Kirjoittaja Aihe: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?  (Luettu 4310 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

stimpson

  • Vieras
FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« : 03.12.07 - klo: 13.23 »
FTT 2008 kausi alkaa jo häämöttämään ja akkujen ympärillä velloo kovin moninaista huhua. Kasa IB-akkuja on ainakin ulkomailla todettu vaarallisiksi ja räjähdysalttiiksi ja siellä kielletty. Lisäksi EFRA on sorvannut uusia sääntöjä akkujen kokoon.

Miten tämä kaikki vaikuttaa meillä? Onko olemassa jo virallista tietoa / listaa akuista, joilla Suomessa saa ensi kaudella ajaa? Akutkin kun pitäisi kohta puoleen saada tilattua, että ne ehtivät kisakuntoon ennen tammikuun lopun kisoja.

//Stimpson

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #1 : 03.12.07 - klo: 13.34 »
Lähtökohtana on ollut EFRAn tuorein lista eli tämä (pdf). Ja lisäksi sallittuja ovat East Powerin ja Grepowin "väärän värisillä" pluspäädyn renkailla olevat kennot.

Näin oli päätetty siis ennen näitä viimeaikaisia räjähtäneitä kennoja. Tiedän, että lajiryhmän keskuudessa on ollut keskustelua mahdollisista kielletyistä kennotyypeistä ja siitä sallitaanko uuden säännön mukaisia kennoja jo totuttua aikaisemmin. Tästä on myös minulta luokkayhteyshenkilönä kysytty mielipidettä. Tällä hetkellä odotellaan lajiryhmän tiedottavan asiasta.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #2 : 03.12.07 - klo: 15.37 »
..
« Viimeksi muokattu: 18.07.08 - klo: 12.22 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #3 : 03.12.07 - klo: 16.05 »
Tuntuu käsittämättömältä, että ensikauden ainoa sallittu ja suorituskykyinen kenno on tämä kuuluisa IB4200.

Tuntuu käsittämättömältä, että kennon koko halutaan pienentää. Minkähän kustannuksella kennoista puristetaan sama tai jopa parempi suorituskyky ja kokoa pienennetään samalla?
---

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #4 : 03.12.07 - klo: 16.43 »
Oliko -A-:n tapauksessa menetelty uusien turvaohjeiden mukaisesti.
Eli ei latausausta yli 1C:n eikä akkua liian lämpimäksi jne. jne....

Meinaan jos uusia ohjeita on noudatettu ja siitä huolimatta kennot
paukkuu niin se on tosi huolestuttava juttu.
« Viimeksi muokattu: 03.12.07 - klo: 17.14 kirjoittanut LasHi »
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #5 : 03.12.07 - klo: 16.54 »
Jonkunlainen plexi pitää kohta virittää laturin eteen, ettei ihan naamalle tuu jos ladatessa mosahtaa.

Eniten aina jännittää kun ottaa kuumat akut laturista ja alkaa teippaamaan niitä autoon. Siitä vaiheesta kun selviää on jo turvallisemmilla vesillä kun saa korin atuon päälle suojaamaan. Tuossa käsissä ja juuri kun joudut läheltä katsomaan teippailua olisi räjähdys todella ikävä.

Melkein vois olla mun mielestä ens keväänä niin, että kaikki kennot on sallittuja mitä kaupasta saa paitsi nuo räjähtelevät IB:t. Saataisiin sitten heti käyttöön mahdolliset paremmat kennot. Tuo kyllä vie edut mitkä tuolla kennolistoilla on saavutettu. Ei kyllä taida vielä kukan tietää onko esim. EP4600 tai IB4600 oikeasti luotettavampia. En kyllä tiedä voiko olla enää vaarallisempiakaan.


Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #6 : 04.12.07 - klo: 07.16 »
Minulla räjähti ihan uusi IB 4200 kenno competition electronic (Turbo Matcher 8) testerissä  2500 mAh purun jälkeen. Sihisi muutamia sekunteja ja otin puristusnavoista irti niin 4 sekuntia ja lähti taivaalle ja sitten tampattiin kokolattiamatolta hehkuvia osia. Akku korkkasi pluspäädystä eikä ollut edes hirveän kuuma, akun pystyi ottamaan käteen räjähdyksen jälkeen. Kohtuullinen tulipalon vaara. Ei paljon kiinnosta testata IB akkuja! Kai niitä räjhtelee ammatti mätsääjilläkin. Mun suhde oli 16 kennon satsista 1 pamahti.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs:
« Vastaus #7 : 04.12.07 - klo: 07.26 »
onkos nämä "kunnolla" räjähtäneet kennot olleet yleensä vanhempia, paljon ladattuja kennoja, vai aivan tuoreita yksilöitä? ajattelin lähinnä sitä, että vaikuttaako akkujen säilytys jollain tavalla tuohon ilmiöön.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #8 : 04.12.07 - klo: 08.44 »
Meidän syksyn Kapinoissa poksahtanut IB4200 kenno oli ihka uusi ja meni ensimmäisessä latauksessaan. Paketti koottu edellisellä viikolla ja tehty vain kokoamisen jälkeen tasaus sekä varastolataus. Kennojen tunnuskoodi ei ollut kiellettyjen listalla oleva.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #9 : 04.12.07 - klo: 09.38 »
..
« Viimeksi muokattu: 15.07.08 - klo: 15.07 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #10 : 04.12.07 - klo: 11.07 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 22.18 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #11 : 04.12.07 - klo: 12.07 »
Kaikki räjähtäneet akut, mitä allekirjoittanut on nähnyt ovat räjähtäneet ajon aikana tai vasta ajon jälkeen. Ladatessa räjähtäminen on kai harvinaisempaa? Varmastikin mahdollista, jos akkua ei ole tasauspurettu.

jarkko: Oliko teidän akut tasauspurettu ja sitten varastoladattu? Akut pitää aina tasauspurkaa juuri ennen latausta, kannattaa hommata joku laite millä voi tarkkailla paljon kennoissa on virtaa/jännitettä esim viikon varastoinnin jälkeen.

Esim. Lataat akkuun 2000mAh niin viikon jälkeen puolet kennoista on tyhjiä, puolissa vielä se 2000mAh. Kun akun sitten lataa, tulee osa kennoista yliladattua ja osa ei tule täyteen. Tasauspurettaessa ainakin räjähtämisen riski pienenee. Mätsääjillä kyllä räjähtelee noita kennoja mätsätessäkin, jolloin kennoja testataan yksittäin, mutta käsittääkseni tämä on erittäin harvinaista.

Jos haluaa säästyä räjähdyksiltä, kannattaa hommata hyvä kennokohtainen purkulaite, ladata akkuihin n. 2000mAh säilytysvirtaa jos ne ajaa tyhjiksi ja tasauspurkaa ne kennokohtaisesti _aina_ ennen latausta.

Noista muista kennoista: Ainakin EP kennot räjähtelee mätsääjillä ihan yhtä paljon kuin IB kennot. Keskimäärin noi muutkin on kiinalaiskopioita samoista kennoista eri kutistesukilla. Jos kennossa on about sama koko, jännite ja sekunnit räjähtelee ne ihan samalla tavalla kutistesukasta riippumatta. Rctechin totuusfoorumilla joku mainostaa joka viikko eri sukilla olevia kennoja jotka eivät räjähdä, ei välttämättä kannata uskoa ihan kaikkia mainospuheita.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #12 : 04.12.07 - klo: 12.21 »
Noista muista kennoista: Ainakin EP kennot räjähtelee mätsääjillä ihan yhtä paljon kuin IB kennot. Keskimäärin noi muutkin on kiinalaiskopioita samoista kennoista eri kutistesukilla. Jos kennossa on about sama koko, jännite ja sekunnit räjähtelee ne ihan samalla tavalla kutistesukasta riippumatta. Rctechin totuusfoorumilla joku mainostaa joka viikko eri sukilla olevia kennoja jotka eivät räjähdä, ei välttämättä kannata uskoa ihan kaikkia mainospuheita.

En ole vielä nähnyt Reedyllä tai LRP:llä olevan esim. EP-kennoja tai näitä muita uusia, joten kerrotko kokemuksistasi vielä tarkemmin? :)

Itse olen nyt koeajanut kolmea pakettia E-Power 4500 kennoja noin reilu 20 syklin verran eikä ole vielä räjähdellyt ja ajoajatkin on pysytelleet ennallaan. Eihän niissä voltit ole aivan samaa luokkaa kuin IB:ssä, mutta olenpahan saanut treenattua huolettomasti...
---

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #13 : 04.12.07 - klo: 12.47 »
Noista muista kennoista: Ainakin EP kennot räjähtelee mätsääjillä ihan yhtä paljon kuin IB kennot. Keskimäärin noi muutkin on kiinalaiskopioita samoista kennoista eri kutistesukilla. Jos kennossa on about sama koko, jännite ja sekunnit räjähtelee ne ihan samalla tavalla kutistesukasta riippumatta. Rctechin totuusfoorumilla joku mainostaa joka viikko eri sukilla olevia kennoja jotka eivät räjähdä, ei välttämättä kannata uskoa ihan kaikkia mainospuheita.

En ole vielä nähnyt Reedyllä tai LRP:llä olevan esim. EP-kennoja tai näitä muita uusia, joten kerrotko kokemuksistasi vielä tarkemmin? :)

Itse olen nyt koeajanut kolmea pakettia E-Power 4500 kennoja noin reilu 20 syklin verran eikä ole vielä räjähdellyt ja ajoajatkin on pysytelleet ennallaan. Eihän niissä voltit ole aivan samaa luokkaa kuin IB:ssä, mutta olenpahan saanut treenattua huolettomasti...

Tulee sen verran juteltua kisoissa muidenkin mätsääjien kanssa... Jos useampi mätsääjä on sanonut, että heillä on mätsäyslaitteissa hajonnut esim EP kennoja niin ei kai minun itse tarvitse radalla niitä räjäytellä sitä todetakseni ;)

Eihän mullakaan ole ikinä räjähtänyt yhtään IB kennoa, ovatko ne siis tämän testin perusteella hyviä? Kestää aika kauan, ennen kun joku kenno yleisesti todetaan huonoksi. Itse näin ekan räjähtäneen IB kennon Italian MM warmupissa Melkein kaksi vuotta sitten ja silti niistä keskustellaan vasta nyt. Ymmärrät varmaan, mitä haen takaa. Voihan sitä tietty poikkeuksiakin olla.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #14 : 04.12.07 - klo: 12.58 »
jarkko: Oliko teidän akut tasauspurettu ja sitten varastoladattu? Akut pitää aina tasauspurkaa juuri ennen latausta, kannattaa hommata joku laite millä voi tarkkailla paljon kennoissa on virtaa/jännitettä esim viikon varastoinnin jälkeen.

Jeps, aina tasaus juuri ennen latausta. MuchMoren CTX-D2:lla 3-4 sykliä tasausta juuri ennen akun lataamista. Sen lineaarisen purun 5 A voipi muuten olla turhan korkea kunnolliseen tasaukseen, mutta useampi sykli (purku->volttien nousu->purku->) auttanee tasaiseempaan pakettiin ennen latausta.
Tuon kirjoittamani "tasauspurettu ja varastoladattu" tarkoitus oli kertoa, että akku oli uusi eikä kertaakaan aikaisemmin ladattu täyteen.
Tämä kenno poksahti välittömästi sen jälkeen kun LRP Pulsar 3 sanoi "Done". Latausvirta 5,5 A ja delta 10 Mv/paketti. Akku oli jo autossa sisällä odottamassa erää ja nopari otti vastaan kennosta lentäneen roinan. Miehekkäästä pamauksesta selvittiin onneksi siivouksella ja alkuerän menetyksellä.

Jokainen paukku on riski, eikä niitä tietysti pitäisi tulla ollenkaan.
Mutta jos suhteutetaan määriä, niin vähänhän noita pamahtaneita tapauksia kuitenkin on. En tiedä pitikö ennakkopelottelu Jens Minne -kisassa latausmenettelyt tavallista huolellisempina, mutta siellä tehtiin noin 7000 kennokohtaista latausta (130 kuskia, 10 erää, 4-5 kennoa akussa) ilman onnettomuuksia.

Akkujen kehityksessä tuntuisi järkevämmältä rajata kennon painoa kuin kiristää kuoria entistä tiukemmalle ryhtymällä valvomaan pituusmittasääntöä. Mutta minä en olekaan kemisti enkä insinööri.  :wink:
« Viimeksi muokattu: 04.12.07 - klo: 13.32 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Millä akuilla ajamme ensi kauden?
« Vastaus #15 : 04.12.07 - klo: 12.58 »
Tulee sen verran juteltua kisoissa muidenkin mätsääjien kanssa... Jos useampi mätsääjä on sanonut, että heillä on mätsäyslaitteissa hajonnut esim EP kennoja niin ei kai minun itse tarvitse radalla niitä räjäytellä sitä todetakseni ;)

Eihän mullakaan ole ikinä räjähtänyt yhtään IB kennoa, ovatko ne siis tämän testin perusteella hyviä? Kestää aika kauan, ennen kun joku kenno yleisesti todetaan huonoksi. Itse näin ekan räjähtäneen IB kennon Italian MM warmupissa Melkein kaksi vuotta sitten ja silti niistä keskustellaan vasta nyt. Ymmärrät varmaan, mitä haen takaa. Voihan sitä tietty poikkeuksiakin olla.

Ei tästä nyt tarvitse mitään väittelyä saada aikaan, mutta hajonnut ei välttämättä ole sama kuin räjähtänyt. Kuitenkin suurin osa noista räjähtäneistä on IB42 ja tuntuu muiden kennovalmistajien mustamaalaamiselta sanoa, että ongelmat ovat kaikilla samat.

Nyt jos joskus koskaan enää tulee luotettava kennomalli myyntiin, kannattaa varmaan viedä noi nykyiset kennot samantien suosiolla kierrätykseen. Toivottavasti se uusin IB:n painos on jälleen turvallinen ja luotettava..
---