Kirjoittaja Aihe: ESCin rakennus???  (Luettu 12726 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« : 02.05.03 - klo: 18.15 »
Tietääkö joku mistä saisi autokäyttöön sopivien ESCien rakennus ohjeita?
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
ESCin rakennus???
« Vastaus #1 : 03.05.03 - klo: 18.25 »
Mä tiedän mistä saa lennokkikäyttöön sopivii ohjeita kai ne ESC:it sopii autokäyttöön :roll:
http://www.capable.on.ca/rcstuff/escbec.htm
Xray

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Lennokkisäätimet
« Vastaus #2 : 04.05.03 - klo: 15.48 »
Lennokkiin suunnitelluissa säätimissä ei ole portaatonta jarrua. Ehdottamasi kytkentä on lisäksi melko hidas autokäyttöön (1s vasteaika).
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa RcTero

  • Jäsen
    • Profiili
noparista
« Vastaus #3 : 12.05.03 - klo: 17.22 »
löytyy!!mulla olis muutaman noparin rakennusohjeet...vanhasta pienoismallli-lehdestä.on pakki mallia sekä jarrullinen.piirilevyjäkin olen kyseisiin nopareihin valmistanut.kiinnostaako???ollaan rakennettu pakki säädin ja toimii kohtalaisesti.Fetit pitää saadavain isommat niin toimii omassa käytössä(monsteri).mutta komponentithan kukin saa ostaa sellaiset kuin haluaa.

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #4 : 13.05.03 - klo: 11.28 »
Voitko lähettää ohjeet sähköpostilla: niko.lindvall@surfeu.fi
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
ESCin rakennus???
« Vastaus #5 : 13.05.03 - klo: 17.43 »
voisiks lähettää ne mullekki Zmaster96@surfeu.fi :lol:
Xray

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #6 : 13.05.03 - klo: 18.10 »
nappaas mullekkin...


Matias.vikstedt@pp.inet.fi


Vois ottaa projektiks väsätä tommonen tekun tunnilla
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #7 : 13.05.03 - klo: 21.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
Vois ottaa projektiks väsätä tommonen tekun tunnilla
Voipi olla ettei tekun ope anna (osat on senverran kalliita, ei ainakaan meidän koulun tekun ope antais, tulee kuitenkin halvemmaks kuin ostaa valmis.)
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #8 : 13.05.03 - klo: 21.13 »
Kalliita??? Ei suinkaan jos noparin tekee...

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #9 : 13.05.03 - klo: 21.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Kalliita??? Ei suinkaan jos noparin tekee...
Hyvät fetit voivat maksaa 10 e kappale, toisaalta joitain huonompia saa 1,50 e kappale, niissä on kuitenkin suurempi vastus ja pienempi virrankesto.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
ESCin rakennus???
« Vastaus #10 : 13.05.03 - klo: 21.35 »
Niko, No jos katsos itse ostaa osta ja teknisessä vaan rakentaa niillä laitteilla mitä siellä on kun tuskin kellään yksityisellä on piirilevysyövytin, joka ei jotain elektroniikkaa myy tms.

RcTero, No saisinko minäkin sitten ne ohjeet. 8) niklas.jokinen@muuttojokinen.fi
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
ESCin rakennus???
« Vastaus #11 : 13.05.03 - klo: 21.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc-Poika"
Niko, No jos katsos itse ostaa osta ja teknisessä vaan rakentaa niillä laitteilla mitä siellä on kun tuskin kellään yksityisellä on piirilevysyövytin, joka ei jotain elektroniikkaa myy tms.


Piirilevyt voi syövyttää myös omassa keittiössä jos pioneerihenkeä riittää. Kemikaalit saa Bebekistä.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #12 : 13.05.03 - klo: 22.01 »
Juu mutta tuskimpa siihen tarvitsee 10e fettejä.. Halvemmillakin pärjää vallan mainiosti ja tosi mies tekee piirilevyn itse syövyttämällä tai näkkileivästä... :wink:

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #13 : 14.05.03 - klo: 10.39 »
Itse olen jo jonkin aikaa käyttänyt "Kodin Putkimiestä" piirilevyjen kehityksessä  :D

Nykyään kannattaa fetteinä käyttää noita SO-8 kotelussa olevia isompien TO-220 sijaan. Hinta on paljon halvempi, resistanssi samaa luokkaa ja virrankesto hieman huonompi. Näitä käytetään nykyään kaikissa nopareissa missä ne fetit eivät enää tule ulos kotelosta. Määrää joutuu kyllä kasvattamaan, mutta hinta ja koko jää silti paljon halvemmaksi.

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #14 : 14.05.03 - klo: 16.14 »
Noista so-8 koteloiduista feteistä en tiennytkään, pitää katsoa hintoja.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #15 : 16.05.03 - klo: 20.47 »
Jos vielä kiinnostaa, RcTeron ehdottamat kytkennät löytyvät seuraavista Pienoismalli-lehdistä:

9101 (-) 64 (3), Hannu Saarni
Tee itse elektroninen nopeudensäädin
Super Fetcon

9107 (-) 39 (1), Hannu Saarni
SuperFetCon elektroninen nopeudensäädin
Lisäohjeita PM 1/91:n rakennusohjeeseen

9208 (-) 53 (2), Hannu Saarni
Radiopaja: PerusFetCon ENS
Helppo ja halpa nopeudensäädin

9308 (-) 54 (4), Hannu Saarni
Rakenna PakkiFetCon
Elektroninen nopeudensäädin pakilla

Pääkaupunkiseudulla asuville tiedoksi, että noin vanhoja Pienoismalli-lehtiä löytyy ainakin Pasilan kirjastosta. Pitänee käydä katsomassa.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #16 : 17.05.03 - klo: 19.27 »
Kävin tänään kirjastossa ottamassa kopiot noista artikkeleista. Noista ohjeista mua olisi kiinnostanut eniten 8/92 ollut ohje: PerusFetCon. Tossa ei oikeen näyttänyt olevan piirilevyn piirrosta kuparipuolelta. Pitääkö se kuparipuolelta oleva kuva itse tehdä, vai onko kenelläkään kaaviota taikka piirilevyä, josta voisi sitten itse skannata sopivan kuvan syövyttämistä varten. Ei kai noita piirilevyjä enää kirjoittajaltakaan saa.
Toinen kysymys: Mitä fettejä olette käyttäneet. Olisi mukava jos sais tyypinkin.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Reijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #17 : 18.05.03 - klo: 13.32 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo: 13.22 kirjoittanut Reijo »

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #18 : 18.05.03 - klo: 20.01 »
Voisin ajatella skannata noi artikkelit. Ei vaan taida olla oikeen luvallista. Piirsin kuvan piirilevyn kuparipuolelta. Sen ainakin voin laittaa. RcTero on ainakin tehnyt noparin.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion


Poissa testi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #20 : 18.05.03 - klo: 21.02 »
Kaivelin vähän arkistoja ja löysin 8/93 lehden (pakkifetcon) . Voin lainata lehteä tarvittaessa .
Näin on .

Poissa RcTero

  • Jäsen
    • Profiili
kestää!!
« Vastaus #21 : 19.05.03 - klo: 17.03 »
anteeks ku mulla kestää nämä vastaukset.ei ole kotona nettiä joten pääsen silloin tällöin kirjastossa käymään.olen rakentanut yhden pakkimallin säätimen.valmiita piirilevyjä löytynee minulta vielä.piirilevyjä löytyy myös jarrumalliin.mun mielestä Fettien kappalehinnat ei ole ku alle kahden euron luokkaa.mutta lukumäärä on esim pakkimallissa 12...hintaa tulee.säädin joka mulla on, on toteutettu jollain pienillä feteillä joten potku ei riittäny mun monsteriin.käry nousi.kun taas crossissa se toimi ihan hyvin.tosin radiohäiriöitä on jonkin verran havaittavissa.työstän noparia erään kaverin kanssa joka tietää enempi elektroniikasta. kehitetään noparia aina kun keretään.tarkoitus olis hankkia seuraavaks jotku isot fetit jotka kestää...se on vuorossa sitten ku rahaa riittää.tosin tulee halvemmaks kuin joku Novakin super rooster, joka kestäis monsterissa(harvoja niitä)onko muilla kokemuksia?

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #22 : 19.05.03 - klo: 23.05 »
Lähetin skannatun artikkelin sähköpostilla kaikille tässä topicissa pyytäneille. IRFZ44n kappalehinta on yleiselektroniikassa 1,29 e. Ja 1kpl kestää 50A/100A. Piirilevyn syövytin eilen teknisessä.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #23 : 04.06.03 - klo: 10.51 »
No nyt on säädin kasattu. Ei vaan toimi :?:  :?:  Feteiltä tulee 0 V ja feteille tulee ohjausvirtaa 3.54 V. Mikäköhän olisi vikana. Bec ainakin toimii, vastari saa virtaa, ja vastarilta tulee pulsseja ulos. Vaikee tutkia ilman oskilloskooppia. :(
RcTero: Mites noparin kehitys.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
ESCin rakennus???
« Vastaus #24 : 04.06.03 - klo: 11.33 »
Voit kyllä lähettää mullekin noita rakennusohjeita. Kun ois tuo projekti pystyssä, niin ei tarttis ostaa noparia.

Heitä vaikka blenheim@mbnet.fi.

Kiitos etukäteen!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #25 : 04.06.03 - klo: 12.44 »
Ei taida tuo gate jännite riittää. Tuolla IRFZ44 fetillä on myös noparikäyttöön hyvin korkea R_ds_on, eli minimi resistanssi. Noita menee aika iso läjä, ennen kuin kestää virikonetta.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
ESCin rakennus???
« Vastaus #26 : 04.06.03 - klo: 13.22 »
Vaikka IRFZ44 onkin vain keskinkertainen ja melko halpa FET, niin jo esim. tyypillisellä kuudella kappaleella saadaan resistanssiksi 0,0047, mikä ei nyt niin hirveän paljon ole, jos unohdetaan nykyiset kisasäätimet. Samoin virrankesto 210/1260 A on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen. Toivottavasti muistin IRFZ44 arvot oikein. Näillä arvoilla luulisi pyörittävän ainakin 12 lankasta konetta jo komeasti, varsinkin jäähdytysrivoilla varustettuna.

Luonnollisestikin olemassa on myös kyseiseen käyttöön parempiakin FET:ejä, mutta niiden hinnatkin taitaa olla myös vastaavasti huomattavasti korkeampia.

Siinä olet oikeassa, että tuo resistanssi on pullonkaula näitä FET:ejä käytettäessä.

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #27 : 04.06.03 - klo: 16.05 »
Jos viitsisit mulle vielä pistää tuon skannatun jutun tulemaan, nici_arg@hotmail.com on osoite..

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #28 : 04.06.03 - klo: 16.12 »
Joo, kyllähän tuo varmaan jo kuudella toimisi. Silloin noin 2% tehosta menee keskimäärin hukkaan noparin lämmittämiseen, mikä varmaan on ei-kisakäyttöön ihan hyväksyttävää.

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ESCin rakennus???
« Vastaus #29 : 04.06.03 - klo: 21.54 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Samoin virrankesto 210/1260 A on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen. Toivottavasti muistin IRFZ44 arvot oikein.

Luonnollisestikin olemassa on myös kyseiseen käyttöön parempiakin FET:ejä, mutta niiden hinnatkin taitaa olla myös vastaavasti huomattavasti korkeampia.


Kirjotin tossa ylempänä virrankeston, ja kuudella olisi 300A/600A.

Jos haluaa parempaa virrankestoa ja vastusta, voi käyttää IRL2203. Se maksaa 10 e/kpl ja kestää jatkuvaa virtaa vähän päälle 100A.

Ja huomasin että jännitepumpulta tulee vain 3v, vaikka pitäisi tulla 13v. Johtuu varmaan tosta. Onkohan jännitepumpun piiri viallinen :?:

Lähetin blendheimille ja nicille skannatun artikkelin.

Onko joku jo rakentanut säätimen. Kommentteja? Varmaan tietäis mikä mun säätimessä on vikana???
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion