Kirjoittaja Aihe: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11  (Luettu 9623 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #30 : 19.11.07 - klo: 09.20 »
Onko stanukoneiden tehojen ihmettelyn taustalla jonkinlainen halu palata vanhoihin hiilikoneisiin? Alue-8 kisojen aikavertailu ei kerro koko totuutta koneiden välisistä eroista. Kapinoiden aikojen tarkastelu antaa jo enemmän tietoa siitä mihin ollaan menossa eli isolla radalla stanu on noin sekunnin hitaampi kuin TSM. Viime vuonna vastaava ero kuusankoskella oli 1,5 sekuntia 1/3 pidemmällä radalla. Mikähän oli ero 2006 kapinoissa?

Stanu on siis nopeutunut jonkin verran, mutta pelkkiä aikoja tuijottamalla ei kannata kovin suuria johtopäätöksiä tehdä. Nykyisellään stanu näyttää olevan hyvä ja helppo ajettava ja kuskien mielestä varmasti kivempi kuin vanhat hiilikoneet. Alue-8 kisoissa stanuerät ovat olleet erittäin siistejä. Mielestäni vähemmän kolarointia ja höntyilyä kuin aikaisempina vuosina etenkin B- ja C-finaaleissa. Nykyiseen harjattomaan siirtyminen vaikuttaa hyvältä ratkaisulta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #31 : 19.11.07 - klo: 13.15 »
Tuskinpa kukaan haikailee takaisin hiilikoneisiin.

Pointti on lähinnä se, että alue-8 tyyppisillä radoilla, missä aloittelevammat kuskit kokeilevat kisaamista nykyinen kone on ehkäpä turhan tehokas verrattuna näiden aloittelevampien kuskien kokemukseen ja taitoihin.

Jos jatketaan vertailua todetaan, että Mäntsälän kapinoissa eroa kierrosajoissa tuli hieman enemmän, mutta edelleen stanun kärki hätyyttelee ProStockin A-finaalisteja.

Kapinoissa lauantain neljän alkuerän parhaat kierrosajat luokittain samoilla kuskeilla kuin alempana oleva vertailu Hyvinkään kisasta
TSS   11.016 (eroa TSP:hen 0.3 sek ja eroa viriin nyt 0.85, kun Petka kertoi sen olleen                                         
              luokkaa 1.5 sek vuosi taaksepäin)
TSP   10.712 (eroa viriin 0.55 sek)
TSM   10.164

Tämä osoittaa stanun eron nopeampiin luokkiin kasvavan isommalle radalle siirryttäessä, mutta edelleen stanu on suhteellisesti selvästi nopeampi kuin aikaisemmin. Nopeampi tarkoittaa samalla aloitteleville kuskeille haastavampi ja osien rikkoutumisen kannalta kalliimpi. Aloittelevan kuskin tunnelmaa saattaa lisäksi verottaa se jos tuntee olevansa pujottelukeppinä luokan nopeimmille. Kynnys mukaan tulemiseen tulisi myös konetehojen osalta olla sopivan korkea.

Ensiksi mieleen tuleva ratkaisu näillä pienemmillä radoilla on välityksen rajoittaminen (esim. max 5,5 tai 6) niin ei tarvitse kenenkään lähteä ostamaan uutta moottorikalustoa. Näin vähennettäisiin myös akkujen merkitystä.

Treenihupia jokainen sitten järjestää itselleen sopivaksi katsomallaan konetyypillä.
« Viimeksi muokattu: 19.11.07 - klo: 17.12 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #32 : 19.11.07 - klo: 14.44 »
Joelilla oli Hyvinkäällä tasan 6 välityssuhde ja sivusta katsottuna (ei kellosta)menee vieläkin välillä liian kovaa.

to_lat

  • Vieras
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #33 : 19.11.07 - klo: 16.28 »
Olen kanssa sitä mieltä, että kyllä stanuissa vauhti on noussut liian kovaksi. Hiilimoottoreihin en halua missään tapauksessa paluuta vaan olisi löydettävä miedompi hiilellinen. Meilläkin poika valittaa että ei kulje tarpeeksi, mutta kun laittaa autoon vauhtia lisää niin samaan tahtiin käy pyörre sitten rahapussissa ja varaosakauppiin hyllyssä. Nyt olemme meille löytäneet sellaisen vauhdin millä auto voi pysyä 5 minuuttia radalla, mutta auton kulku ei millään riittäisi esim. a-8 sarjassa a-finaaliin. A-finaali ei meillä vielä ole tavoitteena vaan hauska harrastus.

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #34 : 19.11.07 - klo: 17.02 »
Tulevalle kaudelle ei mielestäni enään kannata vaihtaa hiilettömiä miedompiin, koska lähes kaikilla on jo kauden koneet hommattuna. Nopeutta pitäisi kuitenkin laskea jollain tavalla stanussa. Kokeneimmille kuskeille vauhti on varmaan ihan hyvä, mutta uusille kuskeille ihan liian nopea. Nopeutta voisi vaikka laskea välityksenrajoituksella, joka tosin tuo aika paljon lisää hommaa katsastajille. Tuli myös mieleen toinenkin vaihtoehto. Kennojen pudottaminen 4-kennoon, mutta silloin varmaan akuista revitään ne viimeisimmät mehut ulos.

Poissa Allu87

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #35 : 19.11.07 - klo: 17.47 »
Kyllähän tuolla stanun harjattomalla moottorilla pääsee ehkä vähän liian kovaa vauhtia aloittelijalle. Kennojen määrän pudottaminen neljään ei varmasti poista ongelmaa vaan pikemminkin toisi lisää. Uusimmat harjattoman noparit pystyvät pitämään moottorin tehot lähes samana huolimatta pienentyneestä jännitteestä. Neljään kennoon siirtyminen vain lisäisi akkujen merkitystä, jolloin parhaat mahdollisuudet pärjätä hyvin on silloin kun on parhaat (lue: uudet ja kalliit) akut.

Kannatan kuitenkin välityksien rajoittamista esim kuuteen. Tällöin saataisiin kilpailuista huomattavasti tasaisempia.

Poissa RacingFactory

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #36 : 19.11.07 - klo: 18.03 »
Tässä kannattaa pitää mielessä moottoreiden erot, toisen sallitun koneen valmistajan mukainen ideaali välitys on nimenomaan 5.8 ja Mäntsälän Kapinoiden voittajan välitys oli 5.5
Toisella moottorilla välitys on huomattavasti pidempi jopa alle 4.

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #37 : 19.11.07 - klo: 19.36 »
Välityksen määrääminen tiettyyn sulkee pois sen toisen moottorivaihtoehdoista. Vauhdin lisääntyminen johtuu hitailla radoilla myös painon vähenemisestä, ei pelkästään kasvaneista moottoritehoista. Nopeilla radoilla auton kevenemisen vaikutus on pienempi. Viiteen kennoon ja hiilettömään koneeseen siirtymistä perusteltiin sillä, että kalusto kestäisi paremmin, keveys tuo mukanaan myös paremman kaarrenopeuden. En lähtisi hidastamaan nykyistä kalustoa, nuo stanun parhaat kierrosajat ovat pienen kärkiryhmän ajamia aikoja, samat kuskit pärjäisivät TSP- luokassakin (Lindvall, Möller, Kerola...). Esimerkiksi Karrin kierrosajoissa ei ole tapahtunut suurtakaan muutosta, viime kisojen hyvät sijoitukset ovat tulleet harkinnan ja rutiinin lisääntymisen myötä. Stanuluokan kärki on tasoltaan tällä hetkellä kierroksen tai kaksi muita edellä, mutta tämä kärki on kapea, Oton, Miikan ja Aleksin siirryttyä muihin luokkiin. Annetaan poikien ajaa näillä aavistuksen nopeammilla laitteilla, eivät sitten kesällä nukahda Hyvinkään takasuoralla. Ai niin...nää TSP-kuskit ovat kai vaan vähän hitaita :mrgreen:, kun kerran stanut menevät kovempaa!
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa Keppana

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #38 : 19.11.07 - klo: 23.06 »
Kuten jo tuolla aiemmassa topicissa( http://rc10.fi/index.php?topic=24030.0 ) yritin herätellä keskustelua tuosta stanukoneen tehoista, niin olen sitä mieltä että varmaan se vauhti on ihan kohdallaan todellakin stanun kärki kuskeille, mutta täytyisi ajatella kokonaisuutta, tulevat uudet kuskit ym,,, mutta se on varmaa että tää uusi hiiletön on helponpi ajaa ku toi hiilellinen, hiilettömässä aika rankka vääntö, sen turvin mennään aika pitkälle. Mut ku vauhtikin kasvaa aika lailla, jopa pääsuorilla mennään TSP vauhtia, niin herää se kysymys että onko tämä oikea luokka (TSS) enää vasta alkajalle. Taso erot korostuu entisestään ja siitä ei tule kun sanomista. Toiset morkkaa toista sen takia ku "jaloissa" pyörii, meinaan että voi ohituksia tulla jopa 5 kierroksen verran, kun verrataan stanun kärkiporukkaan. Mun mielestä pitäis joku raja vetää johonkin, en vaan osaa sanoa että minne, ja että mikä olisi se kaikkein järkevin ratkaisu. Sillä yrittelin jo aikaisemmin herätellä kysymyksiä tästä luokasta (TSS) ettei tule sit kaikille niin sanottuna yllätyksenä, että stanut kulkee kovaa. Mutta eipä se näyttänyt oikeen kiinnostusta herättävän, muutako nyt sitten ku alkaa olla jo p*skat housuissa, ja sit on enää turha rykiä/marmattaa. Ja se mitä tulee tohon luokan vaihdokseen Miikan osalta, niin ei olla missään ilmoitettu että ollaan luokkaa vaihtamassa, Miika itse haluais ajaa vielä stanussa, mut on sit kavereita mitkä haluais Miikan ajavan prostocissa. Se sit nähdään tammikuun lopulla että missä luokassa kukin ajaa.

Poissa pcu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #39 : 20.11.07 - klo: 18.53 »
Loppupelissä en usko että kuitenkaan isolla (Finntrac) radalla ja varsinkaan ulkona hiiletön stanu olisi liian nopea. Esim. tuo SS:n mainitsema hyvinkään takasuora ei "lopu koskaan" hiilellisellä stanulla ajettaessa nyt se sentään loppuu joskus. ja näillä nykyisillä vauhdeilla nyt mennään kun on niin päätetty.olen sivusta seurannut nyt kahta kisaa (Kapinat ja Hyvinkään alue8) joissa on ajettu nykyisillä hiilettömillä ja vauhti näytti Hyvinkään pienellä radalla huomattavasti kovemmalta kuin kapinoissa isolla radalla. ja eipä ne prostocit olleet paljon nopeampia hiilellistä stanuakaan vastaan vuodentakaisissa alue8 kisoissa Jami,Otto,Niko,Mikko (1-2näistä kuskeista) olisi ollut lähes joka kisassa poron a-fin stanulla.

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #40 : 21.11.07 - klo: 01.14 »
Moi!

Kiitos kaikille järjestäjille hyvistä kisoista!

Vaikka rata olikin pienen näkoinen aluksi niin saatiin mukavat ja tasaset kisat aikaan.

Oli muuten hieno ajaa uusilla akuilla jotka potki sikana alusta loppuun asti ja tais velipoikakin päästä ekaa kertaa joka hiitissä maaliin ilman mitään akku huolia! :mrgreen:

+Tamiya TA05 MS  (toimi taas loistavasti ja oli nopee!)
+Digi Peak (akut potki sikana ja kesti virissäkin Arilla loistavasti)
+Sorex/GM  (toimi hyvin)
+Buffa
+Hyvää kisailua/vääntöä tommin kanssa vikassa A-finaalissä
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #41 : 21.11.07 - klo: 08.41 »
Kisojen anti:

Kunhan ihmeteltiin miksi C-12 erä on lähdössä 10min etuajassa liikkeelle...
"Nää on hei kerhokisat, ei tämä niin vakavaa ole! Osallistuminen on täysin vapaaehtoista toimintaa."

Eihän siinä mitään, vapaaehtoista toimintaa onkin. Hiukan tulee vaan lisää haastetta mattoauton akkujen lataamiseen ja renkaiden pidottamiseen jos ajovuoron ikkuna on aikataulu +/-10min, paikoissa joissa varikolta ei näe rataa, eikä pahemmin kuulutuksia kuulu, eikä näinollen voi tietää mikä erä siellä radalla on menossa.

Ja tätä ympäripyöreää aikataulua noudatettiin niin vantaalla kun hyvinkäälläkin...

Hän kiittää, kumartaa, ja pysyy jatkossa kotona.

Poissa Jassu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #42 : 21.11.07 - klo: 11.00 »
YKSI PONDERI EDELLEEN KADOKSISSA, MIKÄLI SE EI PALAUDU JOUDUMME MIETTIMÄÄN KEINOJA JOLLA SE KORVATAAN MÄNTSÄLÄN KERHOLLE. VAIHTOEHTOJA EI OLE MONTAA, ELI NOSTETAAN SEURAAVIEN KILPAILUJEN ILMOITTAUTUMISMAKSUA TAI JÄTETÄÄN OSA KILPAILIJOISTA ILMAN SARJAPALKINTOA.

VIIMEISTÄÄN NYT ON NIIDEN AIKA TARKISTAA PAKIT JOTKA KÄYTTI LAINAPONDEREITA.
LÖYTYMISESTÄ VOI ILMOITTAA ALLEKIRJOITTANEELLE VAIKKA YV:LLÄ

-jassu-

Poissa pcu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #43 : 24.11.07 - klo: 23.43 »
Nappe oli ainoa kuski jolle kisat oli 10min etuajassa., ne oikeasti ei oleet missään vaiheessa etuajassa. mutta kai taas on pakko keksiä joku syy miksei pärjännyt.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vs: Alue-8 osakilpailu Hyvinkäällä lauantaina 17.11
« Vastaus #44 : 25.11.07 - klo: 00.06 »
pcu, Hei nää oli kerhokisat, ei tää niin vakavaa ole!