Kirjoittaja Aihe: Lämmöistä?  (Luettu 5400 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rcman

  • Tulokas
    • Profiili
Lämmöistä?
« : 21.04.03 - klo: 22.40 »
Kuinka korkeiksi nousevat autojenne moottorien ja akkujen lämpötilat??
Minulla koneeseen voi hädin tuskin käsin koskea ja akkua voi juuri ja juuri pitää kädessä. Onko se lämpötila liikaa?

Autossa on vakio kone ja vakio akku. Auto on Kyosho ZaPoon.
PS. Olen aatellu hankkia kuulalaakerit ja ehkä myös isomman koneen.
Tuoko nuo kuulalaakerit yksinään lisää nopeutta?

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Lämmöistä?
« Vastaus #1 : 22.04.03 - klo: 00.00 »
Kyllähän laakerit jonkun verran keveyttä rullaukseen tuo. Suattaapi jopa vähän nopeus kasvaa. Mittaappa matka ja ajoaika tuolle matkalle ilman kuulalaakereita ja niiden kanssa. Siinäpä se sitten selviääkin.
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Lämmöistä?
« Vastaus #2 : 22.04.03 - klo: 08.42 »
Oma 17-lankanen ei pahemmin päältä kuumene... eikä 2400mah akkukaan, hyvin voi pitää kädes. Tietty rupeehan nekin kuumenee, jos koko ajan ajaa ja pikalataa niitä  8) Sul on kuitekii motti täynnä hiekkaa  :wink:
Taas kehissä.. ;)

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Lämmöistä?
« Vastaus #3 : 22.04.03 - klo: 21.56 »
sulla voi myös olla liian kireällä pinjoni päärattaassa kiinni. Noh kuitenkin. Ero kuulalaakereilla ja liukulaakereilla on huima, myöskin liukulaakerit kuluvat hetkessä puhki, ja sen seurauksena, kun paikat väljistyvät liukulaakereiden takia, on aika toden näköistä että muutkin paikat alkavat hajoamaan. Suosittelen ostamaan kuulalaakerit! Vaikka ne maksavatkin paljon, niin niiden hyötysuhde on Rc-autoissa todella tärkeä! Kiihtyvyys kovenee autossa ainakin, mutta huippunopeudessa ne ei kamalia auta. Kannattaa ostaa joku 17 lankainen kone, niissä siis on kuulalaakerit, tosin kuin sun kyoshon koneessasi.

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Lämmöistä?
« Vastaus #4 : 22.04.03 - klo: 22.14 »
Jeps, kuulalaakerit tietekiin moottoriin =) itellä meni toinen hiili jumiin, ku ajelin hiekalla... no, eikö moottori osix, ja pesemään :) no, ei sillä enää väliä, koko vaihdelaatikko suli viime wiikendinä shogunissa =)
Taas kehissä.. ;)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Lämmöistä?
« Vastaus #5 : 29.04.03 - klo: 21.15 »
Lainaus käyttäjältä: "rcman"
Kuinka korkeiksi nousevat autojenne moottorien ja akkujen lämpötilat??
Minulla koneeseen voi hädin tuskin käsin koskea ja akkua voi juuri ja juuri pitää kädessä. Onko se lämpötila liikaa?

Autossa on vakio kone ja vakio akku. Auto on Kyosho ZaPoon.
PS. Olen aatellu hankkia kuulalaakerit ja ehkä myös isomman koneen.
Tuoko nuo kuulalaakerit yksinään lisää nopeutta?

Kylläpä tuli paljon potaskaa tähän kysymykseen, mutta varsinaista vastausta ei antanut kukaan.

Akku ja moottori kuumenevat sitä enemmän, mitä  tehokkaampi moottori on ja mitä rajumpaa ajo on ollut. Moottorin ottamasta tehosta (max 130-230W, lankamäärästä riippuen) lähes kolmannes muuttuu lämmöksi. Lämpiämisen tehoa voi verrata vaikka 40W sähkölamppuun - yrittäkääpä pitää sellaista paljaassa kädessä viisi minuuttia.
Mikäli lämpiämistä ei ole tapahtunut, ei ole ajettu varsinaisesti lujaa, tai sitten ajamassa on ollut pikkusisko tai isoäiti.

Jo 4 minuutin rajun TJ-erän jälkeen moottori on niin kuuma. että sitä voi vain nopeasti koskea. Lämpötila saattaa olla jopa yli 100°. Akku (NiCd) on myös niin kuuma, että sitäkään ei kauaa kädessään pitele. Tämä pätee osaavien kuskien autoihin, jotka ovat menneet lujaa. 2-3 kierrosta vähemmän ajaneiden autojen moottori ja akku ovat selvästi viileämmät, mutta silti kuumia.

Mitä tulee moottorin laakerointiin, tavallinen harrastelijakuljettaja ei huomaa eroa esim. liukulaakeroidun TJ-koneen ja kuulalaakeroidun Syndicate-koneen välillä. Ei ajossa eikä kestävyydessä.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Lämmöistä?
« Vastaus #6 : 30.04.03 - klo: 09.29 »
Olen VesaK:n kanssa samaa mieltä, että korkeatkin lämpötilat ovat ihan normaaleja. Jos siis moottoria tai akkua voi pitää hädin tuskin kädessä tämä on ihan normaalia.

Tietenkin lämpötilatkin voivat nousta liian korkeiksikin. Jos esim. akusta tai moottorista sulaa kolvaukset irti, johtojen muovit sulaa jne. lämpötilat ovat liian korkeita (kumpaankin olen törmännyt). Eli jos moottori tai akku on ajon jälkeen niin kuuma, ettei siinä voi hetkeäkään pitää kättä, asialle kannattaa tehdä jotain. Lämpötilaa nostaa esim. seuraavat seikat:

- Ajetaan useampi akku peräkkäin ilman taukoja, jolloin moottori ei ehdi jäähtyä välillä. Tuulettamalla voi nopeuttaa jäähtymistä.
- Välitykset on kyseiselle radalle liian rajut. Välitystä suurentamalla lämpötilan muodostus vähenee.
- Liukulaakerit moottorissa tuottaa hyvin voideltunakin enemmän lämpöä kuin kuulalaakerit.
- Moottorin tuuletus/jäähdytys on huonosti järjestetty.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Lämmöistä?
« Vastaus #7 : 30.04.03 - klo: 11.11 »
Joku "nyrkkisääntö" sanoi joskus että jos ei pysty pitämään kymmentä - viittätoista sekkaa sormea moottorin tai ESCin päällä, ne käyvät liian kuumina.

Kisaajilla tietysti nuo moottorien lämpötilat nousevat tuota selvästi korkeammiksi, mutta he vaihtavat ja huoltavat moottoreita useammin kuin "takapihasudittelijat".

Eli takapihasudittelijoille ja vakiokamoille tuo 10-sek sääntö voisi olla ihan hyvä kamojen kestävyyden takaamiseksi.

Itselläni Robben ESC kävi liian kuumana tuon säännön mukaan tulkittuna ja sitten se simahtikin muutaman ajon jälkeen...
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Lämmöistä?
« Vastaus #8 : 30.04.03 - klo: 11.26 »
Mä kyllä melkein väittäisin, että ehjät kisasäätimet ei kuumia tai juurikaan edes lämpiä.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Lämmöistä?
« Vastaus #9 : 30.04.03 - klo: 11.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Mä kyllä melkein väittäisin, että ehjät kisasäätimet ei kuumia tai juurikaan edes lämpiä.

, mutta koneet lämpenee hieman :lol:

Uusilla akuilla ajaessa joudumme nykyään sisälläkin vaihatamaan hiilet, joka hiitin jälken... Sorvaus tietty. Uudelleen magnetisointi olis kanssa poikaa, kun olis sellainen kestomagneetti kenttä-olosuhde Zäppäri.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa shumi

  • Jäsen
    • Profiili
Lämmöistä?
« Vastaus #10 : 09.05.03 - klo: 17.14 »
Toi sun kuumeneminen voi ihan hyvin johtuu siitä, että sulla on kyoshon auto tai sitte sun kaikki akselit ovat jumissa tai eivät liiku kunnolla.

kuula laakerien laitto tuo aivan sikana lisää liukuvuutta ja autostasi ei kuulu enää niin kova ääni.

nimittäin mulla oli kyosho ready set ralli auto johon mä ostin kuulalaakerit ja ääni hiljeni aivan sikana. mulla oli siinä 21 kiekkanen kone ja mun kaverilla 19 kiekkanen. sitä suurempaa konetta ei kannata laittaa ainakaan ready settiin koska sen muovi rattaat eivät kestä niin sitä isompaa konetta. kuula laakerit makso ainakin toho ready settiin makso jotain 60 -80 euroo eli aika sika kallista hommaa.   Mut mä luovuin siitä vehkeestä ku en jaksanu enää ostella siihe uusia rattaita.

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Lämmöistä?
« Vastaus #11 : 31.05.03 - klo: 22.01 »
Koetas rullata autoa ilman konetta että liukuuko normaalisti vai hankaako joku paikka.


Anteeksi nyt myös pieni offtopikki, mutta ei tästä kehtaa tehdä omaa topicci..

Itse haluaisin tietää että auttaako moottorin jäähdytys paljoa?
On enemmän kokemusta polttomoottori puolelta

Poissa erccimercci

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Lämmöistä?
« Vastaus #12 : 19.07.12 - klo: 13.38 »
en nyt tiedä et meneekö yli käenpesän mut....
olis semmonen pieni lämpö ihmetys...
akunpiuha (12wg) olis ilmeisesti sulattanut säikeet 1langaksi??
vika ei ole vaikea korjata mut kiinnostais tietää mistä moinen johtuu
akku8.4v ei oo vielä kiehahtanut
erkki holmlund  Slash 2wd superior postilaatikko

juhamatti

  • Vieras
Vs: Lämmöistä?
« Vastaus #13 : 19.07.12 - klo: 14.19 »
sulla voi myös olla liian kireällä pinjoni päärattaassa kiinni. Noh kuitenkin. Ero kuulalaakereilla ja liukulaakereilla on huima, myöskin liukulaakerit kuluvat hetkessä puhki, ja sen seurauksena, kun paikat väljistyvät liukulaakereiden takia, on aika toden näköistä että muutkin paikat alkavat hajoamaan. Suosittelen ostamaan kuulalaakerit! Vaikka ne maksavatkin paljon, niin niiden hyötysuhde on Rc-autoissa todella tärkeä! Kiihtyvyys kovenee autossa ainakin, mutta huippunopeudessa ne ei kamalia auta. Kannattaa ostaa joku 17 lankainen kone, niissä siis on kuulalaakerit, tosin kuin sun kyoshon koneessasi.

sulla voi myös olla liian kireällä pinjoni päärattaassa kiinni??

 tarkoitat varmaan pinionin ja spurrin välystä?

Poissa huhtip

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Lämmöistä?
« Vastaus #14 : 19.07.12 - klo: 14.19 »
en nyt tiedä et meneekö yli käenpesän mut....
olis semmonen pieni lämpö ihmetys...
akunpiuha (12wg) olis ilmeisesti sulattanut säikeet 1langaksi??
vika ei ole vaikea korjata mut kiinnostais tietää mistä moinen johtuu
akku8.4v ei oo vielä kiehahtanut

Luulisi ettei johto sula mutta liittimen kolvauksista saattaa tina sulaa ja lähteä juoksemaan johtoa pitkin. Tällöin kyllä uskoisin että liitin irtoaa.

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Lämmöistä?
« Vastaus #15 : 20.07.12 - klo: 13.00 »
sulla voi myös olla liian kireällä pinjoni päärattaassa kiinni. Noh kuitenkin. Ero kuulalaakereilla ja liukulaakereilla on huima, myöskin liukulaakerit kuluvat hetkessä puhki, ja sen seurauksena, kun paikat väljistyvät liukulaakereiden takia, on aika toden näköistä että muutkin paikat alkavat hajoamaan. Suosittelen ostamaan kuulalaakerit! Vaikka ne maksavatkin paljon, niin niiden hyötysuhde on Rc-autoissa todella tärkeä! Kiihtyvyys kovenee autossa ainakin, mutta huippunopeudessa ne ei kamalia auta. Kannattaa ostaa joku 17 lankainen kone, niissä siis on kuulalaakerit, tosin kuin sun kyoshon koneessasi.

sulla voi myös olla liian kireällä pinjoni päärattaassa kiinni??

 tarkoitat varmaan pinionin ja spurrin välystä?

Ongelma on 9 vuotta vanha...
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lämmöistä?
« Vastaus #16 : 20.07.12 - klo: 14.01 »
sulla voi myös olla liian kireällä pinjoni päärattaassa kiinni. Noh kuitenkin. Ero kuulalaakereilla ja liukulaakereilla on huima, myöskin liukulaakerit kuluvat hetkessä puhki, ja sen seurauksena, kun paikat väljistyvät liukulaakereiden takia, on aika toden näköistä että muutkin paikat alkavat hajoamaan. Suosittelen ostamaan kuulalaakerit! Vaikka ne maksavatkin paljon, niin niiden hyötysuhde on Rc-autoissa todella tärkeä! Kiihtyvyys kovenee autossa ainakin, mutta huippunopeudessa ne ei kamalia auta. Kannattaa ostaa joku 17 lankainen kone, niissä siis on kuulalaakerit, tosin kuin sun kyoshon koneessasi.

sulla voi myös olla liian kireällä pinjoni päärattaassa kiinni??

 tarkoitat varmaan pinionin ja spurrin välystä?

Ongelma on 9 vuotta vanha...

parempi myöhään kuin ei koskaan.
kiitos luomanen,piristit päiväni.
jerzi



SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

juhamatti

  • Vieras
Vs: Lämmöistä?
« Vastaus #17 : 20.07.12 - klo: 18.42 »
hah hah, eipä tullut taas katottua päivämäärää :laugh:
näin se homma etenee :angel:

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Lämmöistä?
« Vastaus #18 : 21.07.12 - klo: 09.47 »
Taitaa tuo aloittajan Kyosho Zapoon olla jo sen verran retrokamaa, että kannattaa antaa sen edelleen jäädä hyllynreunalle eikä miettiä siihen kuulalaakereita ja suurempaa konetta?  :laugh:
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010