Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1821891 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kisse

  • Tulokas
    • Profiili
Aika tymäkkä kartaani  :grin:

Liebherr olisi tarkoitus saa ajovalmiiksi ennen Härmän EM pulligeja ja jos suunnitelmat toteutuu niin ottaa se mukaan sinne ajohommiin.

Tarkoitus oli ehdotella ajokokoontumista tänne eteläänkin. Yksi foorumin jäsenistä tarjosi käyttöön jos hiekkakuoppiakin johon saisi tarvittaessa sähköjäkin. Tätä en kuitenkaan kaiken hässäkän keskellä ole ehtinyt sen pidemmälle viedä.

Kuka tulisi ja mikä ajankohta mallaajille sopisi?
Moro samoin jos viikonloppuna ajot niin vois yrittää tulla ajelemaan. geswas tee sitten automaatti kasetti että saa ottaa mallia. Sain tehtyä vetokytkimen tai onhan tuossa vielä tekemistä, ei ole vaan tuo auto edennyt työ sotkee harrastuksen.

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
nyt on upeata katsottavaa. Meikäläisen soraauto teki uranvaihdon kuljetuskalustoksi tiimin driftereille samalla saa kaikki rojut dollyynkin :wink:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Tervehdys vaan kaikille pitkästä aikaa :azn:.
Muutto on takana, ja tavarat alkaa olla pikkuhiljaa paikoillaan. Täälläkin on näköjään projektit edenneet  :grin:. Pääsin itsekkin vihdoin tiehöylän kimppuun, ja tein moottoritilan kannen:



Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Lisäilin pakoputken yms :grin:.

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
on se vaan todella upea  :shocked:
paljonkohan tuolla tällähetkellä on painoa
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa kisse

  • Tulokas
    • Profiili
On kyllä todella hienoa jälkeä hemillä.

Poissa sakke33

  • Jäsen
    • Profiili
Joo kesän olin topickkia lukematta ja on tullu se 20 sivuu lisää  :shocked:.Mutta asiaan eli olen nyt vakavammin alkanut tätä bruderi rc:ksi projektia harkitsemaan, ja ainut asia joka on jäänyt vähän pimettoon on ollut ohjauksen totetuttaminen.Eli täällä muissa projekteissa esim:apidapin valtrassa on käytetty tamiyan akseleita,mutta itse ajattelin aluksi tehdä ihan vain servovetoisen (takavedon) vehkeen ja siihen mietin että miten saisi sen ohjauksen pelittämään.Ajattelin jos siihen laittas jotkut alumiini palat servon varsille mutta kysympä vielä teiltä "asijantuntijoilta" neuvoa.

Poissa kimantero

  • Veteraani
    • Profiili
tässä ois oma toteutus. helppo tehdä ja voi käyttää vielä alkuperäsiä akselin kiinnikkeitä.


Poissa sakke33

  • Jäsen
    • Profiili
Joo toihan näyttää ihan saamerin hyvältä systeemiltä,kiitosta vaan tästä lähdetään  :grin:

Poissa apidapi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Joo toihan näyttää ihan saamerin hyvältä systeemiltä,kiitosta vaan tästä lähdetään  :grin:

Tässä linkki ohjeeseen jossa kuvattu yhdenlainen tapa muokata. Tällä mallilla saa voimaa ihan hienosti mutta ei nelivetoa.

Mulla on muuten Robben akseleita, ne on vähän kapeampia kuin Tamiya. AFV:llä on myös hyviä vaihtoehtoja (ja niissä on oikein napaperät) mutta maksaa vaan aika suolaisesti.

Jos teet koneen vaan ajelua varten niin takaveto ok mutta jos jotain oikein haluaa tehdä niin neliveto on välttämätön juttu. Ja painoa kannattaa kehittää siihen tavalla tai toisella.

Poissa tobi

  • Tulokas
    • Profiili
Iltaa.
Jos hommaisisin Scania R620 ja haluaisin muuttaa sen neli akseliseksi sora-autoksi miten kannattaisi edetä.

Kysymys voi olla huono ...........

Mutta aloittelen vasta...

Poissa sakke33

  • Jäsen
    • Profiili
Joo toihan näyttää ihan saamerin hyvältä systeemiltä,kiitosta vaan tästä lähdetään  :grin:

Tässä linkki ohjeeseen jossa kuvattu yhdenlainen tapa muokata. Tällä mallilla saa voimaa ihan hienosti mutta ei nelivetoa.

Mulla on muuten Robben akseleita, ne on vähän kapeampia kuin Tamiya. AFV:llä on myös hyviä vaihtoehtoja (ja niissä on oikein napaperät) mutta maksaa vaan aika suolaisesti.

Jos teet koneen vaan ajelua varten niin takaveto ok mutta jos jotain oikein haluaa tehdä niin neliveto on välttämätön juttu. Ja painoa kannattaa kehittää siihen tavalla tai toisella.
Se linkki? :grin: Joo kyllä nyt kun tarkemmin ajattelen niin ei sillä takavedolla pärjää.Tamiyan akseleita meinasin käyttää jospa se ei näyttäisi ihan tyhmältä.Ajattelin että varmaan aika pakko tehdä apurunko niinkun sinunkin valtrassa?Ja yksi kysymys mikä myös heräsi että miten nostolaitteet toetuttaisi?käyttäisikö tecnic sylintereitä,ja niiden kanssa heräsi toinenkin kysymys mistä tarpeeksi pieni kompura?No mutta katsotaan mihin tässä nyt joutuu.....

Poissa apidapi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Joo toihan näyttää ihan saamerin hyvältä systeemiltä,kiitosta vaan tästä lähdetään  :grin:

Tässä linkki ohjeeseen jossa kuvattu yhdenlainen tapa muokata. Tällä mallilla saa voimaa ihan hienosti mutta ei nelivetoa.

Mulla on muuten Robben akseleita, ne on vähän kapeampia kuin Tamiya. AFV:llä on myös hyviä vaihtoehtoja (ja niissä on oikein napaperät) mutta maksaa vaan aika suolaisesti.

Jos teet koneen vaan ajelua varten niin takaveto ok mutta jos jotain oikein haluaa tehdä niin neliveto on välttämätön juttu. Ja painoa kannattaa kehittää siihen tavalla tai toisella.
Se linkki? :grin: Joo kyllä nyt kun tarkemmin ajattelen niin ei sillä takavedolla pärjää.Tamiyan akseleita meinasin käyttää jospa se ei näyttäisi ihan tyhmältä.Ajattelin että varmaan aika pakko tehdä apurunko niinkun sinunkin valtrassa?Ja yksi kysymys mikä myös heräsi että miten nostolaitteet toetuttaisi?käyttäisikö tecnic sylintereitä,ja niiden kanssa heräsi toinenkin kysymys mistä tarpeeksi pieni kompura?No mutta katsotaan mihin tässä nyt joutuu.....

http://www.modelltruckforum.com/index.php?page=Thread&threadID=20847

Akseleiksi suosittelen Robben cargo akseleita ja niistä täysialumiinisia. Tai sitten kavennettu Tamiyan akseli käy kanssa. Hexistä hexiin mitta saa maksimissaa olla 140 mm.

Runko kannattaa tehdä samoin kun tein Fendttiin, se on paljon helpompi rakenne. Tossa kuvia siitä. https://picasaweb.google.com/102573386039205431936/Fendt936

Toinen tapa on tehdä siten, että laitat vetävän etuakselin ja sille oma moottori ja sitten taka-akseliin kaksi vaihteistomoottoria. Nopariksi sitten sellainen nopari jolla saa ajettua etu- ja taka-akseleiden moottoreita eri nopeudella. Esim tällainen http://www.der-getriebedoktor.de/shop2/artikeldetails.php?aid=1645. Koska tilaa on vähän varmaan tämä malli on kaikkein paras ja halvin tapa tehdä hyvä.
« Viimeksi muokattu: 22.08.11 - klo: 21.46 kirjoittanut apidapi »

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
Iltaa.
Jos hommaisisin Scania R620 ja haluaisin muuttaa sen neli akseliseksi sora-autoksi miten kannattaisi edetä.

Kysymys voi olla huono ...........

Mutta aloittelen vasta...


Noh, ensimmäisenä kannattaa jatkaa runkoa tai tehdä kokonaan uusi ja katsoa akselit sopiville kohdille. Jos meinaat tehdä 8x4:sen, esim. Getriebedoktorilta saa Tamiyan normaaleita etuakseleita ja muut tilpehöörit mitä siihen tarvii. Myös 8x6 ja 8x8 on mahdollista toteuttaa samaisesta liikkeesta saatavilla vetävillä etuakseleilla.

Sitten kippi ja lava. Niihinkin on monenlaisia ratkaisuja. Alumiininen lava taitaa olla yleisin, muttei kuitenkaan ainoa ja oikea materiaali. Kippi voi olla hydraulinen tai mekaaninen (esim. kierretangolla toimiva), ensin mainittu on tietenkin se kalliimpi mutta mahdollisesti voimakkaampi suhteessa nopeuteen. Carson valmistaa samanlaisia mekaanisia kippejä mitä on ainakin minun ja Hemin autoissa. Mutta on myös muunlaisia mekaanisia toteutustapoja, kaikilla on omia etujansa ja haittojansa.

Siinäpä semmonen lyhyt summaus minun näkökulmasta mitä se vaatii. Tietenkin myös minun ja muiden näkemyksiä yhdistelemällä löytyy hyvä etenemistapa.

Poissa sakke33

  • Jäsen
    • Profiili
Joo toihan näyttää ihan saamerin hyvältä systeemiltä,kiitosta vaan tästä lähdetään  :grin:

Tässä linkki ohjeeseen jossa kuvattu yhdenlainen tapa muokata. Tällä mallilla saa voimaa ihan hienosti mutta ei nelivetoa.

Mulla on muuten Robben akseleita, ne on vähän kapeampia kuin Tamiya. AFV:llä on myös hyviä vaihtoehtoja (ja niissä on oikein napaperät) mutta maksaa vaan aika suolaisesti.

Jos teet koneen vaan ajelua varten niin takaveto ok mutta jos jotain oikein haluaa tehdä niin neliveto on välttämätön juttu. Ja painoa kannattaa kehittää siihen tavalla tai toisella.
Se linkki? :grin: Joo kyllä nyt kun tarkemmin ajattelen niin ei sillä takavedolla pärjää.Tamiyan akseleita meinasin käyttää jospa se ei näyttäisi ihan tyhmältä.Ajattelin että varmaan aika pakko tehdä apurunko niinkun sinunkin valtrassa?Ja yksi kysymys mikä myös heräsi että miten nostolaitteet toetuttaisi?käyttäisikö tecnic sylintereitä,ja niiden kanssa heräsi toinenkin kysymys mistä tarpeeksi pieni kompura?No mutta katsotaan mihin tässä nyt joutuu.....

http://www.modelltruckforum.com/index.php?page=Thread&threadID=20847

Akseleiksi suosittelen Robben cargo akseleita ja niistä täysialumiinisia. Tai sitten kavennettu Tamiyan akseli käy kanssa. Hexistä hexiin mitta saa maksimissaa olla 140 mm.

Runko kannattaa tehdä samoin kun tein Fendttiin, se on paljon helpompi rakenne. Tossa kuvia siitä. https://picasaweb.google.com/102573386039205431936/Fendt936

Toinen tapa on tehdä siten, että laitat vetävän etuakselin ja sille oma moottori ja sitten taka-akseliin kaksi vaihteistomoottoria. Nopariksi sitten sellainen nopari jolla saa ajettua etu- ja taka-akseleiden moottoreita eri nopeudella. Esim tällainen http://www.der-getriebedoktor.de/shop2/artikeldetails.php?aid=1645. Koska tilaa on vähän varmaan tämä malli on kaikkein paras ja halvin tapa tehdä hyvä.
Joo taidan valita tuon ensimmäisen tyylin koska noita työstokoneita on vähän mutta kuitenkin tarpeeksi tuollaiseen ratkaisuun ja se tulisi oikeasti kovaan työn tekoon!Joo ja robbea otan sitten kerta asijantuntijat suosittelee  :wink:.Onkos tossa sun fentissä ihan robben akselit päältäpäinkin kun on metalliset kuoret ja kaikkea vai onko se itse akseli vain tuolla alla?Ja mistä renkaita jossain tuolla topicin syövereissä oli niitä linkkejä mutta tämä on paisunut niin suureksi että juuri sitä oikeaa on suoraan sanottuna mahdoton löytää?Niin se etunostolaite homma jäi vielä vähän auki että miten olet itse ne toteuttanut?
E:Joo ja oliko sinun fenttisi ihan bruder mittakaavassa 1:16?Jos ei ollut mistä sait muovit?
« Viimeksi muokattu: 22.08.11 - klo: 22.19 kirjoittanut sakke33 »

Poissa kvisti

  • Tulokas
    • Profiili
Iltaa.
Jos hommaisisin Scania R620 ja haluaisin muuttaa sen neli akseliseksi sora-autoksi miten kannattaisi edetä.

Kysymys voi olla huono ...........

Mutta aloittelen vasta...

tobi pistäppä YV:tä jos oot tilaamassa tavaraa. vois pistää kimppatilauksen pystyyn  :wink:

Poissa apidapi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mulla on Fendtissä täysalumiiniset Robben akselit.

Kummit saa vaikka täältä http://www.formenbau-traenkl.de/Produkte/Shop/Felgen-Reifen.php

Nostolaitteissa mulla on 17 kg servot ja etunostolaitteen servo on ihan keulassa konepeiton alla.

Mistä Bruderista meinaat tehdä?

Ja mittakaava on 1:16 mulla.


Poissa sakke33

  • Jäsen
    • Profiili
Valtrasta valtrasta :grin:.Joo ja ei uskoisi että tuon mittakaava olisi 1:16 sehän näyttää huomattavasti isommalta mutta kaipa se on toi runko ja renkaat mitkä sen tekee...
E:Mitä noita robben cargo akseleita katoin niin ainakaan tohtorilta ei löytynyt noita täys alumiinisia. :undecided:
Että mistä itse hommasit ne akselit kun googlekaan ei auttanut.
« Viimeksi muokattu: 23.08.11 - klo: 07.32 kirjoittanut sakke33 »

Poissa apidapi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Valtrasta valtrasta :grin:.Joo ja ei uskoisi että tuon mittakaava olisi 1:16 sehän näyttää huomattavasti isommalta mutta kaipa se on toi runko ja renkaat mitkä sen tekee...
E:Mitä noita robben cargo akseleita katoin niin ainakaan tohtorilta ei löytynyt noita täys alumiinisia. :undecided:
Että mistä itse hommasit ne akselit kun googlekaan ei auttanut.

http://www.afv-model.com/4711shop/index.php?cat=c54_Axles.html

Poissa sakke33

  • Jäsen
    • Profiili
Valtrasta valtrasta :grin:.Joo ja ei uskoisi että tuon mittakaava olisi 1:16 sehän näyttää huomattavasti isommalta mutta kaipa se on toi runko ja renkaat mitkä sen tekee...
E:Mitä noita robben cargo akseleita katoin niin ainakaan tohtorilta ei löytynyt noita täys alumiinisia. :undecided:
Että mistä itse hommasit ne akselit kun googlekaan ei auttanut.

http://www.afv-model.com/4711shop/index.php?cat=c54_Axles.html
Joo kiitos paljon.Aika suolasen hintasia mutta elämä on.

Poissa tobi

  • Tulokas
    • Profiili
Kipeenä lueskellessani rc kauppojen sivuja...... vaikuttaa aika kalliilta harrastukselta.
Täytyy nyt vähän muuttaa suunnitelmaa aluksi.

Ja eikä oikein mitään työkaluja ole vai tarviiko mitään "erikois työkalua" 

ja mistä tietää käykö akseli juuri siihen autoon mihkä sitä hommaa. esim raideväli...

Poissa apidapi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kipeenä lueskellessani rc kauppojen sivuja...... vaikuttaa aika kalliilta harrastukselta.
Täytyy nyt vähän muuttaa suunnitelmaa aluksi.

Ja eikä oikein mitään työkaluja ole vai tarviiko mitään "erikois työkalua" 

ja mistä tietää käykö akseli juuri siihen autoon mihkä sitä hommaa. esim raideväli...

No, näissä on mahdollista tehdä kalliisti ja halvasti. Halvimmillaan tuollaisen bruder modin tekee nelivetoiseksi noin satasella + traktori.

Työkaluista joilla pärjää:
Dremel
rautasaha
Pora (kunnon terät), pylväspora on jo todella hyvä
Viilat

Eli peruskäsityökaluilla. Materiaaleja saa liitettyä toisiinsa vaikka millä eri keinoilla. Saksalaisfoorumeilla näkee usein pyöräkuormaajia ja kaivinkoneita jotka kasattu epoksiliimalla

Ja mistä sitten selviää, että miten tehdä? Kannattaa lukea saksalaisia foorumeita, alkuun vaikka nämä:

baustelle.de
http://www.modelltruckforum.com
http://www.modell-baustelle.de

Itse huomannut, että tämä on harrastus jossa ajattelua tarvitaan 80% ja loppu toteutusta :-)
« Viimeksi muokattu: 23.08.11 - klo: 22.25 kirjoittanut apidapi »

Poissa tobi

  • Tulokas
    • Profiili
Ajattelu kykyä on ja toteutusta.

Kotoa löytyy kuorma-autoja,tratoreita,telakaivuri,pyöräkone,traktorikaivuri.
 Niin kyllä näistä voi mallia kattoo jos tulee ongelmia.
tähän harrastuksen tuli innostus siitä kun tykkään näpräillä ja rakentaa kaikkia koneita ja kun asun helsingissä kouluviikot ja kaikki koneet ja muut on maaseudulla niin sais täälläkin tehtyä koneita mutta pienemmässä mittakaavassa.

Harmi vaan että kielitaito on aika huono niin noi englanin kieliset sivut ei oikein taivu. Vaikka paljon hyväää asiaa siellä olisikin.

Poissa kvisti

  • Tulokas
    • Profiili
pitääpi vissiin näitä kuvituksiakin laitella.

https://picasaweb.google.com/117728784443905188386/TamiyaJulkiset?authkey=Gv1sRgCLH8pLTC-63QtQE#5644308363379257570

kunhan toi lavetti edistyy niin tulee siitäkin otettua kuvia..

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
pitääpi vissiin näitä kuvituksiakin laitella.

https://picasaweb.google.com/117728784443905188386/TamiyaJulkiset?authkey=Gv1sRgCLH8pLTC-63QtQE#5644308363379257570

kunhan toi lavetti edistyy niin tulee siitäkin otettua kuvia..

Tuosta yhdestä kuvasta huomasin, että olet rakentanut etuakselin täysin ohjeiden mukaisesti. Sinänsä ihan hyvä että rakentaa ohjeiden mukaan, mutta Tamiyan insinööreillä on käynyt joku ajatuskatko ja ohjeiden mukaan nuo ohjausvarret pitää laittaa väärinpäin. Eli raidetangon kuuluisi olla akselin takapuolella eikä etupuolella, näin auton kääntyvyyskin paranee. Eli ei ole rakentajan vika, vaan valmistajan.  :smiley:

Hyvä vinkki myös muille jotka rakentavat ensimmäistä kertaa Tamiyan kuormuria.

Poissa Janiz

  • Tulokas
    • Profiili
Morjesta! Parisen päivää tätä foorumia lueskellu ja kauhee kuume iskeny. :grin:

Okei hiukan ittestäni, et tietää minkä tasoisen rakentajan kanssa puhutte. Eli jonkun puolisen vuotta olen seuraillut rc-vehkeit, autoja enimmäkseen. Mutta sitten löysin tän keskustelun :laugh:
Yksi polttomoottori auto mulla onkin, mutta nyt rupes kutittamaan nämä.
Ikää mulla on vasta vähän alle 15 enkä mitään ihmeelistä osaa muovien tai metallien kanssa väsätä.
Melko hyvin osaan kumminkin kaikkee väsätä kun on oikeet työkalut, ja koulussa mulla on 6h viikossa teknistä (että kiinostusta löytyy tehä).
Koko tätä ketjuu en ole lukenut mutta osittain olen. Ja ihan aloittelija olen harrastuksessa.  Ja on meillä kotonakin mic-hitsi jos josain tarvii.

Tamiya:lta olen kattonu tota MANnii tai toi scania.
Haaveena ois koukkulava auto misä ois kippi kans, 4-5 akselinen.
« Viimeksi muokattu: 25.08.11 - klo: 18.28 kirjoittanut Janiz »
kalusto: Kyosho Mad Force kruiser

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kaikki eteläsuomen harrastajat HOI!

Mikä olisi teille käypänen päivä jos miitti järjestettäisiin? Itse tarjoan paikan+sähkön eli kunhan saavutte koneiden kanssa paikalle sankoin joukoin :)

Ajatuksena olisi joku la-su päivä. Kivahan olisi jos keli suosisi ja päästäisiin nauttimaan auringosta vielä. Nuotiolla käristellään kyrsät ja muut eväät.

Poissa kvisti

  • Tulokas
    • Profiili
Kaikki eteläsuomen harrastajat HOI!

Mikä olisi teille käypänen päivä jos miitti järjestettäisiin? Itse tarjoan paikan+sähkön eli kunhan saavutte koneiden kanssa paikalle sankoin joukoin :)

Ajatuksena olisi joku la-su päivä. Kivahan olisi jos keli suosisi ja päästäisiin nauttimaan auringosta vielä. Nuotiolla käristellään kyrsät ja muut eväät.

missäpäin etelää mennään? itse olen Lappeenrannan suunnalta. käsi menee kyl kirurgin operoitavaksi ens kuun puolessa välissä et auton ajo voi olla sen jälkeen kohtalaista. mut olisi kiva tavata alan harrastajia :)

Poissa apidapi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Cti:ltä tulossa mielenkiintoisia sylintereitä Bruder modauksiin. Mulla on kysely hinnoista ja toimitusajoista vetämässä. Saan parin viikon päästä lisää tietoa, laitan teille tästä infoa kun saan vastauksen.

http://www.cti-aichtal.de/movies/IMG_0592.MOV

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tarkempi paikka on Vihtijärvi. 50km Helsingistä, lpr sitten hivenen pidempi :)



Kaikki eteläsuomen harrastajat HOI!

Mikä olisi teille käypänen päivä jos miitti järjestettäisiin? Itse tarjoan paikan+sähkön eli kunhan saavutte koneiden kanssa paikalle sankoin joukoin :)

Ajatuksena olisi joku la-su päivä. Kivahan olisi jos keli suosisi ja päästäisiin nauttimaan auringosta vielä. Nuotiolla käristellään kyrsät ja muut eväät.

missäpäin etelää mennään? itse olen Lappeenrannan suunnalta. käsi menee kyl kirurgin operoitavaksi ens kuun puolessa välissä et auton ajo voi olla sen jälkeen kohtalaista. mut olisi kiva tavata alan harrastajia :)