Kirjoittaja Aihe: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)  (Luettu 229391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #630 : 15.04.10 - klo: 14.20 »
Nyt on ajeltu ekat kolme akullista ja heti kättelyssä hajos se takasiipi ekalla akulla. Laitoin vähän jämäkämmän tilalle. Sitten ongelmaa aiheutti tuo vetinen ruoho/lumi yhdistelmä, rapaa lentää niin että ohjaus alkaa jumittamaan.
Muuten ollu tyytyväinen vekottimeen, löylyä saa antaa niin paljon ku hyvittaa eikä laite oo siitä moksiskaan.

Hyvin on kyllä moskaa auton sisällä. Et vissiin laittanut niitä tarranauhoja korin ja rungon väliin tiivisteeksi? Kun tuollaisissa olosuhteissa ajelet, niin oletko muistanut tukkia akun alta paljastuvan aukon josta lika pääsee voimansiirtoon? Eli se, josta alempi moottorinruuvi ruuvataan kiinni.

Jos olisi ollut kiire ajamaan kasaamisen jälkeen niin olisi kyllä jäänyt laittamatta. Tuossa talvella oli aikaa pikkuhiljaa viimeistellä laitetta niin tuli huomattua tuokin reikä.
Teipit ei ollu paikallaan, pitäis nekin viritellä sinne. Tuli jäähdytyksen nimissä leikattua tuo turhankin avoimeksi varsinkin takaa.

Viime ajelut päättyi siihen että takanivelvetarista lähti pinni välistä. Onko tuo miten yleistä, kenties jotenkin ehkäistävissä?
Mitään ei mennyt rikki, uusi pinni paikalleen ja taas toimii, mutta vähän ihmettelen.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #631 : 15.04.10 - klo: 19.48 »
Pinnin ruuviin ruuvilukitetta ja kunnolla kiinni.
Ei millään L kuusiokololla vaan kunnon kahva avaimella.

Täysin tyypillistä jos ei käytetä ruuvilukitetta... saatisitten kunnollisia työkaluja.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #632 : 15.04.10 - klo: 20.11 »
Noni, tässä on nyt pientä kuittailun makua mut joo, kait se täytyy käydä kaikki vetarit uudelleen läpi.. ja laittaa sitä sinistä ainetta sinne...ja väännetään apinan raivolla kiinni :laugh:
Kun nyt tommonen tuli hankittua niin tuli ikävä isoja pyöriä kun se on lähinnä tossa pihasuddauksessa. Toimisiko jos hommais tommoset ja laittais vaikka 14 hampaisen pinjonin? Kestääkö tuo laite ylipäätään mitään isompia pyöriä?
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo: 20.16 kirjoittanut JiiPee »
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #633 : 15.04.10 - klo: 20.17 »
Ennen ruuvilukitetta kierteen puhdistus rasvanpoistoaineella, muuten ei tartu. Omat vetarit kasannut niin että niputan ne kuivana/puhdistettuna, vasta sen jälkeen kun pidätinruuvi on laitettu paikalleen lukitteen kera, laitan mustaa rasvaa niveliin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #634 : 16.04.10 - klo: 10.10 »
Ootteko muuten miten sijoittanut ton takasiiven durgaan, eli oletteko laittaneet sen hieman taaemmaksi vai leikanneet siipeen aukot iskaritornien kohdalle?
Nyt en kyllä ainakaan minä ymmärrä kysymystä. Siiven pitäisi mennä paikalleen ihan jees kun leikkaa alareunasta vakio "viivoja" pitkin ja poraa vakioreiät. Onhan sulla ne säätöpalat välissä mihkä siipi tulee kiinni?

Niin siis takasiiven etureuna ei kannata ylettää siihen iskaritornin päälle. Tämä siksi, koska muuten takasiipi saatta rikkoa iskaritornin kun auto lentää katolleen. Minulla on kerran käynyt niin ja sen jälkeen siirsin siipeä vain hieman taaemmaksi. Sen jälkeen takasiipi ei ainakaan rikkonut iskaritorneja.

Lexan siipi ei kyllä todellakaan hajoita iskaritornia.
Ei vaikka minkä tekisit.
Torni hajoaa ihan muusta syystä kuin siitä että siipi on sen päällä, tai siipi ylipäätään osuisi.

Minulla on tuosta siiven sijoittelusta sitten ihan eri kokemukset kuin sinulla. Nimittäin viime syksynä minulla napsahti yksi iskarin torni poikki kun lensin ensimmäisen kerran autollani katolleen. Tämä tapahtuis siten, että autoni etupää tökkäsi ja sen jälkeen takapää lähti ilmaan, siitä sitten suoraan katolleen. Minkäänlaista iskua iskaritorniin ei tässä tapauksessa voinut tulla muuta kuin takasiiven välityksellä! Heti kun siirsin takasiipeä taaemmaksi niin näitä muovisia iskaritorneja ei ole hajonnut ainakaan tuosta syystä.

Myöskin oople oli saanut Durgan julkaisun jälkeen raportteja hajonneista takaiskaritorneista:
http://www.oople.com/rc/photos/reviewtamiyadurga/page11.html


Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #635 : 16.04.10 - klo: 10.18 »
Pitää varmaan nyt pistää raportteja tuosta uudesta takasiivestä minkä juuri autooni asensin. Se näytti kestävän noin tunnin ajoa, kunnes lähti halkeamaan taas tuolta takakulmasta. Omasta mielestäni kaadoin autoani paljon vähemmän kuin kanssaajajani Turun RC-areenalla. Pistääkin ihmettelemään että miksi tuonne takasiiven takakulmaan tehdään valussa noin jyrkkä kulma. Nimittäin jos se kulma olisi jouhevampi niin se kestäisi taatusti enemmän iskuja. Tällä hetkellä se luo vain jännityskeskittymän josta siipi lähtee jossain vaiheessa varmasti repeämään. Pitää varmaan jostain metsästää sitä lasikuituteippiä ennen kuin siipi repeää lisää  :smiley:.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #636 : 16.04.10 - klo: 11.00 »
Pitää varmaan nyt pistää raportteja tuosta uudesta takasiivestä minkä juuri autooni asensin. Se näytti kestävän noin tunnin ajoa, kunnes lähti halkeamaan taas tuolta takakulmasta. Omasta mielestäni kaadoin autoani paljon vähemmän kuin kanssaajajani Turun RC-areenalla. Pistääkin ihmettelemään että miksi tuonne takasiiven takakulmaan tehdään valussa noin jyrkkä kulma. Nimittäin jos se kulma olisi jouhevampi niin se kestäisi taatusti enemmän iskuja. Tällä hetkellä se luo vain jännityskeskittymän josta siipi lähtee jossain vaiheessa varmasti repeämään. Pitää varmaan jostain metsästää sitä lasikuituteippiä ennen kuin siipi repeää lisää  :smiley:.

Eihän sitä ole pakko leikata niin, että siihen tulee nurkka johon kaikki iskut kohdistuu, vaan sivut voi jättää korkeammaksi jolloin ne joustaa eikä siipi hajoa niin helposti.


Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #637 : 16.04.10 - klo: 11.27 »
Edellinen takasiipi oli juuri noin kaarevasti leikattukkin, eikä se kestänyt yhtään sen pitempään. Pitää varmaan opetella ajamaan niin ettei auto kaadu ollenkaan tai sitten hankkia tusina takasiipiä varastoon  :grin:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #638 : 16.04.10 - klo: 19.05 »
Pitää varmaan nyt pistää raportteja tuosta uudesta takasiivestä minkä juuri autooni asensin. Se näytti kestävän noin tunnin ajoa, kunnes lähti halkeamaan taas tuolta takakulmasta. Omasta mielestäni kaadoin autoani paljon vähemmän kuin kanssaajajani Turun RC-areenalla. Pistääkin ihmettelemään että miksi tuonne takasiiven takakulmaan tehdään valussa noin jyrkkä kulma. Nimittäin jos se kulma olisi jouhevampi niin se kestäisi taatusti enemmän iskuja. Tällä hetkellä se luo vain jännityskeskittymän josta siipi lähtee jossain vaiheessa varmasti repeämään. Pitää varmaan jostain metsästää sitä lasikuituteippiä ennen kuin siipi repeää lisää  :smiley:.

Edellä olenkin maininnut että leikkaa sen mutkan selvästi loivemmalla linjalla niin siiven kestävyys paranee.
Ja lasikuituteippi tosiaan parantaa siiven kestävyyttä moninkerroin kun sitä laittaa jo uutena kohtiin mistä siipi yleensä hajoaa.

Jälleen tuosta siiven sijoittelusta.
No kyllähän iskaritorneja on katki saatu durgasta vaikka kuinka.
Siiven sijoituksella ei kyllä ole ollut mitään tekemistä asian suhteen.
Lexansiipi joustaa niin paljon että se ei todellakaan hajoita tuota vakiotorniakaan vaikka olisi miten sijoitettu.
Kun torni hajoaa, se on huonoa tuuria ja sillon torni on saanut tärskyn.
Lexansiipi ainoastaan pehmittää iskua joissain tilanteissa, ottaen ensin iskua vastaan ja joustaen.
Mutta tuo että torni menee siiven takia katki on täysin höpöhöpöä.


Vakio takatornista kannattaa dremelöidä päät pois... Eli siten että jäljelle jää vain 2 iskarin kiinnitysreikää.
Parantaa kestävyyttä merkittävästi, kun ei ole pitkät lirpakkeet ottamassa jokaista pientäkin kaatoa vastaan.

Ps: kannattaa ottaa huomioon että tuossa ooplenkin jutussa ainoastaan spekuloitiin tuota asiaa.
Ja varsinkin... Siinä on ihan vakio durga.
R mallissa on kuituvahvistetut tornit jo vakiona ja suomessa myydään ainoastaan näitä vahvistettuja torneja.
Kestävyys on eri luokkaa kuin noilla vanhoilla ihan vakio muovisilla.... ja varsinkin kun leikkaa turhat pätkät pois.
Esim ari on leikannut päät pois, eikä sen jälkeen ole hajoittanut yhtäkään tornia enää koskaan... vaikka siipikin on nimenomaan tuossa tornin päällä kuten ooplen kuvissa.
« Viimeksi muokattu: 16.04.10 - klo: 19.09 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #639 : 16.04.10 - klo: 21.23 »
Tuo iskaritornin lyhentäminen päistä kuulostaa oikein hyvältä idealta. Kiitoksia paljon Hoke! Taidan muutenkin ostaa jatkossa vain noita kuituvahvisteisia torneja durgaani.

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #640 : 16.04.10 - klo: 22.00 »
Mikään ei estä käyttämästä eri valmistajan siipiä jos tuntuu ettei alkuperäset kestä. Esim. Hb:n siivet on huomattavasti kestävämpiä ja myös halvempia.

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #641 : 21.05.10 - klo: 15.29 »
Viitsiikö joku kertoa durgan etuvanteen hexin koon, hexintilan syvyyden ja offsetin vanteen kyljestä hexin vastepintaan? Kiitän..

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #642 : 19.01.11 - klo: 20.56 »
Vanha aihe mutta katotaan jos joku osais auttaa. Eli minkä auton etu- ja takavakaajat käy tähän autoon, itse en ole suoraan löytänyt durgaan sopivia, ja käykö normit rpm pallokupit tähän?
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #643 : 19.01.11 - klo: 21.17 »
Vanha aihe mutta katotaan jos joku osais auttaa. Eli minkä auton etu- ja takavakaajat käy tähän autoon, itse en ole suoraan löytänyt durgaan sopivia, ja käykö normit rpm pallokupit tähän?

Olettaisin, että TRF501 vakaajat käy (en nyt satavarma ole, mutta aika varma kuitenkin).

RPM-pallokupit käy jos vaihtaa myös palloruuvit sopiviksi, mutta ei käy vakioille palloruuveille.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #644 : 19.01.11 - klo: 21.17 »
TRF 501 auton vakaajat.

RPM pallokupit eivät käy suoraan vaan silloin täytyy pallot vaihtaa myös.

Itse käytän Yokomo palloja ja Losi pallokuppeja.
RPM sopii Yokomo pallojen kanssa.

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #645 : 19.01.11 - klo: 22.21 »
Kiitti!  :wink:
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #646 : 20.01.11 - klo: 07.27 »
TRF 501 auton vakaajat.

RPM pallokupit eivät käy suoraan vaan silloin täytyy pallot vaihtaa myös.

Itse käytän Yokomo palloja ja Losi pallokuppeja.
RPM sopii Yokomo pallojen kanssa.

Eli tarkotatko näitä palloja ja sit laittaisin rpm:än pallokupit, vai??
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RC-AUTO-VARAOSAT-MUUT-VARAOSAT/Yokomo-ZC-206MH-Ball-Stud-M-size-6-101994
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #647 : 20.01.11 - klo: 09.14 »
Juuri noita palloja.
Kylätason RC-kuski.

Poissa hpi racing

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #648 : 12.10.11 - klo: 00.22 »
Miten noi 3racing iskarit saa toimimaan kunnolla kun meinaa olla aika jäykät ja mitä jousia niihin käy.
 
 markus
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #649 : 10.11.11 - klo: 16.41 »
Mulla on omassa kiinni durangon jouset... Eri ölppää vaan sisään niin saat jäykkyyttä muutettua.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #650 : 13.11.11 - klo: 16.48 »
Kuvaa DB02.

Hyviä ideoita keksitty. Taitaa olla eka sarjavalmisteinen 1:10 keskidiffinen =)


Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #651 : 13.11.11 - klo: 17.08 »
Kuvaa DB02.

Hyviä ideoita keksitty. Taitaa olla eka sarjavalmisteinen 1:10 keskidiffinen =)

http://tamiyablog.com/wp-content/uploads/2011/11/tamiya-58507-db02.jpg

Tuo ei ole keskidiffillinen.

Kuvien linkkaus ei toimi, eli suoraan osoite http://tamiyablog.com

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #652 : 15.11.11 - klo: 03.03 »
Juu ei ole keskidiffi.

Kardaanivetoinen auto missä on moottori poikittain ja kardaanit pyörivät eri suuntiin.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #653 : 15.11.11 - klo: 07.44 »
Juu ei ole keskidiffi.

Kardaanivetoinen auto missä on moottori poikittain ja kardaanit pyörivät eri suuntiin.

Itseasiassa kardaanitkin pyörivät samoihin suuntiin (rattaat ei osu toisiinsa joka kohdasta).

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #654 : 16.11.11 - klo: 10.55 »
Juu... huomasin homman lähes heti kun edellisen viestin kirjoitin.

Kardaanit eivät ole linjassa toisiinsa nähden, eli takakardaani saa vedon lähempänä spurria olevalta rattaalta jne.

Poissa hpi racing

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #655 : 14.12.11 - klo: 08.40 »
Kannataako maksaa rullaavasta tamiya durgasta 100€, ja saako siihen hyvin osia suomesta onko valmistamista lopetettu.

 markus.
« Viimeksi muokattu: 14.12.11 - klo: 09.10 kirjoittanut hpi racing »
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #656 : 14.12.11 - klo: 10.47 »
100 euroa on ihan kelpohinta, varsinkin jos autoon on tehty päivityksiä iskareihin, slipperiin etc. Osia saa suomesta RF:stä ja eiköhän sitä vielä valmisteta kun myydään myös. Tamioihin tuppaa saamaan helposti erittäin pitkään osia, tuskin tulee ihan pariin vuoteen vielä ongelmia osien kanssa. mm hoke ajaa durgalla ja mulla on semmoinen kanssa ja pari muutakin kuskia löytyy jos kilpailemaan aikoo joten kyllä niihin on myös osia kisapaikoilla. (Ja hoken vauhti on kunnossa joten kyllä se ihan kilpailukykyinen autokin on)
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa hpi racing

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #657 : 14.12.11 - klo: 12.15 »
Ok.

 markus.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Poissa hpi racing

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #658 : 14.12.11 - klo: 20.42 »
Sitten vielä, kelpaako 8.5 lankainen kone, harjaton.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Poissa Toikkanen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #659 : 18.12.11 - klo: 17.03 »
Kyllä 8.5 lankanen riittää durgaan oikein hyvin varsinkin sisäradalla. Itselläni durgassa iänikuinen 8.5 novak ja siinä riittä potku aivan mainiosti. Sitten myöhemmin ajotaitojen kartuttua voi harkita tehokkaampaa konetta, mutta alkuun vähän laiskempi kone säästää paljon varaosia.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition