Kirjoittaja Aihe: Kysely koko radioautomaailmalle.....  (Luettu 16512 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« : 26.07.02 - klo: 08.46 »
Tämä on kysely sähkötouringin tilasta. Kyselyn tulokset ovat neuvoa-antavia ja ne käsitellään pienoisautoilun lajiryhmässä.

Ja vaikka tuossa puhutaankin sähkötouringista, voit huoleta antaa mielipiteesi oman luokkasi tilanteesta. Siinä tapauksessa kohtaan 1. kerrot luokan mitä ajat.. jne... sovella ja sävellä...

Tästä ei tehdä galluppia tänne RC-maailman sivuille, vaan käytän tätä foorumia tämän kyselyn jakelukanavana.

Joten harrastakaa leikkaa liimaa ja ottakaa tämä tästä mieluimmin notepadiin ja lähettäkää se sähköpostilla kaikille niille jotka ovat tämän harrastuksen parissa mukana, mutta tiedätte että ei lue tätä foruumia, ja pyytäkää täyttämään vaikkapa notepadilla ja lähettämään suoraan allekirjoittaneelle ! Itselläni kun ei ole kaikkien sähköpostiosoitteita, joten teidän kautta varmaan tavoitamme noin 80% harrastajista ?

Notepad sen vuoksi, että se tekee tavallista TXT formaattia ja täten varmaan kaikki pystyvät sen lukemaan ja vastaukset saisin samanlaisessa formaatissa !

Forumilla on noin 150 rekisteröityä käyttäjää, sähköpostin kautta kun lähetätte tätä eteenpäin, tavoitamme ilmeisesti kohtuu paljon sekä aktiiviharrastajia että, kerhon vetäjiä ja kilpailun järjestäjiä ! Siis odotan sähköpostilaatikkoni paukkuvan parin viikon päästä. Älä murehdi, tilaani ei ole rajattu.

Ja siis kaikki anonyymi vastaukset arkistoin mappi ööhön ! Tietosi käsittelen luottamuksella, kenenkään yksittäisiä mielipiteitä en tule julkisuuteen kertomaan, vaan sen saat itse kertoa jos niin haluat. Itse kerään mahdollisimman laajan yhteenvedon asioista, näin saamme kohtuu nopeasti tiedon mitä RC-maailma haluaa.


Haluan kaikkiin kohtiin mielipiteesi asiallisine PERUSTELUINEEN !!
Eli vastaukset ei riitä tyyliin... ihan p#$! jne.
Vain täten sinulla on mahdollisuus vaikuttaa asioiden kulkuun !


Turha yrittää vilunkia, tulen tekemään kovan työn ja tarkastan kyllä, että oikeat henkilöt ovat vastanneet !

Lue huolella kaikki kohdat ensin, sen jälkeen mene ulos ajamaan pikkuautoilla, illalla kun menet nukkumaan lue uudelleen ja nuku hyvin. Pohdi asioita viikko kaksi ja sen jälkeen avaa notepad ja kirjoita vastauksesi ja lähetä se allekirjoittaneelle.


Nimi:

Kerho/seura:



Roolisi (voi olla useampia): Kilpailija / Kilpailujen järjestäjä / Kerhon vetäjä / Aktiivi harrastaja

Kerhon vetäjä : montako vuotta olet ollut harrastajana / kerhon vetäjänä ?

Kilpailujen järjestäjä : montako vuotta olet kilpailuja järjestänyt / montako kilpailua ?

Aktiivi harrastaja : Roolisi tässä ?
- mekaanikko / huoltaja / kukkaroa avaava isä-äiti / ihan vain seuraat tapahtumia / jotain muuta ?



Kilpailutapahtuma:

1. Kummassa luokassa kilpailet? TS-10 vai Tj-10?

2. Montako kilpailua ajat vuodessa ?

3. Montako kilpailua haluaisit ajaa vuodessa?

4. Onko kalenterissa liikaa, liian vähän vai sopivasti kilpailuja?

5. Mihin kellonaikaan haluaisit saapua kilpailupaikalle?

6. Mihin kellonaikaan haluaisit lähteä pois kilpailupaikalta?

7. Onko nykyinen 3 harjoitusta +eräharjoitus + 3 alkuerää + 3xA, 2xB……. hyvä
kilpailuformaatti?

8. Jos ei niin minkälainen olisi sopiva?

9.Yksi- vai kaksipäiväisiä kilpailuja?

10. Kumpi on parempi päivä la vai su?

11. Sateen sattuessa, pitäisikö kilpailu perua / keskeyttää vai jatkaa aikatulun mukaan?



Tekniikka

12. Onko nykyiset tekniset säännöt hyvät?

13. Jos ei niin miten niitä pitäisi muuttaa?

14. Rengassääntö: Laita järjestykeen. (1 mieleisin, 2 toiseksi mieleisin, jne..….).
-Vapaa kumirengas
-Yksityyppirengas + määrärajoitus (nykyinen sääntö)
-Valmiiksi vanteelle liimattu yksityyppirengas / insertti / vanne.
-Vapaa rengas (solukumi)

15.Mikä olisi hyvä yksityyppirengas vuodelle 2003?

16. Haluatko ajaa mattotouringkilpailut kumi- vai solukumirenkailla?

17. Kerro ehdotuksesi kilpailukustennusten pienentämiseksi?



Mitä mieltä olet seuraavista keskusteluissa esiin tulleista asioista ?

18. Haluatko kerta SM tilasta sarja SM:n ?
(jos sarja SM, mitä mieltä olet silloin kohdista 3.-11.?)

19. Mitä mieltä olet, jos vakioluokissa pudotettaisiin pois kokonaan toinen rengastyyppi ?
(eli, jos nykyisellä jatketaan pudotettaisiin vakioluokasta CS-22 pois ja ainoa sallittu rengas olisi CS-27)

20. Sallittaisiin vakioluokissa ainoastaan max. 3000 akut ?

21. Haluat kenties vakioluokkiin Ni-Cd akut  ?
- Oletko tietoinen Ni-Cd vaarallisuudesta ja tulevaisuudesta ?

22. Vakioluokassa siirryttäisiin ajamaan 4min eriä ?
(mitä mieltä olet silloin kohdasta 7. ?)

23. Mitä mieltä olet finaalierien laskemisesta lopputuloksiin, kumpiko parempi 2/3 vai 3/3 ?

Vapaa sana ?
24. ______________



Palautus sähköisessä muodossa, viimeistään keskiviikkoon 14.8.2002 mennessä:

tuomo.iso-aho@octel.fi


Kiitän kannanotostasi ja keskustelua tullaan vielä tänä syksynä jatkamaan - face to face - foorumilla !  :!:

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Ylös, ettei vallan unohdu...
« Vastaus #1 : 05.08.02 - klo: 13.36 »
siis 9 päivää aikaa....

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #2 : 05.08.02 - klo: 14.02 »
Kiitos Tumppi !  :)
-Pekka

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Vielä kaksi päivää aikaa palauttaa kysely !
« Vastaus #3 : 12.08.02 - klo: 10.19 »
Siis keskiviikkona pitäisi olla vastaukset allekirjoittaneella, joten älkäähän unohtako !!

Olen saanut tähän mennessä kymmenkunta vastausta ja odottelen saavani niitä vielä USEITA kymmeniä....

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #4 : 12.08.02 - klo: 10.34 »
Eikai sitä nyt lomalla... nyt on ihan toisella lailla aikaa kun työt alkoi... ja eiks se oo niin että parhaat vastaukset tulee kuitenkin päivän pari myöhässä...  8)

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
ei hoppua...
« Vastaus #5 : 12.08.02 - klo: 10.46 »
Kunhan saan ne keskiviikkona.

Teen niistä ke ja to illan aikana yhteenvedon. Pistän menemään yhteenvedon lajiryhmälle pe, jolloin saavat "märehtiä" sitä viikonlopun yli, seuraava kokous kun meillä on ensi viikon  maanantai..

Joten voimme niitä käsitellä ja ottaa työn alle maanantaina, jolloin saadaan pyörät pyörimään, ja mahdolliset muutokset aikataulutettua, ehkä ensi vuodelle...

Joten keskiviikkona kerkee vielä mukaan vaikuttamaan !

Sen jälkeen.. on vähä myöhäistä..

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #6 : 12.08.02 - klo: 10.58 »
Voisin sanoa tässä ääneen itsestäänselvyyden, eli käyttäkää nyt mahdollisuuttanne, hyvät harrastajakollegat, kun siihen annetaan kerrankin mahdollisuus.
-Pekka

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kolkuttaako omatunto ? Kysely palauttamatta ?
« Vastaus #7 : 14.08.02 - klo: 15.20 »
Olen saanut jonkin verran vastauksia, mutta en riittävästi !

Eli vielä on tämä päivä aikaa vaikuttaa ja tuoda mieliteensä kuuluville !

Joten älkäähän nyt unohtako !

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #8 : 14.08.02 - klo: 15.32 »
Eiks se oo noin et mitä vähemmän vastauksia sitä enemmän painoarvoa on mun vastauksella...  :lol:

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitoksia kaikille ko. kyselyyn vastanneille !
« Vastaus #9 : 15.08.02 - klo: 09.33 »
Vastauksia sain ainoastaan vajaa 30kpl ? Hieman ihmetyttää muutamien henkilöiden puuttuminen vastaajien joukosta, sillä kovasti ovat olleet aktiivisia kertomaan mikä on pielessä ja kuinka asioita pitäisi viedä eteenpäin ja mitä kaikkea tulisi huomioida. Mutta ilmeisesti he eivät sitten halua tosissaan asioihin vaikuttaa, ainakaan silloin kun siihen annetaan mahdollisuus. Sen lisäksi kyselyn erikseen lähetin myös KAIKILLE maahantuojille ja pyysin heidän kannanottoja ja näkemyksiä myös, mutta YKSIKÄÄN ei viitsinyt vaivautua ? Noh.. itselläni on tarkoitus kyllä käydä "rinkiä" vielä maahantuojien kanssa.. Ja kuten sanoin aikaisemmin, niin tästä se keskustelu vasta alkaa ja sitä tullaan jatkamaan pitkin syksyä, kunnes saadaan laajempi käsitys ja "kansan halu" asioista.

Kiitos vielä kerran niille aktiiveille, jotka kyselyyn vastasivat !

Yhteenveto tulee ensi viikolla tänne.

ps. vielä voi postittaa, jos alkasi omatunto todella kolkuttamaan...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #10 : 15.08.02 - klo: 12.44 »
Hieno juttu, Tumppi, että teit kyselyn. Sen laatimisessa ja varsinkin vastausten purkamisessa on kohtalaisen kokoinen työ.

Kirjallisissa vastauksissa ei näe sitä, mikä on ollut vastaajan painotus kyseiselle asialle. Tarkoittaa, että vastattua tulee myös aiheisiin, jotka eivät ehkä ole itselle kovin merkityksellisiä, kun taas erityisen tähdelliset asiat "hukkuvat" muiden vastausten sekaan.

Esimerkkinä omat painokertoimemme: tärkeysluokkaa I olivat
- SM-kisojen sarjamuotoisuus
- TJ-luokan moottorityyppi ja akkurajoitus
- kilpailun lopputulosten laskentatapa
... sekä vapaan sanan turinat

Jos vastausten määrä jää runsaasti alle aktiiviharrastajien määrän, siihen voi todeta tyytyväisyydellä, että ilmeisesti monien mielestä asiat ovat hyvällä mallilla. Toki vastaamattomilla ei tämän jälkeen juuri ole moraalista oikeutta kovin äänekkäisiin narinoihin...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Päästetään spekulaatiot vauhtiin ja lyhyt yhteenveto...
« Vastaus #11 : 16.08.02 - klo: 08.09 »
Lyhyt yhteenveto näin alkuun, tarkemmat "analyysit" ja yhteenvedot ensi viikolla.. pääsette asioita spekuloimaan....

Vastaajia noin 30...

*************************************************
Kilpailut ....Ovat nykyisellään aivan liian lyhyellä aikavälillä, eroja kisojen välillä tulee olla enemmän, mikäli meinataan, että saadaan ensi vuonna niihin kisailijoita...

Kisaformaatti pidettiin hyvänä, kisat yksipäiväisinä.. ja mieluimmin lauantai..

2/3 vai 3/3... Suurin osa vastanneista oli 2/3 systeemin kannalla, kourallinen vastaajista piti 3/3 systeemiä hyvänä..

Sitten renkaisiin oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä... ei pahana pidetty vaikka tiputettaisiin CS-22 renkaat kokonaan pois, jopa monet TS-kuskit olivat sitä mieltä että toisen voisi pois jättää myös TS luokassa. Joku tietenkin puhui Orionin puolesta.. ja joku ehdotti solukumiakin..

Akkujuttu ja ajoaika TJ luokassa oli hauska juttu... oli "faktaa" että, ei mitään vaikutusta ajoajalla, voisi jopa nostaa 6min.. ja taas oli "faktaa" että hyvä idea pudottaa se 4min... joten ota siitä sitten selvää.. noiden suhteen porukka jakaantui aika paljon, ei selvää linjaa... monet piti 3000 rajoitusta hyvänä, monet haluaisi vain Ni-CD ja monet eivät haluaisi mitään rajoitusta, sitä kun ei tarvita...

Kerta ja sarja SM ? Kerta SM-puolesta puhujia oli kourallinen ja suurin osa vastanneista oli sarja SM puolesta..
Se mitä itse olen asiasta keskustellut eri henkilöiden kanssa, lajin tulevaisuuden kannalta olisi varmaan hyvä miettiä FT-sarjan muuttamisesta SM-sarjaksi.. siinä vaihtoehtoja muutamia löytyy kuinka sen toteuttaa, onko se kesäsarja ? 4/5 vai jotain muuta vai kenties, mattosarjasta 3/4 ja kesäsarjasta 3/4, noiden yhteenlaskuna sitten tulisi 6/8 SM-sarja ? Tuota SM-sarjana joku oli ehdottanutkin että olisi ikään kuin yhdistetty matto/kesäsarja...

*************************************************
Omaa ajatusta... sarja-SM

-Jos tuohon siirrytään jossain vaiheessa, silloin siihen täytyy tehdä lajiryhmän puolesta, koko lauantai päivää koskeva "ohjeisto", josta selviää kuinka ajetaan ja myös aikataulu siinä tulee olla suuntaa antava (aikataulun raamit siis), ja samaten tulee kertoa myös miten porukka sijoittuu alkueristä finaaleihin, sillä jokainen kisa tulee olla noiden suhteessa samanlainen, siten että yksi järjestäjä ei "säädä" omiansa..
Huolestuttavaa tuossa kerta SM tilanteessa on juuri se mitä tapahtui tänä vuonna. Kisat siirrettiin, "huippukuskien" takia, ja niitä ei sitten kisoihin tullutkaan... ja kommentti mitä kuulin, niin heitä ei kiinnosta enää SM titteli, tavoitteet kun ovat maailmalla ? Joten myös tuota pitää miettiä, mikä palvelee paremmin tänä päivänä kisailijoita..

Aikaisemmin SM kisat olivat suuria tapahtumia, joka oli kauden päätavoite ja sinne  mentiin sankoin joukoin ja se keräsi myös ko. alueelta enemmän osanottajia kisaan. Tänä päivänä sama trendi sekä RC että slotti puolella.. se porukka joka sarjaa kiertää käy luonnollisesti myös SM-kisassa ja SM-kisa tänä päivänä, ei kerää enää sitä suurta massaa. Joten senkin valossa sarja puhuu puolestaan tänä päivänä. Siinä riittää pohtimista tulevaisuuden suhteen.

*************************************************

Kommentteja voitte tänne jättää ja jos haluatte niitä eteenpäin.. pistätte tulemaan allekirjoittaneelle ne sähköisen postimiehen välityksellä... ainoastaan semmoiset pääsevät "tarkemman" luupin alle....

Poissa Mr Ollinmaki

  • Jäsen
    • Profiili
Tumppi
« Vastaus #12 : 22.08.02 - klo: 10.41 »
Kuinkas homma etenee??

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hieno juttu
« Vastaus #13 : 22.08.02 - klo: 11.58 »
Tumppi- tosi hienoa, että olet vaivautunut tekemään tälläisen kyselyn! Kiitos!
Sen vois tehdä vaikka kerran vuodessa, varmasti se antaa oikensuuntaisia  viitteitä lajin kehittämiseksi.
Kun vaan saatais vastausmäärä nostettua, mutta hyvä alku näin.
Monasti vain äänekkäimpien mielipiteet saadaan kuuluville, ehkäpä tälläinen kysely innostaa hiljaisempiakin tuomaan mielipiteensä esiin.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Ydinasioita... ?
« Vastaus #14 : 22.08.02 - klo: 13.54 »
:!:   :!:   :!:
Tämä tulee tähän notepadista kopioi-liimaa periaatteella, joten noi rivijaot voipi olla vähä niin ja näin mutta eiköhän siitä selvää saa..


Lopullista yhteenvetoa en vielä ole kerennyt tekemään muiden kiireiden takia.. mutta tulossa on..

Joka tapauksessa kyselyn "ydinkohdat" ja palautteista saadut tulokset on analysoitu ja niitä on käsitelty menneenä maanantaina

lajiryhmän kokouksessa ja muutoksia on tulossa.. mitä muutoksia ?

Suurin osa noista asioista palautteen perusteella otettu työn alle ja muutettu/esitetty/otettu myssyn alle..

**
Renkaat ?
Renkaista oltiin PÄÄSÄÄNTÖISESTI sitä mieltä että nykysääntö toimii hyvin ja valikoima voitaisiin pudottaa käsittämään ainoastaan yhden

kovuuden ja tästä on päädytty siihen että ensi vuoden 1.5 lähtien Take-off CS 27 on se ainoa sallittu rengas niin TJ:ssä kuin TS:ssäkin.
Kevään FT-mattosarjassa tullaan ilmeisesti ajamaan yhtenä lisäluokkana TSF-10 ? eli solukumi (foam)

renkailla.
**
TJ - akut ?
Akuista TJ luokassa paljon keskuteltiin, saadun palautteen perusteella..
ratkaisu siten, että tehtäisiin tekninen akkurajoitus ei ole hyvä, se saattaisi tuntua hyvältä, mutta saadun tiedon perusteella sen voi kiertää,

ja täten sen valvominen tulisi olemaan vaikeaa. Joten ainoaksi moottoria säästäväksi ratkaisuksi tulikin kyseehin siinä tapauksessa

lyhentää ajoaikaa 5minuutista 4minuuttiin, ja täten säästää kustannuksia myös akkupuolella.
**
Tj luokan moottorista on käyty paljon keskusteluja ja todettu, että nykyisellään ns. ROAR moottorisääntö ei palvele nykyjunnuja

asianmukaisesti ja jatkossa yritetään löytää tähän parempi ratkaisu. Ei varmaankaan ole tarkoituksenmukaista, että sitä kollektoria joutuu

sorvailemaan mennen tullen. Kyseessä kun on vakioluokka.
**
2/3 vaiko 3/3 ?
Jos virheitä on tehty, ne täytyy silloin korjata. Eli ensi vuonna palataan takaisin 2/3 järjestelmään. Perusteluina jos ajatellaan sitä että

polttis ajetaan 30min tai 45min, miksei silloin lasketa kaikkia finaalieriä saman kaavan mukaan myös sähkössä ? Jos sähkö ajettaisiin

esim. "gundesenin" menetelmällä, silloin olisi varmaan ihan oikeutettua laskea kaikki kolme erää yhteen. Mutta kun jokaiseen finaaliin

lähdetään omista ruuduista silloin ensimmäisessä erässä saavutettu etumatka muihin nollautuu.. joten joten 2/3 on nykyisellään

oikeudenmukaisempi järjestelmä. Tulevaisuuteen voisi ajatellakin, ajanotto tekniikan kehittyessä tuota ns. "gundesenin" menetelmää...
**
sarja vaiko kerta SM ?
Asiasta keskusteltiin paljon, haettiin hyviä ja huonoja puolia. Sarja SM täytyy suunnitella hyvin ja jokaisen viikonlopun tulee olla

samanarvoinen myös järjestelyiltään. Saattaa olla että vuodessa esim. 5 sarja-SM kilpailun järjestäminen saattaisi tuottaa ongelmia ?

SM-osakilpailu on kuitenkin arvoltaan huomattavasti kansallista sarjakilpailua suurempi, joten jokaisen asian täytyy loksahtaa kohdalle.
Ensi vuonna päädyttiin vielä nykyiseen kerta-SM kilpailuun, vaikkakin kyselyistä ehkä 80% (kenties enemmänkin) oli sarja-SM puolella.
Tätä ei kuitenkaan ole lopullisesti haudattu, vaan ensi vuoden kalenterilla FT -osalta haetaan ja katsotaan olisiko järjestelyjen ja koko

kisakoneiston resurssit myös sitä luokkaa että sarja-SM olisi mahdollinen vuonna 2004.
**
KK 2003
Joten älkäähän hämmästelkö kun ensi keväänä on 7 FT kisaa matolla ja 6 FT kisaa asfaltilla. Näistä on tarkoitus sarjaan laskea 4/7

matolla ja 4/6 asfaltilla. Kilpailujen anojia ensi vuodelle oli tosi paljon, eikä niitä tässä vaiheessa hylätty, vaan kateltiin viikonloput kaikille

halukkaille ja ensi vuonna ne ei ole peräkkäin !! Ensimmäinen matto FT olisi tammikuun puolessavälissä ja viimeinen olisi huhtikuussa,

myös matto SM kilpailujen yhteydessä ajetaan FT -sarjakilpailu. Samaten kesällä sarja alkaa toukokuussa ja viimeinen kilpailu on

muistaakseni syyskuun puolella. Ja sielläkin SM kilpailu on samalla FT -sarjakilpailu ja Touring PM on Suomen järjestettävissä ensi

vuonna, joka on samaten FT -sarjakilpailu. Eli kilpailuja on ehkä joidenkin mielestä liikaa ? Mutta nyt ei ole yhtäkään peräkkäisinä

viikonloppuina, siellä on kahta ja kolmea viikonloppua välissä.. ja kun neljä kilpailua lasketaan sarjan yhteispisteisiin, niin se antaa

mahdollisuuden kiertää kilpailuissa ihan eri tavalla kuin tänä vuonna.. Tässä nyt ei ole noita ensi vuoden päiviä eikä paikkoja.. joten tuon ne

huomenna tänne..Saattaa olla, että joku kilpailu jää pois ? sitä ei vielä tiedä, sillä MUISTAKAA että kyseessä on vielä tällä hetkellä TYÖN

ALLA OLEVA kalenteri, joka saattaa muuttua vielä.. Kilpailuajankohdan muutoksia ei tulla enää hyväksymään, vaan jos joku ajankohta ei

sovi, niin silloin se kilpailu tullaan jättämään pois. Sillä niitä ei enää ensi vuonna viedä toisten kilpailujen läheisyyteen..
Ensi vuonna katsastellaan kuinka ko. kilpailujen markkinointi/järjestely/yms. asiat menevät.. ja jos tarvetta niin niiden perusteella tullaan

sitten vuonna 2004 jakamaan sarja-SM paikkoja, jos siihen päädytään.. Nykyisestäkin olisi jo ehkä pitänyt jollain järjestelmällä "rankata" ja

jättää muutama kisa pois, mutta emme siihen tässä vaiheessa lähteneet, vaan annamme kaikille mahdollisuuden.
**
kisaformaattia pidettiin hyvänä, mieluimmin lauantai päivä, ja ajankohta menisi sinne kello 8.00-18.00 välille
tekniikkasääntöihin porukka pääosin tyytyväinen..
**
Tuossa pohdittavaa ja spekuloitavaa....
tässä ei ole nyt noita papereita mukana että voisin tarkistella ainakin noi kisapäivät.. mutta palaan niihin huomenna..

HUOM ! HUOM !

TÄMÄ ON EPÄVIRALLINEN JA TYÖN ALLA OLEVA KALENTERILUONNOS, KOSKIEN FinTrack -kilpailuja !!!!

Matto FT
FT 1   11.1    Kymen PAK  
FT 2   25.1    Tam UA
FT 3   15.2    Turun UA
FT 4  8-9.3    Oulun UA, mattorata SM
FT 5   22.3    Mäntsälän SRK, Kapina Touring
FT 6     5.4    Laukaan MM, kupolicrossi(?) XIV
FT 7   26.4    Seinäjoen SRK

Asfaltti FT
FT 1   17-18.5  KymenPAK
FT 2  31.5-1.6  Vantaan AU, LRP-Touring
FT 3       28.6   TurunUA, Turku Touring II
         12-13.7   HyvinkäänUA, Touring SM (??TouringPolttis SM??)
FT 4       26.7   LaukaanMM, IV Laukaa Touring
FT 5   16-17.8  Riihimäen UA
FT 6   30-31.8  Vaasan UA, Touring PM

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #15 : 22.08.02 - klo: 15.38 »
Kuulostaa mahtavalta mutta jos sen verran pystyy tota regassääntöä rukkaamaan että CS-22 kestää kyllä matolla riittävästi, jolloin niillä voitaisiin ajaa matolla, kun pitoero matolla on kuitenkin aika suuri 22 ja 27 välillä. Minun mielipide siis. Asfaltilla 22 kuluu ihan liikaa normaalikisaajan kukkarolle.
---
No mutta eipäs heti valiteta, oikeestaan ihan hyvä että samat renkaat kesät talvet  :mrgreen:

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #16 : 23.08.02 - klo: 07.02 »
Alustavat FT päivät lisätty ylhäällä olevaan tiedonantooni..

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #17 : 23.08.02 - klo: 10.00 »
Joo, hienoa, että kenttää kuullaan :)
Yipon kanssa kyllä hieman samoilla linjoilla ja kyllä se CS-22 kestää asfaltillakin, kun keli on vaan hieman viileämpi, kuten alku- ja loppukesän kisoissa hyvin on huomattu.
Matolla varsinkin 22:n olisi hyvä vaihtoehto.
-Pekka

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #18 : 25.08.02 - klo: 12.17 »
Samaa mieltä Yipon kanssa elikkä CS-22 matolla ja CS-27 ulkona. Tällä saataisiin kustannuksia alas kesäkaudella, mutta ei pilattaisi sisäkauden kisoja 27:lla

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #19 : 25.08.02 - klo: 16.11 »
Kyl 22 kestää sisällä niin hyvin että ehdottomasti Cs-22 sisäkisoihin. Eikä se ulkonakaan niin paljoa kulu, jos kelit on viileämmät. 27 kun ei tahdo olla kovin ajettava viileällä kelillä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #20 : 25.08.02 - klo: 18.35 »
Tuo 22-rengas olisi paljon parempi vaihtoehto. Ajettaessa 27 renkaalla älytön sudittaminen palkitaan liiaksi.  :?

27-renkaat eivät tarraa rataan kesälläkään Suomessa ja talvella niillä tuskin tarvii ajaa myöskään. Ensikesä tuskin on ennätys kuuma ja aurinkoinen voisin veikkaa... Eri renkaat talveksi ja kesäksi ei ole ongelma koska ulkonakäytettävillä ei tarvi sisällä ajaa edes treeneissä ja päinvastoin... mut anyway parempi olla vaik ne 27-renkaat kuin molemmat...  8)

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
rengaspolitiikka..
« Vastaus #21 : 26.08.02 - klo: 06.33 »
Tuohon keskusteluun muistakaahan, että tuo uusi rajoitus tulee voimaan siis 1.5.2003 !! Eli tuleva mattokausi ajetaan vielä "vanhalla" säännöllä, elikkä molemmat renkaat ovat sallittuja.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #22 : 26.08.02 - klo: 08.27 »
Tumppi: Kylläpä kyllä, mutta ei ne CS-22:t lakkaa toimimasta matolla sen jälkeenkään :)
-Pekka

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
rengaspolitiikka...
« Vastaus #23 : 26.08.02 - klo: 09.07 »
Vaan, jos 27 rengas saa tylyn vastaanoton matolle, se asia voidaan korjata vielä tulevaisuudessa. Saamiemme tietojen mukaan, sen pitäisi kyllä olla ok, joten jää nähtäville ja odotamme mahdollisia testejä..
Tarkoitus ei ole kuitenkaan "pilata" mattokisoja, vaan pudottaa kuluja ja valikoimaa rengaspuolella...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: rengaspolitiikka...
« Vastaus #24 : 26.08.02 - klo: 12.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Vaan, jos 27 rengas saa tylyn vastaanoton matolle, se asia voidaan korjata vielä tulevaisuudessa. Saamiemme tietojen mukaan, sen pitäisi kyllä olla ok, joten jää nähtäville ja odotamme mahdollisia testejä..
Tarkoitus ei ole kuitenkaan "pilata" mattokisoja, vaan pudottaa kuluja ja valikoimaa rengaspuolella...


Jepjep. Tunnetusti vaan matot vaihtelevat senkin verran paljon eri seuroilla, että kahden rengastyypin salliminen olisi kovin suotavaa asiallisen pidon ja auton toiminnan kannalta.
-Pekka

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #25 : 26.08.02 - klo: 21.57 »
Onko 27:n mahdollisesti huonompi pito ongelma jos kisoissa käytetään pitoainetta? Ennen ainakin pito-ongelmat ratkesi sillä. En ole kovin innostunut eri renkaista kesällä ja talvella, mutta jos sääntö kerran tulee voimaan vasta ensi vuoden toukokuussa, niin sama kai se.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #26 : 26.08.02 - klo: 22.28 »
Toke: Lue uudestaan ajatuksella edellinen kommenttini.
Miksi kaksi rengastyyppiä olisi ongelma ja miten suuret todelliset säästöt saavutettaisiin rajaamalla rengastyyppi yhteen ?
Kaksi tyyppiä ei mielestäni ole ongelma, missään mielessä, päin vastoin.
Kahden rengastyypin säännön edut olisivat selkeästi haittoja(?) suuremmat.
-Pekka

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
kk 2003
« Vastaus #27 : 27.08.02 - klo: 08.37 »
Itse toivoisin porukan ottavan kantaa tuohon ensi vuoden kilpailukalenteriin, koskien FT -kisoja..

Ajankohdat, määrät ? mitä vain..

Sillä ko. kalenteri tulee olla kokonaisuudessaan valmis muistaakseni loka-marraskuun vaihteessa, iso sääntökirja menee painoon marraskuussa.
Joten olisi hyvä tässä vaiheessa tietää onko "kenttä" tyytyväinen esitettyyn FT -kilpailukalenteriin.. EM ja MM päivät saamme tietää VASTA marraskuussa, joten saattaapi olla, että ne ei kerkiä tuohon kalenteriin.. ja jos päällekkäisyyksiä tulee, niin hyvin tarkkaan ja harkiten tullaan pohtimaan siirretäänkö FT-kisa pois alta vai ei. Itse olisin sitä mieltä, että ei siirretä, ainakaan siinä tapauksessa, jos kisat olisivat peräkkäisinä viikonloppuina (eli ensi vuonna siirrot ei tule olemaan automaattisia, järjestäjän päätettävissä olevia, vaan lajiryhmä tulee ne aina erikseen harkitsemaan). TS -EM ajoittunee todennäköisesti ensi vuonna tuonne heinä-elokuun vaihteehin.. (kuten tänäkin vuonna)

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Kysely koko radioautomaailmalle.....
« Vastaus #28 : 27.08.02 - klo: 10.57 »
Mielestäni jonkinmoinen periaatepäätös FT ulkokisojen pidottamisesta olisi paikallaan. Esim. perjantai iltana 6 pulloa kokista rataan olisi minimi vaatimus?

Mitä EM ja MM kisoihin tulee luulisin tuon kovimman huipun keskittyvän arvokisoihin muutaman viikon etukäteen. Ymmärrän kyllä että liukkaalla mikkihiiri radalla ajaminen ei tuo apua kun arvokisat ajetaan 1/4 kokoisilla radoilla ja kaatopidolla. Pelkästään tämän vuoksi ei kaikkia kisoja kannata siirtää.

Poissa TomiM

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Renkaista:
« Vastaus #29 : 27.08.02 - klo: 11.51 »
Täällä on näköjään keskusteltu hartaasti renkaista ja uusista säännöistä.

Ensimmäiseksi: Renkaat ovat kilpa-autojen tärkein elementti, joka ratkaisee auton suorituskyvystä ja kierrosajoista vähintään 80%, jos kuljettajaa ei oteta huomioon. Tämä pätee, niin pienoisautoilussa kuin F1:ssä. Eli kyseessä on todella tärkeästä asiasta ja mielestäni renkaat ovat todellakin väärä paikka säästää kustannuksia, ainakin määrittelemällä yksityyppirenkaaksi CS27!!

Käytännössä Suomessa on sallittu kaksi eri kovuuksista rengasta, CS22 ja CS27. CS-merkinnän perässä oleva numerointi kuvaa renkaan kovuutta. Pienempi luku on pehmeämpi kumiseos ja luonnollisesti suurempi päinvastoin. Kovempaa CS32 rengasta maahantuoja ei vaivautunut ottamaan tuontiohjelmaansa, vaikka se olisi ollut sääntöjen mukainen rengas. Keskikesän helteillä olisi ollut useastikin tarpeellista ajaa kovemmalla kumiseoksella...

Mitä, missä, milloin? Kuinka lämpotila vaikuttaa renkaan toimintaan? Tätä lämpötilafunktiota ei ole otettu huomioon ratkaistaessa rengas probleemaa. Pehmeämpi rengas toimii viileällä säällä ja kovempi seos kuumalla säällä. Käytännössä olen siirtynyt kovempaan CS27-kumiin, kun asfaltin pinta on selkeästi tuntunut lämpimältä kädellä koitettaessa. Käytännössä myös CS27-renkailla ei tarvitse ajaa metriäkään, jos asfaltin lämpötila on viileä sutimatta autoa katsomoon. Eikä myöskään kuumalla assulla ei tarvitse ajaa metriäkään CS22-kumeilla, kun ne kuluvat nopeasti, eivätkä pidä mitään renkaiden ylikuumetessa. Ääritilanteiden ollessa väärillä renkailla ei pysty edes ajamaan suoraan!! Tämä on syy miksi on oltava sallittu vähintään kaksi erikovuista rengasta!!

Minulla ei ole ollut mitään ongelmia liian nopeasti kuluvien renkaiden kanssa. Näkisin myös tilanteen näin, että kyseessä on ollut renkaiden väärinkäyttöä, kun valitetaan että CS22-kumit kuluvat nopeasti. Eli, ollaan yritetty väkisin kumit valittaen ajaa kuumalla säällä liian pehmeällä renkaalla. Tällöin paras ratkaisu on rengassääntöön on mennä tarkastelemaan sääntömuutoksia pelin eteen.

CS-renkaat ovat toimineet tämän vuoden sääntöjen mukaisesti asfaltilla mielestäni ihan tyydyttävästi, enkä näkisi mitään muutospaineita sääntöihin. Ajo-ominaisuudet, pito ja kustannukset ovat olleet mukavassa kompromissipaketissa. Mielestäni kuitenkin viime vuotiset SS-renkaat olivat joka suhteessa paremmat kuin uudet CS-kumit. CS-renkaiden akilleenpää on mattotoimivuus. Kaiken lisäksi jo valmiiksi huonoa mattopitoa/-toimivuutta/ajonautintoa meinataan heikentää asettammalla kovempi/pitämättömäpi rengas ainoaksi sallituksi renkaaksi. Ei näin! Aivan väärä suunta! Viime kevään kokemuksien mukaan, jolloin ajettiin jo CS-kumella, rengaskustannukset olivat minimaaliset. CS22-renkailla pystyi ajamaan useita kymmeniä akullisia. Kuitenkin pidon ollessa yhtä huono koko ajan..

Mattopidon parantamiseksi ei auta mikään pitoaine tai myrkky, jos rengas yksinkertaisesti on niin huono, ettei sillä pysty ajaa!! Pitoaineella ei saavuteta oleellista etua. Minä näkisin tilaanteen näin, että renkaiksi pitäisi valita niin hyvät renkaat matolle kuin mahdollista, jolloin ei olisi tarpeellista käyttää myrkkyjä.

Lainaan erästä Suomen huippukuskia, joka totesi ratojen rakentamisesta tähän malliin. "Ne ketkä rakentavat ratoja eivät osaa tehdä niitä, mutta ketkä osaisivat rakentaa ja suunnitella ratoja, heillä ei ole aikaa siihen" Tätä voisi myös soveltaa tähän rengassääntö probleemiin. Kansainvälisiä kisoja kiertäneilla on paljon kokemuksia erilaisista renkaista ja varmasti parempi näkemys harrastuksestamme ja tekniikasta. Voitaisko heitä kuunnella isommalla painoarvolla, ennen kuin mennään tekemään hätiköityjä päätöksiä ja karkotetaan heidät tyystin Suomen kilpaympyröistä? Lainaus taas eräältä huippukuskilta kysyttäessä mattokilpailuihin osallistumisesta. "Ei mun tarvii lähtee sutimaan saippuarenkailla minnekään jordaniaan mikkihiiriradalle. Mulle on paljon hyödyllisempää mennä heittämään kotiradalle kympinsetti kuin osallistua johonkin FinTrack-kilpailuun"

Toivottavasti saadaan aikaiseksi kaikkia osapuolia, niin kansainvälisiä kilpailuja kiertäviä ammattilaisia miellyttävät säännöt kuin aloittelijoita miellyttävät säännöt aikaiseksi.