Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1816094 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rensu

  • Jäsen
    • Profiili
    • Rensun kotisivut
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #960 : 31.07.09 - klo: 21.43 »
sanokaas pidempään harrastaneet vielä että paljonko tuon kuormaajan pitäisi painaa että se olisi esikuvansa kaltainen?
Esikuva painaa noin 2,6 tonnia ja siinä pyörän akseleiden väli on 1,03m. Tässä RC vekottimessa pyörien väli on 17,5cm -> skaala noin 1:6? Nyt voisin vielä vaikuttaa painoon, joka viimeisen tiedon mukaan tulee olemaan noin 20kg.

Jos mittakaava on 1:6 niin tilavuudet/painot kutistuvat 6^3 osaan. Eli 2600kg / 6^3 = 12kg. Eli himpun verran raskaalta vaikuttaisi, se että kuinka orjallisesti tuota kannattaa noudattaa onkin sitten eri asia.

Tuolla kaavalla pitäisi oman kuorma-auton painoksi tulla reilu neljä kiloa, mutta todennäköisesti voi tehdä tiukkaa...
Sisu projektin kuvia löytyy täältä

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #961 : 31.07.09 - klo: 22.09 »
 Rensu.

 Kuis siinä Sisussa on taka-akselisto, eli onko nostoteli ja yksi vetävä akseli vai molemmat vetäviä? Ite oon miettiny tuon nostotelin toimintaa ja toteutusta servolla.

Poissa Rensu

  • Jäsen
    • Profiili
    • Rensun kotisivut
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #962 : 31.07.09 - klo: 22.18 »
Kuis siinä Sisussa on taka-akselisto, eli onko nostoteli ja yksi vetävä akseli vai molemmat vetäviä? Ite oon miettiny tuon nostotelin toimintaa ja toteutusta servolla.


8x2 eli nostotelillä. Tässä linkissä on kohtuu hyvä kuva Sisun nostotelin toiminnasta. Eipä tuo ole mahdoton toteuttaa servoillakaan. Mutta pirullisen nerokas tuo teli on, ei sitä voi kuin ihmetellä kun kattoo tuota kuvaa.
Sisu projektin kuvia löytyy täältä

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #963 : 31.07.09 - klo: 22.35 »
Moro,

kiitoksia varmistuksesta. Pitää koittaa kevennellä viimeisiä rakenteita. Akun koolla on aika iso meritys jos/kun käytän lyijyakkua.

     -p-

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #964 : 31.07.09 - klo: 22.37 »
 Jep jep.

 Kiitos tuosta linkistä. Ite oon miettiny tosiaan jo pitkään tuota nostoteliä. Tänään sain jotakin aikaiseksi, kyseessä on siis vain jonkinlainen kokeilu ja toistaiseksi vain yhdellä puolella. Kaipa tuosta vois jotakin kehittääkin...

 Laitan muutaman kuvan kohta, niin voisit(te) pistää jotakin kommenttia ja parannus ehdotusta.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #965 : 31.07.09 - klo: 23.00 »
 1,2...

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #966 : 31.07.09 - klo: 23.01 »
 ...3,4.

Poissa Rensu

  • Jäsen
    • Profiili
    • Rensun kotisivut
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #967 : 01.08.09 - klo: 01.32 »
Hyvältähän tuo näyttää. Eka meinasin että tuon kynkän pitäs olla "enemmän" samanpituinen, mutta tosiaan näissä vehkeissä tuo voi parempi, jääpi enemmän vetosille painoa.
Miten meinasit tehdä noston tuohon?

Rungonväliin systeemi mikä vääntää tuon kynkän ylös? Vähän niinku tuo sisun systeemi, mutta rungonväliin.

Sisu projektin kuvia löytyy täältä

Poissa geswas

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #968 : 01.08.09 - klo: 19.01 »
Hyvältähän tuo näyttää. Eka meinasin että tuon kynkän pitäs olla "enemmän" samanpituinen, mutta tosiaan näissä vehkeissä tuo voi parempi, jääpi enemmän vetosille painoa.
Miten meinasit tehdä noston tuohon?

Rungonväliin systeemi mikä vääntää tuon kynkän ylös? Vähän niinku tuo sisun systeemi, mutta rungonväliin.



Kyllä se on ihan isoissakin kynkän nivelöinti noin. Vetosilla on enemmän painoa kun teliakselilla. Hyvältä näyttää systeemi.
-Pate-

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #969 : 02.08.09 - klo: 12.37 »
kuinka moni teistä tekee rekan rungot itse ja mistä päin saa ns. scale u profiilia
rekan kokoluokka 1:16 mistä päin ootte noita muttereita ja ruuveja hommaillut ei näy ainakaan kärkkäisellä olevan :tongue:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa Saku07

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #970 : 02.08.09 - klo: 16.38 »
Mistä kannattaa tilata? Pääasiassa uusi 3aks. R620 6x4 kiinnostaa.
Saksankieli ei oikein taivu, englannistakin saisi, Models in Motion tai Modelsport.uk
Mistä hydrauli/paineilmakamat? Saksasta?
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #971 : 02.08.09 - klo: 20.16 »
Scania on taas vähän edistyny, tahti on hidastunut kun kesäloma loppui :sad:
Sähkötöitä olen tehny, valot ja kipin rajakytkimet yms.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #972 : 02.08.09 - klo: 23.15 »
 Just tulin Roviksesta, ja heti kattomaan että mitä Hemi on tänä viikonloppuna tehnyt.

 :grin:

 Taidat tehdä tilaus työtä, tuon Scanian saisit varmaan myytyä merkin maahantuojalle tai myyjälle helposti. Ellet siis jo tee tuota tilauksesta.

 :wink:

 Paljonko pyytäisit tuollaisen soralavan teosta, jos laitan mitat? Pistä vaikka yv:tä mulle.

Poissa Rensu

  • Jäsen
    • Profiili
    • Rensun kotisivut
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #973 : 03.08.09 - klo: 01.30 »
Kyllä se on ihan isoissakin kynkän nivelöinti noin. Vetosilla on enemmän painoa kun teliakselilla. Hyvältä näyttää systeemi.

Tuossa kattelin tuota Sisun patenttikuvaa ja jostain vanhasta sisu-viestistä kaapattua kuvaa telistä ja niissä näytti olevan tuon kynkän pituuden suhde noin 1.5 - 1.55. Eli etuosa olisi noin 1.5 kertaa pitempi kuin takaosa.

Jos kuvitellaan että vetoakselille tulee painoa 2t niin sehän painaa jousipakan etupäästä runkoa 1t verran. Tällöin jousipakan takapää painaa kynkän etupäätä myös 1t verran ylöspäin. Tällöin kynkän takapää painuu alaspäin 1.5t voimalla.

Jos taas suhde olisi toisinpäin eli takaosa olisi puolet pitempi kuin etuosa eli suhde olis 0.75:1. Painaisi kynkkä teliä alaspäin enään 0.75t voimalla. Jos taas kynkkä olisi symmetrinen eli suhde 1:1, tulisi teliakselille puolet vetoakselin painosta. Eli mielestäni oikeasti tuon etupuolen pitäisi olla pitempi kuin takapuolen, tai teliakselin painot jäisivät mitättömiksi.

Tässä vielä raapastut piirrustukset selventämään/sekoittamaan asiaa...


Tämä yön pimeinä tunteina pähkäiltynä, ei satu olemaan 1:1 vehjettä käsillä niin täytyy tyytyä tämmöiseen pähkäilyyn. Kertokaa ihmeessä jos tuossa on jonkin sortin käpy...

Ja lopuksi pakko kyllä jälleen kehua tuota Hemin aikaansaannosta. Mahtavaa työtä.
Sisu projektin kuvia löytyy täältä

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #974 : 03.08.09 - klo: 19.06 »
Just tulin Roviksesta, ja heti kattomaan että mitä Hemi on tänä viikonloppuna tehnyt.

 :grin:

 Taidat tehdä tilaus työtä, tuon Scanian saisit varmaan myytyä merkin maahantuojalle tai myyjälle helposti. Ellet siis jo tee tuota tilauksesta.

 :wink:

 

Kyllä tuota Scaniaa tehdään ihan omaan käyttöön, mutta kaikkihan on toki myynnissä... :wink:
Tässä on muuten kuva Saksalaisen tekemästä nostotelistä (scannasin lehdestä), nosto näyttäis olevan toteutettu servolla ja epäkesko nokalla

« Viimeksi muokattu: 03.08.09 - klo: 19.09 kirjoittanut Hemi1966 »

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #975 : 05.08.09 - klo: 22.42 »
Njoo kun tuo graupnerin kaivinkone ei oikeen innostanut niin, mitenkäs vois itse tehdä? Tai sitte jotain muuta kaivinkonetta?  :evil:

P.S. Olen sitten melkonen aloittelija. :p

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #976 : 05.08.09 - klo: 23.15 »
Moro,

miten, Hemi, teit ne kipin rajakytkimet? Onko joku nopeudensäädin ohjaamassa kipin moottoria, rajakytkimet liikkeen päissä ja diodi kytkimen rinnalla? Vaiko jotain hienompaa?

       -p-

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #977 : 06.08.09 - klo: 05.44 »
Moro,

miten, Hemi, teit ne kipin rajakytkimet? Onko joku nopeudensäädin ohjaamassa kipin moottoria, rajakytkimet liikkeen päissä ja diodi kytkimen rinnalla? Vaiko jotain hienompaa?

       -p-
Homma on toteutettu juuri kertomallasi tavalla :azn:

Poissa IMN

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #978 : 06.08.09 - klo: 11.08 »
Lainaus
Njoo kun tuo graupnerin kaivinkone ei oikeen innostanut niin, mitenkäs vois itse tehdä? Tai sitte jotain muuta kaivinkonetta? 

P.S. Olen sitten melkonen aloittelija.

Mää taas aloitan tän tällä kliseisellä lauseella "Mua ei taaskaan saa sitten käsittää väärin".

Hyvä alusta, jos itse tekee: Bruder, niistä on moni tehnyt toimivia kaivinkoneita. Youtubesta löytyy monia videoita (hakusanaksi vaan rc bruder ja selaamaan).

Paras alusta: kts. Hemin kaivuri, metalli on aina metallia (ps. mää olen vieläkin hyvin kateellinen tosta jyrsimestä  :wink: ). Meneekin jo sitten astetta vaikeammaksi.

Sitten se asia, jota ei kannata ymmärtää väärin. Ensimmäinen rakennusprojekti on muuten sitten todella kallis, jos mitään rc-roippeita ei löydy jo valmiiksi. Ja vaikka löytyisikin, niin yleensä ei löydy mitään sopivaa. 1000€ saa menemään helposti, kun ostelee ohjaimia, servoja, nopareita; työkaluista puhumattakaan. Toinen ja sitä seuraavat ovat halvempia, mutta yleensä oppiminen menee yrityksen ja erehdyksen kautta. Kaivinkone  ei muuten ole sitten ollenkaan se helpoin laite aloittaa. Jos koneesta haluaa sellaisen, että sillä todellakin voi kaivaa jotain, niin puomin liikutteluun joutuu jo soveltamaan aika paljon (tarvitsee oikeasti voimaa). Hydrauliikalla tämä onnistuu kuin myös ruuvikäytöllä, mutta molemmilla hintaa tulee aikasta paljon ja tekniikan tulee olla "lapasessa". Kaikella kunnioituksella, mutta kaivinkone itse tehtynä ei ole se "aloittelijan" laite.

Itse olen monesti tuota kaivinkonetta kanssa miettinyt. Se on kieltämättä todella haasteellinen, koska liikutettavaa siinä riittää hyvin paljon. Tila on myös aina rajoite.

Itse en edes viitsi miettiä, mitä näihin ns. aloituskustannuksiin on mennyt rahaa - ei kannata.
Jo sivulta 10 lähtien

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #979 : 06.08.09 - klo: 11.52 »
Lainaus
Njoo kun tuo graupnerin kaivinkone ei oikeen innostanut niin, mitenkäs vois itse tehdä? Tai sitte jotain muuta kaivinkonetta? 

P.S. Olen sitten melkonen aloittelija.

Mää taas aloitan tän tällä kliseisellä lauseella "Mua ei taaskaan saa sitten käsittää väärin".

Hyvä alusta, jos itse tekee: Bruder, niistä on moni tehnyt toimivia kaivinkoneita. Youtubesta löytyy monia videoita (hakusanaksi vaan rc bruder ja selaamaan).

Paras alusta: kts. Hemin kaivuri, metalli on aina metallia (ps. mää olen vieläkin hyvin kateellinen tosta jyrsimestä  :wink: ). Meneekin jo sitten astetta vaikeammaksi.

Sitten se asia, jota ei kannata ymmärtää väärin. Ensimmäinen rakennusprojekti on muuten sitten todella kallis, jos mitään rc-roippeita ei löydy jo valmiiksi. Ja vaikka löytyisikin, niin yleensä ei löydy mitään sopivaa. 1000€ saa menemään helposti, kun ostelee ohjaimia, servoja, nopareita; työkaluista puhumattakaan. Toinen ja sitä seuraavat ovat halvempia, mutta yleensä oppiminen menee yrityksen ja erehdyksen kautta. Kaivinkone  ei muuten ole sitten ollenkaan se helpoin laite aloittaa. Jos koneesta haluaa sellaisen, että sillä todellakin voi kaivaa jotain, niin puomin liikutteluun joutuu jo soveltamaan aika paljon (tarvitsee oikeasti voimaa). Hydrauliikalla tämä onnistuu kuin myös ruuvikäytöllä, mutta molemmilla hintaa tulee aikasta paljon ja tekniikan tulee olla "lapasessa". Kaikella kunnioituksella, mutta kaivinkone itse tehtynä ei ole se "aloittelijan" laite.

Itse olen monesti tuota kaivinkonetta kanssa miettinyt. Se on kieltämättä todella haasteellinen, koska liikutettavaa siinä riittää hyvin paljon. Tila on myös aina rajoite.

Itse en edes viitsi miettiä, mitä näihin ns. aloituskustannuksiin on mennyt rahaa - ei kannata.




No okei ei kaivuria. Mikäs olis aloittelijalle helpoin ja halvin?

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #980 : 06.08.09 - klo: 16.01 »
Moro,

näin aloittelijana tuntuis että yksinkertaisin vois olla esim tuo "bobcatti". Siinä tarvitaan vaan 4 kanavaa perustoimintoihin (toimiakseen juuri niinkuin esikuvansa), ei ole tasauspyörästöjä, jne.

Puskutraktori on varmaan vielä helpompi.

Ei itellä kyllä vielä ole ihan tonnia meennyt, mutta se varmaan auttaa että tekniikka on jollakin tasolla lapasessa. ;)   ...ja vähän työkaluja nurkissa.

    -p-

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #981 : 06.08.09 - klo: 16.18 »
Moro,

näin aloittelijana tuntuis että yksinkertaisin vois olla esim tuo "bobcatti". Siinä tarvitaan vaan 4 kanavaa perustoimintoihin (toimiakseen juuri niinkuin esikuvansa), ei ole tasauspyörästöjä, jne.

Puskutraktori on varmaan vielä helpompi.

Ei itellä kyllä vielä ole ihan tonnia meennyt, mutta se varmaan auttaa että tekniikka on jollakin tasolla lapasessa. ;)   ...ja vähän työkaluja nurkissa.

    -p-



No siis jos tuollaisen bruderin puskutraktorin tai bobcatin ostan niin, saisinko melko tarkat ohjeet miten se rakennetaan, ja mitä tarvitaan? :-)
« Viimeksi muokattu: 06.08.09 - klo: 17.40 kirjoittanut RcJuho »

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #982 : 06.08.09 - klo: 19.59 »
Tässä on pari ekaa kuvaa Scaniasta maalattu hytti paikallaan :azn:, katto on vielä vaiheessa ja hytistä puuttuu vielä paljon pikkunippeleitä. 

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #983 : 06.08.09 - klo: 20.27 »
Sillointällöin topiccia sauraavana, pakko sanoa että aivan käsittämättömän hieno laite.

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #984 : 07.08.09 - klo: 08.32 »
Moro,

RcJuho; kyllä nämä aina sen verran vaatii soveltamista, että vaikea on mitään kovin tarkkoja ohjeita ruveta väsäämään. Tarkan ohjeen tekemisessä menee sama aika kun tekis koko laitteen.

Oliskohan jossain foorumilla jotain rakennuspäiväkirjaa valmiina? Niistä vois päätellä asian vaativuutta, ja saaja jopa auttavan ohjeen miten toimia.

     -p-

Poissa pete.s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #985 : 07.08.09 - klo: 08.39 »
on se kyl hieno  :grin:

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #986 : 07.08.09 - klo: 08.50 »
Moro,

RcJuho; kyllä nämä aina sen verran vaatii soveltamista, että vaikea on mitään kovin tarkkoja ohjeita ruveta väsäämään. Tarkan ohjeen tekemisessä menee sama aika kun tekis koko laitteen.

Oliskohan jossain foorumilla jotain rakennuspäiväkirjaa valmiina? Niistä vois päätellä asian vaativuutta, ja saaja jopa auttavan ohjeen miten toimia.

     -p-

Mut siis mitä osia siihen tarvitaan, että sen saa kaksi moottoria liikkumaan eri aikaan, sekä puomin nosto?
« Viimeksi muokattu: 07.08.09 - klo: 13.12 kirjoittanut RcJuho »

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #987 : 07.08.09 - klo: 15.19 »
Moro,

RcJuho; kyllä nämä aina sen verran vaatii soveltamista, että vaikea on mitään kovin tarkkoja ohjeita ruveta väsäämään. Tarkan ohjeen tekemisessä menee sama aika kun tekis koko laitteen.

Oliskohan jossain foorumilla jotain rakennuspäiväkirjaa valmiina? Niistä vois päätellä asian vaativuutta, ja saaja jopa auttavan ohjeen miten toimia.

     -p-

Mut siis mitä osia siihen tarvitaan, että sen saa kaksi moottoria liikkumaan eri aikaan, sekä puomin nosto?

 Älä ny Juho hermostu, mutta mitä Sinä osaat itse tehdä? Sen takia vaan me/minä kysellään, että en tiedä Sinua entuudestaan.

 Elikä onko Sinulla kokemusta metallin tai muovin muokkamisesta? Jos olet rakennellut muovisia pienoismalleja niin silloin tunnet muovin muokkaus jutut paremmin kuin esim. minä. Olen hitsaillut aikoinaan ruostevaurioita, joten mulle oli metalli ennestään tuttu materiaali. Harkitsin pitkään Bruderin Liebherrin muuttamista RC-malliksi, mutta mulla ei tosiaan ole juurikaan kokemusta muovista materiaalina niin aloin kokeilemaan metallista tekoa.

 Osa valmistajia on monia joten Sinun on päätettävä mikä sopii Sinun projektiisi.

 Tarviit telakoneeseen:
   -Radiot, mielellään 4 kanavaa. 2 keskittävää sauvaa jos haluat kummallekin telalle oman. Sivuttais liikkeeseen puomiston liikkeet.
   -Parit alennusvaihde moottorit
   -Nopeuden säädin jossa lähdöt 2 moottorille tai 2 noparia 1 per moottori.
   -Nosto puomille, kippi kauhalle tai pillarissa puskulevylle noston.

 Toteutuksia on monia ja tosiaan on Sinun päätettävissäs mikä sopii ennenkaikkea osaamisellesi ja lompakollesi. Nämä molemmat on tosin sellaisia mihinkä voit itse vaikutaa.

 Osaatko modata normaali servosta ympäri pyörivän, vai ostatko valmiina? Jos kiinnostusta ja innostusta löytyy niin tee moinen servon modaus, sillä siitä voi tehdä kierretangon kera esim. puskulevyn noston.

 Tutki ja mieti ajatuksella näitä. Äläkä vastaa, että ei viitsis tai kiinnostais alkaa kokeilemaan tai särkemään toimivaa servoa, sillä silloinhan Sulla ei ole asiaan kiinnostusta. Eiköstä vaan.  :wink:

Poissa RcJuho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #988 : 07.08.09 - klo: 16.03 »
Noooh...Metallista nyt ei juuri muuta kokemusta ole kuin mitä koulussa tehtiin :lol: Muovista taas tunnen jonkin verran kun noita pienoismalleja on tullut väsätty. :afro:

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat
« Vastaus #989 : 07.08.09 - klo: 21.54 »
Osaatko juupeli72 kertoa mistä saan ohjeet tuon servon muokkaukseen? Olen pidemmän aikaa miettinyt ratkaisua yhten ongelmaan ja tuo kyseinen modaus saattaisi ratkaista sen probleeman...
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop