Kirjoittaja Aihe: Akkupaketit IB4600 kennoilla  (Luettu 6334 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Akkupaketit IB4600 kennoilla
« : 30.06.08 - klo: 16.22 »
Lajiryhmän tietouteen on tullut, että osa markkinoilla olevista IB4600 akkupaketeista on rakennettu sääntöjen vastaisilla akkukennoilla. IB4600 akut EFRA 2008 listalta on sallittu ainoastaan "HD Type" akkukennolla, joidenka mitat ovat:

Halkaisija: 22,86/22,92 mm
Pituus: 42,62/43,00 mm
Paino: 70,3/71,3 gr

Mikäli akkukenno on näitä mittoja suurempi, niin siinä tapauksessa akkupaketti on rakennettu IB4600 kennoilla jotka ei ole ns. "HD Type" ja akkupaketti on tästä syystä sääntöjen vastainen. "HD Type" kenno on tehty Euroopan markkinoille EFRA:n uusimpien kennosäännösten perusteella. USA:ssa sekä Aasiassa on käytössä "normaali" IB4600 kenno, jonka sukka on samanlainen kuin Euroopassa käytetyn, mutta mitat suuremmat. Tässä tapauksessa siis mikäli kenno ei täytä "HD Type" kennon mittoja, niin kenno on "normaali" IB4600 kenno joka ei ole EFRA:n hyväksymä.

Käytännössä helpoin tapa todeta akkujesi laillisuus on mitata kunkin akkukennon pituus kennon uloimmista kohdista päästä päähän. Mikäli akkukennon pituus on sama taikka alle yllä mainittujen mittojen, niin siinä tapauksessa kenno on sääntöjen mukainen.

Kennojen mittoja ja laillisuutta noin yleensä tullaan tarkkailemaan normaalia tarkemmin kaikissa loppukauden kilpailuissa alkaen heti Kuusankosken FTT osakilpailusta ensi viikonloppuna. Sääntöjen vastaisten kennojen käyttö ei tietenkään ole sallittua.

Terveisin,
Matti Korvennaa / PA Lajiryhmä
« Viimeksi muokattu: 01.05.09 - klo: 22.17 kirjoittanut Heuli »

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #1 : 30.06.08 - klo: 18.18 »
Johan nyt on mennyt pojilla kuviot sekaisin.

Soitin perjantaina Kalle Lehdolleja kysyin saako Kuusankoskella ajaa Reedy 4600 akuilla, jotaka eivät ole euro standardia. Vastaus oli että saa ajaa ja niitä ei mittailla.

Tilasime kisa-akut, jotka ovat matkalla Suomeen...

mm. Luopajärven Jussi on ilmoittanut ko. akkujen olevan OK maahantuojalle, joten niitä on sitten ympäri Suomea. Näillä akuillahan ajettiin mm. Vaasan krossi kisoissa.

Jos näin on emme tietenkään voi osallistua kisoihin.


Nyt pojat pieni ryhti liike. 
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #2 : 30.06.08 - klo: 18.23 »
Jos näin on emme tietenkään osallistu kisoihin.


Nyt pojat pieni ryhti liike. 

Eiks laillisia akkuja saa kaupasta? Toivottavasti pärjääminen ei ole sääntöjen vastaisista kamoista kiinni.  :mrgreen:
---

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #3 : 30.06.08 - klo: 18.24 »
Voin Jarkko lainata sulle akkuja, jos tuut ajaa viriä  :afro:
Me emme voi ajaa kuin Reedy kennoila ja niitä ei ole myytävänä.

Vauhdista sen verran, että esim Sakke puhalsi ohi hyvinkään suoralla ihan heittämällä, joten ei se ajaminen aina tehosta kiinni ole.


Kyse onkin lähinnä periaatteesta ja selkeistä päätöksistä. Jos niillä on jo ajettu (jopa EFRA kisoissa)tulee niillä sallia ajamaan vastakin!
« Viimeksi muokattu: 30.06.08 - klo: 18.38 kirjoittanut CAi »
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #4 : 30.06.08 - klo: 18.39 »
...Ei ihme että polttisluokat on nykyään niin suosittuja.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #5 : 30.06.08 - klo: 18.45 »
Eikö nyt voisi sallia vielä näissä kisoissa nuo normaalia akut, kun niitä monella on jo ostettuna ja antaa kuukausi aikaa hankkia "Euro" lailliset akut.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #6 : 30.06.08 - klo: 18.50 »
Tässä vaiheessa on hyvä huomata, että mikään sääntöjen osalta ei ole muuttunut. Säännöt ja akkulista ovat täysin samat kuin ennen tätä kirjoitusta. Jos jossain kilpailussa on onnistunut ajamaan sääntöjen vastaisella kalustolla, niin se ei tee siitä kalustosta sääntöjen mukaista.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #7 : 30.06.08 - klo: 18.52 »
Jos jossain kilpailussa on onnistunut ajamaan sääntöjen vastaisella kalustolla, niin se ei tee siitä kalustosta sääntöjen mukaista.

Kyse ei ole laittomilla akuilla ajon onnistumisesta Matti! Lajiryhmän jäsen antoi luvan ajaa niillä EFRA kisoissa!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #8 : 30.06.08 - klo: 19.05 »
En asiasta rupea sen enempää kiistelemään. Akut ovat kuitenkin kokoajan olleet sääntöjen vastaiset. EFRA lista on ollut kaikkien nähtävillä, jossa on myös laillisten kennojen tyyppimerkinnät sekä ennen kaikkea mitat.

Mitä tulee kennojen käyttöön jatkossa, niin kyseisiä kennoja saa käyttää maastosarjassa myös loppukauden kilpailuissa. Sääntömuutos sarjasääntöihin näiden kennojen osalta on tulossa ja Jukka varmasti tiedottaa kun sääntömuutos on tehtynä. Touringissa kuitenkin mennään nykyisten sääntöjen mukaisesti loppukauden osalta.

Mikäli asiaan liittyen halutaan tarkennuksia, niin olen paikalla ensi viikonloppuna pidettävässä Kuusankosken osakilpailussa. Puhelimitse myöskin tavoittaa. Yhteystiedothan löytyvät AKK:n sivustolta.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #9 : 30.06.08 - klo: 20.54 »
Maastosarjan sääntöihin tehty lisäys koskien IB4600 kennoja http://rc10.fi/index.php?topic=27200.msg252900#msg252900
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #10 : 30.06.08 - klo: 21.51 »
Eli siis ainakin tuon ft-ohjeisto 2008:n mukaan; vanhojen akkulistojen mukaisia kennoja saa käyttää loppuvuoden ajan.
Kielto siis koskee vain liikalihavia 4600ib-kennoja?
Elikkäs esim. grepow- kennoista kasattuja pakkoja saa käyttää?
..Ainakin edellisessä Ft-kisassa oli kyllä tiettävästi kumpiakin käytössä.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #11 : 30.06.08 - klo: 23.18 »
..
« Viimeksi muokattu: 15.07.08 - klo: 14.56 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #12 : 30.06.08 - klo: 23.36 »
Eli siis ainakin tuon ft-ohjeisto 2008:n mukaan; vanhojen akkulistojen mukaisia kennoja saa käyttää loppuvuoden ajan.
Kielto siis koskee vain liikalihavia 4600ib-kennoja?
Elikkäs esim. grepow- kennoista kasattuja pakkoja saa käyttää?
..Ainakin edellisessä Ft-kisassa oli kyllä tiettävästi kumpiakin käytössä.

Pelkästään noi isot IB46:t on kielletty.

Säännöt on tehty noudatettaviksi. Ei kannata vetää turhia johtopäätöksiä sähköluokkien mielekkyydestä sen perusteella, että joku haluaa ajaa sääntöjenvastaisilla kamoilla, oli syyt sitten pärjääminen tai ilmaiset akut.

PS. EFRA:n motiivi rajoittaa tuota IB-kennon kokoa ja rakennetta oli kitkeä silmille räjähtävät kennot pois kisakäytöstä. Tämänkin uhalla niillä pitäisi saada ajaa?
« Viimeksi muokattu: 30.06.08 - klo: 23.44 kirjoittanut jarkkom »
---

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #13 : 30.06.08 - klo: 23.45 »
joku haluaa ajaa sääntöjenvastaisilla kamoilla, oli syyt sitten pärjääminen tai ilmaiset akut.

Veikkaan että 99% noita laittomia kennoja omistavista kuskeista ei todellakaan ole tarkoituksella ostanut laittomia kennoja pärjätäkseen paremmin, vaan väärän informaation takia.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #14 : 01.07.08 - klo: 09.22 »
Laillisiksihan noita 4600:sia pattereita on ostohetkellä luultu..
Eli tässä nyt on käymässä niin, että nuo vanhat 4200:set joiden räjähtelystä koko homma lähti alunperin liikkeelle, ovat edelleen sallittuja (ei vaan saa ladata liian kovaa..). Kun taas nämä uudet kennot, joita ei ainakaan vielä kaiketi ole räjähdellyt, ovat kiellettyjä.

ps. Ootko Antti menossa lavankoon joku ilta tällä viikolla? Nyt kun ralliluokka on lähes haudassa, ja muu tourinki on edelleen ...seestä niin mahtuisi yksi luokka hyvinkin kalenteriin.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #15 : 01.07.08 - klo: 09.32 »
Ainakin Vaasan krossikisoissa kun vertailin Reedyn uusimpia kennoja 100% EFRA-laillisiin LRP/Nosramin kennoihin, kennon kokoeron huomasi silmällä puolen metrin päästäkin. Ostaja tuskin on tiennyt saavansa vääriä kennoja, koskee myös maahantuojaa, koska kamat tilattu efra-speksien mukaisena. Mutta jollainhan se vastuu on tästäkin. Eikai 1:1 autokaan mene katsastuksesta läpi jos ostat biilteemasta muovisen pakoputken vain siksi, että myyjä sanoo, että se on laillinen? Sama myyjä ei varmaan mene autoasi katsastamaan :) Pientä maalaisjärkeä ja valveituneisuutta taas kaivattais tässäkin asiassa. Tosin kuka voi tietää minkä kokosia kennoja umpiopakatussa paketissa on.......

Jotakuinkin jaksaa ihmetyttää, miksi uudet isot kennot ois nyt yhtäkkiä laillisia, kun niitä kitkettiin pois kisoista ja niiden takia jeesusteltiin koko talvi, että ne saadaan pois käytöstä turvallisuusriskinkin takia. Eli kuulostais siltä, että sääntöjä ei yhtäkkiä tarvitsekkaan sitten noudattaa kennojen osalta vaikka sama riski on edelleenki olemassa?

Eikö ole vähän ironista että wasacross-kisoista peloteltiin tod näk jonkin verran jengiä pois juuri noiden uusien kennolistojen takia? Ja miten kävikään? Jengi poraa laittomilla uusilla akuilla kuin viimestä päivää, kun toiset jätti kisat väliin kun pakissa oli vain laittomia vanhoja akkuja. Tosin tuloksien kannalta noissa kisoissa kamoilla ei ollut mitään merkitystä, sillä krossissa tehoja ja ajoaikaa on kaikilla rutkasti.

Ihan näin periaatteen kannalta tuntuu aika naurettavalta. Kisoissa oli vertailtavana laillisiakin kennoja, mutta silti jostain syystä isot kennot sallittiin vaikka tiedettiin, että ne ovat suurempia, mitä säännöt sallivat. En nyt tajua, miksi asiaan ei puututtu tuon enempää, vaikka kennoja mittailtiin todellakin monen henkilön toimesta, enkä nyt puhu pelkästään kilpailijoista. Kun NIMENOMAAN painotettiin ennen kesäkauden alkua/EFRA-kisoja, ettei laittomilla akuilla saa ajaa, vaan kennojen tulee olla EFRA 2008 -listan mukaisia. Joko nyt ei pysytä omien sanojen takana, tai sitten yhteisön painostuksesta ei osata tehdä päätöksiä. Eihän tämmösessä arpomisessa ole mitään järkeä.

Onneksi sattu asunnonhankinta ja muutto näin kesäksi, niin ei tarvi pariin kuukauteen stressata Suomessa kisaamisen vaikeutta :afro:
« Viimeksi muokattu: 01.07.08 - klo: 09.44 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #16 : 01.07.08 - klo: 10.39 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 21.56 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #17 : 01.07.08 - klo: 17.48 »
Nyt ryhtiä, olen Ollin kanssa "samaa" mieltä. SM-sarjan johdossa oleva kuski jättää kisan ajamatta, jos laittomat akut ovat sallittu.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #18 : 01.07.08 - klo: 18.13 »
Veikkaan että 99% noita laittomia kennoja omistavista kuskeista ei todellakaan ole tarkoituksella ostanut laittomia kennoja pärjätäkseen paremmin, vaan väärän informaation takia.
Mattokausi meni jo pilalle akkusählinkien takia, kun ostetut akut muuttuivatkin heti laittomiksi, kun ne kotia saatiin.

Crossiin ei oikein kukaan osannut sanoa varmaa tietoa sallituista, no kaksi akkua tuli hankittua, ja nyt ne ovat 0,5 mm. liian pitkät ja siis laittomat sääntöjen suhteen.

Onneksi seurana on valmiiksi jo ura-autoseura, enää tarvii hankkia vain pari neppistä, kerä johtoa siihen liipasimen varteen, ja toivoa että johdot ovat oikeata väriä  :cool:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #19 : 02.07.08 - klo: 16.47 »
Jos akkusääntö kerran tehtiin ettei tarvis metsästää uusimpia akkuja ympäri maailmaa, jotta kaikki olisi samalla viivalla, ja lisäksi tiukennettiin turvallisuussyistä, niin millä ihmeen perusteella näistä voi kaikessa hiljaisuudessa joustaa koska jotkut ovat ostaneet sääntöjenvastaista tavaraa??

Kun sääntö aikoinaan oli 12-lankainen kone, niin moniko ajoi erikoisluvalla esim. kymppilankaisella?
Ja jollain uudella "nopeammalla" korilistan ulkopuolisella korilla saisi ajaa kun tajuais kysyä siihen siunauksen?
"Kun näitä nyt sattuu olemaan"  :lol:

Pitäkää hauskaa ja reilua kilpailuhenkeä!!

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akkupaketit IB4600 kennoilla
« Vastaus #20 : 02.07.08 - klo: 18.45 »
Veikkaan että 99% noita laittomia kennoja omistavista kuskeista ei todellakaan ole tarkoituksella ostanut laittomia kennoja pärjätäkseen paremmin, vaan väärän informaation takia.
Meillä nimenomaan haluttiin ostaa niitä sallittuja kieltoon joutuneiden tilalle.
Myyjät ovat niitä sellaisina myyneet, ja sitten ne onkin osoittautuneet "ei sallituiksi".
Olisikohan niillä lisenneillä kerätyillä rahoilla AKK voinut kurssittaa nämä myyjät, ettei koko vuoden budjetti mene vääriin hankintoihin. (?)



Jos akkusääntö kerran tehtiin ettei tarvis metsästää uusimpia akkuja ympäri maailmaa, jotta kaikki olisi samalla viivalla, ja lisäksi tiukennettiin turvallisuussyistä, niin millä ihmeen perusteella näistä voi kaikessa hiljaisuudessa joustaa koska jotkut ovat ostaneet sääntöjenvastaista tavaraa??
Tässä on nyt liki vuosi metsästetty sallittuja akkuja, ja näköjään ne muuttuvat kotiin saavuttuaan kielletyiksi.

Kun sääntö aikoinaan oli 12-lankainen kone, niin moniko ajoi erikoisluvalla esim. kymppilankaisella?
Ja jollain uudella "nopeammalla" korilistan ulkopuolisella korilla saisi ajaa kun tajuais kysyä siihen siunauksen?
"Kun näitä nyt sattuu olemaan"  :lol:
Kyllä niitä 12-lankasia oli aika kivutta saatavilla silloin, joten ei ole verrattavissa tähän.
Koreissa on aika yksinkertaisen selkeä systeemi, ne numerosarjat, jotka ovat hyväksyttyjä.

Tässä vaan joutuu "syylliseksi", vaikka nimenomaan yrittää hankkia laillista tavaraa.

Yritetään kisailla, kunhan jostain saa sallittua kisatavaraa, ja rahat niihin....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.