Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1816371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #420 : 24.12.08 - klo: 11.26 »

Skissailin jo vähän hankalimpia osia, teloja ja hydraulisylinteriä.

Sauli

 Jo vain mie jelppaan jos vain itekään ossaan.

 Komiata ois jos joku kotimaan asukas tosiaan vois tehjä noita hydrauliikan osasia.

 Mie tarttisin tuohon seuraavaan projektiin pitkät kippi sylinterit. Eikä ole ainakaan Leimbachin valikoimissa näkyvissä suoraan tuollaisia dumpperin sylintereitä. Hydrauliikka sarjaa kyllä löytyis Volvon dumpperiin, niin olen aatellu sen sisältöä kysellä maililla tuolta saksasta.

 Ja Jouluja vaan Teille arvoisat rakentelijat.

  :wink:

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #421 : 24.12.08 - klo: 12.05 »
Tällainen firma tuli joskus vastaan:

www.clippard.com

Löytyy jopa suomalainen jälleenmyyjä (Stig Wahlström Oy)

Tuolta näyttäis saavan montaa laatua pientä sylinteriä, 3/8" löytyy kaksitoimisena ainakin 6":aan asti. Maksimipaineeksi ilmoitetaan hydrauliikalla  n. 35 bar (ilmalla n. 9 bar) . Hinnat näyttäisivät olevan ilman veroja n. 30€ ->.

Kieltämättä olisi hienoa, jos vaan löytyy osaamista, koneita ja halua noiden hydrauliikkaosien tekoon.

Itsellä monta kertaa käynyt mielessä, että modulaarinen sylinteri olisi hieno. Lähinnä tällä modulaarisuudella tarkoitan sitä, että sylinterin päädyt olisivat irroitettavia sylinteriputkesta. Myös mäntä olisi irroitettavissa esim. kierteellä männänvarresta. Tällöin männänvartta ja sylinteriputkea vaihtamalla saisi erimittaisia sylintereitä päätyjen ja männän pysyessä samana. Sylinteristä saisi aina juuri sopivan mittaisen, kun näissä vehkeissä mitta ei aina ole se "standardi".

Äkkiseltään vilkaisin, että esim. 10x1.5 mm haponkestävä putki maksaa 1,55€/m, 20x1.5 mm RST-putki 2,72€ /m ja 6 mm RST-tanko 6.60€ / 3 metrin salko.  Näitä löytyy siis ihan normikokoina romuliikkeestä.

Joulut myös täältä!





« Viimeksi muokattu: 24.12.08 - klo: 12.28 kirjoittanut IMN »
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa saulij

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #422 : 24.12.08 - klo: 13.21 »
Tällainen firma tuli joskus vastaan:

www.clippard.com

Löytyy jopa suomalainen jälleenmyyjä (Stig Wahlström Oy)

Tuolta näyttäis saavan montaa laatua pientä sylinteriä, 3/8" löytyy kaksitoimisena ainakin 6":aan asti. Maksimipaineeksi ilmoitetaan hydrauliikalla  n. 35 bar (ilmalla n. 9 bar) . Hinnat näyttäisivät olevan ilman veroja n. 30€ ->.

Kieltämättä olisi hienoa, jos vaan löytyy osaamista, koneita ja halua noiden hydrauliikkaosien tekoon.

Itsellä monta kertaa käynyt mielessä, että modulaarinen sylinteri olisi hieno. Lähinnä tällä modulaarisuudella tarkoitan sitä, että sylinterin päädyt olisivat irroitettavia sylinteriputkesta. Myös mäntä olisi irroitettavissa esim. kierteellä männänvarresta. Tällöin männänvartta ja sylinteriputkea vaihtamalla saisi erimittaisia sylintereitä päätyjen ja männän pysyessä samana. Sylinteristä saisi aina juuri sopivan mittaisen, kun näissä vehkeissä mitta ei aina ole se "standardi".

Äkkiseltään vilkaisin, että esim. 10x1.5 mm haponkestävä putki maksaa 1,55€/m, 20x1.5 mm RST-putki 2,72€ /m ja 6 mm RST-tanko 6.60€ / 3 metrin salko.  Näitä löytyy siis ihan normikokoina romuliikkeestä.

Joulut myös täältä!

Katselin myös noita valmiita paineilmasylintereitä. Niissä on haittana, että ne eivät näytä tgyökoneen hydraulisylintereiltä. Toiseksi niillä on aika pitkä peruspituus. Esim Clippardin 3SD-1T peruspituus on 2,562 eli n. 65 mm ilman silmukkaa. Tämä aiheuttaa ongelmia liikekiden kanssa.

Em. skissin sylinteri on tarkoitus tehdä vedetystä hydrauliputkesta 12*1. Takapääty D12 pyörötangosta koneistamalla. Nämä voi olla teräksestä, koska ne maalataan. Mäntä teflonista ja M4 mutterilla kiinni. Männän voisi kiinnittää myös M3 ruuvilla, jolloin perusmitta vähän lyhenis. Etupääty myös teflonista, kiinnitys lukkorenkaalla. Männänvarsi 5 mm rosteritangosta. Voisin tietty suunnitella irroitettavan takapään, niin silloin voi putken ja männänvarren muutoksilla tehdä eripituisia sylintereitä. Kaikki tiivisteet O-renkaita.

Sauli
« Viimeksi muokattu: 24.12.08 - klo: 14.31 kirjoittanut saulij »

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #423 : 24.12.08 - klo: 13.23 »
Tässä olis muutama kuva kaivuri projektista (Cat M322C)
Voisin muuten aloittaa uuden ketjun näille työkoneille kuten Sauli toivoi, vai mitä ootte mieltä.

Hyvää Joulua vaan kaikille  :laugh:

Poissa oden

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #424 : 24.12.08 - klo: 13.28 »
Jambbe:

Juu, paha vaikutus tällä ketjulla...

Ei ainakaan heti tule mieleen valmistajia, jotka tekisivät malleja suuremmassa mittakaavassa. Bruderin kuorma-autot ovat todella lelun näköisiä, jos niitä vertaa esim. Emekin vastaaviin. Sinänsä jännää, koska nämä Bruderin työkoneet ja traktorit taasen ovat ihan siedettävän näköisiä aihioita.

Kieltämättä Bruderin ja varsinkin Emekin mittakaava tuo pientä haastetta modaamiseen. Suurin tilanviejä on selkeästi akku, jonka asettelu malliin on kaikkea mahdollisen ja mahdottoman välillä. Jos tekniikka edes hieman saa näkyä, niin molempien modaaminen on täysin mahdollista.

Meikäläinen edelleen suosittelee emekkiläistä tai Bruderia, jos muovin kanssa "voi elää". Aloittaminen ei maksa näillä liikaa.

Tässä hyvä esimerkki:

http://www.youtube.com/watch?v=AHNAcz76GR8&feature=PlayList&p=D6A64D385EC85BDB&playnext=1&index=44

Aloituskustannus 16.90€... :wink:

Voi olla, että joutuu Valtran jälkeen hommaamaan...

Osaatko kertoa löytyykö tuosta videon Bruderista rakentelu kuvia jostain. Samanlainen peli nimittäin seisoo tuossa hyllyssä ja sen modaaminen on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa.

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #425 : 24.12.08 - klo: 14.56 »
Näänkö oikein että tossa koneessa kääntyy takarenkaat ei eturenkaat?? Mahtavaa jälkeä!
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #426 : 24.12.08 - klo: 15.10 »
Näänkö oikein että tossa koneessa kääntyy takarenkaat ei eturenkaat?? Mahtavaa jälkeä!

Periaatteessa se vaihtelee sen mukaan mitenpäin alavaunu ja yläosasto on, mutta tossa alemmassa kuvassa tosiaan "takapyörät" ohjaa.
Todellisuudessa aina siirtoajossa etupyörät ohjaa.

Poissa saulij

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #427 : 24.12.08 - klo: 15.59 »
Hemi1996:

Kerrotko vähän, mitä tekniikka olet tossa Catissa käyttänyt?

Hyvää Joulua kaikille

Sauli

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #428 : 24.12.08 - klo: 19.18 »
Ainakin kaikissa koneissa mitä oon nähny ja tullu ajettua niin on puskulevyn puoleiset renkaat eturenkaat ja suunnanvaihdosta laittaa eteenpäin niin menee myös puskulevyn suuntaan kone.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #429 : 24.12.08 - klo: 23.05 »
oden:

Juu, löytyy aika hyväkin vielä

http://www.gardentrucking.com/yabb/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1199674454

ja tuolta eteenpäin

http://www.modelltruck.net/showthread.php?t=12047


saulij:

Joo, näinhän se on, että ulkonäöllisesti noi ei ole kovin ihmeellisiä. Mää olen aina syvästi kateellinen, kun joku on metallifirmassa töissä. Se mahdollisuuksien maailma....vielä kun ois pikamallinnusmahdollisuus...tietysti se CNC-kone tekee näppärästi myös metallisen vastaavan... :cry: nyt sattuu jo.

Mää odotan mielenkiinnolla kuvia noista sylintereistä. Tee ihmeessä irroitettavat päädyt, jos vaan mahdollista.



Ps. ei tuonu pukki vesileikkuria eikä uutta 911 Turboa...taitaa olla Korvatunturilla yt:t päällä...


Jo sivulta 10 lähtien

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #430 : 25.12.08 - klo: 08.12 »
Ainakin kaikissa koneissa mitä oon nähny ja tullu ajettua niin on puskulevyn puoleiset renkaat eturenkaat ja suunnanvaihdosta laittaa eteenpäin niin menee myös puskulevyn suuntaan kone.


Caterpillarissa saa puskulevyn halutessaan eteen, taakse tai vaikka molempiin päihin  :laugh:, siis täysikokoisessa koneessa. Vähän tuli kyllä mietittyä kumpaan päähän laittaa sen tässä mallissa ja totesin että ei ohjaavassa päässä on enemmän tilaa puskulevyn työsylintereille.

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #431 : 25.12.08 - klo: 15.33 »
Hemi1996:

Kerrotko vähän, mitä tekniikka olet tossa Catissa käyttänyt?

Hyvää Joulua kaikille

Sauli

Tässä projektissa käytetään Bruderin tela-alustaisen koneen yläosia (kuva 1).
Kaikki muu on tehty alumiinista, messingistä ja teräksestä (kuva 2).
Hydrauliikka komponentit on Leimbachin valmistamia. Olen tehnyt pari hydrauliikka sylinteriä itsekkin tohon Scania/Palfinger  vehkeeseen ja ne toimii ihan hyvin, mutta koska ne on valmistettu messingistä/teräksestä ne painavat melko paljon (Leimbachin valmistamat ovat alumiinia teräs varrella). Tähän kaivuri projektiin en niitä alkanut tekemään, kun niitä on kaikkiaan 9 kappaletta.

Poissa saulij

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #432 : 25.12.08 - klo: 19.30 »
Todella hienosti rakennettu.

Lisää kysymyksiä (näistä ei tule loppua):
Oon ihmetelly, millaiset liitännät noissa sylintereissä on kun ovat niin pieniä?
Millaisia letkuliittimiä ja letkuja olet käyttänyt?
Onko kaivurissa Tamiyan akselit?

Sauli

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #433 : 25.12.08 - klo: 20.32 »
Todella hienosti rakennettu.

Lisää kysymyksiä (näistä ei tule loppua):
Oon ihmetelly, millaiset liitännät noissa sylintereissä on kun ovat niin pieniä?
Millaisia letkuliittimiä ja letkuja olet käyttänyt?
Onko kaivurissa Tamiyan akselit?

Sauli

Sylintereissä on M3, tai isoimmissa M4 kierteet, ja niihin löytyy suoria ta 90 asteisia liittimiä.
Letkua löytyy monen kokoista, tässä kaivurissa on käytössä 3/1,5 mm. ,sekä 4/2,5mm.(Ulko/sisämitta)
Letku on kiinni liittimissä niin että letku  työnnetään ensin paikoilleen, ja sitten päälle työnnetään tiukka holkki.
Nämä yllä mainitut on siis Leimbach Modellbaumin tuotteita http://www.leimbach-modellbau.de/.

Akselit on Robben valmistamia, Tamiyan akseleilla olisi tullut liian leveä raideväli ohjaavaan akseliin kun siinä on paripyörät.

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #434 : 26.12.08 - klo: 19.18 »
ei voi taas kun hattua nostaa projektille..jumaleissön että on hienoa työtä!!
itseäkin kiinnostaa moisen prokkiksen aloittaminen mutta kun tietää että aika ei vain riitä kaikkeen muuhun touhuun :evil:
hobao hyper 8

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #435 : 28.12.08 - klo: 07.42 »
  :shocked:

 Voi mahoton, kun on komiata kaivuria tulossa Hemillä.

 Eihän tässä enää kehtaa omia räpellyksiä esille laittaakkaan...

  :embarrassed:

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #436 : 28.12.08 - klo: 10.36 »
  :shocked:

 Voi mahoton, kun on komiata kaivuria tulossa Hemillä.

 Eihän tässä enää kehtaa omia räpellyksiä esille laittaakkaan...

  :embarrassed:

Kiitos vaan kehuista Juupeli ja muut, mutta ihan kaikkea kunniaa en voi ottaa itselleni, sillä nuo kauhan varsien levyosat on leikannut eräs Saksalainen kaveri. Muutenkin näiden Bruderin kaivurien muuttamisesta RC-käyttöön on paljon tarinaa Saksalaisilla foorumeilla.
En kyllä kutsuisi noita Juupelin, enkä muidenkaan vehkeitä ihan räpellyksiksi, sillä jos mies esim. rakentaa toimivan RC-pyöräkuormaajan ihan puhtaalta pöydältä niin on se kyllä jotain sekin  :grin:

Onko kellään muuten tieto mikä on Caterpillarin keltaisen värin värikoodi, ymmärtääkseni sille ei ole RAL-koodia.

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #437 : 28.12.08 - klo: 12.01 »
Taitaa olla ihan rekisteröity Caterpillarin keltaiseksi. Kannattaa kysellä esim. liikkeestä joka myy varaosia kyseisiin työkoneisiin. Eivät varmaan pahastu, jos kuulevat jonkun tekevän radio-ohjattavaa pienoismallia.

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #438 : 28.12.08 - klo: 12.14 »
Taitaa olla ihan rekisteröity Caterpillarin keltaiseksi. Kannattaa kysellä esim. liikkeestä joka myy varaosia kyseisiin työkoneisiin. Eivät varmaan pahastu, jos kuulevat jonkun tekevän radio-ohjattavaa pienoismallia.

Joo sävy on tosiaan nimeltään New Caterpillar yellow, new siksi koska sävy vaihtui kuulema vuonna -79. Witraktorilta se varmasti selviäisi.

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
hobao hyper 8

Poissa Rensu

  • Jäsen
    • Profiili
    • Rensun kotisivut
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #440 : 30.12.08 - klo: 15.49 »
Ennen joulua ehdin kuin ehdinkin vääntää yhden proto sylinterin. Tai no melkein valmiin. Tarkoitus on tehdä sylinterit juurikin "modulaarisiksi". Eli sylinteriputken ylä ja alapää on kierteellä ja mäntä on kierteellä myöskin, niin ja sitten varren yläpää jotenkin. Siitä en vielä tiedä kuinka modulaarisesti nuita sitten voi käyttää, muutama pikkujuttu on vielä ratkaisematta. Vähän hakemista on kun ei ole ennen tullut kuin sivusta seurattua sorvaamista, mutta kaikkia pieniä kivannäköisiä kappaleita siitä tulee kun illan veiväjä pyörittelee... Hidastahan se on kun pitää kokoajan miettiä miten mitäkin tekis, mutta pikkuhiljaa alkaa hahmottumaan hommat ja työ nopeutuu.

Niin sorvina on Optimumin D 180 X 300 VARIO, on ihan näppärä pikkusorvi. Alumiini hommissa tuntuu olevan ihan riittävän jämerä ja tehoakin tuntuu olevan rauhalliseen työstöön tarpeeksi.

Tässä pyhien jälkeen pitää lähtiä metsästämään O-renkaita sylintereihin ja koittaa saada proto valmiiksi. Olisi mukava jos joku voisi sitten alkaa kokeileen sen venttiililohkon osien koneistamista. Saikohan kukaan talteen niitä piirrustuksia sieltä sivulta minkä linkin laitoin aikaisemmin? Näyttää ainakin tällä hetkellä olevan vähän down ne sivut ja omalta koneelta en niitä sitten nyt enään löytänytkään...
Sisu projektin kuvia löytyy täältä

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #441 : 30.12.08 - klo: 20.05 »
Ennen joulua ehdin kuin ehdinkin vääntää yhden proto sylinterin. Tai no melkein valmiin. Tarkoitus on tehdä sylinterit juurikin "modulaarisiksi". Eli sylinteriputken ylä ja alapää on kierteellä ja mäntä on kierteellä myöskin, niin ja sitten varren yläpää jotenkin. Siitä en vielä tiedä kuinka modulaarisesti nuita sitten voi käyttää, muutama pikkujuttu on vielä ratkaisematta. Vähän hakemista on kun ei ole ennen tullut kuin sivusta seurattua sorvaamista, mutta kaikkia pieniä kivannäköisiä kappaleita siitä tulee kun illan veiväjä pyörittelee... Hidastahan se on kun pitää kokoajan miettiä miten mitäkin tekis, mutta pikkuhiljaa alkaa hahmottumaan hommat ja työ nopeutuu.

Niin sorvina on Optimumin D 180 X 300 VARIO, on ihan näppärä pikkusorvi. Alumiini hommissa tuntuu olevan ihan riittävän jämerä ja tehoakin tuntuu olevan rauhalliseen työstöön tarpeeksi.

Tässä pyhien jälkeen pitää lähtiä metsästämään O-renkaita sylintereihin ja koittaa saada proto valmiiksi. Olisi mukava jos joku voisi sitten alkaa kokeileen sen venttiililohkon osien koneistamista. Saikohan kukaan talteen niitä piirrustuksia sieltä sivulta minkä linkin laitoin aikaisemmin? Näyttää ainakin tällä hetkellä olevan vähän down ne sivut ja omalta koneelta en niitä sitten nyt enään löytänytkään...

Mä tein joku vuosi sitten tommosen yksilohkoisen venttiilin kyseisistä piirrustuksista, ja se toimii ihan kohtuullisesti. Huonoja puolia siinä on koko sekä karan liike on melko jäykkää paineen alla.
Mullakaan ei koneelta piirrustuksia löydy, mutta tulostin ne kyllä aikoinaan paperille, eli ne löytyy kyllä. Jos joku kaipaa niitä niin voin skannata ne, ja laittaa jakeluun.

Poissa saulij

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #442 : 30.12.08 - klo: 21.45 »
Skissailin myös sylinteriä modulaarisemmaksi. Nyt takapää on kierteellä kiinni. Esimerkin tapauksessa M12x1. Etupää on kiinni lukkorenkaalla. Mäntä ja etupää tarvitsee jonkin liukupinnan männänvartta ja sylinteriä vasten, siksi ajattelin tehdä ne teflonista. O-renkaiden paksuus on 1,5 mm, niitä pitäisi löytyä hydraulikkapuodeista.

Rensu:
Millaiseen rakenteeseen sinä olet päätynyt?

Vaimo antoi luvan (tai ainkin niin tulkitsin)  :p hankkia King Haulerin sora-auton  aihioksi. Niinpä tilasin. Täytyy etsiä sopiva radio, vastari ym roinat myöhemmin. Millaisia suosittelette?

Sauli
 

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #443 : 31.12.08 - klo: 11.01 »
Vaikuttaa mielenkiintoisilta noi Saulin ja Rensun sylinteri projektit :grin:, pistäkäähän valokuvia kun saatte jotain valmista aikaan.
Laitan tähän pari kuvaa noista omista nosturin sylintereistä. Kaksi ensimmäistä sylinteriä on itse tehty, kaksi puomin jatkosylinteriä on Leimbachin valmistamia (isku 150 mm.)

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #444 : 31.12.08 - klo: 14.11 »
 Noista radioista

 Mie hommasin Robbe/Futaba F-14 radio paketin, parit lisä liukupotikat ja pari 3 asentoista kytkintä Saksasta. Syynä oli se ettei suomalainen F-14:n myyjä tiennyt mitään noista radion lisukkeista tai niiden saatavuudesta. En alkanut sitten edes kyselemään monesta suomalaisesta liikkeestä, vaan tilasin TTM-shopista ne.

 www.TTM-shop.de

 Vakiona tuossa F-14 on 8 kanavainen vastaanotin ja radio, mutta radiossa on kytkettynä vain 4 kanavaa. Eli saat käyttöön kaikki 8 kanavaa noilla lisä osilla. Voivat olla 1-4 kytkintä tai 1-4 akselia. Vakio paikat 2 liukuakselille on tuossa vasemman ja oikean tikun välissä. Tuohon F-14 saa paljon lisäosaa jotka mahdollistaa paljon lisäkanavia ja siis toimintoja malliin.

 Nuo hommaamani lisukkeet ovat yksinkertaisesti asennettavia. Liittimet yms. valmiina, joten ei muutakuin:

 avataan radion kuoresta sopiva paikka, asennetaan nappi tai liuku reikään ja laitetaan johtoliitin paikoilleen radion piirilevyyn. Jos toiminta on väärinpäin niin käännetään liitin toisinpäin.

 Mulla on vasta käytössä nuo 2kpl 3 asentoisia kytkimiä, joilla toimii valot, vilkut ja äänipiirin ohjaus, eli käynnistys, sammutus ja äänimerkki. Eli vielä 2 kanavaa vapaana lisätoiminnoille.

 Robbe/Futaba F-14 4/8/1 40MHz NO. F4039 139.00€
 Robbe Schaltkanal 3 pos  F-14   NO. F1600 25.10€
 Robbe Prop.-Kanal Linear F-14   NO. F1601 24.50€

 Luultavasti hommaan samanmoiset tuohon toiseenkin projektiini, ja ehkä myös Scania tarvisi lisää kanavia...

 :embarrassed:

Lisäksi opin tuossa keväällä että 27MhZ ja 40MhZ ovat maa- ja vesi ajoneuvoille tarkoitettuja taajuuksia.

 Ensin mulla oli Futaba 6exa 35MhZ radiot käytössä, eli vasta myöhemmin kuulin niiden olevan vain lennokki ja kopteri käyttöön. Ja niissä kun on tuo vasen tikku kaasun säätöön tarkoitettu, niin siinä ei ole pysty akselilla keskitystä. Mulla on tässä tuo vasen tikku myös ylös alas liikken keskittävä joten on huomattavasti helpompi tehdä tarkkoja ajo- sekä ohjaus liikkeitä.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #445 : 01.01.09 - klo: 14.09 »
Mitä tuommonen emekin tai bruderin muuttaminen radio-ohjattavaksi maksaa?
Ei siis mitään kaivuria vaan rekka. Saako noihin helposti tehtyä voimansiirron ja sovitettua moottorin?



Tämmönen olisi tarkoitus tehdä.

Onko tuossa toimiva kippi valmiiksi?

Emekin sivuilta olen myös tommosta vanhaa Volvoa miettinyt.
« Viimeksi muokattu: 01.01.09 - klo: 14.20 kirjoittanut historia »
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #446 : 01.01.09 - klo: 14.24 »
Radioista lisää:

Ei liene linnatuomioon johtava rikos, jos käyttää 35 MHz:n radioita maakäytössä (tuomio saattaa tulla muualta, jos onnistuu saamaan jonkun skaalakopterin taivaalta alas). Toisaalta työkoneeseen voi laittaa siivet...  :police:

Jos en ihan väärin muista, niin jompikumpi noista 27/40 MHz käy kaikkeen, eli ihan yhtälailla taajuudet saattavat mennä sekaisin maan ja taivaan välillä. Asia on tietysti taajuuksien osalta ymmärrettävää, jos alueella on paljon rc-toimintaa. 2.4 GHz:llä mokomat häsellykset voi täysin unohtaa ja ajaa vaan... Suurin osa Suomessa myytävistä radioista taitaa kuitenkin olla vielä 35 MHz:siä. Suuremmat kanavamäärät (eli enemmän kuin 3 tai 4) löytyvät vain 35 Mhz:stä ja 2.4 Ghz:stä, jos katselee suomalaisten liikkeiden "hyllytarjontaa".

Itse tosiaan päivitin radiot muutama viikko sitten Futaban 10C:hen. Hintaa kertyi kyllä riittävästi, mutta säätöjä löytyy hyvin runsaasti ja kanavia 10. Radioissa on tikkujen lisäksi 3 kierrettävää potikkaa ja kaksi liukukytkintä (liukukytkimet antavat merkkiäänen, kun ne ovat keskiasennossa). Radioista löytyy myös kolmiasentoiset kytkimet. Muita vipuja löytyy se perinteinen "viidakko". Kiva ominaisuus on myös antennien lyhyydet eli se järjettömän pitkä piiska lähettimestä on historiaa. Myös vastarin antennit ovat huomattavasti lyhyemmät.

Lähinnä hommasin kyseiset radiot sitä silmälläpitäen, että niitä voi tarvittaessa käyttää mihin tahansa. Lisäksi noilla miksauksilla/puolittajilla ym. tilpehööreillä saa pienen opettelun jälkeen kaikkea mielenkiintoista aikaiseksi.

Jo sivulta 10 lähtien

Poissa villu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #447 : 01.01.09 - klo: 14.35 »
Mitä tuommonen emekin tai bruderin muuttaminen radio-ohjattavaksi maksaa?
Ei siis mitään kaivuria vaan rekka. Saako noihin helposti tehtyä voimansiirron ja sovitettua moottorin?



Tämmönen olisi tarkoitus tehdä.

Onko tuossa toimiva kippi valmiiksi?

Emekin sivuilta olen myös tommosta vanhaa Volvoa miettinyt.



joo... siinä on kippi (kädellä vedetään siitä lavasta niin tulee ylös ja pysyy siinä  :smiley: ) , vapaasti pyörivät akselit ja maastoon mukautuva teli.


näin vinkkinä se ei tule olemaan helppoa tehä tommosesta kauko ohjattavaa.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #448 : 01.01.09 - klo: 14.43 »
Kuinka niin ei ole helppoa
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #449 : 01.01.09 - klo: 14.59 »
Kuinka niin ei ole helppoa

Sinut tuntien historia, et saanut edes crawleria toimimaan, bassos kanssakaan ole ihan nappiin menny, niin eikö ole paree ettet sekaannu tähän hommaan ollenkaan.

Ainiiin,  :angel:
/ Jere Siirilä