Kirjoittaja Aihe: FTT 2008 - Ohjeisto  (Luettu 8148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2008 - Ohjeisto
« : 14.12.07 - klo: 12.36 »
FinTrack Tour 2008 - Ohjeisto
TSM-10, TSP-10, TSS-10, C-12


1   Osakilpailut ja yhteyshenkilöt

FinTrack Tour 2008 –sarja muodostuu touring-luokissa neljästä talvi- ja neljästä kesä- osakilpailusta. C-12 –luokassa ajetaan 4 osakilpailua talvella.


1.1   FinTrack Tour talviosakilpailut

FTT I 26.-27.1.   Kymen pienoisautokerho
      Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
      Tuomariston puheenjohtaja: Olli Andersson

FTT II 23.-24.2.   Etelä-pohjanmaan Urheiluautoilijat
      Yhteyshenkilö: Veli Haapaharju, haapaharju (a) netikka.fi
      Tuomariston puheenjohtaja: Lasse Hiltunen

FTT III 15.-16.3.   Oulun urheiluautoilijat
      Yhteyshenkilö: Vesa Yli, vesa (a) v-dezign.net
Tuomariston puheenjohtaja: Jussi Luopajärvi

FTT IV 19.-20.4.   Laukaan Moottorimiehet
      Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
      Tuomariston puheenjohtaja Olli Andersson


1.2   FinTrack Tour kesäosakilpailut

FTT V  17.5.   Vantaan autourheilijat
Yhteyshenkilö: Jarkko Kuusinen, jarkko.kuusinen (a) fountainpark.com
      Tuomariston puheenjohtaja: Jari Salminen

FTT VI 7.6.      Riihimäen urheiluautoilijat
      Yhteyshenkilö: Toni Latvio, tl-teippi (a) saunalahti.fi
      Tuomariston puheenjohtaja: Tony Raikas

FTT VII 5.7.   Kymen pienoisautokerho
      Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
      Tuomariston puheenjohtaja: Lasse Hiltunen

FTT VIII 16.8.   Laukaan Moottorimiehet
      Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
      Tuomariston puheenjohtaja: Jussi Luopajärvi


1.3   FinTrack Tour –yhteyshenkilö

Sarjan yhteyshenkilönä toimii Kalle Lehto
eMail: kalle.lehto (a) gmail.com
puh: 040 728 6533
 

2   Ajettavat luokat

TSM-10 (Touring Saloon Modified) avoin Suomen Mestaruus -sarja
TSP-10 (Touring Saloon ProStock) FinTrack -sarja
TSS-10 (Touring Saloon Stock) Nuorten Mestaruus –sarja alle 18–vuotiaille.
C-12  avoin Suomen Mestaruus -sarja

Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2008 ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.

Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Kilpailijalla ei ole oikeutta vaihtaa alempaan luokkaa kesken sarjan. Eli luokasta TSM-10 ei saa vaihtaa luokkiin TSP-10 tai TSS-10, ja luokasta TSP-10 ei saa vaihtaa luokkaan TSS-10. Muut luokkavaihdokset ovat mahdollisia. TSP-10 ja TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaisesti.

Lisäluokkien ajaminen aikataulullisista syistä kielletty.


3   Ilmoittautuminen

Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy perjantaina viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite,  puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, vähintään neljä 27 MHz tai 40 MHz taajuutta (tai 2,4 GHz) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista. Alle 18 vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee  ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla voidaan aloittaa jo kilpailua edeltävänä iltana mikäli järjestäjä näin päättää. Ilmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.

Mikäli uusi ilmoittautumismaksujärjestelmä valmistuu, siirrytään kaudella mahdollisesti ilmoittautumisten ennakkomaksuun.


4   Kilpailuformaatti

Kilpailu aloitetaan klo 8:00

• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkueräkierrosta
• 3 x A-finaalit, 2 x muut finaalit

Vähintään jälkimmäinen ohjattu harjoitus tulee ajaa transpondereilla, mutta molemmat ohjatut harjoitukset suositellaan ajettavaksi transpondereilla.


4.1   Talvella

Talvella luokat on jaettu kahdelle päivälle. Lauantaina ajetaan C-12 ja TSS-10 ja sunnuntaina TSM-10 ja TSP-10. Suurin alkueräryhmien määrä päivää kohden on kahdeksan. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros. Perjantaina ei ole vapaata harjoitusta. Lauantain kilpailun jälkeen aikataulun salliessa järjestetään vapaa harjoitus TSM-10 ja TSP-10 -luokille.

Sisällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät parhaan tuloksen (EFRA “Fastest Time”) mukaan.


4.2   Kesällä

FTT–kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan luokat TSM-10, TSP-10 ja TSS-10. Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.

Kesällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti:

Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta
-   pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)

Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta
- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)

Eri alkuerätavat on esitelty sääntökirjan kohdassa 3.6.2.


4.3   Lähetystapa

Alkueriin autot ryhmitetään riviin järjestäjän määräämään paikkaan lähtöjärjestyksen  mukaisesti. Autot lähetetään erään lähtöjärjestyksen mukaisesti yksitellen lipulla tai kuulutuksella. Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisella järjestyksellä.

Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30 s lähtöön, lippu vaakatasossa 15 s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan). Myös laskentaohjelman automaattista äänilähetystä voidaan käyttää. Finaaleissa lähtöruutujen väli pitää olla vähintään 3 metriä. Finaalien lähtöpaikat tulee olla merkittynä rataan (tai radan reunaan) ennen kilpailun alkua. Lähetystapa ja lähtöruudut tulee esitellä kilpailijoille ajajakokouksessa ennen kilpailun alkua.


5   Kilpailunumerot

Numerot sijoitetaan touring-luokissa auton molempiin kylkiin etu- tai takaoveen ja C-12 luokassa molempiin kylkiin sekä auton keulaan.

Osoitteesta http://www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu/fintraktour/ löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat. Numeroiden koko määräytyy seuraavasti:
- Touringluokissa numerot tulostetaan 1 sivu / A4-arkki
- C-12-luokassa numerot tulostetaan 2 sivua / A4-arkki

Numeroiden mustat kehysviivat on jätettävä näkyviin. Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessa ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellämainittujen ohjeiden mukaisesti.

Lista kilpailijanumeroista löytyy ohjeiston liitteestä 1 ja listaa pitää yllä sarjan yhteyshenkilö. Uudet kilpailijat ja luokkaa vaihtaneet anovat kilpailijanumeronsa ennen kilpailuun ilmoittautumista sarjan yhteyshenkilöltä.


6   Katsastus

Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää sekä pakollinen jälkikatsastus erän jälkeen. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.

Auto on tuotava erän jälkeen katsastukseen. Mikäli autoa ei tuoda katsatukseen on rangaistuksena parhaan alkuerätuloksen/pisteiden menetys.

Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkukennojen laillisuus.

C-12 -luokassa auton maavara (min. 3 mm) tarkastetaan ennen jokaista erää.

Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä-/finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti, mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä-/finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista.

Kaikissa kilpailuissa käytetään samaa katsastusvälineistöä.


6.1   Lisäykset ja korjaukset sääntökirjan tietoihin

Tourinluokkien renkaat

Talvella sallittu rengas on valmiiksi liimattu DHI “Sorex 28R glued on JB wheels with JB foam inserts”. Kilpailuissa sallituissa rengasseteissä on oltava tehtaalla liimatut “FinTrack Tour” -tarrat vanteen sisäpuolella.
Maahantuoja: RC Piste Ky

Kesällä käytetään valmiiksi liimattuja rengassettejä
-   kuivalla LRP VTEC  27R 24 mm (tuotenumero #65052)
-   märällä LRP VTEC Dunlop D20 Radial (tuotenumero #65055)

Valmiiksi liimattujen rengassettien vanteiden muokkaaminen kielletty (renkaan pinnan hiominen sallittu).

 
Painorajat

TSM-10 –luokassa painoraja EFRAn sääntöjen mukaan min. 1400 g (TSP-10 ja TSS-10 min. 1425 g). C-12 luokassa min. 800 g. Painot sisältävät ponderin.


Korilistat

Korilistat on esitetty liitteissä 3 ja 4. TSM-10 luokka vaihtaa kesäkaudeksi keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaisiin koreihin.


Touring siivet

Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen ja jänteineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään. Jänteellä ei ole erillistä maksimimittaa.


TSS- ja TSP-10 -moottorit

Tarkennus sääntöihin: Moottorien muokkaaminen kielletty, lukuunottamatta laakerien vaihtoa ja päätykappaleen (autoon kiinnittyvä osa) reijittämistä.

6.2   Renkaiden merkkaus

Touring-luokissa kilpailijalle annetaan ilmoittautumisen yhteydessä tarvittava määrä rengastarroja, jotka kilpailija saa kiinnittää valitsemiinsa renkaisiin. Kun kilpailija haluaa hyväksyttää tietyn renkaan tulee hänen käydä katsastuksessa merkkaamassa rengas sinetillä renkaan ja vanteen saumaan sekä yhdellä sinetillä rengastarran ja vanteen päälle. Renkaat tulee merkitä ennen ajoa.

Sallitut rengasmäärät (kpl) yhtä kilpailua kohti:
TSM-10: 8 (+ 4 sadekelin rengasta kesällä)
TSP-10: 4 (+ 4 sadekelin rengasta kesällä)
TSS-10: 4 (+ 4 sadekelin rengasta kesällä)


6.3   Ympäristö

Kilpailun järjestäjän tulee hankkia kilpailualueelle pattereiden/akkujen sekä öljyn keräyspiste.


7   Tuloslaskenta
Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Jos kilpailussa käytetään lainattavia “personal transpondereita” on suositeltavaa informoida kilpailijoita siitä etukäteen.


7.1   Lopputulokset

Kilpailun lopputuloksista tulee näkyä vähintään sijoitus, kilpailijanumero, nimi, seura, finaalisijoitukset sekä yhteispisteet finaaleista. Kaikkien luokkien lopputulokset toimitetaan  sarjan yhteyshenkilölle.


8   Tuomarointi

Kilpailuerien tuomarointi tapahtuu kilpailunjohtajan, tuomariston sekä ratatuomareiden toimesta. Vastuualueet tulee jakaa ensimmäisessä tuomariston kokouksessa. Ajajakokouksessa tulee esitellä ratatuomarit sekä vastuualueet.


8.1   Ratatuomarit

Ratatuomarit valitaan kilpailijoiden, huoltajien tai ulkopuolisten henkilöiden joukosta. Ratatuomarilla tulee olla lisenssi. Jokaisessa erässä (myös  finaalit) täytyy olla vähintään yksi ratatuomari. Varsinaiset tuomarit kutsuvat ratatuomarit  lyhyeen ”linjakokoukseen” ennen alkuerien alkua, missä kerrataan ratatuomareiden tehtävät, sovitaan mm. erityiset tarkkailtavat kohteet, yhtenäiset rangaistuskäytännöt yms.


8.2   Tuomarointisuositukset

Sääntökirjassa mainittujen asioiden lisäksi tulee huomioida seuraavaa:

1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) kilpailuerän aikana: Liputus pois erästä.

2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.

3. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Lievässä tapauksessa jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan stop and go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.

4. Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä. Rangaistuksena stop and go sekä tahallisuudesta ja virheen toistamisesta ja törkeydestä riippuen tuomariston harkinnan mukaan kilpailusta sulkeminen.

5. Kilpailun johtaja / ratatuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.

6. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään.

7. Varaslähdön tuomitseminen on ainoastaan lähettävän tuomarin käsissä.

8.   Radalle paluu ilman kolhimista.

Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomariston kokouksessa.


9   Palkinnot

Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan luokissa C-12, TSM-10 ja TSP-10 A-finaalin kuusi (6) parasta, B-finaalin kolme (3) parasta sekä seuraavien finaalien voittaja muisto- tai esinepalkinnoin. TSS-10 luokassa palkitaan kaikki kilpailijat muisto- tai esinepalkinnoin.

Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1 €. Sarjan yhteyshenkilö hankkii sarjapalkinnot, jotka jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan yhteyshenkilö kerää palkintorahat kauden lopulla. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisen kilpailun yhteydessä.

Lisäksi kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan luokkien C-12 ja TSM-10 yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.

Ensimmäistä kautta luokassaan ajavat kilpailijat kilpailevat Vuoden Tulokkaan tittelistä ja kiertopalkinnosta. Palkinnot jaetaan sarjapisteiden mukaisesti.


10   Sarjapisteet

Touring-luokissa ajetaan neljä osakilpailua talvella sekä neljä osakilpailua kesällä, joista lasketaan mukaan pisteisiin 3+3 kilpailua. C-12 luokassa lasketaan mukaan 3:n osakilpailun pisteet.
 
TSM-10 ja C-12 SM-osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen.

TSP-10 ja TSS-10 –luokkien osakilpailuissa jaetaan sarjapisteita, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 10 kilpailijaa.

Kilpailunjärjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset C-12 ja TSM-10 luokan osalta Ralf Pettersonille email: ralf (a) pettersson.as. Kaikkien luokkien tulokset toimitetaan sarja yhteyshenkilölle.

Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:



11   Kilpailijoiden eriinjako

Maksimissaan 10 (TSM-10, TSP-10 ja C-12) tai 8 (TSS-10)  kuljettajaa/alkueräryhmä. HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.

Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. Sarjan yhteyshenkilö toimittaa listan järjestäjälle ennen kilpailuita. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.

Vapaa harjoittelu ajetaan alkueräryhmittäin, jolloin varsinaista eräharjoitusta ei enää ajeta. Mahdolliset radiohäiriöt selvitetään 1. ja 2. vapaaharjoituksen aikana.

Kuljettajat jaetaan finaaleihin oheisen kaavion mukaan.



Liitteet

Liite 1 - Kilpailijanumerolista
Liite 2 - Harjattomat sähkömoottorit
Liite 3 - 1/12 korilista
Liite 4 - EFRA 1/10 korilista

***
Edit 15.12.: FTT VII Päivämäärä korjattu
Edit 11.1.: FTT VI Yhteyshenkilö muutettu
Edit 14.1.: Kohtaan 6.1. lisätty Touring-luokkien siiven kokomääritelmä
Edit 18.3.: FTT VI sähköpostiosoite muutettu ja lisätty tuomariston puheenjohtajia
Edit  3.4.: Lajiryhmän päätöksellä lisätty tarkennus TSS- ja TSP-10 -moottorisääntöön (kohta 6.1)
« Viimeksi muokattu: 03.04.08 - klo: 14.14 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #1 : 14.12.07 - klo: 12.41 »
FTT 2008 - Ohjeisto Liite 1
Kilpailijanumerot


Uudet kilpailijat:
Kilpailu numero anotaan sarjan yhteyshenkilöltä. Ilmoita nimi, seura ja luokka. Yhteystiedot löytyvät FTT 2008 ohjeistosta.

Vanhat kilpailijat:
Ilmoita, jos olet vaihtanut/vaihtamassa luokaa tai seuraa.


TSM-10
1  Levänen Juho          RiiUA
2  Ahoniemi Simo         HyUA
3  Trzaska Sebastian     JyvSRK
4  Kutvonen Viljami      UAU
5  Andersson Christer    MMRc
6  Rytsy Teemu           LMM
7  Lehto Kalle           KyPak
8  Koivula Pekka         TamUA
9  Salminen Ari          RiiUA
10 Leino Teemu           UAU
11 Minkkinen Joni        LMM
12 Kuusinen Matias       UAU
13 Teponoja Miko         TamUA
14 Helin Pauli           TamUA
15 Kyykkä Ari-Pekka      EPUA
16 Yli Vesa              OUA
17 Lukkari Harri         MMRc
18 Södergård Kenneth     VUA
19 Salminen Marko        RiiUA
20 Kauppinen Teppo       UAU
21 Vehniäinen Panu       ÄkiUA
22 Hölttä Matti          UAU
23 Laptev Ivan           RUS
24 Holsti Joonas         UAU
25 Mairue Tomi           SRC
26 Mäkinen Veini         JärvSRK
27 Salmela Sami          UAU
28 Ahoniemi Sakke        HyUA
29 Mänty Mika            OUA
30 Heinonen Ari          UAU
31 Fager Carl-Magnus     UAU
32 Quagraine Joseph      UAU
33 Salmén Henry          LahUA
34 Iivonen Matti         KyPak
35 Koskivuo Juho         UAU
36 Pulli Jomi            KyPak
37 Naumov Alexandr       RUS
38 Dudnik Alexey         RUS
39 Kupari Tero           LohUA
40 Pihl Olev             EST
41 Luman Priit           EST
42 Mötshärg Hans         EST
43 Laurila Otto          RiiUA
44 Huhtala Jukka-Pekka   EPUA
45 Hautanen Lauri        EPUA
46 Rintamäki Tatu        EPUA
47 Vuokila Atte          OUA
48 Vähäkangas Oskari     OUA
49 Hiltunen Joni         TUA
50 Kutter Aare           EST
51 Mäkelin Iina          KyPak
52 Kähkönen Jesse        SRC
53 Nyrhinen Juha         EPUA
54 Hovi Jani             HyUA
55 Niinivirta Toni       MMRc


TSP-10
1  Salmén Henry          LahUA
2  Jokinen Santeri       KyPak
3  Konoila Jyri          UAU
4  Koskinen Risto        TamUA
5  Valtanen Janne        OUA
6  Södergård Björn       VUA
7  Neirola Jussi         EPUA
8  Hiltunen Joni         TUA
9  Wikstén Tommi         UAU
10 Tsistovski Mihail     LahUA
11 Nyrhinen Juha         EPUA
12 Häkämies Jukka        LohUA
13 Keränen Timo          LahUA
14 Lindeman Tero         LMM
15 Lehto Jyrki           ATAK/UA
16 Lappi Ari             MMRc
17 Haapsaari Sami        TUA
18 Heinonen Arto         UAU
19 Kulkas Juho           UAU
20 Mäkelin Iina          KyPak
21 Mustonen Jarkko       UAU
22 Bloigu Risto          OUA
23 Karvanen Teemu        SaiKart
24 Mäki Kalle            TUA
25 Huhtala Jukka-Pekka   EPUA
26 Vähäkuopus Marko      OUA
27 Penttinen Jukka       LahUA
28 Pulli Jomi            KyPak
29 Latvio Toni           RiiUA
30 Korvenmaa Matti       MikUA
31 Haapaharju Kim        EPUA
32 Vehmaa Sami           UAU
33 Ahola Henri           KyPak
34 Iivonen Matti         KyPak
35 Jansson Kai           KyPak
36 Pikaloff Janne        TUA
37 Martynenko Boris      RUS
38 Hellbom Mikael        EPUA
39 Hautanen Lauri        EPUA
40 Laakso Touko          TamUA
41 Suoniemi Tero         TamUA
42 Vuorenmaa Niko        RiiUA
43 Pernu Toni            UAU
44 Jokinen Juha          TamUA
45 Koivisto Ilpo         UAU
46 Huhmarsalo Jaakko     VUA
47 Laaksonen Tomi        MMRc
48 Lindvall Niko         UAU
49 Kaasinen Aleksi       UAU
50 Kaasinen Harri        UAU
51 Lehtojärvi Jethro     TUA
52 Salmela Sami          UAU
53 Aulin Lauri           ATAK/UA
54 Mänty Mika            OUA
55 Kalves Tom            TamUA
56 Kiiski Janne          RiiUA
57 Eklund Marko          TamUA
58 Mäkinen Mikko         VMF
59 Rahko Toni            LohUA
60 Laurila Miika         OUA
61 Takkinen Sami         LahUA
62 Karpov Vitaly         RUS
63 Peltomaa Harri        TamUA
64 Myöhänen Tomi         UAU
65 Seppälä Markku        UAU
66 Naumov Alexandr       RUS
67 Egorov Alexandr       RUS
68 Hovi Jani             HyUA
69 Seppälä Jani          OUA
70 Anttonen Mika         OUA
71 Nordman Sten          Keimola FK-K
72 Harmokivi Satu        LahUA
73 Penttinen Jukka       LahUA


TSS-10
1  Laurila Otto          RiiUA
2  Laurila Miika         OUA
3  Möller Mikko          UAU
4  Lindvall Niko         UAU
5  Kaasinen Aleksi       UAU
6  Luukkonen Eetu        MMRc
7  Niinivirta Toni       MMRc
8  Kerola Jukka          OUA
9  Suni Joni             MMRc
10 Salmela Karri         UAU
11 Kauppinen Petteri     RiiUA
12 Oksanen Jami          SRC
13 Rönnqvist Ville       MMRc
14 Kiiski Janne          RiiUA
15 Latvanen Markus       EPUA
16 Himanen Tommi         MikUA
17 Aulin Lauri           ATAK/UA
18 Taimioja Veli-Pekka   KyPAK
19 Kallio Jesse          SaiKart
20 Oksanen Joonas        LahUA
21 Aito Vertti           UAU
22 Kesseli Samuli        RiiUA
23 Lahtinen Joona        KyPAK
24 Mairue Sami           SRC
25 Karsikko Jukka        OUA
26 Savolainen Anssi      TUA
27 Pohjalainen Jani      SaiKart
28 Kuttel Aare           EST
29 Kauna Tanel           EST
30 Salo Lassi            RiiUA
31 Valander Joel         RiiUA
32 Konoila Ville         UAU
33 Pitkä Nikke           RiiUA
34 Mustonen Jere         OUA
35 Poutiainen August     TUA
36 Louhi Jaakko          TUA
37 Sampo Tommi           Jkl srk


C-12
1  Saarinen Teemu        HyUA
2  Ahoniemi Simo         HyUA
3  Yli Vesa              OUA
4  Raikas Tony           KyPAK
5  Kauppinen Teppo       UAU
6  Kutvonen Viljami      UAU
7  Fager Carl-Magnus     UAU
8  Salminen Ari          RiiUA
9  Siltanen Jarno        Jkl srk
10 Putkonen Niko         TamUA
11 Hovi Jani             HyUA
12 Kuusinen Matias       UAU
13 Mielonen Joni         LMM
14 Ahoniemi Sakke        HyUA
15 Kähkönen Jesse        SRC
16 Bloigu Risto          OUA
17 Mänty Mika            OUA
18 Harmokivi Satu        LahUA
19 Vähäkuopus Marko      OUA
20 Silvasti Mika         JärvSRK
21 Mäkinen Veini         JärvSRK
22 Kyykkä Ari-Pekka      EPUA
23 Lappi Ari             MMRc
24 Heikkilä Pekka        MäntsMK
25 Korvenmaa Matti       MikUA
26 Mustonen Jarkko       UAU
27 Rönnqvist Risto       MMRc
28 Iivonen Matti         KyPAK
29 Salmén Henry          LahUA
30 Valtanen Janne        OUA
31 Tammela Simo          OUA
32 Kaukovalta Miika      JärvSRK
33 Reittilä Pekka        JärvSRK
34 Laptev Ivan           RUS
35 Minkkinen Joni        LMM
36 Salmela Sami          UAU
37 Penttinen Jukka       LahUA
38 Heinonen Arto         UAU
39 Holsti Joonas         UAU
40 Mäkinen Mikko         VMF
41 Munck Sami            TamUA
42 Tsistovski Mihail     LahUA
43 Heinonen Ari          UAU
44 Vehniäinen Panu       ÄkiUA
45 Laurila Miika         OUA
46 Vähäkangas Oskari     OUA
47 Vuokila Atte          OUA




* luokissaan uudet kuljettajat kursivoituina
« Viimeksi muokattu: 13.08.08 - klo: 12.18 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #2 : 14.12.07 - klo: 12.47 »
FTT 2008 - Ohjeisto Liite 2
Harjattomat sähkömoottorit



EFRA Brushless motor
Suom. J. Luopajärvi
Päivittänyt kaudelle 2007 K. Lehto

HARJATTOMAT SÄHKÖMOOTTORIT:

Harjattoman moottorin yleinen määritelmä:

a) Sekä sensoreilla että ilman olevat moottorit ovat sallittuja.

b) Moottori täytyy olla uudelleen rakennettavissa. Kuulalaakerit ovat sallittu.

c) Mikäli moottori toimii sensoreiden avulla:

- Moottorin tulee käyttää kuusi nastaista JST ZH liitintä mallinumeroltaan ZHR-6 tai SZH-002T-P0.5, joka on sopiva 26-28 awg mitoitetuille johdoille.

Johdin järjestys tulee olla seuraava:
Nasta #1 - Musta johdin: maapotentiaali
Nasta #2 - oranssi johdin: vaihe C
Nasta #3 - valkoinen johdin: vaihe B
Nasta #4 - vihreä johdin: vaihe A
Nasta #5 - sininen johdin: lämpötila-anturi, 10k termistori maapotentiaalin suhteen
Nasta #6 - punainen johdin + 5.0 VDC +/- 10%.

Yhteensopivan nopeudensäätimen täytyy käyttää kuusi nastaista JST:n naarasliitintä osanumeroltaan X-6B-ZR-SMX-TF (missä X merkitsee liittimen tyyppiä), tai vastaavaa.

- Virtaliitin tulee olla selkeästi merkattuna kirjaimilla A, B, C.
Kirjain A vaiheelle A
Kirjain B vaiheelle B
Kirjain C vaiheelle C

d) `05` kokoisen moottorin määritelmä:
Kannu:
Suurin sallittu halkaisija on 36.02mm mitattuna kohdasta, joka antaa suurimman halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Pienin sallittu halkaisija on 34.00mm mitattuna kohdasta, joka antaa pienimmän halkaisijan, juotoskorvakkeita tai johtoja ei mittauksessa oteta huomioon. Suurin sallittu pituus on 53.00mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Pienin sallittu pituus on 50.00mm mitattuna moottorin kiinnitys tasosta päädyn uloimmaiseen kohtaan, juotoskorvakkeita, johtoja tai valmistajan merkintöjä ei oteta huomioon. Moottorin kiinnitys reiät tulee olla 25,0 - 25.4 mm etäisyydellä toisistaan moottorin keskilinjan suhteen.

Staattori:
Staattorin vähimmäispituus on 19.30mm ja enimmäispituus 21.00mm. Sisähalkaisijan pitää olla vähintään 12.50mm ja enintään 16.00mm.Jos staattori muodostetaan levyjen avulla, täytyy sen kuitenkin olla yhtenäinen. Levyjen tulee olla toisissaan suoraan kiinni, kaikki väliaineet levyjen välissä ovat kiellettyjä. Levyjen paksuus on 0.35 +/- 0.05mm. Kaikki levyt tulee olla samaa materiaalia.

Käämitys:
Ainoastaan kolmihaaraiset staattorit ovat sallittuja. Käämitysten tulee olla tähti- tai delta-mallisia. Ainoastaan pyöreä kuparijohdin on sallittu. Kierrosmäärää ei ole rajoitettu.

Roottori:
Akselin halkaisijan tulee olla 0.125 tuumaa (3.175mm). Ainoastaan yksiosaiset Neodyymi- tai Ferriittimagneetit ovat sallittuja. Magneetilla saa olla vain kaksi magneettista napaa. Magneetin pituus tulee olla vähintään 23.00mm ja enintään 27.00mm. Magneetin halkaisijan täytyy olla vähintään 12,00 mm ja enintään 15.50 mm.

e) Kaikissa moottoreissa täytyy olla alkuperäisen valmistajan logo tai nimi leimattuna.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #3 : 14.12.07 - klo: 12.49 »
FTT 2008 Ohjeisto Liite 3 
1:12 korilista


Andys
#8217 Sauber Mercedes

Associated
#3169 - Jaguar GTP
#3171 - Corvette GTP
#3174 - Nissan GTP

Bolink
Nissan NPT90
Ferrari WSC
Buds Nissan NPT90
Nissan NPT90
#2018- Porsche 962

CEFX
#14501 DBA4 (Reynard 02S)

Corally
#78100 - Nissan GTP (Long)
#78105 - Nissan GTP (Short)
#78110 - Ferrari WSC (Hot)
#78115 - Nissan GTP (Hot)
# ??? - Sauber Mercedes

CRC Calandra
#4160 - C-60 Courage Evo-3 LMP

Hot Bodies
#12202 - Ferrari WSC
#12201 - Nissan GTP
#???? - Toyota GT1

Parma
Nissan NPT90
#10210 Zytec 04s

Protoform
Courage C-41 WSC
#1603 - Nissan P-35
#1607 - LMP Speed 8 ( Bentley )
#1609 - Speed 12 GTP ( Bentley )

Yokomo
MS-2

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #4 : 14.12.07 - klo: 12.51 »
FTT 2008 Ohjeisto - Liite 4
EFRA 1:10 korilista


Tämän listan mukaiset korit ovat käytössä kaikissa touringluokissa talvikaudella. Kesäkaudella TSM-10 -luokassa sallitaan uuden keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaiset korit.


East Coast Bodies Tune
4006 Euro-R
4007 M-Speed 6
4008 IS 250
4009 Evolution-X
4010 320 SI

Frewer
FR29N Dodge Stratus

GM
93430 Alfa Romeo

HPI
7316 Dodge Stratus
7381 Vauxhall Astra

Parma International
10124 MG X-20
10089 Alfa Romeo 156
4011 M-Type Mazda 6

Protoform
1427 Dodge Stratus
1429 Vauxhall Vectra
1460 Alfa Romeo 156 2,0
1463 Vauxhall Astra BTCC
1467 MG ZS
1449 Stratus 2,0 (190mm), Protoform
1476 Stratus 3.0 (All Purpose) Protoform
1465 Mazda 6 (190mm) Protoform
4012 Mazda Speed

Slipstream-Trickbits
TB7100 Alfa Romeo

Titan
T600260002 Alfa Romeo 156

Yokomo
ZR-YSB Dodge Stratus Type A
ZR-TCB Toyota Chaser

Rayspeed
RS-26 Honda Accord

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
pistelasku
« Vastaus #5 : 14.12.07 - klo: 15.05 »
ihan pikku huomio noista sarjapisteistä:

talukko on käsittääkseni ihan looginen siinä mielessä, että piste-erot kahden peräkkäisen sijoituksen välilä joko supistuvat tai pysyvät samana. mutta kun noita pisteytyksiä tein WJ-sarjaan, niin huomasin siellä yhden pikkuisen epäkohdan; ero 9. ja 10. välillä on kolme pistettä (60 - 57), 10. ja 11. välillä kaksi pistettä (57 - 55) ja taas 11. ja 12. välillä kolme pistettä (55 - 52) ja sitten taas mennään sillä kahden pisteen erolla eteenpäin. eli mikä tässä on ajatuksena? muistanko oikein, että oliko se B-finaalin voitto sen yhden lisäpisteen arvoinen vai kuinka? jos oli, niin nykyään tuntuu siltä, että A-finaalia ei ajeta läheskään kaikissa sarjoissa 10 kuskilla, joten siitä B-finaalin kolmospaikasta ei välttämättä tarvitse sitä yhtä lisäpistettä, mikäli A-finaali ajetaan 8 kuskilla.

jos tässä taas on jotain muuta taustalla, niin sitten ajatukseni menivät aivan mönkään...

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #6 : 22.12.07 - klo: 10.34 »
niin, kuinkas tämä edellä mainitsemani pisteytys nyt onkaan?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #7 : 22.12.07 - klo: 10.49 »
Pääsi unohtumaan tämä. Pahoittelut.

Tuo pistelasku on ajalta ennen minua. Mutta ajatuksena on kuulemma ollut juuri tuo mainitsemasi bonus B-finaalin voittajalle (tai miinus kaikille sitä huonommille sijoille jääneille  :wink: ).

Pistelasku on määritelty sääntökirjassa viralliseksi SM- ja muissa sarjakilpailuissa käytettäväksi, joten sen muuttaminen vielä tulevaksi kaudeksi voi olla byrokraattisesti hankalaa. Mutta tuo olisi kyllä syytä "korjata".

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #8 : 14.01.08 - klo: 14.43 »
Kysympä tässä nyt kun tuolla Raision kisoissa tuli esille, eli onko tuo sääntö (touring) siiven osalta edelleen niinkuin joskus aikoinaan on ajateltu. Jos olisi nelikulmion muotoinen putki sisämitoiltaan 25x40mm niin siiven on mahduttava siitä läpi?

Tässä kun nyt luin nämä sääntökirjan kohdat niin onko tämä nyt yksiselitteinen? Toisinsanoen miten mitataan siipijänne, suoraan ylhäältäpäin vai pisin mahdollinen matka (ts. ristiin kulmasta kulmaan)?

Lainaus käyttäjältä: FTT 2008 ohje
Touring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen ja jänteineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään. Jänteellä ei ole erillistä maksimimittaa.

Lainaus käyttäjältä: Sääntökirja 2008
- siipijänteen pituus max 40 mm
- siiven leveys max 190 mm
- siiven sivulevy max 40x25 mm
- siiven takaylitys max 10 mm
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #9 : 14.01.08 - klo: 14.48 »
Sääntökirjaan oli lipsahtanut vanha sääntö parin vuoden takaa. Siipisääntö ei ole muuttunut viime vuodesta ja tuo mainitsemasi tulkinta on aivan oikea. Siiven tulee mennä kokonaisuudessaan noihin mittoihin, eikä jänteen pituutta mitata erikseen.

Tuosta jänteen mittaustavasta olikin aikanaan paljon epäselvyyksiä, joten ihan hyvä, että siitä päästiin eroon  :wink:.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #10 : 03.04.08 - klo: 14.14 »
Lajiryhmän päätöksellä on 3.4. lisätty tarkennus sääntöihin, koskien TSS- ja TSP-10 -moottoreita (kohta 6.1)

"Moottorien muokkaaminen kielletty, lukuunottamatta laakerien vaihtoa ja päätykappaleen (autoon kiinnittyvä osa) reijittämistä."

Poissa HarriK

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #11 : 08.04.08 - klo: 18.41 »
Kysymys akkua asiaan. Onko alla olevan (Efra)listan mukaiset akut sallittu jo seuraavassa FinnTrack kilpailussa, vai vasta kesäkaudella.
http://www.efra.se/pages/homologation/pdfs/2008%20EFRA%20Cell%20List%2002%20pdf1.pdf

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #12 : 08.04.08 - klo: 21.45 »
Uuden listan mukaiset kennot on sallittuja kaikissa luokissa 1.5. alkaen.

Poissa HarriK

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #13 : 08.04.08 - klo: 22.06 »
Kiitos vastauksesta. Ihan selvennöksen vuoksi, sallitut akut 30.4 asti löytyy ilmeisesti alla olevasta listasta.

http://www.efra.se/news/download/2007_EFRACellList-1TFWithPhShEnds2.pdf

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #14 : 08.04.08 - klo: 22.38 »
Kyllä. Ja itseasiassa kaikki vanhemmatkin EFRAn listat on vielä voimassa. Vanhojen listojen mukaisilla kennoilla saa ajaa vielä (ainakin) tämän vuoden loppuun asti.

Poissa HarriK

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #15 : 26.04.08 - klo: 18.24 »
Mitenkäs, kun kesä kausi alkaa.
Onko erillinen sadekelin auto sallittu?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2008 - Ohjeisto
« Vastaus #16 : 27.04.08 - klo: 00.51 »
Kyllä on.

Sadekelin autoa saa käyttää samaan tapaan kuin sadekelin renkaitakin. Eli kun kilpailun johtaja ilmoittaa erän märäksi on sadekelin auton käyttäminen sallittua. Kuten sadekelin renkaatkin, merkitään tuon sadekelin auton runko.

Mikään pakkohan ei toki ole käyttää sadekelin autoa vaan voi ajaa kuten tähänkin asti samalla kuivan kelin autolla myös märät lähdöt.

Toki eihän kesän kisoissa varmaan vettä tule  :wink: