Kirjoittaja Aihe: Kyosho Inferno GT ja GT2  (Luettu 712623 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« Vastaus #540 : 01.05.08 - klo: 21.04 »
AE-Mod, olit vissiin ottanut runsaasti kuvia viime viikon ajoista, oletko ehtinyt vappukiireiltä laittaa nettiin? Oli niin upeita kuvia viimeksikin

--

Jerry epäili YV:llä että mitä saan tästä hyvästä kun tyrkytän teille harrastajille Kyoshon moottoreita - kyllä se lähtee ihan siitä toiveesta että vakioautolla pystymme ajamaan, ainakin minä haluan sitä yrittää ja niinkuin olen ymmärtänyt en ole ainoa. Tämähän on toive, ei pakota ketään mihinkään. Pidän itse näistä erittäin hyvännäköisistä autoista ja toistaseksi olen ollut positiivisesti yllättynyt kaiken kaikkiaan autoista ja koko luokasta.

Laitetaan nyt sitten kuitenkin kysymys tänne julkisesti IGT omistajille, että miten teidän mielestänne meidän pitäisi tässä kohtaa toimia? Oikeastaan hommahan koskee tarkaalleen ottaen vain niitä mahdollisia kisoja mutta siihen on vielä matkaa. Ja kukaan ei pakota osallistumaan kisoihin, toki toivotaan että myös niistä tulisi "succee".

Jos/kun moottori laukeaa niin silloinhan tulee kysymys mikä tilalle? GXR28 vai jotain muuta.

Se mitä olemme keskustelleet varikolla yhden yhteisen ajokerran jälkeen oli se että GXR28 on passeli kone ja tasaväkisellä kalustolla kisaaminen on lähtökohtaisesti hyvä ajatus. Lähtökohtaisesti GXR28 on hyvä valinta koska se tulee autopaketin mukana. Nämä asiat ovat tulleet selkesäti harrastajien mielipiteinä myös näissä internetkeskusteluissa. Sen takia lähdemme siitä edelleen.

Tuokaa toki hyviä ehdotuksia pöytään hyvät IGT omistajat, nyt ja sitä mukaa kun kokemukset karttuvat. Sivun pari taksepäin niitä mielipiteitähän tästä asiasta jo useita, joten en ymmärrä miksi Jerry haluaa tuoda tätä keskusteluun joka toinen päivä :/

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« Vastaus #541 : 01.05.08 - klo: 21.17 »
Olen ehdottomasti GXR28 koneen kannalla. Jos pidemmässä juoksussa alkaa ongelmia tulemaan, niin mielipiteeni saattaa toki muuttua.
Mutta niin kauan kuin homma toimii, mielestäni turhaa lähteä mitään muita vaihtoehtoja miettimään.
Laittakaa tosiaan muutkin auton omaavat mielipidettä, niin tiedän että olenko hakoteillä asian suhteen.

Mikan tuntien vois jerzi vetästä pään pois pensaasta moisten hyötymis väitteiden suhteen. Eiköhän kyseessä ole kaveri joka ehdottomasti haluaa muita auttaa täysin varauksetta, ja edistää muiden harrastamista parhaansa mukaan.
Tyhjä

Mika R

  • Vieras
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« Vastaus #542 : 01.05.08 - klo: 21.32 »
Funtsin tuossa noita kerhoiltoja -

meillähän oli todella nastaa kotikutoisella ovaaliradalla porukassa, siellähän ajaminen ei ole niin noko-nuukaa, kunhan kurvaillaan ja kovaa ja nauretaan kimpassa

siitä tulikin mieleen onko kannatusta jos pidämmekin kerhoillat jossain yleisellä parkkiksellla tmv. kuten Vermo tai Länkkäri?

kukin voi sitten halutessaan käydä lisäksi ajamassa radalla jne.

mielipiteitä?

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« Vastaus #543 : 01.05.08 - klo: 22.04 »
Kerhoillat: Tattis.

Moottori: Itse joudun ostamaan uuden moottorin ja tällä hetkellä etsin GXR28:a - uutta. Toista käytettyä en osta tuntemattomalta, sen olen tässä nyt oppinut, muun ohessa. Se täytyy kyllä toisaalta myös sanoa, että jos sitten tuon uuden moottorin kanssa tulee myös ongelmia niin sitten oma henkilökohtainen uskoni on koetuksella. Mutta tällä hetkellä olen EHDOTTOMASTI vakiomoottorin kannalla.
Old fart

Poissa arion

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« Vastaus #544 : 01.05.08 - klo: 22.13 »
Olen kanssa tuon vakiokoneen kannalla. Ei se ole varmaankaan täydellinen, mutta huolellisella käytöllä uskon sen kestävän. Tänään tuossa parkkiksella oli yksi IGT joka oli ensimmäsiä maahantulleita. Oli vielä alkuperäisessä asussaan. Väljä kuin mikä, mutta kummasti se vaan Subarua liikutti :tongue:. Ei yksi pääsky kesää tee, mutta minuun ainakin valoi uskoa.

Summa summarum. Ei tehdä ongelmaa tästä ennekuin meillä on vankkaa näyttöä. Jos nämä osoittautuu vähemmän huoltovapaiksi, niin mietitään asiaa uudestaan. Huono homma on silloin, että aloituskustannuksiin tulee melkoinen lisäerä.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading
« Vastaus #545 : 01.05.08 - klo: 22.30 »
Summa summarum. Ei tehdä ongelmaa tästä ennekuin meillä on vankkaa näyttöä.
Juu eiköhän näillä säännöillä mennä tämä kesä ja syksyllä katotaan kuinka kausi meni ja mietitään tulevaa...
Old fart

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #546 : 01.05.08 - klo: 22.31 »
Tattiksella, maksoin jo 5 euroo ratamaksuukin koko kesästä... :mrgreen:
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Mika R

  • Vieras
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #547 : 01.05.08 - klo: 22.35 »
Hehe :)

Oliko se GXR28 takalakru tätä kokoa ? http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/14mm/Kit8186

Mikko L, mitäs se maksoi Kyosholla? Tuo on alle $10

Etulaakerin vaihto kestää 15-20min. Takalaakerin vaihtaa siinä samassa.

Ne joilla on takalakru menny on valitellu jotain gallonaa, puoltatoista kestoksi. itse olen ajanut nyt jotain 5L eli about gallonan.

Ei ole iso juttu vaihtaa lakru gallonan välein eikä edes kallista suhteessa 300-400 euron moottoreihin. Kuten olen sanonut, voin kyllä vaihtaa ja niin on jo 3 koneeseen tehtykin (etulaakeri).

Eli tilaanko kasan noita ja katsotaan miten kestää?

Poissa Kawai

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #548 : 01.05.08 - klo: 23.13 »
Mikäli luoja suo ja kaikki menee putkeen, pölähdän huomenna Tattarisuolle paikalle katsomaan kuinka tuo IGT liikahtaa. Paitsi jos koko kööri ilmoittaa ettei mene ajamaan. :smiley: Kuolaaminen on vielä edukasta.
Vakio-MI, modattu MI ja liian vähän aikaa.

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #549 : 01.05.08 - klo: 23.34 »
Katoppas Mika tuolta niitä lakuja -> http://tkocompetitiondev.com/shop/index.php . Pitäisi kestää hiukan kovempaakin rääkkiä.

Mika R

  • Vieras
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #550 : 01.05.08 - klo: 23.39 »
Jees. Moottoriohjeita: 16-20% nitro, maltillinen säätö,ei liian piikille, etu ja päälaakerin vaihto 4L välein (luokkaa 20e yht ehkä). Tuleeko liian kalliiksi? Pata pysyisi ehjänä ja pirteänä varman päälle. Takalaakeri ehkä vain jokatoinen kerta. Pientä jumppaa mutta helppo juttu ja muutenhan auto ei paljon vaadi, vain renkaita ja kakkosvaihteen rataksen huolto jonka voisi tehdä samaan syssyyn. Eli tämmöinen kausihuolto gallonan välein.

Mika R

  • Vieras
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #551 : 01.05.08 - klo: 23.43 »
Mke, rbssä mulla on niiden kerääminen mutta löytyykö kyoshoon? Täytyy etsiä. Noilla keräämisilla on pitkä ikä ja gxr28 ei kierrä niin paljo tolla vakioputkella joten varmasti kestää.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #552 : 02.05.08 - klo: 00.02 »
AE-Mod, olit vissiin ottanut runsaasti kuvia viime viikon ajoista, oletko ehtinyt vappukiireiltä laittaa nettiin? Oli niin upeita kuvia viimeksikin

Mikko vaan...

Eipä tosiaan ole vielä kerennyt.
Koitan saada aikaiseksi viimeistään viikonloppuna.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #553 : 02.05.08 - klo: 06.17 »
Lueskelin noita kritiikkejä ja tuli sellanen tunne että tää kaikki valitus ja itku johtuu taas siitä vanhasta vihasta auton valmistajaa kohtaan. Vain vähän harrastaneena olen huomannut jo tässä vaiheessa että osalla harrastajista on joku asennevamma Kyoshoa kohtaan. Menee taas vähän ohi aiheen mutta voisiko joku valaista hieman historiaa? Eli mistä tämä kauna kyseistä valmistajaa kohtaan tulee?
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #554 : 02.05.08 - klo: 07.41 »
Minulla henkilökohtaisesti ei todellakaan ole mitään kyoshoa vastaan mutta tiedän kokemukseni ja entisenä rc-kamojen myyjänä kuinka hemmetin hyvä moottori tuo OS on.

Tämän päivän rtr kamat ovat liukuhihna kamaa ja seassa on todella paljon hyvää ja todella paljon hiukan huonompaa tavaraa.

Kyosho merkkiä ei missään nimessä voida haukkua mutta jos teillä tulee tuo kisa homma eteen niin eikös se olis kiva päästä maaliin asti.

Kuinka monella teistä on omistanut esim OS RG moottorin :huh:

Minulle se on sama minä yritän hiukan valaista uusia harrastajia mitä markkinoilta löytyy, ja yleensä se mitä olen yrittänyt myydä tai suositella on ollut takuu varmasti hyvän laaduista tavaraa.

Mitä tulee tähän luokkaan niin sehän on todellakin näyttävä ja viellähän ei ole edes ajokaaviota tehty koskien kisaa mutta jos tulee esim 30min pitkä finaali niin voi aika monella kaverilla olla hiukan ongelmia päästä maaliin asti.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #555 : 02.05.08 - klo: 08.06 »
Lopetappas toi moottorin markkinointi, eikös sulle ole jo rautalangasta väännetty mikä on tilanne esim. moottorin suhteen. Vaikka kuinka jankutat, niin sinun aloitteestasi siihen ei tule varmasti muutosta.
Kuten itsekin mainitsit, niin edes kaaviota ei vielä ole, joten mitä sitä maaliin pääsemisiä tms. spekuloimaan.
Ja mitä helvatan väliä sillä on, että kuinka monella on ollut markkinoimasi moottori? Ainakin tällä hetkellä kyseisellä moottorilla on yhtä vähän tekemistä tämän luokan kanssa kuin sinun kommenteillasi, eli niin vähän kuin ikinä mahdollista.
Tyhjä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #556 : 02.05.08 - klo: 08.18 »
Lueskelin noita kritiikkejä ja tuli sellanen tunne että tää kaikki valitus ja itku johtuu taas siitä vanhasta vihasta auton valmistajaa kohtaan. Vain vähän harrastaneena olen huomannut jo tässä vaiheessa että osalla harrastajista on joku asennevamma Kyoshoa kohtaan. Menee taas vähän ohi aiheen mutta voisiko joku valaista hieman historiaa? Eli mistä tämä kauna kyseistä valmistajaa kohtaan tulee?

Että sä oot pihalla...
Ei ole mitään kaunoja kyseistä merkkiä kohtaan.
Kummallista että aina kun tämän merkin muutamista halpis rtr autoista kertoo totuuksia niin jo lähtee itku päälle kuinka koko merkkiä haukutaan.

Muutama voi tällaisia merkkiä haukkuvia ollakin, mutta heidän kokemuksensa on sitten vähintään kyseenalasta tai se rajoittuu ainoastaan juuri niihin huonoihin halpis kössöihin.

Esim se mitä monesti yritetään sanoa, että jos esim tuo kyseinen rtr moottori joka tässä autossa tulee mukana, hajoaa tai kuluu väljäksi niin hölmöähän se nyt on mennä samaa moottoria ostamaan, koska samalla rahalla saa jo reilusti paremman, tehokkaamman, kestävämmän ja varmatoimisemman... Esim jerryn mainitsema O.S. tai joku muu.
Samapa tuo on jos joku haluaa rtr moottoreira itselleen uusia ostaa... Moni haluaa vaan tuoda esiin sen tosiasian että reilusti parempiakin on ja vähintäänkin samalla rahalla, ellei jopa halvemmalla.
Aloittelijat kun eivät tätä monesti tiedä...
Mikäli olette keksineet sääntöihin että kyseisellä moottorilla pitää ajaa niin en ymmärrä ideaa sitten ollenkaan.
Mikäli haluatte ajaa kaveriporukassa tuollakyseisellä moottorilla niin sitten ymmärrän.
Ja monikos on tästä kyseisestä autosta kommentoinut negatiiviseen sävyyn??????
Äkkivilkasulla ei kukaan.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #557 : 02.05.08 - klo: 08.37 »
Pyrkimyshän tässä on tehdä VAKIOautoluokka ja jos tässä heti sallitaan muut moottorit tarkoittaa se käytännössä sitä, että jos haluat pärjätä mahdollisissa kisoissa on heti alkuun ostettava SE paras ja tehokkain moottori - mikä todennäköisesti maksaa sitten saman verran kuin ite autopaketti - ei hyvä...

Kuinka monella on oikeasti ollut moottorin kanssa ongelmia? Minulla joo, mutta minä ostin auton käytettynä tietämättä varmasti auton käyttöhistoriaa - tyhmää tiedän sen nyt. Muutoin ei ole taidettu tänä kesänä vaihtaa muuta kuin parit etulaakerit - mikä ei liene kuitenkaan valtaisa ongelma.

Joko siis voitaisiin lopettaa tämä suuri moottorikeskustelu ja OIKEASTI katsoa kuinka kausi etenee ja kisat sujuu.
Old fart

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #558 : 02.05.08 - klo: 08.48 »
Hokella tuossa on selkeästi mainio pointti, mutta kun koneet kestää toisilla pidempään kuin toisilla, ja jos muun merkkiset koneet sallitaan, niin vakioluokasta katoaa pohja.
Samaa mietin kuin Mikko tuossa ylempänä, että kuinka paljon niitä ongelmia on näiden moottorien osalta ollut? En lähde puolustelemaan konetta kun itsekin olen sillä vasta gallonan ajellut, ja jos pidemmässä juoksussa ongelmia alkaa kasaantumaan, asiaan varmasti reagoidaan sen vaatimalla tavalla.
Tyhjä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #559 : 02.05.08 - klo: 08.58 »
Ilmanmuuta...
Ainut vaan että on pakko kyllä oikaista tuo harhaanjohtava käsitys kuinka kalliita kisamoottorit ovat.
Kunnon kisamotin kun todellakin saa samaan hintaan kuin kyseisen rtr moottorin... ellei jopa halvemmallakin.

Saahan niitä toki auton maksavia moottoreita, jotka eivät käytännössä sitten olekkaan sen ihmeellisempiä kuin esim saman valmistajan hieman halvempi kisapannu.
Tai ainakaan ero ei ole niin merkittävä että järkyttävä hintalappu olisi mitenkään perusteltua.

Ihmettelen myös että miten on sellanen käsitys tullut että se kallein moottori olisi niin paljon parempi että se pitää omistaa jos kärkikahinoihin haluaa???
Eihän se näin mene.
Osaava kuski vetää rtr moottorilla ainakin hyvin lähelle saman ajan kuin kisapannulla.
Ero on siis niin marginaalinen että ihmetyttää tämä.
Ei polttomoottoreissa ole samaa eroa kuin sähkömoottoreissa, joissa se mabuchi ei kulje mihinkään ja kirein mamba saa auton heittämään takaperinvolttia kaasuun koskiessa.

Se myös karsii mahdollisia lisäkuskeja... Esim itseä kyseinen luokka kiinnostaa, mutta mikäli ainoa sallittu moottori on rtr pannu niin en ole edes harkitsemassa... Hyllyssä kun olis vino pino .21 kokosia kisakireitä ja vähän lusmumpiakin moottoreita mitä vois hyödyntää kun rtr pannu hyytyy.

Kokeilkaa kierroslaskentalaitteiston kanssa kuinka pieni hyöty kisakoneella saavutetaan kyseisissä autoissa. Yllätytte varmasti.

Toisaalta... arvaan kyllä että ette edes kokeile koska yleinen usko on tämä mitä edellä näkee.

Ei se moottori ole autoluokkaa huonommaksi tekemässä...
Yhteen merkkiin/malliin sitominen sitävastoin tekee.
Helpommin luokasta saa isomman kun esim M8 porukka pystyisi käyttämään samoja moottoreita yms sekä krossikisoissa että IGT luokassa...
Vielä kun auton saisi kittinä.
« Viimeksi muokattu: 02.05.08 - klo: 09.02 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #560 : 02.05.08 - klo: 09.37 »
Totta, totta...
.28 konehan on millä tahansa radalla tietyssä mielessä parempi kuin .21. Se vääntää alhaalta hieman paremmin jolloin mutkasta lähtö on ripeämpi. Olettaen että pitoa on tarpeeksi. (Kisa)Kireämpi .21 taas ottaa varmasti suoralla sen takaisin, mitä mutkissa jää. Itse IGT autoa (vielä) ajamattomana voin kuvitella miten paljon mutkaisen osuuden ajaminen nopeammin (ykkösellä) saa aikaan isommat erot kuin ne huippunopeudet suoralla (kakkosella). Tietenkin välitykset on säädettävä koneen mukaan, mutta ei niihinkään varmasti ole montaa vaihtoehtoa.

Pointtini on tämä. Asvalttiradalla kokematon kuski saa paremmat tulokset aikaan luultavimmin IGT:n RTR .28 koneella kuin vastaavan tasoisella .21 koneella. Kokemuksen kartuttua ja/tai päivityskoneen ollessa kireä kisakone tämä ero häviää ja kone menettää merkityksensä. Nyt voidaankin spekuloida, että jos tämä sarja alkuun päästyään saa jatkuvasti uusia kuskeja mukaan, vakiopannu on varmasti kaikille paras vaihtoehto. Jos taas tämä jää vain muutaman jannun keskinäiseksi touhuksi, aika näyttää, pannuja tullaan varmasti sallimaan muitakin. Ihmisluonne taitaa olla sen verran utelias  :wink:

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #561 : 02.05.08 - klo: 09.53 »
Täytyy nyt itsekkin sotkeutua tähän keskusteluun. Minun mielestä tässä on ideana nimenomaan vakioautolle tarkoitettu luokka pitkälti samaan tapaan kuin Minit. Sillä saadaan homman perusidea eli ajaminen esiin ja unohdetaan kaikenmaailman hipohimmelit, vältetään kustanusten nousu ja selkeillä säännöillä rajaten poistetaan kaikenmaailman huutelu/vikinä/valitus. Nyt kun siihen sitten on valittu Kyosho niin sitten niin on tehty ja HN sun muut jää ulkopuolelle, oli ne sitten parempia tai huonompia. Sinällään em. on mun mielestä täysin OK juttu samaten kuin päätös pysyä ainakin näin alkuun myös vakio moottorissa joka selkeyttää hommaa ja helpottaa mukaantuloa. Tärkeämpää on jakaa selkeää infoa missä ajetaan samaten kuin tuoda esiin tiettyjä huolto tms. toimenpiteitä joilla varmistetaan että vehkeillä todella päästään ajamaan. Nyt jos ajatellaan että Jenkit (jossa keskiveretotallaja ei ole sieltä välkyimmästä päästä) ajelee ko. sarjaa menestyksellä, niin ei ne nyt voi heti ekassa mutkassa porsia kuten täällä koitetaan maalailla ja ihan yhtälailla tiettyjä juttuja joutuu tekemään niihin kalliimpiikin vehkeisiin jotta saadaan hommaa paremmaksi. Toisaalta taas jos tätä ko. autoa myyvää yritystä yhtään kiinnostaa asiakkaat, niin luulisi olevan myös intressiä hommata harrastajille esim. parempia takalaakereita ja kas, se "mahdollinen" ongelma on ratkaistu.

Tämä siis vain oma mielipide ja ilman mitään kytköksiä koska en ko. merkkiä myy enkä aio ko. autolla kisata, kunhan selailen tätä foorumia ja ihmettelen harrastajapiirissä olevia asenteita. Kyoshon RTR kamat ei varmasti ole maailman parhaita mutta ei ole muidenkaan merkkien ja toisaalta taas _mitä sitten_ ? Ei kukaan väitä että Mini olisi kirein mahdollinen mattorassi ja silti sillä saadaan tiukkaa kisaa aikaiseksi ja kivaa kuulemma on.      
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #562 : 02.05.08 - klo: 10.02 »
Haluan painottaa nimenomaan miten helppo tätäkin luokkaa on verrata M8 formaattiin...
Polttiskrossissa moottori on rajoitettu ainoastaan suurimpaan kokoluokkaan.
Auton rakenteet rajoitettu tiettyjen mittojen sisäpuolelle.
Kaikki ylimääräiset ajoa helpottavat vermeet kielletty.
Renkaat rajoitettu mittojen sisään.

Ja kuinka tasainen luokka onkaan...
Erittäin tasainen.
Eikä todellakaan kärkikastissa ole kaikilla auton maksavaa moottoria.
Itse ajan alle 300 euron kisapannulla joka ei todellakaan häpeile yhdellekkään 500 euron pannulle.
Moni on ajanut jopa alle 200 euron konella ihan A finaalissa...
Edelleenkään ei ole moottorin takia tarvinnut nopeudessa tasoitusta antaa.
Tärkein moottorin ominaisuus on että se pysyy käynnissä.
Se on se mikä tuo maaliin.
Sijoituksen ratkaisee kuski.

Jos valkataan 2 kuskia... toinen on Pro ja toinen perus jamppa...
Annetaan perusjampalle se kirein pannu mitä rahalla saa ja Pro jampalle se RTR kone...
Mikäli molemmat pysyvät käynnissä jne niin pro jamppa on tasan varmasti maalissa ennen perusjannua.
Mikä oli siis moottorista saatu hyöty???
Ei mikään.
RTR moottori vastaan alle 300 euron kisapannu samojen jamppojen ajamana.
Lopputulos täysin sama.
Ainut hyöty on että kisapannu sopii muihinkin autoluokkiin, eli harrastajat pääsevät pitkällä katselmuksella jopa reilusti halvemmalla.

Nähtiinhän viimevuonnakin trukki luokassa kuinka esim hyper st rtr autolla ajettiin ihan sellaisenaan ja kisattiin kärkipaikoista... Vakio moottori yms...
Kun vakio antautui, oli autoon hyvin helppo pultata se M8 auton moottori. 2 kärpästä yhdellä moottorilla.
Auton nopeus ei siitä mihinkään muuttunut, eikä pärjääminen ollut edelleenkään sen parempaa tai huonompaa.
Vaikka kyseessä sentään trukkiluokka jossa moottorilta oikeesti vaaditaan edes jotain.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #563 : 02.05.08 - klo: 10.02 »
Minä en ymmärrä miksi pitää väkisin saada tähän VAKIOLUOKKAAN se joku muu moottori - miksi?

Niin jos tämän luokan tarkoitus olisikin vain muutaman jannun keskinäinen ajelu/ kisailu tuskin tuolla moottorilla olisi mitään väliä.

Mutta jos sitten sallitaisiin muut moottorit ja porukka niitä käyttäisi karsisi se varmasti uudet harrastajat/ polttisharrastajat pois. Omalta kohdalta voin sanoa, että en varmasti olisi hommannut tätä autoa jos säännöt olisi olleet vapaat mm. moottorin osalta.

Avain asia TÄSSÄ luokassa on VAKIO suoraan paketista + rajoitetusti sallitut merkin omat viriosat.

Te jotka olette sitä mieltä, että luokka on hyvä mutta moottori on huono niin perustakaa nyt sitten hyvän tähän oma "IGT open -luokkaa" - säännöt muutoin samat kuin tässä "IGT vakioautoluokassa" mutta moottori olisi vapaa esim max .28 - mutta tehkää sitä varten myös oma keskusteluketju...
Old fart

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #564 : 02.05.08 - klo: 10.22 »
Hehe :)

Oliko se GXR28 takalakru tätä kokoa ? http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/14mm/Kit8186

Mikko L, mitäs se maksoi Kyosholla? Tuo on alle $10
Takalaakeri on kokoa (mitattu tönärillä) 14x24x6. Hinta virallisella jälleenmyyjällä oli jotain 20-25e öbaut. Eli tilaa vaan noita muutama ni voipi kokeilla. Toi 14 mm  akselikoko on erittäin harvinainen, eikä niitä tosiaan löydy monelta valmistajalta.
Old fart

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #565 : 02.05.08 - klo: 10.44 »
Tattiksella olen tällä viikolla nähnyt ehkä 6-7 IGT kuskia ajamassa.

Kausi on toki ihan aluillaan ja kaikissa luokissa on säätöjen haku käynnissä.

Useimmilla IGT kuskeilla näytti meno siltä, että vakiokoneen teho on aikalailla sopiva ja riittävä. Ainakin aluksi. Autohan liikkuu sillä varsin ripeästi. Muutamilla olisi pitempi välitys ollut tarpeen ja vaihtamispiste oli aika aikaisin. Suoravauhtia saisi noillakin keinoilla lisää.

Jos ongelmaksi ajan myötä muodostuu vakiokoneen luotettavuus, käyttöikä tai huollon kustannukset, niin koneasiaa kannattanee pohtia huolella. Alkuunhan (sekä luokassa että uuden harrastajan ajamisessa) noilla näyttäisi pärjäävän hyvin.

Oman kivan lisävärinsä tämä luokka ainakin tuo Tattikselle.

Katsojien kannaltakin on kiva, kun on monenlaista kiesiä radalla. Isommat on näyttävämpiä ja pienemmät nopeampia.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #566 : 02.05.08 - klo: 11.16 »
Kyoshon RTR kamat ei varmasti ole maailman parhaita mutta ei ole muidenkaan merkkien ja toisaalta taas _mitä sitten_ ? Ei kukaan väitä että Mini olisi kirein mahdollinen mattorassi ja silti sillä saadaan tiukkaa kisaa aikaiseksi ja kivaa kuulemma on.     

Tähän oli pakko kommentoida vaikka vähän offiksi meneekin...
Tämä yllä nähty narina itseasiassa juontaa juuri tähän.
Niin usein näkee että näitä rtr autoja kehutaan parhaiksi ja tyrkytetään aloittelijalle parhaana mitä hän voi hankkia.
Ja heti kun joku sanoo että ei kyseinen auto todellakaan paras ole vaan samaan rahaan ellei halvemmallakin saa jopa paremman.
Tästä lähtee itku että kyseistä automerkkiä haukutaan huonoksi... EI EI EI ja vieläkerran ei.

Sähkömini on sekin huono verrokki... sekun on nimenomaan sähkö.
Kuten yllä sanoin niin mabuchi vastaan kisakiree 8 lankanen pannu, eikä tarvii edes miettiä kumpi on nopeemmin maalissa.

Kössö rtr pannu vastaan kisakiree...Todella pieni ero.

Mika R

  • Vieras
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #567 : 02.05.08 - klo: 11.48 »
VAKIOLUOKAN MOOTTORI YM. ASIAA
=================================

Kerhoillat käynnistyvät nyt toukokuussa joka toinen keskiviikko, kuun 1. ja 3, ja jatkuvat aina syksyyn asti Tattarisuon asfalttiradalla, tervetuloa. Varaosapakki seuraa mukana. Ensimmäinen kerta siis 13.5. Itse olen tuolloin lomamatkalla valitettavasti, mutta sehän ei menoa haittaa (yritän saada korvaajan tilalle).

Keskustelin Kyoshon kanssa aamulla GXR28 vakiomoottorista ja tässä tietopaketti:

- Moottoreita on myyty yksistään Suomessa satoja ja ongelmatapauksia on kourallinen. Takalaakeri ei ole mikään tyyppivika ja pysyy kunnossa kun noudatetaan tiettyjä sääntöjä (lue ohjeet alla).

- Huolto- ja käyttöohjeet:

1) Sisäänajo huolella ja rauhassa

2) Noin viiden litran välein moottorin purku, joka jokaisen kuskin kannattaa tehdä ja tutkia moottorin kunto

-1. kerralla vaihdetaan etulaakeri (Mika voi avustaa)

-Takalaakerin kunnon tarkastus tunnustelemalla, sen kyllä huomaa jos laakeri on vahingoittunut

-Kampiakselin tapin (joka pyörittää kiertokankea ja mäntää) tarkistus, että pyöreä eikä ovaali

-Jos hämminkiä osat korvataa uusilla

-Koneen kasaus puhtain käsin(!)

-JOS osia vaihdetaan (takalaakeri, kampiakseli, kiertokanki) niin yksi tankillinen sisäänajoa rikkaalla ja rauhallisesti ajamalla, ei heti täysiä

-Etulaaakeri voidaan vaihtaa joka kerta tai joka toinen (5 tai 10L välein), tällä estetään hyvin pitkälle muiden osien vahingoittuminen. Keraaminen etulaakeri 6e, Kyoshon takalaaakeri ~17e

3) Ilmansuodatinöljy ja sen käyttö

-EI liikaa! Ilmansuodatinöljyn liiallinen käyttö rikkoo takaalerin, koska liika öljy päätyy sinne ja aiheuttaa ongelmia ja lopulta rikkoutumisen. Eli kevyt öljyäminen ja liiat pois painelemalla talouspaperiin. Onroad ei ole kauhean pölyistä hommaa, joten kevyt öljyäminen riittää hyvin

-Ilmansuodatinöljyn valinta; käytä vain RC käyttöön tarkoitettuja (Esim. PSR tai Kyosho liikkeiden myymä öljy)

4) Polttoaine

- 16-20% nitro

- maltillinen säätö, ei liian piikille

Summa summarum: Opetelkaa purkamaan ja kaasamaan moottori, se on olennainen osa tätä harrastusta ja varsin helppoa. Etulaakerin säännöllinen vaihto ja moottorin osien kunnon tarkistus (Mika ja Pro Shop avustaa tarvittaessa). Kuluneiden osien korvaaminen uusilla ja sen jälkeen kevyt sisäänajo. Käyttäkää aikaa ja harkintaa, turha kiire pois. Lopputloksena hyvin toimiva kone ja auto ja hyvä mieli :)

Kisoista lyhyesti:

- Palkinnot selvinnevät lähiaikoina (keskustelen huomenna asiasta)

- Formaatista samoin; 30 min finaaleja ei kannata pelätä, voihan olla että esim 15min riittää aivan mainiosti ja selvittää voittajan. Pääasia että on hauskaa, ei paineita etukäteen sillä monet ovat uusia harrastajia tässä luokassa

Vielä vaihteesta:
Pari sivua taaksepäin kerroin omasta shimmalustani ja ensimmäisen ajokerran jälkeen voin todeta, että nyt vaihteen 'hammas' otti tasaisesti kiinni ja 2-rattaan ulkoreuna tapin kohdalta pysyi ehjänä. Näin uskon että vaihde palvelee pitkään ja suosittelen tekemään samoin. Sekään ei ole iso juttu.
« Viimeksi muokattu: 02.05.08 - klo: 11.56 kirjoittanut Mika R »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #568 : 02.05.08 - klo: 12.13 »
Te jotka olette sitä mieltä, että luokka on hyvä mutta moottori on huono niin perustakaa nyt sitten hyvän tähän oma "IGT open -luokkaa" - säännöt muutoin samat kuin tässä "IGT vakioautoluokassa" mutta moottori olisi vapaa esim max .28 - mutta tehkää sitä varten myös oma keskusteluketju...

Kuka tässä nyt moottoria on huonoksi haukkunut???
Mistä sä näitä juttuja luet kun et ymmärrä mikä on pointti?

Kysehän oli siitä että miksi se rajoitettaisiin, kun toisen vaihtamisella ei ainakaan mitään merkittävää tehohyötyä saavuteta... Säästetään ehkä euroja varsinkin jos toisen luokan kalustoa jo löytyy niin tuotteet käy ristiin ja tätä kautta helpompi koko homma.
Säännöt on aina hyvät ollakin kireet niin homma pysyy tasaväkisenä, mutta tuo moottorin rajoittaminen yhden valmistajan moottoriin on suoraan sanottuna pöyristyttävää.
Se ei ainakaan osaltaa lisää porukan kiinnostuvuutta jne.
Miksi ette tee kokorajoitusta... Esim hobaokupissa ajettiin viimekaudellakin säännöillä jotka määrittivät moottorin .21 kokoluokkaan, mutta autojen rtr moottorit olivat sallittuja... Monissa rtr autoissahan tosiaan on .28 eli tehotasot pysyivät aika hyvin samoissa vaikka moottorin vaihtoikin kisakireeseen mutta .21 kokoiseen.

Kysynkin nyt perusteluita rajoittaa moottori yhteen.
Eli kertokaa negatiiviset puolet siitä että muut moottorit ovat sallittuja.
Positiivisia puolia on että kyseinen moottori tulee auton mukana, ja kaikilla olisi sama kalusto.
Mut mitä haittaa eri merkkisestä pannusta???????

Mika R

  • Vieras
Vs: Kyosho Inferno 1:8 GT onroading ("IGT vakioautoluokka")
« Vastaus #569 : 02.05.08 - klo: 12.21 »
Laitan nämä moottori ohjeet vielä tuonne IGT -kilpailusääntöihin esille http://rc10.fi/index.php?topic=25583.msg239396#msg239396

VAKIOLUOKAN MOOTTORI YM. ASIAA
=================================

Kerhoillat käynnistyvät nyt toukokuussa joka toinen keskiviikko, kuun 1. ja 3, ja jatkuvat aina syksyyn asti Tattarisuon asfalttiradalla, tervetuloa. Varaosapakki seuraa mukana. Ensimmäinen kerta siis 13.5. Itse olen tuolloin lomamatkalla valitettavasti, mutta sehän ei menoa haittaa (yritän saada korvaajan tilalle).

Keskustelin Kyoshon kanssa aamulla GXR28 vakiomoottorista ja tässä tietopaketti:

- Moottoreita on myyty yksistään Suomessa satoja ja ongelmatapauksia on kourallinen. Takalaakeri ei ole mikään tyyppivika ja pysyy kunnossa kun noudatetaan tiettyjä sääntöjä (lue ohjeet alla).

- Huolto- ja käyttöohjeet:

1) Sisäänajo huolella ja rauhassa

2) Noin viiden litran välein moottorin purku, joka jokaisen kuskin kannattaa tehdä ja tutkia moottorin kunto

-1. kerralla vaihdetaan etulaakeri (Mika voi avustaa)

-Takalaakerin kunnon tarkastus tunnustelemalla, sen kyllä huomaa jos laakeri on vahingoittunut

-Kampiakselin tapin (joka pyörittää kiertokankea ja mäntää) tarkistus, että pyöreä eikä ovaali

-Jos hämminkiä osat korvataa uusilla

-Koneen kasaus puhtain käsin(!)

-JOS osia vaihdetaan (takalaakeri, kampiakseli, kiertokanki) niin yksi tankillinen sisäänajoa rikkaalla ja rauhallisesti ajamalla, ei heti täysiä. Osat voi myös voidella ennen paikoilleen laittamista siihen tarkoitetulla after-run tms. öljyllä joka palaa polttoineen mukana eikä jätä pintaa laakereihin

-Etulaaakeri voidaan vaihtaa joka kerta tai joka toinen (5 tai 10L välein), tällä estetään hyvin pitkälle muiden osien vahingoittuminen. Keraaminen etulaakeri 6e, Kyoshon takalaaakeri ~17e

3) Ilmansuodatinöljy ja sen käyttö

-EI liikaa! Ilmansuodatinöljyn liiallinen käyttö rikkoo takaalerin, koska liika öljy päätyy sinne ja aiheuttaa ongelmia ja lopulta rikkoutumisen. Eli kevyt öljyäminen ja liiat pois painelemalla talouspaperiin. Onroad ei ole kauhean pölyistä hommaa, joten kevyt öljyäminen riittää hyvin

-Ilmansuodatinöljyn valinta; käytä vain RC käyttöön tarkoitettuja (Esim. PSR tai Kyosho liikkeiden myymä öljy)

4) Polttoaine

- 16-20% nitro

- maltillinen säätö, ei liian piikille

Summa summarum: Opetelkaa purkamaan ja kaasamaan moottori, se on olennainen osa tätä harrastusta ja varsin helppoa. Etulaakerin säännöllinen vaihto ja moottorin osien kunnon tarkistus (Mika ja Pro Shop avustaa tarvittaessa). Kuluneiden osien korvaaminen uusilla ja sen jälkeen kevyt sisäänajo. Käyttäkää aikaa ja harkintaa, turha kiire pois. Lopputloksena hyvin toimiva kone ja auto ja hyvä mieli :)

Kisoista lyhyesti:

- Palkinnot selvinnevät lähiaikoina (keskustelen huomenna asiasta)

- Formaatista samoin; 30 min finaaleja ei kannata pelätä, voihan olla että esim 15min riittää aivan mainiosti ja selvittää voittajan. Pääasia että on hauskaa, ei paineita etukäteen sillä monet ovat uusia harrastajia tässä luokassa

Vielä vaihteesta:
Pari sivua taaksepäin kerroin omasta shimmalustani ja ensimmäisen ajokerran jälkeen voin todeta, että nyt vaihteen 'hammas' otti tasaisesti kiinni ja 2-rattaan ulkoreuna tapin kohdalta pysyi ehjänä. Näin uskon että vaihde palvelee pitkään ja suosittelen tekemään samoin. Sekään ei ole iso juttu.