Kirjoittaja Aihe: M8 Kilpailunumerot  (Luettu 9532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
M8 Kilpailunumerot
« : 25.04.08 - klo: 23.29 »
Hei eli Moi

Tuli vaan mieleen, no oli tuosta Jeppen kanssa kyllä keskustelua. Nyt kun M8 sarja alkaa taas heti Vapun jälkeen, niin miten olisi jos pidettäisiin autoissa samat numerot koko kauden, kuten tuolla patteri puolella toimitaan. Tällä tavoin saataisiin erälistojen laadinta hieman helpommaksi, kun pysyy numerot ja nimet saman, ei tarvii aina kirjoittaa kaikkea uudestaan. Numerot voisi jakaa esim. viime kauden sijoituksen mukaan ja uudet sitten "arvalla" sinne perään. Tässä järjestelyssä poistuisi sekin seikka että, pitäisi muistaa nousun jälkeen hakee uudet numerot autoon ja ei olisi mahdollisten virheiden takia saman numeroisia autoja radalla, kun kerran jokaisella olisi oma numero.

Että tämmösiä aattelin...
« Viimeksi muokattu: 27.04.08 - klo: 09.39 kirjoittanut Jasse »
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Kilpailunumerot
« Vastaus #1 : 26.04.08 - klo: 15.43 »
Omalle kohdalla tuo olisi erittäin hyvä juttu. Muistan kerran jos toisenkin kun olen viime tingassa vielä numeroa lähtenyt noutamaan, tai sitte mekkari on kiroillut noutaessaan numeroani lämmittelyn jo alkaessa.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kilpailunumerot
« Vastaus #2 : 26.04.08 - klo: 15.45 »
Aikasemminkin ollut puhetta, isoin nega on se autojen seuraaminen finaaleissa. Fifti siksti tääki homma.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Kilpailunumerot
« Vastaus #3 : 26.04.08 - klo: 20.40 »
FT kisoja ajaneena minun mielestä ainut järkevä tapa on tuo kiinteät numerot edellisen kauden sijoituksen mukaan...

Samoin tuo FT ranking olisi hyvä "adoptoida" myös M8 luokkaan, kisaajia kun on hirmu paljon ja tasoerot huimat. Ja kuten reilun peliin kuulluu pitää "alkueräpaikka" ansaita ajamalla, ei 10 vuotta sitten ansaituilla henkselien venytyksillä...   

En nyt jaksa kaivaa mutta kuka mahtaa olla M8 luokan "lajiryhmäpomo" tjms. joka voisi OIKEASTI asiaa potkia ansioituneen Mr.Cale:n tyyliin?

Minulta tulee #tarrat kauden SM avaukseen Turkuun...   Ei vaatisi minulta paljoa painaa lämpösiirtokirjoittimelta sama sarja useampaan kertaan jolloin jokainen saa riittävän määrän #tarroja koko kauden hytteihin... (...kaiken kukkuraksi tällä vähenee kisapäiväsähläys)

Otsikon voisi muuttaa "M8 Kilpailijanumerot?"

Korjaus: Turussa ei nähdä SM kisoissa kiinteitä numeroita, se ei ole kisaorganisaation päätettävissä joten vanhalla kaavalla mennään...
« Viimeksi muokattu: 27.04.08 - klo: 19.59 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Hude

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kilpailunumerot
« Vastaus #4 : 26.04.08 - klo: 22.55 »
Täältä päin ainakin tulee kannatus kiinteisiin numeroihin...jää yksi turha muistaminen/juokseminen pois
Mugen MBX-6
NOVAROSSI Plus4 Futaba3PKS+2.4 FASST Tornado

Mika R

  • Vieras
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #5 : 27.04.08 - klo: 11.09 »
Itse kannatin asiaa jo viime vuonna mut silloin oli jengillä jotain sitä vastaan.. Kannatan sitä edelleen.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #6 : 27.04.08 - klo: 22.08 »
Viime vuonna pohdittiin kiinteitä numeroita ja päätettiin pysyä nykyisessä kilpailukohtaisessa numeroinnissa, mm. seuraavista syistä:
- eniten kilpailunumeroja tarvitsevat tuomarit. Likaisesta crossarista ei tahdo erottua aina yksikään numero, kaksi tai kolmenumeroinen numero erottuu vielä huonommin.
- yli 1/3 osa kisaajista (31 kpl) ajoi 2007 yhden tai kaksi kisaa, 2006 suhde oli sama. Miten he hyötyvät kiinteistä numeroista ja kuka heille numeroita jakelee kesken kauden? Touring luokissa on kaiketi vähemmän jos ollenkaan 1-2 kisan kuskeja.

Hyviä puolia kiinteillä numeroilla on tietysti juuri  numeronvaihtojen poistuminen.

Jos tuomaristo hyväksyy kaksinumeroiset riittävän isot numerot niin kilpailukohtaisesti kiinteää numerointia voi käyttää.
Tälle kaudelle sarjaan ei oteta kiinteitä numeroita käyttöön. Ensi kautta ajatellen päätös on tehtävä ajoissa- viimeistään vuodenvaiheessa.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #7 : 28.04.08 - klo: 09.51 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 22.13 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #8 : 28.04.08 - klo: 09.58 »
Juuri näin...
Kilpailukohtaisen numeroinnin vielä sulattaisin, semmostahan käytettiin kerran lavangossa...
Ainut vaan että se aiheutti kyllä jokaisen lähdön alussa käsittämättömän hässäkän kun kiireessä hankittu mekaanikko ei muistakkaan mikä se lähtöpaikka oli...

Suurella osalla kun ei ole omaa mekaanikkoa vaan välillä täytyy inspiroida hyvinkin nopeasti...
Alkuerissä mekannut hemmo kun saattaa olla esim noussut (tarvii mekata) tipunut juuri (tarvii olla nostamassa) tai jopa ajaa samassa erässä.
Eräkohtainen numerointi niin kenelläkään ei ole pienintäkään ongelmaa lähtöpaikan suhteen...
Tulipahan vielä sekin mieleen että kori hajoaa... Lainaa nyt siinä sitten koria kaverilta.

Eräkohtasilla numeroilla ajetaan maailmalla sekä kotomaassa... on ajettu jo ikuisuus... Miksiköhän????????
Voisiko se olla jopa niin että tämä systeemi on todettu kaikkien osapuolien kantilta katsottuna parhaaksi???
Hmmm.... ei kyl se salee on ihan vaan kiusalla näin.


NOT!!!

Mika R

  • Vieras
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #9 : 28.04.08 - klo: 12.33 »
Itse kannatin asiaa jo viime vuonna mut silloin oli jengillä jotain sitä vastaan.. Kannatan sitä edelleen.

Mitähän muita asioita voisi vielä kaataa kilpailijan vastuulle/maksettavaksi/hankittavaksi?? Ponderit meni jo ja rataluokkien numerotarrat (halpeniko kilpailumaksut tämän johdosta?? No ei halventunu..) Vielä voisi edellyttää että jokainen ostaa itselleen oman pokaalin ja tuo paikalle oman nostajan.

Pidetään nyt kiinni niistä asioista, mitkä järjestäjä vielä toistaiseksi hoitaa meidän puolestamme.

-A-
 

Jaaha, sulla taisi olla huono päivä tänään?
Eiköhän tuo ole naurettavan pieni kulu ottaen huomioon paljo rahaa palaa noin yleisesti ottaen :)
Ja oma nostajahan pitää jo olla tai ainakin nostaa itse, jos kaveria ei ole laittaa tilalle.

Toi lähtöpaikka juttu on kyllä perusteltu - epäilemättä sählinkiä seuraa alkuun, mutta toisaalta eiköhän luonnistu kun on pari kertaa harjoiteltu.

No mulle oikeestaan ihan yks hailee mikä systeemi on käytössä.
« Viimeksi muokattu: 28.04.08 - klo: 12.37 kirjoittanut Mika R »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #10 : 28.04.08 - klo: 12.53 »
Kyllä nuo tarrat on FT sarjassakin tullut järjestäjiltä ja kyllä ne tarrat saadaan varmasti järjestymään krossiinkin...

Yhtä kaikki molemissa järjestelmissä on omat puolensa...

1. Jos kiinteillä numeroilla on "mikä se nyt oli" jumppaa lähtöruudussa, niin tällä nykyisellä järjestelmällä vähintään yhtä usein tavataan samalla viivalla ainakin kaksi samaa numeroa.
2. Kiinteillä numeroilla ajaminen vaatii enemmän järjestelyjä ennen kisaa jotta kaikille uusille saadaan numero, tätä varten pitää luoda jokin systeemi. Nykyisellä järjestelmällä tämä järjestely pitää saada menemään läpi kisapäivän aikana. (siis että kaikki muistavat hakea uuden numerotarran mikäli siihen on tarvetta)
3. Kiinteillä numeroilla nähdään suoraan minkä tasoisesta edeltävän kauden kuskista on kyse. Nykyisellä saadaan selville minkätasoinen kuljettaja on siinä erässä verrattuna muihin erässä ajaviin.

Omasta mielestäni oli tapa kumpi hyvänsä niin se on loppupeleissä aivan sama, nopein voittaa! Jos numero ei tahdo tuomarin silmään erottua pitää tarran kokoa kasvattaa :huh:. Toki jos kisa on mennyt kuramämmiksi niin ei siinä numeron koon kasvattaminen auta, tosin voi olla että moni kääntää aamulla vain kylkeä jos taivaan anti on suurimmillaan heti aamusta...
« Viimeksi muokattu: 28.04.08 - klo: 15.40 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #11 : 29.04.08 - klo: 21.58 »
En näe mitään ongelmaa kiinteissä kausikohtaisissa numeroissa. Ajetaanhan polttisturistiakin kiinteillä numeroilla ja ajokaavio (alkuerät + nousufinaalit + finaali) on täysin sama, eikä mitään ongelmaa ole tullut vastaan. Tosiaan erona vain on se, että ei tarvitse olla tarroja vaihtamassa kokoajan. Myöskin autot ovat löytäneet tiensä oikeaan lähtöruutuun aina ongelmitta, varmaankin sen takia että kuski on mekaanikolle ilmoittanut ennen lähtöä mistä ruudusta on starttaamassa.

FTT sarjassa sekä polttisturistissa numerot saa ensimmäisen kisan yhteydessä. Luokkayhteyshenkilö on pitänyt huolen että numerot ovat ensimmäisessä kisassa saatavilla, jonne lähes kaikki saapuvat. Sitten loput numerot kulkevat kisajärjestäjältä toiselle, jotta ne jotka eivät ensimmäisessä kisassa olleet saisivat myös numerot jos tulevat seuraavaan kisaan. Numerot jaetaan edellisen kauden tulosten perusteella ja uudet kuskit saavat sitten ilmoittautumisjärjestyksessä numeron muiden perästä.

Tuo siis itse järjestelmästä ja siitä kuinka se on toiminut muualla. Jos ongelmaksi sitten muodostuu useamman numeron näkeminen autosta, niin tietysti sitten tilanne on eri ja tietenkään yllä mainittu teksti ei sitä ongelmaa kata. Tosin kaksinumeroisia lukujahan nytkin autoissa on jo ollut ja kolminumeroisia lukuja ei ainakaan viime kauden osallistujamäärillä ole vielä odotettavissa, mutta varmaan sekin tilanne joskus tulee vastaan.

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #12 : 30.04.08 - klo: 23.04 »
No niin, ajattelin et voisin taas itsekin hieman avautua täällä, tässä kun on keskustelua seurannut ja pohtinut.
Mielestäni ei voi olla mahdotonta tarkistaa lähtöruutuaan ennen nousua/finaalia.Ja toisekseen SM-säänöissä kaiketi on jonkinmoinen vaatimus varikkomonitoristakin, mistä mekkari voi sen lähtöruudun tarkistaa lämmittelynkin aikana. Ja mitä tulee yleiseen käytäntöön, niin mielestäni lähes jokaisessa kisassa on aina ennen lähtöä kuulutettu ketä ajaa ja millä tontilla. :huh: Se on sitten ihan omamoka jos ei pysy kartalla. Se on myös kuskin ihan itse huolehdittava siitä, että mekkari tietää mihin sen auton laahaa...

Kaudenaikainen numerointi ei muutenkaan voi olla kovin vaikea järjestää, koska ne jotka/kutka ajaa sarjaa "tosissaan" ovat varmasti mukana jo ensimmäisessä kisassa.Ja jos satunnaisia kisaajia ilmenee kauden aika, annetaan heille numero sieltä jonon perästä. Mikä siinä voi muka olla niin vaikeeta, HÄ, kysyn vaan :huh: :huh: :huh:

Niin, tää vuodatus oli niille epäilijöille, jotka ovat nyt vaan vastaan tälläistä järjestelyä. Mielestäni täällä on kuitenkin enempi kannatettu kuin oltu vastaan asiaa.
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #13 : 01.05.08 - klo: 11.03 »
Jep jep...
Moneen kertaan näytätte jauhavan että on itsestä kiinni yms yms että auto on omalla lähtöpaikalla.

Käytäntö näytti juuri lavangossa toista.
Esim minun auto ei meinannut löytää omalle paikalle sitten niin millään vaikka olin 2 kertaa sanonut lähtöruudun ennen starttia.
Tämän ongelman teetti se että minun ruudussa oli jo auto... Eipä siis ollut sekään mekkari ihan kartalla.

Homma on helppoa mikäli on vaki mekkari. Mikäli vieläpä saa apuja auton ruuvailuunkin jne. Kaikilla ei sitä mahista ole ja välillä tulee ihan oikeasti kiire mekkarin saamiseen. Siihen vielä kaikki muut kiireet päälle niin mekkari on unohtanut mikä halvattu se ruutu oli... Mistäs tarkistat kun autoja ollaan jo viemässä ruutuun ka hirveä kiire on????

Ja johan saimme vastauksen jo siitäkin että pelkästään yhden numeron havaitseminen meinaa olla tuomaristolle vaikeaa, saati sitten kahden tai kolmen.
Krossissahan kun tuo pöly ja muu sonta peittää auton jo parin kierroksen aikana.
Ei voi verrata toisinsanoen turisteihin mitenkään.

Juuri selkeyden vuoksi ne numerot ovat eräkohtaiset.

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #14 : 01.05.08 - klo: 11.09 »

Ja johan saimme vastauksen jo siitäkin että pelkästään yhden numeron havaitseminen meinaa olla tuomaristolle vaikeaa, saati sitten kahden tai kolmen.
Krossissahan kun tuo pöly ja muu sonta peittää auton jo parin kierroksen aikana.
Ei voi verrata toisinsanoen turisteihin mitenkään.

Juuri selkeyden vuoksi ne numerot ovat eräkohtaiset.


Niin, se korihan on ihan älyttömän vaikea pyyhkiä ennen erää... :roll:
45 min kuravellifinaalissa on aivan sama millaiset numerot siinä autossa on ja miten monta, ne ei kuitenkaan näy ekan 3:n kierroksen jälkeen.
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #15 : 13.08.08 - klo: 19.11 »
Nyt kun rupeaa taas pääosa kesän skaboista olemaan takanapäin ja on nähty kilpailijanumeroita mallia 'leikkaa, liimaa & askartele' sekä samoja numeroita samassa erässä / unohduksia numeroiden vaihdon suhteen, NIIN mitkäs mietteet tulevan kauden suhteen?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #16 : 13.08.08 - klo: 19.56 »
kiinteet numerot jos voitan SM:ät
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #17 : 13.08.08 - klo: 20.29 »
Kiinteet numerot sivuille ja finaaleissa eräkohtainen numero (1-10) tuulilasiin muistuttamaan mekkaria lähtöpaikasta?

Nyt on ollut sellaista että kisajärjestäjältä loppuu numerot, ruvetaan seiskasta tekee ykköstä ja sit lopuks tussilla irjoitetaan, äääh..

Kiinteet numerot pelkästään. Sais maalautetta koriin ja ei repsottelis nopeasti lätkästyt tarrat.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #18 : 20.07.09 - klo: 11.51 »
Tälle kaudelle sarjaan ei oteta kiinteitä numeroita käyttöön. Ensi kautta ajatellen päätös on tehtävä ajoissa- viimeistään vuodenvaiheessa.

Nyt kun rupeaa taas pääosa kesän skaboista olemaan takanapäin ja on nähty kilpailijanumeroita mallia 'leikkaa, liimaa & askartele' sekä samoja numeroita samassa erässä / unohduksia numeroiden vaihdon suhteen, NIIN mitkäs mietteet tulevan kauden suhteen?

Oliskos aika nostaa tämä aihe taas esille? Mielestäni sarjakohtainen numerointi helpottaisi ainakin kilpailijan elämää.
Flying Calacucco

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #19 : 20.07.09 - klo: 11.57 »
Joku voisi näppäränä tehdä vaikka sääntöehdotuksen asiasta ja laittaa sen menemään eteenpäin.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #20 : 20.07.09 - klo: 11.58 »
Tänä vuonna sähköcrossin SM-sarjassa oli ensimmäistä kertaa käytössä kiinteät numerot. Numerot määräytyivät edelliskauden tulosten perusteella ja loput numerot jaettiin ilmoittautumisjärjestyksessä. Ensimmäisen osallistumisen yhteydessä jaettiin 2 sarjaa numeroita ja hyvin niillä taisi kaikki pärjätä kauden loppuun. Suosittelen!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #21 : 20.07.09 - klo: 16.18 »
Edelleen samat ongelmat kiinteistä numeroista.

Lähdöt ovat aina kaaos.
Ei tiedetä lähtöruutua jne.

Kyllä oli hirveetä säätämistä katsella vantaan kisoissa sunnuntaina sitä lähtöruudukko arvontaa.

Se sama arvonta kun laitetaan polttiskrossiin jossa on maks minuutti mennä omaan ruutuun ja vieläpä pitäis keskellä 12 huutavan nitrokoneen seassa jotain tällaista selvittää, ei vaan onnistu.

Toki se on vain porukan tekemisistä ja osaamisista kiinni...
Mutta niin se on nytkin, ja jos ei oikeaa lähtöpaikkaa löydetä vaikka se on isolla numerolla auton korissa niin miten ihmeessä se löydetään sitten ilman sitä numeroa korissa???
Kerran on minun aikakan kiinteää numerointia yhden päivän aikana kokeiltu.
-05 vuoden viimeisessä SM kilpailussa.
Ja voi elämä mikä sekasorto siitä tulikaan.
Heti sen jälkeen jo todettiin että ei perhana soikoon toimi tällaisella formaatilla tuo kiinteä numerointi.

Mikä on muuttunut että homma nyt toimisi???
Ei mikään.
Itseasiassa vain huonompaan suuntaan, kuten tuosta viereisestä topikista kävi ilmi jossa nitromääristä puhuttiin.

Järjestäjiä on vähemmän... Ei voida järjestäjän toimesta olla tarkistamassa että on kaikki autot varmasti oikeissa lähtöruuduissa.
Ja vaikka nappe niitä erittäin usein kuulutteleekin niin ei se sieltä nitromoottorin pärinän läpi kaikkien korville kantaudu sen verran hyvin ainakaan että se rekisteröitäisiin.

Vain siis lisää ongelmia kisojen läpiviemiselle... Poistaa toki sen että LAISKAT kuskit ei joudu enää hakemaan niitä numerotarroja päivän aikana kertaakaan.
Nämä samat laiskat kuskit ei jaksa sitten myöskään kovin tarkasti käydä katsomassa mistä ruudusta finaaliinsa starttaa, vielä vähemmän laiskuuttaan jaksavat sanoa mekaanikolle mikä starttiruutu... ja annas olla kun mekaanikko vahingossa unohtaa.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #22 : 20.07.09 - klo: 16.35 »
Olen kyllä samoilla linjoilla Hoken kanssa, en näe syytä miksi toimivaa systeemiä pitäisi muuttaa. Tiedän että siitä on "vaivaa" hakea uudet numerot, mutta siitä homma ei voi jäädä kiinni. Toinen on se, että tarrat maksavat kisajärjestäjälle jotain.

Ensimmäisen kanssa voidaan mielestäni elää ihan hyvin, siinä ei kauaa mene kun tarrat on haettu. Toinen asia (tarrojen hinta joka kisaan) puolestaan ei mielestäni ole niin merkityksellinen. Toki ne tarrat maksaa jotain, mutta kyllä mielestäni tämä kustannus pystytään kattamaan kisan tuloista ilman ongelmia. Varsinkin jos esim. kahvio on hoidettu malliikkaasti ja siitä myös saadaan tuottoa. Joskus tarrojen kanssa on ollut jotain ongelmaa, että jokin numero on loppunut jne. Tämä on kuitenkin aiheutunut tilanteessa, jossa kilpailun järjestäjä ei ole ennen kisaa tarkistanut onko tarroja tarpeeksi (esim. edellisestä kisasta jääneet tarrat).

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #23 : 20.07.09 - klo: 20.01 »
Turha kai tässä on enempää asiaa vääntää, mielestäni se olisi vaan yksi huoli ja asia pois kilpailijalta, that's it. Ihan sellainen käytännön ongelma tulee noiden tarrojen kanssa, kun on kuravellikisat. Autoja joutuu putsailemaan milloin milläkin tärpätillä ja ne tarrat ei sitten vaan pysy kunnolla kiinni. Jos ne pysyy, niitä ei sitten saa irti sillä tärpätilläkään. Onko käytäntö sitten toimiva, siitä voidaan olla montaa mieltä, kisat varmaan saadaan läpivietyä kummin tahansa. Onko muissa luokissa vastaavaa numerointia? Miten tämä asia sanotaan EFRA-säännöissä vai sanotaanko siitä mitään?

Jos joku puupää ei osaa mennä ruutuunsa, ei se kyllä enää numerosta ole kiinni, oli se sitten kiinteä tai ei.

« Viimeksi muokattu: 20.07.09 - klo: 20.14 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #24 : 20.07.09 - klo: 20.17 »
peitsamo: Tuossa ylempänä kerroin miten asia on hoidettu sähköcrossin puolella. Myös LS5-autoissa, polttistouringissa, sähkötouringissa ja mattoautoissa on kiinteät kisanumerot, jotka pohjautuvat edellisvuoden tuloksiin. M8 on nykyään ainoa SM-sarja missä numerot muuttuvat.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #25 : 20.07.09 - klo: 21.38 »
Täytyy sen verran vielä tähän asiaan kommentoida ehkäpä hieman pilke silmäkulmassa, että on mielestäni käsittämätöntä että autojen numeroista käydään näinkin kovaa keskustelua. Asia joka loppupelissä on varsin mitätön.

Oma villi veikkaukseni on, että jos nyt sitten vaikka päädyttäisiin kiinteisiin numeroihin, niin seuraava keskustelu asiasta olisi, että kiinteä numero peittäisi koko auton (isompi numero) ja siitä saataisiin uusi soppa aikaiseksi.

:mrgreen:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #26 : 20.07.09 - klo: 22.33 »
Kokonaisuus koostuu pienistä asioista. Ei tämä elämää suurempi juttu ole, mutta toisaalla peräänkuulutettiin asioita ja ehdotuksia sääntöjen parantamiseksi, niin tässä olisi selvä paikka.

Joku voisi näppäränä tehdä vaikka sääntöehdotuksen asiasta ja laittaa sen menemään eteenpäin.

Taidankin aloittaa rustaamaan kirjallista sääntöehdotusta..
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #27 : 20.07.09 - klo: 22.43 »
Peitsamokin taas mainitsi tuon että olisi kisaajalta yksi asia ja huoli pois...
Itseasiassa ei ole.
Edelleen on pakko käydä katsomassa mistä ruudusta starttaa nousuissa ja siihen tulee sitten vielä yksi huoli lisäksi...
Se juuri 5 minuuttia ennen starttia hommattu mekkarikin pitää saada tajuamaan mistä ruudusta starttaat... ja varsinkin varmasti siten että hän sen muistaa vielä autoa viivalle vietäessä...
Herranjestas kun juuri tuossa 05 vuoden testi kisassa oli tätä sotkua...
Ja vaikka minäkin sanoin hyvin selvästi juuri ennen starttia mistä ruudusta lähden niin jo oli mekkari unohtanut lämmittelyrundejen aikana mikä ruutu se olikaan...
Eli itseasiassa kuskilla olisi jopa isompi huoli siitä että oma auto löytyy oikeasta ruudusta, eikä ainakaan aiheuta yleistä pahennusta juuri 20 sekuntia ennen starttia.
Kun autossa on oikea numerotarra jonka haet samalla kun menet taululta starttipaikkaasi/finaaliasi/sijoistustasi katsomaan niin voiko asia enää sen helpompaa olla.
Jokainen tätä lajia harrastanut tietää että se mikä korissa lukee, on starttiruutu. täts it.

Laiskuutta ja jotain turailua puhtaasti jos tosiaan ei hae tarroja samalla kun oman sijoituksensa käy siitä tarralaatikon läheisyydestä katsomassa.

Nimenomaan polttiskrossissa on tähänasti nähnyt aina että autot menevät kuin automaattisesti omiin lähtöruutuihinsa...
Sähköpuolella olen nähnyt kuinka aina joku on radalla lappu kädessä katsomassa että on oikea auto oikeassa ruudussa jne jne jne.

Eli tarttettais vaan enemmän henkilökuntaa jälleenkerran kisoihin jos tää kiintee numero juttu toteutettais...
Lisää häslinkiä startissa ja varsinkin lisää keuhkot pihalla huutamista mekaanikolle päin kun se sekasotku alkaa...

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #28 : 21.07.09 - klo: 07.47 »
HOKE lukaseppas tuosta:
En näe mitään ongelmaa kiinteissä kausikohtaisissa numeroissa. Ajetaanhan polttisturistiakin kiinteillä numeroilla ja ajokaavio (alkuerät + nousufinaalit + finaali) on täysin sama, eikä mitään ongelmaa ole tullut vastaan. Tosiaan erona vain on se, että ei tarvitse olla tarroja vaihtamassa kokoajan. Myöskin autot ovat löytäneet tiensä oikeaan lähtöruutuun aina ongelmitta, varmaankin sen takia että kuski on mekaanikolle ilmoittanut ennen lähtöä mistä ruudusta on starttaamassa.
Jos homma toimii KAIKISSA muissa luokissa ja vielä polttistouringissa TÄSMÄLLEEN SAMALLA ajoformaatilla hyvin niin miksi olet vääntämässä jälleen vastaan?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kilpailunumerot
« Vastaus #29 : 21.07.09 - klo: 10.45 »
Koska tuota on jo krossissa kokeiltu ja huonolla menestyksellä.
Ilmeisesti sitten krossissa on tiukempi aikataulu tai mistälie mättää että tuo oikeaan lähtöruutuun meneminen tuppaa olemaan niin hankalaa.
Tätä näkee käytännössä jokaisessa kisassa.
Vaikka korissa on jopa oikea tarra...

Ja johan sanoin edellä olevissa viesteissäni MIKSI.
Ja mitä ihmettä vääntämässä vastaan???
Tuon esiin toisen näkykulman.
Aina se vain on vastaan vääntämistä kun tuodaan se eri näkökulma esiin ja jopa perustellaan sitä.
Kun kerta sanotaan että tuo numero juttu poistaisi ongelman jne...
No mutta kun se ei sitä totuutta poista edelleen että joudut itse käydä katsomassa sen sun lähtöruutus... ja samalla kun sen käyt siitä tarralappu laatikon läheisyydestä katsomassa, nappaat ne tarrat mukaan ja se siitä.

Yksi asia on myös se että kun on kyse krossista niin autot ovat aina muutaman läpin jälkeen pölyssä... Numeroita tuppaa olemaan nytkin vaikea nähdä.
Saati sitten kun numerosta tulisi kaksinumeroinen.
Numero pienenisi pakolla.
Kun jokainen joka oikeasti katselee enemmän varsinkin näitä nykyisiä kapeampia autoja, huomaa että numerotarralle jäävä tila on oikeasti pienentynyt niin pieneksi että meinaa olla se nykyinenkin tarra vähänpäliä liian iso.
Tuulilasiissa ei ole tilaa isommalle numerolapulle...
Vasemmassa kyljessä ei ole tilaa isommalle...
Nämä johtuen moottorin ja tankin reijistä korissa.
Katsokaapa esim hobaon ja xrayn tuulilaseja.
Hyvä että siihen se yksi numenro mahtuu... välillä pitää tarrasta leikellä ylimääräisiä reunoja ja mainostekstejä pois että saa tarrat autoon.
Vasemmalla kyljellä sinäänsä alaa kyllä on... mutta jos laitat siihen kylkibonttooniin niin se tarra on tasan varmasti pölykelillä jo lämmittelyjen aikana muurautunut pakoputkesta tulevan öljyn roiskeiden takia sen verran että hyvä kun näkee... saati sitten pidemmän hiitin aikana.

Siksihän ne on mualimallakin pidetty tarrat mahdollisimman pieninä, mutta itse numero isona ja mahdollisimman selkeänä, jotta ne autot oikeasti olisi mahdollista sieltä ajanottokopin sontaisen ikkunankin läpi edes jotenkuten.

Ja joo... jos numerot olisivat kiinteitä niin ne voisi maalata koriin suoraan...
Se vaan ei edelleenkään poista noita edellä mainitsemiani ongelmia.

Numerot kun pitää tosiaan olla sijoitettuna auton molemmille puolille ja vielä eteen... NÄKYVÄSTI....

Minulle tämä tarra juttu ei koskaan ole ollut ongelma...
Kiinteän numeron kanssa on tullut ongelmaa vain koska mekaanikko on unohtanut mikä se ruutu oli.
Mulle on lähinnä aivan sama mikä tarrajärjestelmä on... Olkoot sitten vaikka 3 numeroinen tai vaikka viivakoodilla.
Se kun vaan pysyy itse tarralapun koko samana, mutta siihen pitäis saada mahtumaan enemmän infoa, jotta ne mahtuis edes autoon ja siitä ne pitäis vielä ohi kiitäessä, suoraa loikkiessa nähdäkin.

Ja vaikka tästä nyt pitkä romaani jälleen tulikin (kun ei lyhyemmällä selityksellä näköjään tule kaikille selväksi kaikki tästä aiheutuvat ongelmat tai miten helposti se olisi toteutettavissa jne) ... kumma kun joutuu perustelemaan perustellut vastauksetkin... :lol:
... niiiiin... jatketaan sitä vielä hieman.

Tosiaan kun ja jos tehtäisiin kiinteät numerot koko kaudeksi...
Moni ajattelee taas että helppohan ne on siihen maalata jne jne jne...
No mutta kun se numerointi pitää kuitenkin olla jokaisella yhdenmukainen ja siihenkin on määräykset minkä kokoinen se sitten pitäisi olla yms.
Eli jos ei iso numerotarra mahdu paikalle niin ei siihen sillon maalattukaan numero mene yhtään sen helpommin...
Vai meinattaisiinko että tästä numeron koosta annettaisi vapaat kädet kuskeille???
Tuskin....

Yhtä asiaa olen myös ihmetellyt.
Autossa kun pitää olla ikkunat.
No ainoat paikat numerotarroille tuppaa nykyautoilla tosiaan olemaan lähinnä tuuli- ja sivuikkunat.

No jos niihin ikkunoihin nyt sitten maalaakin kiinteät numerot niin meneekö auto katsastuksesta läpi???
Ja varsinkin... meneekö jokaisen kisan katsastuksesta vai tuleeko hommasta samanlainen sählinki kuin toisessa topikissa mainittu HD siipien kanssa oli... eli kesken kisan diskataan porukka, joka on jo edellisistä katsastuksista mennyt läpi...

Kun kerta polttoaineraja homma on vaikeaa vain poistaa erinäisistä syistä niin miten ihmeessä tämä numerointi juttu nyt sitten olis polttiskrossarin kohdalla ihan vaan yksinkertainen juttu ja kaikki perustelut mitä vaikeutta yms siitä voisi tulla, on vain vääntöä
 :shock:
« Viimeksi muokattu: 21.07.09 - klo: 11.12 kirjoittanut *HOKE* »