Kirjoittaja Aihe: Hihnapyöriä hakusessa  (Luettu 1619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Hihnapyöriä hakusessa
« : 09.04.03 - klo: 09.31 »
Olen pikkuhiljaa rakentamassa vanhasta Asson krossarista polttomoottorikäyttöistä. Tarkoituksenani on käyttää Asson alkuperäistä vaihteistoa, joten joudun käyttämään hihnavetoa. Täman takia minulla olisi hakusessa sopivat hihnapyörät tähän tarkoitukseen.

Takapään ajattelin toteuttaa seuraavasti. Katkaisen sähkömoottorin kannusta pohjan, johon tuen sen kuulalaakerin kunnolla kiinni. Laitan tämän kannun pohjan sähkömoottorille kuuluvaan paikkaan. Laitan sähkömoottorin akselin tähän kannun pohjaan siten, että siinä on normaali pinjoni nojaamassa perinteisesti isorattaaseen. Tämän lisäksi akselilla on ulompana tarvittava hihnapyörä Tällä menetelmällä saan välityksistä helposti säädettävät ja moottorin pyörimissuunnan korjattua taas oikeaksi.

Moottorin pään toteutus on hieman auki. Olen harkinnut mm. sorvata normaalista kytkinkellosta rattaan piikit pois ja liimata tukevasti joku hihnapyörä piikkien kohdalle. Toinen vaihtoehto olisi löytää kytkinkello, jossa olisi valmiina ratas hihnalle. Moottorina on Kyoshon GT-12 S-CR.

Eli nyt pitäisi löytää sopiva kytkinkello  tai hihnapyörä moottorin päähän esim. 3 mm hammasjaolla kyseiseen moottoriin. Vaikeampi tehtävä taitaa olla se, että lisäksi pitäisi löytää hihnapyörä, joka on kiinnitettävissä perinteisen sähkömoottorin akselille. Näitä minulla periaatteessa onkin, mutta ne on hassulla 2,5 mm hammasvälillä ja ymmärtääkseni kaikki yleisimmät hihnat on 3 mm hammasvälillä. Jotta tehtävä ei olisi kovinkaan helppo, kumpienkin hihnapyörien pitäisi olla suurinpiirtein saman kokoisia (piikkien lukumäärä).