Kirjoittaja Aihe: JariV:n projekteja  (Luettu 346427 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Kato kun mulla on elvis toi motti jo ostettuna ollu jonkun aikaa.

Hount, empä mä oikeen tiedä mikä olis hyvä nelari rallygameen. Kyllä se kokoluokkaan 10-15cc menis. 20:set alkaa oleen jo liian isoja ulkosilta mitoiltaan mutta toi oma SC .70 alnakn varmasti mahtuu kun se on jo paikallaan. Siihen käy itse asiassa jopa ihan perus .21" -koneen moottoripukit, joiden alle tarttee vaan jokusen prikan tai pohjalevyt korottamaan niitä hiukan. Pulttijako on sama.

Joten motin sovittaminen on alle tunnin homma, sitä ennen täytyy tosin kytkin tehdä ja laskea oikea välityssuhde.

Whee, eihän tuo sitten ole isokaan homma. Tosin DIY-osien teko ei ole ongelma, mutta onhan se kiva, mikäli säästyy moottoripukkien teolta. Kytkimen tuohon joutuu ilmeisesti tekemään? Ei taida löytyä valmiista osista löytyä riittävän kestävää?
Nuo halvat hinnat mitä katsoin Sabesta olikin ilmeisesti männänrenkaattomia versioita? Ilmeisesti tuo hintaero kannattanee maksaa ja ottaa tuo männänrenkaallinen.

 - Hount

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Jaa, ei sit mittää. Luulin että olit ostamassa sitä  :lol: Joo en mä ole ainakaan mitään järkevää kytkintä löytänyt. Toi trimmerin kytkin olisi ihan varteen otettava mutta kaikki pultin paikat tarvii todella olla kohdallaan. CNC koneistajan hommaa ja se vauhtipyörä. Tosin se 2 palainen kytkin on mielessä ja niin isoa ei myydäkkään missään.

Jari-v mitä sun kytkin oikeasti maksoi? Eikös koneistajakin ottanut oman osuuden?

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Miten olis Fg.n bensa-autojen kytkin? Niitähän löytyy vaikka minkälaista.

Kierros luvutkin jo samaa luokkaa.
Axial SCX 10 TR

Poissa ple

  • Tulokas
    • Profiili
moro,

mull olis kans suunnitteilla jonkinlainen rallylaite hobaon alustalle.Saakos tuohon helposti rakennettua toista vahdetta jos laittaa tollaisen 4-tahtikoneen....?

-p-

Mika R

  • Vieras
Saahan siihen. Itsellä oli jotain tällaista, tosin 17T kytkinkellolla yksivaihteisena. Vaihteen laittaminen ei ollut mikään ongelma, tein sen itse asiassa myöhemmin kokeeksi.
Toki isompien nelareiden kanssa alkaa alustan tila olla aika rajoitettu.


   



Tässä ST US vaihteellisena; inferno alustalle joka on krossarina verrattavissa Hobaoon konversio olis onnistunut yhtä hyvin..



Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No toi mun kytkimen koneistaminen otti 100E. Sit siihen noi hammasrattaat ja laakerit ja itse kengät mukaan niin koko paketti on yhteensä aika tarkkaat 170-175E arvoltaan.

Kannattaa nyt sit muistaa yks juttu noitten vaihteiden kanssa:
Eli jos oot laittamassa yli 10cc nelaria kiinni, niin siellä ei kyllä muovirattaat ja 2-vaihteen kytkin kestä kun ehkä 10 sekuntia. Eli pelkkää metalligamaa sinne, jos haluu et se kestää ees jonkun aikaa. Ongelmaks tulee myös vaihteiston myötä se, että kun keskitasauspyörästö häviää, niin aika nopeasti siitä tulee rälläysmonsteri sitten kääntyvyydeltään. Ellet laita sivuakselilla varustettua askia johon sovittaa tasauspyörästön. Näin itse kuvittelin tehdä asian, jos vaan 3-v. askini saan MP-6:seen sopimaan. 

Bensa autojen kytkimet ovat kokoluokkaa 55-60mm halkaisijataan. Ovat selkeästi jo liian suuria. Mä pidin niitä jo tohon mun 20cc koneeseen liian isoina ja raskaskäyttöisinä. Niitä kytkinkenkiä joutus rälläköimään reilusti että kytkimestä saa hereetä eikä siellä oo liikaa massaa.

Sit vielä lisää asiasta:
Noista vehkeistä tulee sen verran tehokkaita että ne kun lähtee kiihtymään ja sikäli kun alusta toimii oikein, niin ne yrittää keskidiffillisessä autossa roikottaa etupyöriä koko kiihtymisen ajan PAIKALTAAN LÄHTIESTÄ IHAN LOPPUUN SAAKKA  :grin: :grin: melkein ilmassa ja ne etupyörät sutii koko matkan. Eli kyl mä melkein sanosin että ei siitä vaihteistosta oo muuta kun harmia hajoovien osien muodossa silloin kun motti on tarpeeks (vai törkeeks  :grin: ) iso. Joten jos keskidiffin muuttaa kiinteeks ni se ei muuta tee sit ku keulii heti ympäri. Eli isolla nelarilla varustetun krossin tai trukin ajaminen vaatii myös malttia, se kiihtyy nopeemmin kun et iske paikaltaan kiihdyttäessä suoraan lämää tiskiin.
Sit taas vauhdista kiihdyttäminen onki makee juttu, mm. Hobao-Escort lähtee arviolta noin viidenkympin vauhdista hiekalla uusilla Werkseillä sutimaan kaikilla pyörillä kun kaasun pistää pohjaan. Ja kiihtyy kyllä sinne huippunopeuteen jotakuinkin heti.

Mä kattelin tuolla sähköpuolella nimimerkki jesi:n videoita kun se oli tehnyt olikos se brushless Hongnorin ja valitteli samoja ongelmia kun mitä mullakin on ollut (joiden luulen alkavan olemaan voitettu jo). Se oli mm. täyttänyt keskidiffin kuumaliimalla ja sit se oli keulinu koko aika joko takasiipeen saakka tai katolleen.

No tuli aika paljon asiaa tähän. Mut yks asia viel loppuun.
Tosi makeeta et useempi henkilö täällä tuntuu innostuneen tähän nelaritouhuun. Ja hienoa että alan suomalaiset pioneeritkin on osallistunut tähän viestiketjuun. Eiku jatketaan ja lisää vaan näitä päkättimii tänne vaan ni ehkä saadaan vaikka jossain vaiheessa ihan jopa pienimuotoset kisatkin aikaseks  :grin:

Ja lisää osanottajia Catiskan äijä-ständille näyttelyyn.
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Aika tyyris kytkin. Mutta kyllä sen kuuluukin olla jos meinaa tollasta konetta laittaa kiinni  :grin: Hyvä että kerroit hiukan faktaa.

Jari-v onkos se sun ahdin monimutkaisen näkönen sisältä? Olis hienoo jos näkis sinne sisällekkin  :azn:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Tässä pari kappaletta kuveja miltä näyttää Super Custom 0.70" eli 11,5cc nelari krossarissa (MP-6 Inferno), moottoripukit näkyy kuvissa irtonaisena ja asennettuna sekä mahdollinen vaihdelaatikko, jos sen saa vaan sopimaan. Tossa on kaikki rattaat terästä nyt, mutta keskidiffiä en ole sovittanut siihen vielä, tarkoitusta varten mulla on jo Torsen.



Sitten tosta ahtimesta, ensin yleiskuva motista niin että ahdin näkyy hyvin:


Ja tältä sellainen näyttää sisältä, tää on rc-kokoluokan ahdin josta näkyy toimintaperiaate, samanlainen on ton OS:n ison möykyn sisällä, mikä on motin takareunassa. Tai on sen koko takareuna.


Seuraavasta linkistä kun skrollaa suunnilleen puoleenväliin löytyy animaatio miten mekaaninen Roots-ahdin toimii nelitahtikoneessa.
http://carros.hsw.uol.com.br/supercompressores.htm

Näitähän käytetään paljon normaalikokoisissa autoissa. Kiihdytysautojen puolella näitä on paljon metanoli ja nitrometanoliluokissa ja mm. uusissa Ford GT ja Ford Mustang Shelby GT500:sissa mekaaninen ahdin on vakiona. Ja monessa muussakin vempeleessä.
« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.19 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Tämähän siis on ihan kunnollinen mekaaninen ahdin. Joku keksi monkeyhyn tälläsen ja se myös toimii.

Kiitän kuvista  :evil:

Mika R

  • Vieras


Näillä tuli aloiteltua ja sutattua taannoin. Olihan se hauskaa kun aloittelijankin autot pysy käynnissä niin kauan kunnes bensa loppui... nelarin hieno puoli.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Ainiin vielä yksi juttu, millanen tuo nelarin säätöhomma on? Eli meinaan että jos vaan lämpimänä antaa olla samat säädöt mitä kylmänä ? Luulis että olisi paljon rennompi mitä 2t koneitten säätö  :roll:

Mika R

  • Vieras
Jonkin verran. Yleensä noi shippaa 1-neulaisen kaasarin kanssa. Silloinhan säätäminen on perin helppoa, myös 2-T koneissa. Teho on silloin tietty jonkin sortin kompromissi. Eli vähän samaa hakemista se on, etenkin jos laittaa 2-neulaisen kaasarin. Suuri ero on siinä ettei nuo ole niin herkkiä sammumaan, ne käy tyhjäkäyntiäkin helposti niin kauan ku p-ainetta on tankissa.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Nelarikoneet ja kaikenmaailman hörhötykset autoissa
« Vastaus #102 : 03.10.07 - klo: 23.22 »
Näitä nelitahtisia ei kuitenkaan ole liiaksi asti, itsekin taidan joutua luopumaan tilan/ja ajanpuutteen vuoksi omastani. Tai eihän sitä vielä tiedä, jos tulen katumapäälle  :cry:

No, eipä tullut kuuluisaa katumapäätä ja auto romppeineen vaihtoi omistajaa, kiitos hyvin sujuneesta kaupankäynnistä,  tämän nelari LST:n uusi koti on nyt Espoossa. Konehan tosin on vielä eri "yksikössä" auton kanssa, joten täytyy nyt ensi alkuun tutkia ja opiskella läpi kaikki manuaalit, nettisivut ja mukana tulleet romppeet ennenkuin tekee mitään harkitsematonta. Tarkoitus olisi kyllä laittaa nelarimotti kiinni vielä tänä syksynä, katsotaan miten tuo rajallinen aika riittää..
Flying Calacucco

Poissa hpi83

  • Jäsen
    • Profiili
mulla on hobaon st.seen tekeillä super customin 91 nelari motti on nyt kytkimen takii koneistamolla jossa siihen kyhätään kytkin ja kytkin kello sekä moottoripukki laitan kuvia kun saan jotai kuvattavaa ja kiitos jari v kytkin avuista.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ollos hyvä vaan hpi83.

Ja tervetuloo peitsamo nelareiden pariin.
Just joo.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Kiitos kiitos. Siellä se Ossi ja ahdin vielä laatikon nurkassa lymyää, tänään jo vähän kerkesin hipalaamaan, mutta varsinaiseen asennukseen en vielä kerennyt. Kyllä jo syyhyttää, mutta nämä perheellisen velvoitteet menee aina edelle. Nuorimmaisella oli tänään juhlapaivä, kasassa täysi 1 v.

Palaamme varmasti aiheeseen, kunhan tuntumaa tulee.
Flying Calacucco

Poissa Ville_79

  • Jäsen
    • Profiili
Rupesi itseäkin kiinnostamaan nämä nelarikoneet ja kysymystä pukkaa heti alkuun. Löytyykö nelareista ns. pikkulohkoa kuten 2t koneista? Suunnitelmissa .30 tai .52 Koneen pitäisi vastata ulkoisilta mitoiltaan näitä 2t "pikkulohkoja".
- Hyper 7 - MG16 - PureTen .21 - Micro-B -


Mika R

  • Vieras
Rupesi itseäkin kiinnostamaan nämä nelarikoneet ja kysymystä pukkaa heti alkuun. Löytyykö nelareista ns. pikkulohkoa kuten 2t koneista? Suunnitelmissa .30 tai .52 Koneen pitäisi vastata ulkoisilta mitoiltaan näitä 2t "pikkulohkoja".

O.S. löytyy .26 autokäyttöön tarkoitettu nelari FS-26S-C(X) versio II.

kts. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/WTI0095P?FVSEARCH=fs-26s-c

Se on itsellänikin noissa ylemmissä kuvissa.

Kts. myös http://www.rctech.net/forum/showthread.php?s=cc6f562b6d5ec038954f8336c6b45ee5&t=47677&page=24&pp=30&highlight=fs-26s-c

Tuolta löytyy autoja ja kuvia jne.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ja tuosta OS:n FS-26:sesta nelarista on autokäyttöön tehty myös mekaanisesti ahdettu versio Japanin markkinoille. Törmäsin moiseen taannoin netissä tässä jokunen päivä sitten.

Eli OS on tehnyt siis kahta eri ahdinmottia, tätä 0,26":sta ja tollasta 1,2":sta mikä mulla on Escort-Hobaossa.
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Noi onkin niitä kunnollisisa autokäyttöön tehtyjä. Olikos tuo punta vai dollari tuo fs 26? Aika halpa kylläkin jos on dollari. Oletko mika r tilannut sen tuolta?

Mika R

  • Vieras
Noi onkin niitä kunnollisisa autokäyttöön tehtyjä. Olikos tuo punta vai dollari tuo fs 26? Aika halpa kylläkin jos on dollari. Oletko mika r tilannut sen tuolta?

Dollarihan se eli alvin kanssa saat ko. padan suomeen vähän yli parilla sadalla tuolta Towerista

2002 tilasin tuolta Kyoshon SuperTen FW04 auton jolla aloittelin autopuolta. Siinä oli kyseisen moottorin ykkösrevisio mukana. Tilasin sitten pelkän moottorin ja tuon pakoputkiston toiseen samanlaiseen autoon jonka ostin allennusmyynnistä suomessa. Näin mulla oli 2, joilla ajettiin lankomiehen kanssa pihasuttausta milloin missäkin. Hauskaa oli fast&furious tyyliin haha.

Hyvä moottori ja tuo uusi revisio pitäs olla tietty vähän parempi, ainakin isompi kaasari.

Yks Nolan Farmer jenkeistä teki ensin ton moottorin päälle Tamiyan sähkis formulan pohjalle konversion ja sittemmin kehitteli ko. pataan tehokkaamman kannen, joita valmisti jotain kymmeniä ja kaikki vissiin on jo myyty. En tiedä meinaako tehdä niitä lisää, suosio oli ainakin kova. Siitä löytyy tuolta RC techin forumista (linkki aiempana).
« Viimeksi muokattu: 10.10.07 - klo: 23.45 kirjoittanut Mika R »

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Itse tuli justiinsa tänään tilattua Towerista lisää rojua. Ensi alkuun joitain varaosia tohon ahdettuun OS-nelariin ja päätimpä sitten samalla ostaa uuden kakstahtikoneen viimeisintä MP-6 Infernoani varten.

Tuli ostettua OS .91 VR-DF round head ducted fan -moottori ja pakoputki siihen. 4,8 hevosvoimaa, 25000 rpm.
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBZ02&P=ML
Koneistan siihen sitten vaan jättimäisen kannen ja teen kytkimen kuten noille nelareillekkin. Jos kokeilis sit 50% nitrolla vaikka.

Liikkuukohan mihkään tolla...?

Pitääköhän tässä kohta jo alkaa harkita tollasen Hobao Hyper 8.5 Pro:n hankkimista kun siinä on spiderit kaikkialla voimansiirrossa...taitaa Kyösti alkaa huutamaan uusia diffirattaita aika nopeesti.
« Viimeksi muokattu: 11.10.07 - klo: 14.30 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Voin sanoo että vääntöä löytyy 2t yli 15cc. Taitaa sutata aika reippaasti nelariin verrattuna. Kuinka paljon se alvi sit on? Aattelin tälläistä http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXSY82&P=ML

Mika R

  • Vieras
Jos ei tulli ota tullia niin ALV on käytnnössä sama kuin euron ja dollarin erotus joten voit suoraan kääntää dollarit euroiksi. Tulli vaan tuppaa ottaa tullit pienoismoottoreista, en oo varma luokitteleeko ne niitä leluiksi vai miten.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
No 175e noin suunnilleen. Mitäköhän se postimaksu on?. Jos samaan hintaan saa tuo ossin kuin super customin niin ossin ottaisin  :smiley: Jari voikin sitten kertoa jäikö tulliin vai ei, koskahan jari sun tilaus on ovella?

Mika R

  • Vieras
ei ei .. jos padan hinta on $199 niin alvin kanssa voit laskea sulle hinnaksi 199€ kun saat sen tullista ulos.. toki pitää huomioida postikulut päälle, joista myös lasketaan tuo alv 22%
varmasti jää tulliin tuollainen ameriikan paketti jos Towerista tulee

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Ai näin se menee, no joo se hinta kyllä menee jo reippasti yli 200e. Taidan tyytyä tohon super customiin sitten.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Mä luulisin että mun tilauksen saapuminen ottaa ainakin 2 viikkoa.

Mutta on mulle tullut noita koneita Jenkeistä jo aiemminkin ja aina ne on kyllä jääneet Tullin haarukkaan, eivät tule nollaverolla eli eivät suhtaudu niihin kuin leluihin. Muttei siitä mitään törkeitä tartte maksaa.
Just joo.

Mika R

  • Vieras
Ei tarvii. Mutta kandee huomioida  :wink: