Kirjoittaja Aihe: Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?  (Luettu 24138 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #60 : 27.12.03 - klo: 22.59 »
Ystäväni VesaK: Itse en noita sääntöjä ole tehnyt, joten en osaa sanoa niiden todellista syytä. Heitänpä että sääntö on luotu estämään kuljettajien hyppiminen eri luokkien kesken kesken kauden. Pitää muistaa että kyseessä on sarja, jossa taistellaan virallisesta Suomenmestaruudesta (TS-10). Kyse ei ole siis mistään leikistä. Kaikkia ei voi valitettavasti miellyttää.

Koska joulu oli ja meni, toivotankin hyvien uusien vuosien lisäksi rauhaa maan päälle  :wink:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #61 : 27.12.03 - klo: 23.44 »
Koska vuosi ei vielä ole vaihtunut, kirjoitan "tapani" mukaan.
Jos en nyt uudenvuoden lupausta ole tehnyt, mutta kumminkin aion ainakin vähentää sitä! Voi moni ympäri Suomea "ottaa rauhallisemmin" jne.!

Asiaan!

Tietämättä syytä sääntöön, kannatan sitä jokatapauksessa!
Kyllä valinta on ennen kauden alkua osattava tehdä, eikä mahdollisen huonon alun jälkeen mennä enää, kenties "vääristämään" TJ:ssä käynnissä olevaa kamppailua!

Jos olen ymmärtänyt oikein, TS, TJ ja vaikka nekin, jotka eivät aja kumpaakaan sarjaa, voivat LAILLISESTI kohdata ProStock kisassa, kaikki samassa kilpailussa.

Ainoa harmin aihe on ProStock kisojen määrä sitten.

Yhden päivän kisoihinhan se ei mahdu, kahden päivän kisoja ei taida muita olla, kuin Kuusankoski ja Riihimäki!

Riihimäellähän kaksi päivää on täytetty PM:llä !

Jos jotain olisin halunnut olevan toisin, se oli se, että mielestäni sarjaan olisi riittänyt 2-3 kilp. / matto / asfaltti !

Olisi joka tapauksessa ollut sarja, mutta huomattavasti halvempi!
Missään nimessä en halua, että edes aletaan politisoimaan sitä enää!

Tuleva kausi näyttää, onko siihen sitten tarvetta lainkaan!

Tämä vain oma kantani!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #62 : 28.12.03 - klo: 00.46 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


Olen ylempänä jo perustellut, miksi sen pitäisi olla sallittua: on olemassa ryhmä kilpailijoita, joille kisasarja ei ole tärkeä, vaan jotka haluavat päästä ajamaan kilpaa kisa kerrallaan. Kulloinkin tarjolla olevien kisakavereiden kanssa. Itse kuulun näihin, ja voisin mainita joukon muita vastaavia.
Luulisin kilpailijoiden lukumäärän olevan suurempi siinä tapauksessa, että luokan vaihtaminen on vapaata. Onko se jotenkin huono asia?



Hyvä VesaK , ensimmäiseksi pyydän anteeksi, että vastaan kysymykseesi, joka ei ollut minulle esitetty.
Sinulla on hieno ajatus, ja mitä kilpailijamääriin tulee, sekin varmaan pitäisi paikkansa.

Mutta sitten se ongelma, lajin luonne kun on sellainen, että aika-ajoissa ajetaan pääsystä lähtöpaikoille.
Koska kaikki kilpailijat eivät mahdu yhteislähtöön, vaan lähtöpaikat jakaantuvat , kuten tiedät, A, B, C-finaaleihin jne.

Silloin se vääristäisi, varsinaista sarjaa ajavien kuljettajien tilannetta!
Jos olisi mahdollista ajaa yhteislähtö, tietenkin aika-ajon mukaisessa järjestyksessä, ei olisi ongelmaa.
Ne jotka ajavat mestaruudesta, ilmoittautuisivat ajamaan siitä, ja lähtisivät "kärjessä", ja sarjan ulkopuoliset heti perään!

Pisteet laskettaisiin, vain sarjaan ilmoittautuneille!

Eikös jotenkin näin ole 1/1 autoissakin mahdollista?
Sport 2000 / Touring Saloon, jollen väärin muista.

Jospa yritetään saada jotenkin muuten mahdolliseksi, saada näitä kohtaamismahdollisuuksia! ( huh. voiko sana olla noin pitkä?)

Ihannehan olisi, että voisi varsinaisen "virallisen" kilpailun perään ottaa "revanssi", olis ainakin sitten jossiteltavaa!

Mutta ne saliajat............!

Kyllä tämä näin, on varmaankin, niin arvostuksen, kuin oikeudenmukaisuudenkin kannalta paras systeemi!

-TTK-
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #63 : 28.12.03 - klo: 10.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Ystäväni VesaK: Itse en noita sääntöjä ole tehnyt, joten en osaa sanoa niiden todellista syytä.

Heuli, kiusasin sinua siksi, että heitit tuossa aiemmin:
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Mielestäni ihan järkevä sääntö, itse en ainakaan löydä järkevää syytä vaihtaa kesken kauden luokkaa "astetta alempaan".

Ajattelin, että sinulla olisi ollut jokin ajatus sen takana, miksi pidät sääntöä järkevänä.

Jos painotetaan kisojen muodostamaa sarjaa kokonaisuutena, jossa yksittäisiä kilpailuja "ei ole", luokan vaihto kesken sarjan voisi olla kyseenalaista. Tosin en pysty edelleenkään näkemään, mitä haittaa siitä on kenellekään. Ja tällöinhän saman logiikan mukaan olisi pitänyt kieltää TJ-luokasta siirtyminen TS-luokaan kesken kauden. Näin ei tietääkseni ole tehty. Miksi?

"Kaikkia ei tietenkään voi aina miellyttää", mutta kertokaa nyt vielä joku, mitä vahinkoa siitä on, ja kenelle, jos luokkaa muuttuu kesken kauden?

TeeTeeKoo, ymmärränkö oikein, että TJ-luokan kisaajien väliin tulevat satunnaiset ei-sarja-kisaajat sotkevat TJ-luokan kuviot, ottamalla lähtöpaikat, jotka muuten olisivat "oikeilla" TJ-kuskeilla?
Ensinnäkin, tietääkseni >16v. tulokset poistetaan listoista, kun NM-sarjaa seurataan.
Toiseksi, aina on niitä, jotka eivät aja koko kisasarjaa, vaan ovat mukana vain yhdessä tai muutamassa kisassa, erilaisista syistä. He vievät ihan samalla tavalla jonkin paikan TJ-lähtöruudussa, ja saattavat jopa olla iältään NM-luokkaan kelpaavia.

Loppujen lopuksi asia on minulle yhdentekevä. Halusin vain saada selvyyden, mikä ajatus tämän muutoksen takana on. Kuten olen todennut, hyvillä säännöillä ja sääntömuutoksilla on olemassa perusteet, ja ne kestävät arvioinnin.

Koska lajimme kehitys näyttää painottuvan sääntöviidakon ja rangaistusten rakentamiseen, pitäisi myös kriittisyydelle ja kyseenalaistamiselle jättää sijansa. Kaikkeen pitäisi aina löytyä perustelut. Odottelen niitä edelleen.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #64 : 28.12.03 - klo: 11.48 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


TeeTeeKoo, ymmärränkö oikein, että TJ-luokan kisaajien väliin tulevat satunnaiset ei-sarja-kisaajat sotkevat TJ-luokan kuviot, ottamalla lähtöpaikat, jotka muuten olisivat "oikeilla" TJ-kuskeilla?
Ensinnäkin, tietääkseni >16v. tulokset poistetaan listoista, kun NM-sarjaa seurataan.
Toiseksi, aina on niitä, jotka eivät aja koko kisasarjaa, vaan ovat mukana vain yhdessä tai muutamassa kisassa, erilaisista syistä. He vievät ihan samalla tavalla jonkin paikan TJ-lähtöruudussa, ja saattavat jopa olla iältään NM-luokkaan kelpaavia.


Huomenta VesaK

Heräsin juuri, näillänäkymin vatsa ojennuksessa, moneen päivään.

Olet aivan oikeassa siinä, että se vääristää myös toisinpäin tilannetta.

Yritin tässä taannoin kysyä alle 16v. kuskien pisteiden "poiminnasta", saamatta vastausta. Harmi että menin editoimaan kysymykseni pois, kun ei ketään kiinnostanut vastata siihen!

Kysymykseni oli jotenkin näin:
Onko oikein niitä alle 16v. kuskeja kohtaan, jotka aika-ajon jälkeen
ovat sijoittuneet B-finaaliin, ja pääsevät kilpailemaan vain "omassa" finaalissa olevia alle 16v. kuskeja vastaan.

A-finaalissa esim. on 2-4 alle 16v. kuskia, silloin he ovat automaattisesti ratkaisemassa "poiminnassa" pistesijat 1--2/4 !

Normaalistihan aika-ajon kymmenen nopeinta kisaavat sijoituksillaan finaaleissa sijoista 1--10 !
Olen nähnyt kilpailun voitettavan kahdeksanneltakin lähtöpaikalta !

Muistaakseni säännöissä lukee, lähtöpaikkojen oltava samalla suoralla.
Siten ykkösen ja kympin välinen ero, ei ole lainkaan toivoton!

Itse näen ongelman ja vääristymän lähinnä, näiden alle 16v. kuskien osalta!

Muutenhan, esim. TJ:n yleimestaruutta se ei nähdäkseni niinkään sotke, vaan "kärjistää lisää" tilannetta, alle 16v.:n osalta.

Ne jotka ajavat kaikki osakilpailut, löytyvät varmaankin myös sieltä kärkipaikoilta, sillä heidän on ollut "tarkoituskin" löytyä sieltä!
Taas ne, jotka ajavat syystä tai toisesta, vain osan kilpailuja, ovat tehneet tietoisen valinnan ja löytyvät sieltä jostakin....

Koko ongelmaahan ei olisi, jos olisi varmuus, riittävän suuresta osallistujamäärästä kaikkiin vaihtoehtoihin!
Eli kaikille oma sarja esimerkiksi!

Olen kirjoittanut vain omalta kannaltani asiasta, myöskään tietämättä perusteita säännölle. Ja niin, kuin asian koen ja näen!

No tuleva kausi, ja sarja tulee sitten näyttämään, miten "oikeasti" kävi!

Äläkä Vesa Hyvä, minun takiani jätä, niitä monia Hyviä ideoita vakan alle!

Yritetään vaikuttaa asioihin silloin, kun niihin on mahdollista vielä vaikuttaa!
Kauden jälkeen kaikki ovat viisaampia, siihen asti tämä on omaltakin osaltani jossittelua.

Kaikkea Hyvää, ja ennenkaikkea Hyvää Uutta Vuotta !
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #65 : 28.12.03 - klo: 15.11 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tiedän monien heittäneen Stock-koneillaan jo vesilintua......................................


Tyhmyyksissäni kysyn, tarvitaanko ProStock kilpailuun joku erityinen moottori?

Vai käykö mikä tahansa 17-kieppinen moottori?

Miten jälkimmäisessä tapauksessa pitää todentaa, moottorin laillisuus?

-"Pahvilappu" ankkurissa ?
-Voiko moottorin "rakentaa" em. ankkurin ympärille vapaasti?
(siis lähinnä tulee mieleen "ylijäänyt" esim. 12-kieppisen kannu, johon hankkii ko. ankkurin)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #66 : 28.12.03 - klo: 17.38 »
ProStockissa käy mikä tahansa 17 kierroksinen ankkuri. Todentaminen ei konetta purkamatta onnistu, eikä ankkureita pureta. Eli herrasmiesmeiningillä kaikki ajaa vähintään 17 kiekkasilla. Ja saa rakentaa vapaasti virikannuun jne.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #67 : 28.12.03 - klo: 18.16 »
Kiitos vastauksesta !

Sittenhän meillä on jo valmiinakin pari konetta, ja kolmas helposti toteutettavissa!

-TTK-
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #68 : 28.12.03 - klo: 19.57 »
ProStockkiin ja alkuperäiseen topicciin liittyen Tony ajoin tänään 17 rundisella ns. eurostanukoneella vain n. 7 sekuntia huonomman tuloksen viiteen minuuttiin kuin mitä itse oli ajanut 12 rundisella.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #69 : 28.12.03 - klo: 20.21 »
TeeTeeKoo: Eikun 17 lankaiset kuntoon ja lähdetään porukalla ajamaan kuusankoskelle pro-stock.

Ja sitten takaisin tähän stanukone keskusteluun. Viikonlopun treeneis vetelin yhden päivän pelkästään stanulla ja kyl pitää sanoa et nyt ymmärrän sen mitä jenkeis hokevat jatkuvasti et mistä saa kova voltisia akkuja. Toi stanuhan on pahempaa kalusto taistelua kuin viri, akuilla aivan älytön merkitys. Tein testin samalla koneella ajettuna, samoil renkail ja muutenkin kaikki muutkin muuttuvat osat olivat minimoituna 8) käyttäen kolmea hyvin eri tasoista akkua. Ajoin jokaisella akulla 2 * 5min alkuerä tuloksen ( lähes virheetömän no niin virheetömän kuin mä pystyn omalla ajotaidolla ajamaan, mut sanotaanko ettei siinä montaa mollakosketusta ollut ja auto ei kertaakaan katollaan ollut :D ). Ja vielä kannattaa huomioida et rata oli aika pieni ja ei todellakaan mikään kovin nopea.

Tosiaan testailin seuraavat akut ja pitää kyl sanoa et tulos erot olivat mielestäni aika valtavat ( parhaan tuloksen otin huomioon ja tein vielä niin et parhail akuilla ajoin ekaksi, kone sorvattu ja laitettu muutenkin uusiksi joka akun jälkeen ):

GP3300 LRP race viime kesällä hommattuja akkuja:
Best Lap: 10:1 Tulos: 29lap 6 sec

GP3300 Orion SP ( 1.190 V ):
Best Lap: 9:8 Tulos: 29lap 0.5 sec

GP3300 SMC todella pro akkuja ~sitä tasoa mil SMC team kuskit veti cleavland:
Best Lap: 9:6 Tulos 30lap 5 sec

Samaten meidän eräs stanu kuljetta testaili SMC akkuja tai oikeastaan ovat warpin tarroil mut ihan samanlaisia niin erot olivat samaa luokkaa sekä parhaas tulokses ja kierrosajas.

Se mikä minua huolettaa tämän testin perusteella ja miksi yleensä tein tämän edes oli siksi koska useat meidän stanu kuskeilta kyselevät minulta näitä huippu akkuja jos saisin niitä hommattua. Sitten kun tämmöisiä porukka hommaa ja toinen samantasoinen kuski vetää perus akuilla kierroksen huonomman tuloksen pelkkien akkujen takia niin kyl siinä motivaatio on hakuses. Mielestäni stanu nykyisel koneil ja nykyisten autojen ominaisuuksilla ei ole kovin järkevä vakioauto luokaksi koska tämä menee täysin budjetti ajamiseksi jos ja kun kuskit ovat kokeineita kuskeja. Tiedän olin tästä ihan vähän aikaa sitten eri mieltä mut pitää sanoa et vähän mielimuutui kun kuuntelin stanu kuskejamme ja ajoin testiä.

Sitten muuten semmoinen kysymys et tietääkö kukaan saako nelimagneetisel stanulla ajaa Suomes?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #70 : 28.12.03 - klo: 21.08 »
Tein itse viime kesänä saman havainnon juniorin harjoitellessa NM-kisaan Hyvinkäällä: hyvä 3300-akku antaa 4 min TJ-erän jälkeen vielä paremmat voltit kuin mitä 2400-akku antaa erän alussa! Tällä on aivan ratkaiseva merkitys auton nopeuteen, jos kaikki muut tekijät, kuten ajotaito, ovat samanarvoisia. (Onneksi olkoon Janne, joka juuri ostit akkumme: ne ovat juuri tällaista kamaa).

Mutta nyt on tärkeätä muistaa, että hyvillä akuilla tai moottorilla on merkitystä ainoastaan, jos ajotaito on A-finaalitasoa! Tätä voisi havainnollistaa siten, että kilpailija, joka häviää kärjen vauhdille enemmän kuin 0,5-1,0 sek/kierros, tai joka tekee enemmän kuin 2-3 mollakompurointia erässä, ei hyödy kalliista kalustosta käytännössä mitään. Siksi, että erot ajotaidossa ovat vielä niin paljon merkittävämmät, että akkujen tai moottorin tuoma hyöty katoaa sen alle.
Oikea järjestys on ehdottomasti: ensin opetellaan ajaminen ja ajolinjat, sitten vasta kalustolla on mitään merkitystä.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #71 : 28.12.03 - klo: 21.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Eli herrasmiesmeiningillä kaikki ajaa

Pitkästä aikaa kivaa luettavaa  :wink:

Btw,
ettekai korien suhteen tule olemaan kuusankoskella, prostockareiden kesken niin ehdottomia ?

Meinaan vaan että Stratus mikä Stratus..

(edit: persoonavirhe. )
THR

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #72 : 28.12.03 - klo: 21.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani S"
TeeTeeKoo: Eikun 17 lankaiset kuntoon ja lähdetään porukalla ajamaan kuusankoskelle pro-stock.

Se mikä minua huolettaa tämän testin perusteella ja miksi yleensä tein tämän edes oli siksi koska useat meidän stanu kuskeilta kyselevät minulta näitä huippu akkuja jos saisin niitä hommattua. Sitten kun tämmöisiä porukka hommaa ja toinen samantasoinen kuski vetää perus akuilla kierroksen huonomman tuloksen pelkkien akkujen takia niin kyl siinä motivaatio on hakuses. Mielestäni stanu nykyisel koneil ja nykyisten autojen ominaisuuksilla ei ole kovin järkevä vakioauto luokaksi koska tämä menee täysin budjetti ajamiseksi jos ja kun kuskit ovat kokeineita kuskeja. Tiedän olin tästä ihan vähän aikaa sitten eri mieltä mut pitää sanoa et vähän mielimuutui kun kuuntelin stanu kuskejamme ja ajoin testiä.


Ensimmäiseksi onnittelen itseäni "oikeaoppisesta lainauksesta"!

Sitten maanpäälle, muistelin joskus väitelleeni stanun kustannuksista. Sanoin silloin olevan yhtä kallista kuin virissä.
Senverran annan "löysiä", että ei meidän kokemukset tietenkään ole kilpailemisesta HUIPULLA, koska ei ole ajettu yhtään virikisaa.

Mutta harjoituksissa käytimme virikoneita syystä, että totesin sen olevan halvempaa, kuin stanukoneella harjoittelu!

Kesäkuun jälkeen ei sitten ole käytetty virikoneita, kuin satunnaisesti.
Syystä, että moottorin "käytös" olisi sama, kuin kisoissa, stanulla!

Akuista, ja niiden huoltokalustosta (lataus ja purkukalusto) totean, oli kuin erimaailma olisi auennut, kun ne tuli laitettua "kuntoon"!

Meni aiemmat välitystaulukot uusiksi (siis omat laskemat ja kirjaamat), autojen säätötiedot uusiksi jne....

Kustannuksia en yritä edes laskea, ei tee verenpaineelle hyvää!

Kuusankosken ProStock:iin osallistumisesta:
  Harkitsen edustajani lähettämistä, vaikka nuorin niistä, saatte "tasoitusta"! :lol:

Itselle rakennettu auto kun ostettiin pois, ennenkuin ehdin yhtään harjoitella!  :|
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #73 : 28.12.03 - klo: 21.57 »
TeeTeeKoo, olet täsmälleen oikeassa siinä, että NM-sarjaan kuulumattomat voivat todellakin sotkea sarjan tulokset.
Teoreettinen esimerkki: NM-kisaaja Risto Reipas saisi itselleen 10. lähtöruudun A-finaalissa, ja sijoittuisi finaaleissa parilla onnenkantamoisella sijalle 5. Mutta, mukana onkin yli-ikäisiä junnuja, joista yksi hivuttaa itsensä finaaliin, ja pudottaa Risto Reippaan B-finaalin puolelle, sijalle 11. Ristolla menee B:n lähtöryminöissä ajot pipariksi, ja hänen loppusijoituksensa on B:n 9., mikä tarkoittaa yli-ikäisistä puhdistettuna sijaa 18. Sijoitus 5 muuttuu siis sijaksi 18, välittömästi ja välillisesti ylimääräisten kisaajien vuoksi.

TJ- ja "avoimen luokan" sekoittaminen ei ehkä ollutkaan järkevää? Jos sen synnyttämiseen kulunut mietiskelyaika olisi käytetty hyödyllisesti, meillä olisi jo yksi ainoa avoin Stock-luokka, kuten kait kaikkialla muualla maailmassa. Ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Onko joku, joka ei olisi? Ilmoittautukoon!

- - - - - - - - - - - -

Mitä tulee luokan vaihtamisen kieltämiseen, niin sen kylkiäisenä on vielä yksi pointsi: kahden luokan ajaminen ei ole enää mahdollista.

Kahta luokkaa samoissa kisoissa ajoi vielä viime kaudella muutama TJ:stä TS:iin nouseva junnu. Tosin siinäkin möhlittiin, kuten tapoihin kuuluu, sillä joillekin tämä oli sallittua, joillekin ei.

Ei pitäisi olla mitään pahaa siinä, että joku ajaa kahta luokkaa samassa kisassa. Itsekin sitä kerhokisassa sekä kisaajana että mekaanikkona kokeilleena voin kertoa, että homma on erittäin haastava! Jos joku niin haluaa tehdä, hän ja hänen mekanonsa osoittavat sillä tavalla suurta innostusta ja satsausta lajiin, ja ansaitsevat ennemminkin hatunnoston ja kannustusta, kuin byrokraattisia kieltoja.
Mikähän mahtaa olla syynä, että kaikki eivät sitä saaneet tehdä?

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #74 : 28.12.03 - klo: 22.03 »
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"


Kuusankosken ProStock:iin osallistumisesta:
  Harkitsen edustajani lähettämistä, vaikka nuorin niistä, saatte "tasoitusta"! :lol:

Itselle rakennettu auto kun ostettiin pois, ennenkuin ehdin yhtään harjoitella!  :|


Hah, kerkeät hyvin hankkia uuden auton kissoihin, eikä se ole ollut ennenkään kalustosta kiinni ( vai  :mrgreen:  )

-haaste tulossa kunhan vaan toi kori -hommeli selvenee.
THR

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #75 : 28.12.03 - klo: 22.11 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Ajattelin, että sinulla olisi ollut jokin ajatus sen takana, miksi pidät sääntöä järkevänä.

VesaK: Perustelit hyvin tuolla edellisellä sivulla esimerkein jota minulle ei tullut mieleenkään. Oman ajatuksenjuoksun mukaan mennään vain pidemmällä ja korkeammalle, ei takaisinpäin viristä stanuun. Harvoin säännöt ovat kuitenkaan täydelliset kaikille. Esim. itselleni sopii erinomaisesti ProStockin kuuden minuutin ajoaika, mutta 2400-akuilla ajavat voivat unohtaa suosiolla ProStockkiin osallistumisen pitkän ajoajan takia. Se on harmi sillä varmasti moni vanhemmilla akuilla ajavista haluaisi osallistua myös ProStock-luokkaan.

Vakioluokkaa on mielestäni täysin turha alkaa jakamaan kahdeksi eri luokaksi. Siinä käy äkkiä niin, että nuortensarjassa on 10 kuskia ja yli 16-vuotiaiden sarjassa 10 kuskia. Tasoerot luokkien a-finaaleissa nousevat liian suuriksi ja kilpailusta tulee romurallia. Paljon järkevämpää on ajaa luokat yhdessä, koska Suomessa ei ole tarpeeksi kuljettajia vakioluokkaan muutenkaan.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #76 : 28.12.03 - klo: 22.13 »
TeeTeeKoo, onhan tallinne ymmärtänyt luokkakäsitteet oikein?

Stock-luokka yulempänä tässä topicissa käytettynä viittaa vakioluokkaan, jota ajetaan ns. stock-moottorilla, joka tässä tapauksessa on TJ-10 -luokan 27-lankainen moottori. Nimellä "Stock-luokka" tarkoitetaan sellaista, joka olisi avoin kenelle tahansa.

ProStock-nimeä on keskutelussa käytetty 17-lankaisella, vapaasti ajoitettavalla moottorilla ajettavasta avoimesta luokasta. Tämä ei ole virallinen luokka, vaan siitä yritettiin tehdä sellaista vuosi-puolitoista sitten. Mr Cale järjesti vuosi sitten ProStock-kisan täyteluokkana Kuusankosken kisaan, aivan kuin nytkin on ohjelmassa.

Vähän offtopiccina: jostakin syystä TSF- eli foam-luokka tuli maamme viralliseksi luokaksi vuosi sitten, kuin taikaiskusta, ilman minkäänlaista kentän (julkista) kysyntää. Eipä siinä mitään, tuskinpa kenelläkään on mitään sitä vastaankaan, mutta tapaus kertoi omaa kieltään lajimme sääntöjen laatimismekanismeista. Kysymyksiini, mistä sellainen yht'äkkiä tupsahti, en milloinkaan saanut vastausta  :mrgreen:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #77 : 28.12.03 - klo: 22.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Vakioluokkaa on mielestäni täysin turha alkaa jakamaan kahdeksi eri luokaksi.

Jeps, samaa mieltä. Siksi meidänkin pitäisi tehdä kuten kaikkialla muuallakin on tehty: ei mitään "junioriluokkia", vaan avoin Stock-luokka!

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #78 : 28.12.03 - klo: 22.38 »
Ohjain puuttuu!

Pyyntö:
Unohdetaan "yli-ikäiset junnut" sanamuodot!
Tässä on muutenkin kestämistä sukulaisten kanssa, kun jutut väkisinkin "ajautuu", heidän mielestään leikkiautoihin!

Aletaan kutsua luokkaa   Touring JEES  luokaksi,  kunnes asiat selkiytyy!

Muutahan tässä vaiheessa, ei enää voidakaan tehdä, tai muuttaa!

Olin jo klikkaamassa, kun huomasin VesaK:n säikyttelevän!

Yritin lukea, missä olen kirjoittanut sekavia, en löydä omia virheitä, sikäli näköjään olen "normaali"!

Siis:
TJ kisoihin, joihin olemme ainoastaan osallistuneet, olen "ruuvannut" autoon 27 kieppiset koneet!  Vannon!

Kuusankoskella huomasin olevan mahdollisuuden kokeilla 17 kieppistä, ilman että menee oikeus TJ:n !

Siellä ajattelin ruuvata 17 kieppisen koneen autoon, siis sunnuntaina!  Mutta jos noin kovasti "painostetaan", voin mää laittaa silloinkin 27 kieppisen juniorin autoon, ei hää paljon kovempaa sillä mee kuin sillä 17 kieppisellä!

-TTK-
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #79 : 28.12.03 - klo: 22.39 »
Jep ei mielestäni luokkaa kannata jakaa erilleen koska ei kuskeja saataisi, nytkin useassa kisassa varsinkin ulkona ollut kovasti puutetta kuskeista. Mut täl säänöllä et jos kerran ajaa viriä niin ei saa enään ajaa stanua kyl hankaloitetaan monen kuskin harrastamista jos vaik esimerkiksi kotikisas haluais käydä kokeilemassa virissä vauhtia ennen virallista siirtymistä.

Vesa K: Juuri tota tarkoitinkin et akuil sitten kun ajolinjat kohdillaan merkitystä = A-finaali. Siitä aasinsillalla vakio luokkaan elikkäpäs jos mietitään et meidän stanu luokas ajais sanotaanko 10 kokenutta kuskia jotka pärjäisivät täysil myös viris esimerkiksi yli 17. Sitten nämä kaverit alkaisivat ihan tosissaan vääntää vakioluokan mestaruudesta mikä mahdollisuus aloittavalla junnu lahjakkuudella olis itse ostamil 2400 akuil ajaa A-finaali paikasta. Vaik tottakai pisteet sarjas lasketaan erikseen junnuille niin niille olisi tosi tärkeää päästä ajamaan A-finaaliin ja voitosta. Ja tosiaan kaikilla ei ole rahaa ostaa uusinta stanu myllyä ja ihan uusia akkuja joita luulisin et useassa kisassa vaaditaan voiton ottamiseksi ja varsinkin jos sinne vanhempia kavereita tulee viel huippukalustolla.

Sitten käy se ilmiö et stanusta aletaan laittamaan kuskeja viriin ns. pakkosiirolla tai puhumaan ainakin seläntakana et miks toi tuol ajaa ym.. Mielestäni tähän olis hyvä ratkaisu vähän tehokkaampi kone et huonommillakin akuilla sais jo semmoisen tehon aikaiseksi että nopeus ei ekan harrastus vuoden jälkeen olis suurimmalta osiltaan koneesta ja akuista kiinni.

Oikein hirvittää jos toi uus neli magneetinen kone on sallittu, aika moni meidän huippu stanuilioista sitä myös kysellyt iteltä et pystyisinkö hommaan. Eli täs tullaan juuri siihen et pitää olla viimeisin stanu kone ja viimeisimmät akut. Monet varmaan siirtyy jopa ihan taloudellisesta syystä viriin koska siel voi ihan hyvin ajella C-finaalis vähän huonommallakin kalustolla radalla kuin radalla.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #80 : 28.12.03 - klo: 22.50 »
Niinpä,
On jännä havaita minkälaista huomiota koko "prostock" -ilmiö on saaanut aikaiseksi, tämän jotenkin niin "nörttimäiseksi" muuttuneen lajin ilmapiiriissä ja sen mukana tuomaan ihottumaan.

Se että Kypak edes viitsii sisällyttää kyseisen kisan omaan ohjelmaansa on hatunnoston arvoinen suoritus, ja omaa asennetta luoda pohjaa jollekkin uudelle..

..kenties jopa uudelle stanuluokalle !  :wink:
THR

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #81 : 28.12.03 - klo: 22.57 »
Aivan totta ja todella hienoa et järjestetään pro stock kisa koska siitä tulee varmasti todella hieno kisa. Oikein hyvä täyte luokka, harmi ettei ole useampi kisoja joissa voitaisiin pro stock ajaa. Varsinkin kun täältä pohjolan perukoilta tulee kisoihin niin mukava ajaa pari kisaa samalla kun >1000km matkustaa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #82 : 28.12.03 - klo: 23.02 »
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"
Olin jo klikkaamassa, kun huomasin VesaK:n säikyttelevän!

En enää itsekään muista enkä löydä syytä, miksi ajattelin Stock- ja ProStock-luokkien ehkä sekoittuneen  :oops:
Koska ProStockista ei ole viime talven jälkeen paljoakaan kirjoiteltu, ajattelin sen olevan ehkä vieras käsite. Mutta erehdyin, hyvä niin.

- - - - -

Kas, Winqqu näkyy heränneen! Siviilipisnikset joulun myötä loppuneet, ja aika alkaa taas harrastaa oikeita asioita?  :wink:
Jos se korijuttu stressaa, niin Juho suostuu maalamaan sulle nopeasti yhden ihan laillisen ja ihan käypäseen asevelihintaan! Käyppä katsomassa CS:n Body contestiä, sieltä niitä alkaa jo löytyä - kiitos VesaY:n junaileman kaluston.

Nimim. Ylpeä isäpappa

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #83 : 28.12.03 - klo: 23.07 »
Vesa K: Katos katos sähän olit tekaissut tosi makean näköisiä koreja ja sijoitukset olivat kohillaan viel. Tuli itsekin annettua pojo ehkä toinenkin korillesi. Oletkos kauankin maalannut?

Syytäkin olla ylpeä!!

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #84 : 28.12.03 - klo: 23.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
ProStockissa käy mikä tahansa 17 kierroksinen ankkuri. Todentaminen ei konetta purkamatta onnistu, eikä ankkureita pureta. Eli herrasmiesmeiningillä kaikki ajaa vähintään 17 kiekkasilla. Ja saa rakentaa vapaasti virikannuun jne.


Mr Cale antoi päivemmällä "sisäpiirin tietoa"!

Jo toinen oikeaoppinen lainaus, jes!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #85 : 28.12.03 - klo: 23.11 »
TeeTeeKoo: Sul alkaa sujumaan lainaukset, Hyvä hyvä!! Vielä kolmas putkeen..

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #86 : 28.12.03 - klo: 23.13 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
näkyy heränneen!

niin luulis.. :wink:

Oikeasti toi koribisnes huolettaa. Mulla on tossa neljä stratusta rivissä, eikä mitään hajua kukaonmikä ?. Viittiikö sinne lähteä vaan kuulemaan että pitäis hankkia vielä yx !! sellainen "efra" straus.

#"¤&%##"#

Jos en saa lupaa ajaa sillä kopperolla mikä kaapista löytyy niin jää ajamatta, ei sen puoleen Juho on kehittynyt myös maaliruiskun käyttäjänä  :wink:

Minulle tämä on HARRASTUS !
THR

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #87 : 28.12.03 - klo: 23.13 »
On jo kolme lasta, tai ainakin vaimolla on!  :lol:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #88 : 28.12.03 - klo: 23.18 »
vai kolme vaimoo..? :mrgreen:
THR

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihtoehto nykyiselle vakiomoottorille?
« Vastaus #89 : 28.12.03 - klo: 23.23 »
TeeTeeKoo: Toi oli hyvä!! Vielä yks, sitten sul onnistunut lainaus / sun vaimol olevia lapsia ( kunnon insinööri matematiikkaa :) )!! Seuraavasta lainauksest joudut sitten tekeen lisää RC harrastajia :) Tai sun vaimoa korjaan :)