Kirjoittaja Aihe: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)  (Luettu 229509 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #330 : 25.09.09 - klo: 19.48 »
Tarkalla mitalla materiaalin vahvuudeksi sain 3,2mm.
(6-7 laminoitua kerrosta).

Takatuen geometria eroaa korkeuden puolesta alkuperäisestä n. 1-2mm. (näyttää riittävän oikean maavaran saavuttamiseksi).

Hintaahan noille kertyy lähes 60€....   :wink:



Korjasinpas tuon paksuuden sitten omaankin viestiin niin ei kukaan saa väärää lukemaa.

Kyllähän tuo 1-2mm jo auttaa hieman, hyvä jos niin on.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #331 : 25.09.09 - klo: 19.54 »
Mitä se varoitus tuossa paketissa että ei saa ajaa kuin 2S lipolla (7.4V) tarkoittaa? Eikö tuo kestä kuin sen 2S:n...vai onko se niinkuin ei saa antaa alle 3v sisältää pieniä osia :laugh:
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #332 : 25.09.09 - klo: 19.56 »
Mitä se varoitus tuossa paketissa että ei saa ajaa kuin 2S lipolla (7.4V) tarkoittaa? Eikö tuo kestä kuin sen 2S:n...vai onko se niinkuin ei saa antaa alle 3v sisältää pieniä osia :laugh:

Mistä paketista puhut? Sehän on aivan moottorista ja noparista kiinni moni kennoisilla pakoilla saa ajaa.
Näillä eteenpäin!

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #333 : 25.09.09 - klo: 22.02 »
No tästä, toi on varmaan turhaa varottelua, onhan?
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #334 : 25.09.09 - klo: 22.36 »
Tarkoittaa sitä, että isommilla jännittellä kulkee liian kovaa. Toisin sanottuna valmistaja pesee kätensä tällä ilmoituksella mahdollisista vaateista onnettumuustilanteissa.
Flying Calacucco

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #335 : 26.09.09 - klo: 11.09 »
Näillähän aika moni ajoi viime kaudella ja eipä juuri rikki menneet.
Artsilla alkoi laminoinnit irtoilla, kun ei reunoja oltu pikaliimattu...


Yhtälailla meni hiilari torneja poikki (Lippulaivan rc-radalla espoossa) kuin muovisia.
Aika monella napsahti myös tuo linkin sisäpään kiinnitys, joka on (typerästi) integroitu tuohon iskaritorniin.
Muoviset tornit saatiin kestämään kun leikattiin tornien ylimmät ylimääräiset säätöreiät pois, eli ns. lyhennettiin torneja.

Nuo vesan 4mm tornit ovatkin sitten ihan eri kalibeeria. Yhtä paksut kuin polttiksissa, niiden luulis kestävän.
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #336 : 26.09.09 - klo: 18.30 »
Jengi ei siis osaa ajaa...
 :laugh:

No joo, ostellaan sitten lisää torneja jos alkaa paukkumaan.

Kyllä 4mm:n materiaalista tehdyt tornit, näinkin kevyessä autossa varmasti kestää jo mitä tahansa.
 
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #337 : 26.09.09 - klo: 18.48 »
Tänään sitten paukku Espoon RC-Centterissä takatorni ja alatukivarsi...
Onneksi ei samalla kertaa vaan kerkesin tornin korjattua hieman taas ajaa  :mrgreen:

Uutta tukivartta heti alkuviikosta alle!
Näillä eteenpäin!

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #338 : 26.09.09 - klo: 19.34 »
Tänään sitten paukku Espoon RC-Centterissä takatorni ja alatukivarsi...
Onneksi ei samalla kertaa vaan kerkesin tornin korjattua hieman taas ajaa  :mrgreen:

Uutta tukivartta heti alkuviikosta alle!

Menikö takatorni näin?




Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #339 : 26.09.09 - klo: 19.49 »
Tänään sitten paukku Espoon RC-Centterissä takatorni ja alatukivarsi...
Onneksi ei samalla kertaa vaan kerkesin tornin korjattua hieman taas ajaa  :mrgreen:

Uutta tukivartta heti alkuviikosta alle!

Menikö takatorni näin?


Juuripa noin, luulin että ne hajoaa iskareiden vierestä mutta ei, siihen kiinnikkeiden vierestä meni.
Näillä eteenpäin!

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #340 : 26.09.09 - klo: 19.52 »
Pitäisköhän vielä purkaa sitten ja keittää nuo tornit ennenkuin alkaa enempi ajamaan..  :shock: vai mitä tuo ''hiilikuitu-muovi'' tykkää keittämisestä?
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa Stinde

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #341 : 26.09.09 - klo: 20.48 »
Kyseisestä vauriosta juttuu oople.comissa... ja siellä epäilivät takasiipeä syypääksi ongelmaan. http://www.oople.com/rc/photos/reviewtamiyadurga/page11.html
Ite leikkasin vähän takasiipeä , jotta sain vähän reilummin rakoa tornin ja takasiiven väliin.
Ja useista hallistemattomista hypyista ja alastuloista huolimatta tuollaista haveria ei ole sattunut ..kop, kop koputellaan puuta
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Poissa ull3

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #342 : 26.09.09 - klo: 21.03 »
Oikeastaan nyt kun katoin noita kahta ylhäällä olevaa kuvaa niin itselläni repsahti siiven kiinnikkeiden keskeltä se torni, ei kiinnikkeiden vasemmalta puolelta.

Eipä ongelmaan taida auttaa muu kuin parempi ajotyyli ja paremmat iskari tornit?
Näillä eteenpäin!

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #343 : 26.09.09 - klo: 21.07 »
Kyseisestä vauriosta juttuu oople.comissa... ja siellä epäilivät takasiipeä syypääksi ongelmaan. http://www.oople.com/rc/photos/reviewtamiyadurga/page11.html
Ite leikkasin vähän takasiipeä , jotta sain vähän reilummin rakoa tornin ja takasiiven väliin.
Ja useista hallistemattomista hypyista ja alastuloista huolimatta tuollaista haveria ei ole sattunut ..kop, kop koputellaan puuta

Tarkennuksena siis epäiltiin osasyylliseksi sitä, ei ainoaksi syyksi. Itselläni ei ole yhtään takatornia (eikä etutornia) rikki mennyt, mutta ennen noita hiilikuituisia käytössä olikin ne carbon reinforced versiot, ei vakiot.

Poissa dashhawk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #344 : 29.09.09 - klo: 21.41 »
Hiilari tornit kestää.  :embarrassed:

Vakio muoviset on sitten ehkä seuraavaks kestävimpiä. Jostakin syystä myös mulla ei noi carbon reinforced kestä. Itse epäilen et noissa jälkimmäisissä osien liian tiukkaa sovitetta kun se torni vedetään kiinni kanittamaan diffisuojanpäälle "väkisin" 4 ruuvilla. Viilaus tornin alapäässä auttanee(?). On vaan noitten carbon reinforced osien viilaus hieman v-mäistä hommaa.

Itse siirsin siipeä kauemmaksi, ei ole tarvinnu leikata, vaikka takasiipi onkin herkkä repeämään. Noh teippiä kuluu.

Voi olla myös valmistuvika noissa carbon osissa.

Itse suosiolla laitoin 3racingin hiilikuitu tornit "parin" haverin jälkeen.





Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #345 : 30.09.09 - klo: 00.29 »
Carbon osat aika pitkälti on aina vähemmän kestäviä kuin perus muoviset.
Ne kun on yleensä selvästi jäykempää tavaraa, eli ei jousta tälleissä jne.
Nuo carbon palat kun sisältävät kuituja muovin seassa joka lähinnä vain keventää ja jäykistää osaa... Kestoa se ei lisää mitenkään.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #346 : 30.09.09 - klo: 08.04 »
Vastalause! :wink:

Aina näin ei ole, viime talvena Durgassa kesti carbon tukivarret selkeästi paremmin kuin orkkis muoviset, sitä mukaa kun muovi antautui niin laitettiin carbonia tilalle ja kestävyys parani niiltä osin.

Samoin kokeilin 501:ssä muoviosia ripustuksissa kun muuta ri ollut pakissa, tuhoontuomittu ratkaisu mutta pääsi ajamaan eikä tarvinnut hati lähteä kotiin risa auto kainalossa...
Kylätason RC-kuski.

Poissa dashhawk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #347 : 30.09.09 - klo: 17.35 »
Noi carbon reinforced osat toki toimii hyvin muissa positioissa, mutta ei tuossa takatornissa, joka rakenteeltaankin on vakiona älyttömän monimutkainen.

Asiasta voisi tietty nostaa älämölöä valmistajan suuntaan, mutta eipä taida maksaa vaivaa, kun ongelma poistuu parillakympillä.

Mut toisaalta, mikä parin gramman osa kestää äkkipysäystä kuudestakympistä nollaan loputtomasti...
  :grin:

Poissa raceman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #348 : 01.10.09 - klo: 14.30 »
Onko tuo hyvä, sopiiko ensimmäiseksi autoksi?
Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz

Poissa dashhawk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #349 : 01.10.09 - klo: 15.19 »
Ekaks sähkö autoksi ok. Jos haussa on neliveto, jolla voi ajella ja hyppiä kaikkialla muualla kuin "kanervikossa" (sinne monsteri/crawleri). Maavara 1:10:ssä buggeissa on rajallinen anyway.

DB01 Laatu hintaan nähden kohdallaan. Muita vaihtoehtoja tässä luokassa vois olla esim. Yokomo Bmax, Team Associated T4, Traxxas Rustler tai jopa Kyoshon Lazer.

Kasaamiseen kylmiltään saa varata 10 - 20 tuntia aikaa eli viikonlopun, jos ei oo koskaan tämmösiä kasannu. Se hyvä puoli näissä itsekoottavissa on, että auto tulee tutuksi, kun joku osa jossain vaiheessa sitten irtoaa / hajoaa / katoaa...

Jos tosin ekaa kertaa puikoissa, niin ei kannata valtavan nopeeta moottoria DB01:een heti lyödä, sillä tällä pääsee tarvittaessa myöhemmin lähes polttisten kyytiä.. Tai sitten pitää säätimellä rajoittaa kierroksia, aluksi.  :grin:

Omasta mielestä plussat aloittelijalle DB01:ssä:

- Nelivedon takia ei jää niin herkästi kiinni
- Kestää, hihnaveto on pitkään lähes huoltovapaa ja se on hyvin suojattu
- Varaosia saa racingfactoryltä suoraan hyllystä, mikä on suomessa erittäin hyvä juttu.
- Osat vakiokitissä pääosin laadukkaita ja säätöjä piisaa
- Ihan tosi harrastaja tason auto pienillä muutoksilla, kun nälkä kasvaa
- Dremeliä tai liimaa ei tarvita vakion muoviosien sovittamiseen, kuten joillakin merkeillä

Miinukset aloittelijalle:

- Mukana sähköosista ainoastaan  harjallinen moottori, joutuu perehtymään sähköpuoleen ensi metreillä - noh myyjät opastaa.
- Huonot ruuvit - kannattaa ostaa ruuvikaupasta teräksiset 3mm kuusiokolot tilalle
- Kasaamisohjeet ovat sekavat diffien osalta.
- Vakiojousitus ei oo kummoinen, sillä pääsee toki alkuun mutta ehdottomasti eka upgrade
- Harjattomalla moottorilla (kun taito ja nopeus kasvaa) joutuu ostamaan anyway slipperin ja kaikkea muuta oheissälää -> hinta nousee...

Itse tosin suosittelen että ostat harjattoman moottorin ja sille sopivan noparin DB01:een heti alussa, se on nyky-aikaa.
 




Poissa DTFin

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #350 : 01.10.09 - klo: 18.20 »
On hyvä auto, itsellä myös Durga ensimmäinen kunnon RC -vehjes. Dashhawk tuossa melko tyhjentävästi asian ilmaisi ja kyllähän nelkku luksusta on jos vertaa kun on nähnyt takatuuppareita luistelemassa  :mrgreen:, no ei vaan toiset tykkää äidistä jne.

Tuohon normi DB01:seen kyllä käytännössä pitää sitten ostaa viripalikkaa jonkun verran, esim. vahvistetut tukivarret eteen ja taakse (esim. 501:sen), DB01:sen vahvistetut iskaritornit, kunnon iskarit, slipperi, alumiiniset tukivarren pidikkeet, teräs tai titaani ruuvit. Mielestäni pakolliset on slipperi, kunnon iskarit, alumiininen tukivarren pidike taakse ja paremmat ruuvit. Nuo renkaat mitkä tulevat paketissa mukana ovat melko liukkaat ainakin ulkokäyttöön (radalla).

Makuasia, että ostaako normi DB01:sen viripaloilla vai DB01R:än + korin + renkaat suoraan. Tuossa R -mallissa tulee kaikki oleelliset viripalat mukana + ekstraa.

Joka tapauksessa Durga on hyvä auto ja sen hyvät puolet menevät heittämällä huonoista puolista ohi. Nih.
Pelkään pimeää, hämähäkkejä ja Vaasan radan triplaa!
Tamiya | Novak | Speed Passion | GM | Futaba | Savöx

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #351 : 01.10.09 - klo: 18.39 »
DB01 Laatu hintaan nähden kohdallaan. Muita vaihtoehtoja tässä luokassa vois olla esim. Yokomo Bmax, Team Associated T4, Traxxas Rustler tai jopa Kyoshon Lazer.

Tähän voisin sen verran tarttua, että T4 ja Rustler ei kyllä mielestäni ole saman luokan autoja, molemmat on takavetoisia trukkeja, kun taas Yokomo ja Tamiya ovat nelivetoisia krossiautoja.

Ja tarkennuksena että Lazer ZX-5 on SP tai FS mallina vastaava (myös hintaluokka) kuin DB01R, B44, B-max4 jne, mutta RTR-mallina on kyllä ns. alemman luokan auto.
« Viimeksi muokattu: 01.10.09 - klo: 20.02 kirjoittanut mof »

Poissa dashhawk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #352 : 01.10.09 - klo: 19.40 »
Toki näin.

Listasin lähinnä autoja, joissa voisi olla samaa fiilistä sähkö auto aloittelijalle.

Kaikki noi kulkee lujaa tarvittaessa ja ovat hauskoja laitteita.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #353 : 01.10.09 - klo: 19.57 »
Jos tuolla tavalla autoja listailee niin tuota listaasi voisi sitten venyttää piiiiitkällä jatkolla.

Poissa DTFin

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #354 : 01.10.09 - klo: 20.01 »
Juu mutta jos meinaa radalla ajella + mahdolliset pihasudittelut niin kait crossi on kaikista järkevin vaihtoehto, joko 2wd tai 4wd. Meinaatko raceman ajella radalla?
Pelkään pimeää, hämähäkkejä ja Vaasan radan triplaa!
Tamiya | Novak | Speed Passion | GM | Futaba | Savöx

Poissa raceman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #355 : 02.10.09 - klo: 14.32 »
Joo, kyll mä ajattelin.
Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz

Poissa raceman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #356 : 04.10.09 - klo: 13.49 »
Oon tässä vähän miettinyt että mitä eroa Durgalla ja Dark Impactilla on?
Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #357 : 04.10.09 - klo: 14.38 »
edit: sekoilua...

Ei juurikaan muuta yhteistä kuin valmistaja.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa bazz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #358 : 04.10.09 - klo: 14.41 »
Oon tässä vähän miettinyt että mitä eroa Durgalla ja Dark Impactilla on?

Se ero niissä on, että ovat täysin eri autoja.  :grin:

Durga noista kuitenkin se parempi vaihtoehto on. Varaosia saa helpommin, yms.

Poissa dashhawk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #359 : 04.10.09 - klo: 15.07 »
Oon tässä vähän miettinyt että mitä eroa Durgalla ja Dark Impactilla on?

Molemmat periaatteessa samaa asiaa ajavia autoja, mutta Dark Impact on vähemmän suosittu ts. siihen saa varaosia hankalammin. Suomeen sitä ei kai koskaan ole tuotu?

Suurin ero: DB01 hihnaveto, Dark Impact kardaanilla (kuiva).

Darkissa akun paikka on pohjassa, mikä ei välttämättä ole ns. kylpyamme ratkaisua parempi.
Vakiona Darkissa ilmeisesti hieman korkeampi maavara, mikä on oikeestaan vaan säätökysymys.

Darkia koskaan en tosin ole livenä nähnyt, mut paperilla ei näytä ainakaan paremmalta.


www.tamiyausa.com sisältää kaikki detaljit manuaaleineen yms.