Kirjoittaja Aihe: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)  (Luettu 229525 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #210 : 09.09.09 - klo: 12.39 »
Tuosta Hazen tavasta vielä eli, tuossa myös slipperi ensin kiinni ja renkaat lukkoon ja kun lähtee pyörittämään spurria niin ei pitäisi luistaa? Jos luistaa niin diffia kireemmälle ja jos ei luista niin sitten säädetään slipperi?

Ensimmäisenä slipperi säädetään kädessä erillisenä sopivaksi tai kiinni ollessa pyörittämällä vetorattaasta pyörien ollessa lukittuna olettaen että diffit on tietenkin tarpeeks tiukulla ettei luista. "Sopiva"= antaa periksi kun väännät reippasti... Sen jälkee diffi tavalla, josta kerroin niin että diffi ei anna periksi, mutta on mahdollisimman löysällä. Sitten diffiä voi kiriä setupin mukaiseksi... Tuo tietysti vaatii kokemusta ja voi olla aika mahdoton osua siihen "sopivaan", mut virheistä oppii  :wink:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #211 : 10.09.09 - klo: 02.12 »
Kiitoksia vastauksista, eikös HOKE tuolla tavalla pysty säätämään myös etudiffin tuossa Durgassa ja onhan se nyt niin, että tuolla tavalla säädettäessä diffi on oikein silloin kun voimansiirto on lukittu, slipperi kiinni ja kun takarenkaista pitää kiinni ja yrittää kääntää ylöspäin, niin ei pitäisi lähteä kääntymään?

Tuolla tavalla diffi luistaa aivan varmasti. Ellei nyt sitten koneena ole hopea kannuinen Mabuchi.

Luistava diffi syö diffin rapeaksi kaikista nopeiten. Annoin kyllä ohjeet tuolla yllä, mutta tietty kannattaa itse kokeilla mikä sopii parhaiten omaan käsitykseen. Myöskään voimansiirtoon en menisi sorkkimaan mitään väliin, mutta kukin taaplaa tyylillään.  :mrgreen:

Mielenkiintoista...
Eipä ole tähän päivään asti luistanut tuolla tavoin tehtynä.

Ja kuten sanoin... Tuo on nimenomaan ohje siihen säätöön kun ei tiedetä mikä on sopivasti jne.
Jos tuolla neuvomallani tavalla et saa auton keulaa nostettua vaakatasoon, vaan diffi luistaa, on se tasan varmasti liian löysällä.
Siitä voit olla sata varma.

Mutta jos teet diffin käsissä... lukitset ulostulot ja käännät käsin...
Et todellakaan voi olla varma onko se diffi esim yhtä kireellä kuin aikaisemmalla kerralla, tai onko se ylipäätään kireellä ollenkaan.
Kuinka sattuukaan olemaan sormissa diffirasvaa jne.
Onkin eri vääntäjä... toinen vääntää kovempaa kuin toinen... Molemmat sanoo että nyt on hyvä, vaikka kahden eri jampan kiristämät diffit on aivan erilaiset.

Jos sulla on mittarina auton massa niin se diffi vaan on tarpeeks kireellä kun saat auton käännettyä renkaista vaakaan... tai siitä ylöspäin ihan sama... sillä kun ei oo enää merkitystä. Jos keula ei nouse vaakaan niin voit olla satavarma että diffi on löysällä.
Ja... Mikäli olet säätänyt diffin niin että saat käännettyä auton vaakaan, mutta se on ajaessa hieman turhan löysällä, kiristä esim vartti...
Diffistä tuli kenties täydellinen... no seuraavalla kerralla tiedät miten saat helposti diffin taas samaan kireyteen kun diffiremppaa teet.

Tuo kun neuvotaan vääntämään sopivasti, ei todellakaan anna mitään tarkempaa kuvaa siitä mikä on tosissaan sopivasti.
Jokainen teistä tietää varmasti että jos ei oo kokenut harrastaja vieressä tarkistamassa ja kädestäpitäen näyttämässä mikä on sopivasti niin diffin sopivia kireyksiä on yhtä monta kuin harrastajiakin.

No mutta... ihan samahan se mulle on kuinka porukka diffinsä kiristelee.
Tiedän ainakin omien diffejen olevan luistamattomat, mutta niin herkät että niitä on moni ihmetelly.

Jos heitetään tuollaisia "varmoja" totuuksia kuten Jarkko heitit, niin voisitko edes yrittää perustella...
Tähänmennessä kun käytäntö on näyttänyt aivan muuta kuin väitteesi.
Ja jos yhtään omaat sorminäppäryyttä enemmän kuin norsu, niin pystyt jumittamaan voimansiirron ilman että siitä on pienintäkään riskiä yhtään millekään.
Voin vaikka lainata pumpulitupon jokaiselle joka pelkää vahingoittavansa voimansiirtoaan... Se kun ei pumpulia ihmeempää tartte.
Ei tartte olla niin negatiivinen...
Kokeile, tai tule radalla pyytämään että näytän tuon homman sinulle niin ei tartte perusteettomia varmuuksia laukoa.
« Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo: 02.22 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #212 : 10.09.09 - klo: 02.19 »
Kiitoksia vastauksista, eikös HOKE tuolla tavalla pysty säätämään myös etudiffin tuossa Durgassa ja onhan se nyt niin, että tuolla tavalla säädettäessä diffi on oikein silloin kun voimansiirto on lukittu, slipperi kiinni ja kun takarenkaista pitää kiinni ja yrittää kääntää ylöspäin, niin ei pitäisi lähteä kääntymään?

Kyllä tuolla tavoin voi etudiffinkin säätää... Tosin vähän riippuen autosta, voi sen perä olla niin painava että voi olla vaikea saada diffiä niin pitäväksi, etteikö se tuolla tavoin luistaisi...
Periaatteessa kun teet takadiffin, ja kiristelet etudiffiä sen verran että tunnet sen olevan hivenen kireämmällä kun käsin renkaista pyörittelet, olet jo hyvin lähellä toimivaa ratkasua.
Loppu trimmailut tietenkin kuskin tottumusten mukaan jne.

Mutta... tuo viimeinen lauseesi ihmetytti...
Yrittää kääntää ylöspäin niin ei pitäisi lähteä kääntymään???
Siis...
Kun slipperi on kireellä ja voimansiirto tavalla tai toisella jumitettu.
Otat auton takarenkaista kiinni... keula osottaa suoraan kohti maata.
Käännä takarenkaista auton keulaa ylöspäin... aina niin kauan että auto on vaakatasossa.
Jos et saa käännettyä auton keulaa vaakaan, tai vaikka kokonaista luuppia jos huvittaa, niin voit olla varma että diffi on löysällä...
Eli kiristelet hiljalleen, kunnes saat käännettyä auton helposti vaakaan...
Sillon voit olla varma että olet ainakin hyvin lähellä kireyttä jolloin diffi ei luista, mutta ei ole myöskään ylikireellä.

Poissa DTFin

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #213 : 10.09.09 - klo: 08.42 »
Kiitokset taas. Juu ymmärsin tuon alun perin ihan väärin, nyt vasta meni jakeluun. Ajateelin, että autoa lähdetään nostamaan, enkä tajunnut että sitä lähdetään kääntämään renkaista. Tuohon kuulostaa näppärältä keinolta ja auton paino toimii vastuksena, testiin menee. Periatteessahan slipperi sitten ok kans kun ensin saanut diffin tarpeeksi kireelle ja auton pystyy tuohon vaakatasoon kääntämään ja sitten kun löysää slipperiä niin ei ihan enää käänny vaan lähtee valumaan alas?

edit: En tiedä onko oleellista merkitystä, mutta tuleeko akun olla kiinni autossa?
« Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo: 08.55 kirjoittanut DTFin »
Pelkään pimeää, hämähäkkejä ja Vaasan radan triplaa!
Tamiya | Novak | Speed Passion | GM | Futaba | Savöx

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #214 : 10.09.09 - klo: 09.12 »
...

Mun perusteet on ne, että minä ajan näillä kilpaa ja yleensä nämä perusasiat ovat autoissani olleet kunnossa. En ole myöskään missään vaiheessa käyttänyt termiä 'sopivasti', kuten annat ymmärtää, enkä myöskään ole puhunut mitään diffin 'kädessä' kiristämisestä. Ilmeisesti jätit lukematta tai ymmärtämättä kokonaan viestini. Tämä keskustelu jää osaltani tähän, vänkäätpä vielä kuinka paljon lisää tahansa.
« Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo: 09.18 kirjoittanut jarkkom »
---

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #215 : 10.09.09 - klo: 09.13 »
*hups*
« Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo: 09.17 kirjoittanut jarkkom »
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #216 : 10.09.09 - klo: 14.47 »

Mun perusteet on ne, että minä ajan näillä kilpaa ja yleensä nämä perusasiat ovat autoissani olleet kunnossa.

Mielenkiintoista kun niin ajan minäkin, ja nämä asiat ovat olleet autoissani täysin kunnossa jo ensinmäisestä kuuladiffillisestä autostani... reilu 16 vuotta sitten.

Älä anna ymmärtää ettenkö osais diffiä tehdä, tai vielä vähemmän sano että mainitsemallani tavalla diffi luistaa varmasti...
Tuo kun ei pidä paikkaansa...

Eikä tuo perustelu ollut perustelua nähnytkään.
Sanoinhan että perustele miksi diffi luistaisi neuvomallani tavalla...
Ei sillä ole mitään merkitystä oletko ajanut millä tahansa vaikka 50 vuotta.
Jos et ole kyseistä tapaa koskaan kokeillut... toisinsanoen et tiedä, niin miksi edes sanot noin??

Puhdasta perustelematonta potaskaa, ilman pienintäkään käryä edes koko asiasta.

Edit: ainiin sori...
Et puhunutkaan sopivasta voimasta, vaan käytit ilmaisua "kohtalainen"
Täysin sama asia.
Mun kohtalainen voima on tasan varmasti eri kun sun, naapurin, ville viisveen, takapihan suddaajan jne.
Koskaan et siis pysty olemaan varma että käytät saman verran voimaa... Käyttämällä autoa vastapainona, tiedät voiman olevan ainakin muutamien grammojen toleranssilla aina sama.

Ps: enkä jarkko epäile etteikö sun diffis olis kohdallaan.
Sullahan on tietenkin vuosien aikana tullu se näppituntuma siitä milloin käytät kohtalaisesti voimaa... millon diffi on hyvä jne...
Neuvoa kysyvät ei varmasti tiedä miten kohtalaista voimaa käytät.
« Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo: 14.58 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #217 : 10.09.09 - klo: 14.53 »
edit: En tiedä onko oleellista merkitystä, mutta tuleeko akun olla kiinni autossa?

On oleellista merkitystä.

Eli akku tietenkin paikalleen.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #218 : 10.09.09 - klo: 22.08 »
Tuolla Hoken kertomalla tavalla on kuuladiffit säädetty täällä ainakin vuodesta 1987... Kaivoin oikein Kyosho Ultima Pro:n manuaalin esiin ja räpsäisin kuvan helpottamaan:

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

stimpson

  • Vieras
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #219 : 11.09.09 - klo: 08.04 »
Sanoinhan että perustele miksi diffi luistaisi neuvomallani tavalla...
Ei sillä ole mitään merkitystä oletko ajanut millä tahansa vaikka 50 vuotta.
Jos et ole kyseistä tapaa koskaan kokeillut... toisinsanoen et tiedä, niin miksi edes sanot noin??

Kun nyt täällä päätä hakataan taas siihen seinään, niin piti oikein koittaa tuota diffin kiristystapaa. Rakentelin eilen oman D4:sen diffin uusiksi.

Tuolla *hoke*:n tavalla jäi ainakin D4:sen diffi liian löysälle. Ei se kauhean kaukana totuudesta ollut, mutta löysälle se jäi. Piti kiristää vielä inan verran, että sen sai pitämään kunnolla. Pariinkin kertaan hain tuota kireyttä ja molemmilla kerroilla sama juttu...

Ehkä silloin -87 tuo on vielä toiminut, kun akut ja moottorit ovat olleet aavistuksen miedompia. Voihan se toki toimia jossain muussa autossa, mutta allekirjoittaneen D4:ssa tulos ei ollut se mitä haettiin...

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #220 : 11.09.09 - klo: 08.12 »
Sanoinhan että perustele miksi diffi luistaisi neuvomallani tavalla...
Ei sillä ole mitään merkitystä oletko ajanut millä tahansa vaikka 50 vuotta.
Jos et ole kyseistä tapaa koskaan kokeillut... toisinsanoen et tiedä, niin miksi edes sanot noin??

Kun nyt täällä päätä hakataan taas siihen seinään, niin piti oikein koittaa tuota diffin kiristystapaa. Rakentelin eilen oman D4:sen diffin uusiksi.

Tuolla *hoke*:n tavalla jäi ainakin D4:sen diffi liian löysälle. Ei se kauhean kaukana totuudesta ollut, mutta löysälle se jäi. Piti kiristää vielä inan verran, että sen sai pitämään kunnolla. Pariinkin kertaan hain tuota kireyttä ja molemmilla kerroilla sama juttu...

Ehkä silloin -87 tuo on vielä toiminut, kun akut ja moottorit ovat olleet aavistuksen miedompia. Voihan se toki toimia jossain muussa autossa, mutta allekirjoittaneen D4:ssa tulos ei ollut se mitä haettiin...

Niinkun hoke jo mainitsikin, tuo on hyvä tapa hakea basesetuppi diffille mistä tarvittaessa sitten kiristää vaikka sen varttikierroksen. Seuraavalla kertaa diffiä kasatessasi saatkin säädön jo kerrasta lähelle oikeata.

stimpson

  • Vieras
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #221 : 11.09.09 - klo: 08.38 »
Niinkun hoke jo mainitsikin, tuo on hyvä tapa hakea basesetuppi diffille mistä tarvittaessa sitten kiristää vaikka sen varttikierroksen. Seuraavalla kertaa diffiä kasatessasi saatkin säädön jo kerrasta lähelle oikeata.

Eipä sitäkään ohjetta olisi koskaan tullut, ellei joku olisi epäillyt tuota alkuperäistä ohjetta. Siellä ei mainita halaistulla sanallakaan, että diffi saattaisi luistaa.

Sitten vielä pitää pyytää perusteluja, että miten niin luistaa. No kun se vaan luistaa... Ilman tätä rakentavaa kritiikkiä olisi jäänyt tämäkin diffiohje vaillinaiseksi, mutta nyt se näyttää olevan kohdallaan...

Poissa DTFin

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #222 : 11.09.09 - klo: 09.20 »
Tämä n00b testaa tuota ja tuomio tulee todennäköisesti sunnuntaina, että kuinka toimi diffin kiristykset. Olettaen, että saan kaikki tarvittavat osat tänään ja auton kasaan v-lopun aikana. Kiinasta tuli jo akkuja, että on kait sekin hyvä alku  :grin:
Pelkään pimeää, hämähäkkejä ja Vaasan radan triplaa!
Tamiya | Novak | Speed Passion | GM | Futaba | Savöx

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #223 : 11.09.09 - klo: 20.57 »
Tulipa tuo Durgan R versio haettua maanantaina, pikkuhiljaa kasaten sain eilen valmiiksi. Kasaus oli helppoa kuin mikä, erona tietenkin perusmalliin muutamat päivitykset.

Vinkkivitonen: Jos haluat keventää etudiffiä, laita alatukivarren kiinnikepalaan liian pitkät ruuvit! Menee voimansiirto hieman jumiin ja pienellä voimalla väkisin rullatessa ruuvit sorvaa diffistä muovia pois. Oli ihmettelemistä että mikä on kun ei rullaa vapaasti ja vian huomasin toista kasausvirhettä korjatessa.  :afro:

Tuttua hommaa tuo diffien tuhoominen mulle, ei se nyt kauheen isoo osumaa tuosta ottanut, katotaan ajan kanssa kauanko kestää.

Muuten vaikuttaa ihan lupaavalta, moottori ja nopari vielä uupuu paketista.

Ps. Maanantai iltapäivällä hain paketin ja RF:n tiskillä sanoivat olevani toinen onnellinen omistaja, eka meni Lahden suuntaan  :angry:
« Viimeksi muokattu: 11.09.09 - klo: 21.03 kirjoittanut ull3 »
Näillä eteenpäin!

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #224 : 11.09.09 - klo: 21.08 »
Ja tässä se minun versioni.  :angel: Ekat tyypitkin otettu tänään, mitään erikoisuuksia ei autossa ilmennyt, runko saisi flexata hieman ja vakaajia täytyy viellä koittaa. Iskareissa oli 35wt edessä ja 25wt takana, toimi ihan ok, en siinä jaksanut alkaa mitään erikoisempia testailemaankaan vielä.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #225 : 11.09.09 - klo: 21.18 »
Ja tässä se minun versioni.  :angel: Ekat tyypitkin otettu tänään, mitään erikoisuuksia ei autossa ilmennyt, runko saisi flexata hieman ja vakaajia täytyy viellä koittaa. Iskareissa oli 35wt edessä ja 25wt takana, toimi ihan ok, en siinä jaksanut alkaa mitään erikoisempia testailemaankaan vielä.

Osaatko sanoa, onko tuo runko sama kuin carbon reinforced "hopup" runko?

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #226 : 11.09.09 - klo: 21.20 »
On se varmaan muuten, 'mutta' tuossa on akku reijät ummessa, ja eikös siinä hopup rungossa ole aukot joka kennon kohdalla. ?
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #227 : 11.09.09 - klo: 21.40 »
On se varmaan muuten, 'mutta' tuossa on akku reijät ummessa, ja eikös siinä hopup rungossa ole aukot joka kennon kohdalla. ?

Kyllä, siinä hopup-rungossa on ne reiät. Tuleekohan tuota "R" runkoa myyntiin jossain vaiheessa? Luulisi tulevan, kun kuitenkin joku R:n omistaja voi kaivata varaosana sitä.

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #228 : 11.09.09 - klo: 21.49 »
On se varmaan muuten, 'mutta' tuossa on akku reijät ummessa, ja eikös siinä hopup rungossa ole aukot joka kennon kohdalla. ?

Kyllä, siinä hopup-rungossa on ne reiät. Tuleekohan tuota "R" runkoa myyntiin jossain vaiheessa? Luulisi tulevan, kun kuitenkin joku R:n omistaja voi kaivata varaosana sitä.

(/mutupuhetta)
Ymmärtääkseni runko ei ole normaali Durgan runkoon verrattuna muuten erilainen kuin materiaali eli jos sattuu runko menemään rikki niin varmaan riittää normaali muovi runko?
Eli en usko että tulee tuota runkoa erikseen myyntiin, ainakaan Suomeen.(/mutupuhetta)

Kuten aikasemmin sanoin, autosta uupuu vielä moottori ja nopari. Hyvinpä puuttuu myös kori ja siipi, ne ovat maalarilla täysillä oikeuksilla eli väri ja muu siihen liittyvä tulee olemaan yllätys itselleni.
Näillä eteenpäin!

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #229 : 11.09.09 - klo: 21.55 »
On se varmaan muuten, 'mutta' tuossa on akku reijät ummessa, ja eikös siinä hopup rungossa ole aukot joka kennon kohdalla. ?

Kyllä, siinä hopup-rungossa on ne reiät. Tuleekohan tuota "R" runkoa myyntiin jossain vaiheessa? Luulisi tulevan, kun kuitenkin joku R:n omistaja voi kaivata varaosana sitä.

(/mutupuhetta)
Ymmärtääkseni runko ei ole normaali Durgan runkoon verrattuna muuten erilainen kuin materiaali eli jos sattuu runko menemään rikki niin varmaan riittää normaali muovi runko?
Eli en usko että tulee tuota runkoa erikseen myyntiin, ainakaan Suomeen.(/mutupuhetta)

Kuten aikasemmin sanoin, autosta uupuu vielä moottori ja nopari. Hyvinpä puuttuu myös kori ja siipi, ne ovat maalarilla täysillä oikeuksilla eli väri ja muu siihen liittyvä tulee olemaan yllätys itselleni.

Kyllähän se normaali (ja hopup) runko varmasti kävisi, jos sellaiselle tarvetta tulisi, mutta olisihan se mukava jos tarvittaessa saisi vastaavan tilalle.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #230 : 12.09.09 - klo: 02.20 »
Sanoinhan että perustele miksi diffi luistaisi neuvomallani tavalla...
Ei sillä ole mitään merkitystä oletko ajanut millä tahansa vaikka 50 vuotta.
Jos et ole kyseistä tapaa koskaan kokeillut... toisinsanoen et tiedä, niin miksi edes sanot noin??

Kun nyt täällä päätä hakataan taas siihen seinään, niin piti oikein koittaa tuota diffin kiristystapaa. Rakentelin eilen oman D4:sen diffin uusiksi.

Tuolla *hoke*:n tavalla jäi ainakin D4:sen diffi liian löysälle. Ei se kauhean kaukana totuudesta ollut, mutta löysälle se jäi. Piti kiristää vielä inan verran, että sen sai pitämään kunnolla. Pariinkin kertaan hain tuota kireyttä ja molemmilla kerroilla sama juttu...

Ehkä silloin -87 tuo on vielä toiminut, kun akut ja moottorit ovat olleet aavistuksen miedompia. Voihan se toki toimia jossain muussa autossa, mutta allekirjoittaneen D4:ssa tulos ei ollut se mitä haettiin...


Sinäänsä mielenkiintosta miten moni on unohtanut erään asian...

Auton keulimisen...

Jotta auto voi keulia, diffin täytyy pitää vähintään sen verran kuin tarvitaan auton keulan painon nostamiseen.
Äkkiseltään siis mikäli pystyt tuola mainitsemallani kiristystavalla nostamaan auton keulan pystyyn, sen pitäisi pitää sen verran että auto keulii ympäri...
Oli sitä tehoa sitten minkä verran tahansa... kunhan sitä on vain tarpeeksi keulimiseen.
Eli ei sillä kummosesti ole merkitystä että nykysähköt on paljon tehokkaammat kuin ennen...
Jos ennen nosti keulaa... niin edelleen se yhtä kireellä oleva diffi saa auton keulimaan... Nykytehoilla vaan vielä herkemmin ja rajummin.
Eli miten selitätte että jos auton keulan pystyy nostamaan ylös ilman diffin luistamista, auto ei keulisi radalla ympäri ja siis diffi pitäisi tarpeeksi.
Vielä kun muistetaan että autot yleensä tuppaavat edes hieman sutimaan...
Käsissä taas pito on 100%.
Jos siis tosiaan käsissä saat keulan nousemaan helposti vaakaan ja siitä yli jne... en vain ymmärrä mikä fysiikan ihmetys siihen tarvitaan että diffi luistaakin ajaessa...

No joku ehkä keksii että esim hyndästä alas tullessa kaasu päällä, saattaa luistaa... No slipperin tehtävä onkin hoitaa tällaisissa tilanteissa hommansa.

No mutta... Kuten jossain aikaisemmin sanoin.
Tekee tuon diffikiristyksen.
Käy ajamassa pari läppiä ja tarkistaa diffin kireyden/trimmaa sen kohdalleen.
Monihan tietää myös että pienen ajon jälkeen diffi tietenkin muuttuu hieman, joten se ei välttämättä enää pidäkkään kunnolla jne... Siksi tosiaan jossain mainitsin että tarkistaa säädön.

Mut joo... kuten jo aikaisemminkin sanoin...
Mullehan on yhdentekevää miten porukka diffinsä tekee... pitääkö ne vai ovatko liian kireellä vai mitä.
Se on tärkeintä että tiedän omassa autossa diffejen toimivan mahtavasti.

stimpson

  • Vieras
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #231 : 12.09.09 - klo: 17.16 »
Auton keulimisen...

Jotta auto voi keulia, diffin täytyy pitää vähintään sen verran kuin tarvitaan auton keulan painon nostamiseen.
Äkkiseltään siis mikäli pystyt tuola mainitsemallani kiristystavalla nostamaan auton keulan pystyyn, sen pitäisi pitää sen verran että auto keulii ympäri...

Niin joo... ainoa voima mikä autoon krossissa vaikuttaa, on maan vetovoima!!!

(Koitappa pitää pyöristä kiinni ja pyöräyttää autoa moottorin voimalla tuosta vaakasuoraan. Hämmästy miten erilainen tulos siitä tulee! Etenkin jos diffi on säädetty niin, että se juuri ja juuri pitää, kun pyöristä kääntää auton suoraan!)

En jaksa tuota sinun eipäs juupas asennetta. Testaa itsekin joskus teorioitasi, ennenkuin julistat niitä totuutena.

Hoken ohjeen jälkeen diffiä pitää vähän kiristää. Muuten se luistaa!!! (Ainakin mun D4:ssa.)

stimpson

  • Vieras
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #232 : 12.09.09 - klo: 18.49 »
Eli miten selitätte että jos auton keulan pystyy nostamaan ylös ilman diffin luistamista, auto ei keulisi radalla ympäri ja siis diffi pitäisi tarpeeksi.
Vielä kun muistetaan että autot yleensä tuppaavat edes hieman sutimaan...
Käsissä taas pito on 100%.

Ehkä sun olisi koulussa pitänyt lukea vähän enemmän fysiikkaa. Nytkin voisit miettiä, miten se auto liikkuu yleensäkään eteenpäin, jos voimat vääntää vaan keulaa pystyyn?

Hiukan tosiaan vaikuttaa aiheeseen se, että autot on suunniteltu menemään eteenpäin, ei nostamaan keulaa ylös. Sillä voimalla, millä auto lähtee ruudusta liikkumaan eteenpäin, jaksaisi helposti vääntää sen auton keulan pystyyn, jos auto EI lähtisi liikkumaan samalla eteenpäin.

Vähän sama kuin testaisi vetämällä henkilöautoa peräkoukusta 5 tonnin rekalla ja toteaisi, että "Hyvin se mun hiacen koukku kestää 5 tonnin kärryäkin, kun kerran 5 tonnin rekalla pystyi mun autoa siitä hinaamaan!".

Sorry OT! Lopetan väännön tähän....

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #233 : 12.09.09 - klo: 19.22 »
Ensinnäkin.
Kuten olen moneen kertaan sanonut niin tehty/kokeiltu/ jne...

Enkä ole kyllä missään kohtaa sanonut että keula nousee juuri ja juuri vaakaan ennen diffin luistamista.
Sanoinhan jossain kohtaa jopa että käännä renkaista auto vaikka kokonaisen luupin.

Ja tuo että autot on suunniteltu menemään eteenpäin...
Totta... Tulikos mieleen että minne se voima sillon menee kun auto lähtee eteenpäin.
Sillonhan osa diffiin kohdistuvasta voimasta purkautuu nimenomaan auton liikkeeseen.
Auton liikkumiseen tarvitaan vähemmän voimaa kuin siihen että auto liikkeelle lähtiessä keulii ympäri.

Mielenkiintosta myös väitteesi että se voima millä auto lähtee ruudusta eteenpäin, riittäisi helposti nostamaan auton keulan pystyyn...
Jep jep.

No kokeileppas huviksesi laittaa auto maahan... laita vaikka kengänkärjet takarenkaiden päälle ja paina kaasua hiljalleen lisäten...
Pistä mieleen miten paljon kaasua olet painanut kunnes auto nostaa keulan taivaisiin...
Kokeileppas sen jälkeen laittaa auto maahan... Paina kaasua jälleen hiljalleen lisäten... Pääsetkö samaan määrään kaasussa ennenkuin auto lähtee liikkeelle.
Tuon heittosi mukaan siis auto ei liiku eteenpäin kuin vasta suuremmalla kaasulla kuin edellisessä testissä auto nosti nokan kohti kattoa.
Ja esim paikaltaan kiihtyttäessä keulimiseen tarvitaan enemmän tehoa kuin aton keulimatta etenemiseen...

Ei mulla mitään eipäs juupas asennetta ole.
Kun kerran monella on suoraan väittää että olen puhtaasti väärässä ja kertomallani tavalla diffi luistaa varmasti niin olen asiaa hieman enemmän selittänyt.
Ja näköjään pitää jatkaa selittämistä kun jatkuvasti ymmärretään väärin.
Kuten näköjään sinäkin ymmärsit kun mainitsit tuon että juuri ja juuri pitää sen verran että auto menee vaakaan.

Näin en ole sanonut... Piste.

Nyt oli viimenen viesti tästä aiheesta.
Jos jotakuta kiinnostaa nähdä luistaako diffini niin tervetuloa vilkaisemaan kunhan espoossa rata aukeaa.
« Viimeksi muokattu: 12.09.09 - klo: 19.32 kirjoittanut *HOKE* »

stimpson

  • Vieras
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #234 : 12.09.09 - klo: 20.10 »
Mielenkiintosta myös väitteesi että se voima millä auto lähtee ruudusta eteenpäin, riittäisi helposti nostamaan auton keulan pystyyn...
Jep jep.

No kokeileppas huviksesi laittaa auto maahan... laita vaikka kengänkärjet takarenkaiden päälle ja paina kaasua hiljalleen lisäten...
Pistä mieleen miten paljon kaasua olet painanut kunnes auto nostaa keulan taivaisiin...
Kokeileppas sen jälkeen laittaa auto maahan... Paina kaasua jälleen hiljalleen lisäten... Pääsetkö samaan määrään kaasussa ennenkuin auto lähtee liikkeelle.

En mä tiedä miten sä neiteilet ruudukosta liikkeelle, mutta mä yleensä kyllä lähden hanat auki...  :grin:

Ja jos nyt haluat pilkkua viilata, niin voin korjata tuon lauseeni: "Sillä voimalla mitä yleensä kisalähdössä käytetään ruudukosta lähtemiseen..."

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #235 : 12.09.09 - klo: 20.21 »
Rauhottukaa nyt jo  :grin: :lol:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

stimpson

  • Vieras
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #236 : 12.09.09 - klo: 20.24 »
Enkä ole kyllä missään kohtaa sanonut että keula nousee juuri ja juuri vaakaan ennen diffin luistamista.
Sanoinhan jossain kohtaa jopa että käännä renkaista auto vaikka kokonaisen luupin.

Ei mun diffi luistanut. Vaan se oli säädetty juuri ja juuri niin kireälle, että keula nousi vaakatasoon diffin luistamatta. ELI TÄYSIN OHJEEN MUKAAN?!?!?

Mitä tein siis väärin? Noudatin huonoa ohjetta!!!  :grin:

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #237 : 12.09.09 - klo: 20.27 »
Stimpson pääs viikon jäähylle. Hoken mielipide on tullut tässäkin aiheessa jo moneen kertaan selväksi niin ei tarvinne tästä aiheesta enää täällä jatkaa vääntöä.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #238 : 12.09.09 - klo: 20.30 »
Muutama kuva DB01 Ärrästä:

Ristipääruuvit vaihdoin suoraan 3Racingin titaanisiin kuusiokoloruuveihin.
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/3RACING-OPTIO-OSAT-Tamiya-Durga-TRF501/TS-DB01V1-3Racing-Tamiya-DB-01-Titanium-Screw-Set-103045















Setuppina Holeshotit ja iskareissa ultimaten 40WT -öljyt.
Takana 1,3 ja edessä 1,4 männät. Kiinnitykset vakiopaikoissa.

Sähköinä Savöxin SC-1257 servo ja Speed Passionin Inspire combo.

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-SERVOVARRET/Savox-SC-1257TG-10kg007-107537

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-Inspire-RTR-Combo-103504
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #239 : 12.09.09 - klo: 20.50 »
Onko tää joku testattu juttu että toimii, vai miksi edessä isompi reikänen mäntä?  :roll:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |