Kirjoittaja Aihe: Eagle Tree Car Data Logger  (Luettu 2530 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Eagle Tree Car Data Logger
« : 06.04.08 - klo: 12.57 »
Tuollainen laite tuli hommattua kun teki mieli tietää hieman tarkemmin moottorin lämpöjä ja kierrosnopeuksia ajon aikana.
Tarkka nopeusmittaus GPS-signaalin kautta (lisälaite) ei myöskään ollut pahaksi.

Peruspaketti pitää siis sisällään itse loggerin, kaksi y-kaapelia, lämpötilasensorin, kierroslukusensorin ja siihen neljä magneettia, USB-kaapelin ja ohjelmiston tietokoneelle.
Ostin vielä lisävarusteina saatavat harjattoman moottorin kierroslukuanturin ja GPS-laajennuksen, joilla toimintoja saa jo ihan kivasti.
Laitteen toimintaperiaate on siis "nauhoittaa" ajo asennettujen antureiden ja valittujen mittauskohteiden osalta laitteen omaan muistiin. Tiedot voi ajon jälkeen purkaa tietokoneelle ja tutkia dataa sekä katsoa "nauhoituksen" eli ajotapahtuman uudelleen tietokoneen näytöltä mittareita ja lukemia seuraten.

Komponenttien asennus autoon (E-Maxx) sujui kivuttomasti - loggerille virta ohjausservoilta y-kaapelilla, lämpöanturi moottorin ympärille, kierroslukuanturin johdot harjattoman moottorin johtoihin ja GPS-laajennuksen liitin vain paikoilleen loggeriin.

(kuvista saat suuremmat versiot klikkaamalla niitä)




Sitten alkoikin hankalampi vaihe, kun piti asentaa ohjelmisto/ajurit PC:lle. Ohjelmisto asentui kivuttomasti, mutta Windows XP ei suostunut tunnistamaan loggeria, ehdotteli vaan ajurien asentamista uudelleen ja USB-laitteen vikatilaa.
Koneen uudelleenkäynnistämisen jälkeen tunnistuminen onnistui ja on toiminut siitä asti, mutta laite tunnistuu vain siinä USB-portissa mihin se ensimmäisen kerran oli liitetty.

Kun sain ohjelmiston ja ajurit toimimaan, pääsin itse asiaan, eli määrittelemään loggerin asetuksia ja mitattavia kohteita.



Peruskokoonpanolla siis voi tehdä mittauksia seuraavasti:
- lämpötila haluamastaan kohteesta (sähköautossa esim. sähkömoottori, nitrossa tulppa tai sylinteri)
- ohjausservon ja mahdollisen kaasuservon asentoa
- servojen häiriöitä
- BEC jännitettä
- kierroslukua magneettianturilla
   tämä soveltuu myös rajoitetusti nopeuden ja matkan mittaukseen
   ohjelmalle täytyy antaa välityssuhteet ja rengaskoot, sekä mitata matka minkä auto liikkuu kun renkaat pyörivät yhden kierroksen.
   Ei ota huomioon renkaan laajentumista nopeuden kasvaessa.


Erilaisilla lisälaitteilla saa mittauskohteita roimasti lisää, esim. GPS-parametrit (nopeus, korkeus, suunta, reitti, etäisyys ohjaajasta, koordinaatit, jne.), useampia lämpötilan ja kierrosluvun  mittauskohteita, G-voima mittauksen, virran kulutuksen ja akkujen jännitteet.
Lisävarusteena saa myös vaikkapa radioon kiinnitettävän näytön, mistä mittausarvoja voi seurata suoraan ajossa.
Vaihtoehtoisesti dataa voi seurata "livenä" kannettavalta PC:ltä.

Loggerin mitattavat parametrit valitaan omasta valikostaan, josta kuva alla:



Kun tarvittavat säädöt on tehty, voidaan siirtyä itse asiaan, eli ajamaan. :)
Session jälkeen loggeri voidaan ottaa irti autosta (antureita ei tarvitse irroittaa) tai tuoda koko auto PC:n ja USB-kaapelin lähettyville. Data Recorder-ohjelmisto käynnistetään ja ladataan loggerista data tietokoneelle.



Play nappulaa painamalla voidaan ajotapahtuma toistaa virtuaalisesti mittareita seuraten, tai valita kaksi tai kolmiulotteinen taulukko, johon piirretään käyrää mitattavista arvoista.



Kuvassa mustalla käyrällä merkitty moottorin kierroslukua, sinisellä nopeutta ja punaisella moottorin lämpötilaa.
Nopeuden ja lämpötilan asteikko vasemmassa reunassa (km/h ja °C) sekä kierrosluvun asteikko oikeassa reunassa (rpm).

Mitatut arvot voi tallentaa PC:lle loggerin omassa formaatissa tai exportata GPS-datan esim. Google Earth-yhteensopivana tiedostona, jolloin ajoreitin saa piirrettyä kartalle.


(pahasti juuri pilven alla tuo ajopaikkani... :P)

Hupikäyttöön laite on kohtuullisen arvokas, mutta "vakavalle harrastajalle" laitteen antama informaatio on hyvinkin hyödyllistä.

Lopuksi vielä pieni videopätkä nauhoitetusta ajosessiosta:


Lataa video koneellesi klikkaamalla kuvaa oikealla hiiren näppäimellä ja valitsemalla "Tallenna kohde levylle..."

Lisätietoja valmistajan kotisivuilta: Eagle Tree Systems
Loggerin ja harjattoman kierrosanturin toimitti RC-Log Englannista ja GPS laajennuksen kotimainen Vertical Hobby.