Kirjoittaja Aihe: Akut paukkuu?  (Luettu 5769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Akut paukkuu?
« : 06.11.07 - klo: 11.47 »
Monesti mainitaan räjähtelevät akut ja ainakin itseä kiinnostaa tämä aihe, varsinkin kun lajin harrastamista aloitellaan uudestaan tauon jälkeen enkä ole vuosiin ollut "ajan hermoilla". Ekat Lipot tuli vasta hankittua, kuten Lipo-laturikin. Joitain kymmeniä latauksia takana ja vielä ei ole ollut mitään ongelmia kun olen toiminut valmistajien ohjeiden mukaan.

Mitkä on riskit mossahteluun kun käytetään tunnetun valmistajan Lipoja sekä nykyaikaista laturia ja ladataan jokaisella kerralla balanserin kanssa sekä akkuvalmistajan ilmoittamalla maksimi virralla? Onko yleisin syy Lipojen mossahteluun ohjeiden vastainen lataus eli liian suuri latausvirta ja lataus ilman balanseria?

Mielummin faktaa kuin fiktiota, kaverinserkunkaimanpojalta kertomat huhut voi jättää satusetä osastolle.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #1 : 06.11.07 - klo: 11.54 »
Kyllähän se noin on, toki voihan valmistevika yllättää sen tunnetunkin valmistajan. Jos vielä sen tulenkestävän lataus/säilytys pussin hommaa, niin ei haittaa se valmistus vikakaan :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #2 : 06.11.07 - klo: 13.41 »
..
« Viimeksi muokattu: 18.07.08 - klo: 12.31 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #3 : 06.11.07 - klo: 13.51 »
No mitäs nämä IB-akut sitten on? Ite kun aikoinaan ajelin turisteilla niin kovin akku taisi siihen aikaan olla Sanyo 2000... :wink:
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #4 : 06.11.07 - klo: 14.18 »
Oma mielipiteeni on ettei lipojen suhteen niinkään se lataus vaan alttius vaurioille ja sitä kautta tulee palamis/räjähdysvaara. Olen kuullut useita juttuja, joissa joku varastokin on palanut kauppiaalla 3 kertaa ja esim. Jerryllä syttyi olohuoneessa(ko) se yksi lipo.
Mutta jos et juttuja kaipaa, niin ei niistä sen enempää. Täytyy kai odottaa että sattuu omalle kohdalle.

Niin sillä mulla on lipo vastarinakkuna. Pieni sellainen. Yritän silti pehmustaa ja latailla huolellisesti. Tällöin en usko että ongelmia tulee ja myös toivon niin.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #5 : 06.11.07 - klo: 14.30 »
Tuossa toisessa samaa asiaa käsittelevässä topicissa mainittiin, että meillä jysähti IB:n NiMh akku Mäntsälässä. Näin kävi ja onneksi selvittiin pelästyksellä ja auton siivoamisella. Irti lentänyt pääty törmäsi nopariin, kun akku oli jo autossa piuhat kiinni laturissa ja valmiina radalle. Tappioksi on kirjattava myös väliin jäänyt alkuerä.

Pamaus tuli sekunti sen jälkeen kun laturi piippasi "done".
Latausvirta oli ko. valmistajan ohjeen mukainen 6.0 A ja delta 10mv/akkupaketti alhaisempi kuin valmistajan suositus 5mv/kenno. Akkupaketin muut kennot pamauksen jälkeen vain kunnolla lämpimiä, ei edes kuumia.
Akku oli uusi ja sille oli aikaisemmin tehty vain valmistajan suosittelema lyhyt lataus ja tasaus.
Toiset kaksi saman talon akkupakettia ovat edelleen kunnossa.

Meillä tämä oli neljän vuoden aikana ensimmäinen poksahtanut kenno. Hiljaa kuolleita sen sijaa on PALJON.

Aiheen aloittaja puhui lipo-akuista. Yhdenkään en ole itse nähnyt edes savuavan. Yhdestä turpoamistapauksesta olen kuullut asianomaisilta ja silloin syynä oli ilmeisesti viallinen laturi, joka oli hajoittanut toisen akun aikaisemmin
Meillä on omakohtaisia kokemuksia seuraavasti:
-3-kennoinen 3000mah lipo on ollut lähettimessä melkein vuoden. Latausväli on todella pitkä ja olen käyttänyt lipo-tasuria aina ennen latausta. Pientä tasaustarvetta on ollut mutta vain pientä.
-1/10 sähköturistissa olen ajellut "pappaluokkaa" varten treeniä Orionin 3200mah lipolla ja kokemukset ovat vain positiivisia. Kennot tuntuvat pysyvän hyvin tarkkaan samoissa volteissa. Kennot ovat kovan kuoren sisällä suojassa
-1/10 polttisturistissa oli kesällä vastarin akkuna 2100mah lipo + regulaattori. Kaikki meni mukavasti kunnes kerran unohdettiin irroittaa akku muusta järjestelmästä ja se tyhjeni (lopullisesti).

Ongelmat Lipojen kanssa liittynevät joko
-ohjeiden vastaiseen käyttöön (kuten oma regulla tyhjentäminen) tai
-vialliseen laturiin (tuo turvonneen Lipon tapaus) tai
-valmistusviallisiin kennoihin (riski pienin tunnetuilla valmistajilla)
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #6 : 06.11.07 - klo: 14.35 »
Kiitos Jarkko, juuri tämän tyylisiä vastauksia kaivataan, nämä kertovat paljon enemmän kuin toisen käden tiedot. Lisää vastaavia kokemuksia, uskon että niistä on hyötyä monelle muullekkin kuin mulle :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #7 : 06.11.07 - klo: 14.41 »
..
« Viimeksi muokattu: 18.07.08 - klo: 12.31 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #8 : 06.11.07 - klo: 14.57 »
Muistan lukeneen myös Krossi MM raportista että sielä myös noita poksahteli siinä vaiheessa kun akut olivat jo autoissa ja niitä kannettiin radalle.

Tuolapa näytti olevan kuvakin:
http://www.oople.com/rc/photos/worldchampionships-2007/day7/

Voimaa noissa on kun räjähtävät kun on hiilikuitu akkupantakin päreinä.

Siitä ei hyvää seuraa kun akun ottaa laturista ja akku räjähtää käsissä autoon laitettaessa... Joten kannattaa olla varovainen.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #9 : 06.11.07 - klo: 16.11 »
Siinä on jollain tainnut paukkua? autosta ei ainakaan ole paljoa jäljellä :shock:

http://i240.photobucket.com/albums/ff38/ByeByeDucky/lipo-explosion.jpg
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #10 : 06.11.07 - klo: 16.18 »
Noiden kuvien jälkeen tuntuu jarkon kirjoitus aika kaunistellulta totuudelta. Itse uskon että ohjeiden mukaisella käytöllä akku kun akku on turvallinen. Mutta liiallisella kurittamisella varmasti paukkuu niin nimh kuin lipokin. Mieluummin kerrotaan rehellisesti vaaroista jotta nuoret kuljettajat osaavat varoa , kuin että piilotellaan vahinkoja ja annetaan kuva että vaaraa ei ole.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #11 : 06.11.07 - klo: 17.23 »
Vaaraa voi pienentää panostamalla laatuun. Esimerkiksi Kokamin li-po kennot ovat huippuluokkaa ja testeissä (omissa sekä muiden) ei olla saatu yhtäkään syttymään. Esimerkiksi kennon taittelu ja fyysinen vaurioittaminen on vain heikentänyt kennon kapasiteettia ja virranantokykyä. Hinta on noin tuplaten verrattuna halpiskennoihin mutta toistaiseksi joka ikinen vastaan tullut räjähtänyt lipo on ollut tällaisen halpisvalmistajan tekele.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #12 : 06.11.07 - klo: 17.34 »
Luulisin että LiPojen poksuminen on ennemminkin käyttäjän syytä kuin itse akun syy, ja näin voi olettaakkin hyvin hinnakkaiden LiPojen kohdalla. IB:n akut ilmeisesti ovat vain herkempiä tekniikaltaan ja vaatiavat huolellisuutta käytössä, mutta kyllähän noita voi huonon valmistusprosessin tms. takia posahdella yhtä hyvin.
- Tapsa

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #13 : 06.11.07 - klo: 20.38 »
Siinä on jollain tainnut paukkua? autosta ei ainakaan ole paljoa jäljellä :shock:

http://i240.photobucket.com/albums/ff38/ByeByeDucky/lipo-explosion.jpg

Toivottavasti hemmolla oli kasko tai ainakin palovakuutus autossaan :grin:

Monet näistä vastauksista vahvistaa omaa käsitystä siitä että käyttövirheellä ja kovalla kurittamisella saadaan rikki mitä vain :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #14 : 06.11.07 - klo: 23.10 »
Noiden kuvien jälkeen tuntuu jarkon kirjoitus aika kaunistellulta totuudelta.

Saa tuntua ihan miltä vaan, mutta se on totuus meidän kokemuksistamme. Hiljattain laskimme, että vuoden käytössä olleelle 1/10 sähkötouring-autolle tuli vuodessa ajoa noin 800 akullista ja siihen päälle M-8 sekä TP-10 ajot. Kokemusta akkujen lataamisesta siis on tullut ihan runsaasti. Me tosin noudatamme valmistajien ohjeita sekä tervettä maalaisjärkeä.

Kyllä lipo saadaan poksahtamaan, jos hölmöilemään ruvetaan. Mutta kuka käskee ....

Lisätään kuitenkin riskien listaan se, että kaikki eivät jaksa noudattaa niitä valmistajan ohjeita tai edes  itsesuojeluvaistoaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #15 : 07.11.07 - klo: 10.51 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 22.31 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #16 : 07.11.07 - klo: 11.49 »
Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki
Norjalaiset ehkä ylireagoivat tuon kilpailukieltonsa kanssa, mutta kyllä noissa kuvissa on sen verran pahaa jälkeä kuitenkin, että itse jätän Lipovastarinakut toistaiseksi kauppaan, vaikka kevyitä ovatkin. Tämä siis vaikka kuulun mielestäni siihen harrastajaryhmään, joka halutessaan osaisi puuhata ohjeiden mukaisesti niiden kanssa.
-A-
Puhtaasta pelosta sijoitin eilen 40 € NiMh sormiakkuihin jotka laitan ohjaimeen.... kasvaapa ainakin kuskin hauis....lipot saa odottaa toistaiseksi....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #17 : 07.11.07 - klo: 13.43 »
EFRAn vuosikokouksessa Li-Po akkujen käyttö oli keskusteluasiana esillä. Oma tulkintani sen sanamuodosta on, että Lipojen suuntaan mennään

Alla ote EFRAn 2007 AGM:n pöytäkirjasta:

10. ITEMS FOR GENERAL DISCUSSION.
Lithium Polymer drive batteries may be allowed from 2009
- Lipo is becoming more and more a standard in our industry
- To improve safety for racers as well organizers clear rules need to be written to avoid   accidental issues
- Dimensions and configuration settings for (car) manufacturers
- Longer runtimes possible- Higher cycle rates compared to NiMh
- Safety issue have been improved a lot the last 2 years

The item was discussed together with the Off Road Section. Oscar Jansen explained, that LiPo-Batteries are now used in technical products very widely used. Further in he explained the advantages as well as the disadvantages of these batteries. England has approved a new class (19 T Touring Cars)for LiPos for 2008. he said, that there is a 6 V LiPo coming. Stefan Köhler said, that the LiPos and may be charges (for safety reasons) should be homologated. BRCA asked the Section Chairmen to collect information in the next year and come back to this meeting with a proposal next year.

Linkki dokumenttiin alla
http://www.efra.se/news/agm2007/2007_Minutes_Electric_Track_final.pdf
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #18 : 07.11.07 - klo: 14.02 »
Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki
Norjalaiset ehkä ylireagoivat tuon kilpailukieltonsa kanssa, mutta kyllä noissa kuvissa on sen verran pahaa jälkeä kuitenkin, että itse jätän Lipovastarinakut toistaiseksi kauppaan, vaikka kevyitä ovatkin. Tämä siis vaikka kuulun mielestäni siihen harrastajaryhmään, joka halutessaan osaisi puuhata ohjeiden mukaisesti niiden kanssa.
-A-
Puhtaasta pelosta sijoitin eilen 40 € NiMh sormiakkuihin jotka laitan ohjaimeen.... kasvaapa ainakin kuskin hauis....lipot saa odottaa toistaiseksi....

Norjalaisten päätöksessä paukkuminen muuten liitetään kilpailuissa käytettyihin akkuihin eli NiMh-akkuihin eikä Lipoihin.
http://www.motorsykkel.no/rc/t2.asp?p=34566&x=1&a=210833

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #19 : 07.11.07 - klo: 16.16 »
Itselläni on taistelurobottikäytössä muutama lipo mennyt. Yksi otti vähän spinneristä osumaa ja toisesta alkoi toinen kenno pullistumaan. Kumpikaan ei (onneksi) räjähtänyt. Jälkimmäisen olisi toki voinut ennaltaehkäistä käyttämällä balansseria.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #20 : 07.11.07 - klo: 16.57 »
Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki
Norjalaiset ehkä ylireagoivat tuon kilpailukieltonsa kanssa, mutta kyllä noissa kuvissa on sen verran pahaa jälkeä kuitenkin, että itse jätän Lipovastarinakut toistaiseksi kauppaan, vaikka kevyitä ovatkin. Tämä siis vaikka kuulun mielestäni siihen harrastajaryhmään, joka halutessaan osaisi puuhata ohjeiden mukaisesti niiden kanssa.
-A-
Puhtaasta pelosta sijoitin eilen 40 € NiMh sormiakkuihin jotka laitan ohjaimeen.... kasvaapa ainakin kuskin hauis....lipot saa odottaa toistaiseksi....

Norjalaisten päätöksessä paukkuminen muuten liitetään kilpailuissa käytettyihin akkuihin eli NiMh-akkuihin eikä Lipoihin.
http://www.motorsykkel.no/rc/t2.asp?p=34566&x=1&a=210833

Kyllä.... mutta en yritäkään laittaa ohjaimeen vbastaavia NiMh akkuja joita kisoissa käytetään ajoakkuina.
On vaan riittävästi tapauksia noista lipoista, joten odotellaan nuyt mitä tuleman pitää....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut paukkuu?
« Vastaus #21 : 07.11.07 - klo: 17.07 »
Montako radion lipoakkua on raportoitu räjähtäneen?

Tai montako kännykän akkua sä oot räjäyttäny?

Noi tän hetken NiMH kennot vaan on todellista kuraa, niiden paukahtelu ei johdu mätsääjistä, ei eikä liiemmilti loppukäyttäjästä, mikäli ei syyllisty todelliseen väärinkäytökseen.

Tosiasia on, että kennojen sisäinen vastus on haettu niin pieneksi, että sisällä olevat seinämät eivät enää ohuudessasnsa kestä noita virtoja. Vielä kun lisätään, että käyttäjäksi sattuu kaveri, joka lataa niitä milläsattuu-mitensattuu -laturilla, ei hyvää seuraa. Siksi tietämättömille normipihasuttaajille nuo uusimmat kennot ainakin IB ja EP -sarjoista ovat luokiteltavissa vaarallisiksi. Kokenut kisaaja tietää miten akkuja tulee käsitellä. Ainakin pitäs tietää, jos on yhtään perillä ja hereillä ollut.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC