Kirjoittaja Aihe: rc-vene keskustelu  (Luettu 976110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2460 : 18.07.11 - klo: 21.29 »
mulla vähän samat fiilikset mikatapanin kanssa.pienellä budjetilla kun mennään....

hommasin surge crusherin ja laitoin siihen vakinoparin kaveriksi kiinan xl koneen,noppa savusi just(olihan se kyllä odotettavissa).no nopariksi kaverilta sitten turnigy180a.

kaikki ihan ok kun ajelin neljällä kennolla,lämmötkin pysyi kurissa.kuudella kennolla sit ekassa täyskaasuvedossa meni muovipotkuri sälöiksi.kulkuja oli kyllä kivasti kunnes moottorin ja noparin väliset kaapelit sulivat,oli jatkot välissä 4mm bulleteilla ja moottorikin sitten hieman lämpesi ja magneetit ovat nyt entiset.tulipahan hyvä syy lähtee uimaan,ei nimittäin viittiny alkaa venettä laskemaan kun paatti savusi selällä.


toi sulanut moottori oli siis 2800kv,jemmassa on samanmoinen xl mutta 1900kv.onko kellään semmoista "perstuntumaa" että mikä rusetti oilisi sopiva ton koneen kanssa ja 4-6 kennoa käytössä?

Tee kuten minäkin, mistään en mitään tiedä mutta tilaa siihen veneeseesi Octuran 38-, 40- ja 42mm X-sarjan
potkuri... Tosin joku lähemmäs 1500kv moottori voisi olla noille isommille parempi kun ajelet 6s:llä...
Kertokaa nyt joku kokeneempi asioista älkääkä olko hiljaa! Minä en tiedä veneistä vielä mitään,
kovasti opiskellaan...

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2461 : 19.07.11 - klo: 19.15 »
Ei nuo kiinankoneet kestä tollasia kierroksia  :wink:

30000 potkuri kierroksista kun lasket niin 6S akulle n. 1250kv kone.
Ja jos jo noilla testeillä alkaa selviämään mikä potkuri niin Octuran ovat ihan ok rusetteja.
Potkurillahan sitä muutenkin haetaan loppu vauhti, eikä ylisuurilla koneen kierroksilla.
Axial SCX 10 TR

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2462 : 20.07.11 - klo: 11.22 »
Ensinnäkin... ei kannata paattia uimalla hakemaan mennä, kahlaamalla jos pääsee niin sitten mutta mites käy kun jalat kramppaa tai jotain muuta käy. paatti savuaa silti ja sitten naarataan lätäkkö.  -usan pojat jatkuvasti kertovat kauhutarinoita venettä uimalla noutaneista(yrittäneistä) kellujista.

Itse ajan aina veneestä käsin niin ei uimaan joudu. tai jos ei venettä ole niin virveli ja tennispallo  siiman päässä on turvallinen tapa noutaa paatti.

1900kv kinanmotti ja 4s, x442 tms olisi ehdoitukseni, 6s ja motti repii itsensä palasiksi jossakin välissä.  t600 outrunner tai vastaava jos mahtuu niin kestää paremmin.


ja pitkästä aikaa sain oman veneen kulkemaan siedettävästi ilman savuja. kiinni pienimmät potkurit ja uudet 910kv koneet/noparit.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fHVydGJgoOk&feature=player_embedded[/youtube]
« Viimeksi muokattu: 20.07.11 - klo: 11.29 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2463 : 21.07.11 - klo: 00.24 »
Jaa aika on tullut kypsäksi. Non aika kertoa omasta projektista.
Projektina PT-109 torpeedovene metritavarasta tekemällä ja revellin pikkumallista suurentamalla rakentelen venettä.
vene on tällä hetkellä kuidutettu pohjasta ja tarvitsee vielä kittiä ja värin.
kansi rakenteita aloin nysväämään viimeviikonlopulla.

kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2464 : 21.07.11 - klo: 21.30 »
Nonii on taas Delta läjässä :azn: Kyllä korean pojat osaa 13 päivä tein tilauksen ja tänään postimies soitti ovikelloo 8-päivää kesti tulla. Samassa ajassa ruotsista on verkkaisesti vastailtu sähköposteihin.Koreasta pyttykitti stefoineen,muttereineen,kansineen,tulppa ja männänrengas->posteineen 170€(ei jäänyt tulliin). Ruotsista pelkkä sylinteri 212€ ilman posteja.Huomenna uusi yritys vesille ja videoo :tongue:

http://aijaa.com/v.php?i=008768352063.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=007768352064.jpg

-Mika

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2465 : 23.07.11 - klo: 00.21 »
Ei saatu vieläkään kunnon ajovideoo,kun meni kaasarin säätämisessä aikaa. Ja sitten meni vetokäynnistimen naru kun saatiin paatti liikkuun ja säädöille :undecided: mutta tässä vähä sähellyksiä :wink: Oli ainakin komee päivä vaikka tuuli nosti aallokkoa.
http://vimeo.com/26779277
http://vimeo.com/26773793

-Mika

Poissa Landor

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2466 : 23.07.11 - klo: 02.54 »
Ensimmäiseksi veneekseni innostuin tilaamaan Genesiksen, se sattui olemaan juhannuksena "hyllyssä" hobbykingissä.



Hieman teki mieli laittaa Suomen värejä mukaan pintaan. Motonetissä sattui soppeli tarrapari silmään.


Suomiaiheen lisäksi veneilyaiheinen kallon löysi paikkansa kannelta.


HUI

Konehuoneen puoli on vielä aikalailla hakusessa.

- Nopeussäätimenä on Seaking 180A ESC
- moottorina Turnigy 500 H, kopterimoottori, outrunner 1800kv
--- magneettien kiinnitystä varmistelin pikaliimalla, myös pidätinruuvi sai lukitetta
----- tiedoksi: perän avaamiseen tarvitsi 0,050" kuusiokoloavaimen, ennestään minulla ei sellaista ollut
--- Näillä johdoilla ja deans liittimillä on tätä moottoria tarkoitus kokeilla 2s ... 4s jännitteillä
----- ideana on, josko tällä yhdistelmällä voisi ajella suht pitkiä rauhallisia kruisailuja
- Propellina on tällä hetkellä Turnigy 4mm AquaProp 42x29x15mm, sininen alle taalan HK kampe (alkuperäinen on 1.4x38)
- Lisäksi kuvassa vilahtaa
--- pari 2s 5Ah akkua
--- akun ja ESC välissä on
----- dataloggeri
----- rinnakkain kaksi 35V 4700 µF kondensaattoria
--- Hobby King GT-2 2.4Ghz vastari
--- Ventus G730 GPS-datalogger
--- erillinen BEC akkuineen ja jännitehälyineen
--- akselin kuorta on tilkitty paikalleen epoksilla ja lasikuidulla
----- myös muita alustoja on tuettu epoksilla, moottorille ähräsin hieman myös lasikuitua
----- musta rakennelma läpiviennin ympärillä on velcroa estämässä akselin kautta tihkuvan veden roiskumista
-------- tuo BEC:n akku tahtoi kostua, no enpä tiedä miten nyt käy

Tällä moottori-propelli yhdistelmällä vauhtia on mitattu:
- 2s: noin 25-30 km/h
- 3s: 40...45 km/h
ESCinä silloin oli Turnigyn 60A auton ESC. ESC tahtoi kuumeta ja vene pysähtelikin helposti välillä, mutta eipähän kuitenkaan hajonnut, kuten 120A marine esc.

Alkuperäinen moottori on myös tiltannut. Turnigyn marine 120A ESC kesti 2 min 2s ajoa ja 3 min 3s ajoa ennen hajoamistaan tuon orkkismoottorin kanssa. Enempää en noita tutkinut. Taisi konkka sylkeä sisuksensa tuosta ESC:stä.

Kokeilukelpoisena moottorina löytyisi yksi 3674 kokoinen 2800kv moottori, mutta se tuskin kovin hyvin toimii (kuumeneva kiinamotti). Ehkä 2s tai 3s akuilla sitä voisi kokeilla. Johtotavaraa pitäisi kuitenkin laittaa uusiksi. Liittimiksi olen tilaillut 6mm liitimiä. Paksummat johdot matkaavat vielä postissa (10AWG ja 8 AWG). Kun alkuperäistä 3674 2075 kiinamottia ajelin tuolla 120A ESC:llä (4s) niin johdot ja liittimet olivat tosi kuumia.

Tilauksessa on myös Turnigy T600 Brushless Outrunner for 600 Heli (1400kv) moottori, jota on tuon ESC:n kanssa maailmalla ajeltu ilmeisen hyvin 6s:llä. Moottoria varten joutunee vaihtamaan kiinnitystelineen. Moottorin vaatima 6mm-4mm flex-adapteri on myös tilattu. Ilmeisesti tuo 4mm vaijeriakseli voisi tukevampikin olla, mutta sillä nyt mennään.

Propellivalikoima on aikas suppea. Yksi metallinen X447 propelli löytyy muovisten 1.4x38 ja 1.4x42 lisäksi. Kaikki ovat kaksilapaisia.

Pari kertaa olen päässyt venettä sukulaisen mökillä testaamaan. Mutta moisia mahdollisuuksia on siinä määrin harvassa, että tekisi mieleni tiedustella missähän päin pääkaupunkiseutua uskaltaisi venettä kokeilla? Virveliin jo sijoitin motonetissä 12 euroa, mutta muuta pelastuskalustoa ei ole. (Vieheestä poistin koukut, kalastuslupia ei ole tarkoitus hankkia.) Lähinnä mietin, josko jossain veneenlaskupaikalla uskaltaisi hieman testata. Toisaalta tuota uintihakumahdollisuuttakin haluaisin pitää auki, kovin vilkkaalla veneenlaskupaikalla se tuskin on kovin suotavaa/turvallista.

Poissa Landor

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2467 : 23.07.11 - klo: 17.42 »
... Otarannassa kävin venettä meressä uittamassa. Tuulta oli sen verran reippaasti (ehkä 10 m/s lähettyvillä), että hieman arvelutti miten vene käyttäytyy. Rauhallinen kruisailu onnistui kuitenkin ihan hyvin. Ihan kivan näköistä vaihtelua se allokossa hyppiminenkin on. Tuulikin oli suoraan rantaan päin, joten vene ui mukavasti käsien ulottuville, kun kerran paatti kippasi ympäri ja toisen kerran kun akun liitin irtosi. Jälkimmäisellä kerralla oli potkuristakin lähtenyt toinen lapa kulkemaan. Ilmeisesti aallokossa hyppiminen oli liian rankkaa puuhaa.  Vaikka ajelu oli enimmäkseen pintakaasulla hurruuttelua niin välillä käytin kaasua pohjassakin. Ehkä hypyn alastulossa huippukierroksiseen potkuriin kohdistuu melkoinen rasitus. Nuo siniset potkurit taitavat olla aikas kovaa muovia.

Loggereihin taltioitui tämän tyylistä dataa maksimiarvoiksi:
- vauhtia 30 km/h
- virtaskaa 30 A
- tehoja 500 W hujakoilla
- ESC lämpö 37 °C
- Moottori oli vain hieman lämmin jokunen minuutti ajelun jälkeen

- 5 Ah akuilla (kaksi 2s sarjassa eli 4s) ajoaikaa oli noin vartti, keskinopeus oli alle 20 km/h.

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2468 : 24.07.11 - klo: 10.55 »
Ensimmäiseksi veneekseni innostuin tilaamaan Genesiksen, se sattui olemaan juhannuksena "hyllyssä" hobbykingissä.

Samaa paattia odottelen edelleen eri kaupasta (sama maa kuitenkin :grin:).

Aikani kuluksi olen lueskellut ulkomaan foorumeita ja parannusvinkkejä.
Vetopuolen osia tulikin jo ostettua ja muuta "sälää", lopullinen moottorivalinta on vielä
auki, nopariksi tulee ensin 120A Turnigy mutta vaihtunee 180A tai 200A vesiversioon tai 150A autoversioon.

Linkin sivulla vetopuolesta juttua, tuolla foorumilla parikin ketjua Genesiksestä.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1158907&page=10
« Viimeksi muokattu: 24.07.11 - klo: 11.01 kirjoittanut Peku »

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2469 : 24.07.11 - klo: 11.07 »
Tuli ostettua tuollainen Graupnerin Mini Wave Expolrer pojalle kesähuviksi. Olisi tietysti pitänyt itsekin ymmärtää, että reilun sadan Euron hinnalla ei toimivaa venettä saa. Elikkäs ekanikin peräsimen asennuksessa piti turvautua Dremeliin, kun kiinnityruuvien reiät ei ihan olleet kohdillaan. Ja tuo elektronikkapuoli oli aika hurja, servot kiinnitetty liimaamalla kotelon pohjalla ja nopeuden säätimenä servon käyttämä on/off-kytkin. Tuo kytkin otti lisäksi kiinni vastarin akkukoteloon jonka seurauksena kaasu hirtti kiinni heti kättelyssä ja pojan ajohalut saivat melkoisen kolahduksen, kun vene kiisi kohti rantakivikkoa.  :angry:

Elikkäs laitettavaa olisi, että tuosta saisi ajokuntoisen laitteen. Ekana pitäisi varmaan heivata kaasuservo + on/off-kytkin veks ja laittaa tilalle kunnollinen nopari. Mutta minkälainen nopari tuohon menisi? Ja voiko tuossa käydä niin, että laitteessa oleva ajomoottori ei sovellu noparilla ohjattavaksi? Entä saako noparin myötä ajoakusta virran myös vastaanottimelle?

Olen näiden veneiden kanssa täysin tietämätön joten hyvät vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa TNy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2470 : 24.07.11 - klo: 23.25 »
Linkin sivulla vetopuolesta juttua, tuolla foorumilla parikin ketjua Genesiksestä.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1158907&page=10
Genesiksen 4mm kaksiosainen orkkis flexi on kestänyt varsin hyvin revittelyt neljällä kennolla T180 + Leopard 4074 2150kv kombolla. Ainoastaan kaksi potkurin akselia on mennyt halki (halkeaa siitä kohdasta missä neliskulmainen flexin pää menee potkurin akselin sisään). Suurimmat potkurit (kaikki metallisia, muovi ei kestä), mitä on tullut pyöriteltyä ovat olleet  halkasijaltaan 45 mm 1,5 nousulla.

Tarkoitus on kokeilla tuota alkuperäistä vetopuolta vielä 8S akustolla + Leopard 4082 1500kv koneella, kunhan saan ulkomailta tilatut tavarat hyppysiini. Todennäköisesti vetopuolen joutuu päivittämään tuossa vaihessa .187 yksiosaiseen fleksiin, orkkis ei tule mitä suurimmalla todennäköisyydellä kestämään.

Itse en ole kokenut tarvetta vaihtaa näillä 4S virityksillä vetopuolta esim .150 yksiosaiseen flexiin. Yksiosainen akseli on varmasti helpompi ja nopeampi huoltaa ja rasvata, mutta henkkoht en ole saannut näppylöitä kolmen "ylimääräisen" ruuvin avaamisen ja perän säätöjen menettämisestä rasvauksen yhteydessä (varmaan kun ei tiedä mitään paremmasta ja helpommasta ... :smiley:)
Ja - edelleen noiden 3/16" akselireikäisten rusettien shimmaaminen 4mm akselille käy käden käänteessä pätkällä messinkiputkea.

Poissa Landor

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2471 : 25.07.11 - klo: 02.36 »
Pistelin x447 propellin kiinni. Keli oli sen verran tyyni, että nyt pääsi ajelemaan täysillä ---> moottori kärähti (Turnigy 500 H, outrunner 1800kv). Virvelille tuli käyttöä.

Laittelin Leopardin 4074 2000kv koneen ja vesijäähyn tilaukseen. Tarkoituksena on ajella 4s:llä.

Hätävara ESC:ksi on tulossa HiModel GX Seires 200A . Ehkä Turnigy Marine 120A:ssa ollut vesijäähy sopisi siihen, en tiedä.

Poissa TNy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2472 : 25.07.11 - klo: 09.39 »
47mm rusetti kuulostaa ylimitoitetulta sähköisi, ei ihme, että tuli "sininen savu" koneesta. Mitenkäs perä oli säädetty (syvyys+kulma)? Iso potkuri + alas säädetty perä vaatii sähköiltä paljon. Oma Genesiksen vakiomoottori kärähti aikanaan toisilla akuilla 4S jännitteellä potkurin ollessa vain Octura X438 ja perän ollessa säädettynä aivan liian alas. Tuolloin oli ampeerimittari kyydissä ja max virta oli ennen moottorin kuolemista 133,4A. Toki oli odotettavissa, että vakiomosa ei tule kauaa kestämään 4S jännitettä.

Omien kokemusten perusteella sanoisin, että Genesikseen kannattaa maximissaan pistää 45mm:n potkuri, koska sen saa nipin napin nousemaan riittävän ylös perän säädöillä (= niin ylös kuin mahdollista, että mahtuu vielä pyörimään osumatta peräsimen kannatinpuomiin). Tämä näin, jos peräsin on vakio paikalla, eikä sitä ole siirretty sivuun.

Siirtämällä peräsimen sivuun voi käyttää huomattavasti suurempaa potkuria, koska perän voi säätää huomattavasti ylemmäs ja isommallakin potkurilla on tilaa pyöriä vapaasti. Tietysti sähköjenkin pitää olla mitoitettu kestämään ison rusetin tuomat rasitukset :cheesy:.

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2473 : 25.07.11 - klo: 10.20 »
Linkin sivulla vetopuolesta juttua, tuolla foorumilla parikin ketjua Genesiksestä.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1158907&page=10
Ainoastaan kaksi potkurin akselia on mennyt halki (halkeaa siitä kohdasta missä neliskulmainen flexin pää menee potkurin akselin sisään). henkkoht en ole saannut näppylöitä kolmen "ylimääräisen" ruuvin avaamisen ja perän säätöjen menettämisestä rasvauksen yhteydessä (varmaan kun ei tiedä mitään paremmasta ja helpommasta ... :smiley:)
Ja - edelleen noiden 3/16" akselireikäisten rusettien shimmaaminen 4mm akselille käy käden käänteessä pätkällä messinkiputkea.

Juu, nämä haluan välttää heti alkuunsa, laiska kun olen... :laugh:

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2474 : 25.07.11 - klo: 12.07 »
Onkos kenelläkään mitään kokemuksia noista purkkareista, pikkaisen kuumottais ostaa vaikka Kössin 612... Toimiiko noi RTS kitit vai pitäisikö sijoittaa vähän kalliimpaan heti?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2475 : 25.07.11 - klo: 19.22 »
Kellään tälläistä tai mitään kokemuksia? Teksteissä luvataan menevän lujaa ja olevan potentiaalinen virityskohde. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11960__Sea_Fire_Brushless_Twin_Hull_R_C_Boat_662mm_Plug_n_Drive.html 
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2476 : 25.07.11 - klo: 19.33 »
Moottori on perämoottori.
http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=119
Tuo moottori eri runko ja konetta on laskettu ihan älyttämästi. Kavitaatio levy oli bonttoonien tasalla vaikka potkuriakselin pitäisi olla ohjeiden mukaan siinä.
Kokeile nostaa konetta.
Tarkista ettei pohjassa ole mitään joka voi 'rikkoa' veden potkurilinjalla (potkurin edessä).
Voihan se tosiaan olla että se on liian syvällä eikä sen takia jaksa edetä vaan sutii..???
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Landor

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2477 : 25.07.11 - klo: 21.13 »
47mm rusetti kuulostaa ylimitoitetulta sähköisi, ei ihme, että tuli "sininen savu" koneesta. Mitenkäs perä oli säädetty (syvyys+kulma)? Iso potkuri + alas säädetty perä vaatii sähköiltä paljon. .

Syvyttä, kulmaa ja akkujen paikkaa yritin apinoida täältä.
http://forums.offshoreelectrics.com/showthread.php?25498-HK-Genesis-tuning-help!&p=323342#post323342

Alkuun vene pomppi kuin kenguru. Mutta em. muutosten jälkeen hyppimistä ei enää tapahtunut. Sen enempää en ole asetuksia hakenut. Reipasta ajoahan ei ole kovin montaa minuuttia kertynyt.


Poissa TNy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2478 : 25.07.11 - klo: 22.24 »
Samoja keskusteluja on täälläkin luettu ja säätöjä yritetty "apinoida" parhaan tietämyksen mukaisesti :cheesy:

Ei ne sun veneen säädöt varmaankaan täysin pielessä olleet, mutta rusetin koko kuitenkin on/oli, sanotaanko isohko? Isot pojat ovat käyttäneet max vain 45mm rusetteja hieman eri sähköillä.

Itsellä Octuran m545 on ollut nopeuden suhteen "the propeller" ja yhtään ei voi siitä kiristää tai seuraava vaihe lienee "Smoke on the water" nykyisillä sähköillä. Ko potkurilla huiput on ollut (gps kyydissä) reilu 90 km/h 4S akustolla.

Tuota samaa OSE:n ja muutamaa muuta keskustelu on tullut tavattua ja siitä sain idean kokeilla Leopardin 4082 + Hifei SF240HV nopari yhdistelmää omassa Genesiksessä. Toki 6S akusto on myös kummitellut mielessä, mutta päädyin tilaamaan em koneen ja noparin, kun oli olemassa jo 4S 5000mAh akustoja vino pino sekä erillinen ulkoinen BEC.

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2479 : 26.07.11 - klo: 09.19 »
Morjensta.  Tossa vähän eilisiä ajeluita tampereen suunnalta.Keli oli paras ja vehkeet pelas vaikka delta heittikin ympäri ja kansi otti vähän kipeetä,mutta ei se menoo haitannu. http://www.youtube.com/watch?v=CSersuDjpBU  ja tossa toinen paatti  http://www.youtube.com/watch?v=GCki9B5-Vn8

-Mika
« Viimeksi muokattu: 26.07.11 - klo: 13.50 kirjoittanut Mikatapani »

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2480 : 26.07.11 - klo: 12.41 »
Elikkäs laitettavaa olisi, että tuosta saisi ajokuntoisen laitteen. Ekana pitäisi varmaan heivata kaasuservo + on/off-kytkin veks ja laittaa tilalle kunnollinen nopari. Mutta minkälainen nopari tuohon menisi? Ja voiko tuossa käydä niin, että laitteessa oleva ajomoottori ei sovellu noparilla ohjattavaksi? Entä saako noparin myötä ajoakusta virran myös vastaanottimelle?

Olen näiden veneiden kanssa täysin tietämätön joten hyvät vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!

Toki tuohon noparin saa, mutta jos vastari(taisi olla rtr? ) on integroitu piirilevylle jossa servot on kiinni niiin sitten tarvitset myös radiot. -miltä kuulostaisi mieto harjaton setti?  -tuo runko ei varmasti kovaa vauhtia edes sietäisi.  -ajatko nimh vai lipoilla?

Joku 1000kv ja 3s tai vastaava olisi varmasti mukavampi käyttää ja huolettomampi kuin hiilitekniikka.

Jos hiilellisenä haluat pitää niin mikä speed 600  kone tuossa on? -7.2v,8.4v,9.6v vai mikä?  -halvin hiilinopari taitaa olla tämä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9090__Turnigy_20A_BRUSHED_ESC.html ,mutta saattaa olla hieman pieni.

Jos parempaa haluat niin siirtyisin suoraan hiilettömiin, hintaero saattaa kääntyä jo hiilettömän eduksikin jos hyvän hiilinoparin hommaisit.

Vastarille saa erillisellä bec:illä virrat akulta jos noparissa ei sitä ole.

AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2481 : 26.07.11 - klo: 23.57 »
Moron hienosti meni taas tänään ajelut siihen asti kun ajettiin miinaan :shocked:  Ravustuskausi on alkanut ja joku on päättänyt ravustaa meille vartavasten osoitetulla ajopaikalla. No kaverin katista perasimeltä pultti poikki ja potkuri sykkyrään.Kohta on rapumerrat rannalla :evil:

-Mika

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2482 : 30.07.11 - klo: 01.29 »
Jaa teilläkin oli rapujuhlat :cheesy:


Apache rupeaa olemaan lähes säädöissä, yli 10kg, 1.5metriä lasikuitua liikahtaa vain 6s voimin(per moottori) nykyisin 75kmh.

aaaaaa
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2483 : 01.08.11 - klo: 10.15 »
Moron hienosti meni taas tänään ajelut siihen asti kun ajettiin miinaan :shocked:  Ravustuskausi on alkanut ja joku on päättänyt ravustaa meille vartavasten osoitetulla ajopaikalla. No kaverin katista perasimeltä pultti poikki ja potkuri sykkyrään.Kohta on rapumerrat rannalla :evil:

-Mika

Pispalan rinteeltä kuuntelinkin jotta joku oli pörräilemässä. Olisi pitänyt sittenkin lähteä katsomaan :cry:

Missä kohdassa tuo ajopaikka on, uuden aallonmurtajan luona vai ?

-t-janne-t-
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2484 : 01.08.11 - klo: 10.26 »
Moron Joo uusi aallonmurtaja. Eli rantaan venesatamaan ja sieltä sitten kaupunkiinpäin. Nyt on ollut vaan heikkoa keliä nässyllä, oikein vaahtopäät ettei ole ollut oikein asiaa :undecided:. Mutta tänään jos keli sallii niin pitäis kyllä käydä iltapäivästä taas yrittämässä kahdella paatilla. Kaverin cattipaatti tarvii vaan aika tyynen kelin että pääsee ajamaan täydelläkaasulla.

-Mika

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2485 : 02.08.11 - klo: 10.07 »
Toki tuohon noparin saa, mutta jos vastari(taisi olla rtr? ) on integroitu piirilevylle jossa servot on kiinni niiin sitten tarvitset myös radiot. -miltä kuulostaisi mieto harjaton setti?  -tuo runko ei varmasti kovaa vauhtia edes sietäisi.  -ajatko nimh vai lipoilla?

Joku 1000kv ja 3s tai vastaava olisi varmasti mukavampi käyttää ja huolettomampi kuin hiilitekniikka.

Jos hiilellisenä haluat pitää niin mikä speed 600  kone tuossa on? -7.2v,8.4v,9.6v vai mikä?  -halvin hiilinopari taitaa olla tämä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9090__Turnigy_20A_BRUSHED_ESC.html ,mutta saattaa olla hieman pieni.

Jos parempaa haluat niin siirtyisin suoraan hiilettömiin, hintaero saattaa kääntyä jo hiilettömän eduksikin jos hyvän hiilinoparin hommaisit.

Vastarille saa erillisellä bec:illä virrat akulta jos noparissa ei sitä ole.

RangerWalker, kiitos vastauksesta! Tuossa on kyllä ihan vastaanotin eli sikäli se nopari siihen varmaan istuisi. Nyt on siis laitekotelon pohjassa liimattuna kaasuservo kyljelleen ja servon päälle liimattuna on/off-kytkin, jota servopyörä käyttää...   :embarrassed: Ajoakkuna oli muistaakseni 7,2 v NiMh. Hiilellisenä tuon voisi pitää koska käyttötarkoitus oli olla kesähuvina 7 vee pojalle. Nopeutta ei siis tarvita lisää mutta nopeussäätö samoin kuin pakki olisi kyllä paikallaan. 

Tietysti nuo rtr-radiotkin voisi laittaa kiertoon ja ostaa Futapan 2PL:ään toinen vastari, jonka laittaisi veneeseen.  Olisi sitten EPA-säädöt sun muut jutut, joita ei nyt ole.


Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2486 : 03.08.11 - klo: 15.53 »
Mulla on toi marine 40  harjallinen nopari niin mikä tuohon kannattaisi ostaa tilalle, kun se nyt hajosi. Veneenä on oma tekemiä
paatteja jokunen. Vai kannattaisiko minun suoraan siirtyä harjattomiin ja lipoihin?
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2487 : 03.08.11 - klo: 19.45 »
Hyvin oli Genesiksessä nopari ja moottoripukki kiinni :grin:




Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2488 : 03.08.11 - klo: 21.50 »
RangerWalker, kiitos vastauksesta! Tuossa on kyllä ihan vastaanotin eli sikäli se nopari siihen varmaan istuisi. Nyt on siis laitekotelon pohjassa liimattuna kaasuservo kyljelleen ja servon päälle liimattuna on/off-kytkin, jota servopyörä käyttää...   :embarrassed: Ajoakkuna oli muistaakseni 7,2 v NiMh. Hiilellisenä tuon voisi pitää koska käyttötarkoitus oli olla kesähuvina 7 vee pojalle. Nopeutta ei siis tarvita lisää mutta nopeussäätö samoin kuin pakki olisi kyllä paikallaan. 

Tietysti nuo rtr-radiotkin voisi laittaa kiertoon ja ostaa Futapan 2PL:ään toinen vastari, jonka laittaisi veneeseen.  Olisi sitten EPA-säädöt sun muut jutut, joita ei nyt ole.

Tuo ajattelemani harjaton setti ei olisi juurikaan nopeampi, vain fiksumpi valinta jos aikoo pitkään paatilla ajaa.  hiilellisenä kun kerran aikomuksesi on tuo pitää niin vaikka mtronics valikoimista asiallinen noppa --> http://www.modelsport.co.uk/modelsport-uk-sniper-rv-12/rc-car-products/31550  En saanut selville tuon moottorisi lankamäärää, mutta uskoisin 12t mitä säädin sietää olevan tarpeeksi.  -kannattaa toki varmistaa asia.  Tuolla on myös muita hiilinoppia siedettävään hintaan.

Mtronics säätimet pitäisi olla 100% vesisuojattuja joten jos käy kuumana niin asenna vaikka rungon ulkopuolelle :)
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: rc-vene keskustelu
« Vastaus #2489 : 04.08.11 - klo: 08.04 »
muovipotkureita on taasen testattu ja etsitty sitä "oikeaa" surge crusherissa

40mm potkurit kavitoi koko ajan reilusti,ehkä paras on ollut 1.4 nousulla,eli vakio.
45mm potkureista ei ole ollut iloa kuin 54mm nousulla,muilla nousuilla,isommilla kuin pienemmilläkin kavitointi on hurjempaa kuin 40mm.

elikkäs,toi 45x54mm toimii kuin unelma mutta vauhtia ei ota edelleenkään kovinkaan paljoo,mitä seuraavaksi?tämä on ainut potkuri mikä toimii ylösnostettunakin.4s:llä on menty ilman kovia lämpöjä,lisätäänkö yksi kenno lisää vai oisko vinkkiä seuraavasta potkurista.

eli siis 1900kv mosa ja turnigy180a noppa.

edit. 4ässillä noin 30000rpm ja 5ässillä ois noin 38000rpm.joko se on liikaa.laskettu 4v kennojännitteellä.
« Viimeksi muokattu: 04.08.11 - klo: 08.08 kirjoittanut kaistapää »
Kesämies!