Kirjoittaja Aihe: Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?  (Luettu 24169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #30 : 15.09.03 - klo: 14.21 »
Jos todella aiotaan pelastaa stanuluokka akku pitäisi olla SCR 1700Mah tai esim 1900 Mah pötköakku.
Ja nimenomaan Nicad akku!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TJ

  • Jäsen
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #31 : 15.09.03 - klo: 14.30 »
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
Uudesta näkökulmasta? Ei se vauhti siitä muutu linssikulmaa muuttamalla, ainoastaan jos laitetaan joku välitysrajoitus (miten valvonnan voisi hoitaa joustavasti ja varmasti?).

Sveitsiläiset on kehittäneet aika helpon tavan mitata välitys nopeasti. Piirretään pöytään kaksi viivaa ja merkataan pinjonin asento tussilla. Sitten työnnetään autoa 6 (tms tasaluku) pinionin kierrosta ja auto ei saa mennä viivan yli (joka on niin kaukana, että vastaa välitysrajoitusta). Jos on epäselvyyksiä niin sitten lasketaan..
Xray / Serpent / Orion / Nosram / Hudy

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #32 : 16.12.03 - klo: 13.12 »
Tämän topicin varrella on keskusteltu mielenkiintoisista aiheista TJ-luokan osalta: Euro-stanu-moottorista, rengassäännöstä (1 sarja per kilpailu), akkurajoituksesta...

Ovatko aiheet jääneet foorumikeskusteluun, vai onko niitä käsitelty myös vakavammin? Ainakin moottorisääntöön oltiin vielä vuosi sitten tosissaan etsimässä vaihtoehtoa.

Yksi aihe lisää, tosin ei mitenkään uusi: Touring Junior-luokan nimeksi Vakioluokka tai Stock-luokka. Ja siihen kilpasarjat Nuortenmestaruudesta ja Avoimen luokan mestaruudesta. Kuten uudessa FinTrack Tour-sarjassa.
Merkillistä, että näinkään pientä, mutta oleellista, ja moneen kertaan vatvottua asiaa ei saada korjattua. Uuden sarjan myötä olisi ollut tilaisuus.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #33 : 16.12.03 - klo: 13.35 »
Nimimuutos on kuuleman mukaan tulossa, mutta ei ehtinyt vielä kohta alkavalle kaudelle. Jos tuostakin joku olisi tehnyt ehdotuksen ajoissa virallisia reittejä pitkin, niin varmaan olisi nimet jo muutettu.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #34 : 16.12.03 - klo: 13.50 »
Harmi kun ainakin minulla tuolloin oli viralliset reitit vähän epäselvät.

http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2614

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #35 : 16.12.03 - klo: 13.53 »
Varmaan helpoin reitti on lajiyhteyshenkilön kautta.

Edit: typo pois

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #36 : 16.12.03 - klo: 14.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Nimimuutos on kuuleman mukaan tulossa, mutta ei ehtinyt vielä kohta alkavalle kaudelle. Jos tuostakin joku olisi tehnyt ehdotuksen ajoissa virallisia reittejä pitkin, niin varmaan olisi nimet jo muutettu.

Tarpeellisia ja toivottuja uudistuksia ei voida toteuttaa, koska kukaan ei niitä osaa tai ymmärrä "asianmukaisesti" esittää. Sääntömuutoksia, joita kukaan ei halua eikä esitä, tupsahtelee itsestään.

Kukaan ei voi ainakaan väittää, etteikö perusteltuja aloitteita Junioriluokan nimenmuutoksesta olisi ollut esillä, pitkään ja useasti. Jos niitä ei noteerata siksi, että muodollista esitystä ei ole tehty virallisia reittejä pitkin, niin kyllähän on mennyt vaikeaksi. Samapa tuo, itseäni kiinnostaa päivä päivältä vähemmän.

Mistähän nyt vireillä oleva muutos sitten on mahtanut saada alkunsa, jos sitä ei kukaan ole AKK:ssa noudatettavana virastoaikana esittänyt?  :wink:

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #37 : 16.12.03 - klo: 14.31 »
Kuulin vaan, että nimen muutos on tullut esille, mutta sitä ei uuteen sääntökirjaan ehditty muuttamaan. Eli ilmeisesti joku on ehdottanut sitä, mutta liian myöhään ensi kautta ajatellen.

Oma mielipiteeni on, että tuo asia ei ole niin tähdellinen, että se ei tässä tilanteessa voisi odottaa vuoden verran. Aiheuttaa vaan turhaa sekaannusta, jos sääntökirjassa puhutaan eri nimisistä luokista kuin kilpailuissa.

Mutta jotta jatkossa säästyttäisiin tällaisilta tilanteilta, niin lähes samalla vaivalla voi tänne kirjoittamisen lisäksi heittää saman sääntömuutosehdotuksen omalla nimellään ja mahdollisimman hyvin perusteltuna kyseisen lajin lajiyhteyshenkilölle, joka sitten esittelee asian lajiryhmälle.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #38 : 16.12.03 - klo: 14.40 »
Lisään vielä sen verran, että kuten varmasti kaikki lisenssin omaavat harrastaja ovat AKK:n jäsenlehti 6/2003 lukeneet, tulee kautta 2005 koskevat sääntömuutosehdotukset olla jätettyinä lajiryhmälle 25.6.2004 mennessä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #39 : 16.12.03 - klo: 15.05 »
Mitä ja minkä nimisiä luokkia tässä maassa ajetaan, kuuluu niihin lajiryhmän keskeisiin alueisiin, joissa sen tulisi pystyä olemaan aloitteellinen ihan itse.

Käytännön muutosesityksiä, kuten Junioriluokan rengasmäärä per kilpailu, ajoerän pituus, tai kilpailumaksualennus ekakertalaisille, voi kuka tahansa esittää lajiryhmälle harkittavaksi. Mutta kilpailuluokan nimi on sen tason asia, jossa lajiryhmän itsensä pitäisi olla moottorina. Kentän signaaleja tietenkin herkästi kuunnellen.

Se, että toisen pääluokkamme nimenmuutos pitäisi tulla esityksenä kentältä, jotta se voitaisiin muodollisesti käsitellä, on ns. syvältä.
Tai sitten eräs ryhmä ei tässäkään asiassa ole ihan tilanteen tasalla.  :wink:

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #40 : 16.12.03 - klo: 15.35 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Se, että toisen pääluokkamme nimenmuutos pitäisi tulla esityksenä kentältä, jotta se voitaisiin muodollisesti käsitellä, on ns. syvältä.

Ehkä vähän epäreilu kommentti. En usko, että lajiryhmä on kiusallaan tai muotoseikkoihin vedoten jättänyt asian käsittelemättä. Varmasti on ollut tekemistä enemmän kuin tarpeeksi SM-sarjojen paluun tiimoilta, ja vakioluokan nimen muutos ei ole ollut päällimmäisenä mielessä. Mutta jos tästäkin kirjallinen ehdotus olisi tehty, ei asian käsittely varmastikaan olisi päässyt unohtumaan.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #41 : 16.12.03 - klo: 17.16 »
Luokkien nimiin: Minulle ehdotettiin eräällä kerholla, että miksi luokkien nimiä ei voida järkeistää. Meillä sattui olemaan lajiryhmän kokous seuraavana päivänä ja otin asian esille. Todettiin, että asia ei kuitenkaan ehdi enää tälle vuodelle sääntökirjaan, niin päätettiin siirtää asia ensi vuoden alkuun. Samalla uudistetaan kaikki luokat ja tehdään asia huolella.

Ei kenellekkään henkilökohtaisesti, mutta tänä vuonna voin laskea varmasti kahden käden sormilla päivät jolloin en ole hoitanut autourheilujuttuja. Valitettavasti tämä ei ole ainut asia elämässä vaikka kivaa onkin. Pikkusen vaan ottaa henkilökohtaisesti näitä juttuja, kun ei mitään saada aikaan.

BTW ensimmäisen kerran EFRA:n koriluokitukset on ollut Mäntsälän FinTrackissä julkisesti esillä.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #42 : 16.12.03 - klo: 17.51 »
Kiitos tiedosta Spif!

Monessa tapauksessa varsinainen ongelma taitaa olla siinä, että lajiryhmä tiedottaa omista puuhistaan varsin vähän. Itse olen avoimen tiedottamisen kannattaja, mieluimmin liikaa tietoa kuin liian vähän, ja kait siksi nämä puuhastelut tökkivät minun silmissäni silloin tällöin.
Tämä tapaus on hyvä esimerkki. Info siitä, että vuonna 2004 luokkien nimet mahdollisesti laitetaan uusiksi, ei olisi aiheuttanut mitään vahinkoa kenellekään, mutta olisi säästänyt muutamalta vinoilulta. Onhan se hyvä kuulla nytkin.

Toinen esimerkki, johon en kuitenkaan odota vastausta, koska tiedottamattomuus on selvästi tietoinen valinta: pari kuukautta sitten kuumentunut rengassääntökeskustelu ja aiheesta tehty CAi:n esitys sai aikaan tiedon, että asiaa harkitaan, renkaita testataan, ja niiden hintoja ja saatavuutta tutkitaan. Kaikki kuitenkin lopulta vaiettiin lyhyellä ilmoituksella (joka sekin piti erikseen pyytää), että mitään uutta ei tullut esiin. Siinäkö siis kaikki? Entä selvitysten ja testausten tulokset? Jäi sellainen maku, että tuskinpa mitään edes tehtiinkään. Toivottavasti väärä luulo, joka olisi hoitunut pienellä tiedonannolla.

Kolmas esimerkki, johon en myöskään odota vastausta, koska sitä ei ole aikaisemminkaan tullut: kesän SM/NM-kisójen jälkeen kansa kävi oikeutetusti kuumana, ja muutamia kommentteja pyydettiin lajiryhmänkin suunnalta. Tuloksena ei mitään.

Tämä selventänee, mitä ajan takaa: avoimmuutta ja parempaa tiedotusta!

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #43 : 16.12.03 - klo: 17.57 »
Tämä keskustelufoorumi on edelleen epävirallinen kanava Suomessa, viralliset AKK:n tiedotteet löytyvät AKK:n kotisivuilta. Tuskin homma toimisi, jos foorumia valvoisivat AKK:n edustajat - VesaK:lla olisi nopeasti banni päällä?  :wink:

Ei pidä kuitenkin unohtaa että ensi kaudelle on tulossa loistavia uudistuksia, vihdoinkin on saatu SM-sarja pystyyn! Tästä voimme kiittää lajiryhmää. Suuret kiitokset siis Spiffille, Tumpille ja muille puuhamiehille!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #44 : 16.12.03 - klo: 18.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Tämä keskustelufoorumi on edelleen epävirallinen kanava Suomessa, viralliset AKK:n tiedotteet löytyvät AKK:n kotisivuilta. Tuskin homma toimisi, jos foorumia valvoisivat AKK:n edustajat - VesaK:lla olisi nopeasti banni päällä?  :wink:

Sen uskon! En niinkään omien juttujeni vuoksi, vaan "muu kuin kiittävä palaute kiellettyä" - linjan vuoksi  :mrgreen:  

Alkaa muuten olla vähän vanhakantaista nimittää Foorumia epäviralliseksi kanavaksi. Se on käytännössä kaikkein paras ja reaaliajassa toimiva kanava. Esim. kisojen tiedotus on jo pitkään tapahtunut käytännössä ainoastaan sen avulla. Juuri tässä asiassa lajiryhmän ajattelu ilmeisesti on, anteeksi vain, auttamattomasti ajastaan jäljessä. Liittyy aiheeseen tiedotus.

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Ei pidä kuitenkin unohtaa että ensi kaudelle on tulossa loistavia uudistuksia, vihdoinkin on saatu SM-sarja pystyyn! Tästä voimme kiittää lajiryhmää. Suuret kiitokset siis Spiffille, Tumpille ja muille puuhamiehille!  

Olen samaa mieltä tästä. Kenttä halusi SM-sarjan, ja sai sen. Not bad.
Tosin olisin tässäkin asiassa painottanut satsauksia vähän eri tavalla, nimittäin sääntöjen kiristys- ja rangaistusuhkauslinjaan vähemmän, positiiviseen tiedotukseen enemmän.

Mutta kyllä siitä vielä hyvä tulee!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #45 : 22.12.03 - klo: 10.39 »
Aihetta tulikin jo käsiteltyä perinteisen rakentavassa hengessä, mutta tuon vielä esiin palautetta, jota sain.

Ensinnäkin, uusi sääntö, jonka mukaan kerran TS-luokassa käynyt ei ole enää tervetullut TJ-luokkaan. On vaikeata löytää syytä, miksi näin on määrätty. Voisiko siihen saada taustatietoja?
Onko porttikielto voimassa koko eliniän, vai ainoastaan kyseisen kauden?

Toiseksi, taustalta kuuluu voimakkaita mielenilmauksia TJ-luokan nopean remontin puolesta. Ilmiö, mikä on nähtävillä USA:ssa, Saksassa, Ruotsissa, on tulossa meillekin: Stock-luokassa on vähintään yhtä paljon äijän köriläitä kuin junnujakin. Tällä on muuten suuri vaikutus rc-kansan määrän kasvuun, sillä ei pelkästään aikuis-Stock-kuskit, vaan myös heidän lapsensa ja työkaverinsa ovat varsin alttiina tartunnalle.
Sain kuulla meillä olevan jo useita varttuneempia Stock-luokkalaisia, jotka kuitenkaan eivät erilaisista syistä osallistu Juniori-luokkaan.

Tämä on, ja olisi ollut jo pitkään, yksi kiireellisimmistä asioista, mikä olisi pitänyt laittaa kuntoon!

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #46 : 23.12.03 - klo: 18.44 »
Erittäin hyvä point Vesa K ja olishan se mahtavaa jos saataisiin suomen stock luokasta vakio kone luokka eikä mikään junnujen luokka jos käydään vuosi tai korkeintaan kaksi opettelemassa ajamaan. Stock olis tosi hyvä harrastaja luokka ja jos tämmöiseen suomes päästäisiin niin varmasti kynnys lähteä kisoihin olis pienempi ja olishan se hieno kun junnut saisivat kisailla kokeneimpien kuskien kans ja pystyisivät hyvin verrata vauhtia heihin. Kumminkin junnuthan ajavat oman NM mestaruuden ja siinä isot äijän köriläät ei junnuja häiritsisi. Mielestäni täl sääntöuudistuksel et NM menee junnuille pystyttäisiin hyvin luomaan tämmöinen Ruotsin, Saksan, Usan... kaltainen vakioautoluokka joka olis junnuille sekä tosi harrastajille. Meidän kerholla pari viri kuskia on alkanut ajamaan stanua ja olihan se hienoa katsoa kun junnut kisaili vanhempia kuskeja vastaan ihan täysillä Laukaan kertsikisois esimerkiksi. Se mikä vain pelottaa on toi sääntö et ei saa ajaa stanua jos viriä on ajanut, vai koskeeko toi vain yhtä kautta.

Eikös äijän köriläät lähdetä stanua ajamaan kuusankoskel ja laitetaan siel kunnon kisat pystyyn. Junnut saavat sitten oikein kunnolla nöyryttää meitä ja samalla saavat hyvän vertailu kohdan vauhtiinsa. Ei siirry liian aikaisin viriin kun stanusta loppuu haasteet on mielestäni myös yksi tärkeä pointi ja kuten Vesa K sanoi lähes kaikissa muissa maissa stanus on äijän köriläitä enempi kuin junnuja. Jos stanu halutaan nostaa arvoon oikeaan niin se vaatis meiltä vanhemmilta kuskeilta lähteä pyörimään stanuun junnujen näyryytettäväksi. Itse olen mielelläni valmis siihen mut toivoisin et saataisiin iso läjä tosi harrastajia stanuun jos vain säänöt sen sallii sarjas

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #47 : 23.12.03 - klo: 20.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani S"
Eikös äijän köriläät lähdetä stanua ajamaan kuusankoskel ja laitetaan siel kunnon kisat pystyyn. Junnut saavat sitten oikein kunnolla nöyryttää meitä ja samalla saavat hyvän vertailu kohdan vauhtiinsa.

Siinä on ideaa. Kuusankosken kisa voisi ihan oikeasti olla sellainen, jossa tarkoituksellisesti katsotaan, minkälainen Stocki-luokka meillä tällä hetkellä saadaan pystyyn. Itse olen ollut kisa-osallistumisen suhteen vähän epäröivä, vaihtoehtoina ovat TS, TJ tai sitten pelkkä varikkohahmona pysyminen. Mutta jos äijäkööri saadaan kasaan, niin olen mukana.
Laittakaas tänne, tai kavereiden kautta tietoja siitä, miten moni lähtisi Kallen radalle Stock-kisaan!

Olisiko se samalla pienen mielenilmauksen paikka: allekirjoitetaan kaikki lajiryhmälle osoitettava julkinen vetoomusadressi, jossa pyydetään Stock-luokan pikaista perustamista. "Me paljon elämää rc-radoilla ja niiden ulkopuolellakin nähneet, kokemusta, näkemystä ja visioita pursuavat, junnuvaiheen taaksemme jättäneet rc-autoilijat, vaadimme lajiryhmää ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin....."  "... milloin ja mihin toimenpiteisiin lajiryhmä aikoo ryhtyä ...?"

Joku näistä sääntömaakareista saisi muuten pikku hiljaa alkaa vastailla tuohon kysymykseen TS:ää ajaneiden porttikiellosta TJ-luokkaan. Ilmoittautumisaika ekaan kisaan on jo menossa, eikä kukaan edes kerro, miten "säännöt" tulkitaan. On meillä tässä soossi!
Ei ihan vähän sieppaa se, että sääntöjen laatijat kyllä lukevat nämä jutut, mutta he ovat ilmeisesti keskenään sopineet, että mitään ei vastata eikä kommentoida. Minulle ei ole ihan valjennut, että mitähän viisautta he katsovat siihen sisältyvän?
Vai eivätkä he itsekään tunne omia sääntökiemuroitaan?

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #48 : 23.12.03 - klo: 20.56 »
Jos stanuun saataisiin jonkinlainen määräkään kunnon äijä kuskeja niin mä luulen et tämä voisi olla hyvä lähtö kunnon stock luokalle suomeen. Mä luulen et Oulusta voitaisiin saada jopa viisi kuskia stanua ajamaan jotka ovat kovasti epäileet kuten sä Vesa K et ajaakko TJ/TS vai jättääkö ajamatta. Eikös tästä Vesa K laiteta ilmoa forumil et nyt kaikki ajamaan stanua jotka haluaa vain harrastaaa. Itse mukana ilman muuta jos vain säännöt antaa myöden. Joo pitäis saada tietoa kun ekat kisat lähestyy mitenkä sääntöä tulkitaan ja luulen et aika montia kuskia puuttuu jos ykskin TS kisa ei anna enään koskaa kuskin ajaa stanua.

Vetoomus hyvä idea mut oikeastaan Vesa K mitä tähän tarvitaan. Ei mielestäni juuri mitään koska nythän junnut saavat kumminkin meistä välittämättä ajaa NM tittelistä ja samalla saisivat mitata vanhoihin partoihin vauhtia. Mielestäni kaikki edellytykset on tehdä stanu luokasta junnu + harrastaja luokka kuten muuallakin maailmas eikä siihen tarvita kun kuskeja ja lähinnä ensinmäisiä rohkeita vanhempia sankareita. Risto Bloigu näyttänyt jo pitkään mallia ja todella kunnioitettavasti ajanut luokkaa. Eikös lähdetä vanhat parrat porukalla stanuilemaan ja mitä kyselin meidän nykyisiltä stanu kuskeilta ( muutamilta ketä tunnen ) kaikki sanoi et sehän olis tosi hienoa.

TÄL VARMASTI SAATAISIIN KISAILEMISEN KYNNYSTÄ MADALLETTUA VALTAVASTI!!

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #49 : 23.12.03 - klo: 20.58 »
Itse aion kaudella 04 ajella nimenomaan stanua, vaikken vielä mikään vanha parta olekkaan niin 24 ikävuodella ei kylläkään nuortenmestaruudesta tarvitse haaveilla :-)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #50 : 23.12.03 - klo: 21.14 »
Juu, tässä nyt voisi olla se näytön paikka.
Laitetaan sanaa kiertämään, ja katsotaan, miten iso kööri saadaan kasaan.

Haaste VAU:n Jaskalle, Karille, Winqqulle ja muillekin THR:n pikkunilkeille. Samoin Turhalalle ja RuKartin Teemulle: lähdettekö mukaan?

Tiedän monien heittäneen Stock-koneillaan jo vesilintua, jokunen jopa periaatteellisista syistä, koska luokkaremonttia ei ole saatu aikaan. Mutta jos saadaan haalituksi lainakoneita entisiltä stanutähdiltä, kuten Salmisten Sukkelat Serkukset, niin tuletteko?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #51 : 23.12.03 - klo: 21.18 »
Mikäli kilpailija on ajanut yhdenkin OSAKILPAILUN  TS 10 luokassa, hän ei voi enää siirtyä....

Olikohan sanamuoto jotenkin näin, säännöissä?

Koskeeko se muitakin virikisoja kotimaassa, kuin ne kahdeksan SM-osakilpailua?

Hyvää Joulua tämänkin palstan kautta!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #52 : 23.12.03 - klo: 21.40 »
TS on eri luokka kuin ProStock eli voit ajaa ProStockkia ilman TS-10 luokkaan siirtymistä. Tuo TS-10 luokasta TJ-10 luokkaan siirtymisen estävä sääntö koskee mielestäni vain ja ainoastaan vuoden 2004 SM/NM-sarjaa - Tumppi voinee varmistaa jos mun sanaa ei uskota  :wink:

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #53 : 23.12.03 - klo: 21.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
TS on eri luokka kuin ProStock eli voit ajaa ProStockkia ilman TS-10 luokkaan siirtymistä. Tuo TS-10 luokasta TJ-10 luokkaan siirtymisen estävä sääntö koskee mielestäni vain ja ainoastaan vuoden 2004 SM/NM-sarjaa - Tumppi voinee varmistaa jos mun sanaa ei uskota  :wink:


Jep, näin on !
En edes alkaa perustelemaan ko. asiaa, sillä kyseessä on niin itsestäänselvä asia ! ja kaiken lisäksi ne perustelut ei kuitenkaan kelpaisi jollekin "?" ;-)

Hyvää Joulua kaikille !

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #54 : 23.12.03 - klo: 22.39 »
Kiitos!

Nyt siirryn Joulun viettoon!

           Hyvää Joulua !
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #55 : 23.12.03 - klo: 22.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
En edes alkaa perustelemaan ko. asiaa, sillä kyseessä on niin itsestäänselvä asia ! ja kaiken lisäksi ne perustelut ei kuitenkaan kelpaisi jollekin "?" ;-)

Hyvää Joulua kaikille !

I got it.
Tässä taisikin nähdä päivänvalon yksi hauskimmista perusteluista kautta aikojen: "Asia on niin itsestäänselvä, että en ala sitä perustelemaan."   :wink:

Oikeanlaiset sääntömuutokset ja niiden hyvät perustelut kestävät tarkastelua ja kritiikkiä, huonot eivät kestä.

Hyvää Joulua!

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #56 : 23.12.03 - klo: 23.08 »
VesaK: Muistaakseni joskus kansallisessa FinTrack-sarjassakin on ollut vastaava sääntö ettei saa "hyppiä" luokkien välillä TS:stä TJ:hin kesken kauden. Sama sääntö siis tulevassa SM/NM-sarjassa eli esim. -04 kaudella ajaa virissä niin -05 kaudella saa ajaa stanua. Mielestäni ihan järkevä sääntö, itse en ainakaan löydä järkevää syytä vaihtaa kesken kauden luokkaa "astetta alempaan".

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #57 : 23.12.03 - klo: 23.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
VesaK: Muistaakseni joskus kansallisessa FinTrack-sarjassakin on ollut vastaava sääntö ettei saa "hyppiä" luokkien välillä TS:stä TJ:hin kesken kauden. Sama sääntö siis tulevassa SM/NM-sarjassa eli esim. -04 kaudella ajaa virissä niin -05 kaudella saa ajaa stanua. Mielestäni ihan järkevä sääntö, itse en ainakaan löydä järkevää syytä vaihtaa kesken kauden luokkaa "astetta alempaan".

Itse ajoin viime kaudella TJ-luokassa oltuani sitä ennen jo useammassa kisassa TS-puolella. Tarkistutin silloin juuri tuon porttikieltomahdollisuuden, ja estettä siirtymiseen ei ollut.

Miksikö? Höh? No juuri siksi, miksi sen tein: TS-luokassa ei sattunut silloin olemaan meikäläiselle vastusta, mutta TJ-luokassa oli. Jos en tuolloin olisi ajanut TJ:ssä, en olisi ajanut lainkaan. Olisiko se kisajärjestäjän kannalta parempi vaihtoehto?

Entäs jos olísimme saaneet yllä olevan ajatuksen Stock-köörin perustamisesta vasta ennen Turun kisaa, kun olisimme jo käyneet Kuusankoskella TS:ssä?
Juuri siksi porttikieltosääntö on tyhmä, enkä pysty keksimään sille mitään järkevää perustetta.  
Jos joku sellaisen tietää, voisiko ystävällisesti kertoa?

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #58 : 24.12.03 - klo: 02.22 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tiedän monien heittäneen Stock-koneillaan jo vesilintua, jokunen jopa periaatteellisista syistä, koska luokkaremonttia ei ole saatu aikaan.


En oikein jaksa ymmärtää tätä ongelmaa stanuluokan ajamisessa. Itse olen ajanut vakioluokassa kilpaa sen ajan mitä olen ajanut ja ajan ensi kaudellakin.
Riippumatta siitä, että tuloslistoista tehdään alle 16-vuotiaille omat listansa, riippumatta siitä että luokan nimi on Touring-Junior, riippumatta siitä, että vakioluokan kuskeista käytetään usein yhteisnimitystä juniori(t) (mielestäni sinänsä jo jonkinasteinen solvaus, niin kuin kutsuisi ei-nuorta seniiliksi), kyseessä ON vakioluokka.
Jos nuo edellämainitut syyt riittävät syyksi olla kisaamatta niin voi hyvää päivää. Kyseessä on kuitenkin vain nimi. Autovarkauskin on autovarkaus, kutsuttiin sitä sitten luvattomaksi käyttöönotoksi, lainaukseksi tai miksi muuksi tahansa, vaikka esimerkki ei aiheeseen mitenkään liitykään.
Näin kärjistetysti esitettynä.
_________________
RC-autoilu rahoitettu, koulunkäynnin lopettamisella!!!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #59 : 27.12.03 - klo: 22.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
VesaK: Muistaakseni joskus kansallisessa FinTrack-sarjassakin on ollut vastaava sääntö ettei saa "hyppiä" luokkien välillä TS:stä TJ:hin kesken kauden. Sama sääntö siis tulevassa SM/NM-sarjassa eli esim. -04 kaudella ajaa virissä niin -05 kaudella saa ajaa stanua. Mielestäni ihan järkevä sääntö, itse en ainakaan löydä järkevää syytä vaihtaa kesken kauden luokkaa "astetta alempaan".

Ystäväni Heuli, voisitko perustella mielipiteesi: miksi luokan vaihtaminen ei voisi olla sallittua?

Olen ylempänä jo perustellut, miksi sen pitäisi olla sallittua: on olemassa ryhmä kilpailijoita, joille kisasarja ei ole tärkeä, vaan jotka haluavat päästä ajamaan kilpaa kisa kerrallaan. Kulloinkin tarjolla olevien kisakavereiden kanssa. Itse kuulun näihin, ja voisin mainita joukon muita vastaavia.
Luulisin kilpailijoiden lukumäärän olevan suurempi siinä tapauksessa, että luokan vaihtaminen on vapaata. Onko se jotenkin huono asia?

Mutta älä tarjoa sitä perustetta, että "TS-sarjassa mahdollisuutensa menettäneiden kilpakuljettajien ei pidä päästä hakemaan helppoa mestaruutta avoimesta luokasta." Se on sellaisten byrokraattien kieltä, jotka eivät tunne tätä lajia eikä sen kilpailijoita. Mahdollisimman kaukana reaalimaailmasta.