät oikeassa yläkulmassa olevalla haulla johon kannattaa tutustua. Perussääntönä aina se että moottoria ei revitetä täysillä heti paketista otettuaan.

Itse ajoin Hyperin moottorin näin sisään:

3 tankillista pukin päällä tyhjäkäyntiä rikkaalla röpöttäen (=pakoputkesta voi tulla palamatonta öljyä, ei vaarallista kun et päähäs sitä saa.

4 tankillista hiukan neuloja kiristäen, niin, että jaksaa lähtä kun painaa sievästi kaasua.

3 tankillista neuloja kiristellen, hiukan rikkaalla kuitenkin.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #13 : 16.09.07 - klo: 20.44 »
miten jätän koneen ajon jälkeen..?

Mäntä alakuoloon. Ei siinä oikeastaan muuta erikoista ole. Ja tuonhan siis huomaa, kun pyörittää konetta vauhtipyörästä. Eli silloin kun tuntuu selvästi vastusta, niin mäntä on yläkuolossa ja siitä kun pyöritetään kierros, niin pitäisi taas tuntua selvästi enempi vastusta männän tullessa uudestaan yläkuoloon. Alakuolo on luonnollisesti näiden puolivälissä
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #14 : 16.09.07 - klo: 23.15 »
kiitos pitää muistaa tehä niin kun auton ajon jälkeen kotia tuon

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #15 : 16.09.07 - klo: 23.25 »
Todennäköisesti (lähes 100% varmasti) moottori on sisäänajosäädöissä tehtaalta tullessaan. Sisäänajo-ohjeita löydät oikeassa yläkulmassa olevalla haulla johon kannattaa tutustua. Perussääntönä aina se että moottoria ei revitetä täysillä heti paketista otettuaan.

Itse ajoin Hyperin moottorin näin sisään:

3 tankillista pukin päällä tyhjäkäyntiä rikkaalla röpöttäen (=pakoputkesta voi tulla palamatonta öljyä, ei vaarallista kun et päähäs sitä saa.

4 tankillista hiukan neuloja kiristäen, niin, että jaksaa lähtä kun painaa sievästi kaasua.

3 tankillista neuloja kiristellen, hiukan rikkaalla kuitenkin.
tuohon sisään ajossahan menee monta litraa nitroa jos 3tankillista tyhjä käyntiä avataanko sillo kaasua ollenkaan.. Ja mikä on toi "neulojen kiristäminen"4tankillista vähä tollasta vähä kaasuttelua.. Vai..?

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #16 : 17.09.07 - klo: 07.56 »
Mun mielestä 3 tankkia pukilla on jo vähän liikaa. Ykhdenkin luulis riittävän...
Huehue

Poissa touring

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #17 : 17.09.07 - klo: 09.17 »
Niin no aina parempihan se vaan on mitä rikkaammalla koneen ajaa sisään. Yleensä moottorin ohjeissa on maininta ja suositukset kuinka monta tankillista kannattaa käyttää konetta pukilla ns. static break-in. Tuo männän "siirtäminen" alas on jo aika hifistelyä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Kyllä ne koneet kestää sen minkä kestää, jos ajaa tarpeeks rikkaalla eikä lähde huippuja ottamaan irti.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #18 : 17.09.07 - klo: 10.04 »
Männän siirtäminen alakuoloon ei ole hifistelyä.
Varsinkin kun moottori on uusi ja hyvin tiukka.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #19 : 17.09.07 - klo: 17.35 »
Tuo männän "siirtäminen" alas on jo aika hifistelyä,

EI ole. Sen tekemättä jättäminen on varmin konsti saada moottori väljäksi, kun sylinteriputki ei pääse jäähtyessään supistumaan tarpeeksi, vaan mäntä panee vastaan. Näissähän ei ole männänrenkaita tiivistämässä männän ja sylinteriputken välistä rakoa...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #20 : 17.09.07 - klo: 18.07 »
Niin no aina parempihan se vaan on mitä rikkaammalla koneen ajaa sisään. Yleensä moottorin ohjeissa on maininta ja suositukset kuinka monta tankillista kannattaa käyttää konetta pukilla ns. static break-in. Tuo männän "siirtäminen" alas on jo aika hifistelyä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Kyllä ne koneet kestää sen minkä kestää, jos ajaa tarpeeks rikkaalla eikä lähde huippuja ottamaan irti.
   no pitää lukee ohjekirjasta tuo "sisään ajo" osio että paljon on se suositus.. Senkö jälkeen saa revitellä..? Millon sitte saa niitä huippuja kokella..?

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #21 : 17.09.07 - klo: 18.08 »
Kyllä läpi kannattaa väh. pari litraa syöttää. :)
Huehue

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #22 : 17.09.07 - klo: 21.08 »
Hosumalla ei tuu kun k**i päisiä kakaroota. Koittakaa vaan malttaa tehdä se sisäänajo huolella!!!
Kyllä sillä kerkiää sitten revitellä ihan tarpeeksi. Ja kun hosuu niin on aivan turha valittaa kun kone on
p**kana ja sammuilee kuumana. Kyllä jämpti on näin.
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #23 : 18.09.07 - klo: 01.12 »
pitääkö antaa kierroksia yhtään sisään ajon aikana..?

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #24 : 18.09.07 - klo: 07.48 »
Kyl sen liikkua pitää... Ekalla tankilla ei tarvi pistää edes virtoja päälle. Voi kädellä muuttaa pikkiriikkisen kaasua. (Röpöttää tyhjäkäynnillä) Tokalla tankilla voin röpötttää ajella sit jo parkiksella ja pikku pikku hiljaa kiristellä ruuveja, siinä se sitten alkaa kulkemaan. Ei saa kyllä liikaa hosua. Kone kestää kauemmin, jos jaksaa tehdä sisäänajon kunnolla. Mä olen itte noin 8 tankin jälkeen saanut koneen kokonaan sisäänajettua, tietty useamman kaverin avustuksella! Kiitos heille!
-Ilmari
Huehue

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #25 : 18.09.07 - klo: 09.28 »
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.

Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #26 : 19.09.07 - klo: 02.18 »
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.

Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.

   nytte on kaikki muu selvää paitsi tuo neulojen kiristäminen.. En tiiä mikä se on ja miten sitä kiristetään.. En ole hoppuilemassa kysyin siksi että tiedän suunnilleen tuon sisään ajo ajan, etten vaan pukinpäällä tyhjä käynnin jälkeen ala heti revittelee ja viikossa uus kone tilaukseen.. xD Entäs millaiset kelit olisi parhaat tälle sisäänajolle..? Onko mutta mitä mun pitää huomioida sisäänajon aikana..? 

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #27 : 19.09.07 - klo: 02.21 »
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.

Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.

   nytte on kaikki muu selvää paitsi tuo neulojen kiristäminen.. En tiiä mikä se on ja miten sitä kiristetään.. En ole hoppuilemassa kysyin siksi että tiedän suunnilleen tuon sisään ajo ajan, etten vaan pukinpäällä tyhjä käynnin jälkeen ala heti revittelee ja viikossa uus kone tilaukseen.. xD Entäs millaiset kelit olisi parhaat tälle sisäänajolle..? Onko mutta mitä mun pitää huomioida sisäänajon aikana..? 
niin ja tuota "rikkaalla en tajunnu, mitä se meinaa? Nitron vahvutta?

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #28 : 19.09.07 - klo: 07.03 »
niin ja tuota "rikkaalla en tajunnu, mitä se meinaa? Nitron vahvutta?

Rikkallaa ja laihalla tarkoitetaan polttoaineen ja ilman suhdetta eli seosta.

Rikas = paljon polttoainetta suhteessa ilmaan, kone ei ota kierroksia ja "booaa" jos kaasu sipaistaan nopeasti pohjaan. Polttoainetta tulee pillin päästä reippaasti. Kone käy kylmempänä (2-tahti).

Laihalla = polttoaineen määrä pieni suhteessa ilman määrään. Kone on ottaa terävästi kierroksia ja kiertää ns. huiput. Motti käy kuumempana. Sisäänajon jälkeen kone säädetään piikille eli laihemmalle mutta piha-ajokit kannattaa jättää hivenen rikkaan puolelle eli täyskaasulla kiihdytettäessä pillin päästä tulee selvästi savua. Liian laihalla savua ei tule  ollenkaan -huom- kisakoneet erikseen -huom-.

Näistä on kirjoiteltu jo monet kerrat ja varmasti löytyy haulla lisää.
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: moottori sammuu lämmettyään?
« Vastaus #29 : 19.09.07 - klo: 08.24 »
Ikävä sanoa mutta mikäli ei tiedä moottoreista edes mitä tarkoitetaan neulan kiristämisellä jne niin en suosittele mitään polttomoottorilla toimivaa laitetta.
Älä ainakaan missään nimessä mene käynnistämään autoa mikäli olet noin retuperällä.

Pikkuisen otat asioista enemmän selvää...