Kirjoittaja Aihe: Mamba Monster  (Luettu 287532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #90 : 03.09.08 - klo: 16.25 »
Ei mun softassa ainakaan bec:ä voinut säätää, sellasta valikonpalaa ollenkaan.
Ilmeisesti menee noin "sisäisesti" sinne 6S saakka ja hyvä niin, ei tarvi tunkea
lisäakkuja/riskitekijöitä autoon enempää.

4S ajot nyt takana, kaikki pelittää hienosti ja tehoja löytyy!

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #91 : 04.09.08 - klo: 11.05 »
Tässä nyt eiliseltä sitten videonpoikasta 4S setupilla. Eipä tuosta ehdi selvää saamaan, kun "ajorata"
on sen verran lyhyt, mutta jotain osviittaa kuitenkin. Tänään sitten montulle kokeilemaan tositoimissa.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FbYwz1Ct1Hg[/youtube]

Edit. Auton edesottamuksia monsterin kanssa voi seurata näistä linkeistä:
(mikäli en ehdi tähän foorumiin tietoja heti päivittämään).
http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=87.40
http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=205.0
« Viimeksi muokattu: 04.09.08 - klo: 11.13 kirjoittanut -SS- »

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #92 : 04.09.08 - klo: 21.21 »
Noniin, ensimmäiset kunnon testit takana ja mamba monsteri edelleen ehjänä!
Testipaikkana siis kangasalan monttu ja testingissä ihan rinteessä ajaminen ja huiput (nopeuden) suhteen.

Ajossa ollut setuppi oli seuraavanlainen:
Motti = kiina XL 2300kv 6mm akselilla
Nopari = Mamba Monster Max
Akut = 2x MaxAmps 7,4v 4000mAh sarjassa, (14,8v) # 20C Constant(80 amps) # 30C Sustained(120 amps) # 50C Burst(200 amps)
Radiot = 40mHz
Servo = TowerPro

Ihan ensimmäisenä lähdin varovaisesti koittamaan kaasuttamista tasaisella, kaikki toimi hyvin. Samoin huippunopeutta tuli pariin
kertaan kokeiltua ja 4S setupilla kulki ihan kiitettävästi. Rinteessä ajo oli sulavaa, kovalla hiekkapinnalla kääntö ei kuitenkaan
toiminut kovin hyvin, mutta se oli oletettavaakin. Tehollisesti potkua oli riittävästi ja eturenkaathan ne pullistuivat kauniisti.
N. 10-15min jälkeen alkoi pätkiä ja oletin, että nopari olisi lämmennyt, mutta nopari ei ollut edes 50c, eikä tuuletin ollut päällä,
mutta akut olivat lämpimät ja moottori todella kuuma. Entinen nopari mamba max antaa sen 100a ulos, kun monsteri antaa
200a, täten itse luulen näin:

Monsteri saa otettua akuista enemmän tehoja irti, kuin mamba max 100 vs 200a. Täten akut lämpenevät, kun virta kulkee jatkuvasti
nopeaa tahtia moottorille. Samoin moottori lämpenee, kun se lämpeni pidemmän ajon jälkeen jo 100A virroilla, niin aika puolittuu ja
moottori lämpenee vielä nopeammin. Mutta ymmärtääkö mamba monster pätkäistä pelin poikki moottorin liiallisen kuumenemisen ja
akkujen lämpenemisen vuoksi, vai mikä pysäytti toiminnan? Anyway, annoin jäähtyä sen 10min ja sen jälkeen pääsi ajamaan jälleen
hetken normaalisti, sitten akut jo loppuivatkin. Huomioni herätti se, että monsteri saa otettua tehoja aivan erilaisella tavalla irti,
kuin mamba max. Samasta syystä akkukin zippaa/loppuu nopeammin, tässä tapauksessa asia on laki.

Ajoakkuinani olivat siis Maxampsit, näillä C-arvoilla:
# 20C Constant(80 amps) # 30C Sustained(120 amps) # 50C Burst(200 amps)

voisiko joku selittää jokaisen hieman tarkemmin, vai onko 20c jatkuvaa, 30c hetkellinen ja 50c piikki?


No, kuitenkin ajot sujuivat ilman suurempia ongelmia. Vuodesta 1% ajan tälläistä "päämäärätöntä" rässäilyä ja 99% kisasuorituksia,
jotka kestävät harvoin edes minuuttia 20-40s, joten lämpöongelmaa ei ole, kun stinttejä ajaa. Näin ollen tuosta ei tarvitse sen
koommin edes huolestua. Autosta irtos yks ruuvi, se korjattu, peruskamaa joka kyöstiltä "yllättävästi" löystyy.. mutta nopari toimi
kuten pitää ja hienosti, tällä lähdetään sunnuntain kilpailuun ja katsotaan mikä sija saalistetaan.

Edit. Tänään 23.00-01.00 aikaan tubeen video! Se kertoo nopeuden ja paaljon noparista!

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #93 : 05.09.08 - klo: 00.43 »
Tätä on odotettu, sitä on kaivattu ja nyt se on nähtävillä!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sX42riEyIJ4[/youtube]

Ensimmäiset tositoimitestit kangasalan montulla. Kokeilussa miten menee rinnettä sekä huippunopeus (14,8v) tehoilla.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #94 : 05.09.08 - klo: 00.48 »
...
Ajoakkuinani olivat siis Maxampsit, näillä C-arvoilla:
# 20C Constant(80 amps) # 30C Sustained(120 amps) # 50C Burst(200 amps)

voisiko joku selittää jokaisen hieman tarkemmin, vai onko 20c jatkuvaa, 30c hetkellinen ja 50c piikki?

Juurikin näin.
Ei riitä noissa akuissa virranantokyky (4S settinä siis 80A jatkuvaa) tuolle moottorille, sen takia ne lämpiävät. Paljonkos se sinun autosi painaa ajokunnossa? Lyhemmät välitykset voisivat hieman auttaa asiaan, mutta isompikapasiteettista lipoa vaatii kehiin.
Tarpeeksi lämmetessään (=purettaessa maksimispeksien rajoilla) lipot saattavat alkaa pullistella, ja kun lämpötila ylittää tietyn rajan (nyt muista noita tarkkoja arvoja) aiheuttaa se akussa pysäyttämättömän kemiallisen ketjureaktion, joka päättyy kennon/kennojen antautumiseen.

edit: Yleensä siinä menee sitten ne kaikki kennot peräkkäin, koska kun yksi posahtaa antaa se lisää lämpöä sille vieruskaverille jne.
« Viimeksi muokattu: 05.09.08 - klo: 00.59 kirjoittanut Janezki »

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #95 : 05.09.08 - klo: 08.53 »
Juu, hieman tuota itsekseni pohdiskelinkin.

Joten tarvia hankkia sitten C-arvoltaan korkeammat liposet rinnalle, mutta samalla kestävämpi moottori, jottei lämpene? Auto painaa kisakunnossa 5,19KG. Välityksinä spiderdiffi (spurrina) ja 14 hampainen Mod1 karkastu pinjoni, edessä ja takana myös spiderdiffit.

Oikeastaan tuo lämpeneminen muilta osin oli odoteltavissa, eikä tämä minulle ole ongelma, kun vuodessa ajan tasan
1 päivän tällästä rässimisajoa. Kaikki muut ajot on lyhyitä 30s-1min sessioita, joista pisinkin on nopeusjakso,
joka kestää sen 40s noin. Eli samanlaista revittelyä ei koskaan tule eteen. Toki on hienoa, että voisi ajaa sen
40min putkeen, eikä paikat lämpene, mutta omassa lajissani se ei ole edellytys. Kisa-autot on kisa-autoja, niillä
ei revitellä, vaan ajetaan fiksusti  :wink:

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #96 : 05.09.08 - klo: 16.14 »
Pöh!

Kisa autot on tehokkaita autoja, joten tekniikan pitää olla kunnossa :lol: :wink:

Ihan alitehoinenhan tuo akkusi on.
Minimissään 120A jos jatkuvaa antaa niin sit saattaa toimiakin jo jotenkuten. Mitä enemmän > sen parempi.
Kummiskin noin painava auto kyseessä.
Axial SCX 10 TR

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #97 : 05.09.08 - klo: 16.20 »
Ja mitä ite näistä tiedän, noparihan ei anna kun sen verran amppeereita, mitä kone ottaa :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #98 : 05.09.08 - klo: 17.20 »
Niinpä.

En jaksanut tuota -SS- kirjoitusta kommentoida.

Noparihan ei ota, eikä anna yhtään mitään.

Kone ottaa ja akku antaa. Jos nopari ei siinä välissä kestä noiden muiden speksejä niin varmasti ei vehkeet toimi niinkuin pitäisi.

Se on ihan sama onko sulla 200A vai 2000A kestävä nopari niin yhtään sen enempää ei tehoja ole.

Tietysti jos on alitehoinen nopari (ei kestoa tarpeeksi vrt´ moottori otto) niin sit voi isompi nopari tuntua tehokkaammalta, koska virta menee läpi niinkuin pitää.

Mutta jos sulla kone tai akku lämpeää niin noparilla ei ole sen kanssa periaateessa mitään tekemistä.
Axial SCX 10 TR

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #99 : 05.09.08 - klo: 18.10 »
Hei, älkää nyt liian vakavissanne olko  :grin:

Mamba Maxilla sitä ottoa olikin ihan toisella tavalla, joten siinä tapauksessa mamba lämpeni, ei akut tai motti.
Nyt kun on tehokkaampi säädin, niin pitää hankkia tehokkaammat lipot ja katsastaa moottoreitakin, niin saadaan
nopari oikeuksiinsa ja teidän tehoillenne..

Anyway, mulle riittää noi tehot vallanmainiosti, ei kiinnosta pätkääkään ajaa bashingia kaasupohjassa 6s lipot
kyydissä. Toiset tykkää sellasesta, toiset ei, mielipiteitä joista ei voi kiistellä. Hommatkaan omat monsterit
ja tehkää niille mitä lystäätte, minä käytän nopariani omalla tavallani. Pääasia että toimii ja tehoja on omasta
mielestä riittävästi.

Ei herneitä, eikä keittoa liedelle  :angel:

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #100 : 05.09.08 - klo: 21.29 »
Nyt sulla ei ole ihan sähkötekniikka hallussa noiden aiempies kirjoituksesi perusteella.

Ja ei todellakaan palkoja eikä myös sinnekään päin, mutta fakta on jos ihmettelit noita lämpeämis juttujasi niin ne ei liity nopariin.

Nopari on vain väli kappale moottorin (virran oton) ja akun (virran annon) välillä.

Nopari ei voi millään tavalla kuumentaa konetta tai akkua, jos kytkennät on oikein.

Joten: Se on ihan sama onko sulla 100A kestävä Mamba Max vai 200A kestävä Mamba Monster Max, koska virran otto on vain ja ainoastaan kiinni mitä kone ottaa. Ja jos akku ei pysty siihen lämpeämättä mitä kone ottaa niin akku on alitehoinen.
Axial SCX 10 TR

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #101 : 05.09.08 - klo: 22.06 »
Asia selvä, kiitos selvennyksestäsi. Nyt tiedän sitten mitä pitää tehdä, jos kaipaan lisää tehoa, kiitos  :smiley:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #102 : 05.09.08 - klo: 23.34 »
Ei pelkästää tehojen haluamiskysymys, vaan myös akun kestämiskysymys. Jos sieltä akusta yritetään repiä ulos enemmän kuin se pystyy antamaan, niin erityisesti LiPo tykkään siitä huonoa ja voi muuttua soihduksi varsin pikaisestikin. Vaikka käytät sitä autoa 99,99 % kisakäyttöön, niin ei se muuta sitä tosiasiaa, että kokonaisuuden akku + nopari + moottori tulee olla keskenään balanssissa.

Olen lyhyesti ehtinyt testaamaan hankkimaani data loggeria käytännössä ja ihmettelen jos jokaisella kisaajalla ei ole sellaista käytössä. Tuon painoisessa autossa sen tuomalla lisäpainolla ei ole mitään merkitystä, mutta se antaisi paljon arvokasta dataa auton sähköjen ja kuljettajan toiminnasta kilpailusuorituksen aikana. Tässäkin tapauksessa voisi lopettaa arvailut lämpenemisen syistä kun olisi tallennettuna akun, noparin ja moottorin lämpötilat, virrankulutukset, jännitte, kaasun asento ja mitä nyt muuta keksii.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #103 : 05.09.08 - klo: 23.38 »
Selvä, millanen tuollanen dataloggeri olis hyvä, mitä suosittelet ja mistä saisi?

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #104 : 05.09.08 - klo: 23.40 »
- Tapsa

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #105 : 06.09.08 - klo: 00.05 »
Esim. Eagle Tree Tower Hobbiesilta. Itselläni Micropower eLogger V3. Car Data Logger on ehkä monipuolisempi eli sillä voi mitata muutamia sellaisia juttuja, joita eLoggerilla ei voi mitata. Vastapainoksi se on suurempikokoinen ja vie siten enemmän tilaa.

Jotain käsitystä eLoggerin koosta saa vaikka täältä. Asennus vielä kesken, kun puuttuu pari jatkoa anturin johtoihin.

Edit: saahan tuon myös kotimaasta Vertical Hobbylta. Itselläni on tuo 150A malli, jonka pitäisi olla käyttökelpoinen vähän järeämmässäkin setupissa.
« Viimeksi muokattu: 06.09.08 - klo: 02.11 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #106 : 06.09.08 - klo: 09.42 »
Ok, paljon kiitoksia infosta! Tutkailen tuota asiaa tänään tarkemmin ja katsotaan tuleeko hommatuksi asti.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #107 : 06.09.08 - klo: 16.53 »
V1-mallia voi käyttää aikas huoletta pienen modauksen jälkeen, sama modi toimii myös V2-mallissa.
eli noparin BEC poistetaan ja eristetään pois käytöstä ja käytetään ulkoista bec:iä.
linkki
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #108 : 06.09.08 - klo: 16.59 »
Kuinka nuo poistetaan järkevästi, ja millainen ulkoinen BEC olisi hyvä tuohon käyttöön ? Ilmeisesti takuu ainakin menee, joten aika riskialtis kokeilu.
- Tapsa

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #109 : 06.09.08 - klo: 17.12 »
ihan kolvaamalla, kannattaa varmaan käyttää sillasta "kupariliuskaa" mikä "imee" tuon tinan.
Lainaus käyttäjältä: BrianG @ rc-monster
I'll probaby be using the Koolflight UBEC, which is very stable and noise free.
kannattaa selailla tuo aihe läpi
joku tuolla oli kokeillut kuolleeseen V1-malliin tuota modia ja monsteri oli herännyt takaisin henkiin!
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #110 : 06.09.08 - klo: 18.14 »
Onko tuo nyt sitten pakollinen toiminta, että toimisi?
Eli pitäs ottaa ulkonen bec käyttöön ja laittaa sille virrat omasta akusta.
Just joo...

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #111 : 06.09.08 - klo: 18.16 »
Okei. Pitääpä mahdollisesti kokeilla jos oma MMM tilttaa kun saan sen  :cheesy: .
- Tapsa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #112 : 06.09.08 - klo: 18.17 »
Onko tuo nyt sitten pakollinen toiminta, että toimisi?
Eli pitäs ottaa ulkonen bec käyttöön ja laittaa sille virrat omasta akusta.
Just joo...
Ei ole pakollinen, kuka niin on muka sanonut ? Jostain täytyy tinkiä.
- Tapsa

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #113 : 06.09.08 - klo: 18.23 »
Joo-o, ei kukaan ole niin sanonutkaan, viitattu vain. Itse en lähde omastani tuota laittamaan vaikka
hajoaisi a) kolvaustaito ei riitä b) vaadin noparilta kestoa myös sisäinen becin suhteen, ulkoinen lisää
riskitekijöitä, joita en kaipaa yhtään enempää. Niin ja eikös V2 pitäs tuolta osin olla korjattu, ajossa
sen sitten näkee hajoaako vai ei.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #114 : 06.09.08 - klo: 18.28 »
Kolvaustaitoja voi aina harjoitella, ei ole vaikeata. Jos haluat täydellisen noparin joka ei varmasti hajoa, niin MMM ei ole oikea nopari. Kuten jo aikaisemmin mainitsinkin, yritä itse tuoda markkinoille 1:8 härveleille sopiva suuria jännitteitä kestävä nopeudensäädin, joka maksaa yli puolet vähemmän kuin vastaavat muun merkkiset nopeudensäätimet, jossa on kaikenlisäksi paremmat säädöt ja joka oikeasti toimii kuten pitääkin. Ei ole todellakaan helppoa varsinkin kun MMM on ameriikan tuote, ei kiinatuote. Castella takuu toimii vaikka henkilökunta on pieni, joten en valittaisi. Naurettavaa urputusta, Castle tekee parhaansa korjatakseen virheensä MMM:n kanssa ja kaikkien pitäisi se tietää jotka omistavat kyseisen nopeudensäätimen.
« Viimeksi muokattu: 06.09.08 - klo: 18.31 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #115 : 06.09.08 - klo: 18.55 »
Mikäs muka parempi?
MGM sätöskö muka :lol: Yksiä paskoja nuo MGM tuotteet.

Ja ei erillinen Ubec tarvitse erillistä akkua.
Virta otetaan ihan ajoakusta suoraan. Eli johdot vaan juottaa rinnan noparin virtaliittimeen ja sillä siisti. Muista sit ottaa punainen eli virtajohto irti noparin/vastarin liittimestä.
Ubecin johto sit taas vastariin.
Ubec alentaa akusta tulevan virran vastarin kestäväksi ja nopari pääsee helpommalla kun ei sen enää tarvitse virtoja syöttää vastarille ja servolle.

Tuskimpa tuota tarvitsee edes tehdä MMM kanssa.

Toisin kuin MGM joka spekseistään huolimatta päätti polttaa multa yli 100€ servon, koska bec antoikin yli 10V läpi, vaikka olis kevyttä pitänyt 4S Lipolla noparin Becin toimia :angry:

MGM kehujat saavat sit kirjoittaa sinne toiseen topicciin, miten hyvä ja kallis tuo on :wink:

Ps: Sellaista ei ole olemassakaan mikä ei hajoaisi. Ja MGM on takuulla pohja noteeraus kestävyyden suhteen.

Ja kaiken lisäksi näistä MMM v2 malleista ei ole vielä edes kunnolla kokemusta niin turha sen kestävyydestä on mitään mutua laittaa.
Axial SCX 10 TR

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #116 : 06.09.08 - klo: 19.37 »
Dusteri kyllä puhuu asiaa...  Sori OT.
Traxxas Revo 2.5

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #117 : 06.09.08 - klo: 19.42 »
Ok, ihan miten vain, mulle riittää kun nopari toimii ja voin ajella rauhassa pihasuditteluani,
muuta en vaadi enkä tarvitsekaan. Kiitos.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #118 : 06.09.08 - klo: 21.07 »
No toivon minäkin, että MMM toimii niinkuin pitää ilman että tartteis UBecciä laittaa :wink:

Mutta eikös sulla olekin se toiminut hyvin?

Tietty kyseessähän on uusi tuote ja siitä uusin korjattu versio, joten turha siitä eka V1 mallin ongelmista on jankuttaa ja sen mutu pohjalta haukkua tämä V2 huonoksi.

Eiköhän se ole sata varma jos tämä V2 versiokin kikkailee niin siitä ei kehuja juurikaan anneta  :wink:

Mutta kokemuksista tulee sit myöhemmin kun niitä alkaa käyttäjillä olemaan.
Axial SCX 10 TR

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: Mamba Monster
« Vastaus #119 : 06.09.08 - klo: 21.08 »
Mistä tätä Monsteria saa postikuluineen edullisimmin? Löytyykö rapakon tältä puolen?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg