Kirjoittaja Aihe: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn  (Luettu 39235 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T.S.A.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« : 07.03.08 - klo: 19.30 »
Kertokaapa kokemuksia hyvistä servoista kilpailukäyttöä silmällä pitäen sekä ohjaus-, että kaasu/jarruservoiksi. Tärkeintähän olisi tuo kestävyys, nopeutta ja vääntöä unohtamatta. Olisi tarkoitus hankkia servot, jotka olisivat laadukkaat (ei halvinta, muttei välttämättä kalliintakaan).

Kaikenhan saa tietenkin hajotettua, mutta selviä näyttöjä olen kuullut eri servojen kestävyyksistä.

Olen kuullut, että ainakin Futaban kalliita digiservoja on kisakäytössä hajonnut melko paljonkin. Sanwaa monet ovat kehuneet kestäväksi. Hitecista en tiedä? Jotkut puhuvat käyttävänsä myös Thunder Tigeria.

Mitenkäs taas vääntöpuoli? Toiset sanovat, että etenkin kaasu/jarruservossa tulisi olla vääntöä yli 10kg???

Mites taas tuo analogi/digitaalisuus. Digiservothan ovat keskitys ja pitokyvyltään ylivertaisia. Saavutetaanko digiservoilla suurta hyötyä ko. tarkoituksessa muutakuin painossa?   

Itse olisi tarkoitus alkaa autoprojektin kimppuun ajokauden lähestyessä, joten kertokaapa faktoja kilpakentiltä, ettei tule ostettua "sutta ja sekundaa".


Tuhannen kiitosta jo ennakkoon vaivautuneille!!! 


Poissa cardic

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #1 : 07.03.08 - klo: 19.38 »
Futaba s9351 ohjaukseen  ja Futaba s9451 kaasuun. Niillä pärjää tosi hyvin!

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #2 : 07.03.08 - klo: 19.46 »
Itse olen ajanut 9451:sillä molemmissa, mutta ohjaukseen tuo 9351 lienee oikeampi valinta. Yksi mennyt rikki, oli kesän ohjauksessa, talvella rakensin auton uusiks ja vaihdoin kaasulle. Heti kun motti pörähti keväällä käyntiin niin se sano sopparin irti.

Hyitekkiin en itse sekaantuisi.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #3 : 07.03.08 - klo: 19.58 »
Thunder Tigerin Ace 1015 sakuista tilattuna hinta-/laatusuhteeltaan melkosen hyvä...

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #4 : 07.03.08 - klo: 20.24 »
Futaba BLS351 ohjaus ja BLS451 kaasu/jarru (jos haluaa parhaista parhaat ;) ), sekä kaikki jo ketjussa esille tulleet. Paitsi että S9451 on korvattu S9452 mallilla. TTR Ace servot on hyvinkin hyviä mutta siihen sopivia servosarvia ei ole joka kaupassa, ei edes joka toisessa. (tai ainakin näin olen antanut itseni ymmärtää)

Hyiteckit voi jättää kauppaan...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #5 : 07.03.08 - klo: 20.26 »
kertokaas myös hyviä analogisia servoja, jos ei nyt vimosen päälle kisakäyttöön mutta kaasuun ja ohjaukseen truggyä ajatellen kuitenkin  :azn:

(voi olla vähän OT mutta ei varmaan kannata tehdä erillistä threadia)
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #6 : 07.03.08 - klo: 20.43 »
Juu Hyitecit jätetään jenkeille, mutta Futaba on ihan jees.

Vaikkakin on sanottava, että juuri itsellä tilttas Futaba S9451 ihan yht äkkiä kun oli seissyt monta kuukautta käyttämättä. Vähän kyrpii, kun tollakin ajettu vasta n. 7-8 gallonaa. Ja kaasussa oli niin ei iskujakaan ole saanut.
Sähkövika tuli. Aluks ei mitään virkkanut, mutta kun auto oli sulamassa niin toimi vaan toiseen suuntaan (sama oliko kaasun vai jarrun suuntaan niin silti aina samaan suuntaan kääntyi, mutta ei kunnolla sinnekään vaan kerralla ei siis portaattomasti).
Oliskohan kosteutta saanut (onhan se suojattu + lakalla vielä lisäksi)?

Mutta Sanwoista itsekin tietoa kaipais.
Axial SCX 10 TR

Poissa Olbe

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #7 : 07.03.08 - klo: 20.57 »
Kyllä mulla ainakin aceen on sopinut futaban servosarvet...
Junnumestari 2007

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #8 : 08.03.08 - klo: 14.13 »
Itsellä ollut muutama Sanwan erg sarjalainen ja täyttä kuraa... Futaban 9351:äkään en enään hanki, uudet brushlesit on vielä testaamatta. Tarvii oikein ihmetellä, että tietääkseni mitään virallista maahantuontia noilla thunder tigereillä ei ole ollut. Silti niitä monelta löytyy, kuvastaisko jotain? Ja Futaban sarvet on sopinut täälläkin.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #9 : 08.03.08 - klo: 14.46 »
Käsittääkseni noita TTR Ace servoja on saanut hankittua Sabesta. Hyvä tietää että Futten sarvet menee...   ...itsellä kun ei moisia servoja ole ollut.

Itselläni on hajonnut yksi 9451 mystisesti sähkövikaan, sähköturistissa (ilmeisesti purkautunut staattinen sähkö rikkoi). Lisäksi pari 9351 servoa on vain kulunut loppuun. 9351 servon ongelma on että servon kuorirakenne (kansi) ei oikein ole väännön kanssa ajantasalla ja servo 'väsyy' mekaanisesti. Yleensä korjauksena on riittänyt että on vaihtanut tämän alumiinisen rattaan (kuluu väljäksi) johon tulee servosarvi sekä kannen.

Yleisesti ottaen minulla on Futaban servot kestäneet todella hyvin. Jos joku kokee että servoja paukahtelee tuon tuosta niin syytä voi hakea servosaver:sta. Sähkövikoihin yleensä syynä on kosteus. Yleisesti ottaen olen nähnyt ja kuullut jokaisen yleisimmän merkin servojen menneen rikki mitä erilaisemmista syistä.

Itse käytän vain ja ainoisataan yhtä ja samaa merkkiä niin voi sitten rikkimenneistä aina koota yhden ehjän...   Pääasiassa olen uuteen kisakauteen aina ostanut uudet servot ja vanhat jättänyt pakkiin varalle. Viimekaudella velipoika vain tyhjensi aika huolellisesti meikäläisen pakkijämät... :shock:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #10 : 08.03.08 - klo: 15.14 »
Rc-garagesta saa ace servoja..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #11 : 08.03.08 - klo: 18.15 »
mulla on ohjauksessa hyperissä sanwan erg-vb ,ja se on alkanu pitää ihme kitinää/nitinää kääntäessä...muuten kyllä toimii,ja voimaa on.
epäilyttää vaan että missä vaiheessa mahtaa laueta :roll:
aikas p*rseestä jos tommonen satkun servo ei kestäis 2 gallonaa kauempaa normikäytössä..
« Viimeksi muokattu: 09.03.08 - klo: 14.04 kirjoittanut YLI-G »
hobao hyper 8

Poissa jippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #12 : 08.03.08 - klo: 20.22 »
Täällä kun Hitecia haukutaan, niin oletteko kokeilleet esim. 5996TG-servoa. Titaanirattainen servo, jolla olen ajanut krossin ohjauksessa jo yli 100L ja on edelleen välyksetön. Futabat 9451 ja 9351 ovat tipahtaneet pelistä jo puolessa tuosta. Kyllä Hiteciltäkin löytyy kunnon servoja, kunhan hinnat alkaen 100e. Yleensä ostetaan vain niitä pilipaliservoja, joita saa muutamalla kympillä, niillä ei todellakaan tee mitään.

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #13 : 08.03.08 - klo: 20.37 »
Futaba 9452

Tuosta ainakin toinen. Uudempi malli tuosta 9451 versiosta. Tuo on siltä väliltä kuin 9451 ja 9351 niin ite ainakin otan kaasulle/jarrulle ja Ohjaukseen myös, oon tuosta parin kaverin kanssa jutellu ja on ainakin kokeilun arvoinen kun on lähes yhtä vahva kun vanha huippumalli S9351 ja hitusen on vielä nopeampikin.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #14 : 08.03.08 - klo: 20.38 »
No onhan mullakin ollut Hitec HSC-5997TG servo ja mikä p*ska. Kesti ajaa Revossa pari gallonaa, kunnes ei toiminut muuten kuin kädellä avittamalla = sähkövika. Mitään niillä titaani rattailla tee, kun sähköt on suolesta.
Ikinä ei ole mikään Hyitekki (ja joka kokoa ollut) kestänyt ees sitä vähää mitä Futaba.
Ainakaan itse en koske enää yhteenkään Hitecciin (mistähän tuo nimikin muka on :undecided: )

Näyttää yleisin hajoamis syy näihin huippu servoihin olevan sähkövika. Ei mulla ainakaan ole rattaat pettäneet, mutta muuten rupee kikkailemaan omiaan, joten servo savereissa ei kyllä vika ole.
Axial SCX 10 TR

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #15 : 08.03.08 - klo: 20.47 »
Futaba 9452

Tuosta ainakin toinen. Uudempi malli tuosta 9451 versiosta. Tuo on siltä väliltä kuin 9451 ja 9351 niin ite ainakin otan kaasulle/jarrulle ja Ohjaukseen myös, oon tuosta parin kaverin kanssa jutellu ja on ainakin kokeilun arvoinen kun on lähes yhtä vahva kun vanha huippumalli S9351 ja hitusen on vielä nopeampikin.

Ton linkin mukaan toi 9452 on nopeampi ja voimakkaampi kun aikaisempi huippumalli 9351, veikkaan että hyvin menis sekä kaasulla ja ohjauksessa.

http://www.servocity.com/html/s9351.html
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #16 : 08.03.08 - klo: 22.07 »
Mistä ihmeestä työ noita linkkejä aina kaivatte?

Johan se tuoltakin näkee nuo speksit, eikä 9452 pärjää ees lähellekään 9351 väännössä, mutta nopeus on parempi.
9351 http://www.servocity.com/html/s9351.html
9452 http://www.servocity.com/html/s9452.html

Itse asiassa vanhempi 9451 on nopeampi kuin tuo uusi 9452.
Axial SCX 10 TR

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #17 : 08.03.08 - klo: 22.30 »
http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=33&products_id=939

Muistelin itsekin että 9351 on voimakkaampi mutta hitaampi, kun justiin sellaisen uuden möin.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #18 : 09.03.08 - klo: 00.37 »
näyttää eri sivuilla olevan ihan eri tietoja.mikä sitten mahtaa pitää paikkansa.
eiköhän ne oo noi mitä servon laatikossa lukee... :huh:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #19 : 09.03.08 - klo: 00.42 »
Eli ainakaan Trugyssä ei ohjauksessa tolla 9452 vielä kunnolla pärjää. Kaasuun hyvä.

Off-topic.
Tuli mieleen kans, että vahingossa tuli poltettua tollanen 9350. Tuossa Hyper 8.ssa ja kun laitoin 4S Lipon ja vaikka noparin piti kestää Becin kanssa niin pari minuuttia ja servo oli kuuma kuin Naantalin aurinko ja hirvee käry vaan lähti. Pirun nopari sit päästikin liikaa jännitettä läpi (BEC ei toiminut) ja servo paloi. Onneks ei vastari hajonnut.
Tuli mitattua mitä servolle meni ja yli 10V oli tullut :angry:

No eiköhän sitä osaa jokainen valmistajan sivuilta käydä katsomassa  :wink:
http://www.futaba-rc.com/servos/
Axial SCX 10 TR

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #20 : 09.03.08 - klo: 08.17 »
Servojen nopeuden voi ilmoittaa myäs 45 asteeseen, jolloin saadaan huomattavasti pienempi
luku nopeuteen. Myös voimaksi voidaan ilmoittaa pitovoima. Valmistajan sivut ovat vertailukelpoisin lähde.
« Viimeksi muokattu: 09.03.08 - klo: 23.20 kirjoittanut Jonni »

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #21 : 09.03.08 - klo: 17.52 »
Kaasu jarru servoksi Futaban 9452 ja ohjaukseen Futaban 9351. Ite laitan Team Magic Buggyyn sekä ohjaukseen että kaasulle/jarrulle Futaban 9452 servot

JH
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #22 : 09.03.08 - klo: 21.21 »
Onko noista mitään kokemuksia kellään?
http://www.eaimport.net/product_catalog.php?c=89

Ovat hinta/vääntö/nopeussuhteeltaan minun mielestäni ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #23 : 09.03.08 - klo: 23.22 »
jos haluat hyvän ja halvan metallirattaisen ohjausservon niin futaba s3305 on hyvä vaihtoehto.
hobbylinnassa oli n.33€
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #24 : 09.03.08 - klo: 23.49 »
Itsellä ollut muutama Sanwan erg sarjalainen ja täyttä kuraa... Futaban 9351:äkään en enään hanki
Perusteluja? Tuo p*skaksi leimaamasi futaba on varmasti suosituin servo M8 luokassa, enkä ole Sanwan servoistakaan ennen kuullut moitteita.

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #25 : 10.03.08 - klo: 00.30 »
Molemmat The Man:in mainitsemista servoista on ihan laatukamaa, sanoisin että loistavia.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #26 : 10.03.08 - klo: 00.48 »
Niin, se on vähän mistä tykkää... Perusteluina voidaan heittää kolme kappaletta ERG-VX servoa suoraan sinne minne aurinko ei paista, jokainen korkannut moottorista. Ja ei ole käytetty HRS:n kanssa jos joku epäilee. EPAT säädetty aina kohdilleen, ettei turhaan jurnuta jne.

Futabaahan en varsinaisesti haukkunut, totesin vain, että itse en hanki enään uusia 9351:ä, kun huomattavasti halvemmalla on esim. tuota TT:n Acea tyrkyllä. Pakista noita futtejakin vielä pari pitäs löytyä, jos kotitonttu ei ole nyysinyt...

Makuasioita, sano musti kun.... ;)

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #27 : 10.03.08 - klo: 17.46 »
Mulla oli kanssa Sanwan saman merkkinen servo joka kyllä toimi mutta myin pois kun kuulin että hsr:n kanssa on ongelmia. Onneks ei itellä ollu päällä. Sanwa kuitenkin on yksi servojen kärkinimiä.

JH
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #28 : 10.03.08 - klo: 18.55 »
huomattavasti halvemmalla on esim. tuota TT:n Acea tyrkyllä.

...jaa mikä?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« Vastaus #29 : 10.03.08 - klo: 20.18 »
TT ja Ace ovat merkkejä... vaikkakin sekä tt että ace ovat samoja servoja.
Eli siis Ace ei ole TT:n malli niinkuin ilmeisesti edellä on luultu.

Itsellä on ollut Sanwa ERG-VX, Futaba 9351/9451 sekä Ace... (mallia en muista mutta se nopee ja vahva  :mrgreen: )

Huonoja kokemuksia on vain Ace:sta joka hajos ekan tankin aikana.
Sähkövika.
Yhteen 9351 servoon tarttis vaihtaa rattaat koska vanhat ovat väljistyneet.

Jos oikeasti hyviä servoja polttiskrossiin halajaa niin silloin kannattaa ihan suoraan kaivella Sanwat tai Futabat esiin.