Kirjoittaja Aihe: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)  (Luettu 229231 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #570 : 17.02.10 - klo: 15.52 »
En jaksanut tehdä lainausta...

Tuosta hubejen laakerien koosta.
Jep... Totta.
511 autossa on eri kokoinen laakeri.
Osa on silti käytännössä sama... vain laakeri on eri.
Esim RF myy 511 autoon samat palikat kuin DB01/501... laakerit siihen mukaan.
Moni on myös vaihtanut näihin helpottaakseen tuota laakeritouhua, koska durgan ohjauspalan laakerit ovat kokoa joka on erittäin yleinen rc autoissa.
mistä tahansa liikkeestä saa kyseisen kokoista laakeria.

No eniveis... sanoinkin tuon että ymmärretään näiden autojen olevan vastaavanlaisia ja toiminnaltaan samanlaisia näiltä osin.
Muutoin ei vertailukelpoisia keskenään.

Hyvä kuitenkin että otit tuon laakeri pointin esiin kun itse sen unohdin mainita.

Taidanpa lähteä suunnistamaan kohti Espoo RC centteriä.
Puntaroin autoa mikäli muistan.

Ps: jo kauan pimennossa ollut topikki sai mukavasti vauhtia näinkin pienestä asiasta...
Eli siis positiivista kyseistä autoa kohtaan kun topikki pysyy kivasti aktiivisena ja myös korkealla (se olikin pienimuotoinen tarkoitus)  :afro:

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #571 : 17.02.10 - klo: 15.58 »
En jaksanut tehdä lainausta...

Tuosta hubejen laakerien koosta.
Jep... Totta.
511 autossa on eri kokoinen laakeri.
Osa on silti käytännössä sama... vain laakeri on eri.
Esim RF myy 511 autoon samat palikat kuin DB01/501... laakerit siihen mukaan.
Moni on myös vaihtanut näihin helpottaakseen tuota laakeritouhua, koska durgan ohjauspalan laakerit ovat kokoa joka on erittäin yleinen rc autoissa.
mistä tahansa liikkeestä saa kyseisen kokoista laakeria.

No eniveis... sanoinkin tuon että ymmärretään näiden autojen olevan vastaavanlaisia ja toiminnaltaan samanlaisia näiltä osin.
Muutoin ei vertailukelpoisia keskenään.

Hyvä kuitenkin että otit tuon laakeri pointin esiin kun itse sen unohdin mainita.

Taidanpa lähteä suunnistamaan kohti Espoo RC centteriä.
Puntaroin autoa mikäli muistan.

Ps: jo kauan pimennossa ollut topikki sai mukavasti vauhtia näinkin pienestä asiasta...
Eli siis positiivista kyseistä autoa kohtaan kun topikki pysyy kivasti aktiivisena ja myös korkealla (se olikin pienimuotoinen tarkoitus)  :afro:

Olisi hyvä, jos nuo painot saisit (vasen/oikea, etu/taka ja kokonaismassa). Ei yksittäisien renkaiden osalta kuitenkaan, koska niitä on vaikeampi puntaroida ilman useampia vaakoja.

Tämä ihan jo pelkästään siksi, että kun täälläkinpäin on parit DB01:t ja niihin varmasti kelpaisi myös vinkit säätöjen/painojen osalta (tosin toisessa on 3racing iskarit, toisessa TRF501:n), niin saisi jotain vertailupohjaa.

Onkohan muuten noissa tukivarsissa kuinka suuri ero geometrian osalta DB01/TRF501 vs DB01R/TRF511? Ainakin jälkimmäiset ovat selvästi ohuemmat, mutta onkohan geometria kuitenkin täysin sama?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #572 : 17.02.10 - klo: 16.11 »
Geometria on sama.
Vain paksuus ero.
Tietysti myös materiaalissa eroa.
Durga R on varustettu vakiona noilla ohuemmilla.
Niitä myös tamiya kutsuu high grip tukivarsiksi.
Fleksaavat vähän enemmän ja siis niillä saadaan hivenen enemmän pitoa aikasiks.
Vaihdoin itselleni eteen nuo paksummat varret, mutta auton toiminnassa ei ollut mitään eroa tekonurmiradalla.
Saatan kokeilla tänään myös takana paksumpia varsia... Katsotaan onko siinäkään toiminnallisesti mitään eroa.

Yksi huomio... Jos eteen vaihtaa nuo paksumman malliset varret niin jousilautaselle pitää dremelöidä hieman tilaa.
Ottaa muuten tukivarteen ja tästäsyystä estää ulosjoustoa.
Pieni siivu dremelillä niin jousitus toimii herkästi koko alueella.

Puntaroin jos ja kun muistan.

Tosin käytössä oleva vaaka näyttää vain 20 gramman tarkkuudella joten tänään en taida saada sen tarkempia painoja.

Niinjoo ja mulla on runkoon tehty pieni jyrsintä muutos, (jyrsitty ne nimheille tarkoitetut kolot pois... tasapohjainen lipo istuu nätimmin ja selvästi syvemmälle) eli saas nähä saanko auton miten helposti balanssiin tänään.
Akun ulkoreunaan ei mahdu punttia muutoksen jälkeen.
Pitää hommata ohutta lyijylevyä akun alle.

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #573 : 17.02.10 - klo: 16.26 »
Hyvä että tasapainotuksista tuli hieman vääntöä  :azn:. Rupesin tässä itsekkin miettimään että mitenköhän pahasti tuo on epätasapainossa kun toinen akku painaa 4000mah 226g ja toinen 8000mah 378g. Siinä onkin sitten jo epätasapainoa durgaan kerrakseen. Pitääkin varmaan jostain yrittää hankkia noita painoja... Mitäs, jos yrittäisi tasapainottaa tuota painoeroa puolten välillä niin että laittaisi holkkeja jousten väliin painavemman sivun iskareille jotta alusta suoristuisi, olisiko siitä vastaavaa hyötyä kuin painojen lisäilystä? Mistä tuommoisia painoja löytyisi Suomesta edullisesti?

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #574 : 17.02.10 - klo: 16.28 »
No niin nyt kotiutui Durga myös tänne. Olen ihan positiivisesti yllättynyt autosta ja Baldren korikin näyttää näin luonnossa ihan jees =). Täytyy kertoa tunnelmista lisää kun otan ensimäiset ajot alle autolla.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #575 : 17.02.10 - klo: 17.24 »
Aloitetaas häiriköinti sitten heti. On täällä varmaan ollut jo juttua mutta en jaksanut etsiskellä. Eli missä reijissä olette iskarit pitänyt ja millaisia öljyjä suosittelette iskarin sisään ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #576 : 17.02.10 - klo: 17.56 »
Hyvä että tasapainotuksista tuli hieman vääntöä  :azn:. Rupesin tässä itsekkin miettimään että mitenköhän pahasti tuo on epätasapainossa kun toinen akku painaa 4000mah 226g ja toinen 8000mah 378g. Siinä onkin sitten jo epätasapainoa durgaan kerrakseen. Pitääkin varmaan jostain yrittää hankkia noita painoja... Mitäs, jos yrittäisi tasapainottaa tuota painoeroa puolten välillä niin että laittaisi holkkeja jousten väliin painavemman sivun iskareille jotta alusta suoristuisi, olisiko siitä vastaavaa hyötyä kuin painojen lisäilystä? Mistä tuommoisia painoja löytyisi Suomesta edullisesti?

Kyllä painoero pitäisi ihan painoilla tasapainottaa, jotta se toimisi oikein.

Akkujen välinen painoero kannattaisi myös tasapainottaa, vaikkapa lisäämällä kevyempään akkuun lisäpainoja sopiviin kohtiin. Siten akkua vaihdettaessa auto pysyisi tasapainossa, eikä tasapaino vaihtelisi akkuja vaihdellessa.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #577 : 17.02.10 - klo: 17.58 »
Aloitetaas häiriköinti sitten heti. On täällä varmaan ollut jo juttua mutta en jaksanut etsiskellä. Eli missä reijissä olette iskarit pitänyt ja millaisia öljyjä suosittelette iskarin sisään ?

Itse pidin muistaakseni ohjekirjan ohjeiden mukaisissa rei'issä, mutta en sitten tiedä onko ne erit tuon DB01R:n suhteen kuin vanhemman DB01:n.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #578 : 17.02.10 - klo: 18.08 »
Vaihdoin itselleni eteen nuo paksummat varret, mutta auton toiminnassa ei ollut mitään eroa tekonurmiradalla.
Saatan kokeilla tänään myös takana paksumpia varsia... Katsotaan onko siinäkään toiminnallisesti mitään eroa.
Itse kun noita ohuempia tukivarsia kokeilin, niin suurin ero jonka huomasin, oli kestävyydessä. 501:n tukivarret olivat huomattavasti kestävemmät kuin nuo. Mutta niinhän noiden paketissakin lukee muistaakseni, että kestävää mallia haettaessa suositeltiin toisen osanumeron tuotetta.

Lainaus
Yksi huomio... Jos eteen vaihtaa nuo paksumman malliset varret niin jousilautaselle pitää dremelöidä hieman tilaa.
Ottaa muuten tukivarteen ja tästäsyystä estää ulosjoustoa.
Pieni siivu dremelillä niin jousitus toimii herkästi koko alueella.
Tällaista en kyllä omasta autosta muista. Missä rei'issä sulla nuo iskarit on kiinni? Sen muistan, että jos tukivarret on ylhäältä aivan sisällä ja alhaalta ulkona, niin silloin kyllä osuu tuo lautanen tukivarteen, mutta jos alhaalta keskellä ja ylhäältä toinen sisältä, niin ei muistaakseni osunut.


Lainaus
Niinjoo ja mulla on runkoon tehty pieni jyrsintä muutos, (jyrsitty ne nimheille tarkoitetut kolot pois... tasapohjainen lipo istuu nätimmin ja selvästi syvemmälle) eli saas nähä saanko auton miten helposti balanssiin tänään.
Akun ulkoreunaan ei mahdu punttia muutoksen jälkeen.
Pitää hommata ohutta lyijylevyä akun alle.
Tätä muutosta itsekin harkitsin, mutta en sitä sitten ikinä tehnyt. Tosiaan Lipo (ellei ole pötkö-Nimhin mallinen) ei muuten sulavasti autoon istu, ainakaan tuo GM:n V-MAXX 5000mAh malli jota itse käytin.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #579 : 17.02.10 - klo: 21.29 »
Ilmeisesti myös ristipääruuvit kannattaa päivittää kuusiokoloruuveihin vai mitä ? Mistä näitä kannattaa suomesta etsiä ja löytyykö oikeasti hyvää ruuvisarjaa autoon ?

EDIT RF löytyikin autoon 3racing ruuvisarja, meni tilaukseen. Tosin tietoa ei ole onko ollenkaan kannattava ostos
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 21.45 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #580 : 17.02.10 - klo: 22.10 »
Ilmeisesti myös ristipääruuvit kannattaa päivittää kuusiokoloruuveihin vai mitä ? Mistä näitä kannattaa suomesta etsiä ja löytyykö oikeasti hyvää ruuvisarjaa autoon ?

EDIT RF löytyikin autoon 3racing ruuvisarja, meni tilaukseen. Tosin tietoa ei ole onko ollenkaan kannattava ostos

Kyllä tuo ihan hyvä ruuvisarja on, mutta toki halvemmalla saa ihan perus teräsruuvit.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #581 : 18.02.10 - klo: 02.04 »
Aloitetaas häiriköinti sitten heti. On täällä varmaan ollut jo juttua mutta en jaksanut etsiskellä. Eli missä reijissä olette iskarit pitänyt ja millaisia öljyjä suosittelette iskarin sisään ?

Ultimate 40 edessä, 35 takana.
Iskarit yläpäästä sisältä laskettuna toinen.
Alapäästä keskellä.
Ylälinkki takana hubissa keskellä, tornissa ulompi reikä.
Edessä tornissa ulompi reikä.

Arilla tais olla etulinkki pitkänä, eli sisempi reikä.
Muuten autot oli käytännössä identtiset.
Molemmat päästiin 13.4 bestläppeihin... muut jäi käytännössä muutaman kymmenyksen.

Erittäin helppo ja jopa rauhallinen ajettava.
Ei tarvinnu yhtään puristaa... senkun vaan kierteli rataa ja otti hypyt tarkasti niin jatkuvasti pääs takomaan hyviä kierroksia.

Molemmille tuli päivän aikana uudet schumit alle.
Omaa ajoa se haittas liian uramaisen pidon takia.
Puolikuluneet toimi paremmin, joskin uunituoreet renkaat oli aikalailla yhtä nopeat, mutta ei niin jouheat ajaa.
Vanne pirulainen pirstoutu moneen kappaleeseen niin oli pakko laittaa uudet alle...

Noilla mentiin... ja kovaa.

Tänään tarkistelin kisojen tuloksista kohtuu tarkasti että minä ja ari päästiin läppiajoissa 2 kymmenystä kovempaa kuin seuraava...

Tänään pätkäytin sitten aikamoisen haamuläpin.
Aikaisemmin kovin aika espoossa oli Arin 13.40
Tänään ajellessa paukutin tuohon pintaan monta kierrosta...
Yhtäkkiä totaalinen haamuläppi missä kaikki meni kuin märissä unissa.
13.0 ilmesty ajanottoon.

Saas nähä pääseekö tota edes hätyyttelemään enää toista kertaa.

Auton puntarointi vähän jäi kun muuta rupeltelin, mutta tuli sentään punnittua auton puolet...
Puntari jota käytin, näyttää tosiaan vain 20g tarkkuudella.
860g oli painoa puolellaan puntarin mukaan...
Joka toisaalta mielentiintosta kun kuitenkin tuo puntari näytti auton kokonaispainoksi muistaakseni 1660.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #582 : 18.02.10 - klo: 02.11 »
Vaihdoin itselleni eteen nuo paksummat varret, mutta auton toiminnassa ei ollut mitään eroa tekonurmiradalla.
Saatan kokeilla tänään myös takana paksumpia varsia... Katsotaan onko siinäkään toiminnallisesti mitään eroa.
Itse kun noita ohuempia tukivarsia kokeilin, niin suurin ero jonka huomasin, oli kestävyydessä. 501:n tukivarret olivat huomattavasti kestävemmät kuin nuo. Mutta niinhän noiden paketissakin lukee muistaakseni, että kestävää mallia haettaessa suositeltiin toisen osanumeron tuotetta.

Lainaus
Yksi huomio... Jos eteen vaihtaa nuo paksumman malliset varret niin jousilautaselle pitää dremelöidä hieman tilaa.
Ottaa muuten tukivarteen ja tästäsyystä estää ulosjoustoa.
Pieni siivu dremelillä niin jousitus toimii herkästi koko alueella.
Tällaista en kyllä omasta autosta muista. Missä rei'issä sulla nuo iskarit on kiinni? Sen muistan, että jos tukivarret on ylhäältä aivan sisällä ja alhaalta ulkona, niin silloin kyllä osuu tuo lautanen tukivarteen, mutta jos alhaalta keskellä ja ylhäältä toinen sisältä, niin ei muistaakseni osunut.


Lainaus
Niinjoo ja mulla on runkoon tehty pieni jyrsintä muutos, (jyrsitty ne nimheille tarkoitetut kolot pois... tasapohjainen lipo istuu nätimmin ja selvästi syvemmälle) eli saas nähä saanko auton miten helposti balanssiin tänään.
Akun ulkoreunaan ei mahdu punttia muutoksen jälkeen.
Pitää hommata ohutta lyijylevyä akun alle.
Tätä muutosta itsekin harkitsin, mutta en sitä sitten ikinä tehnyt. Tosiaan Lipo (ellei ole pötkö-Nimhin mallinen) ei muuten sulavasti autoon istu, ainakaan tuo GM:n V-MAXX 5000mAh malli jota itse käytin.

Jep... tukivarret on kestävemmät.
Ne on myös selvästi jäykemmät, joten pitäis olla myös liukkaammat.
Sisäradalla ei huomaa mitään eroa tukivarsissa.
Ainoastaan kestoero.


Iskarit on tukivarressa keskellä.
iskarituessa toiseksi sisin.
Lautanen osuu tukivarteen.
Täytyy tehdä dremelillä pieni lovi.

Arin autossa ihmeteltiin että miksi rengas ei putoa vapaasti, vaan piti vähän kädellä avittaa.
Hieman tutkittiin niin jousilautanen tosiaan kanittaa tukivartta vasten.
Toisella puolella rengas putosi ihan normaalin oloisesti... tätäkin hetki ihmeteltiin niin se selvis jousilautasen asennolla.
Oli jousilautanen juuri siinä asennossa että se lovi oli tukivartta kohden... eli tukivarsi meni just senverran loveen että jousitus pääsi tulemaan vapaasti alas asti.

Tyytyväisenä oli ari ajellut, kunnes yhtäkkiä pöydällä muutenvain ruuvaillessa huomasi että toinen eturengas ei putoa niinkuin pitäis.
Iskari irti... Ei löydy selkeetä vikaa... Ruuvasin iskarin takas... täh... taas joku pistää vastaan...
Herkistin alapään pallon...
Ei... vieläkin.
Sit osu silmään että lautasen pirulainen tosiaan osuu hieman tukivarteen.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #583 : 18.02.10 - klo: 09.00 »
Oli jousilautanen juuri siinä asennossa että se lovi oli tukivartta kohden... eli tukivarsi meni just senverran loveen että jousitus pääsi tulemaan vapaasti alas asti.

Totta tosiaan, nyt kun asiasta mainitsit, niin itselläkin oli nuo iskarit niin, että lautasen lovi oli tukivartta kohti (ja niin ne on itseasiassa myös nykyisessä autossa), eikä sen ansiosta ottanut kiinni.

Käytättekö muuten DB01:n vakioita diffin ulostuloja, vai 501/511 malleja? Tuossa DB01R:ssä ilmeisesti on ne muoviosat vakioissa ulostuloissa kuitenkin sitä jäykempää carbon reinforced mallia? Jos käytätte vakioita, niin millä aineella olette liimanneet diffilevyt kiinni siihen muoviin? Itse taisin laittaa kontaktiliimalla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #584 : 18.02.10 - klo: 11.54 »
Ihan on vakio diffit.
Muovilevyjä en ole liimannut millään.
Hyvin pysyy liimaamattakin

Arilla taas on takana öljytäytteinen ratasdiffi.

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #585 : 19.02.10 - klo: 10.33 »
Hoke, millainen homma sulla oli noita pohjan nypyköitä jyrsiessä? voisin kuvitella että siinä menisi tovi jos toinen noita dremelöidessä  :laugh:. Jyrsitkö kaiken pois? Itselläkin moinen operaatio varmaan edessä koska tuo pehmyt kuorinen lipo ei tykkää kovin hyvää epätasaisesta pohjasta...

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #586 : 19.02.10 - klo: 10.53 »
Itselläkin moinen operaatio varmaan edessä koska tuo pehmyt kuorinen lipo ei tykkää kovin hyvää epätasaisesta pohjasta...
Voit toki jyrsiä sen pohjankin, mutta jos käytät pehmolipoja niin minä ainakin laitoin lipon alle pehmikettä, vaahtomuovia tms.
Old fart

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #587 : 19.02.10 - klo: 11.15 »
Yritän varmaan jyrsiä hieman tuota pohjaa että saan tuon paksumman(27mm) mahtumaan syvemmällä, pehmikkeet pelkästään korottaisi sitä turhaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #588 : 19.02.10 - klo: 11.30 »
Hoke, millainen homma sulla oli noita pohjan nypyköitä jyrsiessä? voisin kuvitella että siinä menisi tovi jos toinen noita dremelöidessä  :laugh:. Jyrsitkö kaiken pois? Itselläkin moinen operaatio varmaan edessä koska tuo pehmyt kuorinen lipo ei tykkää kovin hyvää epätasaisesta pohjasta...

Ei siinä dremelillä kauaa mene...
Mutta mullahan oli hommassa senverran työtä että ojensin auton kaverille...
Annoin malliakun mukaan.
Kaveri sipas millälie cnc jyrsimellä töissään nypylät pois.

Helppoa  :mrgreen:

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #589 : 19.02.10 - klo: 11.33 »
Nooh, kun ei itsellä ole noin hienoa ulkoistamismahdollisuutta niin pitää sisäistää itselle miten tuo kävisi parhaiten, eiköhän siitä hyvä tule...

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #590 : 21.02.10 - klo: 18.30 »
Minkälaisia iskarin jousia olette Durgassa käyttäneet? Lähinnä kiinnostaisi tietää myös kilpaa ajavilta että mitä käytätte? Ovatko jouset jäykemmät kuin alkuperäiset?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #591 : 21.02.10 - klo: 18.56 »
Alkuperäiset R mallissa mukana tulleet, eli edessä keltainen ja takana punainen.
Eli medium ja soft.

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #592 : 21.02.10 - klo: 19.37 »
Alkuperäiset R mallissa mukana tulleet, eli edessä keltainen ja takana punainen.
Eli medium ja soft.
Minkä jäykkyisiä ovat sitten tuossa alkuperäisessä Durgassa nuo tumman harmaat? Olisikohan jossain noita jousien jäykkyyksiä taulukoituna tarkemmin?

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #593 : 21.02.10 - klo: 19.42 »
Alkuperäiset R mallissa mukana tulleet, eli edessä keltainen ja takana punainen.
Eli medium ja soft.
Minkä jäykkyisiä ovat sitten tuossa alkuperäisessä Durgassa nuo tumman harmaat? Olisikohan jossain noita jousien jäykkyyksiä taulukoituna tarkemmin?

Alkuperäisissä Durgan iskareissa on selvästi jäykemmät jouset muistaakseni.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #594 : 22.02.10 - klo: 12.23 »
Omassa on 3racingin kepit alla ja ostin Durango DEXin jousisarjat, tulee 8 eri jäykkyyttä olevat jouset ja on melkein saman pituiset 3racingin orkkisjousien kanssa. Olisko ollut takana muutaman millin pidemmät tai lyhyemmät. Nyt löytyy valinnan varaa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #595 : 22.02.10 - klo: 12.34 »
Alkuperäiset R mallissa mukana tulleet, eli edessä keltainen ja takana punainen.
Eli medium ja soft.
Minkä jäykkyisiä ovat sitten tuossa alkuperäisessä Durgassa nuo tumman harmaat? Olisikohan jossain noita jousien jäykkyyksiä taulukoituna tarkemmin?

Alkuperäisissä Durgan iskareissa on selvästi jäykemmät jouset muistaakseni.

Miten te sitten määrittelette iskareille sopivan jäykkyiset jouset? Itsellä kun tuo auto pohjaa jos yli 15cm pudotuksesta vakio jousillakin  :roll:. Iskareissani öljyt ovat 35/40 ja männät ohjekirjan mukaiset yksi reikä edessä ja kaksi takana. Voisi olettaa että krossarissa oleellista olisi myös pienemmistä hypyistä alastulo ilman että auto pohjaa, vai olenko ymmärtänyt jotain todella väärin?

Seuraavassa näkyy hieman jousien jäykkyyksiä:
http://www.bigbigplanet.com/rccars/reference/offroad_springs.php

Tuon mukaan durgan orginaalijouset ovat 2,43/4,35 lb/in. Durga r:ssä olevat keltainen ja punainen ovat 1,77/3,58 lb/in, jotka ovat jo huomattavasti löysemmät. Eikös nuo ole aivan liian löysät?! Auton kuvittelisi pohjaavan jo 5cm pudotuksesta?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #596 : 22.02.10 - klo: 12.51 »
Ei ole liian löysät.
Noilla jousilla mennään sisäradalla erittäin kovalla pidolla.
Isoja hyppyjä myöskin.

Sulla voi olla iskarit vajaat, tai muutenvaan aivan pieleen ilmatut jos noin herkästä jo pohjaa.

Ja jouset määritellään sen mukaan mikä toimii milläkin radalla parhaiten.

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #597 : 22.02.10 - klo: 13.04 »
Iskarit on kyllä ilmattu ihan huolella ja täytetty niin että ilmaa ei juurikaan pitäisi jäädä. Nyt ei kyllä riitä oikein ymmärrys mistä on kyse, eli kiitoksia vain noista erittäin hyvistä vinkeistä taas kerran Hokelle :huh:, se on hyvä että teet taas noita toimivia oletuksia ihmisten osaamisesta... ja kyllä täällä nyt sen verran osataan ajatella että säädöt tehdään radan mukaan  :azn:.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #598 : 22.02.10 - klo: 13.27 »
Iskarit on kyllä ilmattu ihan huolella ja täytetty niin että ilmaa ei juurikaan pitäisi jäädä. Nyt ei kyllä riitä oikein ymmärrys mistä on kyse, eli kiitoksia vain noista erittäin hyvistä vinkeistä taas kerran Hokelle :huh:, se on hyvä että teet taas noita toimivia oletuksia ihmisten osaamisesta... ja kyllä täällä nyt sen verran osataan ajatella että säädöt tehdään radan mukaan  :azn:.

Onko sulla alkuperäisen durgan vakioiskarit? Niiden kanssa saa käyttää / joutuu käyttämään kyllä selvästi jäykempiä öljyjä kuin noilla TRF-iskareilla. Ne kun ei mitkään huikean tiiviit mallit ole esim männän sovituksen osalta...

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #599 : 22.02.10 - klo: 17.16 »
Iskarit on kyllä ilmattu ihan huolella ja täytetty niin että ilmaa ei juurikaan pitäisi jäädä. Nyt ei kyllä riitä oikein ymmärrys mistä on kyse, eli kiitoksia vain noista erittäin hyvistä vinkeistä taas kerran Hokelle :huh:, se on hyvä että teet taas noita toimivia oletuksia ihmisten osaamisesta... ja kyllä täällä nyt sen verran osataan ajatella että säädöt tehdään radan mukaan  :azn:.

Onko sulla alkuperäisen durgan vakioiskarit? Niiden kanssa saa käyttää / joutuu käyttämään kyllä selvästi jäykempiä öljyjä kuin noilla TRF-iskareilla. Ne kun ei mitkään huikean tiiviit mallit ole esim männän sovituksen osalta...

Sinäpä sen sanoit. Durgan muoviset vakioiskarit on käytössä kuten jo aikaisemmin mainitsinkin. Ihan kun rupesin tässä tarkemmin miettimään niin tosiaan se mäntä on melkoisen väljästi siellä sylinterissä, joten öljy pääsee sieltä männän väleistäkin virtaamaan melko helposti ja noilla 35/40 öljyillä on tällöin aivan liian vähän vaimennusta. Pitääkin kokeilla vielä auton mukana tulleella 900 öljyllä jos lähtis pelittämään paremmin. Suuret kiitokset Moffille, sentään joltain löyty ihan hyvin perusteltu vastaus :laugh: