Kirjoittaja Aihe: HoBao Hyper ST RTR ja kaasuttimen säädöt  (Luettu 8684 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarkkuTapio

  • Tulokas
    • Profiili
HoBao Hyper ST RTR ja kaasuttimen säädöt
« : 23.04.08 - klo: 08.09 »
Nyt alkaa olla HoBao Hyper ST RTR savuttanut parilitraa fuilia taivaan tuuliin ja pääneulaa olen pikkuhiljaa kiristellyt. Kone ei pahemmin enää röpöttele kaasupohjassa, mutta kiihdytyksissä röpöttää ja savuttaa tosi kovasti.

Pitääkö pääneulaa vielä kiristää? Vai tarvitsisiko säätää kaasarin alaneulaa myös?

Minkäverran teillä on sisäänajon jälkeen tuo pääneula ollut auki ja jos alaneulaa on tarvinnut kiristää niin minkä verran ?

 

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HoBao Hyper ST RTR ja kaasuttimen säädöt
« Vastaus #1 : 23.04.08 - klo: 08.43 »
Mitään määriä ei voi sanoa koska jokainen moottori on yksilö, tulppa ja polttoaine vaikuttaa + vielä ilman kosteus ja lämpötila...

Mikäli täydellä kaasulla auto kulkee iloisesti ilman pienintäkään röpötystä mutta paikalta lähtiessä meinaa tukehtua niin alaneula on rikkaalla.

Aja moottori lämpimäksi...
Aja pari kertaa kaasu pohjassa suoranpätkä ja pysäytä auto viereesi... Anna käydä tyhjäkäyntiä noin 15 sekuntia ja paina kaasu pohjaan.
Mikäli tukehtuu niin käännä alaneulaa kiinni.
Toista touhu kunnes 15 sekunnin seisoskelun jälkeen auto jaksaa lähteä pirteästi paikaltaan.
Tämän jälkeen jatkat hommaa samalla tavalla, mutta nyt lasketkin 30 sekuntia ja ruttaat kaasun pohjaan.
Tässä vaiheessa moottorin pitäisi hieman nikotella vastaan ja tuprauttaa paksuhko savu, mutta moottori ei sammu.

Ihanne säätö siis löytyy sieltä 15-30 sekunnin välistä, eli mikäli 30 sekuntia käy tyhjää ja lähtee paikaltaan ilman nikottelua, on alaneula piikillä, ja mikäli 15 sekunnin jälkeen röpöttää, on alaneula rikkaalla.

Tämän säädön kun olet tehnyt, huomaat varmasti ettätyhjäkäynti on myös muuttunut... Tyhjäkäyntiruuvia tulee säätää sitämukaa kun moottori sitä vaatii.
Eli aian kun säädät alaruuvia ja huomaat että tyhjäkäynti nousee niin korkealle ettei auto pysy paikallaan niin säädät ryhjäkäyntiä pienemmälle.
Ja mikäli taas ei pysy käynnissä niin tietenkin isommalle.

Tämän kaiken jälkeen ajelet vaikkapa puoli tankillista ja tarkistat moottorin toimivuuden ja mikäli infrapunalämpömittari löytyy niin tarkista lämmöt...
120-130 kun mittari näyttää niin moottori on erittäin lähellä ihanne säätöjä.
Mikäli et mittaria omista niin tilaukseen hopi hopi.
Erittäin tärkeä työkalu moottorin säätöjen kannalta.

Ps: kun alaneulan säädöt löytyvät, ei niihin enää tarvitse koskea... Ainoastaan yläneulaa voi joutua sään takia millin pari kääntelemään.