Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1816092 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #90 : 18.01.08 - klo: 09.35 »
 Ja sitten tuo piirilevy johon tulee virta 9V patterista. LEDien esivastukset tinasin tuohon kiinni ja laitoin tuommoiset piikkirimat joihin voi sitten tökkiä LEDien piuhat. Ja sitten suuntavilkkujen kytkin patentti. Ehkä joutuu laittaan jotakin pehmeää materiaalia noihin kytkimiin, jotta vilkku toimis muutenkin kuin ääriasennoissa.  :grin:


Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #91 : 18.01.08 - klo: 09.58 »
No kun se 1:14 ei oo puoliperänä kun(!) noin 130cm pitkä ja 25cm korkee. Tarttis olla vähintään 2m pituutta ja 40cm korkeutta. Korkeintaan kuitenkin se 1:5 kokonen ei-ihan-täysmittasella kärryllä. Kärryn ja rungon muutenkin pystyy tekeen suht iisisti itekin, mut nuppi on se suurin ongelmakohta. Toinen on oman ajan puute! Harmi kun en voi tässä vaiheessa kertoo enempää asiasta mut jos vaan joku tietäis ees lelu laatusen laitteen jossain josta sais vaikka vaan nupin ni eiköhän se siitä saatis tehtyä. Katon viä noi uudemmat linkit läpi ja otan Tamyan maahantuojaan sekä tonne Racing Factoryyn yhteyksiä. Kiitos taas linkeistä.

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #92 : 18.01.08 - klo: 17.51 »
No kun se 1:14 ei oo puoliperänä kun(!) noin 130cm pitkä ja 25cm korkee. Tarttis olla vähintään 2m pituutta

Moduulimittainen täysperähän olisi 1:14 koossa melkein 180cm pitkä.


Ei sponsoreita.

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #93 : 18.01.08 - klo: 18.02 »
Onko Tamiyan ja Robben vehkeet samassa mittakaavassa,eli toi 1:14? Tarkoituksena olisi rakentaa joskus tulevaisuudessa pojalle (ja itselle :grin:) täysperäyhdistelmä,umpikaapeilla. Tamiyan vetäjät on vaan hytiltään paljon paremman näköisiä kuin Robben vastaavat. Robbelta taas näyttäisi löytyvän kärryn ja dollyn tekemiseen ja vetäjän runko/akselisto muutoksiin ja päällirakenteisiin paljon käyttökelpoista ja aidon näköistä kamaa. Onko millään valmistajalla aidon näköistä vetokitaa ja vielä parempi olisi jos näyttäisi dollykidalta?
Ei sponsoreita.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #94 : 18.01.08 - klo: 23.52 »
Oikeessahan sä oot juu. Mun vika kun on suunnitelma jo edenny enkä oo selventäny tarpeeks.

Homman nimihän siis on, että hommaan tarvittais puoliperä. Siks tossa edellä kirosinkin et kun se ei oo kun ~18m : 14 = ~130cm.
Muuten täysperä menis mut se on niin paljon hankalampi käsitellä ja varsinkin peruuttaa. Lisäks puoliperään saa näyttävän näkösiä muitakin kärryjä perään. Toki täysperäänkin saa, mut se ei oo sama jos on vaikka tankki jatkeena.

Oon tullut siihen tulkseen, että kun kerta kukaan ei tällä aikaa oo keksiny mitään aihioo, taidan koittaa tota 1:14 kokosta. Voinhan sen sit laittaa vaikka koristeeks tai kakkosautoks jos tulee vastaan isompi skaalainen. Muutankin ton osto-ilmon samon tein. Edelleen otan vastaan ehdotuksia rakentajilta tms...

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #95 : 19.01.08 - klo: 20.03 »
Tamiya 1:14
Wedico 1:16
Robbe 1:14,5 & 1:16

 esim. MAN TGA XXL 41.660 8x4/4 on mittakaavassa 1:14,5

http://www.ttm-funktionsmodellbau.de/content.php?Produkte%2FTrucks%2FBaumaschinen%2FLKW+M1%3A16%2FHersteller%2FRobbe%2FMAN+TGA+XXL+8X4%2F4+SCHWERLAST-&seite=shop/produkte.php&hauptrubrik=242&details=60526&hersteller=

 Jossain sivuilla sanotaan Tamiyan mittakaavaksi tuo 1:14,5 myöskin. Ja Rust on yksi osa valmistaja jolla hyvän näköistä osaa molempiin mittakaavoihin.


 Tuosta näkyy noita eri valmistajia. Tuolla ScaleArt on kanssa hienon näköisiä malleja, kylläkin tuossa pienemmässä 1:16 mitassa.

http://www.ttm-funktionsmodellbau.de/content.php?Produkte%2FTrucks%2FBaumaschinen%2FLKW+M1%3A16%2FHersteller&seite=shop/produkte.php&hauptrubrik=319&hersteller=

 Sori pitkät linkit. En tiiä miten niitä vois lyhentää. Ja ite käytän Babelfishiä saksa -> englanti kääntämiseen, kun en osaa tuota germaaniaa juuri ollenkaan.

 Tuota TTM sivustoa kun selaa niin löytyy mm. niitä vetokitoja...

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #96 : 19.01.08 - klo: 20.22 »
Ookoo, rupee aukeen. Asentelin ton FoxLingo:n tähän Firefox:iin ni rupes kans sivut selkiytyyn. On se tekniikka vaan ihmeellistä.

Kyllä täs on taivuttava nyt 1:14 laitteeseen aluks. Jos se ei sit käytännössä toimi ni tehään isompi ite pr#"le!

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #97 : 20.01.08 - klo: 21.04 »
 Juu, niipäs näkyy kääntävän tuo LinkoKettu. Ja kun vielä valittin sen kautta Google käännöksen Ger -> Eng niin tulee kohtuu oikeinkin nuo käännökset.

 Jos meinaat puolikkaan tehä, niin Tamiya Scania / Volvo tai jos ei oo €urot tiukalla niin Robbelta tuo MAN, johon tuolta Carsonilta puolikas perään. Komiat on ainakin kuvien mukaan nuo Carsonin kärryt.  :grin:

http://www.carson-modelsport.com/de/modelle/truckmodelle/auflieger.htm

 Ite ostin siis loppukesästä Tamiyan Kaanian jonka kasasin ja totesin, että ei zaaz sora-auto se ois eri komia. Sitten satuin löytään tämän foorumin, ja niin sitä sitte mentiin. Ja kun tuo Geswaksen auto oli niin kivan näköinen. :lol:

 Siispä laskin eri sivuilta muutokseen tarvittavien osien hintaa, ja tulin siihen päätökseen että koko auto (Knight Hauler) tulee vain vähän kalliimmaksi, kuin ostaa osina tarvittavat taka-akselit ja runko ym. Siis Saksan hinnoilla.

 Suomessa Tietonikkarilla 445€,

http://www.tietonikkari.fi/niks/tuotteet.htm

 ja halvin jonka löysin Saksasta 329€ + toimituskulut.

http://www.haertle.de/default.php?cPath=105_111_184

 Ja nythän on varaosia esim sähkömoottori, vaihteisto jne. Tilasin joulukuun puolessa välissä, ja tuli heti joulun jälkeen. Knight Hauler sen takia että siinä on pisin runko Tamiyan autoista, kasasin siitä vaan akselit ja rungon johon sovittelin puretun Scanian osat.
« Viimeksi muokattu: 06.10.09 - klo: 08.26 kirjoittanut juupeli72 »

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #98 : 20.01.08 - klo: 23.17 »
 Juu tuota Geswaksen rengas juttua muistelin tässä. Oisko tästä linkistä apuja?

http://www.barnhausen.de/index.htm

 Renkaita löytyy montaa kokoa ja mallia, ja jos ei oo sopivaa, niin tekevät sitte.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #99 : 20.01.08 - klo: 23.22 »
 Ai niin parit epätarkat kuvat, huone pimeänä, tuosta muovimallista LED valojen kera.

 Kyllä Sun Geswas täytyis kans tommoiset laittaa.  :grin: On ne eri komiat, vaikka ei se kuvista tietenkään niin hyvin näy.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #100 : 21.01.08 - klo: 11.16 »
Sain selväks viimeaikaisen dilemman mainosrekan oikeasta skaalasta. 1:14 ei riitä. Korkeutta tarvitaan vähintään 40cm, eli 1:10 on aivan minimi. Ihme homma ettei tollasta isomman skaalan kalustoo tunnu olevan missään myynnissä??
Päivitin osto ilmon ajan tasalle.

Melko hyvät valot sanoisin. Se tekee muuten mallin kun mallin aivan toiseks eikä ole ihan mahdoton työmaa kumminkaan. Oliks sulla tossa umpiot vai vaan ledit ja näyttää mihin näyttää?

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #101 : 21.01.08 - klo: 22.35 »
 Ei ollu umpioita tuossa, eli porasin vaan reiät nuille ledeille.

 Eipä oo tullu vastaan myynnissä olleita isomman mittakaavan RC rekkoja. Jotkut on kuitenki Saksassa tehneet ite, esim. Rekka ja Pyöräkuormaaja.

http://www.rc-grossmodellbau.de/

Oli tää linkki jo tuolla aikaisemminkin.

Poissa Rahtimies

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #102 : 21.01.08 - klo: 22.56 »
Tällaisia isomman luokan vehkeitä löytyi netistä, noilla jo kivasti kokoakin.

http://www.modeltrucks.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=1
Brat, Avante, Hornet, Grasshopper, Falcon, 808, SCRT10, M-03, Hyper 7 & 8, DEX410R, TT-01, T2

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #103 : 22.01.08 - klo: 09.17 »
Törmäsin tohon aikasemminkin mut nyt en saa sitä jostain syystä enää auki??? Ihme homma, tarttee selvittää. Siä oli muistaakseni jotain 1:4 kokosia laitteita... Vähän taas turhan isoja tähän tarkotukseen mut voihan siä olla pienenpiäkin.

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #104 : 24.01.08 - klo: 00.17 »
Juu tuota Geswaksen rengas juttua muistelin tässä. Oisko tästä linkistä apuja?

http://www.barnhausen.de/index.htm

 Renkaita löytyy montaa kokoa ja mallia, ja jos ei oo sopivaa, niin tekevät sitte.

Juu oon itekkin tuohon sivustoon joskus törmänny. Kyllähän renkaita löytyy ja saa, jos ei muuten ni teettämällä. Olis vaan tuo muotti valmiina ni sais tehtyä niitä vaikka tusinoittain sitä mukaa ku tarvii ku löytyis vaan täyte sinne.  :grin:

Lainaus
Kyllä Sun Geswas täytyis kans tommoiset laittaa.   On ne eri komiat, vaikka ei se kuvista tietenkään niin hyvin näy.

Komeet kyllä on! Voishan niitä joskus itekkin sommitella, kuhan nyt saa ekaks muuten liipperin taas ajoon.
-Pate-

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #105 : 24.01.08 - klo: 00.22 »
Vau Geswas..Mersu näyttää komealta nyt kun siitä enempi kuvia näkee(wink,wink.Unohit lähettää kuvia).Tässä olisi jokunen linkki mitä suosikeista kaivoin saksmannien sivuista.
Tuo glashaus on isojen poikien hiekkalaatikko(vanha sisäpuutarha).

http://www.thowei.de/

http://www.rc-glashaus.de/

http://www.modelltruck.net/

Ainiin joo! Sori, unohin laittaa niitä kuvia sillon syksyllä ku soittelit... :embarrassed: No tossa vietiketjussahan on nyt jotain kuvia.  :grin: Mut pistä vaikka mailia jos tarviit vielä kuvaa niistä lukoista tms. ni koitan lähettää.
-Pate-

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #106 : 26.01.08 - klo: 09.44 »
 No nyt ois muutama kysymys tuosta pyöräkoneen teosta.

 Elikäs pientä johdantoa, olen tilannu Servonautin S20 noparin tuota metallista pyöräkonetta varten. Tuohon tulee 12V systeemi, sen takia tilasin tuon S20 noparin. (niin ja tietenki nuo jarruvalo mahdollisuudet oli yks houkutin  :grin:)

http://www.servonaut.de/Produkte/Regler/S20/s20.htm

 1. Mutta mm. ohjauksen toteutus on vielä auki. Sanokaahan, pitempään RC:tä harrastaneet, tarviinko toisen noparin jos teen ohjauksen myöskin tuommoisella 12V alennusvaihde moottorilla? Siis silleen että se ei keskitä itekseen, vaan tarvii ite aina kääntää tikulla se. En nyt osaa oikein muutenkaan tuota selvittää. Siis tarvitaanko tuolle kääntömoottorille oma nopari? Esim. Servonaut MFR(Mini Fahrtregler) kytkettynä vastarin ohjaus kanavaan. Ei normaali servo liitäntä mahda riittää syöttämään tuolle moottorille tarpeeksi virtaa?

http://www.servonaut.de/Produkte/Zubehor/MFR/mfr.htm

 2. Tuohon systeemiin jos laittaa "raja kytkimet", niin että se katkaisee käännön siellä liikkeen ääripäässä, niin kuis kytkennät teen? Itellä tuli jonkinlainen ajatus solmu tuota pähkäillessä, ei oikein nyt ajatus kulje.  :roll:

 3. Ja päteekö tuo nopari juttu myös, jos teen aisojen noston ja kauhan kippauksen myös tuommoisilla moottoreilla.

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #107 : 26.01.08 - klo: 22.37 »
No nyt ois muutama kysymys tuosta pyöräkoneen teosta.

 Elikäs pientä johdantoa, olen tilannu Servonautin S20 noparin tuota metallista pyöräkonetta varten. Tuohon tulee 12V systeemi, sen takia tilasin tuon S20 noparin. (niin ja tietenki nuo jarruvalo mahdollisuudet oli yks houkutin  :grin:)

http://www.servonaut.de/Produkte/Regler/S20/s20.htm

 1. Mutta mm. ohjauksen toteutus on vielä auki. Sanokaahan, pitempään RC:tä harrastaneet, tarviinko toisen noparin jos teen ohjauksen myöskin tuommoisella 12V alennusvaihde moottorilla? Siis silleen että se ei keskitä itekseen, vaan tarvii ite aina kääntää tikulla se. En nyt osaa oikein muutenkaan tuota selvittää. Siis tarvitaanko tuolle kääntömoottorille oma nopari? Esim. Servonaut MFR(Mini Fahrtregler) kytkettynä vastarin ohjaus kanavaan. Ei normaali servo liitäntä mahda riittää syöttämään tuolle moottorille tarpeeksi virtaa?

http://www.servonaut.de/Produkte/Zubehor/MFR/mfr.htm

 2. Tuohon systeemiin jos laittaa "raja kytkimet", niin että se katkaisee käännön siellä liikkeen ääripäässä, niin kuis kytkennät teen? Itellä tuli jonkinlainen ajatus solmu tuota pähkäillessä, ei oikein nyt ajatus kulje.  :roll:

 3. Ja päteekö tuo nopari juttu myös, jos teen aisojen noston ja kauhan kippauksen myös tuommoisilla moottoreilla.


Kyllä se näin taitaa olla että erilliset noparit tarvii. Itelläni on nimittäin aivan sama onkelma parhaillaan. Meinasin laittaa sen 1:600:sen kauhan nostoon ja kääntöön ympyrää pyörivä voimaservo ja vaikka spurrista kääntöratas. Ainut vaan kun palo tosta servosta lutikat ni pitäs saada siihenki uus säädin jolla pyörittelis sitä servon moottoria. Koitin  sabesta katella noita 15 euron pikku säätimiä mitkä on abaut 5-8amp virralle mut ei taida niissä olla pakkia missään... :sad:

Eli jos joku tietää mistä saa tollasen pikkuvirran kestävän pakillisen noparin kohtuu hintaa ni kertokaa toki. Btv toi servonautin mini nopari on kai pakillinen? Mitäs se kustantaa?
-Pate-

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #108 : 27.01.08 - klo: 18.59 »
http://www.servonaut.de/Produkte/Zubehor/MFR/MFR4.pdf

Kokeilin tuota tekstiä kääntää:

MFF
Features
The Servonaut MFR is a universal speed controller and
Motor switch specifically for alternate and auxiliary drives in
Functional Model. The module is also well
As forward / backward-speed controller for small models
Until 1:24 usable size. The MFF is protected
Against short circuit, overload and overheating. When
Under tension and strong reception, the disruption
Reduced performance or off. Smaller
Reception problems are largely opposed
Automatically suppressed. Four different modes
Available. About a trimmer on
MFR is also the switching, control or starting and
Braking adjusted. The transition
EMK brake brake actuators reliable and
Endorses the engine in the state shortly.
Selection of Nature
For the selection of the operating mode of MFR go
Please step by step as follows:
-- Jumper to deploy A-B
-- Supply voltage
-- The MFR flashes depending on the position of the trimmer 1,2,3
Or four times. Desired mode using the
Select Trimmer
-- Subtract jumper
-- Only then power off
For normal operation, the jumper is not
Can be used.
MFR as a speed controller (1)
In this mode works
Before MFR as proportional /
Backward-speed controller with
Adjustable acceleration and
EMK-brake. The engine is connected to
The engine outputs 1 and 2
. For driving models
Outputs are in addition to
Stop light and rear lamps
Available. The outputs
LEDs are designed
Vorwiderstände are additional
Not necessary. For the connection
A servo plug
Centered on the B-C-D (brown / black
B) pinned. The middle
Red cord at C is the
Common negative (!), Brown
The output for the rear lamps
And Orange for
The stop light. The 5V supply is from over 220
Ohms. Are two LEDs used, the
LEDs in parallel. Too high brightness
An additional resistor power
Reduced. Lights back headlights while driving
Next are the driving motor connections to swap
And the transmitter on "servo reverse", etc. The
Rotation direction switch. About the trimmer can now
The start-up and braking can be set.
MFR as a switch engine (2)
For actuators, the MFR in a Schaltkanal
As a switch engine with the functions Prior / Stop, Rewind
Or forward / backward used. It
Is the desired speed on adjustable trimmer. In
The center position is the minimum speed, to the left
Notes the speed, and soft start
Braking, to the right, on the other hand with hard start
And braking. The operating with end-switches is
Additionally possible. The port is a servo plug
On A-B-C (brown / black in C) pinned.
The brown cord at C is the common negative.
For the two end-position switches are Schliesskontakte
Needed, each C or A-B-C.
The assignment of the switch to the direction of rotation is,
Following engine and transmission dependent and before
Fitting best try.
MFR as a double switch (3)
In this mode of working as a double-MFF
Memory Switch. A Schaltkanal with three positions, or
A channel is a Kreuzknüppels required. The two
Engine outputs 1 and 2 are now working separately. The
Outputs switch after minus, the load is between
Mini-speed controller, power switches,
Double-switches, servo electronics
Included in the delivery
1 x MFR module connector
1 x servo cable
Depending on the use 10k-Poti, end-position switch,
Also required: red and white LEDs
Technical Specifications
Battery voltage: 7.2 to 12V, 6 to 10 cells
Clock frequency: 8kHz variable
Switching: 4A max. Overload
Features: A) Prior / Re-speed controller with
(Optional) brake and reversing light
B) engine switch with
Adjustable Speed
C) double switch with
1x Soft Start
D) servo electronics
(External potentiometer required)
Power consumption: about 20mA
Temperature range: 0 ... 40 º C
Dimensions: approx 55x21x8mm
08/2006 software V100
Technical changes www.servonaut.de
The battery positive and the output assembly.
1 engine switches directly on / off. For the starting motor 2
, The start-up or on the trimmer Bremsrampe
Adjusted. Of course, even light bulbs
Or LEDs (about Vorwiderstände) running
.
MFR as servo electronics (4)
For a servo actuator is next to the drive motor
Also a potentiometer for the feedback
Position. With the MFF can with Potentiometers
Linear characteristic of 1k to 10kOhm used.
The pot is enclosed with the servo cable to the
Contacts C-D-E. D is the grinder,
Poti. The alternate engine is an engine attached 1 +2
And must entstört. For the commissioning of the
Trimmer first in the middle (the slowest
Vice-speed). Caution: If the direction of rotation
Of Poti, the drive spins incessantly in the
Attack. Plug on C-D-E turn around!
Alternates speed and accuracy can then
The trimmer can be optimized. To the left is the
Speed increases at high positioning accuracy
(Useful for precise gear mechanism), to the right
The speed is increased at low positioning accuracy
(Useful for mechanical game). Too
High speed turns the drive on the set position
Überweg or even begins to commute --
Poti this case again in the direction of the middle
Adjust. The LED lights up when the nominal position
Is reached and the engine is shut off completely.
Flackert the LED continuously, is a setting on the
Right side of the trimmer sense. Maybe you can
Also receiving disturbances responsible for a flicker
.
Over temperature and short circuit
In the case of a short circuit on the output switch
Electronics completely. The controller will remain blocked until
The power off and on again
. Caution: If overheating / overload reduces the
The controller output current only at very high
Temperatures - combustion danger!
Under current limiting and voltage
Too high output current or lower supply voltage
(<6.5V), the output power
Automatically reduced or turned off. Once
Voltage and power in the allowable limits
, Is the return to full power.
Reception disorders
In the operating modes speed controller, power switch and
Double switch the LED flashes if no signal reception
Or strong reception problems. Connected
Engines are switched off or
Slowed down. In good reception, the LED
Incessantly. In the mode illuminates the servo
LED, when the nominal position is reached and the engine
Completely off.
Powering and zero balance
The MFF waiting after switching to begin
Signals and then executes an automatic adjustment
On the neutral position of the sender. Should the
Channel in an end position, or too much of the
Usual neutral position vary, this balance
However, not performed. Thus, the MFF also
With switches or operated channels, which only
Two positions. The channel should be for security reasons
Always a model before - and after
Model off to an unintentional
Launching of engines to avoid.
Warnings
Module against moisture, humidity and dirt
. Outputs not short-circuit or overload.
Battery after the operation, and to always shop
From the model and the electronics module MFR disconnect!
Liability
Since we intended and correct operation
Our assemblies can not monitor remains
Our liability in each case on the purchase price.
The liability for consequential damage is excluded.
Remember when running for the
Model mandatory safety recommendations.

 :roll:

Hinta noin 70 eeroa

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #109 : 27.01.08 - klo: 19.21 »
 Ja lisää tuosta MFR:

MFR als Mini-Fahrtregler
In dieser Betriebsart arbeitet der MFR als proportionaler Vor/Rückwärts- Fahrtregler mit justierbarer Beschleunigung und Bremse. Für Fahrmodelle können zusätzlich Bremslicht und Rückfahrscheinwerfer (ultrahelle LEDs) angeschlossen werden. Stellantriebe profitieren von der justierbaren und übergangslosen Bremse ohne Freilauf.

MFR als Motorschalter
Steht nur ein Schaltkanal zur Verfügung, kann der MFR als Motorschalter für Vor/Stop/Rücklauf eingesetzt werden. Dabei ist die Maximaldrehzahl am Trimmer einstellbar. Der Motor wird mit einer Anfahr- bzw. Bremsrampe zügig aber trotzdem getriebeschonend beschleunigt bzw. abgebremst. Der MFR kann auch gut an einem Servoausgang einer AMO z.B. für eine Auflieger-Stütze betrieben werden.

MFR als Doppelschalter
In dieser Betriebsart arbeitet der MFR als Power-Memoryswitch. Ein Schaltkanal mit drei Stellungen wird benötigt. Die beiden Motorausgänge arbeiten nun getrennt als 4A Schalter. Ein Schaltausgang ist mit justierbarem Softstart bzw. Stop besonders für Antriebe geeignet, die in nur einer Richtung betrieben werden (z.B. Pumpen). Der zweite Ausgang ist ein einfacher Schalter mit Memory-Funktion (abwechselnd an/aus).

MFR als Servoelektronik
Das Optimum für jeden Stellantrieb ist sicher ein Servo, das genau dem Knüppel oder den Einstellungen am Sender folgt. Mit dem MFR können mit Antriebsmotoren bis max. 4A bei 12V sehr leistungsstarke Servoantriebe für spezielle Anwendungen realisiert werden. Als Positionsgeber ist ein handelsübliches externes 5k bis 10k Potentiometer ausreichend. Über den Trimmer wird die Regelcharakteristik justiert. Dadurch toleriert der MFR auch größeres mechanisches Spiel in der Anlenkung oder dem Getriebe.

 Ja Google translaten versio:

MFR as a mini-speed controller
In this mode of MFR works as a proportional controller with Vor/Rückwärts- ride adjustable acceleration and brake. For driving models can also stop light and rear lamps (ultrahelle LEDs) can be connected. Actuators benefit from the seamless and adjustable brake without freewheeling.

MFR as an engine switch
If only a Schaltkanal available, the MFR as an engine switch for on / Stop / rewind can be used. This is the maximum speed on adjustable trimmer. The engine comes with a start-up or Bremsrampe quickly but getriebeschonend accelerated or slowed. The MFF can respond well to a servo example of an AMO For a semi-support operation.

MFR as a double switch
In this mode of MFR works as a power-Memory Switch. A Schaltkanal with three positions will be needed. The two engine outputs are now working separately as 4A switch. A switch is equipped with adjustable soft start and stop particularly suitable for drives, which operated only one direction (eg pumps). The second outcome is a simple switch with memory function (alternately on / off).

MFR as servo electronics
The optimum for each actuator is certainly a servo that accurately the stick or the settings on the transmitter follows. With the MFF can drive up to max. 4A at 12V very powerful servo drives for specific applications can be implemented. As a position encoder is a commercially available external 5k to 10k potentiometer sufficient. About the trimmer is the rule characteristics adjusted. This tolerated the MFR even bigger game in the mechanical linkage or the gearbox.


 Niin siis noiden "as an engine switch" tai "as servo electronics" kohtien takia aattelin että tuo vois olla sopiva tuohon pyöräkone käyttöön.  :huh:

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #110 : 31.01.08 - klo: 15.07 »
Kyllähän noi siihen hommaan soveltuu. On vaan hinta niin suolanen että ennemmin jo ostaa suomesta pari pakkiviiveetöntä perusnoparia. Noille tulis kumminki hintaa se 150e suomeen roudattuna.
-Pate-

Poissa tupsu^^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #111 : 06.02.08 - klo: 18.50 »

Poissa tupsu^^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #112 : 09.02.08 - klo: 14.09 »
onko kukaan koittanut laittaa rc:n koneistoa emek rekkaan? http://www.emek.nummi-pusula.fi/suomi/etusivu.htm

Poissa tupsu^^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #113 : 09.02.08 - klo: 14.09 »
ja se vielä että miten on, kannattaako rakentaa metallista kokonaan uus runko vai laitella osat muoviin kiinni?
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo: 14.17 kirjoittanut tupsu^^ »

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #114 : 09.02.08 - klo: 20.07 »
Riippuu mitä haluat.

Jos haluat vain ajella vähän ympäriinsä tasasessa maastossa, niin oma runko riittänee.

Jos taasen haluat kantaa raskaita kuormia tai mennä pahassa maastossa, niin suosittelisin metalli runkoa.

Seuraava ongelma onkin mistä löydät sopivan pieniä akseleita, renkaita sun muuta.

Poissa tupsu^^

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #115 : 09.02.08 - klo: 20.10 »
joo metalli runkoa siis tekemään :D

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #116 : 11.02.08 - klo: 17.08 »
 :huh:

Kuinkapas sitten tämä kytkentä, tuolle ohjaukselle?

http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/servom/servom1.htm

Ois 12V systeemille, niinkuin tarvisinkin tuohon projektiini.

 :huh:


Poissa Jingizu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #118 : 13.02.08 - klo: 00.13 »
Osaakos kukaan sanoa että mikä on tamiya rekkojen renkaiden halkaisia ja leveys?

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #119 : 13.02.08 - klo: 00.54 »
 Vakio renkaan halkaisija on 82mm ja leveys 20mm. Mulla on Carsonin valmistamat "leveät" renkaat ja vanteet etusissa. Joiden halkaisija on sama 82mm ja leveys 26mm.