Kirjoittaja Aihe: Akut vesitiiviiksi  (Luettu 3339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Akut vesitiiviiksi
« : 10.07.08 - klo: 20.48 »
Tuota noin... vesi ja sähkö eivät aina toimi yhdessä ihan oikein, eli miten vesitiiviiksi akut?

NI** - koteloida, ts. silikoni/epoksia kolot täyteen ja johtojen läpiviennit myös? -vai uskaltaako, nehän päästelevät ajoittain "höyryjä" ulos(esim. liian kuumana,ylilataus) -onko silloin haittaa tästä tiivistämisestä?

LI** -ei mitään haittaa tuosta koteloinnista? -vedestä taas vasta haittaa onkin :police:

Muovipussi/ilmapallojuttuja en tarkoita, jokin pysyvä ratkaisu.

Eli tarkoituksena siis pitää akut kuivina vaikka olisi veteen upotettuna.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #1 : 10.07.08 - klo: 20.59 »
Upotus esim. epoksiin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #2 : 10.07.08 - klo: 21.02 »
Eli ei tarvitse mitään "venttileitä" -eikö kennot kärsi jos eivät pääse tuulettamaan höytyjä pihalle?
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #3 : 10.07.08 - klo: 21.56 »
Mutta mitenkäs liitin :wink:

Tuo Lipon tasausliitin on suurin vaara lähekkäin olevien napojen takia.

Talvella kun lumessa, sohjossa ja vedessäkin ajoin niin Lipo on muovipussin sisässä ja päällä monta kerrosta teippiä lähinnä suojaamaan iskuilta. Tasausliittimen päälle sit vedin elmukelmua ja teipillä kiinni. Joskus myös virtaliittimen ympärille kelmut.

Nixx akuthan kestävät ainakin periaatteessa vaikka veden alla käytön. Juuri siitä syystä, että + ja - navat ovat niin erillään toisistaan ettei noin pienellä jännitteellä synny oikosulkua väliin.
Ajetaanhan (kokemusta on) harjallisia koneitakin veden alla sisään, eikä ne oikosulkuun mene.

Joten loppupeleissä ei paljoa hyödy Nixx akkujen suunnattomasta suojauksesta. Sinne vaan pussiin/ilmapalloon ja nipparilla suu kiinni.

Laitat vaan siihen veneeseen kelluketta (kansi on hyvä paikka) sen verran, että ei uppoamaan pääse. Onhan ne akut siellä pohjalla niin ylösalaisin ne jää jo ilmatilaan :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #4 : 10.07.08 - klo: 22.05 »
Muuten voisi suojaamatta jättääkin, mutta ajelut tapahtuvat merivedessä ja akut ovat jo hieman ruosteessa. -puhtaaksi ne vielä saa,mutten turhaa työtä viitsisi tehdä, eli jokin suoja saatava olisi.

Epoksilla ajattelin tiivistää päädyt ja johtojen läpiviennin, mietin vain sitä kaasupurkaus mahdollisuutta (ni**).

Styroxia on runko täynnä, ja tänään oli paatti ylösalaisin 5 minuuttia, vettä sisälle pääsi 0.5 dl. -mutta siitäkin osa pääsi kutistesukan ja kennojen väliin.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #5 : 10.07.08 - klo: 22.18 »
Ai suolaveessä. No sit voi ollakin hyvä suojata.

Off-topic, mutta muistathan joka ajokerran jälkeen huuhtoa vesijäähyt makealla vedellä niin ei jää merivesi seisomaan metalli osiin.
Axial SCX 10 TR

janitor

  • Vieras
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #6 : 10.07.08 - klo: 22.20 »
Sulttaanin sisään menee isompikin akku. LiPollakin on siellä tilaa paisua.  :cheesy:

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #7 : 10.07.08 - klo: 22.20 »
Duster1 joo, ja paineilmalla kuivaksi.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #8 : 10.07.08 - klo: 22.21 »
Sulttaanin sisään menee isompikin akku. LiPollakin on siellä tilaa paisua.  :cheesy:
Juomutettu varmaan pysyisi paikallaankin hienosti :laugh:
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #9 : 11.07.08 - klo: 11.00 »
Ja mansikan makuinen emännälle niin innostuu harrastamaan  :kiss: (miks ei myös jätkälle :lipsrsealed:)

Iso ilmapallo tuntuu helpoimmalta ja järkevältä + pari nipparia suulle niin varmasti kestää veden alla olla.
Ei sieltä Nixx akusta nyt mitään kaasuja tule. Kyseessähän on kuivakennot, eikä niinkuin autojen lyijyakut.

Kärähtäminen on sitten ihan eri asia ja samahan se silloin mitkä suojaukset siinä on.
Axial SCX 10 TR

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #10 : 11.07.08 - klo: 11.04 »
Niin, joku viisaampi saa korjata, mutta itse olen käsittänyt, että Litium-akut päästelee niitä latauskaasuja pihalle kylläkin.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #11 : 11.07.08 - klo: 11.06 »
Meni miten meni,mutta laitoin muchmoren kutistesukat ja päädyt täyteen epoksia.Näin sisälle jää pieni ilmatila, ja vettä ei pitäisi päästä sisälle.

AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #12 : 11.07.08 - klo: 12.31 »
ja ne liittimet voi vaihtaa vesitiiveihin versioihin, ainakin tasuri liittimelle löytyy liitin, virtaliitin voi olla aikas vaikea löytää, kun pitää kestää niin paljon virtaa. mutta esim bedia ja amp tekee vesitiiviitä liittimiä, autoissa ja työkoneissa noita ainakin käytetään.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #13 : 11.07.08 - klo: 12.57 »
Tai kuumaliimaa päälle, lähtee nätisti könttinä pois.
Jere M

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #14 : 12.07.08 - klo: 03.15 »
Niin, joku viisaampi saa korjata, mutta itse olen käsittänyt, että Litium-akut päästelee niitä latauskaasuja pihalle kylläkin.

V***t minä mikään viisas olen, mutta korjataan ny kumminkin... Ne mitään kaasuja päästä. Itellä kesti kokamin kennot ihan hyvin suojaamattakin. Ihan sama onko vesitiivit liittimet vai ei...

En kuitenkaan ota minkäänlaista vastuuta jos kaikesta huolimatta onnistut tuhoamaan akkusi.
"Power is nothing, without control."

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Akut vesitiiviiksi
« Vastaus #15 : 13.07.08 - klo: 12.53 »
Mistään akusta ei tule mitään kaasuja jos ei ylilataa, kunnon laturilla ja järkevillä virroilla ei siis vaaraa. Ja jos vanhoja IB-kennoja, kaasut eivät tule muutenkaan ulos, paukahtavat suoraan.
Jere M